abonnement Unibet Coolblue
pi_201697071
- Bekijk in de gebruiksaanwijzing van je wasmachine, oven en vaatwasser hoe je hem het meest zuinig gebruikt.
- Zet een tijdschakelaar achter je boiler.
- Laat diepvriesvoedsel in de koelkast ontdooien. Zo hoeft je koelkast minder hard te werken.
- Ontdooi je vriezer regelmatig. IJsvorming zorgt voor een hoger verbruik.
- Zet de oven open na gebruik zodat je optimaal gebruik maakt van restwarmte.
- Zet je pannen een paar minuten voor je gaat eten uit. Door restwarmte gaart je eten nog na.
- Gebruik je oven zo min mogelijk, het is het minst zuinige apparaat in de keuken. De magnetron is het zuinigst.
- Werk vooruit als je kookt. Kook gelijk een paar eieren extra. Pof aardappelen wannee de oven aan staat in plaats van ze nog apart te koken of bakken.
- Was meestal je handen met koud water ipv warm.
- Het afspoelen van de vaat voor het het in de vaatwasser doet is niet nodig. Mocht je het toch willen doen, doe het dan met koud water. De kracht van de waterstraal is meestal belangrijker dan de temperatuur.
- Onderzoek of waterzijdig inregelen van je cv-installatie zinnig is.
- Investeer in goede tochtborstels voor je brievenbus.
- Overweeg een radiatorventilator.
- Hang zo veel mogelijk was op. Als je de droger wilt gebruiken, doe dat dan alleen voor de hoogst noodzakelijke was. Je kunt meerdere wassen na elkaar draaien en uit elke was wat drogergoed plukken zodat je aan het eind de droger maar één keer hoeft aan te zetten.

Voor ons staat deze winter op de planning (al voor deze prijsverhogingen)
- radiatoren beter afstellen*
- vermogen van de cv-ketel nakijken
- radiatorventilatoren
- keukenvloer isoleren
- rubbers en tochtborstel bevestigen aan keukendeur
- waar mogelijk de keukenmuur isoleren
- gordijn in de deuropening van de bijkeuken hangen
- gordijn onderin het trapgat hangen
- groepen van de vloerverwarming beter afstellen
- verder tweaken aan het programma van de thermostaat
- de domotica die op de fileserver draait verhuizen naar een Raspberry Pi zodat de fileserver niet meer 24/7 hoeft te draaien
- radiatorfolie bevestigen
- tv, mediabox, etc op een schakelbare groep zetten.

*Wij stuitten vorige week op dit filmpje. Ziet er goed uit. Deze kerel heeft veel nuttige filmpjes over energiebesparing.


[ Bericht 6% gewijzigd door Lucky_Strike op 09-10-2021 21:17:29 ]
Spoilers!
pi_201701126
Vraag: zou het nut hebben om een jaren 80 tussenwoning met de hoogste gevel op het oosten te voorzien van spouwmuurisolatie? Er zit al isolatie in de spouw, maar het is ons niet bekend wat voor isolatie dit is.
  Moderator zondag 10 oktober 2021 @ 10:18:43 #28
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_201701685
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 20:56 schreef Lucky_Strike het volgende:
- Overweeg een radiatorventilator.
Zijn die dingen echt zinvol ja ? Zag laatst op internet iets voorbijkomen.
Heb je er zelf ook één in gebruik ?
pi_201701757
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 08:41 schreef Angelfrouk het volgende:
Vraag: zou het nut hebben om een jaren 80 tussenwoning met de hoogste gevel op het oosten te voorzien van spouwmuurisolatie? Er zit al isolatie in de spouw, maar het is ons niet bekend wat voor isolatie dit is.
herisolatie is nooit een goed idee, behalve als je de oude verwijderd en er nieuwe in doet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201701761
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 10:18 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Zijn die dingen echt zinvol ja ? Zag laatst op internet iets voorbijkomen.
Heb je er zelf ook één in gebruik ?
De snelheid van het opwarmen gaat hiermee significant omhoog.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 10 oktober 2021 @ 10:28:23 #31
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201701764
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 10:27 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
herisolatie is nooit een goed idee, behalve als je de oude verwijderd en er nieuwe in doet.
Kan je de isolatie uit de spouw verwijderen dan?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_201701768
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 10:28 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Kan je de isolatie uit de spouw verwijderen dan?
ja door de buitengevel te verwijderen, de isolatie weg te halen en de butiengevel weer op te bouwen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201701774
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 10:18 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Zijn die dingen echt zinvol ja ? Zag laatst op internet iets voorbijkomen.
Heb je er zelf ook één in gebruik ?
Ik denk dat ze wel zinvol kunnen zijn maar dat is meer een gevoel dan dat ik het met cijfers kan onderbouwen ;) We hebben er nog geen in gebruik. Mijn man wil zelf iets gaan knutselen geloof ik.

Die kant en klare radiatorventilatoren zijn flink prijzig. Het is maar de vraag of je de aanschafprijs er uit haalt. De ruimte waar onze radiatoren in staan is erg kil en groot. We vermoeden dat die ventilatoren ook voor meer comfort gaan zorgen.
Spoilers!
pi_201701785
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 10:29 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik denk dat ze wel zinvol kunnen zijn maar dat is meer een gevoel dan dat ik het met cijfers kan onderbouwen ;) We hebben er nog geen in gebruik. Mijn man wil zelf iets gaan knutselen geloof ik.

Die kant en klare radiatorventilatoren zijn flink prijzig. Het is maar de vraag of je de aanschafprijs er uit haalt. De ruimte waar onze radiatoren in staan is erg kil en groot. We vermoeden dat die ventilatoren ook voor meer comfort gaan zorgen.
Ik gebruik ze als het buiten kouder is dan -5 graden zodat de kamer sneller opwarmt, als ik ze gebruik bij warmer weer dan is mijn huis net een sauna.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator zondag 10 oktober 2021 @ 10:35:45 #35
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_201701820
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 10:28 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
De snelheid van het opwarmen gaat hiermee significant omhoog.
We hebben hier vloerverwarming, maar beneden ook type 22 radiatoren. Zoals nu wanneer het nog niet dagelijks koud genoeg is om de vloer volledig op te laten warmen, draaien we savonds een radiator open om het binnen op temperatuur te houden.

Toch maar eens na zo'n oplossing kijken dan; gebruik je ze zelf ook ?
Zag al wel dat het benodigde elektrische vermogen minimaal is.
pi_201701831
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 10:30 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik gebruik ze als het buiten kouder is dan -5 graden zodat de kamer sneller opwarmt, als ik ze gebruik bij warmer weer dan is mijn huis net een sauna.
Dat werkt een beetje te goed dan. Ook geen zinvolle uitgave als je ze zo zelfden gebruikt ;)

Onze ruimte is 32 vierkante meter met een schuin dak dat 5 meter in de nok is. De vloer en 1 muur zijn nog niet geïsoleerd. Het duurt nog aardig wat kusuren voor het daar een sauna wordt.
Spoilers!
pi_201701837
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 10:35 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
We hebben hier vloerverwarming, maar beneden ook type 22 radiatoren. Zoals nu wanneer het nog niet dagelijks koud genoeg is om de vloer volledig op te laten warmen, draaien we savonds een radiator open om het binnen op temperatuur te houden.

Toch maar eens na zo'n oplossing kijken dan; gebruik je ze zelf ook ?
Zag al wel dat het benodigde elektrische vermogen minimaal is.
ik heb ze omdat ik een warmtepomp heb met normale radiatoren. Mijn aanvoer is afhankelijk van de buitentemperatuur. In de ochtend doe ik mijn verwarming aan en dan is de aanvoer bv 25-30 graden. Daar kan ik prima mijn huis mee opwarmen met 0.5 graden per uur.
Ik heb ze weleens aangehad met deze buitentemperatuur en dan wordt mijn huis net een sauna. Tegenwoordig zet ik ze aan bij kouder dan -5 graden buiten om het wat sneller warm te hebben.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201701841
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 10:35 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
We hebben hier vloerverwarming, maar beneden ook type 22 radiatoren. Zoals nu wanneer het nog niet dagelijks koud genoeg is om de vloer volledig op te laten warmen, draaien we savonds een radiator open om het binnen op temperatuur te houden.

Toch maar eens na zo'n oplossing kijken dan; gebruik je ze zelf ook ?
Zag al wel dat het benodigde elektrische vermogen minimaal is.
Ik heb in mijn eerdere post dit linkje voor een knutselproject toegevoegd: https://www.conrad.nl/inf(...)/cv-met-ventilatoren
Spoilers!
  Moderator zondag 10 oktober 2021 @ 10:43:02 #39
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_201701868
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 10:29 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik denk dat ze wel zinvol kunnen zijn maar dat is meer een gevoel dan dat ik het met cijfers kan onderbouwen ;) We hebben er nog geen in gebruik. Mijn man wil zelf iets gaan knutselen geloof ik.
Dat kan natuurlijk ook; had daar ook al even nagekeken.
Tuurlijk het is niet ingewikkeld of moeilijk om te maken, maar ik zou ze niet zo afgewerkt kunnen maken als dat kant en klare pakketten zijn.

quote:
Die kant en klare radiatorventilatoren zijn flink prijzig. Het is maar de vraag of je de aanschafprijs er uit haalt. De ruimte waar onze radiatoren in staan is erg kil en groot. We vermoeden dat die ventilatoren ook voor meer comfort gaan zorgen.
Zelf schrijven ze op hun website dit daarover.

quote:
De radiator ventilator helpt je woning sneller en zuiniger op te warmen. Ook laat hij je woning warmer aanvoelen. De besparing is ongeveer 10% tot 15% per jaar op het gasverbruik. In een gemiddelde woning met een gasverbruik van 1300 kuub wordt ¤ 100 tot ¤ 150 per jaar aan gas bespaard.
Dan zou ik zeggen dat je ze binnen een jaar eruit gehaald hebt en het vanaf dat punt dan geld opbrengt.
pi_201701877
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 10:37 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Dat werkt een beetje te goed dan. Ook geen zinvolle uitgave als je ze zo zelfden gebruikt ;)

Onze ruimte is 32 vierkante meter met een schuin dak dat 5 meter in de nok is. De vloer en 1 muur zijn nog niet geïsoleerd. Het duurt nog aardig wat kusuren voor het daar een sauna wordt.
De sauna is een gevoelstemperatuur. Het voelt als een sauna en erg verstikkend, terwijl de thermostaat en ook andere thermometer gewoon 18 of 19 graden aanwijzen.
Ik heb dit probleem sowieso vaak. In de zomer kan het prima 23 graden zijn volgens de thermostaat en kan ik er prima zijn. In de winter als de radiatoren warm zijn kan ik het echt smoor en smoor heet hebben bij 19 graden op de themostaat.
De tempratuursensor is goed, want andere thermometers geven gelijke waarden aan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201701916
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 10:43 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Dat kan natuurlijk ook; had daar ook al even nagekeken.
Tuurlijk het is niet ingewikkeld of moeilijk om te maken, maar ik zou ze niet zo afgewerkt kunnen maken als dat kant en klare pakketten zijn.
[..]
Zelf schrijven ze op hun website dit daarover.
[..]
Dan zou ik zeggen dat je ze binnen een jaar eruit gehaald hebt en het vanaf dat punt dan geld opbrengt.
Ik vraag me ook echt af of er hier zelf geknutseld gaat worden ;) De kluslijst is lang. Maar ja, we zouden voor die ventilatoren wel 200 euro kwijt zijn. Ik denk dat het wel een verstandige aanschaf is omdat de vloer in die ruimte weken (maanden?) lang open zal liggen en daardoor nog meer warmte door verloren gaat dan nu al het geval is.
Spoilers!
  Moderator zondag 10 oktober 2021 @ 10:52:43 #42
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_201701944
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 10:47 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik vraag me ook echt af of er hier zelf geknutseld gaat worden ;) De kluslijst is lang. Maar ja, we zouden voor die ventilatoren wel 400 euro kwijt zijn. Ik denk dat het wel een verstandige aanschaf is omdat de vloer in die ruimte weken (maanden?) lang open zal liggen en daardoor nog meer warmte door verloren gaat dan nu al het geval is.
Hier in de woonkamer hebben we één type radiator die 160 lang is, dat is dan ook de grootste radiator beneden.
Dan kost zo'n set compleet ¤ 150,- euro.

De andere radiator is 110 lang maar daar hangt het kattenmandje min of meer aan/overheen; denk dat de kat het wel lekker gaat vinden maar verder brengt dat ons zelf denk ik te weinig extra warmte. :+
  zondag 10 oktober 2021 @ 10:52:51 #43
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201701947
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 10:28 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ja door de buitengevel te verwijderen, de isolatie weg te halen en de butiengevel weer op te bouwen.
Dan weet je zeker dat je het geld nooit meer terugkrijgt _O-
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_201701983
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 10:52 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Hier in de woonkamer hebben we één type radiator die 160 lang is, dat is dan ook de grootste radiator beneden.
Dan kost zo'n set compleet ¤ 150,- euro.

De andere radiator is 110 lang maar daar hangt het kattenmandje min of meer aan/overheen; denk dat de kat het wel lekker gaat vinden maar verder brengt dat ons zelf denk ik te weinig extra warmte. :+
Ik lees net dat het niet alleen te maken heeft met hoeveel je kwijt kunt op een radiator maar met de hoeveelheid lucht die in je ruimte verplaatst kan worden:

Vuistregels voor het totaal aantal toe te passen SpeedComforts:

- Eén SpeedComfort verplaatst per uur zo'n 30m3 lucht. Als alle lucht in een ruimte 1x per uur circuleert is dat doorgaans voldoende.
Rekenvoorbeeld: een woonkamer van 5 meter breed, 8 meter lang en 3 meter hoog heeft een inhoud van 120m3. Je kiest dan voor een Trio set met Uitbreidingsset, of twee Duo sets.
Spoilers!
pi_201702028
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 10:27 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
herisolatie is nooit een goed idee, behalve als je de oude verwijderd en er nieuwe in doet.
Hmm, ik denk niet dat dat mogelijk is. We gaan nog even nadenken of we een offerte op gaan vragen.
pi_201702039
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 11:00 schreef Angelfrouk het volgende:

[..]
Hmm, ik denk niet dat dat mogelijk is. We gaan nog even nadenken of we een offerte op gaan vragen.
een goed bedrijf zal geen isolatie adviseren bij jou.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201702319
Bij het zoeken naar extra isolatiemaatregelen voor mijn huis (ivm subsidie) kwam nieuwe spouwmuurisolatie ook (kort) ter sprake. Het is een spouw van ongeveer 8cm met daarin isolatieplaten van 5cm. Er zijn mogelijkheden om dat zonder de hele muur weg te halen weg te halen, dan hakken ze het fijn en zuigen ze het eruit. Dan zou je daarna je spouw weer kunnen vullen met nieuw en beter isolatiemateriaal. Ze gaven echter ook meteen aan dat dat prijzig is (geen concrete prijzen gehoord) dus dat je dat eigenlijk niet gaat terugverdienen.

Mocht ik vandaag de Staatsloterij winnen dan ga ik er misschien serieus naar kijken 🤑
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_201702461
@Vonkenboer, vandaag is SpeedComfort nog in de aanbieding bij Praxis. We hebben net een mono en een duoset besteld. Op hoop van zegen dat het werkt maar.
Spoilers!
pi_201702644
Ik heb ooit zelf iets geknutseld met pc fans op de radiator. Je winst zit er vooral in dat je iets sneller bent met de hele kamer opwarmen. Een echte besparing heb ik niet kunnen ontdekken maar mijn radiatoren zijn al ruim over bemeten dus kon ik al met lage temperatuur stoken. Ik heb het weer verwijderd want extra snoeren had ik geen zin in en veel leverde het niet op bij mij.

Die speedcomfort heeft vooral zin als je radiatoren eigenlijk te klein zijn. Met dat ding erop kan je dan wat lagere watertemperatuur gaan stoken en dat is meestal wel veel besparing. Maar kijk eerst eens of je die watertemperatuur ook lager kan zeten zonder die dingen, dan heb je ze niet nodig.
pi_201702671
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 12:09 schreef qajariaq het volgende:
Ik heb ooit zelf iets geknutseld met pc fans op de radiator. Je winst zit er vooral in dat je iets sneller bent met de hele kamer opwarmen. Een echte besparing heb ik niet kunnen ontdekken maar mijn radiatoren zijn al ruim over bemeten dus kon ik al met lage temperatuur stoken. Ik heb het weer verwijderd want extra snoeren had ik geen zin in en veel leverde het niet op bij mij.

Die speedcomfort heeft vooral zin als je radiatoren eigenlijk te klein zijn. Met dat ding erop kan je dan wat lagere watertemperatuur gaan stoken en dat is meestal wel veel besparing. Maar kijk eerst eens of je die watertemperatuur ook lager kan zeten zonder die dingen, dan heb je ze niet nodig.
Het verhoogt inderdaad de vermogensafgifte van je radiatoren en dat voordeel heb je vooral bij lagere aanvoertemperaturen; je CV-ketel (en zeker ook warmtepomp) draait dan in een hoger rendement.

Mijn Jaga convectoren heb ik voorzien van "DBA" wat in feite hetzelfde doet maar dan perfect afgestemd op die convectoren. Zelf maken is ook zeker een optie maar dan moet je een beetje handig zijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')