abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 6 oktober 2021 @ 17:11:26 #1
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_201660772
moet kiezen tussen het leren van Engels of Chinees.

Wat zou voor het buitenaardse wezen moeilijker zijn?

Uiteraard zeggen wij hier in Nederland dat Chinees moeilijker is, omdat wij dichter bij de Engelse taal zitten. Engels, Nederlands en Duits zijn Germaanse talen, maar als je het nu eens bekijkt vanuit een geheel neutraal standpunt, wat zou dan moeilijker zijn?

Ik probeer er even mijn eigen gedachtegang aan te geven:

Engels: Er zijn 26 verschillende tekens, letters, waarmee we woorden vormen die een bepaalde betekenis hebben. Deze woorden kunnen duiden op een actie, een voorwerp, een emotie, een toevoeging/eigenschap etc. Dus nog voordat je überhaupt een woord kunt maken moet je dus eerst weten hoe je de letters maakt en waar wat hoort. Ik vermoed dat dit best lastig is. Er zijn naar schatting ongeveer 1 miljoen individuele Engelse woorden, die dus opgebouwd zijn uit 26 verschillende letters.

Chinees: Als Nederlander heb ik niet zoveel verstand van de Chinese taal, dus ik hoop dat er hier wat Chinese Fokkers zijn die wat kunnen toevoegen aan de beperkte informatie die ik hier geef, maar dit is mijn beeldvorming: Ten opzicht van Engels waarbij van 26 verschillende letters individuele woorden gemaakt moeten worden hebben de Chinezen voor elk woord in principe een teken of soms meerdere tekens, er zijn er minstens 50.000, alhoewel volgens bronnen de meeste Chinezen niet meer dan ongeveer 8.000 tekens gebruiken. Dit zijn er allicht minder, maar hier staat wel tegenover dat de Chinese tekens vrij complex zijn. Allicht is zo'n enkele teken (of tekens) te vergelijken met een Engels woord. Even een voorbeeld:

Engels woord: Country
Chinees woord : 国家

Tja, wat is lastiger vanuit een neutraal standpunt?

Zoals ik al zei: Een Nederlander vind het Chinees natuurlijk lastiger, maar als je toch eens kijkt naar de zinsopbouw, het gebruik van het aantal tekens en hoe woorden worden geformuleerd en naar de aantal mogelijkheden die er zijn, is mijn (voorlopige) conclusie dat voor een buitenaards wezen de Chinese taal eigenlijk makkelijker te leren zou zijn dan de Engelse? Als ik er naast zit, en ik doe even een beroep op de Chinese medefokkers hier, ik hoor het graag. Ben er wel nieuwsgierig naar. :-)

Wat vinden jullie?
pi_201661747
Ik st achter je standpunt TS. Chinees leren lijkt op die manier gemakkelijker

Als wij Spaans, Frans of Engels leren kennen we het alfabet (bijna) al. Dat scheelt enorm veel.

Maar om Koreaans, Chinees of Japans te leren moeten we het alfabet nog leren
  woensdag 6 oktober 2021 @ 19:16:36 #3
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_201662036
Ik heb met twee Chinezen samengewoond en ben in Taiwan geweest, dus ik kan er wel iets over zeggen.
Chinezen zijn JAREN bezig om hun eigen schrift te leren, terwijl kinderen hier met 7 jaar al redelijk kunnen schrijven.
Het is niet zo zeer complex maar gewoon veel om te leren.
Op donderdag 4 april 2024 19:36 schreef Aoibhin het volgende:
Verrek ja, ik zie nu ook Jezus in de aardbeien :o
pi_201662089
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 17:11 schreef TechnoCat het volgende:
moet kiezen tussen het leren van Engels of Chinees.

Wat zou voor het buitenaardse wezen moeilijker zijn?

Uiteraard zeggen wij hier in Nederland dat Chinees moeilijker is, omdat wij dichter bij de Engelse taal zitten. Engels, Nederlands en Duits zijn Germaanse talen, maar als je het nu eens bekijkt vanuit een geheel neutraal standpunt, wat zou dan moeilijker zijn?

Ik probeer er even mijn eigen gedachtegang aan te geven:

Engels: Er zijn 26 verschillende tekens, letters, waarmee we woorden vormen die een bepaalde betekenis hebben. Deze woorden kunnen duiden op een actie, een voorwerp, een emotie, een toevoeging/eigenschap etc. Dus nog voordat je überhaupt een woord kunt maken moet je dus eerst weten hoe je de letters maakt en waar wat hoort. Ik vermoed dat dit best lastig is. Er zijn naar schatting ongeveer 1 miljoen individuele Engelse woorden, die dus opgebouwd zijn uit 26 verschillende letters.

Chinees: Als Nederlander heb ik niet zoveel verstand van de Chinese taal, dus ik hoop dat er hier wat Chinese Fokkers zijn die wat kunnen toevoegen aan de beperkte informatie die ik hier geef, maar dit is mijn beeldvorming: Ten opzicht van Engels waarbij van 26 verschillende letters individuele woorden gemaakt moeten worden hebben de Chinezen voor elk woord in principe een teken of soms meerdere tekens, er zijn er minstens 50.000, alhoewel volgens bronnen de meeste Chinezen niet meer dan ongeveer 8.000 tekens gebruiken. Dit zijn er allicht minder, maar hier staat wel tegenover dat de Chinese tekens vrij complex zijn. Allicht is zo'n enkele teken (of tekens) te vergelijken met een Engels woord. Even een voorbeeld:

Engels woord: Country
Chinees woord : 国家

Tja, wat is lastiger vanuit een neutraal standpunt?

Zoals ik al zei: Een Nederlander vind het Chinees natuurlijk lastiger, maar als je toch eens kijkt naar de zinsopbouw, het gebruik van het aantal tekens en hoe woorden worden geformuleerd en naar de aantal mogelijkheden die er zijn, is mijn (voorlopige) conclusie dat voor een buitenaards wezen de Chinese taal eigenlijk makkelijker te leren zou zijn dan de Engelse? Als ik er naast zit, en ik doe even een beroep op de Chinese medefokkers hier, ik hoor het graag. Ben er wel nieuwsgierig naar. :-)

Wat vinden jullie?
Wat ik vind?

Onzin
Niet lullen maar brullen
pi_201665406
In allerlei SF films en series spreken aliens uit de verste uithoeken van t universum al toevallig Engels :') (!)
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_201683741
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 19:16 schreef Domnivoor het volgende:
Ik heb met twee Chinezen samengewoond en ben in Taiwan geweest, dus ik kan er wel iets over zeggen.
Chinezen zijn JAREN bezig om hun eigen schrift te leren, terwijl kinderen hier met 7 jaar al redelijk kunnen schrijven.
Het is niet zo zeer complex maar gewoon veel om te leren.
Maar is dat niet vooral omdat ons schrift (min of meer) de gesproken klanken weergeeft? Het is niet fonetisch, maar de overeenkomst is voldoende om te weten welke geschreven woord met een gesproken woord overeenkomt.

De vraag is, zou een buitenaards wezen makkelijker wijs raken uit een schrift waar elk teken een betekenis heeft, of een schrift waar soms heel ander tekencombinaties hetzelfde kunnen betekenen (bvb: zijn, ben, is, waren, geweest), en waar combinaties soms hun betekenis behouden, soms er niets mee te maken hebben. (bvb "kind" en "acht" in "kinderachtig")
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:55:32 #7
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_201698731
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 19:16 schreef Domnivoor het volgende:
Ik heb met twee Chinezen samengewoond en ben in Taiwan geweest, dus ik kan er wel iets over zeggen.
Chinezen zijn JAREN bezig om hun eigen schrift te leren, terwijl kinderen hier met 7 jaar al redelijk kunnen schrijven.
Het is niet zo zeer complex maar gewoon veel om te leren.
Dat zal denk ik dan toch te maken hebben met de manier waarop Engelse kinderen (Nederlandse kinderen) hun eigen taal leren. Op de basisschool in de 1e klas begin je met eerst met de letters. Woorden komen pas later. En natuurlijk de ouders spelen ook een rol mee. Chinees is direct een combinatie van beide, omdat de tekens die de Chinezen gebruiken geen feitelijke letters zijn. Het is direct de betekenis van waarvoor het staat. En dat is wat je dan moet zien te onthouden. Dus in mijn genoemde voorbeeld:

Engels woord: Country
Chinees woord : 国家

Zou de alien eerst de Engels letters moeten leren, dit zijn 26 individuele tekens, echter zijn deze tekens wel eenvoudiger qua opbouw. En met die tekens, die een bepaalde fonetische klank hebben maak je dan weer een woord. Kijk ik naar het Chinese woord voor "Country" (voor de niet Engels sprekende mensen dit woord betekend "land"), zie ik 2 tekens: 国家 .Als ik maar lang genoeg naar die twee tekens kijk dan zal ik vroeg of laat die beide tekens met het woord "Land" associëren. Echter de tekens zelf zijn complexer en gedetailleerder dan onze individuele letters, maar daar staat tegenover dat wij wel MEER letters gebruiken voor een enkel woord. Dus, tja, het is nog steeds de vraag voor wat betreft een alien die zonder enige voorkennis een van deze talen wil leren, wat makkelijker is voor hem/haar (onzijdig/blob)..... :-)
pi_201705203
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 22:55 schreef TechnoCat het volgende:
voor "Country" (voor de niet Engels sprekende mensen dit woord betekend "land"),
Als je geen Engels kan en niet snapt wat "countey" is dan moet je nog op de basisschool zitten niet hier zijn lol.
pi_201705301
Engels is een makkelijke taal.
Qua klank, grammatica, en opbouw.
Woorden spreek je uit zoals je ze ook ziet (meestal).
Niets lastigs aan.

Chinees is dat heel anders.
Ook kunnen woorden heel erg gelijk zijn.
Als ik mij goed herinner is dat met het woord paard zo, is dat niet hetzelfde als moeder?
Tekens zijn gelijk dacht ik, maar uitspraak anders.
En of het die teken(s) zijn of een ander weet ik niet, maar heeft zelfs 3 betekenissen maar met andere uitspraak.
pi_201728787
Misschien kunnen we makkelijker de buitenaardse taal leren.
pi_201728991
Heb liever dat ze meteen al die Chinezen desintegreren met die dikke lasers die normaal gesproken op zo'n ufo gemonteerd zijnm
  dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:34:18 #12
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_201734259
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 15:24 schreef bianconeri het volgende:
Engels is een makkelijke taal.
Qua klank, grammatica, en opbouw.
Woorden spreek je uit zoals je ze ook ziet (meestal).
Niets lastigs aan.

Chinees is dat heel anders.
Ook kunnen woorden heel erg gelijk zijn.
Als ik mij goed herinner is dat met het woord paard zo, is dat niet hetzelfde als moeder?
Tekens zijn gelijk dacht ik, maar uitspraak anders.
En of het die teken(s) zijn of een ander weet ik niet, maar heeft zelfs 3 betekenissen maar met andere uitspraak.
Probeer het nu eens niet vanuit je EIGEN standpunt te zien. Zoals ik al zei: Wij Nederlanders vinden Engels op het oog makkelijker omdat wij de letters makkelijker herkennen. Maar stel je voor dat je niet eens weet waar een "a" of een "p" voor staat. Ga er maar eens aan.
  dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:36:57 #13
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201734298
Als zo'n alien de radicalen (onderdelen van Chinese tekens) zou leren dan zou hij (of zij of iets anders) wellicht een beetje uit kunnen puzzelen wat onbekende tekens betekenen. Maar dan nog is dat allemaal heel historisch en cultureel bepaald en beladen, zonder die kennis sla je de plank al gauw mis.

Denk dat de beste oplossing ergens in het midden ligt, moderne pictogrammen bijv, die in ieder geval ondubbelzinniger zaken uitbeelden. Dat lijkt mij de meest directe manier om een beeld / concept om te zetten in een teken. Zowel Engels als geschreven Chinees schieten ten opzichte daarvan tekort.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_201734430
26 letters en de combinaties daarvan lijkt mij makkelijker dan duizenden tekens leren met allemaal een andere betekenis
  FOK!fotograaf dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:50:44 #15
842 Zorro
Z
pi_201734490
Voor kinderen is alles nieuw. Dat zijn eigenlijk wat betreft kennis de aliens die je noemt.
En wie leert hun eigen taal het snelst? Engelse kinderen of Chinese kinderen? Dan heb je je antwoord.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  donderdag 14 oktober 2021 @ 18:10:38 #16
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_201754497
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 20:46 schreef Rock92 het volgende:
26 letters en de combinaties daarvan lijkt mij makkelijker dan duizenden tekens leren met allemaal een andere betekenis
Als je uitgaat van dat gemiddeld Engels woord uit ongeveer 5 letters bestaat moet je dus om een woord te vormen 5 x uit de 26 letters raak schieten. Als je totaal niets weet van het alfabet en je een alien vraagt om met onze letters het engels woord voor "water" te creëren slechts 1 op 11,9 miljoen is, en dan moet je de vorm van elke individuele letter ook nog weten. 11,9 miljoen combinaties kun je maken met 26 letters en een woord van 5 letters. In het Chinees is water het teken: 水
Ik weet het ook niet 100% zeker, ben ook geen taalkenner, maar als de gemiddelde Chinees maar ongeveer 8.000 tekens gebruikt van de maximaal 50.000 tekens in het Chinese 'alfabet', dan zou je toch zeggen dat het Chinees makkelijker is.
pi_201754512
Als je hier naartoe kunt vliegen dan bepaal jij de taal.
pi_201760095
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 15:24 schreef bianconeri het volgende:

Chinees is dat heel anders.
Ook kunnen woorden heel erg gelijk zijn.
Als ik mij goed herinner is dat met het woord paard zo, is dat niet hetzelfde als moeder?
Tekens zijn gelijk dacht ik, maar uitspraak anders.
En of het die teken(s) zijn of een ander weet ik niet, maar heeft zelfs 3 betekenissen maar met andere uitspraak.
Het Chinese woord ‘ma’ kun je op vijf verschillende tonen uitspreken en heeft daarmee vijf betekenissen, waaronder inderdaad paard of moeder. De karakters zijn wel alle vijf verschillend. Lezen is daarmee voor de meeste mensen als je de taal studeert makkelijker dan spreken.

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 20:46 schreef Rock92 het volgende:
26 letters en de combinaties daarvan lijkt mij makkelijker dan duizenden tekens leren met allemaal een andere betekenis
Die tienduizend woorden bestaan niet uit tienduizend verschillende karakters. Vele woorden worden gevormd door twee karakters die elk een eigen betekenis hebben aan elkaar te plakken. Bijvoorbeeld:
Vuur = 火 huo
Auto = 车 che
Trein = vuur + auto (een soort auto op vuur) = 火车 huo che
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:58:29 #19
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_201815431
Kijken jullie nooit films? Aliens landen altijd in de VS. De rest van de wereld boeit ze niet. Dus wel handig als ze gewoon Engels leren ja.
  Moderator dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:42:11 #20
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201816750
Het ligt er vooral aan hoe de aliens zelf communiceren. Als ze bijvoorbeeld volledig doorontwikkeld zijn in een geluidloos communiceren door lichaamshoudingen ofzo dan zullen ze wellicht het snelst een gebarentaal leren. Als communiceren door kleuren op hun huid zullen het het eerst met kameleons proberen te communiceren wellicht. Als ze communiceren doormiddel van geluid zullen ze focussen op geluid etc etc.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 21 oktober 2021 @ 00:52:55 #21
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_201840810
Als er een buitenaards wezen zou landen op aarde, dan verwacht ik dat ze alle aardse talen al spreken (al dan niet door een soort van microchips in hun hoofd).

En dat is wellicht ook onze toekomst... dat ons brein aangesloten wordt op microchips (een soort van google translate).
  Moderator donderdag 21 oktober 2021 @ 08:54:43 #22
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201842530
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 00:52 schreef Also-von-Oder het volgende:
Als er een buitenaards wezen zou landen op aarde, dan verwacht ik dat ze alle aardse talen al spreken (al dan niet door een soort van microchips in hun hoofd).

En dat is wellicht ook onze toekomst... dat ons brein aangesloten wordt op microchips (een soort van google translate).
Of gewoon een babelfish
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_201842656
Een beetje alien heeft universele (pun intended) vertaal apparaatjes.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Moderator donderdag 21 oktober 2021 @ 09:31:26 #24
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201842902
quote:
1s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 09:07 schreef StateOfMind het volgende:
Een beetje alien heeft universele (pun intended) vertaal apparaatjes.
Toch is dit een beetje onzin natuurlijk tenzij ze ons al jaren monitoren, ik denk dat als aliens besluit op onze planeet te landen we eerder een mars rover achtig iets kunnen verwachten of een oude sataliet die ze random eens de lucht in hebben geschoten.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 00:52:43 #25
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_201855127
quote:
88s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 09:31 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Toch is dit een beetje onzin natuurlijk tenzij ze ons al jaren monitoren, ik denk dat als aliens besluit op onze planeet te landen we eerder een mars rover achtig iets kunnen verwachten of een oude sataliet die ze random eens de lucht in hebben geschoten.
Volgens velen zijn er al jaren aliens onder ons. Daar heb ik verder geen mening over. Maar als er aliens zouden landen, dan ga ik er wel vanuit dat ze wel al wat voorwerk hebben gedaan.
Want we zijn weliswaar een ontwikkelde beschaving ( okay de Taliban etc niet echt)... maar we zijn zeker nog geen beschaafde planeet (met al die oorlogen en misdaden).

En als er aliens naar aarde kunnen komen zijn zij in elk geval wel veel ontwikkelder dan wij. Waarschijnlijk hebben zij al warp snelheid uitgevonden en zijn op vele vlakken meer ontwikkeld. Dus waar wij marsrovers naar Mars kunnen sturen... zullen zij nog veel meer kunnen, en meer toepassingen hebben. Is het dan echt zo ondenkbeeldig dat die aliens ons al lang in de gaten houden.... vanaf/ nabij Jupiter wellicht. De technologie van hun is misschien wel duizenden jaren verder ontwikkeld als dat van ons. Kijk eens waar wij 100 jaar geleden stonden en vergelijk het met waar we nu zijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')