abonnement Unibet Coolblue
pi_201651424
Beste FOK!ers,

Mijn ouders hebben 3 katten waarvan 2 vrij jong en één aan de oudere kant.

De laatste tijd gaat het helaas niet goed tussen de 2 jongere en 1 oudere kat (14 jaar).
Zodra ze samen komen ontstaan er flinke gevechten tot bloedens en wonden toe.

Mijn moeder heeft mij zojuist met heel veel pijn in haar hart opgebeld of ik de oudere kat (waar ik overigens ook een hele tijd mee heb geleeft toen ik nog bij mijn ouders woonden en een goede band mee heb) bij mij in huis wil nemen zodat zij haar oudere dagen nog in alle rust en zonder stress kan uitleven.

Nou doe ik dit met alle liefde alleen ik ben enigszins bang voor de gevolgen van een nieuw huis voor zo'n oude kat. Om eerlijk te zijn ben ik onwijs bang dat zo'n oude kat zoveel stress aan een verhuizing ondervind dat het beestje het niet lang uithoud.

Hebben jullie nog tips en tricks?
Ik hoop dat ik dit beestje nog een aantal mooie jaren kan geven:)
pi_201651485
Geen tips, heb alleen verstand van honden maar wilde alleen maar zeggen dat ik het heel lief van je vindt dat je bereid bent die oude baas nog een paar mooie jaren te gunnen. Chapeau _O_

Veel succes ik hoop dat je goede tips krijgt
Alius aliud dicit
pi_201651491
Zou de jongere katten tijdelijk nemen dan.
pi_201651523
Ik zou een goededoelenorganisatie m.b.t. dieren bellen om de situatie voor te leggen en te vragen of ze tips hebben. Die organisaties willen je graag helpen hoor ook met advies zonder kosten, gewoon een belletje :) En heel goed dat je dit navraagt in plaats van zomaar het te accepteren. Echt goed :) Ook met coronatijd namen mensen bijvoorbeeld dieren op vanuit eenzaamheid, de effecten daarop lijken gelukkig nogal mee te vallen trouwens (als in dat sommigen een piek verwacht hadden in het aantal teruggaves van dieren terwijl dat wel meevalt, ook door het strengere beleid in die tijd) :)

[ Bericht 31% gewijzigd door #ANONIEM op 05-10-2021 20:34:20 ]
pi_201651797
Heeft ze de oudere kat al helemaal laten checken incl bloedafname? Vaak wordt een ziek/zwak dier in een roedel weggejaagd of stoten hem af omdat hij anders ruikt bijvoorbeeld.
Katten merken ziekte vaak sneller op onderling dan mensen.

Ze kat ook op dinsdagmiddag gratis bellen met kattengedragstherapie .nl

Misschien heb je hier iets aan.
  Spellchecker dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:34:04 #6
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_201652430
Vraag je moeder of je bv een kussen of dekentje van haar mee mag nemen. Bekend luchtje voor de kat.
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 22:16:39 #7
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_201653044
Zo'n oude kat ligt liever ergens te chillen dan dat hij de hele dag bij een paar kutkinderen bijeen gepeerd wordt.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_201655517
Dank voor de reacties!

Mijn moeder heeft zojuist met de dierenarts gesproken en deze raad herplaatsing aan, het liefst nog zo snel mogelijk.

De huidige situatie gaat niet meer goedkomen, beestje zit vol met stress door al het vechten en heeft hierdoor ook al meerdere blaasontstekingen gehad (dierenarts vertelde dat de stress heel goed verband kon hebben met de verschillende blaasontstekingen die de kat recent heeft gehad).
Dan hebben we het nog geeneens over alle verwondingen door het vechten...

De kat is dan inderdaad ook helemaal gechecked incl. bloedafname, resultaat volledig gezond.
De huidige situatie trek de kat dus echt niet en gaat onderdoor aan stress.

Het beestje heeft dus gewoon rust nodig op der oude dag en kom zaterdag bij ons inwonen. Uiteraard neemt moeders alle favoriete kleedjes etc mee zodat ze nog wat herkenbare spullen bij mij thuis heeft.
Hopelijk went ze snel en komt ze weer goed tot rust :)
pi_201656007
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 09:01 schreef KawaZ het volgende:
Dank voor de reacties!

Mijn moeder heeft zojuist met de dierenarts gesproken en deze raad herplaatsing aan, het liefst nog zo snel mogelijk.

De huidige situatie gaat niet meer goedkomen, beestje zit vol met stress door al het vechten en heeft hierdoor ook al meerdere blaasontstekingen gehad (dierenarts vertelde dat de stress heel goed verband kon hebben met de verschillende blaasontstekingen die de kat recent heeft gehad).
Dan hebben we het nog geeneens over alle verwondingen door het vechten...

De kat is dan inderdaad ook helemaal gechecked incl. bloedafname, resultaat volledig gezond.
De huidige situatie trek de kat dus echt niet en gaat onderdoor aan stress.

Het beestje heeft dus gewoon rust nodig op der oude dag en kom zaterdag bij ons inwonen. Uiteraard neemt moeders alle favoriete kleedjes etc mee zodat ze nog wat herkenbare spullen bij mij thuis heeft.
Hopelijk went ze snel en komt ze weer goed tot rust :)
In dat geval zou je haar in huis kunnen nemen.
Neem zoveel mogelijk mandjes en kleden mee die naar je moeders huis ruiken (daar minimaal enkele weken liggen).
Ik weet niet wat jouw woonsituatie is (ik hoop geen huisdieren of kinderen dan) maar de kat kan in het begin beter op 1 ingerichte kamer wennen zonder harde vreemde geluiden enz.
Als de kat Rustig is kan je haar het huis laten verkennen.
Zorg voor minimaal 2 kattenbakken en meerdere drinkbakjes in huis.
En let ook ff op giftige planten, of andere gevaren zoals kiepramen, deurdrangers, kruipgaten op zolder of achter kasten enz.
pi_201659163
Neem idd dekentjes en kussentjes mee waarop de oude dibbes altijd lag te pitten. Dit zijn bekende geuren. Laat haar op haar gemak alles ontdekken en/of zorg voor een plek waar ze kan schuilen. Wij zijn afgelopen mei verhuisd en de eerste twee, drie dagen zat die van ons alleen maar, ver weggestopt, achter een schot op zolder. Als jullie dat ook hebben, leg daar dekentjes neer. Naarmate de tijd verstreek, begon ze de andere ruimtes te ontdekken. Maak je daar dus niet al teveel zorgen over. Beloon haar nieuwsgierigheid met iets lekkers. Ik weet verder niet hoe sociaal jullie dier is, maar ik ging af en toe eens naar zolder om haar te aaien en zolang ik er was, durfde ze vanachter dat schot vandaan te komen. Nu ligt ze daar de hele dag te maffen, zodat niemand haar stoort lol. :+

Succes, maar dat komt ongetwijfeld wel goed. Ja, ze zal veel stress ervaren, maar dat zal ook snel weer afnemen zodra ze gesettled is. Tof van je dat je haar opneemt.
pi_201659280
Waarom moet de oude kat verhuizen en niet de nieuwelingen ? Oude kat was daar toch eerst?

Het zijn de nieuwelingen die voor problemen zorgen en dan moet het oude beestje maar oprotten, dat is toch de omgekeerde wereld ? Getuigt niet echt van liefde voor je huisdier.
"Evil preaches tolerance until it is dominant, then it tries to silence good."
  Spellchecker woensdag 6 oktober 2021 @ 15:26:13 #12
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_201659439
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 15:13 schreef Phoenix78 het volgende:
Waarom moet de oude kat verhuizen en niet de nieuwelingen ? Oude kat was daar toch eerst?

Het zijn de nieuwelingen die voor problemen zorgen en dan moet het oude beestje maar oprotten, dat is toch de omgekeerde wereld ? Getuigt niet echt van liefde voor je huisdier.
TS wil niet twee jonkies denk ik :D
pi_201659453
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 15:13 schreef Phoenix78 het volgende:
Waarom moet de oude kat verhuizen en niet de nieuwelingen ? Oude kat was daar toch eerst?

Het zijn de nieuwelingen die voor problemen zorgen en dan moet het oude beestje maar oprotten, dat is toch de omgekeerde wereld ? Getuigt niet echt van liefde voor je huisdier.
Zo gaat het in het mensenleven ook. Nieuwelingen die alles afpakken! :+
  Spellchecker woensdag 6 oktober 2021 @ 15:27:42 #14
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_201659456
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 15:27 schreef DjVero het volgende:

[..]
Zo gaat het in het mensenleven ook. Nieuwelingen die alles afpakken! :+
:|W
pi_201701857
Nou ze is sinds gister verhuisd.

Bij aankomst wist ze echt ff niet wat te doen, maar toen ik er een holletje gaf is ze daarin gekropen en werdt rustiger.

Vervolgens is ze naar achter / onder de bank gekropen.

Daar heel de dag gezeten, totdat ze 's avonds laat op der buik gekropen een rondje door de woonkamer gelopen heeft en echt alles lopen scannen.

Rondje 2 was de buik al van de grond, nog wel spannend. Rondje 3 alleen maar langs m'n benen blijven lopen en kopjes geven zelfs even spelen. Was toch fijn zo vlak voor het slapen gaan.

Had gehoopt haar vanochtend lekker relaxed op de bank te zien, maar helaas zat ze achter de bank achter het gordijn.

Ik heb de gordijnen open gedaan zodat ze daar niet de hele tijd achter gaat zitten, maar nu zit ze alweer de hele ochtend onder de bank en ziet er weer minder ontspannen uit.

Gister vis gegeten, maar zo te zien nog geen brokjes / water.

Gewoon rustig afwachten?

Ook lijkt ze heel bang voor de gang. Is het beter de deur van woonkamer naar gang dicht te doen zodat ze rustig aan deze kamer kan wennen? Of gewoon deuren open laten en haar tijd geven?
  zondag 10 oktober 2021 @ 10:46:38 #16
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_201701905
Lekker haar eigen tempo laten gaan en regelmatig een beetje snoepjes geven oid. Ik zou persoonlijk niet de schuilplek weghalen eigenlijk. Waarschijnlijk komt ze vanzelf tot de realisatie dat ze al een tijdje niet is lastig gevallen door die tyfusbeesten en komt ze wel letterlijk en figuurlijk uit haar schulpje.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  Moderator zondag 10 oktober 2021 @ 16:25:02 #17
155227 crew  Guppy
dus
pi_201706373
Vooral rust en tijd geven. Klinkt alsof het helemaal goed gaat komen. Vergis je niet, het is allemaal erg spannend natuurlijk. Je doet het goed!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_201706444
Gun haar de tijd. Komt vast goed. Echt tof van je dat ze bij jou mag wonen.
Alius aliud dicit
pi_201706475
Mijn kat is van een buitenomgeving naar een appartement gegaan, zolang je hem aandacht en ruimte geeft is het prima en zal wss snel aanpassen, ook een oudere kat.

Mijne was echt binnen paar dagen al helemaal gewend.
Goed voor elkaar nu baas vrijwel anderhalf jaar thuis heeft gewerkt.

Zet verder alles open, zodat ze goed omgeving kan verkennen en plekjes kan zoeken waar ze zich veilig voelt. Zelfs kastjes kan je open zetten.
Verbannen van BNW jegens waarheid spuwen.
pi_201706727
Ik zou pas alles open zetten als de kat relaxt is in de eerste ruimte, om paniek (overload van nieuwe info/ruimtes) te voorkomen. Dus de gangdeur dicht. Zorg wel voor voldoende verstopplekjes, en mogelijkheden voor de kat om de hoogte in te gaan. Feliway en dingen als catnip, valeriaan kunnen bij sommige katten ook helpen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Holyme op 10-10-2021 17:00:21 ]
pi_201706981
Zet alle tussendeuren maar open, die kat weet zelf wel waar ie wel en niet aan toe is om te onderzoeken.
pi_201707067
Ik ben het eens met holyme :)
pi_201707476
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 17:19 schreef qajariaq het volgende:
Zet alle tussendeuren maar open, die kat weet zelf wel waar ie wel en niet aan toe is om te onderzoeken.
Mocht de kat erg bang zijn, kan het gebeuren dat ze gaat panieken en de ruimtes niet met vertrouwen en gezonde nieuwsgierigheid, maar met angst gaat verbinden. Dit is geen kat die vanuit een gezonde situatie met haar vertrouwde baasjes en inboedel verhuist, maar een kat die al vol stress zit en dan in een totaal nieuwe situatie komt. En ja, blaasproblemen kunnen verergeren met stress. Dat wil je dus zoveel mogelijk voorkomen. Als poes zelf al dapper rondloopt, dan zeker meer ruimte geven, maar laat haar op haar eigen tempo, stukje bij beetje, wennen. Wat kan helpen voor de blaasproblemen is op meerdere plekken bakjes water neer te zetten, niet in de buurt van haar andere bronnen (eten, kattenbakken e.d.). En om haar gerust te stellen kan je langzaam met beide ogen "knipogen", dat doen katten zelf ook naar elkaar als het veilig is.
pi_201712983
Nou, het gaat helemaal goedkomen.

Ze was gisteravond al lekker relaxed, had zelf al een heel klein rondje op de gang gemaakt.

Toen zijn wij naar bed gegaan en de gangdeur op een kier gelaten.

En ja hoor, uurtje later kwam mevrouw het huis verkennen. Eerst rustig door de slaapkamer heen, maar geeneens in volle angst met der buik al hangend op de grond.

Kwartiertje later kwam ze helemaal happy terug lekker over het slaapkamer kleed rollend en vervolgens bij ons in bed gekropen👍

Nu gaan de deuren van de wc, badkamer en keuken open en dan heeft ze alles ontdekt.

Dank voor de tips lui, gaat helemaal goedkomen!
  Moderator maandag 11 oktober 2021 @ 09:33:12 #25
155227 crew  Guppy
dus
pi_201713210
Dit vraagt om een foto van je nieuwe oude huisgenoot O+
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_201713758
quote:
1s.gif Op zondag 10 oktober 2021 18:07 schreef Holyme het volgende:
Dit is geen kat die vanuit een gezonde situatie met haar vertrouwde baasjes en inboedel verhuist, maar een kat die al vol stress zit en dan in een totaal nieuwe situatie komt
Dit is een kat die opeens geconfronteerd wel met de nieuwe situatie van andere katten in haar(?) eigen territorium. Die kat mankeert niets, heeft kennelijk altijd met plezier bij de familie gewoond.
Door haar te verhuizen uit die bedreigende omgeving naar een bekend persoon herstel je juist de rust en ruimte die ze nodig heeft. Het lijkt mij dan niet nodig om die ruimte beginnen te beperken.

Door het huis met slechts een kamer tegelijk aan te bieden duurt alleen langer voor ze de hele nieuwe leefomgeving kan leren kennen. Door alles gelijk open te zetten kan ze lekker in haar eigen tempo de boel ontdekken.

Maar ik maak er geen halszaak van hoor.
pi_201734263
De ouwe bok doet het prima.

Rent lekker door het huis, eet en drinkt goed. En begint van gezelschap te houden:):

Foto1
Foto2
Foto3
pi_201734854
Feelgood topic O+
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  Moderator dinsdag 12 oktober 2021 @ 22:09:23 #29
155227 crew  Guppy
dus
pi_201735193
Nawww O+
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_201735214
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 20:34 schreef KawaZ het volgende:
De ouwe bok doet het prima.

Rent lekker door het huis, eet en drinkt goed. En begint van gezelschap te houden:):

Foto1
Foto2
Foto3
Ik nap net een slok van mijn thee toen ik de eerste foto opende en ik daarboven nog las Rent lekker door het huis 😁😁😁 Maar wát ligt hij heerlijk ontspannen te slapen 🥰🥰🥰
pi_201735885
Jeeej wat fijn te lezen *O*
Alius aliud dicit
pi_201736980
Ahh wat fijn ^O^
  woensdag 13 oktober 2021 @ 07:33:56 #33
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')