abonnement Unibet Coolblue
pi_201706017
Zijn er mensen met meer verstand/ tips voor onderhoud van gietijzeren pannen.
Ik merk dat bij het maken van stoofgerechten de pan na 3 uur zachtjes stoven aan de onderkant aankoekt.

Ik heb eerst geprobeerd de pan met zeezout schoon te maken dit helpt onvoldoende.
Vervolgens heb ik de pan met een beetje bakingsoda en water het vuil eruit laten koken. Dit werkt iets beter, maar ben hiermee toch voorzichtig ivm roestvorming.

Na ieder gebruik olie ik de pan opnieuw in met een dun laagje.
Ik laat de pan meestal ook even op het vuur inbranden tot deze begint te roken.

Bedankt!
pi_201706281
Wat ik meestal doe is heet water in de pan, laten weken en dan met een afwasborstel borstelen ook weer met heet water, de laag laat dan makkelijk lost en daarna natuurlijk in oliën en wegzetten.
pi_201708538
Als ik een stoof maak met bijv riblappen dan schroei ik die eerst even kort op hoog vuur met wat olie en/of boter en dan blijft er best veel zooi aan de onderkant plakken. Dan schep ik het vlees eruit en een deel van de olie en dan bak ik daar bijv de groenten etc in. Dan komt alles eigenlijk los van de onderkant en heb je dus meer smaak. En dan knikker je later het vlees er weer in
pi_201709148
Wat voor een pan heb je? Met emaille-afwerking aan de binnenkant of alleen gietijzer.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_201709743
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 15:55 schreef mcknikker het volgende:
Zijn er mensen met meer verstand/ tips voor onderhoud van gietijzeren pannen.
Ik merk dat bij het maken van stoofgerechten de pan na 3 uur zachtjes stoven aan de onderkant aankoekt.

Ik heb eerst geprobeerd de pan met zeezout schoon te maken dit helpt onvoldoende.
Vervolgens heb ik de pan met een beetje bakingsoda en water het vuil eruit laten koken. Dit werkt iets beter, maar ben hiermee toch voorzichtig ivm roestvorming.

Na ieder gebruik olie ik de pan opnieuw in met een dun laagje.
Ik laat de pan meestal ook even op het vuur inbranden tot deze begint te roken.

Bedankt!
Ik zet de braadpan meestal in de oven, op 160 graden ofzo. Niet op een directe warmtebron.

Plus, je voegt meestal toch groenten en vocht toe aan het vlees waardoor aanbaksels weer losgeroerd kunnen worden.
Als de pan leeg is en afgekoeld laat ik em een uurtje weken met water, dan schoonmaken, drogen en in-oliën.
pi_201712683
Dank voor jullie reacties. De pan is volledig gietijzer. Misschien moet ik gewoon wat meer geduldig en minder voorzichtig zijn om de pan wat langer in heet water te laten weken.
pi_201712782
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 08:21 schreef mcknikker het volgende:
Dank voor jullie reacties. De pan is volledig gietijzer. Misschien moet ik gewoon wat meer geduldig en minder voorzichtig zijn om de pan wat langer in heet water te laten weken.
Als hij volledig gietijzer is, moet je hem niet met afwasmiddel of soda schoonmaken. Als je hem alleen maar met heet water en een doekje schoonmaakt, komt er vanzelf een anti-aanbaklaag op. Je kunt hem wel voordat je hem de eerste keer gebruikt een paar keer inbranden (insmeren met olie en dan op hoog vuur totdat hij stopt met roken. Vervolgens nog 2 of 3 keer herhalen.)
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_201712940
Ik zorg er altijd na het schoonmaken voor dat het snel en goed droog is. En dan insmeren met olie.
Gaat vooralsnog altijd goed.
Mee doen is belangrijker dan winnen!
pi_201713631
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 08:37 schreef stavromulabeta het volgende:
Je kunt hem wel voordat je hem de eerste keer gebruikt een paar keer inbranden (insmeren met olie en dan op hoog vuur totdat hij stopt met roken. Vervolgens nog 2 of 3 keer herhalen.)
Nou, je kunt ook overdrijven.

Inbranden doe je met een olie die tegen hitte kan. Dus zeker geen olijfolie of zo maar bij voorkeur arachide olie. De pan rustig opwarmen en de olie wat rond laten gaan door de hele pan, dus ook de randen. Een plaatstalen pan (wok) mag best blauw kleuren.
Als de olie serieus gaat roken dan verbrand ie en dat levert behalve een vieze lucht in huis ook een laagje pax op in de pan. Dat wil je nu net niet in je eten. Dus bij roken zet je de warmte even lager.
  maandag 11 oktober 2021 @ 10:35:06 #10
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_201713865


Zo'n ding gebruiken een "sudderplaat", je sudderpitje van je fornuis is te hoog en moet lager en meer verdeelt, zo'n ding zorgt er voor dat er geen vuur rechtstreeks tegen je pan staat en dempt het vermogen van je brander.
Bij de hema,blokker enz enz voor een paar eu
pi_201802076
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 15:55 schreef mcknikker het volgende:
Zijn er mensen met meer verstand/ tips voor onderhoud van gietijzeren pannen.
Ik merk dat bij het maken van stoofgerechten de pan na 3 uur zachtjes stoven aan de onderkant aankoekt.

Ik heb eerst geprobeerd de pan met zeezout schoon te maken dit helpt onvoldoende.
Vervolgens heb ik de pan met een beetje bakingsoda en water het vuil eruit laten koken. Dit werkt iets beter, maar ben hiermee toch voorzichtig ivm roestvorming.

Na ieder gebruik olie ik de pan opnieuw in met een dun laagje.
Ik laat de pan meestal ook even op het vuur inbranden tot deze begint te roken.

Bedankt!
Aankoeken tijdens stoven heeft niets te maken met inbranden.

Aankoeken ontstaat vaak als iets tijdens het sudderen "aan de boden blijft plakken". Omdat de pan wand heter is dan 100 graden, wordt dit vastgeplakte stuk te heet, wordt de vocht eruit gedreven, en ben je je eigen anti aanbaklaag aan het kweken.

Omdat dit de smaak kan beinvloeden (die stukken blijven niet allemaal op de bodem zitten, sommige komen uiteindelijk zelf weer los en zorgen voor harde stukken in je saus of wat dan ook, of dat de smaak wat "verkoold" kan zijn: probeer onwenselijke vormen van aanbaksel te vermijden. Iets vaker roeren.
_-L'avenir est déja là
pi_201840929
Aangekoekte etenswaren moet je gewoon loskoken., dus water in de pan en koken maar, de aangebakken korst laat na tijdje alles vanzelf los. Je kunt eventueel met een houten spatel meehelpen en afsteken. Daarna kun je de pan afspoelen en schoon borstelen. Dan kun je eventueel nog licht opschuren met grof zout. Dan beetje olie op een doek of keukenpapier pan in oliën en wegzetten. Druivenpit of ander olie die hoge temp aankan. Ik persoonlijk vind druivenpit het meest neutraal van smaak.

Aankoeken wordt veroorzaakt door te hoge temperatuur. Het sudderplaatje als oplossing is al genoemd. Ze worden ook wel vlamverdeler genoemd. Je krijgt ze in verschillende formaten...

Deze gietijzer vlamverdeler heeft mijn voorkeur voor de gietijzeren pannen, het kan niet over het fornuis schuiven en de pan schuift er ook niet gemakkelijk overheen.
https://cookinglife.nl/ki(...)TTKa7iRoCv3oQAvD_BwE

:)
pi_202008805
Gietijzeren pannen kun je gewoon met afwasmiddel wassen. Dat misverstand stamt nog uit de tijd dat men loog gebruikte in afwasmiddel wat wel de beschermende laag aan kan tasten.

Ook is het zo dat de gebruikte olie om in te branden juist tot boven het rookpunt verhit dient te worden. Dit zorgt voor polymerisatie en carbonisatie wat resulteert in de gewenste anti-aanbak achtige laag.

Om in te branden smeer je ‘m in met olie, en dan veeg je “alle” olie weer weg. Alle tussen aanhalingsteken omdat er altijd een dun laagje achterblijft. Die olie zal dan inbranden.

Zelf gebruik ik al jaren gietijzeren pannen. Als ze erg vettig zijn gebruik ik afwasmiddel en anders gewoon even schrobben onder de hete kraan. Dan terug op een gaspit om te drogen.

Even nog de guide gezocht die ik ooit gebruikte om mijn pannen in te branden: https://sherylcanter.com/(...)seasoning-cast-iron/
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')