abonnement Unibet Coolblue
pi_201659447
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 15:23 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Volgens mij is "atheïsme" een ingeburgerde term die zijn leven is begonnen als externe aanduiding door een meerderheid van een minderheidsopvatting die door haar als afwijkend werd gezien.
Dat kan goed kloppen, zo schijnen de eerste christenen atheïsten genoemd te zijn :)
  woensdag 6 oktober 2021 @ 15:29:21 #77
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201659469
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 13:42 schreef SecretPass het volgende:

[..]
Als je er bewijs voor moet hebben dan mis je het punt van 'geloven'. Iets 'bewijzen' doe je met de zintuigen (die gemaakt zijn de 'schepping' te begrijpen). God, 'ongeschapen', kun je niet even aanwijzen, onderzoeken, "bewijzen".
Dat idee dat je pas in iets kan 'geloven' als je het 'bewijst', is een tegenstrijdigheid. Want op het moment dat je iets 'bewijst' kan er geen sprake meer zijn van 'geloof'. Je zegt nu ook niet dat je 'gelooft' dat de aarde rond is, maar zegt; de aarde is rond. God vraagt van ons in hem te geloven, te vertrouwen, omdat Hij voorbij het zintuigelijke is. Er zijn wel genoeg aanwijzingen voor zijn bestaan, zoals voetstappen in een woestijn wijzen op een mens.
Dingen geloven zonder bewijs is geen deugd. Dat blijf je denken, maar het is niet zo. Het maakt dat je goedgelovig bent. Makkelijk op te lichten. Zie tevens Hume.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  woensdag 6 oktober 2021 @ 15:31:36 #78
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_201659504
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 15:26 schreef MAY-be het volgende:

[..]
Dat kan goed kloppen, zo schijnen de eerste christenen atheïsten genoemd te zijn :)
oja? Heb je daar een bron van?

Ketters, zoals aanhangers Arianisme, ok, maar atheïsten?
pi_201659517
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 15:31 schreef hoatzin het volgende:

[..]
oja? Heb je daar een bron van?

Ketters, zoals aanhangers Arianisme, ok, maar atheïsten?
Het is een flinke tijd terug dat ik dat gelezen heb maar ik ga straks voor je zoeken!

-edit Goh dat ging snel!
quote:
Early Christians were widely reviled as atheists because they did not believe in the existence of the Roman gods
https://en.wikipedia.org/(...)ical_Greece_and_Rome
  woensdag 6 oktober 2021 @ 15:35:01 #80
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_201659537
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 13:42 schreef SecretPass het volgende:

[..]
Als je er bewijs voor moet hebben dan mis je het punt van 'geloven'. Iets 'bewijzen' doe je met de zintuigen (die gemaakt zijn de 'schepping' te begrijpen). God, 'ongeschapen', kun je niet even aanwijzen, onderzoeken, "bewijzen".
Dat idee dat je pas in iets kan 'geloven' als je het 'bewijst', is een tegenstrijdigheid. Want op het moment dat je iets 'bewijst' kan er geen sprake meer zijn van 'geloof'. Je zegt nu ook niet dat je 'gelooft' dat de aarde rond is, maar zegt; de aarde is rond. God vraagt van ons in hem te geloven, te vertrouwen, omdat Hij voorbij het zintuigelijke is. Er zijn wel genoeg aanwijzingen voor zijn bestaan, zoals voetstappen in een woestijn wijzen op een mens.
"omdat hij voorbij het zintuigelijke is" is geen reden.

Waarom is het voor God zo belangrijk dat je "gelooft"? Waarom ben je, als je gelooft, beter voor God dan een ongelovige?
pi_201659714
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 15:23 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Volgens mij is "atheïsme" een ingeburgerde term die zijn leven is begonnen als externe aanduiding door een meerderheid van een minderheidsopvatting die door haar als afwijkend werd gezien.
Misschien toch eens tijd om zich daarvan te ontdoen dan, als het hen door de meerderheid van gelovigen is opgelegd en wat ook nog eens een afwijking aanduidde.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 15:24 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Ik noem mij alleen maar atheist als het over geloofszaken gaat.
Doen gelovigen ook met hun eigen etiketten.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 15:25 schreef MAY-be het volgende:

[..]
Daarom, atheïsme is geen overtuiging.

Duurde even maar ik wist dat je het zou begrijpen :)

Het enige dat atheïsme is, is de afwezigheid van geloof in god.
Verder kan je helemaal niets over die groep mensen zeggen op basis van enkel dat label.
Atheisme is geen overtuiging, geen geloof, wat is het dan, een fata morgana? Een die afhangt van het tegengestelde van waarin de meerderheid gelooft?

Volgens mij begrijp jij mij en jezelf niet.

Van wat het atheïsme inhoudt kan je alles maken, het ging mij om de term die je op jezelf plakt. "Akabouterisme is de afwezigheid van geloof in kabouters." Ik ga mezelf daarmee niet labelen, ook al werd het aangehangen door een meerderheid.
pi_201659729
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 12:46 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
In het volgende leven heb je weer een kans om God te vinden :)
Dan moet je wel zeker weten dat je een volgend leven krijgt op aarde. ;)

Heb jij bijvoorbeeld een idee of je de incarnatie van iemand bent uit het verleden?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 15:52:39 #83
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_201659739
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 15:49 schreef SecretPass het volgende:
Doen gelovigen ook met hun eigen etiketten.
Lang niet allemaal. Er zijn erbij die zich nadrukkelijk menen te moeten manifesteren. Men roept het zelfs om.

Een atheïst zal niet op straat gaan verkondigen, al of niet met een luidspreker, dat hij niet in goden gelooft. Waarom zou hij?

quote:
Atheisme is geen overtuiging, geen geloof, wat is het dan, een fata morgana? Een die afhangt van het tegengestelde van waarin de meerderheid gelooft?
Is niet-voetballen een sport?

[ Bericht 8% gewijzigd door hoatzin op 06-10-2021 15:59:26 ]
pi_201659755
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 15:49 schreef SecretPass het volgende:

[..]
Misschien toch eens tijd om zich daarvan te ontdoen dan, als het hen door de meerderheid van gelovigen is opgelegd en wat ook nog eens een afwijking aanduidde.
[..]
Doen gelovigen ook met hun eigen etiketten.
[..]
Atheisme is geen overtuiging, geen geloof, wat is het dan, een fata morgana? Een die afhangt van het tegengestelde van waarin de meerderheid gelooft?

Volgens mij begrijp jij mij en jezelf niet.

Van wat het atheïsme inhoudt kan je alles maken, het ging mij om de term die je op jezelf plakt. "Akabouterisme is de afwezigheid van geloof in kabouters." Ik ga mezelf daarmee niet labelen, ook al werd het aangehangen door een meerderheid.
Op een beurs met postzegelverzamelaars zal je jezelf toch af en toe identificeren als "niet-postzegelverzamelaar".

"Verzamel je ook postzegels?"
"Nee"
Zo simpel gaat dat...

Mensen weten verder nog niets van je. Normaliter stelt men dan vervolgvragen om diegene beter te leren kennen. Vreemd genoeg is dat bij veel gelovigen op dit forum anders, die "beschuldigen" je meteen van allerlei zaken als je "nee" antwoord op de vraag of je ook gelooft. Bijna alsof er een soort onzekerheid in hunzelf wakker is geworden daardoor...
  woensdag 6 oktober 2021 @ 15:56:59 #85
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_201659781
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 15:54 schreef MAY-be het volgende:

[..]
Op een beurs met postzegelverzamelaars zal je jezelf toch af en toe identificeren als "niet-postzegelverzamelaar".

"Verzamel je ook postzegels?"
"Nee"
Zo simpel gaat dat...

Mensen weten verder nog niets van je. Normaliter stelt men dan vervolgvragen om diegene beter te leren kennen. Vreemd genoeg is dat bij gelovigen anders, die "beschuldigen" je meteen van allerlei zaken als je "nee" antwoord op de vraag of je ook gelooft.
Vorige week uitgelegd aan een dominee, die mijn vriendin weer op het goede pad probeert te trekken (ze gaat zelden meer naar de kerk) dat ik gelovig ben opgevoed en gaandeweg door bijbelstudie het geloof ben kwijtgeraakt.

Prima gesprek gehad. :)
pi_201659809
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 15:56 schreef hoatzin het volgende:
Vorige week uitgelegd aan een dominee, die mijn vriendin weer op het goede pad probeert te trekken (ze gaat zelden meer naar de kerk) dat ik gelovig ben opgevoed en gaandeweg door bijbelstudie het geloof ben kwijtgeraakt.

Prima gesprek gehad. :)
Je hebt helemaal gelijk, ik heb m'n post een beetje genuanceerd :)
  woensdag 6 oktober 2021 @ 16:04:30 #87
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_201659878
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 15:59 schreef MAY-be het volgende:

[..]
Je hebt helemaal gelijk, ik heb m'n post een beetje genuanceerd :)
Het zijn net mensen. Een andere (Christelijke Gereformeerde) dominee draaide mij zonder iets te zeggen de rug toe toen hij in de gaten kreeg dat ik niet (meer) geloofde). Die kon ook heel vuil kijken als hij het over "slechteriken, huichelaars en zondaars had". Wat ik natuurlijk ook was in zijn ogen...
pi_201660034
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 16:04 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Het zijn net mensen. Een andere (Christelijke Gereformeerde) dominee draaide mij zonder iets te zeggen de rug toe toen hij in de gaten kreeg dat ik niet (meer) geloofde). Die kon ook heel vuil kijken als hij het over "slechteriken, huichelaars en zondaars had". Wat ik natuurlijk ook was in zijn ogen...
Ja dat gaat hier ook nog een issue worden...

M'n vriendin zit bij een behoorlijk streng kerkje en heeft onze relatie al die tijd geheim gehouden (want ze hebben al vaker lopen stoken in relaties met niet-christenen) maar inmiddels wonen we bijna de hele coronaperiode al samen en zijn er kind & trouw plannen.

Wedden dat er een groot drama van gemaakt gaat worden?
pi_201660154
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 15:35 schreef hoatzin het volgende:

[..]
"omdat hij voorbij het zintuigelijke is" is geen reden.

Waarom is het voor God zo belangrijk dat je "gelooft"? Waarom ben je, als je gelooft, beter voor God dan een ongelovige?
Dat is het wel, daarom dien je vooral (niet geheel) af te gaan op geloof.

Voor God is het niet belangrijk of je wel/niet gelooft, daarom bestaan ongelovigen ook, het is wel belangrijk voor jeZelf. Het maakt God niet uit welke van de twee wegen je tot hem komt, links of rechts. Door geloof leer je af te gaan op je hart, het licht in jezelf, zodat je de weg zelfs te midden van verwarring en duisternis kan vinden en niet angstig in een hoekje gaat zitten omdat je niks 'ziet'. Een kind die zijn ouders erkent, dankbaar is en dient, is beter dan een kind die zijn ouders ontkent en ondankbaar is en een wieg drijft tussen de andere broers/zussen en de ouders.
pi_201660228
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 15:52 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Lang niet allemaal. Er zijn erbij die zich nadrukkelijk menen te moeten manifesteren. Men roept het zelfs om.

Een atheïst zal niet op straat gaan verkondigen, al of niet met een luidspreker, dat hij niet in goden gelooft. Waarom zou hij?
[..]
Is niet-voetballen een sport?
Zat atheïsten die dat verkondigen, zie bijv. jullie hier, zie vooraanstaande atheïsten zoals Dawkins, enz.

Jezelf steeds een niet-voetballer noemen wanneer je gevraagd wordt of je aan sport doet is ook wat raar. En voetbal bestaat gewoon.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 16:34:15 #91
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_201660327
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 16:24 schreef SecretPass het volgende:
Door geloof leer je af te gaan op je hart, het licht in jezelf, zodat je de weg zelfs te midden van verwarring en duisternis kan vinden en niet angstig in een hoekje gaat zitten omdat je niks 'ziet'.
Daar heb ik absoluut geen geloof in God voor nodig, wat zullen we nu krijgen?[q] Een kind die zijn ouders erkent, dankbaar is en dient, is beter dan een kind die zijn ouders ontkent en ondankbaar is en een wieg drijft tussen de andere broers/zussen en de ouders.[q]

Je ouders ontkennen is ridicuul. Niemand doet dat want iedereen weet dat hij 2 ouders heeft of heeft gehad.

Dat je vervolgens niet met ze door de beugel kunt en ze de rug toedraait is wat anders. Er zijn zat rot-ouders.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 16:35:02 #92
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_201660338
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 12:45 schreef SecretPass het volgende:

[..]
Met mijn post niet, of met atheïsten niet? (Vooraanstaande) atheïsten zeggen zelf dat het leven geen doel heeft.
Met jou post niet.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_201660358
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 15:54 schreef MAY-be het volgende:

[..]
Op een beurs met postzegelverzamelaars zal je jezelf toch af en toe identificeren als "niet-postzegelverzamelaar".

"Verzamel je ook postzegels?"
"Nee"
Zo simpel gaat dat...

Mensen weten verder nog niets van je. Normaliter stelt men dan vervolgvragen om diegene beter te leren kennen. Vreemd genoeg is dat bij veel gelovigen op dit forum anders, die "beschuldigen" je meteen van allerlei zaken als je "nee" antwoord op de vraag of je ook gelooft. Bijna alsof er een soort onzekerheid in hunzelf wakker is geworden daardoor...
Dat laatste komt omdat je als gelovige daarna vaak een hele berg stront over je heen krijgt en je je daarna moet verdedigen en de ander gaat smijten met termen als cherry-picking. Daar valt niet tegen te discussiëren, dus dan ontwijk je dat liever. Verder merk ik op mijn werk dat gelovigen op het werk amper met elkaar praten over het geloof en het onderwerp liever mijden. De oorzaak komt voort uit de angst dat ze met de nek worden aangekeken. In sommige gevallen is dat ook zeer begrijpelijk, in het geval als de gelovige oordeelt over niet-gelovigen (wat trouwens niet mag) of als de gelovige zich boven een niet-gelovige stelt (wat ook niet mag).
  woensdag 6 oktober 2021 @ 16:38:28 #94
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_201660368
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 12:51 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Ja ik ben een mens. Ja laatste zin begrijp ik niet overigens.
Dat begrijp ik, ging niet helemaal goed…

Jouw uitkomst is persoonlijk, maar het is jouw ziel.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 16:40:22 #95
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_201660395
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 16:28 schreef SecretPass het volgende:

[..]

Jezelf steeds een niet-voetballer noemen wanneer je gevraagd wordt of je aan sport doet is ook wat raar. En voetbal bestaat gewoon.
Je begrijpt het gewoon echt niet he?
pi_201660432
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 16:37 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Dat laatste komt omdat je als gelovige daarna vaak een hele berg stront over je heen krijgt en je je daarna moet verdedigen en de ander gaat smijten met termen als cherry-picking. Daar valt niet tegen te discussiëren, dus dan ontwijk je dat liever. Verder merk ik op mijn werk dat gelovigen op het werk amper met elkaar praten over het geloof en het onderwerp liever mijden. De oorzaak komt voort uit de angst dat ze met de nek worden aangekeken. In sommige gevallen is dat ook zeer begrijpelijk, in het geval als de gelovige oordeelt over niet-gelovigen (wat trouwens niet mag) of als de gelovige zich boven een niet-gelovige stelt (wat ook niet mag).
Dat hangt helemaal van het gesprek af.
"Oh, hoe kijk jij dan tegen de wereld aan?" geeft een heel ander resultaat dan "Waarom ontken je de here Jezus?" of "Jij denkt zeker dat evolutie het universum geschapen heeft?"
pi_201660482
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 16:04 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Het zijn net mensen. Een andere (Christelijke Gereformeerde) dominee draaide mij zonder iets te zeggen de rug toe toen hij in de gaten kreeg dat ik niet (meer) geloofde). Die kon ook heel vuil kijken als hij het over "slechteriken, huichelaars en zondaars had". Wat ik natuurlijk ook was in zijn ogen...
Eigenlijk best bijzonder inderdaad, dan lijkt hij eigenlijk wel op een farizeeër ofzo uit de tijd van de bijbel.

Jezus ging Juist met zulke mensen om, die praatte met hoeren, tollenaars, etc etc.
Maar ook bijzonder dat hij juist jou, als niet (meer) gelovige de rug toe keert. Terwijl jij eigenlijk dat ene schaapje bent dat van bij de andere 99 afdwaalde en die door de Goede Herder juist werd op gespoord en daarvoor die 99 achterliet in de schaapskooi.

Wat die dominee dus deed, zou hij juist niet moeten doen.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 16:46:51 #98
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201660491
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 16:37 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Dat laatste komt omdat je als gelovige daarna vaak een hele berg stront over je heen krijgt en je je daarna moet verdedigen en de ander gaat smijten met termen als cherry-picking. Daar valt niet tegen te discussiëren, dus dan ontwijk je dat liever. Verder merk ik op mijn werk dat gelovigen op het werk amper met elkaar praten over het geloof en het onderwerp liever mijden. De oorzaak komt voort uit de angst dat ze met de nek worden aangekeken. In sommige gevallen is dat ook zeer begrijpelijk, in het geval als de gelovige oordeelt over niet-gelovigen (wat trouwens niet mag) of als de gelovige zich boven een niet-gelovige stelt (wat ook niet mag).
Tenzij je fundamentalist bent ben je ook aan het cherrypicken. Lijkt me lastig te ontkennen. En als er gecherrypicked moet worden heeft de auteur gewoon belabberd werk geleverd.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_201660502
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 15:54 schreef MAY-be het volgende:

[..]
Op een beurs met postzegelverzamelaars zal je jezelf toch af en toe identificeren als "niet-postzegelverzamelaar".

"Verzamel je ook postzegels?"
"Nee"
Zo simpel gaat dat...

Mensen weten verder nog niets van je. Normaliter stelt men dan vervolgvragen om diegene beter te leren kennen. Vreemd genoeg is dat bij veel gelovigen op dit forum anders, die "beschuldigen" je meteen van allerlei zaken als je "nee" antwoord op de vraag of je ook gelooft. Bijna alsof er een soort onzekerheid in hunzelf wakker is geworden daardoor...
Vanuit een atheïstisch perspectief klopt je vergelijking niet. Postzegels en postzegelverzamelaars bestaan, je bent immers op een beurs ervan. De vergelijking zou meer kloppen als je op die beurs gevraagd wordt wat je hobby is en dat je dan zegt: "Ik rijd niet op een eenhoorn." Boeien wat je allemaal niet doet en niet gelooft, het gaat om wat je wel doet en wel gelooft.

Ik zie het toch anders: In een topic waarin iemand zoekt naar God, zie ik atheïsten op afstormen om te laten zien dat het allemaal onzin, sprookjes, bullshit, enz is. Waarom die bekeringsdrang?
pi_201660518
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 16:28 schreef SecretPass het volgende:

[..]
Zat atheïsten die dat verkondigen, zie bijv. jullie hier, zie vooraanstaande atheïsten zoals Dawkins, enz.

Jezelf steeds een niet-voetballer noemen wanneer je gevraagd wordt of je aan sport doet is ook wat raar. En voetbal bestaat gewoon.
Gegeven dat de vraag "Doe je aan voetbal" is, MOET je je wel als voetballer of niet-voetballer identificeren.

"Doe je aan sport?"
Ja -> sporter
Nee -> niet-sporter

Als je mij vraagt wat mijn wereldbeeld is krijg je ook niet als antwoord "atheïstisch".
Vraag je mij of ik in god(en) geloof dan zeg ik "Nee" en ben ik daarmee automatisch atheïst.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')