abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_201664892
Breda mag bewoners juridisch verplichten om tegeltuin te vergroenen

BREDA - Er staat de gemeente Breda niets in de weg om burgers te verplichten hun tuin te ‘vergroenen’. Juridisch is zo’n ingreep geen probleem. Daar staat tegenover dat burgemeester en wethouders niet de behoefte voelen om kant en klare plannen aan te dragen waarin staat hoe de tuinen dan wel moeten worden ingericht.

Dat staat in een brief die het college heeft gestuurd aan VVD-gemeenteraadslid Eddie Förster. De liberaal werd enkele weken geleden getroffen door enkele uitspraken van wethouder Paul de Beer (Stedelijke Ontwikkeling en Klimaat, D66).

Aan de beurt

Die zei in BN DeStem dat, in de strijd tegen de verstening van de stad, ‘vandaag of morgen ook eigenaren van bestaande woningen een keer aan de beurt komen’. ,,In eerste instantie richten we ons op nieuwbouwlocaties, maar ook bij de eigenaren van bestaande tuinen gaan we op termijn aanbellen’’, zei De Beer.

Förster wist niet wat ie las en stuurde per kerende post meteen een brief naar burgemeester en wethouders, met de vraag: ‘Is het college echt van plan om aan te gaan bellen bij inwoners, om aan te geven dat ze moeten vergroenen en is zo’n verplichting juridisch eigenlijk wel mogelijk?’

Juridisch mogelijk

Het antwoord is duidelijk: ja. Het college verwijst naar het stadsdeel Oud-West in Amsterdam. Daar is het bestemmingsplan op zo’n manier aangepast, dat een ‘vergroenplicht’ juridisch kan worden opgelegd aan de bewoners.

Als het aan het Bredase college ligt komt het overigens zo ver niet. Liever ‘verleid’ het stadsbestuur burgers om hun tuin te vergroenen. Niet alleen worden gelichte tegels gratis opgehaald, er is ook een speciale subsidieregeling om tuinen te vergroenen of voor de aanleg van groene daken. Die regelingen zijn zo populair, dat besloten er extra geld voor uit te trekken.

Maar de ‘vergroenplicht’ is dus geen loos dreigement. Maar als liberaal vindt Förster dat huiseigenaren zelf moeten bepalen hoe hun tuin wordt ingericht. Zo ver wil het college het ook niet laten komen: ,,De gemeente gaat geen inrichtingsplan opstellen voor bewoners.’’

Kant en klaar

Wel wordt nagedacht over het maken van afspraken met projectontwikkelaars. Die zouden bij de oplevering van een huis ook compleet ingerichte tuin kunnen aanbieden. Zoiets gebeurt al vaak met keukens en badkamers, dus waarom niet met een kant en klare tuin. Dit heeft als voordeel dat zo’n tuin aan de Bredase eisen voldoet, terwijl de bewoners zich niet heel erg druk over de inrichting hoeven te maken.

Raadslid: Ongepaste vergelijking met watersnood

‘Ongepast en totaal onvergelijkbaar’. Het verband dat wethouder Paul de Beer legt tussen dichtgetegelde tuinen en de watersnood die deze zomer delen van Limburg, België en Duitsland heeft getroffen valt slecht bij raadslid Eddie Förster.

De Beer maakte de vergelijking om te onderstrepen waarom hij het belangrijk vindt dat er iets wordt gedaan aan dichtgetegelde voortuinen. ‘Ongepast en totaal onvergelijkbaar’, was de reactie van Forster, die zijn gram haalde in een brief aan burgemeester en wethouders.

Reden voor het college om een beetje bij te sturen: ,,Ook in Breda kunnen bij zeer langdurige extreme regenval grote problemen ontstaan. Maar of zo’n ‘extreme situatie’ zoals in delen van Limburg, België en Duitsland hier kan voorkomen achten wij onwaarschijnlijk.’’

BN de Stem
pi_201664897
Nou heb ik een gezonde hekel aan tegeltuinen ( :r ) , die voegen echt helemaal niks toe maar mensen verplichten om hun tuin te vergroenen gaat toch echt te ver. Wegwezen met die overheidsbemoeienis achter de voordeur. :{w
pi_201664941
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 22:07 schreef AchJa het volgende:
Nou heb ik een gezonde hekel aan tegeltuinen ( :r ) , die voegen echt helemaal niks toe maar mensen verplichten om hun tuin te vergroenen gaat toch echt te ver. Wegwezen met die overheidsbemoeienis achter de voordeur. :{w
Lastig. Er zijn veel mensen die gewoon hun hele voor- en achtertuin volpleuren met bestrating. Niet alleen geven die crematoriumtuinen, vooral als het om voortuinen gaat, een weerzinwekkend lelijk en verloederd beeld in woonbuurten, maar zorgt het ook voor wateroverlast en hitteoverlast om over de gevolgen voor de natuur maar te zwijgen.

Laat de overheid echter maar eerst beginnen om regels/ afspraken te maken voor nieuwbouwbuurten die nog gebouwd moeten worden.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 22:12:22 #4
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_201664942
Ik denk dat deze aanpak een hoop woede en opstandigheid opwekt. En terecht. Dit is denk ik niet de weg is om een doel te bereiken als gemeente.
pi_201665023
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 22:12 schreef rutger05 het volgende:

Lastig. Er zijn veel mensen die gewoon hun hele voor- en achtertuin volpleuren met bestrating. Niet alleen geven die crematoriumtuinen, vooral als het om voortuinen gaat, een weerzinwekkend lelijk en verloederd beeld in woonbuurten, maar zorgt het ook voor wateroverlast en hitteoverlast om over de gevolgen voor de natuur maar te zwijgen.
Wat voor gevolgen voor de natuur dan? Dat lijkt me in een dichtbevolkte stad nou niet echt een heel zwaarwegend argument.

En ja, smaken verschillen of jij het nou wel of niet mooi vindt is ook geen argument om iemand een bepaald soort tuin te verplichten.

quote:
Laat de overheid echter maar eerst beginnen om regels/ afspraken te maken voor nieuwbouwbuurten die nog gebouwd moeten worden.
En dan krijg je een tuin waar je niks aan mag veranderen ofzo? Iedereen hetzelfde... :')
pi_201665124
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 22:19 schreef AchJa het volgende:

[..]
Wat voor gevolgen voor de natuur dan? Dat lijkt me in een dichtbevolkte stad nou niet echt een heel zwaarwegend argument.

En ja, smaken verschillen of jij het nou wel of niet mooi vindt is ook geen argument om iemand een bepaald soort tuin te verplichten.
[..]
En dan krijg je een tuin waar je niks aan mag veranderen ofzo? Iedereen hetzelfde... :')
Wateroverlast, omdat het water nergens naar toe kan bijvoorbeeld. En het wordt nogal warm op tegels, groen verkoelt.
pi_201665183
Zullen we dan ook maar weer in bamboe hutjes gaan wonen?
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
pi_201665211
Niet verplicht een fietsenhok in je tuin?

Groetjes,
Burgemeester van Breda.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_201665226
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 22:19 schreef AchJa het volgende:

[..]
Wat voor gevolgen voor de natuur dan? Dat lijkt me in een dichtbevolkte stad nou niet echt een heel zwaarwegend argument.

En ja, smaken verschillen of jij het nou wel of niet mooi vindt is ook geen argument om iemand een bepaald soort tuin te verplichten.
[..]
En dan krijg je een tuin waar je niks aan mag veranderen ofzo? Iedereen hetzelfde... :')
Vergis je niet; in een mooie groene tuin komen best veel vogels, egels en insecten zoals vlinders voor. Vaak is daar meer te halen voor de natuur, dan op de steriele groene biljartlakens van de landbouwindustrie.

Er worden ook eisen van welstand gesteld aan de bebouwde omgeving, dus ik zou niet weten waarom dit ook niet zou mogen gelden voor het beperken van overmatige bestrating. Zoals ik al eerder schreef maakt overmatige bestrating een woonwijk onaantrekkelijk en kan het zorgen voor wateroverlast en het vasthouden van hitte. Daar hebben alle bewoners van een dergelijke wijk hinder van.

Maar goed, ik schreef ook dat het verstandig is om eerst maar eens te beginnen om regels/ afspraken op te stellen voor woonwijken die nog gebouwd moeten worden.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 22:36:02 #10
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201665263
Dit is juridisch niet houdbaar omdat het z'n doel mist. Het verwijderen van tegels kan nooit een doel zijn, maar hooguit een middel. Jouw doel is dat hemelwater ter plekke naar de grond wordt afgevoerd wat in een betegelde tuin prima kan met een ondergrondse waterberging. Het schijnt in België bij nieuwbouw sinds jaar en dag verplicht te zijn heb ik me laten vertellen door een familielid waar ze een ondergrondse berging van 10.000 liter hebben. Bijkomend voordeel is dat het water opgepompt kan worden voor droge periodes of voor het doorspoelen van de wc.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201665265
Ik heb een hekel om te tuinieren. Tegels in de tuin hoe groter hoe beter
No bitch to me
  woensdag 6 oktober 2021 @ 22:37:02 #12
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_201665274
Heb zelf veel groen. Promoten en enigszins subsidiëren lijkt me prima, maar dwingen?

Het moet een keer ophouden.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 22:55:33 #13
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_201665537
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 22:33 schreef rutger05 het volgende:

Vergis je niet; in een mooie groene tuin komen best veel vogels, egels en insecten zoals vlinders voor. Vaak is daar meer te halen voor de natuur, dan op de steriele groene biljartlakens van de landbouwindustrie.
Dat is natuurlijk onzin... Alsof een rijtje postzegels het verschil gaat maken.

Want genoeg leven in de "biljartlakens":

quote:
Onderzoek: minder beestjes in bodem natuurgrasland dan landbouwgras

Het verraste Joachim Deru zelf ook, maar de landbouwgraslanden in het westelijk veenweidegebied die hij voor zijn proefschrift onderzocht, bevatten meer bodemleven dan belendende natuurgraslanden.
https://frieschdagblad.nl(...)uwgras-27054720.html

quote:
Er worden ook eisen van welstand gesteld aan de bebouwde omgeving, dus ik zou niet weten waarom dit ook niet zou mogen gelden voor het beperken van overmatige bestrating. Zoals ik al eerder schreef maakt overmatige bestrating een woonwijk onaantrekkelijk en kan het zorgen voor wateroverlast en het vasthouden van hitte. Daar hebben alle bewoners van een dergelijke wijk hinder van.

Maar goed, ik schreef ook dat het verstandig is om eerst maar eens te beginnen om regels/ afspraken op te stellen voor woonwijken die nog gebouwd moeten worden.
Ik vind gewoon dat de overheid zich hier niet mee heeft te bemoeien.
pi_201665567
Heb ook alles tegel hier achterom. Wat moet ik met groen als ik de hele dag in de tuin zit aan bijvoorbeeld mijn scooter of fietsen te sleutel. Als het heel warm is zet ik zwembad op dan is tegel ideaal. Dus niet mee bemoeien vriend!
U MAD?
pi_201665626
quote:
1s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 22:55 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk onzin... Alsof een rijtje postzegels het verschil gaat maken.

Want genoeg leven in de "biljartlakens":
[..]
https://frieschdagblad.nl(...)uwgras-27054720.html
[..]
Ik vind gewoon dat de overheid zich hier niet mee heeft te bemoeien.
Vele duizenden postzegels maken wel degelijk een groot verschil.

Ecologen en natuurbeschermers zijn zo ongeveer allen over eens dat steriele biljartlakens van de landbouwindustrie een ramp zijn voor de biodiversiteit.

Hier bijvoorbeeld een stuk over vogels.

https://www.vogelbescherm(...)dschapsheimwee-wordt

We zijn het duidelijk hierover niet eens. Ik vind dat de overheid zich hier duidelijk in dit dichtbevolkte landje wel mee moet bemoeien en wel om de al eerder door mij genoemde redenen. De overheid kan beginnen met regels/ afspraken maken voor woonwijken die nog gebouwd moeten worden.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 23:05:25 #16
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_201665695
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 23:00 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Vele duizenden postzegels maken wel degelijk een groot verschil.

Ecologen en natuurbeschermers zijn zo ongeveer allen over eens dat steriele biljartlakens van de landbouwindustrie een ramp zijn voor de biodiversiteit.

Hier bijvoorbeeld een stuk over vogels.

https://www.vogelbescherm(...)dschapsheimwee-wordt
En uit nieuw onderzoek blijkt dus dat de oorzaak ergens anders gezocht moet worden...
pi_201665696
Terecht. Optieven met die tegels. Neem dan een balkon als je geen zin hebt om iets in je tuin te doen.
pi_201665724
Welcome to the death of the age of reason
  Spellchecker woensdag 6 oktober 2021 @ 23:07:58 #19
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  woensdag 6 oktober 2021 @ 23:08:43 #20
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_201665733
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 23:05 schreef Klaas.Kopkaas het volgende:
Terecht. Optieven met die tegels. Neem dan een balkon als je geen zin hebt om iets in je tuin te doen.
Mijn tuin voor en achter zijn ook compleet gras... Zelfs geen doorlopend tegelpad maar gewoon stapstenen... Lekker makkelijk allemaal. Elke paar weken er met de grasmaaier overheen en klaar. ^O^
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 6 oktober 2021 @ 23:11:28 #21
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201665757
En een verplichte strook insectenbloemetjes en een insectenhotel O+
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  woensdag 6 oktober 2021 @ 23:12:23 #22
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_201665768
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 22:57 schreef de_boswachter het volgende:
Heb ook alles tegel hier achterom. Wat moet ik met groen als ik de hele dag in de tuin zit aan bijvoorbeeld mijn scooter of fietsen te sleutel. Als het heel warm is zet ik zwembad op dan is tegel ideaal. Dus niet mee bemoeien vriend!
Niet wat ik verwacht van een Boswachter. ;)
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_201665793
Alle bewoners die ambtenaar van Zunderen aan de deur krijgen kunnen het volgende antwoorden:

"Ik mijn tuin vergroenen? Jullie moeten stoppen met verdichten."

We vergeten het grotere plaatje: dat het in een overbevolkt land nou eenmaal lastiger is om groen te doen dan in een minder dichtbevolkt land en we dumpen vervolgens alle oplossingen over de schutting bij de burgers. Politici en ambtenaren, ze verdienen een ontgroening (no pun whatever) in Vindicat stijl, stelletje @%^@$%&.

Burgers moeten hun tuin vergroenen zodat ambtenaren kunnen verstenen (= bouwen bouwen bouwen). Dat is eigenlijk waar het op neer komt. :r
  woensdag 6 oktober 2021 @ 23:17:27 #24
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_201665831
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 22:12 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Lastig. Er zijn veel mensen die gewoon hun hele voor- en achtertuin volpleuren met bestrating. Niet alleen geven die crematoriumtuinen, vooral als het om voortuinen gaat, een weerzinwekkend lelijk en verloederd beeld in woonbuurten, maar zorgt het ook voor wateroverlast en hitteoverlast om over de gevolgen voor de natuur maar te zwijgen.

Laat de overheid echter maar eerst beginnen om regels/ afspraken te maken voor nieuwbouwbuurten die nog gebouwd moeten worden.
Laat de overheid maar eens zorgen dat mensen wat minder dicht op elkaar wonen.
pi_201665839
Zelf vind ik het ook oerlelijk en het heeft voor mij een nogal sterke associatie met verpaupering. Dat wil nog niet zeggen dat het verboden moet worden. Ik vind het altijd zo typisch hoe sommigen doen alsof ze liberaal zijn en we allemaal zo vrij mogelijk moeten zijn behalve als er een dwingende reden is. Alleen wordt dit laatste steeds ruimer geīnterpreteerd waardoor men alsnog gedwongen wordt zich aan allerlei standaarden te conformeren.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 23:21:22 #27
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201665843
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 23:20 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Laat de overheid maar eens zorgen dat mensen wat minder dicht op elkaar wonen.
Dit. Maak de wegen eens breder met groen aan weerszijden zodat het water opgevangen kan worden.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201665847
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 23:00 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Vele duizenden postzegels maken wel degelijk een groot verschil.

Ecologen en natuurbeschermers zijn zo ongeveer allen over eens dat steriele biljartlakens van de landbouwindustrie een ramp zijn voor de biodiversiteit.

Hier bijvoorbeeld een stuk over vogels.

https://www.vogelbescherm(...)dschapsheimwee-wordt

We zijn het duidelijk hierover niet eens. Ik vind dat de overheid zich hier duidelijk in dit dichtbevolkte landje wel mee moet bemoeien en wel om de al eerder door mij genoemde redenen. De overheid kan beginnen met regels/ afspraken maken voor woonwijken die nog gebouwd moeten worden.
De overheid had er voor moeten zorgen dat we niet zo'n dichtbevolkt land zijn.
pi_201665856
quote:
18s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 23:21 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
De overheid had er voor moeten zorgen dat we niet zo'n dichtbevolkt land zijn.
Dat was op zo veel vlakken een constructievere en duurzamere oplossing geweest. Maarja.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 23:23:38 #30
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_201665860
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 23:12 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Niet wat ik verwacht van een Boswachter. ;)
Ook waardeloze figuren hoor. Boswachters.

Beetje zitten wachten tot dat bos gegroeid is, en dat van onze belastingcenten...
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 6 oktober 2021 @ 23:27:26 #31
408813 crew  trein2000
pi_201665877
Het artikel gaat wat kort door de bocht. Een bestemmingsplan wordt vastgesteld door de gemeenteraad, dat is hier nog helemaal niet gebeurd zo valt af te leiden uit het artikel. Op dit moment valt er dus helemaal niets te verplichten.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 6 oktober 2021 @ 23:27:57 #32
408813 crew  trein2000
pi_201665880
quote:
18s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 23:21 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
De overheid had er voor moeten zorgen dat we niet zo'n dichtbevolkt land zijn.
Een-kind-politiek heeft behoorlijk wat nadelen hoor…
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_201665894
Vergroenen? Natuurlijk meneer de ambtenaar!

pi_201665897
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 23:27 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Een-kind-politiek heeft behoorlijk wat nadelen hoor…
Klopt, beter gooi je dan ook de grenzen dicht.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 6 oktober 2021 @ 23:41:09 #35
408813 crew  trein2000
pi_201665971
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 23:31 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Klopt, beter gooi je dan ook de grenzen dicht.
Ah ja. Goed idee man. Even aan de overkant van de plas kijken, brandstoftekorten, leven schappen. Kan niet mis gaan!
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_201665973
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 23:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
Vergroenen? Natuurlijk meneer de ambtenaar!

[ afbeelding ]
Er is natuurlijk maar 1 reden voor deze regel, en die is niet om het te handhaven, de eventuele boetes of het aanzicht.... wel nee, over een paar jaar als er een dikke overstroming is vanwege de grote hoeveelheid regen, dan kunnen ze zeggen, ja meneer, uw tuin of die van uw buren (en vele met hen) lag vol met tegels, ons treft geen blaam

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-10-2021 23:41:57 ]
pi_201665982
Terecht. Die mensen die in een huur/koophuis gaan zitten met een "ooohh zoo heerlijk onze eigen tuin!!!", om er vervolgens een en al steen in te flikkeren, mogen van mij lekker op een balkon gaan zitten, en direct ruilen met mensen die wél met een tuin om weten te gaan.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 23:56:49 #38
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_201666050
quote:
1s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 23:08 schreef AchJa het volgende:

[..]
Mijn tuin voor en achter zijn ook compleet gras... Zelfs geen doorlopend tegelpad maar gewoon stapstenen... Lekker makkelijk allemaal. Elke paar weken er met de grasmaaier overheen en klaar. ^O^
Maar dat gaan we dus niet meer doen hč. Zo'n grasmaaier verbruikt kostbare energie waar Frans Timmermans betere plannen mee heeft. Je koopt samen met wat buren maar een geit.
pi_201666112
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 23:41 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ah ja. Goed idee man. Even aan de overkant van de plas kijken, brandstoftekorten, leven schappen. Kan niet mis gaan!
Ja je moet jezelf niet afhankelijk maken van arbeidsmigranten hč. Had je dit zelf niet kunnen bedenken?
pi_201666129
quote:
7s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 23:56 schreef the-eye het volgende:

[..]
Maar dat gaan we dus niet meer doen hč. Zo'n grasmaaier verbruikt kostbare energie waar Frans Timmermans betere plannen mee heeft. Je koopt samen met wat buren maar een geit.
Valt mee :P Heb hier een grasmaaier met accu en die worden (letterlijk) opgeladen uit m'n zonnepanelen.
Ik maai vooral overdag als het mooi weer is en dan schijnt de zon ook wel voldoende ;)

Werkt wel lekker, geen gekut met snoeren.
pi_201666218
Ik heb 50 m2 tegels in mijn tuin en die blijven daar gewoon liggen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_201666226
Eigen huis heeft de gemeente geen flikker over te zeggen over hoe je het inricht. De doorgeslagen maakbaarheid en bemoeial slaat echt door.

Wegwezen hiermee.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_201666324
Ah ja het is weer de schuld van de burger met hun tuintjes van 50m2 :')
pi_201666515
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 22:07 schreef AchJa het volgende:
Nou heb ik een gezonde hekel aan tegeltuinen ( :r ) , die voegen echt helemaal niks toe maar mensen verplichten om hun tuin te vergroenen gaat toch echt te ver. Wegwezen met die overheidsbemoeienis achter de voordeur. :{w
Voor de achterdeur in dit geval.
pi_201666529
Camouflagenetten als schaduwdoek boven het terras ^O^
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_201666551
Eenzijdig als gemeente zaken als bestemmingsplan doorvoeren, als burger kun je daar niet tegen verzetten.. is dit de DDR ofzo?
  donderdag 7 oktober 2021 @ 07:26:46 #47
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_201666776
Verplichting dit, verplichting dat. Het slaat weleens door.

(En ja, wat plantjes erin is wel beter.)
pi_201666856
Nadeel van een groene tuin is dat alle katten van de buurt besluiten om je tuin als kattenbak te gebruiken, te ranzig gewoon.
pi_201667822
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 22:07 schreef AchJa het volgende:
Nou heb ik een gezonde hekel aan tegeltuinen ( :r ) , die voegen echt helemaal niks toe maar mensen verplichten om hun tuin te vergroenen gaat toch echt te ver. Wegwezen met die overheidsbemoeienis achter de voordeur. :{w
Ja en nee. Zeggen dat je een groene tuin moet hebben gaat te ver, eisen stellen aan waterafvoer en opslag niet. Je maakt immers overmatig gebruik van andermans afwatering.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 7 oktober 2021 @ 10:14:38 #50
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_201667848
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 22:33 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Maar goed, ik schreef ook dat het verstandig is om eerst maar eens te beginnen om regels/ afspraken op te stellen voor woonwijken die nog gebouwd moeten worden.
Die zijn er gewoon voor nieuwbouw.

De vraag bij bestaande tuinen is of de gemeente dan ook gaat betalen voor het veranderen van de tuin?
...
Dat dacht ik al.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 7 oktober 2021 @ 10:20:18 #51
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_201667921
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 22:30 schreef Bzzzzt het volgende:
Zullen we dan ook maar weer in bamboe hutjes gaan wonen?
|:(

Dit slaat echt nergens op.
Sowieso staan tegels niet gelijk aan beschaving, net zoals gras/groen niet gelijk staat aan het ontbreken van beschaving |:(
Krekker is de bom!
pi_201667931
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 22:36 schreef TornadoDK het volgende:
Ik heb een hekel om te tuinieren. Tegels in de tuin hoe groter hoe beter
Noem het dan geen tuin meer aub.
pi_201667972
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 22:30 schreef Bzzzzt het volgende:
Zullen we dan ook maar weer in bamboe hutjes gaan wonen?
De oplossing. Ook voor het woningentekort.

Nipa hut.

Een nipa-hut (bahay kubo) is het nationale huis-type van de Filipijnen. Het dak wordt gemaakt van de palmsoort Nypa fruticans. De materialen die gebruikt worden voor de rest zijn bamboe en palm. Een nipa-hut is door de manier van bouwen vrij luchtig, maar wel erg geschikt voor bescherming tegen normale hoeveelheden regen en wind. Het nadeel is echter dat ze in een storm vrij makkelijk beschadigd raken. Een voordeel daarbij is echter wel dat ze weer makkelijk en relatief goedkoop op te bouwen zijn.

De nipa-hut wordt vanwege sfeer- en kostenoverwegingen in de Filipijnen ook veel gebruikt in vakantie resorts.

pi_201668042
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 22:07 schreef AchJa het volgende:
BREDA - Er staat de gemeente Breda niets in de weg om burgers te verplichten hun tuin te ‘vergroenen’. Juridisch is zo’n ingreep geen probleem. Daar staat tegenover dat burgemeester en wethouders niet de behoefte voelen om kant en klare plannen aan te dragen waarin staat hoe de tuinen dan wel moeten worden ingericht.
Dus..... de gemeente Breda is niet van plan een vergroenplicht in te voeren.
Een actief vergroenbeleid kan door middel van overleg en bonussen.
pi_201668264
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 10:28 schreef Bluesdude het volgende:

Dus..... de gemeente Breda is niet van plan een vergroenplicht in te voeren.
Een actief vergroenbeleid kan door middel van overleg en bonussen.
Uhu... Er wordt nu al gesproken over dat het juridisch allemaal geen probleem is. We weten allemaal prima hoe de toekomst er dan uit gaat zien.
pi_201668458
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 10:20 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Noem het dan geen tuin meer aub.
Ik noem het wat ik wil.
No bitch to me
pi_201668479
quote:
1s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 10:48 schreef AchJa het volgende:

[..]
Uhu... Er wordt nu al gesproken over dat het juridisch allemaal geen probleem is. We weten allemaal prima hoe de toekomst er dan uit gaat zien.
Ja de gemeentebelasting en waterschapsbelasting voor groene tuineigenaren zal lagen zijn.
pi_201668499
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 22:36 schreef TornadoDK het volgende:
Ik heb een hekel om te tuinieren. Tegels in de tuin hoe groter hoe beter
Ga dan lekker in een appartementje wonen met balkon en laat de tuin over aan iemand die maar al te graag wil tuinieren.
pi_201668507
quote:
1s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 10:48 schreef AchJa het volgende:

[..]
Uhu... Er wordt nu al gesproken over dat het juridisch allemaal geen probleem is. We weten allemaal prima hoe de toekomst er dan uit gaat zien.
Wie maakt er een punt van dat het juridisch geen probleem is ?
Niet de gemeente Breda, begrijp ik uit het artikel.
pi_201668580
quote:
1s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 22:31 schreef superniger het volgende:
Niet verplicht een fietsenhok in je tuin?

Groetjes,
Burgemeester van Breda.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_201669480
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 11:14 schreef hyviiee het volgende:

[..]
Ga dan lekker in een appartementje wonen met balkon en laat de tuin over aan iemand die maar al te graag wil tuinieren.
Dus omdat ik geen zin heb om onkruid te wieden moet ik maar in een appartement gaan wonen :D

Ik dacht het dus ff niet.
No bitch to me
pi_201669654
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 22:12 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Lastig. Er zijn veel mensen die gewoon hun hele voor- en achtertuin volpleuren met bestrating. Niet alleen geven die crematoriumtuinen, vooral als het om voortuinen gaat, een weerzinwekkend lelijk en verloederd beeld in woonbuurten, maar zorgt het ook voor wateroverlast en hitteoverlast om over de gevolgen voor de natuur maar te zwijgen.

Laat de overheid echter maar eerst beginnen om regels/ afspraken te maken voor nieuwbouwbuurten die nog gebouwd moeten worden.
Het zou fijn zijn als de overheid eerst het goede voorbeeld zou geven. Sinds de jaren 90 zijn de hoeveelheid perkjes en blokgroen in straten drastisch verminderd om te besparen op onderhoud.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 7 oktober 2021 @ 13:06:32 #63
414785 sirdanilot
pi_201669689
Ik vind een plicht niet nodig als de bestaande vergroeningssubsidies populair zijn. Zoiets als dit, waarbij je invloed wil uitoefenen over het eigen terrein en leefomgeving van de mensen, kun je beter met zachte handjes aanpakken anders komt er alleen maar protest tegen.

We moeten toe naar een cultuur waarin mensen die hun tuin betegelen als luilakken en aso's worden gezien, ipv 'onderhoudsvriendelijke tuin'. Dan komt die vergroening vanzelf.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  donderdag 7 oktober 2021 @ 13:10:16 #64
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_201669709
Telt onkruid ook? Dan heb ik genoeg groen.
pi_201669961
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 11:16 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Wie maakt er een punt van dat het juridisch geen probleem is ?
Niet de gemeente Breda, begrijp ik uit het artikel.
Ze hebben dus een stok achter de deur welke in de toekomst echt wel gebruikt gaat worden.
pi_201669979
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 22:07 schreef AchJa het volgende:
Nou heb ik een gezonde hekel aan tegeltuinen ( :r ) , die voegen echt helemaal niks toe maar mensen verplichten om hun tuin te vergroenen gaat toch echt te ver. Wegwezen met die overheidsbemoeienis achter de voordeur. :{w
Maar als mijn huis overstroomd door meneer tegeltuin, mag ik dan wel de schade daar claimen? Eigendomsrecht is een groot goed, maar de overheid is er nou juist bij uitstek om te voorkomen dat mensen daar misbruik van maken met schade voor anderen.
  donderdag 7 oktober 2021 @ 13:51:57 #67
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_201670040
Gaan ze dan ook verplichten om het te onderhouden? Genoeg groene tuinen zijn een grote overwoekerde teringzooi.

De gemeente kan ook het goede voorbeeld geven en zelf meer ruimte voor groen te creëren dmv groenstroken, parken etc..
  donderdag 7 oktober 2021 @ 13:59:22 #68
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_201670087
quote:
2s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 13:10 schreef Gunner het volgende:
Telt onkruid ook? Dan heb ik genoeg groen.
Tuurlijk, anders is het niet inclusief. :Y
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_201670296
quote:
1s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 13:38 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ze hebben dus een stok achter de deur welke in de toekomst echt wel gebruikt gaat worden.
Jij weet het niet zeker of de gemeente een vergroenplicht gaat instellen.

Afwatering is geen groot probleem in Breda. Soms is er een overstroming bij hele fikse regenbuien.
Maar dat is op een klein gebied dan. De kwestie speelt niet zo in Breda.
  vrijdag 8 oktober 2021 @ 05:54:21 #70
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_201678079
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 06:29 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Eenzijdig als gemeente zaken als bestemmingsplan doorvoeren, als burger kun je daar niet tegen verzetten.. is dit de DDR ofzo?
Misschien is er sprake van planschade. Je mag hoe dan ook een deel van je terras slopen én groen aanleggen en onderhouden. Dat is kostbaar.
Als gemeente zou ik 100% inzetten op aanmoediging ipv verplichting. En áls er bijv noodzaak is tot afwatering, stel daar dan richtlijnen voor op en kom niet met een opgelegde oplossing.
Verbiedt bijvoorbeeld het aansluiten van hwa’s op riolering. Niemand wil rioolwater aan huis bij een flinke stortbui.
Sui cuique mores fingunt fortunam
  vrijdag 8 oktober 2021 @ 05:57:11 #71
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_201678086
quote:
2s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 13:10 schreef Gunner het volgende:
Telt onkruid ook? Dan heb ik genoeg groen.
Even wat japanse duizendknoop stekken? Wel snel verhuizen daarna :)
Sui cuique mores fingunt fortunam
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')