abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_201701676
quote:
EU-voorstel: alcohollimiet in verkeer naar nul promille

Het Europees Parlement heeft deze week een wetsvoorstel ingediend om rijden met alcohol op in het verkeer compleet te verbieden. Wie meer dan nul promille scoort tijdens een controle wacht een hoge boete. Nu ligt die grens in veel landen nog op 0,5 promille.
Erik Kouwenhoven 10-10-21, 06:00

Deze week eisten Europarlementariërs in Straatsburg dat EU-landen meer inspanningen leveren op het gebied van verkeersveiligheid. De limiet van 0,0 promille voor alcohol in het verkeer is bedoeld om ‘Vision Zero’ waar te helpen maken, aldus de parlementariërs in een resolutie. Vision Zero is een multinationaal verkeersveiligheidsproject dat tot doel heeft een snelwegsysteem te realiseren zonder doden of zwaargewonden in het wegverkeer: een reductie tot (bijna) nul.

Volgens het Parlement kwamen in de Europese Unie in 2019 23.000 mensen om het leven bij verkeersongevallen. Een aanzienlijk deel van die verkeersdoden wordt veroorzaakt door alcohol in het verkeer, zo meldt het Duitse opinieblad Der Spiegel. Ook in Nederland is het aantal dodelijke slachtoffers door alcohol in het verkeer een punt van blijvende aandacht. Volgens cijfers van de politie vielen er in 2016 nog 13 verkeersdoden door alcohol, in 2018 waren dat er 36. In 2019 vielen in de eerste negen maanden al 29 doden bij verkeersongelukken waarbij alcohol een rol speelde.

‘Harde kern’ veroorzaakt meeste alcoholongevallen

Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) ligt het werkelijke aantal verkeersdoden door alcohol hoger dan de cijfers van de politie laten zien. Dat komt doordat het alcoholpromillage van omgekomen verkeersdeelnemers vaak niet gemeten wordt, omdat zij niet meer juridisch vervolgd kunnen worden, aldus het SWOV. Ongeveer twee derde van alle ernstige alcoholongevallen wordt veroorzaakt door een relatief kleine groep zware alcoholovertreders. Het gaat daarbij om naar schatting tussen de 90.000 en 125.000 overtreders.

Twee glazen alcohol

Voor beginnende bestuurders, die korter dan vijf jaar in het bezit van een rijbewijs zijn, geldt in Nederland een limiet van 0,2 promille (88 ugl, uitslag na blaasanalyse). Dit percentage bereiken mannen volgens het Trimbos Instituut na het drinken van ongeveer één glas, vrouwen al bij minder dan een glas. Voor automobilisten die langer dan vijf jaar een rijbewijs hebben, is deelname aan het verkeer verboden vanaf een bloedalcoholgehalte van 0,5 promille. Mannen bereiken dit percentage na het drinken van ongeveer twee glazen alcohol binnen een uur, vrouwen al bij iets minder.
bron: https://www.tubantia.nl/a(...)l-promille~ab2c6cb6/

Eindelijk eens een fatsoenlijk voorstel uit Europa. Het is van de zotte dat een alcoholist zelf mag bepalen of hij zich nog voldoende scherp voelt om in de auto te stappen met alle risico van dien. Geen alcohol in de auto moet de norm zijn. :)
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_201701690
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 10:17 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Ongeveer twee derde van alle ernstige alcoholongevallen wordt veroorzaakt door een relatief kleine groep zware alcoholovertreders. Het gaat daarbij om naar schatting tussen de 90.000 en 125.000 overtreders.
alsof die BBB (bewust beschonken bestuurders) zich maar iets aantrekken van een zwaardere regel. Ik ben in Belgie eens om half 11 smorgens in een fuik gereden voor alcohol controle, zouden ze hier ook wat vaker moeten doen, dan pak je er een hoop uit.

[ Bericht 47% gewijzigd door #ANONIEM op 10-10-2021 10:23:00 ]
pi_201701715
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 10:17 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]
bron: https://www.tubantia.nl/a(...)l-promille~ab2c6cb6/

Eindelijk eens een fatsoenlijk voorstel uit Europa. Het is van de zotte dat een alcoholist zelf mag bepalen of hij zich nog voldoende scherp voelt om in de auto te stappen met alle risico van dien. Geen alcohol in de auto moet de norm zijn. :)
Nooit geweten :')


Verder vind ik het een goed plan, 0,0. Wel vraag ik me af of dit iets is wat vanuit de EU moet komen, laat landen dit zelf uitzoeken svp.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_201701723
Goed besluit.
pi_201701734
Dat worden dus geen rumbonen meer eten :)
  zondag 10 oktober 2021 @ 10:26:03 #6
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_201701742
Sta hier ambivalent in; aan de ene kant begrijpelijk, want het is natuurlijk een serieuze kwestie, maar aan de andere kant is het weer meer en meer controle...
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_201701762
quote:
0s.gif [b]Op zondag 10 oktober 2021 10:17 schreef Mike-The-Situation Het is van de zotte dat een alcoholist zelf mag bepalen of hij zich nog voldoende scherp voelt om in de auto te stappen.

Sinds wanneer is dit?
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 10 oktober 2021 @ 10:28:42 #8
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_201701765
Je moet toch wel een verstokte alcoholist zijn om hier tegen te zijn :D
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_201701854
Terecht natuurlijk.

Het probleem zit hem er niet in dat mensen met 1 glaasje alcohol gaan rijden natuurlijk.
Het probleem zit hem er in dat wanneer mensen denken dat ze 1 of 2 glazen mogen, vaak uiteindelijk net waar meer drinken,

Als je helemaal niets mag is die lijn veel duidelijker, en zal dus dus ook veel minder vaak overschreden worden.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
  zondag 10 oktober 2021 @ 10:43:43 #10
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_201701875
Het probleem zit niet in de norm, maar in de pakkans.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_201701893
Het probleem is dat de sanctie voor het rijden zonder rijbewijs weinig afschrikt. Een verstokte drinker blijft dus gewoon doorrijden ondanks dat het rijbewijs is ingetrokken. Dit wordt niet als poging doodslag beoordeeld maar afgedaan met een boete en inname voertuig. Vandaar het bizarre aantal recidiven dat je in de berichtgeving tegenkomt.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_201701913
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 10:26 schreef thedeedster het volgende:
Sta hier ambivalent in; aan de ene kant begrijpelijk, want het is natuurlijk een serieuze kwestie, maar aan de andere kant is het weer meer en meer controle...
Tja, daar hebben we een EU hard voor nodig om allerhande hande regels te verzinnen. Verantwoordelijkheid nemen hoeft men niet meer te leren. Alles word in regels vastgelegd.

Ondanks dat ik geen druppel drink ben ik ook hier geen voorstander van.
  zondag 10 oktober 2021 @ 10:48:42 #13
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_201701924
Gewoon prima maatregel.

Hoe vaak heb ik wel niet de dooddoener gehoord "eentje kan wel" en dan eindigt het krapuul uiteraard met meer dan eentje achter het stuur.
pi_201701950
quote:
6s.gif Op zondag 10 oktober 2021 10:48 schreef Twiitch het volgende:
Gewoon prima maatregel.

Hoe vaak heb ik wel niet de dooddoener gehoord "eentje kan wel" en dan eindigt het krapuul uiteraard met meer dan eentje achter het stuur.
Alsof dit iets gaat veranderen. Als de pakkans nu al nihil is dan zal daar straks niets aan veranderen. Het is weer een maatregel waar mensen die zich wel degelijk aan dat ene glas houden weer de dupe zijn.
pi_201701981
Dat wordt leuk voor de mensen die "gezegend" zijn met een lichaam dat zelf alcohol aanmaakt....
Mad "Mondhoek" Max aanhoudingscounter 2022: 4
  Spellchecker zondag 10 oktober 2021 @ 11:00:00 #16
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_201702014
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 10:56 schreef spoilert het volgende:
Dat wordt leuk voor de mensen die "gezegend" zijn met een lichaam dat zelf alcohol aanmaakt....
Die moeten sowieso een verklaring bij zich hebben denk ik dan ... en zo heel veel zijn er dat toch niet?
pi_201702036
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 10:56 schreef spoilert het volgende:
Dat wordt leuk voor de mensen die "gezegend" zijn met een lichaam dat zelf alcohol aanmaakt....
Daar word dan weer een uitzondering voor bedacht (met medisch attest...met als gevolg een illegale handel in attesten uit België /Malta/ Andorra ofzo). :)
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_201702077
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 10:43 schreef Janneke141 het volgende:
Het probleem zit niet in de norm, maar in de pakkans.
Zoals ook het bellen achter het stuur, fietsen zonder licht, zwartrijden in de trein, door rood lopen en te hard rijden in een 30-zone. Kans dat je gepakt wordt, is nihil. Boetes zijn alleen nog laag te noemen als ze in Zwitserland of Singapore zouden gelden.
pi_201702120
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 10:28 schreef heywoodu het volgende:
Je moet toch wel een verstokte alcoholist zijn om hier tegen te zijn :D
Als ik bv tiramisu maak, gaat daar altijd wat alcohol in.
Dermate weinig dat het geen enkel gevolg zal hebben behalve als dit er door komt.
Dat zou natuurlijk belachelijk zijn, en daar hoef ik echt geen verstokte alcoholist voor te zijn.

Ik drink geen alcohol als ik nog moet rijden, maar dit gaat te ver.
Doe dan het toegestane promillage omlaag.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_201702147
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 10:26 schreef thedeedster het volgende:
Sta hier ambivalent in; aan de ene kant begrijpelijk, want het is natuurlijk een serieuze kwestie, maar aan de andere kant is het weer meer en meer controle...
Meer controleren op die 0.5 werkt beter. Tis namelijk knap spannend als je moet blazen en je vermoed dat je rond de grens zit.

Vind die 0,5 promile eigenlijk prima. Kan je nog net een wijntje bij het eten pakken.
pi_201702163
Die nul procent is een bizarre grens als je een stukje overrijp fruit eet kun je daardoor al de sjaak bij een controle zijn. :')
pi_201702167
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 11:15 schreef Basp1 het volgende:
Die nul procent is een bizarre grens als je een stukje overrijp fruit eet kun je daardoor al de sjaak bij een controle zijn. :')
Of de rest alcohol na een goede avond doorzakken :)
  zondag 10 oktober 2021 @ 11:20:00 #23
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_201702181
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 11:15 schreef Basp1 het volgende:
Die nul procent is een bizarre grens als je een stukje overrijp fruit eet kun je daardoor al de sjaak bij een controle zijn. :')
Daarom moet je een foutmarge van 0,2 promille hanteren. Dat kun je probleemloos een stuk overrijp fruit of kersenbonbon eten. Ook kun je dan zondags gewoon naar de mis.
pi_201702187
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 11:11 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Als ik bv tiramisu maak, gaat daar altijd wat alcohol in.
Dermate weinig dat het geen enkel gevolg zal hebben behalve als dit er door komt.
Dat zou natuurlijk belachelijk zijn, en daar hoef ik echt geen verstokte alcoholist voor te zijn.

Ik drink geen alcohol als ik nog moet rijden, maar dit gaat te ver.
Doe dan het toegestane promillage omlaag.
Tiramisu. Dat hadden wij een aantal jaren geleden als toetje bij een kerstdiner via onze werkgever als je met de kerst moest werken, waar een nul beleid heerst. Dat was een foutje en leverde nog een hilarische rel op.

Vandaar ook mijn eerdere opmerking mbt rumbonen. :)
pi_201702204
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 11:20 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Daarom moet je een foutmarge van 0,2 promille hanteren. Dat kun je probleemloos een stuk overrijp fruit of kersenbonbon eten. Ook kun je dan zondags gewoon naar de mis.
Als ik het zo lees is het weer een zwart wit voorstel vanuit de eu en zal er geen foutmarge gaan gelden. :')
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')