abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 7 oktober 2021 @ 08:55:00 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201667223
quote:
De prijzen die consumenten betalen voor goederen en diensten zijn in september verder opgelopen. De inflatie kwam uit op 2,7 procent, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Dat is het hoogste inflatiecijfer sinds eind 2019.

Dat de prijzen zo oplopen heeft alles te maken met elektriciteit, gas en andere brandstoffen die duurder zijn geworden. In september waren de prijzen van energie 19,4 procent hoger dan een jaar geleden. In augustus was het nog 13,7 procent.

Sinds september zijn de prijzen voor gas en olie op de handelsmarkten nog verder gestegen. Consumenten merken dat niet direct in hun energierekening. Bij de meeste variabele contracten worden de prijzen op z'n vroegst in januari aangepast. Bij consumenten met een vast contract loopt de prijs op zodra het contract afloopt.

Koopkracht
Als de prijzen oplopen is dat slecht voor de koopkracht van veel Nederlanders. De cao-lonen stijgen dit jaar vooralsnog met iets meer dan 2 procent. Als de inflatie langere tijd hoger uitkomt, betekent dat dat werknemers in hun portemonnee weinig overhouden van die loonsverhoging.

De inflatie in september werd gedempt door een daling van de prijzen die studenten betalen. Zij kregen van de overheid een 'coronakorting' op lesgeld, cursusgeld en collegegeld en waren daardoor minder geld kwijt dan een jaar eerder.
https://nos.nl/artikel/24(...)eau-in-ruim-1-5-jaar

Alles wordt duurder maar niet goedkoper.

Wat ik heel raar vind is dat het een korting op minieme deel van het BNP dat gebruikt wordt voor collegegeld door studenten de landelijke inflatiecijfers zo kan drukken. Hoe ziet die index er uit? Ik weet wel dat de stijging van de huizenprijzen voor het gemak niet meegenomen wordt in de cijfers en dat het verbeteren van de kwaliteit van televisietoestellen als deflatie gezien wordt.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_201667251
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 08:55 schreef LXIV het volgende:
Hoe ziet die index er uit?
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)onsumentenprijsindex

Huizenprijzen worden niet meegenomen maar wel de kosten van wonen wat ze in de komende jaren ook gaan uitfaseren.

Meer uitleg van CBS.

De CPI is een grote grap, daadwerkelijk inflatie loopt de spuitgaten uit. Ondertussen blijven ze de meute maar verwarren met een mandje consumenten goederen om door te gaan met hun belachelijke monetaire beleid wat op een dag fout zal gaan.

Een goede podcast over inflatie. De hele serie is aan te raden. ^O^
Uitvinder van de biersmiley.
  donderdag 7 oktober 2021 @ 09:03:59 #3
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_201667265
Vergeet Netflix niet. Gewoon 3 ekkies erbij.
pi_201667277
Voor het eerst in mijn leven valt het mij ook echt op hoe duur bepaalde zaken zijn geworden. 5 euro voor een zak aardappel van 5 kilo bijvoorbeeld. Haribo snoep voor 2 euro, Hamka's voor 1,80, kaas voor 6 euro 500 gr. Het is echt hard gegaan met de prijzen.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
  Spellchecker donderdag 7 oktober 2021 @ 09:07:30 #5
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_201667287
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 09:05 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Voor het eerst in mijn leven valt het mij ook echt op hoe duur bepaalde zaken zijn geworden. 5 euro voor een zak aardappel van 5 kilo bijvoorbeeld. Haribo snoep voor 2 euro, Hamka's voor 1,80, kaas voor 6 euro 500 gr. Het is echt hard gegaan met de prijzen.
Vorige week chocola; Maltesers en M&M's: nu 2 zakken voor 4 euro zoveel ...

En kleine zakjes ook nog ...

Niet gekocht *O*
pi_201667305
Goh, verrassing.

En dan zijn dit nog de meest gunstige cijfers. In de afgelopen periode is er zo ongelofelijk veel geld bijgedrukt. Het einde van de inflatie is volgens mij nog lang niet in zicht..

#buy Bitcoin
pi_201667349
Wij moeten per 1-1-2022 een nieuwe CAO krijgen. Dat worden gezellige onderhandelingen. :)
  donderdag 7 oktober 2021 @ 09:15:55 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201667352
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 09:10 schreef Roellie80 het volgende:
Goh, verrassing.

En dan zijn dit nog de meest gunstige cijfers. In de afgelopen periode is er zo ongelofelijk veel geld bijgedrukt. Het einde van de inflatie is volgens mij nog lang niet in zicht..

#buy Bitcoin
#short euro
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_201667652
QE van de afgelopen periode knalt er nu in...

Leuk voor iemand met een erfenis op de spaarrekening dit... :/
^ To je nesmysl ^
pi_201667661
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 09:01 schreef dimmak het volgende:

[..]
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)onsumentenprijsindex

Huizenprijzen worden niet meegenomen maar wel de kosten van wonen wat ze in de komende jaren ook gaan uitfaseren.

Meer uitleg van CBS.

De CPI is een grote grap, daadwerkelijk inflatie loopt de spuitgaten uit. Ondertussen blijven ze de meute maar verwarren met een mandje consumenten goederen om door te gaan met hun belachelijke monetaire beleid wat op een dag fout zal gaan.

Een goede podcast over inflatie. De hele serie is aan te raden. ^O^
Ik zei gisteren toevallig tegen een vriend dat het me niet zo verbazen als de inflatie tegen de 5% zit in plaats van die zo vaak genoemde 2%
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_201667693
Dit is goed voor de economie volgens de ECB.
pi_201667731
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 09:51 schreef TyVole het volgende:
QE van de afgelopen periode knalt er nu in...

Leuk voor iemand met een erfenis op de spaarrekening dit... :/
Spaarrekening? Als je geld hebt doe je er verstandig aan het de spreiden over assets
pi_201667752
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 09:59 schreef Roellie80 het volgende:

[..]
Spaarrekening? Als je geld hebt doe je er verstandig aan het de spreiden over assets
Heb wat aandelen, maar verder instappen slaat ook nergens op, alles is zwaar overgewaardeerd. Tweede huis erbij voor verhuur is ook niet meer te doen. Bitcoin geloof ik niet in en is te volatiel.

Wat blijft er dan nog over? Goud en zilver?
^ To je nesmysl ^
pi_201667765
Wel handig tegen de hoge energieprijzen:

^ To je nesmysl ^
pi_201667781
quote:
1s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 10:04 schreef TyVole het volgende:
Wel handig tegen de hoge energieprijzen:

[ afbeelding ]
Was het niet Pablo Escobar die wat miljoentjes verstookte om zijn dochter warm te houden? Is idd een optie.
  donderdag 7 oktober 2021 @ 10:07:07 #16
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_201667789
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 10:02 schreef TyVole het volgende:

[..]
Heb wat aandelen, maar verder instappen slaat ook nergens op, alles is zwaar overgewaardeerd. Tweede huis erbij voor verhuur is ook niet meer te doen. Bitcoin geloof ik niet in en is te volatiel.

Wat blijft er dan nog over? Goud en zilver?
toch bitcoin

over 10 jaar lach je in je vuistje.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_201667828
quote:
1s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 09:07 schreef maily het volgende:

[..]
Vorige week chocola; Maltesers en M&M's: nu 2 zakken voor 4 euro zoveel ...

En kleine zakjes ook nog ...

Niet gekocht *O*
Kutsupermarkten, hebbennmet corona goud geld verdiend en verhogen desalniettemin de prijzen massaal.
pi_201667832
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 09:15 schreef Aurelius het volgende:
Wij moeten per 1-1-2022 een nieuwe CAO krijgen. Dat worden gezellige onderhandelingen. :)
Waarschijnlijk klotsen de winsten bij de werkgevers in je branche tegen de plinten op en wordt je als werknemer desondanks weer met een moeizaam onderhandelde "verhoging" van 1 procent afgescheept. Business as usual. :')
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_201667863
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 10:02 schreef TyVole het volgende:

[..]
Heb wat aandelen, maar verder instappen slaat ook nergens op, alles is zwaar overgewaardeerd. Tweede huis erbij voor verhuur is ook niet meer te doen. Bitcoin geloof ik niet in en is te volatiel.

Wat blijft er dan nog over? Goud en zilver?
Is alles zwaar overgewaarderd? Of heeft dit ook te maken met dat alles gewaardeerd is tegenover een valuta die rap aan het devalueren is?

Aandelen, vastgoed, goud inderdaad. Je hoeft niet heel compleet huis te kopen om iets in vastgoed te doen. Je kan goud wegzetten in een bewaakte kluis buiten de EU als je huiverig bent. En tja, persoonlijk ben ik groot Bitcoin fan. Maar daar zal ik je niet mee vervelen
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 7 oktober 2021 @ 10:18:21 #20
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_201667890
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 09:05 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Voor het eerst in mijn leven valt het mij ook echt op hoe duur bepaalde zaken zijn geworden. 5 euro voor een zak aardappel van 5 kilo bijvoorbeeld. Haribo snoep voor 2 euro, Hamka's voor 1,80, kaas voor 6 euro 500 gr. Het is echt hard gegaan met de prijzen.
Met daarbij ook de kanttekening dat een bruto modaal inkomen op 1541 per maand lag toen ik geboren werd, en nu op 2855 euro per maand staat. En ik ben echt nog niet oud.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  donderdag 7 oktober 2021 @ 10:28:15 #21
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201668040
Met wat er geprint wordt valt de stijging van goud enorm mee. Wel echt kopen, niet op papier.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_201668082
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 10:18 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Met daarbij ook de kanttekening dat een bruto modaal inkomen op 1541 per maand lag toen ik geboren werd, en nu op 2855 euro per maand staat. En ik ben echt nog niet oud.
Dat bedrag wordt aardig omhoog bijgesteld door een redelijk kleine groep. Als we kijken waar de meeste Nederlanders werken is dat onder andere retail (winkels), zorg en bouw. Geloof mij dat je daar in loondienst bij lange na niet aan die 2800 komt. Eerder 1900 of iets dergelijks. Kleine groep aan de andere kant verdient veel meer en zodoende krijg je een scheef overzicht.
pi_201668118
quote:
9s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 10:31 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Dat bedrag wordt aardig omhoog bijgesteld door een redelijk kleine groep. Als we kijken waar de meeste Nederlanders werken is dat onder andere retail (winkels), zorg en bouw. Geloof mij dat je daar in loondienst bij lange na niet aan die 2800 komt. Eerder 1900 of iets dergelijks. Kleine groep aan de andere kant verdient veel meer en zodoende krijg je een scheef overzicht.
Het gebrek aan historisch besef is wel hilarisch.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_201668129
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 10:35 schreef Monolith het volgende:

[..]
Het gebrek aan historisch besef is wel hilarisch.
Hoe bedoel je?
  donderdag 7 oktober 2021 @ 10:37:06 #25
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201668142
VVD olé olé
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')