abonnement Unibet Coolblue
pi_201651287
Bedankt he Groningen.

Gewoon alles leegpompen daar en daarmee de kosten voor verduurzaming bekostigen.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 dinsdag 5 oktober 2021 @ 20:15:00 #52
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_201651304
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 20:13 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Heb je dat op Facebook gelezen onder de groep “Oprutten”?
Wat :') een :') super :') gevatte :') opmerking :') weer :')
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_201651340
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 18:18 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Dat geldt voor zoveel vormen van marktwerking waar onze bestuurders zo heilig in geloven.
"Marktwerking", dat is bestuurderstaal voor "parasiteren op de burgerbevolking".
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 20:34:52 #54
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_201651582
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 19:57 schreef Lospedrosa het volgende:
In Groningenen en de Waddenzee zitten nog enkele triljarden m3 aardgas, dit maar snel oppompen en zelfs exporten en daarmee de transitie betalen en mensen uitkopen en nieuw land opspuiten langs de kust.
Problem solved, bedank mij later. :7

https://www.nlog.nl/olie-en-gas-overzicht
Nou, triljarden niet, maar miljarden zeker. Daar kunnen we nog wel 10 jaar mee vooruit. Zeg maar ongeveer de tijd die het kost om een hoop huishoudens aan te sluiten op een warmtepomp of warmtenet.

Ik hoop dat dit leidt tot een beetje realiteit in het klimaatdebat. Dat gewauwel over alles maar uitzetten "want het moet groen!" zonder te beseffen dat als je iets uitzet, je er iets voor AAN moet zetten dat energetisch ongeveer hetzelfde levert. En windmolens leveren nou niet direct warmte, zullen we maar zeggen.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_201651853
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 18:20 schreef Dimachaerus het volgende:

[..]
Betaal jij de schade, Hans?
Kijk eens Dima:

https://www.google.com/se(...)w=1280&bih=902&dpr=1

Allemaal huizen van over de honderd jaar oud.
pi_201651863
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 18:06 schreef Derrazi het volgende:
Bangmakerij van de fossiele grondstoffen kartel.
Probeer je energiecontract te verlengen en kijk of het bangmakerij is ;)
pi_201652004
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 18:28 schreef tuinkabouter5000 het volgende:

[..]
Dat laatste is inderdaad het gevolg.

Ikzelf alleen snap die hetze tegen gas niet. Misschien tot daaraantoe als het om stoken gaat, maar gas als energiebron om elektriciteit op te wekken ligt ook helemaal in de taboe hoek.

Mensen lijken te denken dat elektriciteit een energiebron is, maar dat is het niet. Het is energie dat voortkomt uit een primaire bron die tot nu toe voor meer dan 80% uit fossiele brandstof of bomen bestaat.

Ja dat moet lager, maar dat gaat toch alleen hand in hand? Ik begrijp dat geroep van “de samenleving elektrificeren” dan ook niet helemaal, althans niet binnen de context waarin het door sommige mensen wordt gebruikt
Ik snap het in de context van aardbevingen in Groningen. Dus gas uit de provincie Groningen stoppen, maar dat betekent niet dat je gas geheel hoeft te verbannen. Gas importeren en uit het waddengebied is gewoon een goede optie, die ook best schoon is, schoner dan biomassa verbranden.
pi_201652547
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 20:34 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Nou, triljarden niet, maar miljarden zeker. Daar kunnen we nog wel 10 jaar mee vooruit. Zeg maar ongeveer de tijd die het kost om een hoop huishoudens aan te sluiten op een warmtepomp of warmtenet.

Ik hoop dat dit leidt tot een beetje realiteit in het klimaatdebat. Dat gewauwel over alles maar uitzetten "want het moet groen!" zonder te beseffen dat als je iets uitzet, je er iets voor AAN moet zetten dat energetisch ongeveer hetzelfde levert. En windmolens leveren nou niet direct warmte, zullen we maar zeggen.
Wat we nu doen zal best wat “papieren CO2 reductie” leveren. Maar als we gewoon meer gas hadden opgepompt hadden we het praktisch een stuk beter gedaan. De inkomsten stoppen in bedrijven, particulieren en het energienet geschikt maken voor all-electric. En de tijd nemen om dat goed te kunnen.
Is te praktisch en Trumperiaans tegenwoordig.

Wat we nu doen is grijze stroom verkopen en groene stroomcertificaten inkopen (ruilhandel binnen de EU met bv Noorwegen) en we verbranden gewoon steenkool, aardgas en biomassa (van overzees) in onze energiecentrales, waarbij we een aandeel van 17% wiebelstroom hebben.
Vakman pur sang
pi_201656917
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 18:24 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Geen idee. Misschien is dwang (werkt ook zo lekker bij vaccineren) de nieuwe strategie om mensen van het gas af te halen. Gewoon ervoor zorgen dat het gas zo duur wordt, dat mensen gedwongen naar electriciteit overstappen. Maar ook daar voorzie ik problemen wanneer de vraag naar elektriciteit niet vervuld kan worden, ergo ook flinke prijskaartjes.
Ze zullen het welbewust hebben gedaan, maar voor burgers is het slechtste wat de overheid gedaan heeft de regie van de energie-omwenteling in handen van de energiebedrijven te leggen. Voor het geld dat er aan subsidies naar de vattenfall's e.d. gaat had je een enorm aantal huishoudens kunnen vergroenen.

Maar dat is hetzelfde als met dat maandelijks bijgeprinte geld van de EU, er wordt bewust voor gekozen om dat niet voor burgers aan te wenden.

Die 2 miljard die ze aan belastingvoordeeltjes aan het bedrijfsleven wilden geven, hoeveel huizen had je daarmee van het gas gehad?
pi_201656964
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 11:21 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Die 2 miljard die ze aan belastingvoordeeltjes aan het bedrijfsleven wilden geven, hoeveel huizen had je daarmee van het gas gehad?
Ongeveer 50.000 woningen.

Maar je had er ook 250.000 tot 500.000 woningen van kunnen isoleren, wat netto meer energiebesparing geeft.

De komende 10 jaar moet vol ingezet worden op energiebesparing door isoleren, laaghangend fruit eerst.
Het omzetten naar een warmtepomp is pas de laatste stap.

Ook verhuurders aanpakken: is een woning niet goed geïsoleerd? Dan mogen ze de huurders compenseren voor hun energierekening en huurprijs van die woning bevriezen voor 5 jaar. Belasting verhogen kan ook maar dat rekenen ze alleen maar door aan de huurder, je moet echt zorgen dat verhuurders de pijn voelen van achterstallig onderhoud. Helaas zal dat in de praktijk niet gebeuren :P
pi_201657037
Maar uiteindelijk is de hoeveelheid energie die huishoudens verbruiken op het totaal maar "gering".

Nederland consumeert bijvoorbeeld zo'n 120TWh stroom per jaar, "slechts" ~20TWh is voor huishoudens, de rest is voor bedrijven / industrie.

Als we allemaal elektrisch gaan rijden komt er 23TWh per jaar bij maar spaar je een grotere hoeveelheid energie aan brandstoffen uit.
Als we allemaal aan de warmtepomp gaan, komt er nog een keer 20TWh per jaar bij maar spaar je een grotere hoeveelheid energie aan aardgas uit.

En waterstof? Zou je alle woningen willen verwarmen met waterstof uit elektrolyse, dan komt er 93TWh verbruik per jaar bij _O-
pi_201657574
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 11:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
Maar uiteindelijk is de hoeveelheid energie die huishoudens verbruiken op het totaal maar "gering".

Nederland consumeert bijvoorbeeld zo'n 120TWh stroom per jaar, "slechts" ~20TWh is voor huishoudens, de rest is voor bedrijven / industrie.

Als we allemaal elektrisch gaan rijden komt er 23TWh per jaar bij maar spaar je een grotere hoeveelheid energie aan brandstoffen uit.
Als we allemaal aan de warmtepomp gaan, komt er nog een keer 20TWh per jaar bij maar spaar je een grotere hoeveelheid energie aan aardgas uit.

En waterstof? Zou je alle woningen willen verwarmen met waterstof uit elektrolyse, dan komt er 93TWh verbruik per jaar bij _O-
Ik geloof je gelijk maar uit interesse: op basis van welke data doe je die laatste uitspraak?

Ik probeer iemand dit al sinds vorige maand uit te leggen, maar ik heb nog niet de tijd gehad om dit op basis van berekeningen te laten zien
pi_201657599
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 18:10 schreef tuinkabouter5000 het volgende:

[..]
Bizar deze opmerking. Echt bizar.
Maar wel de bizarre waarheid
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201657614
Nvm

[ Bericht 99% gewijzigd door tuinkabouter5000 op 06-10-2021 12:58:44 ]
pi_201657617
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 12:19 schreef tuinkabouter5000 het volgende:

[..]
Ik geloof je gelijk maar uit interesse: op basis van welke data doe je die laatste uitspraak?

Ik probeer iemand dit al sinds vorige maand uit te leggen, maar ik heb nog niet de tijd gehad om dit op basis van berekeningen te laten zien
Als 20 twh met een warmtepomp klopt dan vermenigvuldig je dit met 3,5 en tel je het verlies van het creeeren van h2 erbij.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201657630
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 12:24 schreef tuinkabouter5000 het volgende:

[..]
Nee. Het is eigenlijk echt te debiel voor woorden gewoon. Als het vermogen er klaarblijkelijk niet is, zeg dan gewoon niets.
Er is genoeg vermogen er is alleen maar onwil uit eigenbelang.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201657642
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 12:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Als 20 twh met een warmtepomp klopt dan vermenigvuldig je dit met 3,5 en tel je het verlies van het creeeren van h2 erbij.
Ja dat snap ik, maar het gaat me om de data van het het rendement en de initiële energieomzetting tov de warmte daarvan.
pi_201657645
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 12:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Er is genoeg vermogen er is alleen maar onwil uit eigenbelang.
Ja, dat ben ik met je eens.

Maar daar ging je eerste reactie in dit topic niet over.
pi_201657675
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 12:27 schreef tuinkabouter5000 het volgende:

[..]
Ja, dat ben ik met je eens.

Maar daar ging je eerste reactie in dit topic niet over.
Jawel, want het idee dat er niet genoeg fossiele brandstof is wat voorkomt uit diezelfde industrie komt door onwil uit eigenbelang van alle mensen die er iets te zeggen in hebben.
Dit bericht is gewoon lobby pur sang.

Eigenlijk is dit gewoon een plasterkje.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201657696
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 12:30 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Jawel, want het idee dat er niet genoeg fossiele brandstof is wat voorkomt uit diezelfde industrie komt door onwil uit eigenbelang van alle mensen die er iets te zeggen in hebben.
Dit bericht is gewoon lobby pur sang.
Ik heb het 3 keer gelezen, maar ik begrijp nog steeds niet precies wat je bedoeld.

Ik volg deze markt en met name de LNG industrie al anderhalf jaar, en ik heb toch echt diverse projecten op mn radar waarbij desbetreffende bedrijven de hele wereld hebben rondgereisd om contracten af te sluiten en om investeringen op te halen.

De vraagkant echter hield stug haar hakken in het zand en met name India (Petronet) zit nu met de gebakken peren, om even een voorbeeld te noemen.

Zou je iets meer toelichting willen geven? Want ik wil je graag begrijpen, maar ik volg je verhaal even niet
pi_201657761
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 12:19 schreef tuinkabouter5000 het volgende:

[..]
Ik geloof je gelijk maar uit interesse: op basis van welke data doe je die laatste uitspraak?

Ik probeer iemand dit al sinds vorige maand uit te leggen, maar ik heb nog niet de tijd gehad om dit op basis van berekeningen te laten zien
Hou er rekening mee dat dit "bierviltjesberekeningen" zijn en je onmogelijk alle factoren mee kan nemen:

EV: 13.000km per jaar x 8,7 miljoen auto's = 113.100.000.000km per jaar.
Een EV verbruikt zo'n 1kWh op 5km dus dan kom je op zo'n 22,62 TWh per jaar.
Daar gaat nog stroomverbruik af van de productie van autobrandstof (benzine / diesel / LPG) wat nog zo'n 3,5 TWh scheelt (minimaal 0,5 kWh per liter) maar dat laat ik buiten beschouwing.

Auto's op waterstof: vanwege het lage rendement 2,5 tot 3x meer stroom nodig dan een EV, dus reken zo'n 62TWh per jaar.

Warmtepomp: gemiddeld huishouden verbruikt 1239m3 aardgas per jaar, er zijn zo'n 7 miljoen huishoudens, zit je op 8.673.000.000m3 aardgas per jaar. Een CV-ketel kan zo'n 8kWh uit een kuub halen. Om CV-ketels te vervangen door warmtepompen heb je dus (8,673 miljard x 8) / 3.5 SCOP = 19,82TWh aan stroom nodig per jaar.

Waterstof uit elektrolyse: (8,673 x 8) / 0,75 = 92,5 TWh aan stroom, waarbij die 0,75 factor het ~75% rendement van elektrolyse is in het meest gunstige geval en de CV-ketel 100% rendement zou halen. In de praktijk zal het nog wat minder gunstig zijn (opslag, transport, geurstof mengen ivm lekken kunnen ruiken, etc) dus wss kom je met CV-ketels op waterstof uit elektrolyse wel op meer dan 100TWh aan stroom.

Waterstof uit gas (steam reforming) ziet er niet veel gunstiger uit, je bent 30% meer gas kwijt dan nu om hetzelfde aantal woningen te verwarmen en 30% meer gas dan nu betekent dat het alleen maar duurder wordt.
Ja, je kan wel blauwe waterstof maken door de CO2 op te slaan maar voor de kosten doet het niets gunstigs (behalve mss CO2 rechten ontlopen).
Mensen die geloven in waterstof als oplossing begrijpen het probleem nog niet ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-10-2021 12:51:08 ]
pi_201657794
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 12:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Als 20 twh met een warmtepomp klopt dan vermenigvuldig je dit met 3,5 en tel je het verlies van het creeeren van h2 erbij.
Ook een manier, energetisch kom je altijd weer op hetzelfde uit iig ;)
pi_201657832
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 12:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hou er rekening mee dat dit "bierviltjesberekeningen" zijn en je onmogelijk alle factoren mee kan nemen:

EV: 13.000km per jaar x 8,7 miljoen auto's = 113.100.000.000km per jaar.
Een EV verbruikt zo'n 1kWh op 5km dus dan kom je op zo'n 22,62 TWh per jaar.
Daar gaat nog stroomverbruik af van de productie van autobrandstof (benzine / diesel / LPG) wat nog zo'n 3,5 TWh scheelt (minimaal 0,5 kWh per liter) maar dat laat ik buiten beschouwing.

Warmtepomp: gemiddeld huishouden verbruikt 1239m3 aardgas per jaar, er zijn zo'n 7 miljoen huishoudens, zit je op 8.673.000.000m3 aardgas per jaar. Een CV-ketel kan zo'n 8kWh uit een kuub halen. Om CV-ketels te vervangen door warmtepompen heb je dus (8,673 miljard x 8) / 3.5 SCOP = 19,82TWh aan stroom nodig per jaar.

Waterstof uit elektrolyse: (8,673 x 8) / 0,75 = 92,5 TWh aan stroom, waarbij die 0,75 factor het ~75% rendement van elektrolyse is in het meest gunstige geval en de CV-ketel 100% rendement zou halen. In de praktijk zal het nog wat minder gunstig zijn (opslag, transport, geurstof mengen ivm lekken kunnen ruiken, etc) dus wss kom je met CV-ketels op waterstof uit elektrolyse wel op meer dan 100TWh aan stroom.

Waterstof uit gas (steam reforming) ziet er niet veel gunstiger uit, je bent 30% meer gas kwijt dan nu om hetzelfde aantal woningen te verwarmen en 30% meer gas dan nu betekent dat het alleen maar duurder wordt.
Mensen die geloven in waterstof als oplossing begrijpen het probleem nog niet ;)

Deze klopt wel binnen marges van 10-15%.
Maar we zijn bezig als NL en doen met wat hobbels best de goede dingen, op de achtergrond wordt volop geïnvesteerd in isolatie, het electriciteitsnet en elektrisch rijden.
Vakman pur sang
pi_201657903
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 12:33 schreef tuinkabouter5000 het volgende:

[..]
Ik heb het 3 keer gelezen, maar ik begrijp nog steeds niet precies wat je bedoeld.

Ik volg deze markt en met name de LNG industrie al anderhalf jaar, en ik heb toch echt diverse projecten op mn radar waarbij desbetreffende bedrijven de hele wereld hebben rondgereisd om contracten af te sluiten en om investeringen op te halen.

De vraagkant echter hield stug haar hakken in het zand en met name India (Petronet) zit nu met de gebakken peren, om even een voorbeeld te noemen.

Zou je iets meer toelichting willen geven? Want ik wil je graag begrijpen, maar ik volg je verhaal even niet
Wat snap je er niet aan aangezien we het wel eens zijn met elkaar dat het komt door onwil van belanghebbenden?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201657924
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 12:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Wat snap je er niet aan aangezien we het wel eens zijn met elkaar dat het komt door onwil van belanghebbenden?
Blijkbaar ja. Dan moet ik toch mn eerste opmerking naar jou toe intrekken, alhoewel je de hele fossiele brandstof markt wel op 1 hoop gooit, onterecht naar mijn mening. (L)NG is mijns inziens echt een uitzondering namelijk.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')