abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201801977
quote:
1s.gif Op zondag 17 oktober 2021 23:03 schreef arvensis het volgende:
Ik ben dan ook van mening dat dit in het basispakket thuis hoort.
Absoluut mee eens. Maar tot die tijd zou ik niet iedereen zonder voorbehoud naar een lk sturen.
pi_201802025
Zeker mee eens dat lactatiekundige zorg in het basispakket hoort maar voor finetunen heb ik bij de lactatiekundige niets hoeven betalen. Via de kraamzorg was er tijdens de kraamweek gratis contact met hun lactatiekundige mogelijk. Daarna heb ik kleine vragen gesteld via de mail of even laten meekijken bij het borstvoedingsspreekuur wat beide gratis was en zo zijn er nog meer gratis opties waarbij je je vragen aan een gecertificeerd lactatiekundige kan stellen.
  FOK!fossiel zondag 17 oktober 2021 @ 23:34:54 #53
1455 Keroppi
kool kikker
pi_201802132
Ik had de 'mazzel' dat ik twee keer in het ziekenhuis lag en superlaagdrempelig (en zonder kosten) een lactatiekundige kon laten meekijken/raadplegen. Dat heeft voor mij een wereld van verschil gemaakt.

Echter, weer thuis is die drempel opeens torenhoog. Bij de eerste ben ik nog een keertje naar het inloopspreekuur (gratis) van de LK van mijn verloskundigenpraktijk gegaan, maar ik heb gewoon geen klik met haar en 10-15 minuten zijn zo minimaal.

En het is echt niet zo dat ik me die 130 (oid) euro voor een consult niet kan veroorloven, maar ik voel die drempel best, zeker als er geen accuut/enorm probleem is.

Het zou mooi zijn als in de toekomst elke vrouw die borstvoeding wil geven in de kraamweek een lactatiekundige op bezoek krijgt en dat ook verdere zorg in het basispakket gaat.
Chick on a mission
  maandag 18 oktober 2021 @ 06:47:31 #54
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_201802709
Ik had een paar weken geleden een lk over de vloer om te zien of er problemen waren, maar binnen een half uur had ze gezien dat dat niet zo was. Kosten: 45 euro, want ze schaalde het dus af naar een kort consult. Dat heeft me wel heel veel informatie opgeleverd dus ik ben blij dat ik het heb gedaan.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  Manager PR/Moderator maandag 18 oktober 2021 @ 07:16:57 #55
269689 crew  Viv
pi_201802783
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 21:26 schreef Rebubbled het volgende:
Maar er komt een moment dat alles op elkaar ingesteld raakt, je baby goed groeit, je hormonen wat afnemen, het geen pijn meer doet en dan wordt het zoveel makkelijker.
Het is ongetwijfeld goed bedoeld en deze 'peptalk' komt wel vaker voorbij hier, maar deze vlieger gaat niet voor iedereen op hoor. :@ Sommige vrouwen kunnen volhouden tot ze een ons wegen, maar blijft het pijn doen, blijft de baby slecht groeien, etc. De aanhouder wint niet altijd, helaas.

En de lactatiekundige zou inderdaad gewoon vergoed moeten worden uit de basisverzekering. :Y Waarschijnlijk is het nog rendabel voor de samenleving ook!
  maandag 18 oktober 2021 @ 07:39:02 #56
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_201802875
Ik snap je reactie Viv maar vaak gaat het wel op. Niet dat het dan alleen maar makkelijk wordt (ik had die lk ook niet voor de gezelligheid en de preventie uitgenodigd bijvoorbeeld) maar het enorme zoeken en vooral het grootste ongemak van de eerste week/weken gaat vaak wel voorbij. Wat je weet natuurlijk. En wat bij jou niet zo was :* . Maar hier 2x wel.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_201804165
Het is ook niet zo dat je voor elk dingetje direct naar de LK moet. Hier dingen vragen hielp mij ook goed net als meelezen bij de vragen van anderen.
Ik kreeg bij het huisbezoek van het CB allemaal adviezen die voor mijn gevoel niet klopten. Zonder de kennis die ik o.a. hier had opgedaan had ik dat niet geweten. Alsnog eerst hier voorzichtig gecheckt of ik nu gek geworden was want van die stomme hormonen werd ik gigantisch onzeker. Daarna contact opgenomen met de LK waarbij bleek dat het inderdaad geen goed advies was.

Volgens mij hier niet verteld maar ik trof dezelfde persoon later nog weer bij het CB waarbij ze zichzelf op de borst wilde kloppen voor de goede groei dankzij haar adviezen. Ik was gelukkig inmiddels een stuk zelfverzekerder en kon vertellen dat ik contact had opgenomen met de lactatiekundige en wat zij daarover had gezegd. Ik hoop dat ze die adviezen niet meer geeft maar type oude stempel dus ben bang van wel.
pi_201804552
Ik heb deze keer ook een LK laten komen. Ondanks dat ik al 2,5 jaar een kindje aan de borst had, wilde ik dat ze mee zou kijken met de aanhap (die iets verbeterd kon worden), een beginnende spruw en wilde ik persoonlijk maatwerk over tandemvoeden.

Koste me ¤100, maar werd vergoed door m’n aanvullende verzekering. Ze kwam tijdens de lockdown gewoon bij me thuis, wat ontzettend fijn was. Daarna heb ik per app nog zo’n 5 keer contact gehad over verschillende dingen (haar groei, gebruik van domperidon etc) en daar heb ik niks voor betaald.

Verder wil ik deze groep nogmaals benoemen: https://www.facebook.com/groups/borstvoedingvraag/?ref=share

Hier kan je laagdrempelig je vraag stellen aan lactatiekundigen IBCLC. Er mogen ook alleen LK’s antwoorden op de vragen. Je kan ook de zoekfunctie gebruiken voor algemenere dingen.
Alleen al door hier mee te lezen heb ik ontzettend veel kennis op gedaan!
Protège moi de mes désirs.
pi_201804925
Ik vind de constructie die ik heb erg prettig: kraamzorg is onderdeel van het ziekenhuis, maar ook gewone kraamzorg. De eerste 15 dagen na de bevalling is lactatiekundige zorg inbegrepen in de kraamzorg, daarna is een consult 35 euro (in ziekenhuis) of 70 euro (thuis). Ook is laagdrempelig contact mogelijk via de app van het ziekenhuis.

Verder heb ik in mijn netwerk ook support, mijn nicht is vrijwilliger bij LLL en ik heb al een balletje laatst opgegooid om eens te kijken of, als de rust hier is wedergekeerd, te kijken of dat ook wat voor mij is.
pi_201804955
Ja, ik ben nu ook lid van de FB-pagina en heel interessant om mee te lezen.
Ik heb ook even contact opgenomen met een LK. F. groeit goed en krijgt meer dan genoeg binnen, maar er kon nog verbetering optreden v.w.b. de aanhap, dat ze nog meer borst in de mond neemt, minder lucht meeslikt en dus ook minder teruggeeft na de voeding. Dat gaan we nu verder finetunen. Nu is het voeden af en toe nog gevoelig en dat is niet de bedoeling en niet prettig.
pi_201805044
@_Lily_ wat vervelend dat de start van jullie borstvoedingsavontuur zo verloopt :* . Eens met wat de andere dames zeggen, laat een lactatiekundige eens meekijken.

Je kolfperikelen herken ik :* . Ik kolf fulltime momenteel, 5x per dag waarvan 1x leeg en 4x 10 minuten. Ik produceer gemiddeld een liter per dag en ze drinkt nu zo'n 450 ml.
M. gaat inmiddels 3x per dag eerst aan de borst waarbij ze (niet helemaal betrouwbaar, maar toch) zo'n 10 ml per keer kan drinken met een tepelhoedje. De rest krijgt ze per fles, maar ik merk dat ze met de dag nu sterker aan het worden is O+ . Babystapjes.
pi_201805317
quote:
14s.gif Op maandag 18 oktober 2021 11:45 schreef douche-eendje het volgende:

Verder heb ik in mijn netwerk ook support, mijn nicht is vrijwilliger bij LLL en ik heb al een balletje laatst opgegooid om eens te kijken of, als de rust hier is wedergekeerd, te kijken of dat ook wat voor mij is.
Gaaf O+
Ik heb gekeken naar of het mogelijk is om om te scholen naar LK, maar dat is helaas niet te doen.
pi_201805482
quote:
1s.gif Op maandag 18 oktober 2021 12:22 schreef arvensis het volgende:

[..]
Gaaf O+
Ik heb gekeken naar of het mogelijk is om om te scholen naar LK, maar dat is helaas niet te doen.
Heb ik ook al naar gekeken, ik heb een medische opleiding dus het zou mogelijk moeten zijn. Maar dan eerst die 1000 uur maken dus meerjarenplan :+.

Maar vrijwilligerswerk bij LLL kan he, enige eis is 9maanden borstvoeding geven en de cursus volgen. Maar die is tegenwoordig ook digitaal ^O^

[ Bericht 6% gewijzigd door douche-eendje op 18-10-2021 12:46:53 ]
pi_201807056
quote:
17s.gif Op maandag 18 oktober 2021 12:37 schreef douche-eendje het volgende:

[..]
Heb ik ook al naar gekeken, ik heb een medische opleiding dus het zou mogelijk moeten zijn. Maar dan eerst die 1000 uur maken dus meerjarenplan :+.

Maar vrijwilligerswerk bij LLL kan he, enige eis is 9maanden borstvoeding geven en de cursus volgen. Maar die is tegenwoordig ook digitaal ^O^
Nu gaat het weer kriebelen. O+ Even kijken of ik me aan kan melden. O+
  Manager PR/Moderator maandag 18 oktober 2021 @ 15:45:09 #65
269689 crew  Viv
pi_201807487
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 07:39 schreef Lemijn het volgende:
Ik snap je reactie Viv maar vaak gaat het wel op.
Dat is mijn punt ook juist. ;) Tegen "Hou vol (en schakel een LK in), want vaak wordt het makkelijker" heb ik geen enkel bezwaar.
pi_201807740
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 oktober 2021 20:11 schreef Lemijn het volgende:
Vervelend voor je Mahra! En succes met al het gedoe. Alles gaan kolven vind ik best heftig maar zo te lezen is het in overleg met een lactatiekundige dus dan zal erover zijn nagedacht.
quote:
Ga je dan nog wel aan de borst voeden? Of alles afkolven?
Enkel de avonden. Gek genoeg heeft ze overdag geen last van reflux.
pi_201808330
quote:
17s.gif Op maandag 18 oktober 2021 11:57 schreef douche-eendje het volgende:
@:_Lily_ wat vervelend dat de start van jullie borstvoedingsavontuur zo verloopt :* . Eens met wat de andere dames zeggen, laat een lactatiekundige eens meekijken.

Je kolfperikelen herken ik :* . Ik kolf fulltime momenteel, 5x per dag waarvan 1x leeg en 4x 10 minuten. Ik produceer gemiddeld een liter per dag en ze drinkt nu zo'n 450 ml.
M. gaat inmiddels 3x per dag eerst aan de borst waarbij ze (niet helemaal betrouwbaar, maar toch) zo'n 10 ml per keer kan drinken met een tepelhoedje. De rest krijgt ze per fles, maar ik merk dat ze met de dag nu sterker aan het worden is O+ . Babystapjes.
Lief bericht van je :*
Volgens mij zag ik ergens van jou ook een verhaal van het plan wat je had gemaakt met je lactatiekundige? Met uiteindelijk doel om M. Volledig aan de borst te hebben.

Dat voelt dan heel goed. Om te werken aan een lange termijn doel. Ik heb dat heel erg gemist de eerste dagen.

In ieder geval gaat het nu weer wat beter, ik hoop dat er geen terugval komt.
Ik heb een telefonisch consult met een lactatiekundige gehad en heb toen 3 dagen lang zoon aangelegd in aanwezigheid van de kraamverzorgster. Het happen gaat nu best goed.

Iom iedereen incl LK drinkt zoon nu overdag om de 3 uur aan de borst en s nachts kolf ik en krijgt hij het in de fles. S nachts kolven om geen stress omtrent borsten/aanhappen te hebben.

Ik heb nog geen enkele borstvoeding alleen gedaan. Nu de kraamzorg weg is is man er altijd bij. Als ik zoon aanleg lekt mijn andere tiet doodleuk spontaan zo’n 50-70 ml. Man vangt dat dan op want ik heb mijn handen vol.

Hiermee is mijn stuwing iets minder, hoewel het bij de 1e nachtvoeding nog steeds een grote opluchting is als ik eindelijk alles kan leeg kolven
  FOK!fossiel maandag 18 oktober 2021 @ 18:55:04 #68
1455 Keroppi
kool kikker
pi_201809102
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 17:18 schreef _Lily_ het volgende:

Als ik zoon aanleg lekt mijn andere tiet doodleuk spontaan zo’n 50-70 ml. Man vangt dat dan op want ik heb mijn handen vol.

https://www.wehkamp.nl/me(...)ALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Is dit dan niet handig voor je. Bij mij blijven ze in zo'n H&M borstvoedingtop of mijn BH prima zitten.

Je moet alleen het afgietgaatje niet slaapdronken aan de onderkant plaatsen zoals ik de eerste keer deed... :{
Chick on a mission
  maandag 18 oktober 2021 @ 19:06:50 #69
208890 June.
Seriously?
pi_201809228
Ik gebruikte zo'n haakaa kolf om de melk van de andere borst op te vangen. Ideaal vond ik het. Ook gebruikte ik het bij het afbouwen, toen ik wat stuwing had en zo hiermee de druk wat kon wegnemen.
Shine bright like a diamond.
pi_201809434
quote:
1s.gif Op maandag 18 oktober 2021 19:06 schreef June. het volgende:
Ik gebruikte zo'n haakaa kolf om de melk van de andere borst op te vangen. Ideaal vond ik het. Ook gebruikte ik het bij het afbouwen, toen ik wat stuwing had en zo hiermee de druk wat kon wegnemen.
Volgens mij kampt Lily met overproductie. Ik zou dan afraden om er een Haakaa aan te hangen. Dat zuigt toch vacuum (hoewel relatief zacht). Zoals je zelf ook al benoemt gebruiken sommigen het als een kolf. Geen goed idee, dus. :) Die opvangschalen zijn dan beter. Of man idd, heeft ‘ie ook wat te doen. :Y)
  maandag 18 oktober 2021 @ 19:37:54 #71
208890 June.
Seriously?
pi_201809734
quote:
1s.gif Op maandag 18 oktober 2021 19:20 schreef arvensis het volgende:

[..]
Volgens mij kampt Lily met overproductie. Ik zou dan afraden om er een Haakaa aan te hangen. Dat zuigt toch vacuum (hoewel relatief zacht). Zoals je zelf ook al benoemt gebruiken sommigen het als een kolf. Geen goed idee, dus. :) Die opvangschalen zijn dan beter. Of man idd, heeft ‘ie ook wat te doen. :Y)
Maar dan is kolven überhaupt toch geen goed idee? Behalve om de grootste druk eraf te halen misschien. Met zo'n Haaka ging het bij mij trouwens om ml's, lang niet de hoeveelheden die ik haalde met de kolf. Echt als opvang dus.
Shine bright like a diamond.
pi_201810621
quote:
1s.gif Op maandag 18 oktober 2021 19:37 schreef June. het volgende:

[..]
Maar dan is kolven überhaupt toch geen goed idee? Behalve om de grootste druk eraf te halen misschien. Met zo'n Haaka ging het bij mij trouwens om ml's, lang niet de hoeveelheden die ik haalde met de kolf. Echt als opvang dus.
Ligt er ook een beetje aan wat handig is in welke situatie, het blijft ook maatwerk. Ik heb momenteel ook een overproductie, ik kolf rond de liter per dag en M drinkt nu rond de 450 ml per dag. Maar in mijn situatie is het zo dat ik nu kolf voor een a terme geboren baby die een maand oud is en volledig aan de borst drinkt, om zo voor M alvast genoeg melk aangemaakt te hebben zodra zij volledig aan de borst kan en ervoor te zorgen dat mijn hormonale huishouding deze productie gewend is en blijft.
pi_201810748
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 18:55 schreef Keroppi het volgende:

[..]
https://www.wehkamp.nl/me(...)ALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Is dit dan niet handig voor je. Bij mij blijven ze in zo'n H&M borstvoedingtop of mijn BH prima zitten.

Je moet alleen het afgietgaatje niet slaapdronken aan de onderkant plaatsen zoals ik de eerste keer deed... :{
Yes die heb ik gister besteld! Ik wacht met smart tot ze bezorgd worden
pi_201810766
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 17:18 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Lief bericht van je :*
Volgens mij zag ik ergens van jou ook een verhaal van het plan wat je had gemaakt met je lactatiekundige? Met uiteindelijk doel om M. Volledig aan de borst te hebben.

Dat voelt dan heel goed. Om te werken aan een lange termijn doel. Ik heb dat heel erg gemist de eerste dagen.

In ieder geval gaat het nu weer wat beter, ik hoop dat er geen terugval komt.
Ik heb een telefonisch consult met een lactatiekundige gehad en heb toen 3 dagen lang zoon aangelegd in aanwezigheid van de kraamverzorgster. Het happen gaat nu best goed.

Iom iedereen incl LK drinkt zoon nu overdag om de 3 uur aan de borst en s nachts kolf ik en krijgt hij het in de fles. S nachts kolven om geen stress omtrent borsten/aanhappen te hebben.

Ik heb nog geen enkele borstvoeding alleen gedaan. Nu de kraamzorg weg is is man er altijd bij. Als ik zoon aanleg lekt mijn andere tiet doodleuk spontaan zo’n 50-70 ml. Man vangt dat dan op want ik heb mijn handen vol.

Hiermee is mijn stuwing iets minder, hoewel het bij de 1e nachtvoeding nog steeds een grote opluchting is als ik eindelijk alles kan leeg kolven
Klopt, ergens in dit topic staat mijn plan van aanpak inderdaad. Maar weet ook dat ik deze keer borstvoeding geef op basis van vertrouwen en vooral ervaring, als ik dit bij Bas mee had gemaakt had ik er lang niet zo ontspannen in kunnen staan.
En daarom is het niet gek dat jij je zo voelt ook :* het is alleen iets wat je niemand toewenst. Ik heb bij Bas destijds mijzelf telkens kleine stapjes gegeven. Kraamtijd borstvoeding. Verlof borstvoeding. 6 maanden exclusief. Betaald kolfrecht uitmelken ;) . 1e verjaardag. En daarna werd het een 'we zien wel', kijken of we het WHO-advies van 2 jaar vol kunnen krijgen. Dat werd uiteindelijk 21 maanden en 10 dagen, want ik was zanger van M en hij had gewoon geen zin meer in drinken, is uit zichzelf gestopt. Dat werkte voor mij gewoon fijn, omdat het doel steeds wat verder op kon schuiven en er uiteindelijk gewoon een leuke gezonde peuter hier rondloopt.

En voor nu is het doel gewoon weer hetzelfde. Het komt uiteindelijk goed, linksom of rechtsom :s) . Ik geniet nu van de 3x 10 minuten aan de borst per dag die we kunnen doen, de momenten dat Bas komt helpen met een flesje geven en het nachtteamwerk met mijn man samen.
pi_201811009
quote:
1s.gif Op maandag 18 oktober 2021 19:37 schreef June. het volgende:

[..]
Daarom heb ik hulp gezocht bij een lactatiekundige en zij heeft me dit schema gegeven.
Want eerst moest ik wel kolven omdat zoon helemaal niet aan de borst kon.

Nu kan hij dat wel, maar drinkt hij bij lange na niet zoveel dat hij mijn stuwing kan weghalen. Sterker nog, ik kan m vaak niet eens aanleggen omdat de borst te opgezet is en de tepel helemaal plat is. Dan moet er eerst 50 ml uit om die tepel te ontlasten zodat hij tenminste kan aanhappen. (of 100 ml maar ik probeer het zo weinig mogelijk te houden)

Alleen kolven om druk eraf te halen werkt ook niet, want de stuwing is binnen een kwartier terug.

Dus iom LK is het nu de hele dag borst voor zoon,
Hierbij niet kolven. Qua stuwing is dat afzien, ik loop de hele dag met ijspakkingen in m’n bh
S nachts haal ik de druk er iets meer af door bij elke voeding 15 min te kolven. Dat levert over de hele nacht meer dan een halve liter op en dat helpt wel meer voor de stuwing en dan kan ik slapen.

Na die 15 min spuit het er nog steeds in stralen uit, maar dan mag ik niet verder kolven van de LK

Etc. Ze zegt dat het over gaat
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')