abonnement Unibet Coolblue
pi_201768455
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 oktober 2021 19:22 schreef Lospedrosa het volgende:
Waarom lees je niet over de enorme verdiensten voor de overheid hieraan? De gasprijs is een constructie van 2/3 deel belasting. Toch?
Het aandeel BTW gaat wel omhoog als de inkoopprijs (en dus verkoopprijs) stijgt, de energiebelasting en ODE is een vast(gesteld) bedrag op de energieprijs dus dat wordt niet hoger of lager als de gasprijs stijgt of daalt.

Momenteel is belasting nog "maar" zo'n 50% van de gasprijs, gezien de forse prijsstijging van aardgas.
pi_201768498
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 oktober 2021 19:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het aandeel BTW gaat wel omhoog als de inkoopprijs (en dus verkoopprijs) stijgt, de energiebelasting en ODE is een vast(gesteld) bedrag op de energieprijs dus dat wordt niet hoger of lager als de gasprijs stijgt of daalt.

Momenteel is belasting nog "maar" zo'n 50% van de gasprijs, gezien de forse prijsstijging van aardgas.
Ja okay, maar 21% van ¤0,80 of ¤2,10 scheelt nogal.
Vakman pur sang
pi_201768697
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 oktober 2021 19:26 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja okay, maar 21% van ¤0,80 of ¤2,10 scheelt nogal.
Dat ontken ik niet.
Maar belasting en belasting zijn 2 verschillende dingen ;)

De ODE en energiebelasting zijn een vast bedrag (dat per jaar wordt "gecorrigeerd", ofwel verhoogd).
De BTW daarover weet je vooraf ook al: 21% van dat bedrag.
Daar zit dus niets variabels in.

Het variabele deel is de BTW over een kale gasprijs van (ik noem maar 2 random bedragen) ¤0,12 of ¤0,85 en dat is ¤0,025 of ¤0,1785 waarbij het verschil in het aandeel "BTW" dus "maar" zo'n 15 cent invloed heeft op de totale prijs (en dat is dus ook de extra winst voor de overheid).

Niet verwaarloosbaar, ook niet schokkend.
pi_201768987
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 oktober 2021 19:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat ontken ik niet.
Maar belasting en belasting zijn 2 verschillende dingen ;)

De ODE en energiebelasting zijn een vast bedrag (dat per jaar wordt "gecorrigeerd", ofwel verhoogd).
De BTW daarover weet je vooraf ook al: 21% van dat bedrag.
Daar zit dus niets variabels in.

Het variabele deel is de BTW over een kale gasprijs van (ik noem maar 2 random bedragen) ¤0,12 of ¤0,85 en dat is ¤0,025 of ¤0,1785 waarbij het verschil in het aandeel "BTW" dus "maar" zo'n 15 cent invloed heeft op de totale prijs (en dat is dus ook de extra winst voor de overheid).

Niet verwaarloosbaar, ook niet schokkend.
Had me nooit verdiept in de constructie van de ODE en energiebelasting.
Maar reken die BTW winst eens door naar het jaarverbruik van gas?
Het is niet direct zo’n marge dat je daarmee mensen echt kunt compenseren.
Vakman pur sang
pi_201770116
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 oktober 2021 19:54 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Had me nooit verdiept in de constructie van de ODE en energiebelasting.
Maar reken die BTW winst eens door naar het jaarverbruik van gas?
Het is niet direct zo’n marge dat je daarmee mensen echt kunt compenseren.
ODE is dit jaar ¤0,0851 per m3 aardgas
Energiebelasting is dit jaar ¤0,34856 per m3 aardgas
Daar gaat nog 21% BTW overheen.

Dat is dus een vast deel, voor iedereen hetzelfde (als je "kleinverbruiker bent").

Het enige variabele is dus de kale gasprijs + BTW daarover.
  vrijdag 15 oktober 2021 @ 22:04:53 #256
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_201771741
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 oktober 2021 16:56 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik vermoed om de warmtepomp te promoten.
Ik vind het wel prima!
Nou en dat werkt ook wel. Was al aan het oriënteren maar nu komt ie er zeker.
Komende weken zelfs nog verwacht ik.
pi_201773840
Gasprijs voor nieuwe contracten liggen nu ongeveer een euro per m3 hoger dan een jaar terug. Das dus 17cent extra BTW per kuub.

Gemiddeld verbruik ligt zo rond de 1400 kuub. Dat komt op 238 euro. Vrijwel exact het bedrag wat de overheid nu als 'vaste' extra korting geeft. De mensen die nu op variabel zitten of waarvan binnenkort het energiecontract afloopt betalen gemiddeld genomen dus volledig zelf hun belastingkorting. Het zou me niets verbazen als iets vergelijkbaars geldt voor de korting op de variabele kosten (elektra).

Mensen die al voor 1 oktober de prijzen hebben vastgezet betalen uiteraard minder hoge prijzen, en daarmee ook minder 'extra' btw. Zij krijgen in absolute zin nu dus een behoorlijke fiscale meevaller.
  zaterdag 16 oktober 2021 @ 00:37:43 #258
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_201773999
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 oktober 2021 00:23 schreef Ivo1985 het volgende:
Gasprijs voor nieuwe contracten liggen nu ongeveer een euro per m3 hoger dan een jaar terug. Das dus 17cent extra BTW per kuub.

Gemiddeld verbruik ligt zo rond de 1400 kuub. Dat komt op 238 euro. Vrijwel exact het bedrag wat de overheid nu als 'vaste' extra korting geeft. De mensen die nu op variabel zitten of waarvan binnenkort het energiecontract afloopt betalen gemiddeld genomen dus volledig zelf hun belastingkorting. Het zou me niets verbazen als iets vergelijkbaars geldt voor de korting op de variabele kosten (elektra).

Mensen die al voor 1 oktober de prijzen hebben vastgezet betalen uiteraard minder hoge prijzen, en daarmee ook minder 'extra' btw. Zij krijgen in absolute zin nu dus een behoorlijke fiscale meevaller.
Als je na 1 juli op variabel over bent gegaan ga je pas vanaf 1 januari het nieuwe tarief betalen. Energieleveranciers wijzigen hun tarieven voor variablele afnemers maar 2x per jaar.
  zaterdag 16 oktober 2021 @ 00:43:29 #259
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_201774058
Zul je straks zien dat in januari de tarieven weer genormaliseerd zijn en we allemaal een korting van ruim 8ct per kWh krijgen in heel 2021. Ik vraag mij af of de beleidsmakers hier uberhaupt over nagedacht hebben. Op dit moment heeft nog bijna niemand last van deze prijsverhoging.
  zaterdag 16 oktober 2021 @ 09:53:27 #260
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_201776718
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 oktober 2021 00:23 schreef Ivo1985 het volgende:
Gasprijs voor nieuwe contracten liggen nu ongeveer een euro per m3 hoger dan een jaar terug. Das dus 17cent extra BTW per kuub.

Gemiddeld verbruik ligt zo rond de 1400 kuub. Dat komt op 238 euro. Vrijwel exact het bedrag wat de overheid nu als 'vaste' extra korting geeft. De mensen die nu op variabel zitten of waarvan binnenkort het energiecontract afloopt betalen gemiddeld genomen dus volledig zelf hun belastingkorting. Het zou me niets verbazen als iets vergelijkbaars geldt voor de korting op de variabele kosten (elektra).

Mensen die al voor 1 oktober de prijzen hebben vastgezet betalen uiteraard minder hoge prijzen, en daarmee ook minder 'extra' btw. Zij krijgen in absolute zin nu dus een behoorlijke fiscale meevaller.
ik ga volgensmij nu naar 5,- per maand dat zou echt lijp zijn _O- 8)7
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_201776805
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 oktober 2021 00:37 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Als je na 1 juli op variabel over bent gegaan ga je pas vanaf 1 januari het nieuwe tarief betalen. Energieleveranciers wijzigen hun tarieven voor variablele afnemers maar 2x per jaar.
sommige aanbieders hebben voor nieuwe klanten of mensen die naar variabel gaan na een vast contract bij dezelfde aanbieder hun variabel tarieven verhoogd tussendoor.
En sommige zeggen vaste contracten eenzijdig op.

https://nos.nl/collectie/(...)et-rug-tegen-de-muur
https://www.volkskrant.nl(...)F%2Fwww.google.nl%2F

https://www.rtlnieuws.nl/(...)g-hoger-dgb-enstroga

enz....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201776889
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 oktober 2021 10:03 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
sommige aanbieders hebben voor nieuwe klanten of mensen die naar variabel gaan na een vast contract bij dezelfde aanbieder hun variabel tarieven verhoogd tussendoor.
En sommige zeggen vaste contracten eenzijdig op.

https://nos.nl/collectie/(...)et-rug-tegen-de-muur
https://www.volkskrant.nl(...)F%2Fwww.google.nl%2F

https://www.rtlnieuws.nl/(...)g-hoger-dgb-enstroga

enz....
Veruit de meesten niet.
Vakman pur sang
pi_201777241
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 oktober 2021 10:03 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
sommige aanbieders hebben voor nieuwe klanten of mensen die naar variabel gaan na een vast contract bij dezelfde aanbieder hun variabel tarieven verhoogd tussendoor.
En sommige zeggen vaste contracten eenzijdig op.

https://nos.nl/collectie/(...)et-rug-tegen-de-muur
https://www.volkskrant.nl(...)F%2Fwww.google.nl%2F

https://www.rtlnieuws.nl/(...)g-hoger-dgb-enstroga

enz....
de partijen die vaste contracten opzeggen moet je dan ook asap weg bij gaan
  zondag 17 oktober 2021 @ 00:23:43 #264
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_201791026
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 oktober 2021 10:37 schreef mschol het volgende:

[..]
de partijen die vaste contracten opzeggen moet je dan ook asap weg bij gaan
Alleen is het momenteel niet de beste tijd om over te stappen.
pi_201792868
De EU gaat zich er mee bemoeien dus in 2025 is het opgelost !

quote:
EU bezorgd over energie-armoede

De Europese Unie is bezorgd over de
toenemende energie-armoede.Volgens
Eurocommissaris Schmit zijn miljoenen
mensen zo veel kwijt aan energie dat ze
onder de armoedegrens komen.Hij vreest
dat dat aantal verder zal toenemen.

De gas- en olieprijzen zijn afgelopen
maanden sterk gestegen.Daardoor lopen
de energierekeningen van mensen en ook
bedrijven fors op.Volgens Schmit kan de
EU wel helpen,maar zijn het toch vooral
de individuele lidstaten die burgers op
korte termijn moeten steunen.

De hoge energieprijzen worden komende
donderdag en vrijdag besproken op de
vergadering van de Europese leiders.

bron nos teletekst
De nederlandse regering heeft al "fors" uitgepakt met 400 euro voor iedereen, dus ook als je in een modern en zuinige goed geisoleerde woning woont. Met wat geluk zijn er mensen die daar nog weer winst op maken.
Woon je wat ouder dan is het een druppel op een gloeiende plaat.
Ik verwacht 2 á 3 duizend euro meer kwijt te zijn, die 400 euro dekt nog niet eens de extra btw en EB die je gaat betalen.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_201793049
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 11:03 schreef quo_ het volgende:
De EU gaat zich er mee bemoeien dus in 2025 is het opgelost !
[..]
De nederlandse regering heeft al "fors" uitgepakt met 400 euro voor iedereen, dus ook als je in een modern en zuinige goed geisoleerde woning woont. Met wat geluk zijn er mensen die daar nog weer winst op maken.
Woon je wat ouder dan is het een druppel op een gloeiende plaat.
Ik verwacht 2 á 3 duizend euro meer kwijt te zijn, die 400 euro dekt nog niet eens de extra btw en EB die je gaat betalen.
hoe het er nu naar uitziet ga ik er inderdaad iets op vooruit, maar ik krijg dan ook meer dan die 400 euro, want die 400 euro is een gemiddeld bedrag.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201793097
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 11:26 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
hoe het er nu naar uitziet ga ik er inderdaad iets op vooruit, maar ik krijg dan ook meer dan die 400 euro, want die 400 euro is een gemiddeld bedrag.
Dat is fijn voor jou, met beide handen aan nemen.

Maar het benadrukt maar weer eens hoe schreeuwend incompetent onze overheid (bestuur-politiek-ambtenarij) eigenlijk is.
Geld uit delen aan de verkeerde doelgroep terwijl er dan nog steeds duizenden gezinnen die er financieel aan onderdoor gaan.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_201793118
Je kan de overheid niet verwijten dat de energietarieven geëxposeerd zijn.
  zondag 17 oktober 2021 @ 11:49:41 #269
491017 MizzezAmy
Raad het liedje
pi_201793194
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 18:37 schreef MevrouwCactus het volgende:
Ik moet 1 januari verlengen ( :'( ) en krijg een aanbod voor ¤1,16 per m3 gas als ik 3 jaar vast zet. Lijkt me best een goed aanbod, maar ik vind het echt wel moeilijk hoor. Wil geen paniekvoetbal spelen, hoewel dit wel een heel goed aanbod lijkt.
Dit aanbod heb ik ook gekregen 1,16 voor gas (incl belastingen enzo) en 0,26 voor elektriciteit. Ook voor 3 jaar. Heb het toch maar gedaan, heb niet zoveel vertrouwen dat de prijzen weer gaan dalen. Mocht het echt weer veel goedkoper worden kan ik altijd nog de opstapboete betalen, maar vind het wel fijn dat ik nu weet waar ik aan toe ben.
Woorden zijn een zeldzaam iets
Wie teveel zegt
Zegt niets 🎶
pi_201794175
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 11:33 schreef quo_ het volgende:

[..]
Dat is fijn voor jou, met beide handen aan nemen.

Maar het benadrukt maar weer eens hoe schreeuwend incompetent onze overheid (bestuur-politiek-ambtenarij) eigenlijk is.
Geld uit delen aan de verkeerde doelgroep terwijl er dan nog steeds duizenden gezinnen die er financieel aan onderdoor gaan.
Aangezien ik het niet kan weigeren, accepteer ik het inderdaad maar.
btw ik woon in een huis dat bijna 100 jaar oud is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201794694
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 11:03 schreef quo_ het volgende:

De nederlandse regering heeft al "fors" uitgepakt met 400 euro voor iedereen, dus ook als je in een modern en zuinige goed geisoleerde woning woont. Met wat geluk zijn er mensen die daar nog weer winst op maken.
Woon je wat ouder dan is het een druppel op een gloeiende plaat.
Ik verwacht 2 á 3 duizend euro meer kwijt te zijn,
Indien je zoveel extra kwijt bent, had je afgelopen jaren wat meer moeten doen aan het beheersen van je energieverbruik. Het bedrag aan extra lasten wat je noemt is fors bovengemiddeld.
En nee, een oud huis is daarin geen excuus. Al een paar decennia zijn er vele verschillende campagnes geweest om mensen bewust te maken van de noodzaak tot isoleren. Alleen heeft dat maar mondjesmaat effect gehad. Mensen geven nu eenmaal liever hun geld uit aan een leuke vakantie, mooie auto of prachtige keuken dan aan isolatie die in de muur of onder de vloer verdwijnt en waarvan je vrienden en familie niks terugzien.

Heb je niets geïsoleerd, dan zul je om de energierekening beheersbaar te houden eens moeten verdiepen in hou die arme arbeiders 100 jaar geleden de winter door kwamen. Eén kamer stoken ipv het hele huis.

quote:
die 400 euro dekt nog niet eens de extra btw en EB die je gaat betalen.
Je hoeft geen cent extra EB te betalen als gevolg van de fors gestegen kale energieprijzen.

En ja. Ik woon ook in een oud huis. Met een energierekening die zelfs na de forse prijsverhogingen nog onder de ¤50 per maand blijft.
pi_201794870
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 14:19 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

En nee, een oud huis is daarin geen excuus. Al een paar decennia zijn er vele verschillende campagnes geweest om mensen bewust te maken van de noodzaak tot isoleren. Alleen heeft dat maar mondjesmaat effect gehad. Mensen geven nu eenmaal liever hun geld uit aan een leuke vakantie, mooie auto of prachtige keuken dan aan isolatie die in de muur of onder de vloer verdwijnt en waarvan je vrienden en familie niks terugzien.

Mooi verhaal als je in een tochtig huurhuis woont met een bescheiden salaris.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-10-2021 14:41:32 ]
pi_201794940
Ik heb mijn zonnepanelen er snel uit op deze manier
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_201795332
De energiebelasting omlaag klinkt best wel ondoordacht.

Het geldt ook voor al lopende contracten uiteraard, ik krijg dan honderden euros terug volgend jaar.

Maw een regeling is beter gericht op mensen die echt ook direct te maken krijgen met zwaar verhoogde energie rekeningen.

Wat volgens rtl nieuws kan oplopen tot een extra 1500 per jaar bij gemiddeld verbruik..

Misschien eens gewoon weer gaan oppompen bij Groningen.
Dan maar wat nevenschade, wat in het niet valt bij de baten of juist nadelen voor iedereen.
pi_201795510
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:32 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
De energiebelasting omlaag klinkt best wel ondoordacht.

Het geldt ook voor al lopende contracten uiteraard, ik krijg dan honderden euros terug volgend jaar.

Maw een regeling is beter gericht op mensen die echt ook direct te maken krijgen met zwaar verhoogde energie rekeningen.

Wat volgens rtl nieuws kan oplopen tot een extra 1500 per jaar bij gemiddeld verbruik..

Misschien eens gewoon weer gaan oppompen bij Groningen.
Dan maar wat nevenschade, wat in het niet valt bij de baten of juist nadelen voor iedereen.
Als je specifiek situatie afhankelijk gaat compenseren dan wordt het al gauw een draak van een regeling en zullen er altijd mensen buiten de boot vallen en mensen gecompenseerd worden die het niet nodig hebben.
Een generieke vergoeding is het goedkoopste in uitvoer en zo valt niemand buiten de boot.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')