abonnement Unibet Coolblue
pi_201707271
druk aan het nadenken over wat we zouden willen in een moestuin

1 ding zijn we het overeens.... het moet niet hetgene zijn dat ook standaard in de supermarkt ligt.

inmiddels bestelde ik saffraankrokussen...
En heb ik natuurlijk sowieso al de nodige pepers.

Tot mijn beschikking: 180m2 moestuin en een aardige hobby's

dus goede ideeën... en andere tips.. meer dan welkom :)
pi_201707357
Leuk. Topic om te volgen. Ik heb er trouwens geen verstand van, maar het lijkt me leuk om eigen groenten/kruiden te eten.
pi_201707464
Waarom zou je niet de dingen willen kweken die standaard in de supermarkt liggen? De lol is toch juist om zelf aan te klooien met gewassen die je veel makkelijker in de winkel kan kopen?

Saffraan en pepers liggen ook gewoon in de winkel
  Spellchecker zondag 10 oktober 2021 @ 18:20:32 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_201707605
quote:
1s.gif Op zondag 10 oktober 2021 18:06 schreef Heph844 het volgende:
Waarom zou je niet de dingen willen kweken die standaard in de supermarkt liggen? De lol is toch juist om zelf aan te klooien met gewassen die je veel makkelijker in de winkel kan kopen?

Saffraan en pepers liggen ook gewoon in de winkel
Pepers die hier nu in de vensterbank staan koop je niet in de winkel hoor :)
En safraan is leuk omdat het toch net wat bijzonderder is. Het groeit uit een krokus om te beginnen :)

Maar ik denk dat de lol nog groter is met wat vergeten groenten en andere dingen die ik niet gewoon standaard bij picnic bestel.

En er komen ongetwijfeld ook dingen als tomaatjes in… maar goed.. dus ook wat anders dan andere dingen is het streven.
Kan ik ook prima mee klooien hoor :)

En gezien hier genoeg gemoestuiniert wordt.. leek me dit de beste plek om eens te komen snuffelen.
pi_201707648
Asperges! Groene, daar heb je niet zo veel werk mee. Vreeken houdt elk jaar over en gooit die dan in de uitverkoop (klauwtjes). Ik heb ze een keer zelf gezaaid maar dat zou ik niet aanraden: koop klauwtjes. Kan ook bij een lokale aspergeteler, en witte worden gewoon groen als je ze kweekt als groene.

Maïs is ook een aanrader: veel lekkerder dan uit de winkel en makkelijk te telen.
Spitskool en palmkool ook goede kandidaten.

En dit is ook een zinnig punt: https://www.theguardian.c(...)-go-for-rich-rewards
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_201707789
Knolgroente als rammenas, mierikswortel, rettich, radijzen. Makkelijk te telen denk ik, maar in de winkel moeilijk verkrijgbaar of duur.
Peultjes, kapucijners, tuinbonen...niets lekkerder dan vers van je eigen land.
Mogelijkheden te over!

En inderdaad, bessen, frambozen, bramen!
  Spellchecker zondag 10 oktober 2021 @ 18:41:03 #8
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_201707815
Snijbonen! Groeien zowat vanzelf (de lucht in) en geen beestjes erin.
pi_201707840
quote:
1s.gif Op zondag 10 oktober 2021 18:06 schreef Heph844 het volgende:
Waarom zou je niet de dingen willen kweken die standaard in de supermarkt liggen? De lol is toch juist om zelf aan te klooien met gewassen die je veel makkelijker in de winkel kan kopen?

Saffraan en pepers liggen ook gewoon in de winkel
Kilo tomaten kost nog geen euro. Maak je druk.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_201708358
@de_boswachter heeft de evolutie van de moestuin thuis, namelijk een krententuin
  zondag 10 oktober 2021 @ 19:33:14 #11
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_201708489
quote:
1s.gif Op zondag 10 oktober 2021 18:42 schreef halfway het volgende:

[..]
Kilo tomaten kost nog geen euro. Maak je druk.
Je vergist je in hoeveel de tomaat (en daardoor je eindgerecht) in smaak kan verschillen.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_201708521
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 19:33 schreef Dven het volgende:

[..]
Je vergist je in hoeveel de tomaat (en daardoor je eindgerecht) in smaak kan verschillen.
Maar eigen tomaten - zeker uit Nederland - zijn lang niet altijd lekker(der). En de frustratie van phytophthora kan je alle lol in eigen kweek doen vergaan.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_201708572
Aardperen! Nergens te krijgen in de supermarkt en geven mooie bloemen.
Komkommerkruid, bloemetjes kan je eten en smaken naar komkommer, leuk door de sla.
Wortels komen in meer kleuren dan dat er in de supermarkt ligt, bieten ook.
Rabarber, zie ik ook nooit in de supermarkt, erg makkelijk plantje ook.
Twiddel
pi_201708626
quote:
99s.gif Op zondag 10 oktober 2021 19:41 schreef summer2bird het volgende:
Aardperen! Nergens te krijgen in de supermarkt en geven mooie bloemen.
Maar behandel ze als woekerbamboe ofzo; ze woekeren je hele tuin door als ze het naar het zin hebben en je krijgt ze nooit meer weg. Dus in een grote plastic kuip of zoiets. Bij mij (in de volle grond) weigeren ze te bloeien trouwens. Ligt niet aan de soort, want uitgeplant bij mijn moeder bloeien ze wel.
Lang niet iedereen vind aardperen lekker: koop ze eerst een keertje zou ik zeggen (biologische kraam, dit seizoen). Als ze je bevallen kan je er een deel van in de grond (liefst in een kuip dus) zetten: volgend jaar heb je dan planten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_201708683
Komkommers van eigen kweek zijn tig keer lekkerder dan uit de supermarkt. En verse bramen, aardbeien en frambozen; ook te koop, maar qua smaak heel anders. En je gaat er niet failliet aan. :D
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_201708782
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 19:33 schreef Dven het volgende:

[..]
Je vergist je in hoeveel de tomaat (en daardoor je eindgerecht) in smaak kan verschillen.
Dat ligt aan het soort en groeisnelheid. De opname van mineralen ed blijft hetzelfde.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 10 oktober 2021 @ 21:09:44 #17
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_201709764
quote:
1s.gif Op zondag 10 oktober 2021 19:58 schreef halfway het volgende:

[..]
Dat ligt aan het soort en groeisnelheid. De opname van mineralen ed blijft hetzelfde.
Zolang je zelf maar weet waar je het over hebt.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zondag 10 oktober 2021 @ 21:10:56 #18
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_201709781
quote:
99s.gif Op zondag 10 oktober 2021 19:41 schreef summer2bird het volgende:
Aardperen! Nergens te krijgen in de supermarkt en geven mooie bloemen.
Komkommerkruid, bloemetjes kan je eten en smaken naar komkommer, leuk door de sla.
Wortels komen in meer kleuren dan dat er in de supermarkt ligt, bieten ook.
Rabarber, zie ik ook nooit in de supermarkt, erg makkelijk plantje ook.
Rabarber nooit in de supermarkt? Dat kan ik me niet voorstellen.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zondag 10 oktober 2021 @ 21:13:10 #19
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_201709807
quote:
3s.gif Op zondag 10 oktober 2021 19:36 schreef sigme het volgende:

[..]
Maar eigen tomaten - zeker uit Nederland - zijn lang niet altijd lekker(der). En de frustratie van phytophthora kan je alle lol in eigen kweek doen vergaan.
Geen idee over Nederland maar ook daar is een kasje eenvoudig in elkaar gezet.

Geen opgepompte supermarkttomaat die het daarbij redt.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_201709864
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 21:09 schreef Dven het volgende:

[..]
Zolang je zelf maar weet waar je het over hebt.
Als je het wilt weerleggen dan sta ik daarvoor open :)
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 10 oktober 2021 @ 21:22:49 #21
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_201709913
quote:
1s.gif Op zondag 10 oktober 2021 21:18 schreef halfway het volgende:

[..]
Als je het wilt weerleggen dan sta ik daarvoor open :)
Je probeert iets dat geen uitleg nodig heeft uit te leggen. Nogmaals, onvergelijkbaar. Zeker met de baggerkwaliteit in de Nederlandse supermarkten.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_201709993
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 21:13 schreef Dven het volgende:

[..]
Geen idee over Nederland maar ook daar is een kasje eenvoudig in elkaar gezet.

Geen opgepompte supermarkttomaat die het daarbij redt.
Tsja, ik heb wel een idee over Nederland. En de phytophthora. En kweken in een kas. Op sommige plekken wil dat prima, maar vergis je nooit in hoe ontmoedigend vieze ziekte in je eigen planten en vruchten is. Het ontneemt je alle lol.

Tomaten bijvoorbeeld, koop ik echt liever op de markt. Komkommers daarentegen, zijn echt vers gewoon heel veel lekkerder dan een komkommer die al een dagje oud is. Asperges ook, en die zijn bovendien duur om te kopen en eenvoudig om te kweken. Bessen/frambozen/wijnbessen/tayberrys; allemaal typhusduur in de winkel een vaak al een tikje beschimmeld onderin het doosje; vers van de struik zijn ze schoon en vers en in overvloed en invriezen is een fluitje van een cent.

@Uhmmpie: kies om te beginnen leuke lekkere makkelijke dingen; je kan het later altijd nog moeilijk maken.
Oh, en ik zou ergens een walnoot neerzetten; ik heb er al jaren elke dag plezier van.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_201710151
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 21:22 schreef Dven het volgende:

[..]
Je probeert iets dat geen uitleg nodig heeft uit te leggen. Nogmaals, onvergelijkbaar. Zeker met de baggerkwaliteit in de Nederlandse supermarkten.
Nederlandse teelten zitten er met een paar weken op. Dan komen de Spaanse tomaten komkommers aubergines en paprika
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_201717903
Doperwten want verse doperwten zijn zoveel lekkerder O+
Net als verse mais maar daar heb ik helaas te weinig ruimte voor.

Kruiden en pluksla. Ja die zijn in de supermarkt te krijgen maar even de tuin in lopen voor wat verse kruiden is makkelijker en goedkoper.
pi_201719203
Hmm hoop goede ideeen.
Is mais op een klein stukje tuin wel handig?

Nahja zo klein is het trouwens niet… maar het wordt wel hoog natuurlijk.

En goed punt makkelijk en lekker.
Dat waren we inderdaad van plan.
Maar liefst dus ook wat we niet zo makkelijk kopen.
(En tomaten staan ook op het verlanglijstje hoor… want die zijn inderdaad een stuk lekkerder <3 )

En wellicht het eerste jaar ook deel met diervriendelijk “wild gras”.
(Gras met bloemen dus)
Kunnen we even wennen aan het concept en kom je niet ergens na paar maanden er achter dat het niet bij te houden is.

We moeten na allebei diverse jaren op 2 hoog te hebben gewoond… echt wel er in komen vrees ik
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')