Och Meis ik voel met je mee. Ik ging die eerste dagen ook zo slecht op die wisselende adviezen terwijl ik hartstikke pijn aan m’n borsten had. Soms hoorde ik 3 verschillende adviezen op 1 dag van de kraamzorg. Zou ook super onzeker zijn als baby maar 1x per week poept. Er zal wel variatie tussen de baby’s zitten.quote:Op woensdag 20 oktober 2021 17:19 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Ik moet wel zeggen dat de tegenstrijdige teksten ook niet fijn zijn. Ik merk dat LK's onderling ook weer andere dingen adviseren rondom hetzelfde euvel.
Zo ook met algemeenheden van baby's door verschillende professionals. Het cb en de kraam gaven aan dat het ook prima is als een baby 1x per week poept en het dan een mooie kleur/consistentie heeft, maar via de site van Gonneke lees ik dat het eigenlijk beter is als baby's veel meer poepen, zodat je weet dat ze voldoende vetten uit de melk binnen krijgen (vet laxeert). Ik word daar ook weer onzeker van. Mijn baby poept dus 1x per week nu en daar was ik helemaal fine mee, maar door die informatie van Gonneke, ga ik toch weer twijfelen. Krijgt ze genoeg vette melk binnen? Ik denk het wel, ze groeit gewoon per week, maar toch.
Geweldig wat je al bereikt hebt.quote:Op woensdag 20 oktober 2021 18:13 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Och Meis ik voel met je mee. Ik ging die eerste dagen ook zo slecht op die wisselende adviezen terwijl ik hartstikke pijn aan m’n borsten had. Soms hoorde ik 3 verschillende adviezen op 1 dag van de kraamzorg. Zou ook super onzeker zijn als baby maar 1x per week poept. Er zal wel variatie tussen de baby’s zitten.
Maar aanhouden dat alles oké is als ze tevreden is en goed groeit?
Update hier: naast de enorme stuwing heb ik het idee dat ik wel iets heb bereikt de afgelopen week en dat voelt goed.
Zoon kon helemaal niet aan de borst door kapotte tepels en het aanhappen ging niet goed. Ik sliep niet van de pijn en liep met ijs en koolbladeren in mijn bh
En nu zijn we 5-7 dagen verder en:
- ik doe mijn voedingen nu alleen zonder hulp van man. Ik maak daarbij ook niet meer alles helemaal vies haha
- mijn tepels blijven heel
- zoon ligt overdag alle voedingen aan de borst
- kolven s nachts verlicht m’n pijn.
Daar ben ik ZO blij om dat ik wel kan janken. Enige wat nu overblijft is de enorme productie (ik kolf in 15 min soms wel 300 ml per keer bij zo’n jong kind) maar dat kan ik hebben met bovenstaande.
Ik mik het in de vriezer (die ligt al vol!) en misschien kan ik daardoor een avondje uit haha
Grappige sidenote: Gonneke had een keer een comment op Facebook over COVID waar @MaJo bovenop dookquote:Op woensdag 20 oktober 2021 17:58 schreef arvensis het volgende:
Zowel Gonneke als Teddy zijn lactatiekundigen wiens advies ik meteen zou aannemen.
Oeh vertel? Zal wel anti vaxx geweest zijn, daar sla ik altijd goed op aanquote:Op donderdag 21 oktober 2021 23:24 schreef Seven. het volgende:
[..]
Grappige sidenote: Gonneke had een keer een comment op Facebook over COVID waar @:MaJo bovenop dook
Ja, ga ik zeker doen. Nu is het de afgelopen dag(en) echt wel beter gegaan. Soms een mondje, maar golfjes heb ik al een paar dagen niet meer gezien. Ik leg haar nu ook net wat vaker aan, zodat ik haar stimuleer om aan iets legere borsten te drinken. Nu toch vaak twee borsten (of eerst borst 1 en een half uur later #2), lijkt nu wel beter te gaan. Ook heeft ze gisteren weer gepoept, nadat zondag de vorige keer was.quote:Op woensdag 20 oktober 2021 18:43 schreef Elleska het volgende:
@:Komkommerschijfje met alle dingen die je er nu bij noemt is het wekelijkse poepen misschien wel signaal.
Schrijf al die dingen op zodat je een totaalplaatje mee kan nemen naar de huisarts. Al die kleine ongemakken lijken afzonderlijk geen probleem omdat ze goed groeit maar alles samen misschien wel.
Nu ben ik wel benieuwd waar dat over gingquote:Op donderdag 21 oktober 2021 23:24 schreef Seven. het volgende:
[..]
Grappige sidenote: Gonneke had een keer een comment op Facebook over COVID waar @:MaJo bovenop dook
quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 00:33 schreef MaJo het volgende:
[..]
Oeh vertel? Zal wel anti vaxx geweest zijn, daar sla ik altijd goed op aan
Ja, was zeker iets anti-vaxx. Eigenlijk had ik een screenshot moeten maken.quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 11:03 schreef Aure het volgende:
[..]
Nu ben ik wel benieuwd waar dat over ging
Daar heb je wel een goed punt!quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 15:19 schreef Lemijn het volgende:
Ik zou kiezen voor een elektrische kolf, omdat je dus gaat kolven tijdens/na je heftige migraine-aanval. Je voelt je dus niet lekker en tegelijkertijd moeten je borsten goed leeg, anders rol je in het volgende probleem. De meeste mensen lukt dat makkelijker met een dubbelzijdige elektrische kolf en je bent sneller klaar en het kost minder moeite.
E-lactancia kom ik alleen een Spaanse site tegen, klopt dat?quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 15:08 schreef douche-eendje het volgende:
@:LauriLynne, je kan ook eerst de medicatie eens voorleggen aan een lactatiekundige of een medicatie consult doen. Ik check zelf mijn medicatie ook nog altijd via e-lactancia.
Wat betreft kolven: met een elektrische heb je sneller je handen vrij, je kan andere dingen tussendoor doen. In combinatie met je werk en kolfwens (ken ook daar je rechten in he, hoe lastig dat ook kan zijn) zou je ook eens kunnen kijken in hoeverre de nieuwere kolven als een Elvie of een Youha misschien wat voor je is, maar dat is wel een prijsklasse verschil.
Check ook je zorgverzekering voor een vergoeding!
Rechts bovenin even op EN zetten / deze link: http://www.e-lactancia.org/quote:Op zaterdag 23 oktober 2021 10:34 schreef LauriLynne het volgende:
[..]
Daar heb je wel een goed punt!
[..]
E-lactancia kom ik alleen een Spaanse site tegen, klopt dat?
De combinatie met borstvoeding heb ik al besproken met de huisarts en de stsndaard bronnen heb ik gecheckt.
Ik weet dat ik rechten heb, maar gezien het soms spoedeisende karakter van mn werk denk ik vooral dat het veel stress oplevert. Wat het kolven niet ten goede zal komen.
Huren heb ik naar gekeken. Maar een kolfset kost 40 euro ofzo en dan nog de huur. Dan is een eigen kolf al snel voordeliger.
Iemand aan of afraders mbt dubbelzijdige kolven? Hebben jullie allemaal een gesloten systeem?
Kun je de voorbereidingen e.d. kolvend doen bijvoorbeeld? Ik zat ook vaak genoeg in de kolfruimte van het ziekenhuis nog wat werkgerelateerde dingen te doenquote:Op zaterdag 23 oktober 2021 11:13 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Ik wil ook graag even advies vragen aan de werkende mama's.
Vanaf januari ga ik weer voor drie dagen per week aan het werk. Ik vind borstvoeding geven fijn en eigenlijk wil ik het ook zo lang als werkbaar blijven doen, maar ik merk dat het straks moeten kolven op m'n werk nu al wat stress oplevert.Ik weet dat ik recht heb op kolftijd, maar ik werk in het onderwijs en moet altijd best wat voorbereiden voor m'n lessen en behandelingen. Soms moet je op het laatste moment ook surveilleren bij een Cito of een klas opvangen. Daarnaast was er geen vervanging voor mij en vangen mijn twee collega's al mijn werk nu op, dus ik denk dat iedereen ontzettend blij is als ik er straks weer ben en alles weer op kan pakken. Dat zal natuurlijk niet gaan als ik twee of drie keer moet kolven. Maar ik weet het: ik heb er recht op en daar mag ik gebruik van maken.
Mijn vraag is eigenlijk: hoe bevalt kolven voor de mama's die volledig bv willen blijven geven en die geen kantoorbaan hebben waarbij je een vrij vast programma hebt gedurende de dag?
En is het überhaupt mogelijk om een combi te doen tussen kv en bv? Dat mijn dochter bij de gastouder kv krijgt en op de momenten dat ik thuis ben, altijd bv? Dat lijkt me ook lastig - hoe zorg je ervoor dat je lijf daar afgestemd op raakt? Misschien ook maar eens voorleggen aan de LK in dat geval.
Fijn om te weten dat het wel kan, jammer dat ik dan ook nog tot half mei zou moeten kolven.quote:Op zaterdag 23 oktober 2021 17:46 schreef Aure het volgende:
Kolfbh en dubbelzijdig kolven kan ik iedereen aanraden jaik probeer niet te werken tijdens het kolven, maar soms komt 't toch wel zo uit en dan is het fijn dat het kan.
Toen ik ben gestopt met kolven de eerste keer (met 10 maanden geloof ik), gaf ik thuis borstvoeding en kreeg Jip kv op de opvang. Ging primavolgens mij is je productie wel pas een beetje stabiel rond de 9 maanden, dus zou wel proberen te kolven tot die tijd.
Dat zou op zich wel moeten kunnen. Lukt dat ook met een enkelzijdige elektrische kolf? Nu kolf ik met een handkolf als F. maar 1 borst drinkt 's nachts en ik de andere ook helemaal leeg wil hebben, ik heb de elektrische kolf te leen gekregen van mijn schoonzusje.quote:Op zaterdag 23 oktober 2021 12:24 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Kun je de voorbereidingen e.d. kolvend doen bijvoorbeeld? Ik zat ook vaak genoeg in de kolfruimte van het ziekenhuis nog wat werkgerelateerde dingen te doen. Handsfree kolven is ook ideaal, kolfbh en je kolf ergens in/aan kunnen hangen zodat je gewoon andere dingen tussendoor kunt doen scheelt ook een heleboel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |