abonnement Unibet Coolblue
pi_201693388
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 13:33 schreef mrevil1337 het volgende:

[..]
En daar moet je heel goed mee oppassen want dan moet er wel een bypass in je systeem zitten of je wil graag dat de overstort een keer open gaat.
dat geldt met alles als het verkeerd gemonteerd wordt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201693391
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 13:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
de energie die geleverd moet worden is de warmteverlies naar buiten. Die hoeveelheid energie is afhankelijk van het temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Hoe kleiner dit verschil hoe minder energieverlies er is en hoe minder energie er geleverd moet worden.
Dus bij geen gebruik van de kamer is het voordeliger om die ruimte af te laten koelen dan deze op temperatuur te laten houden, omdat bij op temperatuur houden het warmteverlies groter is dan bij de kamer laten afkoelen en dan weer opwarmen.

Een CV ketel is het efficientste in het midden van het maxvermogen. Het max vermogen wordt doorgaans alleen gebruikt voor warm water. Dus het opwarmen van een kamer gebeurt vaak in een iets hogere modulatiestand dan het zacht draaien in de laagste stand voor het warm houden, waardoor de cv ketel efficienter verwarmd.
Op Tweakers staat daar een goed stuk over.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2027810
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_201693398
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 13:34 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dat geldt met alles als het verkeerd gemonteerd wordt.
Probleem is je kan er niet vanuit gaan dat het altijd perfect werkt, als je gehele systeem thermonstaatkranen heeft is het link en je zal altijd moeten opletten dat er een radiator met fysieke kraan(geen thermonstaatkraan) open staat om het te voorkomen.
pi_201693399
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 13:11 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Ja daar hadden we het laatst toch over gehad. Ik woon zelfstandig en zit vaker boven dan beneden. Wanneer ik dus de bovenkamer wil opwarmen moet beneden alle radiatoren aan omdat daar de temperatuursensor zit. Nou voordat de woonkamer en directe omgeving opgewarmd is ben je al een uur constant aan het stoken.

Het is voor een alleenstaande vrij lastig omdat je vanwege werk niet continu thuis bent dus ook de CV niet aan kunt laten staan. Wanneer je thuis komt moet zoals boven beschreven de hele benedenverdieping opgewarmd worden. Daarnaast is het niet zo dat wanneer je thuis van werk bent je ook 10 uur op blijft. Na gemiddeld 6 uur ga je weer slapen. Dus dan kan de CV weer uit, huis wordt weer koud. Je staat op gaat naar werk, komt terug. Weer huis opnieuw opwarmen. Dat hele opwarmproces is de grootste boosdoener.

Hoop gezeik straks voor alleenstaand volk dus.
Als je sensor beneden zit en je wilt je kamer boven verwarmen dan zet je toch beneden alle radiatoren uit :?
pi_201693404
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 13:36 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Als je sensor beneden zit en je wilt je kamer boven verwarmen dan zet je toch beneden alle radiatoren uit :?
Dan blijft je CV-ketel "eeuwig" stoken omdat je de temperatuur nooit haalt.
pi_201693405
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 13:34 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Op Tweakers staat daar een goed stuk over.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2027810
ze durven wel om zo tegen de religie in te gaan.
Ik zeg dit weleens in IRL en dan word ik genegeerd, gewoon overschreeuwd en laat niemand mij uitpraten, want het is een vast gegeven dat het zuiniger is om in de nacht de verwarming op 15 of zelfs 17 te zetten.
Op fok heb ik dit ook wel vaker geschreven en steevast word ik erop gewezen dat ik het fout heb zonder enige onderbouwing en/of ontkrachting van mijn argumenten.

Het is net een religie.

Het zuinigiste is echt nachtverlaging toe te passen dmv verwarming uit te zetten, echter je moet dan oppassen voor condensvorming op je muren omdat je zo schimmelvorming krijgt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201693415
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 13:36 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Als je sensor beneden zit en je wilt je kamer boven verwarmen dan zet je toch beneden alle radiatoren uit :?
Blijft je ketel doorstoken en het gevaar dat je CV pomp stuk gaat vanwege de hoge drukopbouw omdat er nog maar 1 kleine radiator open is, de pomp zul je dan zachter moeten zetten, heb je een bypass in je systeem dan maakt het niet uit, echter veel mensen hebben geen bypass in het systeem zitten.
pi_201693422
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 13:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dan blijft je CV-ketel "eeuwig" stoken omdat je de temperatuur nooit haalt.
Dan zet je hem na verloop van tijd of uit of op een wat lagere temperatuur.
pi_201693429
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 13:37 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ze durven wel om zo tegen de religie in te gaan.
Ik zeg dit weleens in IRL en dan word ik genegeerd, gewoon overschreeuwd en laat niemand mij uitpraten, want het is een vast gegeven dat het zuiniger is om in de nacht de verwarming op 15 of zelfs 17 te zetten.
Op fok heb ik dit ook wel vaker geschreven en steevast word ik erop gewezen dat ik het fout heb zonder enige onderbouwing en/of ontkrachting van mijn argumenten.

Het is net een religie.

Het zuinigiste is echt nachtverlaging toe te passen dmv verwarming uit te zetten, echter je moet dan oppassen voor condensvorming op je muren omdat je zo schimmelvorming krijgt.
Ik heb dat in verleden in praktijk uitgeprobeerd, maar tot een zekere hoogte wordt het juist onzuiniger zeker bij een warmtepomp, bij een gasgestookte CV en radiatoren kan je behoorlijk ver verlagen, bij vloerverwarmingsystemen kan je dat ook niet te ver doen.

Maar goed mijn huis wordt niet kouder dan 16c dan moet er echt veel gebeuren, veelal is het wel iets warmer.

Helemaal uit werkt het beste bij hogetemperatuurverwarming, dan is het inderdaad voordeliger om helemaal uit te zetten.

Dus ik snap ook wel waarom mensen er tegenin gaat dat het niet altijd klopt.

[ Bericht 3% gewijzigd door mrevil1337 op 09-10-2021 13:56:04 ]
pi_201693522
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 13:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dan blijft je CV-ketel "eeuwig" stoken omdat je de temperatuur nooit haalt.
Slimme radiatorknoppen zijn te koppelen met je thermostaat
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_201693898
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 13:56 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Slimme radiatorknoppen zijn te koppelen met je thermostaat
Er kan van alles maar ging even uit van een "normale" situatie waar dat niet zo is ;)
pi_201694004
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 13:43 schreef mrevil1337 het volgende:

[..]
Ik heb dat in verleden in praktijk uitgeprobeerd, maar tot een zekere hoogte wordt het juist onzuiniger zeker bij een warmtepomp, bij een gasgestookte CV en radiatoren kan je behoorlijk ver verlagen, bij vloerverwarmingsystemen kan je dat ook niet te ver doen.

Maar goed mijn huis wordt niet kouder dan 16c dan moet er echt veel gebeuren, veelal is het wel iets warmer.

Helemaal uit werkt het beste bij hogetemperatuurverwarming, dan is het inderdaad voordeliger om helemaal uit te zetten.

Dus ik snap ook wel waarom mensen er tegenin gaat dat het niet altijd klopt.
Dat is weer een argument zonder enige onderbouwing.

Regel een.
Niet stoken is altijd zuiniger dan wel stoken.
Vakman pur sang
pi_201694138
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 14:30 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat is weer een argument zonder enige onderbouwing.

Regel een.
Niet stoken is altijd zuiniger dan wel stoken.
Hoe wil jij dat doen als het -11 graden vriest, niet stoken?
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_201694179
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 14:41 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Hoe wil jij dat doen als het -11 graden vriest, niet stoken?
Dan moet je wel stoken
Vakman pur sang
  zaterdag 9 oktober 2021 @ 15:07:12 #190
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201694359
Wat jij opvat:
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 00:02 schreef Catatafishh het volgende:
Je zou maar 20 jaar lang bezig zijn geweest met de energiemarkt.
En wat ik schrijf:
quote:
dat zag ik al 20 jaar geleden aankomen
Laten we erop houden dat er enige discrepantie is tussen wat ik schrijf en hoe jij dingen opvat :')
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201694532
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 14:30 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat is weer een argument zonder enige onderbouwing.

Regel een.
Niet stoken is altijd zuiniger dan wel stoken.
Ik heb daar wel grafieken van, getest in praktijk.

Mijn warmtepomp moet op veel hogere temperaturen verwarmen waardoor rendement keldert, als je woning weinig warmteverlies heeft kun je beter niet teveel verlagen/gewoon doorverwarmen.

Huis is ook oncomfortabel de 1e 3 uur bij aan/uit stoken, bij langdurig stoken staat de thermostaat lager omdat je meubels en rest niet koud zijn heb je zelf ook minder koud.

In moderne woningen loont het nauwelijks om de boel uit te zetten.

Bij oude huizen loont het heel snel om de boel uit te zetten.

[ Bericht 2% gewijzigd door mrevil1337 op 09-10-2021 15:37:08 ]
pi_201694570
Met m'n warmtepomp doe ik ook maar maximaal 1 graad nachtverlaging, vorige winter zelfs maar met 0,5 graad.
Hij pruttelt dan rustig en alleen als het nodig is, geen lawaai.
pi_201694634
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 13:36 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Als je sensor beneden zit en je wilt je kamer boven verwarmen dan zet je toch beneden alle radiatoren uit :?
Dat gaat toch niet. De thermostaat is beneden aan de temperatuurkabels van de cv gemonteerd. Het is dus niet mogelijk om boven 1 radiator open te zetten en de rest uit. Je ketel blijft dan stoken omdat de ingestelde temperatuur boven de werkelijke temperatuur zit en zo blijft omdat beneden alles dichtgedraaid is.

Je kunt wel zeggen dat wanneer je kamer warm genoeg is dat je dan de ketel uitzet maar zo ben je wel hele tijd op en neer aan het lopen wat gewoon onpraktisch is.
  zaterdag 9 oktober 2021 @ 16:03:02 #194
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201694756
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 13:37 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ze durven wel om zo tegen de religie in te gaan.
Ik zeg dit weleens in IRL en dan word ik genegeerd, gewoon overschreeuwd en laat niemand mij uitpraten, want het is een vast gegeven dat het zuiniger is om in de nacht de verwarming op 15 of zelfs 17 te zetten.
Op fok heb ik dit ook wel vaker geschreven en steevast word ik erop gewezen dat ik het fout heb zonder enige onderbouwing en/of ontkrachting van mijn argumenten.

Het is net een religie.

Het zuinigiste is echt nachtverlaging toe te passen dmv verwarming uit te zetten, echter je moet dan oppassen voor condensvorming op je muren omdat je zo schimmelvorming krijgt.
Ik heb in het verleden bij een onderzoeksafdeling gewerkt van een bekende cv-ketelenfabrikant. Wat jij zegt klopt als een bus. Te veel laten afkoelen betekent te snel moeten opwarmen om het 's ochtends weer behaaglijk te krijgen. Het rendement wordt minder naarmate je een cv-ketel richting het maximum vermogen jaagt omdat je meer warmte kwijtraakt via de rookgassen. Het helemaal uitzetten van de cv kun je je alleen permitteren als je een zeer goed geīsoleerde woning hebt. Het zuinigst stook je met grote radiatoren en/of vloerverwarming op een lage temperatuur. Kleine radiatoren op hoge temperatuur stoken betekent een lager rendement.

Mijn werkzaamheden als programmeur bestond uit het verzamelen van data van meetopstellingen bij mensen thuis met verschillende typen samenstellingen. Degenen die vloerverwarming hadden, dus met lage temperaturen konden stoken, staken qua rendement met kop en schouders uit boven de rest. Dit was eind jaren '90 tijdens de ontwikkeling van een gaswarmtepomp. Ook voor elektrische warmtepompen geldt ook dat lage temperaturen een hoger rendement geven omdat de warme zijde van de warmtepomp een beperkt maximum temperatuur heeft en minder rendabel wordt naarmate je er meer warmte uit probeert te persen.

Energie besparen begint dus bij goede isolatie en dan pas kijken naar het verwarmingstoestel.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zaterdag 9 oktober 2021 @ 17:23:37 #195
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_201695410
Prijzen dalen al behoorlijk. ^O^
pi_201695418
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 15:31 schreef mrevil1337 het volgende:

[..]
Ik heb daar wel grafieken van, getest in praktijk.

Mijn warmtepomp moet op veel hogere temperaturen verwarmen waardoor rendement keldert, als je woning weinig warmteverlies heeft kun je beter niet teveel verlagen/gewoon doorverwarmen.

Huis is ook oncomfortabel de 1e 3 uur bij aan/uit stoken, bij langdurig stoken staat de thermostaat lager omdat je meubels en rest niet koud zijn heb je zelf ook minder koud.

In moderne woningen loont het nauwelijks om de boel uit te zetten.

Bij oude huizen loont het heel snel om de boel uit te zetten.
Ik heb het idee dat je warmtebron dan een beetje aan de krappe kant is.

Als je huis drie uur nodig heeft om op te warmen dan kan je toch eerst de kachel een uur of vijf (nacht)rust hebben gegeven. Dat is dan toch winst. Als je buitenshuis werkt is het nog heel veel meer winst.

Het afkoelen van meubilair en muren is inderdaad wel een dingetje. Ik was altijd maar een paar uur thuis per dag en daardoor kwam het huis niet echt op temperatuur, ik stookte dan relatief veel. Maar de rest van de dag stookte ik nauwelijks om de vijftien graden te behouden. Mijn gasverbruik was dus wel degelijk extreem veel lager dan dat ik continu twintig graden zou aanhouden.
pi_201695711
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 17:24 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ik heb het idee dat je warmtebron dan een beetje aan de krappe kant is.

Als je huis drie uur nodig heeft om op te warmen dan kan je toch eerst de kachel een uur of vijf (nacht)rust hebben gegeven. Dat is dan toch winst. Als je buitenshuis werkt is het nog heel veel meer winst.

Het afkoelen van meubilair en muren is inderdaad wel een dingetje. Ik was altijd maar een paar uur thuis per dag en daardoor kwam het huis niet echt op temperatuur, ik stookte dan relatief veel. Maar de rest van de dag stookte ik nauwelijks om de vijftien graden te behouden. Mijn gasverbruik was dus wel degelijk extreem veel lager dan dat ik continu twintig graden zou aanhouden.
Het huis is wel warm maar je meubels en muren zijn nog gewoon koud en die trek voel je gewoon waardoor je de kamertemperatuur gaat ophogen en later lager zetten vergeet je vaak.

21c voelt niet aan als 21 als alles om je heen nog koud is.

Ben je echt amper thuis dan is het wel rendabel maar als je redelijk veel thuis bent voelt het ten eerst oncomfortabel en ten 2e is het niet zuiniger dan.

Dat oncomfortabel klimaat neem je dan maar voor de koop toe als je er weinig bent.

[ Bericht 2% gewijzigd door mrevil1337 op 09-10-2021 18:06:50 ]
pi_201695753
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 18:01 schreef mrevil1337 het volgende:

[..]
Het huis is wel warm maar je meubels en muren zijn nog gewoon koud en die trek voel je gewoon waardoor je de kamertemperatuur gaat ophogen en later lager zetten vergeet je vaak.

21c voelt niet aan als 21 als alles om je heen nog koud is.
Ik doe dan ook niet hoger zetten dan anders maar indertijd was mijn vaste plekje wel zo dat ik met voeten tegen de radiator kon zitten. Die werd niet meer dan 40 max 50 graden dus dat was lekker zat. Sowieso vind ik het al behagelijker als er iets warms in de buurt staat te stralen zoals een radiator.

Verwarm nu met de airco, deze dagen voor het eerst. Mis inderdaad die straling wel een beetje. Ga wel zien waar dat uit komt.
pi_201695767
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 13:15 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
het lijkt mij heel onconfortabel als je bv naar de wc moet. Dan krijg je het ineens koud als je wegloopt.
Zo snel krijgt een menselijk lichaam niet koud of je moet echt mager zijn en in een t-shirt rondlopen.
IR verwarming kent nadelen zoals een koude toiletbril etc maar waarom zou je een ruimte de hele dag verwarmen terwijl je daar maar 2 minuten per dag bent ?

Ik noem het een luxeprobleem.
Persoonlijk ik heb nog nooit het toiletruimte verwarmd en nooit problemen mee gehad ondanks ik ook een koukleum ben.
pi_201695788
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 18:07 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ik doe dan ook niet hoger zetten dan anders maar indertijd was mijn vaste plekje wel zo dat ik met voeten tegen de radiator kon zitten. Die werd niet meer dan 40 max 50 graden dus dat was lekker zat. Sowieso vind ik het al behagelijker als er iets warms in de buurt staat te stralen zoals een radiator.

Verwarm nu met de airco, deze dagen voor het eerst. Mis inderdaad die straling wel een beetje. Ga wel zien waar dat uit komt.
Je moet de airco ook iets warmer zetten dan vroeger bij CV, verbruik valt reuze mee.
Precies om die reden omdat je stralingswarmte mist.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')