abonnement Unibet Coolblue
  Grootste baggeraar 2022 dinsdag 5 oktober 2021 @ 20:55:38 #1
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_201651895
Ik zoek een videosoftware die een uitgesneden stuk uit een video kan halen. Dat ik dan zelf kan aangeven welk deel ik wil uitsnijden, kopiėren of behouden. Bv een pan op het vuur, ik selecteer een vierkant of rechthoek met het deel van het eten dat ik wil behouden.

Liefst gratis en niet te moeilijk. Er zal vast veel voor zijn, maar ik heb daar echt nul verstand van. Iemand een idee? Windows bij voorkeur, android mag anders ook wel :)
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_201651920
Je bedoelt dat je een object naadloos uit de video kan snijden (en eventueel in een andere scene terug plakken)?

Hoe lang is de scene waar je het uit wil knippen? Wat voor formaat?
  Grootste baggeraar 2022 dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:23:32 #3
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_201652269
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 20:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je bedoelt dat je een object naadloos uit de video kan snijden (en eventueel in een andere scene terug plakken)?
Ik hoef hem niet eens terug te plakken, het wordt een filmpje op zichzelf.

quote:
Hoe lang is de scene waar je het uit wil knippen? Wat voor formaat?
Een seconde of 10. Gewoon standaard afspeelbaar formaat.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_201652355
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 21:23 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]
Ik hoef hem niet eens terug te plakken, het wordt een filmpje op zichzelf.
[..]
Een seconde of 10. Gewoon standaard afspeelbaar formaat.
Maar moet het voorwerp zelf perfect uitgeknipt worden? Of gewoon een rechthoekig / vierkant deel uit het frame waar dat voorwerp zich in bevindt? Want dat maakt nogal uit qua keuzes.
pi_201658192
Je kan Openshot proberen, is toch gratis. Als het dan niet lukt is het niet zo erg.
  Grootste baggeraar 2022 woensdag 6 oktober 2021 @ 20:55:11 #6
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_201663756
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 21:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar moet het voorwerp zelf perfect uitgeknipt worden? Of gewoon een rechthoekig / vierkant deel uit het frame waar dat voorwerp zich in bevindt? Want dat maakt nogal uit qua keuzes.
Ja een rechthoek, zo van dat ik er een rechthoek op kan zetten en dat snijdt hij dan uit.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_201665452
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 20:55 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]
Ja een rechthoek, zo van dat ik er een rechthoek op kan zetten en dat snijdt hij dan uit.
waarom een rechthoek en geen cirkel of een driehoek?
Ich hock in meinem Bonker
  Grootste baggeraar 2022 donderdag 7 oktober 2021 @ 12:36:25 #8
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_201669382
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 22:51 schreef Blaadjes het volgende:

[..]
waarom een rechthoek en geen cirkel of een driehoek?
Omdat ik een rechthoek nodig heb.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_201672328
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 21:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar moet het voorwerp zelf perfect uitgeknipt worden? Of gewoon een rechthoekig / vierkant deel uit het frame waar dat voorwerp zich in bevindt? Want dat maakt nogal uit qua keuzes.
Een rechthoekig deel van het frame selecteren kan in ieder geval met het aloude VirtualDubMod, daar zit een crop filter bij. Heb ik vroeger wel gedaan om bijvoorbeeld bij gedigitaliseerde VHS video head switching noise aan de onderzijde te verwijderen. Maar dat moet je dan wel combineren met het resize filter als de aspect ratio en resolutie van het eindresultaat iets moeten worden wat voldoet aan bepaalde standaards. Zo maar even een rechthoek selecteren en opslaan is er niet bij omdat je dan iets krijgt wat niet of niet correct is af te spelen. En bij interlaced video moet je altijd eerst deinterlacen voordat je gaat resizen, anders krijg je storende artefacten.
pi_201672853
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 17:31 schreef Riparius het volgende:

[..]
Een rechthoekig deel van het frame selecteren kan in ieder geval met het aloude VirtualDubMod, daar zit een crop filter bij. Heb ik vroeger wel gedaan om bijvoorbeeld bij gedigitaliseerde VHS video head switching noise aan de onderzijde te verwijderen. Maar dat moet je dan wel combineren met het resize filter als de aspect ratio en resolutie van het eindresultaat iets moeten worden wat voldoet aan bepaalde standaards. Zo maar even een rechthoek selecteren en opslaan is er niet bij omdat je dan iets krijgt wat niet of niet correct is af te spelen. En bij interlaced video moet je altijd eerst deinterlacen voordat je gaat resizen, anders krijg je storende artefacten.
Deinterlacing van VHS / Hi8 / DV doe ik met StaxRip, is in feite een GUI om bestaande tools heen maar dat maakt het werk wel een stuk eenvoudiger en je kan batches verwerken.

Framerate kan je eventueel nog wat opkrikken met DAIN App of de snellere opvolger, RIFE App. Is ook handig voor Super 8 captures.

En de resolutie / ruis / scherpte kan je in Video Enhance AI van Topaz nog wat opkrikken. Deze kan ook deinterlacen maar doet dat lang zo goed niet als StaxRip.

En dan ziet zo'n oude PAL video er nog best redelijk uit op je 4k TV als je er niet te dicht op gaat zitten :+
pi_201674319
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 18:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Deinterlacing van VHS / Hi8 / DV doe ik met StaxRip, is in feite een GUI om bestaande tools heen maar dat maakt het werk wel een stuk eenvoudiger en je kan batches verwerken.

Framerate kan je eventueel nog wat opkrikken met DAIN App of de snellere opvolger, RIFE App. Is ook handig voor Super 8 captures.

En de resolutie / ruis / scherpte kan je in Video Enhance AI van Topaz nog wat opkrikken. Deze kan ook deinterlacen maar doet dat lang zo goed niet als StaxRip.

En dan ziet zo'n oude PAL video er nog best redelijk uit op je 4k TV als je er niet te dicht op gaat zitten :+
Dank voor je tips! Het is alweer zo'n 10 jaar geleden dat ik oud VHS materiaal heb gedigitaliseerd en destijds heb bewerkt met VirtualDubMod. Ik gebruikte daar wel diverse third party filters bij voor o.a. deinterlacing en denoising omdat die veel beter waren dan de meegeleverde filters. Dat was voor een project waarbij een aantal oude TV-opnamen die niet bewaard waren gebleven in het archief van Beeld & Geluid moesten worden gered en opgeknapt. Daarna heb ik eigenlijk niets meer met (gedigitaliseerde) analoge video gedaan en VirtualDubMod is inmiddels natuurlijk volkomen verouderd. Als ik nog eens wat VHS of Hi8 materiaal moet bewerken ga ik zeker eens StaxRip proberen. Ik zie dat het in feite een GUI is voor tools als mkvmerge en ffmpeg en die zijn uiteraard welbekend en gebruik ik tegenwoordig vrijwel dagelijks in zelf ontwikkelde scripts.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 07-10-2021 20:22:52 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')