abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:44:52 #76
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_201679500
Zullen we weer even terug naar het Europese recht?

Ik vind het onvermijdelijk dat een unie zoals de EU een onafhankelijk hof moet hebben, dat de ultieme arbiter is van het unie recht. Je kunt niet hebben dat elk land dat apart gaat interpreteren, dan heb je geen unie.
Het is dan wel heel belangrijk dat dat hof heel strikte interpretatie aanhoudt en niet gaat oprekken en zo eigenlijk nieuwe wetgeving maakt. De wetgever moet dus ook steeds blijven opletten en de uitspraken van het hof wegen en zien of daar teveel bewegingsvrijheid wordt genomen door het hof.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_201679581
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 21:56 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
Tja, het is sowieso vaak niet zo’n probleem in de EU om je niet aan de regels te houden. Denk maar aan het verdrag van Dublin of de begrotingsregels voor de eurogroep.
Je voorbeeld bewijst juist het belang van een overkoepelende en onafhankelijke jurifdiche macht in europa

https://www.recht.nl/nieu(...)an-de-europese-unie/

de ruzie rondom het Stabbiliteitspact _is_ namelijk voor de rechters van het Europees Hof gekomen... die idd uiteindelijk besloten hebben dat de landen niet zomaar op eigen initiatief de consequenties van hun eigen Verdragen mogen ontlopen... zoals ze bij het Stabiliteitspact deden

https://www.nu.nl/economi(...)or-europees-hof.html
https://www.recht.nl/nieu(...)an-de-europese-unie/

uitspraak (samenvatting) in NL:
Tekst uitspraak in zaak C-27/04 * Commissie / Raad van de Europese Unie (HvJEG)

Overigens gaat die zaak vooral over hoe nationale regeringen via de Ecofin-raad 'handjeklap' speelden buiten de Europese Commissie om.
Men besloot toen gewon zelf uit eigenbelang dat Verdrag te negeren en niet de afgesproken boete op te leggen.. maar dat was een keuze van de ministers van Financieen vand e Lidstaten, die immers zelf ook geen zin haddenn opeens aan een verdrag dat ze zelf afgesloten hadden gedwongen te zijn, ze hadden dat vedrag immers zelf gesloten.

Interessant is dat voor nederland toen minister Zalm daar zat, die wel voor het thuispubliek heel hard deed of hij dit maar niks vond, maar in de beslissnen de stemming zich van stemming onthield

daarvan heet het Europese Hof uiteindelijk ook bepaald dat dat zo eenvoudig niet kan... maar uiteindelijk betekende dat vooral dat de lidstaten dat verdrag aanpasten (waaraan ook Zalm graag meewerkte, natuurlijk terwijl hij ophield dat uit 'brussel' enkel veel slechts kwam, verhullend dat hijzelf degene was die nederland in brussel vertegenwoordigde)

Het is altijd een populaire truc van natiopnale regeringen om te doen alsof al het Kwade uit Brussel komt, en net te doen alsof niet zijzelf hun land daar vertegenwooordigen en het bekritiseerde beleid meebepalen en er oook ruim van profiteren...
In geval van Polen de vele miljarden die ze via de EU ontvangen en ruime ondersteuning van hun economie.

Uit plat populisme doet PiS echter alsof zijzelf die positieve ecoinomische effecten genereren en dat vele geld _zij_ kunnen verdelen en verder alsof de EU anti-nationalistisch zou zijn..
en een hoop domme mensen geloven dat snel..

Zeker die mensen die niet de waarde inzien van een onafhankelijke rechterlijke macht. (helaas zijn er ook in nederland een hoop die graag geloven dat de rechterlijke macht 'verkeerd' zou zijn voor een land, waarbij ze vaak voorbeelden aanhalen waar het eerder de executieve of wetgevende macht is die faalt)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_201679710
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 23:21 schreef Wolf12 het volgende:

[..]
Dan komen wij zelf ook in de problemen. Wie moet al dat werk doen dan? Dat zie je een Nederlander niet doen hoor.
Op korte termijn zal dat vast tot problemen leiden. Op de lange termijn termijn zou het een zegening kunnen zijn, waarbij de arbeid aan de onderkant van de markt weer eerlijk wordt beloond. Vroeger waren er genoeg Nederlandse knullen die vrachtwagenchauffeur wilden worden. Die zullen er nu nog steeds zijn, maar die passen ervoor om voor een paar honderd Euro per maand weken van huis te zijn, te slapen op aftandse parkeerplaatsen, te pissen in een fles en te schijten in de bosjes. Zo lang onze vrienden in uit het Oosten dat wel doen, vind je inderdaad geen Nederlander die dat werk wil doen.

Hetzelfde voor de tuinbouw sector. Constructies met uitzendbureaus die ten Oosten van Berlijn aanwezig zijn om actief te werven, lijndiensten om de mensen deze kant op de krijgen, vervolgens krijgen zij een grijpstuiver voor het werk dat zij doen en vloeit een groot gedeelte terug in de zakken van het uitzendbureau dat voorziet in verplichte huisvesting van belabberde kwaliteit.

Nee, onder die voorwaarden vind je inderdaad geen Nederlander die dat werk wil doen. En natuurlijk, je ziet het in England, schaf je dat verwerpelijke systeem in een keer af dan kom je in de probleem. Er zijn lokaal de laatste jaren te weinig arbeidskrachten in die segmenten, zoals chauffeurs, opgeleid. Op lange termijn zal dat echter leiden dat een gezonden markt, waar ook de Nederlander die geen kampioen was op school een eerlijke boterham kan verdienen.
  vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:10:25 #79
168739 Red_85
'echt wel'
pi_201679711
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 19:40 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Polen heeft gelijk. Laat die bureaucraten in Brussel lekker de tering krijgen.
Graag.
Onze eu is stuk. We willen een nieuwe.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_201679764
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 10:09 schreef maan_man het volgende:

[..]
Op korte termijn zal dat vast tot problemen leiden. Op de lange termijn termijn zou het een zegening kunnen zijn, waarbij de arbeid aan de onderkant van de markt weer eerlijk wordt beloond. Vroeger waren er genoeg Nederlandse knullen die vrachtwagenchauffeur wilden worden. Die zullen er nu nog steeds zijn, maar die passen ervoor om voor een paar honderd Euro per maand weken van huis te zijn, te slapen op aftandse parkeerplaatsen, te pissen in een fles en te schijten in de bosjes. Zo lang onze vrienden in uit het Oosten dat wel doen, vind je inderdaad geen Nederlander die dat werk wil doen.

Hetzelfde voor de tuinbouw sector. Constructies met uitzendbureaus die ten Oosten van Berlijn aanwezig zijn om actief te werven, lijndiensten om de mensen deze kant op de krijgen, vervolgens krijgen zij een grijpstuiver voor het werk dat zij doen en vloeit een groot gedeelte terug in de zakken van het uitzendbureau dat voorziet in verplichte huisvesting van belabberde kwaliteit.

Nee, onder die voorwaarden vind je inderdaad geen Nederlander die dat werk wil doen. En natuurlijk, je ziet het in England, schaf je dat verwerpelijke systeem in een keer af dan kom je in de probleem. Er zijn lokaal de laatste jaren te weinig arbeidskrachten in die segmenten, zoals chauffeurs, opgeleid. Op lange termijn zal dat echter leiden dat een gezonden markt, waar ook de Nederlander die geen kampioen was op school een eerlijke boterham kan verdienen.
Je ziet het wel heel rooskleurig in. Veel van die beroepen zijn geen Nederlanders voor te vinden en dat ligt niet alleen aan het loon, maar ook om de arbeidsomstandigheden. Die gaat niet verbeteren, want dan kunnen die bedrijven niet meer concurrerend opereren.
pi_201680498
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 20:58 schreef Lurf het volgende:

[..]
Nu ken ik het Europees verdrag op dit punt niet, maar ik begreep dat het erom gaat dat het Europees Hof de hoogste instantie is die oordeelt over de uitleg van de Europese verdragen. Dat lijkt me logisch en heeft ook niet zozeer iets te maken met het overdragen van nationale bevoegdheden. Voor zover die zijn overgedragen gebeurt dat in het verdrag zelf, en daar heeft (ook) Polen bewust voor getekend.

Waar ik ze wel een beetje gelijk in moet geven: de jurisprudentie van het Europees Hof rekt de eigen bevoegdheden steeds wat verder op door een ruimere interpretatie van de verdragen en dan kun je inderdaad een situatie krijgen zoals die door de ondertekenaar niet bedoeld was. Dat zag je ook bij de Duitse zaak over het ECB beleid en dat is ook een tekortkoming in het verdrag.
Uit de letter en geest van de Europese Verdragen vloeit niet voort dat de absolute heerschappij over de nationale rechtsorde bij het HvJ moet liggen. Zo claimt het Hof van Justitie ook over het EU-burgerschap:

EU Citizenship is destined to be the fundamental status of nationals of the Member States.


Totaal gestoorde lieden die denken dat eeuwenoude natiestaten zich met het afsluiten van de Verdragen haar grondgebied, rechtsorde en bevolking hebben overgedragen aan de 'EU'.
  vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:24:29 #82
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_201681055
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 09:35 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
En vergeet niet de overheid. De Britse regering kampt met gaten in de begroting na hun Brexit.

Wat je verder zegt klopt. Zou alleen niet weten hoe dat op te lossen.
Mij lijkt een pas op de plaats voor de EU prima. Tuurlijk het is gewoon goed op veel gebieden. Maar er hoeft natuurlijk niet per de meer en meer geld naar toe.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:41:12 #83
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_201681192
Het doel van de Europese unie was waarschijnlijk een soort 'Verenigde Staten 2.0'

Waar de staten landen zijn, maar beperkt macht hebben.
Een eigen leger, rijke landen die veel moeten afstaan zodat de armere landen weer wat rijker worden en zo gelijkheid ontstaat door de hele unie qua welvaart.

Probleem is dat dit plan nooit gaat werken, en de politiek altijd bang is om zetels te verliezen, dus wilt het volk geen EU? dan komt er in dat land minder EU..

Enige wat van Polen hypocriet is dat ze wel 15 jaar lang enorm veel geld hebben ontvangen, en er vervolgens niets voor terug willen doen.

Turkije zit met 4 miljoen vluchtelingen, Duitsland miljoenen, en Polen is te beroerd om maar iets op te vangen, dan vraag je je af, of ze alleen in de Europese Unie zitten voor het geld, of dat ze echt erbij willen horens wegens de principes waar de EU om draait.
Nu de VK uit de unie is, en de verdeeldheid in Oost Europa steeds groter aan het worden is, vrees ik het ergste, de unie word nu door Duitsland Frankrijk en NL getrokken, maar hoelang in zo'n situatie houdbaar?
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:00:33 #84
408813 crew  trein2000
pi_201681885
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 09:44 schreef nixxx het volgende:
Zullen we weer even terug naar het Europese recht?

Ik vind het onvermijdelijk dat een unie zoals de EU een onafhankelijk hof moet hebben, dat de ultieme arbiter is van het unie recht. Je kunt niet hebben dat elk land dat apart gaat interpreteren, dan heb je geen unie.
Het is dan wel heel belangrijk dat dat hof heel strikte interpretatie aanhoudt en niet gaat oprekken en zo eigenlijk nieuwe wetgeving maakt. De wetgever moet dus ook steeds blijven opletten en de uitspraken van het hof wegen en zien of daar teveel bewegingsvrijheid wordt genomen door het hof.
Ben ik het mee eens, maar een verdrag even aanpassen is ook wel wat simpel gesteld. Dat is een hele ingewikkelde procedure.

Ik moet zeggen dat ik die uitspraak van die Duitsers daarom niet eens zo verkeerd vond, een grens trekken.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  vrijdag 8 oktober 2021 @ 15:08:19 #85
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_201682352
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 14:00 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ben ik het mee eens, maar een verdrag even aanpassen is ook wel wat simpel gesteld. Dat is een hele ingewikkelde procedure.

Ik moet zeggen dat ik die uitspraak van die Duitsers daarom niet eens zo verkeerd vond, een grens trekken.
Je kunt er misschien een amendement bijvoegen met een duidelijke interpretatie. Waar die Duitsers in principe wel een mooie gewogen reactie geven was dat toch eigenlijk ook een enorm probleem. Wat het Duitse constitutionele hof is niet bevoegd in eu recht. Dus dat was eigenlijk een beetje een discussie tussen collega’s van hè, jullie hebben daar een steek laten vallen volgens ons.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_201682747
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 20:02 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Bekend met de brexit?
Bekend met hoe moeilijk dat ging?
pi_201682752
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 20:02 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Bekend met de brexit?
Bekend met hoe moeilijk dat ging?
quote:
1s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 20:02 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Loop anders eens een bank binnen om opnieuw over de voorwaarden van jouw hypotheek te onderhandelen. Met EU-lidmaatschap krijgen de armere landen enorme sommen geld en die hebben sinds het lidmaatschap allemaal een ongekende economische groei meegemaakt. Dat komt ook met bepaalde verplichtingen waar ze allemaal mee akkoord zijn gegaan.
Waarom ben je zo aan het simpen voor een gedrocht dat bestaat uit types als Verhofstadt?
pi_201682878
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 15:57 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Bekend met hoe moeilijk dat ging?
[..]
Waarom ben je zo aan het simpen voor een gedrocht dat bestaat uit types als Verhofstadt?
Als het zo'n gedrocht is stappen ze er toch gewoon uit? Kan prima als lidstaat, niemand die ze tegen kan houden.
pi_201683400
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 16:14 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Als het zo'n gedrocht is stappen ze er toch gewoon uit? Kan prima als lidstaat, niemand die ze tegen kan houden.
Het kan. Het kan niet prima. Een grote bureaucratische rompslomp.
pi_201683510
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 17:07 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Het kan. Het kan niet prima. Een grote bureaucratische rompslomp.
Hoeft niet, hoe lastig uittreden gaat hangt er puur af van de mate waarin een land alsnog geprivilegieerde toegang wil hebben ten opzichte van andere niet-lidstaten. Maar als ze verder niets te ingewikkelds eisen, dus niet zoals de Britten gaan cherrypicken, dan kan het binnen de kortste keren geregeld worden.
pi_201683595
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 17:18 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Hoeft niet, hoe lastig uittreden gaat hangt er puur af van de mate waarin een land alsnog geprivilegieerde toegang wil hebben ten opzichte van andere niet-lidstaten. Maar als ze verder niets te ingewikkelds eisen, dus niet zoals de Britten gaan cherrypicken, dan kan het binnen de kortste keren geregeld worden.
LOL, nee.
pi_201683628
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 19:40 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Polen heeft gelijk. Laat die bureaucraten in Brussel lekker de tering krijgen.
Precies, ik ben wel een beetje klaar met de EU de laatste jaren. Het was ooit zo'n goed idee. Snap het Euroscepticisme steeds beter.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_201684144
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 10:16 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Je ziet het wel heel rooskleurig in. Veel van die beroepen zijn geen Nederlanders voor te vinden en dat ligt niet alleen aan het loon, maar ook om de arbeidsomstandigheden. Die gaat niet verbeteren, want dan kunnen die bedrijven niet meer concurrerend opereren.
Het maakt niets uit hoeveel nieuwe "Nederlanders" we hier naar toe halen, er zijn zogenaamd nooit "Nederlanders" voor het werk te vinden.
Er is en blijft eindeloze behoefte aan onmondige medelanders.
Zoals het poldermodel van VNO-NCW al decennialang dicteert.
Als Nederlandse transportbedrijven vestigingen in Polen openen, concurreren Nederlandse werknemers zogenaamd met Poolse bedrijven.
Nederlandse werknemers concurreren met Nederlands kapitaal.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_201684794
Het wordt wel weer lekker geframed trouwens. Polxit is helemaal niet aan de orde en het constitutioneel hof stelt uitdrukkelijk dat de Europese instituties zich bevoegdheden toeeigent die het niet van Polen gerkegen heeft.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_201686611
Hebben wij ook zo'n grondwettelijk hof wat eens onze wetten naast die van de EU kan leggen?
  Leukste jonkie 2022 vrijdag 8 oktober 2021 @ 23:54:55 #96
385265 datismijnmening
Prinses in 020
pi_201689696
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 21:05 schreef DarkwingDuck het volgende:
Hebben wij ook zo'n grondwettelijk hof wat eens onze wetten naast die van de EU kan leggen?
HAHAHAHAHA _O-
-XOXO- Je maintiendrai
  zaterdag 9 oktober 2021 @ 11:24:28 #97
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_201692235
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 21:05 schreef DarkwingDuck het volgende:
Hebben wij ook zo'n grondwettelijk hof wat eens onze wetten naast die van de EU kan leggen?
Helaas niet. Al zou ik dat zeker wel willen.
  zaterdag 9 oktober 2021 @ 11:50:51 #98
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_201692542
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 21:05 schreef DarkwingDuck het volgende:
Hebben wij ook zo'n grondwettelijk hof wat eens onze wetten naast die van de EU kan leggen?
Toetsen aan de grondwet mag niet in Nederland. Dat is volledig afhankelijk van de goede wil van de wetgever, effectief hebben wij dus geen grondwet.
pi_201692690
Polen, het Texas van de Verenigde staten van Europa.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_201692718
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 16:14 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Als het zo'n gedrocht is stappen ze er toch gewoon uit? Kan prima als lidstaat, niemand die ze tegen kan houden.
Niemand die ze tegen kan houden als ze erin willen blijven.

Het probleem is dat de EU de vrijhandel heeft gekaapt, om vervolgens alleen landen toe te laten die door de EU's politieke hoepeltjes springen die niks met vrijhandel te maken hebben. Wil je aan consumenten of bedrijven binnen de EU verkopen, dan moet ondemocratische regels in dienst van het internationale grootbedrijf doorvoeren, macht afstaan aan onverkozenen, massa-immigratie van moslims omarmen en alle schoolkinderen van jongs af aan leren dat ze zich probleemloos om kunnen laten bouwen tot elk gslacht dat ze willen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')