abonnement Unibet Coolblue
pi_201688138
quote:
Misbruikt overheidsgeld, beïnvloeding van de pers, belastende appgesprekken. Na politie-invallen bij ministeries, het ÖVP-partijkantoor en de kanselarij woensdag verbaast Oostenrijk zich over een ongekend politiek schandaal. De bliksemcarrière van de 35-jarige kanselier Sebastian Kurz lijkt het resultaat van omkoping, politiek gekonkel en machtsmisbruik.

Oostenrijkers spreken al van House of Kurz, de vergelijking met de machiavellistische Frank Underwood uit de Amerikaanse Netflix-serie House of Cards dringt zich immers op. Met gemasseerde peilingen zou Kurz eerst zijn eigen partijleider hebben gekapitteld, om vervolgens het kanselierschap te winnen. Het draaiboek daarvoor heette onomwonden Projekt Ballhausplatz, naar de ambtswoning van de Oostenrijkse regeringsleider.

"Kurz overleefde al heel wat crises en aantijgingen, maar nu wordt het wel heel lastig voor hem", denkt Duitsland-correspondent Wouter Zwart. "Hijzelf en de hele kliek om hem heen, die zichzelf De Familie noemt, wordt met naam en toenaam genoemd. Er lijkt een duidelijke campagne te zijn geweest om Kurz op het schild te hijsen."

Kurz spil
De Oostenrijkse aanklagers kwamen berichten over de populariteitscampagne toevallig tegen in appgesprekken op in beslag genomen telefoons. Het OM noemt tien personen, onder wie expliciet Kurz zelf en zijn allernaaste medewerkers. "Sebastian Kurz was de spil, alle misdrijven zijn primair in zijn belang geweest", aldus de aanklager.

Een politiek wonderkind was Kurz, Zukunftshoffnung van zijn conservatieve Volkspartei, die op rechts worstelde om een antwoord te vinden op de populistische FPÖ. Staatssecretaris op zijn 24ste, minister van Buitenlandse Zaken drie jaar later en ambities om in 2017 kanselier te worden.

"Hij had het imago van een jonge, knappe politicus, zoals we destijds ook Obama, Trudeau en Macron leerden kennen", zegt Zwart. "Zonder de publiciteitscampagne waar hij nu van wordt beticht had hij het misschien ook gered. Je kunt je afvragen: dat heeft zo'n jongen toch niet nodig?"

De Familie speelde frisierte peilingen door naar tabloid Österreich van mediamagnaat Wolfgang Fellner. "Opdracht tot enquête: met SK alles beter", luidde de samenvatting van het plan.

Het ging daarbij in eerste instantie om peilingen waarbij toenmalig partijleider Mitterlehner als kansloos werd afgeschilderd of Kurz juist als goudhaantje. "De ÖVP heeft het zwaar", luidde een analyse van Österreich bijvoorbeeld. "Het is wachten op een nieuwe chef, Sebastian Kurz." Met de slechte ÖVP-peiling was Kurz in zijn nopjes: "Bedankt voor Österreich", reageerde hij richting zijn naaste medewerker, Thomas Schmid.

Toen Kurz zijn voorganger aan de kant had geschoven, maakte de ÖVP juist weer een sprong in de peilingen. Ondertussen werden de enquêtes ook ingezet om de populariteit van zijn standpunten te onderstrepen of het gebrek aan vertrouwen in andere kandidaten. Volgens de aanklagers werd daarbij zeker één keer een van tevoren afgesproken uitkomst doorgegeven.

Schmid noemde de verhalen in de krant "een geniale investering". "En Fellner is een kapitalist. Wie betaalt, bepaalt. Heerlijk." De Familie sprak de uitgever er zelfs op aan als berichtgeving niet volgens afspraak verliep. "Wat een brutaliteit, hiermee bouw je geen vertrouwen op", beten ze hem toe toen een verhaal niet gepubliceerd werd. "We zijn echt woest, mega sauer."

Schmid drukte zijn handlangers ook op het hart dat er financiële toezeggingen aan Fellner moesten worden gedaan. In de appjes legde hij uit hoe dat via diens broer gespeeld moest worden: "Helmuth Fellner - voor de centen. Wolfgang Fellner - voor de inhoud."

Het ging daarbij volgens de Oostenrijkse aanklagers om advertentie-inkomsten die het ministerie van Financiën voor een reclamecampagne betaalde aan Österreich, iets wat de krant overigens met klem ontkent. Daarnaast zou er belastinggeld zijn gebruikt om schijnfacturen voor de gunstige peilingen te betalen. Aanklagers noemen een bedrag van bijna anderhalf miljoen euro.

Volgens de aanklagers had Kurz, samen met Schmid als hoge medewerker op het ministerie van Financiën, voor deze constructie gekozen omdat hij de peilingen voor zijn paleisrevolutie binnen de ÖVP moeilijk uit de partijkas kon financieren.

Politieke toekomst onzeker
Kurz ontkent de beschuldigingen ten stelligste en weigert ondanks de groeiende politieke druk op te stappen. "Ik zal me tegen deze valse beschuldigingen verdedigen met alle juridische en democratische middelen die ik heb." Ook zijn partij staat vierkant achter hem: al zijn ministers hebben beloofd uit de coalitie met de Groenen te stappen als Kurz moet vertrekken.

Wouter Zwart betwijfelt of dat voldoende zal zijn. "Kurz is vaker ergens van beschuldigd en nog nooit veroordeeld, maar het lijkt nu slechts een kwestie van tijd. Het OM en de politie doen geen inval in ministeries en panden van de premier en zijn partij als er niet heel duidelijke aanwijzingen zijn dat er iets is misgegaan."

Kurz' lot ligt nu in handen van zijn coalitiepartner. Met de gehele oppositie tegen hem verenigd is het de vraag hoeveel Groenen zich aanstaande dinsdag zullen aansluiten bij de aangekondigde motie van wantrouwen.

Zwart: "Het was vorig jaar al lastig om deze coalitie te bouwen, omdat de partijen natuurlijke tegenpolen zijn. Ze hebben elkaar toen gevonden in de afspraak dat de ÖVP een stevig immigratiebeleid mocht voeren en de Groenen een sterke klimaatagenda. Maar de Groenen maakten zich ook sterk voor anticorruptie en een transparante overheid. Dan kan je het haast niet meer verkopen om deze kanselier te blijven steunen."
https://nos.nl/artikel/24(...)stenrijkse-kanselier

Andere bronnen:
https://www.rd.nl/artikel(...)len-premier-kurz-weg
https://www.tijd.be/dossi(...)ruptie/10337752.html


Wat een verhaal. Zo'n enorme campagne om hem premier te maken, terwijl een 24 jarige staatssecretaris toch wel weet dat die plek vanzelf wel een keer komt...

De Groenen willen hem volgens het RD weg hebben, dus nu lijkt het over. En nog altijd maar 35.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 8 oktober 2021 @ 22:19:46 #2
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_201688234
Waarom wist ik al meteen na de eerste alinea dat het om een (Oostenrijkse) CDA'er ging? :')
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_201688461
quote:
Oostenrijk heeft een onafhankelijk justitieel apparaat. En een Justitieminister die onder zware druk de rug recht houdt. Oh wacht, haar naam is Alma Zadic. Een voormalige Balkanvluchteling, aan wie menig Europees regeringsleider een voorbeeld kan nemen. Iets met waarden, iets met rechtsstaat.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)eit-kochten-a4061159
pi_201688514
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 22:19 schreef Harvest89 het volgende:
Waarom wist ik al meteen na de eerste alinea dat het om een (Oostenrijkse) CDA'er ging? :')
Toch echt wel een stuk liberaler en een stuk meer anti-immigratie, een kruising tussen CDA en VVD, met zelfs neigingen tot PVV.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201689112
Ff gegoogled, ziet er uit als een vervelend eng kereltje.

We zien het hele verhaal vast op netflix verschijnen
No bitch to me
  vrijdag 8 oktober 2021 @ 23:54:45 #6
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_201689695
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 23:05 schreef TornadoDK het volgende:
Ff gegoogled, ziet er uit als een vervelend eng kereltje.

We zien het hele verhaal vast op netflix verschijnen
Inderdaad een heel vervelend ventje en de OVP is aartsconservatief. Mooi om te zien dit, ik hoop op veel dirt.
We have always been at war with Eastasia.
pi_201695407
https://www.hln.be/buiten(...)s-niet-uit~a144a6eb/

Er lijken vreemde ontwikkelingen te kunnen komen. De sociaal-democraten van de SPÖ sluiten niet meer uit dat ze met de extreem-rechtse FPÖ (die ook nog een tegen het corona-vaccin zijn) gaan samenwerken om Kurz buiten te sluiten. Ze noemen het "onwaarschijnlijk, maar mogelijk".
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201696057
Ik had juist de indruk dat het een redelijk stabiele en gematigde partij was.
Incelfrikandel
pi_201696065
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 18:44 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Ik had juist de indruk dat het een redelijk stabiele en gematigde partij was.
In vergelijking met sommige andere Oostenrijkse politici wel.
pi_201696192
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 18:44 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Ik had juist de indruk dat het een redelijk stabiele en gematigde partij was.
Was het ook, tot ze noodgrepen gingen doen om de kiezers van de FPÖ bij hen te houden.

Helaas is Oostenrijk een vrij racistisch land. Zie ook Jörg Haider, zijn ouders waren lid van de NSDAP en daar was hij trots op en toch werd zijn partij de 2e van het land. Ze voerden ook onder Kurz een stevig anti-islam beleid, hij wilde zelfs van alles wat islamitisch is verbieden: https://www.nd.nl/nieuws/(...)om-zo-terreur-te-kun

Kurz heeft zelfs een soort koranverbod voor verenigingen ingevoerd, alleen een goedgekeurde Duitstalige koran mogen ze gebruiken (lijkt erg op hoe Chinezen met de bijbel om gaan): https://radio1.be/oostenr(...)christendom-jodendom

Kurz is nooit gematigd geweest, altijd behoorlijk extreem rechts.


Als de FPÖ er voor terug komt raken ze natuurlijk van de regen in een stortbui.

[ Bericht 5% gewijzigd door Hanca op 09-10-2021 19:17:44 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201696278
Tja, dit is niet te houden inderdaad. Doodzone, groot talent.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_201696367
Hij treedt over 2 min af
pi_201696396
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 19:29 schreef Raw85 het volgende:
Hij treedt over 2 min af
Alleen als premier. Er komt een andere ÖVP premier, maar Kurz blijft partijleider: https://www.bild.de/polit(...)n-77917594.bild.html

Een beetje wat Haider ook deed toen hij onhoudbaar werd: aftreden uit publieke functies, maar wel alle touwtjes in handen houden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:36:18 #14
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201696408
Oostenrijk bestond al voor 70-80% uit fascisten in allerlei soorten en maten voor de Anschluss. Dat zie je na 2 generaties nog steeds wel in het stemgedrag. De FPO is er ook een normale partij.
pi_201696485
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 19:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Was het ook, tot ze noodgrepen gingen doen om de kiezers van de FPÖ bij hen te houden.

Helaas is Oostenrijk een vrij racistisch land. Zie ook Jörg Haider, zijn ouders waren lid van de NSDAP en daar was hij trots op en toch werd zijn partij de 2e van het land. Ze voerden ook onder Kurz een stevig anti-islam beleid, hij wilde zelfs van alles wat islamitisch is verbieden: https://www.nd.nl/nieuws/(...)om-zo-terreur-te-kun

Kurz heeft zelfs een soort koranverbod voor verenigingen ingevoerd, alleen een goedgekeurde Duitstalige koran mogen ze gebruiken (lijkt erg op hoe Chinezen met de bijbel om gaan): https://radio1.be/oostenr(...)christendom-jodendom

Kurz is nooit gematigd geweest, altijd behoorlijk extreem rechts.

Als de FPÖ er voor terug komt raken ze natuurlijk van de regen in een stortbui.
Beetje het type Maxime Verhagen. Opzich is het ook weer niet kommer en kwel als ik het zo lees, maar dat kan ook door de Groenen komen:

quote:
Zo is buitenlandse financiering van moskeeën, imams en islamitische organisaties niet meer toegestaan,en moet voortaan de officiële Duitse vertaling van de koran worden gebruikt. Aan de andere kant hebben moslims nu recht op islamitische pastorale begeleiding en op halal maaltijden in ziekenhuizen en andere openbare instellingen. Ze krijgen ook vrijaf op islamitische feestdagen.
Ik had de indruk dat deze man vrij plooibaar was omdat hij net zo makkelijk met de Groenen de samenwerking zocht als met de FPÖ. Goed dat hij opzout dan maar.
Incelfrikandel
pi_201696566
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 19:48 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]
Ik had de indruk dat deze man vrij plooibaar was omdat hij net zo makkelijk met de Groenen de samenwerking zocht als met de FPÖ. Goed dat hij opzout dan maar.
De Groenen gingen helaas mee met een extreem stevig anti-immigratie programma in ruil voor een klimaatprogramma. Dit was echt een soort Rutte II met een kwartetspel.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201696580
Opgestapt.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_201697460
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 20:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
De Groenen gingen helaas mee met een extreem stevig anti-immigratie programma in ruil voor een klimaatprogramma. Dit was echt een soort Rutte II met een kwartetspel.
Ik vind Rutte niet bepaald anti-immigratie. Sterker nog, volgens mij steeg de immigratie onder zijn regering juist naar recordhoogte. Dat gezegd hebbende, zou ik willen dat wij in Nederland zo’n soort overeenkomst zouden hebben.

Wat dat betreft zonde voor Oostenrijk dat het niet goed gegaan is. Mochten de beschuldigingen gegrond zijn dan is zijn aftreden natuurlijk wel meer dan terecht.
pi_201697485
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 18:44 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Ik had juist de indruk dat het een redelijk stabiele en gematigde partij was.
Integendeel. Hij kan nu het bloed van de Groenen wel drinken :P
pi_201697686
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 21:29 schreef NecSpeNecMetu het volgende:

[..]
Ik vind Rutte niet bepaald anti-immigratie. Sterker nog, volgens mij steeg de immigratie onder zijn regering juist naar recordhoogte. Dat gezegd hebbende, zou ik willen dat wij in Nederland zo’n soort overeenkomst zouden hebben.
Ik zei niet dat er exact zo'n ruil had plaatsgevonden, maar dat ze net als bij Rutte II met twee partijen regeren zonder raakvlakken en dus alle thema's via uitruil hebben verdeeld. Geen compromissen, maar 'jij krijgt dit, dan krijg ik dat'. Zo werd Rutte II ook gevormd, in Nederland zeer ongebruikelijk.

Rutte is trouwens best tegen immigratie, Nederland heeft niet voor niets één van de strengste asielprocedures in Europa: https://www.trouw.nl/nieu(...)an-europa~bf3b10d3f/

(Trouwens tot onze schande, ik kende iemand die mishandeld was vanwege zijn geloof en de littekens op zijn rug had, maar toch terug moest omdat hij volgens de IND niet kon bewijzen dat hij niet zichzelf zo toegetakeld had... zo asociaal streng zijn we hier)
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201697905
quote:
8s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 19:36 schreef VoMy het volgende:
Oostenrijk bestond al voor 70-80% uit fascisten in allerlei soorten en maten voor de Anschluss. Dat zie je na 2 generaties nog steeds wel in het stemgedrag. De FPO is er ook een normale partij.
Goed dat Turkije bij de NAVO zit dan :P
  zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:54:57 #22
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_201698722
quote:
8s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 19:36 schreef VoMy het volgende:
Oostenrijk bestond al voor 70-80% uit fascisten in allerlei soorten en maten voor de Anschluss. Dat zie je na 2 generaties nog steeds wel in het stemgedrag. De FPO is er ook een normale partij.
https://www.ewmagazine.nl(...)voor-nazis-1633396W/

Erfgenaampjes van Kurt Waldheim, zelfs Elsevier deelt die mening. Als zelfs die iets extreem-rechts noemen, dan weet je wel hoe laat het is.
We have always been at war with Eastasia.
  zondag 10 oktober 2021 @ 09:18:38 #23
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201701283
Tja dat Kurz een moeilijke omgang met ethiek had was al wel langer duidelijk
pi_201707164
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 19:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Alleen als premier. Er komt een andere ÖVP premier, maar Kurz blijft partijleider: https://www.bild.de/polit(...)n-77917594.bild.html

Een beetje wat Haider ook deed toen hij onhoudbaar werd: aftreden uit publieke functies, maar wel alle touwtjes in handen houden.
die knakker is trouwens kersvers lid nog maar van de Oostenrijkse Volkspartij
quote:
NIEUWE KANSELIER GETRAIND VOOR DE TWEEDE VIOOL

Als iemand de Oostenrijkse politieke slangenkuil kent, is het Alexander Schallenberg, de nieuwe kanselier. En hij kent die vooral door de ogen van Sebastian Kurz, de man die hem, diplomaat, enorme promoties bezorgde.

Schallenberg (Bern 1969) is van adellijke afkomst. Zijn vader was ambassadeur en secretaris-generaal op het ministerie van Buitenlandse Zaken. Schallenberg groeide op in India, Spanje en Frankrijk. Hij studeerde in Wenen, Parijs (rechten) en het Europacollege in Brugge. Hij werkte als jurist op de Oostenrijkse Permanente Vertegenwoordiging in Brussel en kent het Europees verdrag als zijn broekzak. Als woordvoerder van het ministerie was hij vaak met journalisten in koffiehuizen te vinden. Hij kon (off record) gevat zijn over politici – maar Kurz had hij meteen hoog zitten. Kurz maakte hem directeur Europa en later topstrateeg in de kanselarij. Na de val van Kurz’ regering met de FPÖ (juni 2017) werd Schallenberg minister. Hij bleef dat in de latere regering met de Groenen. Hoe onafhankelijk Schallenberg kan opereren, moet nog blijken. Hij is intelligent, maar getraind om tweede viool te spelen. Hij werd pas onlangs lid van de ÖVP.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)r-op-watten-a4061314
  maandag 11 oktober 2021 @ 16:15:59 #25
21467 franske19
Hit the deck!
pi_201717775
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 20:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
De Groenen gingen helaas mee met een extreem stevig anti-immigratie programma in ruil voor een klimaatprogramma. Dit was echt een soort Rutte II met een kwartetspel.
Wat is er mis met een stevig anti-immigratie programma? Als je ziet welke ellende het open deur beleid in veel EU staten oplevert dan kun je dit alleen meer prijzen. Als ze daar ook nog hun klimaatprogramma mee hebben verwezenlijkt dan hebben ze goed onderhandeld.
"The wolves will come again," said Jojen solemnly. - George R.R. Martin
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')