abonnement Unibet Coolblue
pi_201645686
Commissievoorzitter Jean-Marc Sauvé noemt de cijfers „meer dan zorgwekkend” en „overweldigend” en vindt dat ze „op geen enkele manier onbeantwoord” kunnen blijven.

Zeker 216.000 kinderen zijn sinds 1950 slachtoffer geworden van seksueel misbruik in de Franse katholieke kerk. Dat staat in een dinsdag gepubliceerd rapport van CIASE, een commissie die is ingesteld om het misbruik te onderzoeken. Het aantal slachtoffers kan oplopen tot 330.000, wanneer ook slachtoffers van seksueel misbruik dat gepleegd werd door iemand zonder officiële functie binnen de kerk worden meegeteld.

Het gaat in het rapport specifiek om personen tot en met 18 jaar, die slachtoffer zijn geworden van seksueel misbruik. Commissievoorzitter Jean-Marc Sauvé noemt de cijfers ,,meer dan zorgwekkend" en ,,overweldigend" en vindt dat ze ,,op geen enkele manier onbeantwoord" kunnen blijven. Het misbruik werd gepleegd door zo'n 2.900 tot 3.200 geestelijken en andere functionarissen in dienst van de kerk.

Volgens Sauvé toonde de katholieke kerk ,,tot het begin van de jaren 2000 een diepe onverschilligheid en zelfs wreedheid tegenover de slachtoffers", en zijn de problemen nog steeds niet opgelost. Slachtoffers werden ,,niet geloofd, gehoord, men denkt dat ze min of meer hebben bijgedragen aan wat hen is overkomen", voegde hij eraan toe. De commissie spreekt bij het misbruik van een ,,systemisch karakter" en vindt dat er financiële compensatie moet komen voor de getroffenen.

Vergeving
De aartsbisschop van Reims en tevens hoofd van de Franse bisschoppenconferentie, Eric de Moulins-Beaufort, vroeg na de presentatie van het rapport om ,,vergeving van iedereen". Hij voegde daar volgens persbureau AFP aan toe dat ,,de stem van de slachtoffers ons overweldigt, hun aantal ons overweldigt". De aartsbisschop beloofde daarnaast actie te ondernemen om toekomstig seksueel misbruik te voorkomen en recht te doen aan slachtoffers van misbruik uit het verleden.

Het onderzoek van CIASA werd uitgevoerd in opdracht van de kerk. De commissie onderzocht tweeënhalf jaar archieven van kerken, rechtbanken en politie, en nam interviews af met getuigen.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)olieke-kerk-a4060694
pi_201645722
Gadverdamme. Zo veel levens kapot gemaakt. Ik kan alleen maar mijn walging hierover uitspreken.
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:44:45 #3
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_201645795
Al deze berichten.... ook met die kinderlijken onder christelijke scholen in Canada en alle misbruiken in Duitsland.

Het is gewoon een walgelijk instituut. Je kan er weinig anders van maken. Niets tegen religieuzen of zelfs de religie maar de kerk als instituut is echt een gezwel...

Dan hoor je 'ja de kerk doet ook goede dingen'. Ongetwijfeld maar je begint je af te vragen of dat opweegt tegen al het slechte wat er uit voortvloeit.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_201645811
De RK vervolgen als criminele organisatie voor het faciliteren van kindermisbruik.
"Pools are perfect for holding water"
pi_201645845
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 13:44 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

Het is gewoon een walgelijk instituut. Je kan er weinig anders van maken. Niets tegen religieuzen of zelfs de religie maar de kerk als instituut is echt een gezwel...
Het celibaat is ook gewoon ongezond en pervers
pi_201645904
Voelt het voor de Rooms Katholieken onder ons nou een beetje alsof je lid bent van vereniging Martijn?
"Pools are perfect for holding water"
pi_201645948
Massamoord op inheemse kinderen (Inuits) in Canada in een poging om hun cultuur te vernietigen en ze te vereuropiseren, een legioen Europese kinderen verkracht en dat is nog het topje van de ijsberg voor de RK.
pi_201646048
Even wachten tot Scjvb met veel emoticons komt uitleggen - na een lofzang op het Haerlemsch Jopen bier - dat het allemaal wel meevalt.
Dat er sinds een aantal jaren enorme vooruitgang is geboekt, dat de paus al heel vaak zijn excuses heeft aangeboden. Dat het zich allemaal heeft afgespeeld voor 2000, etcetera, ad nauseam...
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_201646212


U MAD?
pi_201646317
quote:
Stukje hoofd
pi_201646380
One death is a tragedy, a million is a statistic - STALIN, 1953

One rape is a tragedy, a million is a statistic - STALIN, 2021

Too big to fail, dan kom je weg met pedofilie en verkrachtingen.
pi_201646494
216.000 klinkt natuurlijk als heel erg veel. Maar men moet meenemen dat dit dus in een tijdbestek van 71 jaar is.

Elk kind dat slachtoffer is geworden, is er een teveel. Maar laten we wel rationeel blijven en niet onze onderbuik laten spreken.
pi_201646506
Als je 216.000 kinderen verkracht moet je organisatie verboden worden. Het is ook tijd om onderzoek te doen naar andere religieuze instellingen, want ik kan mij niet voorstellen dat protestanten en moslims een ander soort priester aantrekt.
pi_201646529
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:25 schreef Glazenmaker het volgende:
Als je 216.000 kinderen verkracht moet je organisatie verboden worden. Het is ook tijd om onderzoek te doen naar andere religieuze instellingen, want ik kan mij niet voorstellen dat protestanten en moslims een ander soort priester aantrekt.
Bang om Joden te noemen? is afkeer van kindermisbruik binnen Joodse kringen antisemitisme?
pi_201646535
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:24 schreef theunderdog het volgende:
216.000 klinkt natuurlijk als heel erg veel. Maar men moet meenemen dat dit dus in een tijdbestek van 71 jaar is.

Elk kind dat slachtoffer is geworden, is er een teveel. Maar laten we wel rationeel blijven en niet onze onderbuik laten spreken.
Als de HEMA 3000 kinderen per jaar verkracht moet je vooral niet met de onderbuik die winkel sluiten.

Theunderdog 2021
pi_201646552
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:27 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Als de HEMA 3000 kinderen per jaar verkracht moet je vooral niet met de onderbuik die winkel sluiten.

Theunderdog 2021
Ik zeg niets over sluiten of niet sluiten. Er moet absoluut een serieus onderzoek worden gedaan.

Maar we dienen wel rationeel te blijven in de discussie.
pi_201646563
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:26 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Bang om Joden te noemen? is afkeer van kindermisbruik binnen Joodse kringen antisemitisme?
Nee ik ken 0 joden in real life, dus bij religekjes denk ik niet meteen aan joden. Ook joden. En alle andere religekjes met speciale scholen en plekken waar kinderen dagen.
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:29:05 #18
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_201646566
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:25 schreef Glazenmaker het volgende:
ik kan mij niet voorstellen dat protestanten en moslims een ander soort priester aantrekt.
Dominees mogen toch trouwen bij de protestanten?
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_201646584
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:29 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Nee ik ken 0 joden in real life, dus bij religekjes denk ik niet meteen aan joden. Ook joden. En alle andere religekjes met speciale scholen en plekken waar kinderen dagen.
Binnen sommige orthodox Joodse kringen is het een traditie om de voorhuidjes van besneden jongetjes te verzamelen en mee te nemen naar het graf.

LOL
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:30:12 #20
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_201646587
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:26 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Bang om Joden te noemen? is afkeer van kindermisbruik binnen Joodse kringen antisemitisme?
Sleep er lekker een religie van 15 miljoen mensen bij. Valt echt in het niet bij de miljarden christenen en moslims.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:30:41 #21
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_201646595
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:28 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ik zeg niets over sluiten of niet sluiten. Er moet absoluut een serieus onderzoek worden gedaan.

Maar we dienen wel rationeel te blijven in de discussie.
Ik denk dat het probleem is dat men jarenlang iets TE rationeel is gebleven. Je zegt 216.000 kinderen in een tijdsbestek van 71 jaar. Maar dat is alleen in Frankrijk. Duitsland ging een tijd terug ook zo'n beerput open. In Nederland zijn er ook veel gevallen bekend. En dan onlangs die scholen in Canada...

En elk 'onderzoek' en rechtszaak loopt vast door de enorme hoeveelheden geld die de kerk bezit. Ik snap eigenlijk niet dat er nog mensen zijn die het voor ze verdedigen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_201646607
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 13:44 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Al deze berichten.... ook met die kinderlijken onder christelijke scholen in Canada en alle misbruiken in Duitsland.

Het is gewoon een walgelijk instituut. Je kan er weinig anders van maken. Niets tegen religieuzen of zelfs de religie maar de kerk als instituut is echt een gezwel...

Dan hoor je 'ja de kerk doet ook goede dingen'. Ongetwijfeld maar je begint je af te vragen of dat opweegt tegen al het slechte wat er uit voortvloeit.
Allereerst dat dit soort weerzinwekkende zaken naar buiten komen en niet meer toegedekt worden is zeer goed. Het is onacceptabel en schrikbarend dat er lange tijd zoveel slachtoffers gemaakt konden worden per dader. Keihard aanpakken en straffen de daders en de organisaties die misbruik proberen toe te dekken.

Echter hoeveel kinderen (en volwassenen) zijn er wel niet misbruikt zijn op scholen door docenten, op sportclubs, in ziekenhuizen, binnen de familie, bij andere religies etc? Overal waar sprake is van afhankelijks- en machtsrelatie bestaat er kans op misbruik in allerlei opzichten. Niet op alle Rooms-Katholieke scholen was het mis, net als dat het niet bij andere scholen overal mis is. Niet alle geestelijken hebben kinderen misbruikt, net als dat niet alle docenten en artsen kinderen hebben misbruikt.

Ik vermoed dat veel mensen ook onvoldoende beseffen dat de (Rooms-Katholieke) Kerk vaak de enige was die omkeek naar de minderbedeelden en die zorgde voor enige scholing. De kerk heeft ontzettend veel goeds gedaan. Veel geestelijken hebben hun hele leven opgeofferd om anderen te helpen en bij te staan.

[ Bericht 0% gewijzigd door rutger05 op 05-10-2021 14:36:35 ]
pi_201646623
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:30 schreef SillyWalks het volgende:

[..]
Sleep er lekker een religie van 15 miljoen mensen bij. Valt echt in het niet bij de miljarden christenen en moslims.
Je hebt gelijk. Die 15 miljoen mogen best wat snoepen van te jonge mensen. Ze hebben al zoveel meegemaakt.
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:33:24 #24
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_201646646
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:32 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Je hebt gelijk. Die 15 miljoen mogen best wat snoepen van te jonge mensen. Ze hebben al zoveel meegemaakt.
Je mag iedereen onderzoeken. Maar waarom je precies een religie met 15 miljoen mensen noemt, en niet het hindoeïsme met een miljard, dat vind ik frappant.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:33:25 #25
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_201646647
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:31 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Allereerst dat dit soort weerzinwekkende zaken naar buiten komen en niet meer toegedekt worden is zeer goed. Het is onacceptabel en schrikbarend dat er lange tijd zoveel slachtoffers gemaakt konden worden per dader. Keihard aanpakken en straffen de daders en de organisaties die misbruik proberen toe te dekken.

Echter hoeveel kinderen (en volwassenen) zijn er wel niet misbruikt zijn door op scholen door docenten, op sportclubs, in ziekenhuizen, binnen de familie, bij andere religies etc? Overal waar sprake is van afhankelijks- en machtsrelatie bestaat er kans op misbruik in allerlei opzichten. Niet op alle Rooms-Katholieke scholen was het mis, net als dat het niet bij andere scholen overal mis is. Niet alle geestelijken hebben kinderen misbruikt, net als dat niet alle docenten en artsen kinderen hebben misbruikt.

Ik vermoed dat veel mensen ook onvoldoende beseffen dat de (Rooms-Katholieke Kerk) vaak de enige was die omkeek naar de minderbedeelden en die zorgde voor enige scholing. De kerk heeft ontzettend veel goeds gedaan. Veel geestelijken hebben hun hele leven opgeofferd om anderen te helpen en bij te staan.
De kerk mist duidelijk een zelfreinigend vermogen en werkt onderzoek zelfs vaak tegen. Scholen en sportclubs hebben dit vaak veel minder. 1 school neemt het bijvoorbeeld niet op voor een misbruik schandaal in een andere school. De kerk doet dit wel. Die heeft jarenlang (en nog steeds) wereldwijd pedo's een hand boven het hoofd gehouden.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_201646657
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:30 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Ik denk dat het probleem is dat men jarenlang iets TE rationeel is gebleven. Je zegt 216.000 kinderen in een tijdsbestek van 71 jaar. Maar dat is alleen in Frankrijk. Duitsland ging een tijd terug ook zo'n beerput open. In Nederland zijn er ook veel gevallen bekend. En dan onlangs die scholen in Canada...

En elk 'onderzoek' en rechtszaak loopt vast door de enorme hoeveelheden geld die de kerk bezit. Ik snap eigenlijk niet dat er nog mensen zijn die het voor ze verdedigen.
Omdat het voor veel mensen ook veel schoonheid brengt. Ik vind dat Herman Finkers het ooit treffend zei: niet de goede mensen moeten uit de kerk, maar die smeerlappen.
pi_201646695
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:33 schreef SillyWalks het volgende:

[..]
Je mag iedereen onderzoeken. Maar waarom je precies een religie met 15 miljoen mensen noemt, en niet het hindoeïsme met een miljard, dat vind ik frappant.
Lekker 'frappant' blijven vinden.
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:35:46 #28
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_201646698
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:33 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Omdat het voor veel mensen ook veel schoonheid brengt. Ik vind dat Herman Finkers het ooit treffend zei: niet de goede mensen moeten uit de kerk, maar die smeerlappen.
Vraag is of die mensen daar nou echt de kerk voor nodig hebben. Dat moois kan ik begrijpen, maar dat komt volgens mij vooral uit een gevoel van saamhorigheid, en ook liefde. Maar heb je daar een priester voor nodig? Of een instituut wat geen belasting betaald? Waarom kan dat niet gewoon in de lokale bieb? Heb je dan niet die schoonheid?
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_201646736
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:35 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Vraag is of die mensen daar nou echt de kerk voor nodig hebben. Dat moois kan ik begrijpen, maar dat komt volgens mij vooral uit een gevoel van saamhorigheid, en ook liefde. Maar heb je daar een priester voor nodig? Of een instituut wat geen belasting betaald? Waarom kan dat niet gewoon in de lokale bieb? Heb je dan niet die schoonheid?
Het is erg lastig hier een discussie over te voeren. Want het draait allemaal om perspectief. Voor relatief veel mensen brengt juist de kerk (vooral de katholieke kerken) de schoonheid met zich mee. Het huis van God. Vanuit hun werkelijkheid is het toch niet vreemd dat ze naar de kerk blijven gedaan, ondanks bovenstaande verschikkingen?
pi_201646748
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:28 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ik zeg niets over sluiten of niet sluiten. Er moet absoluut een serieus onderzoek worden gedaan.

[quote]Maar we dienen wel rationeel te blijven in de discussie.
Rationeel dienen te blijven? We zijn hierin nooit rationeel geweest. Elke andere niet-religieuze organisatie was inmiddels al lang en breed opgedoekt en strafrechtelijk kapot vervolgd.
"Pools are perfect for holding water"
pi_201646776
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:31 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Allereerst dat dit soort weerzinwekkende zaken naar buiten komen en niet meer toegedekt worden is zeer goed. Het is onacceptabel en schrikbarend dat er lange tijd zoveel slachtoffers gemaakt konden worden per dader. Keihard aanpakken en straffen de daders en de organisaties die misbruik proberen toe te dekken.

Echter hoeveel kinderen (en volwassenen) zijn er wel niet misbruikt zijn op scholen door docenten, op sportclubs, in ziekenhuizen, binnen de familie, bij andere religies etc? Overal waar sprake is van afhankelijks- en machtsrelatie bestaat er kans op misbruik in allerlei opzichten. Niet op alle Rooms-Katholieke scholen was het mis, net als dat het niet bij andere scholen overal mis is. Niet alle geestelijken hebben kinderen misbruikt, net als dat niet alle docenten en artsen kinderen hebben misbruikt.

Ik vermoed dat veel mensen ook onvoldoende beseffen dat de (Rooms-Katholieke) Kerk vaak de enige was die omkeek naar de minderbedeelden en die zorgde voor enige scholing. De kerk heeft ontzettend veel goeds gedaan. Veel geestelijken hebben hun hele leven opgeofferd om anderen te helpen en bij te staan.
Christen gespot. "Ja maar anderen", "ook veel goeds gedaan". Voorspelbaar.
"Pools are perfect for holding water"
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:40:01 #32
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_201646782
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:37 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Het is erg lastig hier een discussie over te voeren. Want het draait allemaal om perspectief. Voor relatief veel mensen brengt juist de kerk (vooral de katholieke kerken) de schoonheid met zich mee. Het huis van God. Vanuit hun werkelijkheid is het toch niet vreemd dat ze naar de kerk blijven gedaan, ondanks bovenstaande verschikkingen?
Maar hoe kan het dat er zoveel mensen misbruikt worden? Dit wordt gedaan door priesters. Hoe kan dit uberhaupt gebeuren? Waarom gaan mensen niet gewoon naar de kerk, doen hun doen en gaan weer? Er zijn blijkbaar heel veel momenten waarop priesters 'toegang' hebben tot jonge weerloze mensen. Dit is het deel wat aangepakt moet worden. En volgens mij moet dat best kunnen zonder het geloof aan te tasten.

Maargoed, men moet iets doen want de kerk blijft verder leeglopen. Dat zal mij een worst wezen maar over 100 jaar zal de kerk vrijwel niet meer bestaan op deze manier. Vooral doordat men niet durft toe te geven dat er een hoop fout zit.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_201646807
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:28 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ik zeg niets over sluiten of niet sluiten. Er moet absoluut een serieus onderzoek worden gedaan.

Maar we dienen wel rationeel te blijven in de discussie.
Dus eh, in de OP wordt verslag gedaan van een dinsdag gepubliceerd rapport van CIASE, een commissie die is ingesteld om het misbruik in de Franse katholieke kerk te onderzoeken.
Dat onderzoek is dus net afgerond. Dit zijn de bevindingen. Die worden in de OP gemeld.
En dan pleit jij voor een serieus onderzoek? En dat we rationeel moeten blijven in de discussie?
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_201646850
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:40 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Maar hoe kan het dat er zoveel mensen misbruikt worden? Dit wordt gedaan door priesters. Hoe kan dit uberhaupt gebeuren? Waarom gaan mensen niet gewoon naar de kerk, doen hun doen en gaan weer? Er zijn blijkbaar heel veel momenten waarop priesters 'toegang' hebben tot jonge weerloze mensen. Dit is het deel wat aangepakt moet worden. En volgens mij moet dat best kunnen zonder het geloof aan te tasten.
Omdat priesters relatief vaak 'alleen' met een of meerdere kinderen zijn.

Dit probleem heb je ook binnen de scouting, sportclubs enz.
pi_201646889
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:41 schreef OllieA het volgende:

[..]
Dus eh, in de OP wordt verslag gedaan van een dinsdag gepubliceerd rapport van CIASE, een commissie die is ingesteld om het misbruik in de Franse katholieke kerk te onderzoeken.
Dat onderzoek is dus net afgerond. Dit zijn de bevindingen. Die worden in de OP gemeld.
En dan pleit jij voor een serieus onderzoek? En dat we rationeel moeten blijven in de discussie?
Anekdotisch bewijs lijkt mij niet genoeg reden om iets te sluiten. Wel?
pi_201646890
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:28 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ik zeg niets over sluiten of niet sluiten. Er moet absoluut een serieus onderzoek worden gedaan.

Maar we dienen wel rationeel te blijven in de discussie.
Wat een onzin, men kan bij religieuzen niets bereiken met rede, zij nemen slechts en altijd van mensen met geen tot weinig kracht. Dus weg met alle religieuze uitingen in steden en dorpen.
pi_201646906
Ik zie in dit soort zaken/berichten vaak het jaartal 1950 als beginpunt voorbij komen.
Het klinkt alsof dat een soort omslagjaar is, en dat het daarvoor beter was.
pi_201646920
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:37 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Het is erg lastig hier een discussie over te voeren. Want het draait allemaal om perspectief. Voor relatief veel mensen brengt juist de kerk (vooral de katholieke kerken) de schoonheid met zich mee. Het huis van God. Vanuit hun werkelijkheid is het toch niet vreemd dat ze naar de kerk blijven gedaan, ondanks bovenstaande verschikkingen?
Ik bedoel ... Ik luister nog best graag naar Thriller. Maar zal mezelf toch echt geen Michael Jackson fan noemen, of lid zijn van zijn fanclub.

En zelfs wanneer het dus blijkbaar voor vele christenen onlosmakelijk verbonden is om hun geloof te belijden én om lid van de RK te zijn, ja, ik vind dat dat die mensen in dit specifieke aspect best verweten mag worden. Maakt dat 'geloof' en 'religieus zijn' meteen iets slechts? Neuj tuurlijk niet. Maar dat stukje van lid zijn van deze organisatie, imo toch zeker wel.

Fuck, als de Donald Duck ook kinderporno af gaat drukken zeg ik mijn abonnement op hoor.
"Pools are perfect for holding water"
pi_201646995
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:33 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
De kerk mist duidelijk een zelfreinigend vermogen en werkt onderzoek zelfs vaak tegen. Scholen en sportclubs hebben dit vaak veel minder. 1 school neemt het bijvoorbeeld niet op voor een misbruik schandaal in een andere school. De kerk doet dit wel. Die heeft jarenlang (en nog steeds) wereldwijd pedo's een hand boven het hoofd gehouden.
Alles draait om macht. De R.K. kerk heeft nu minder macht.

Wie heeft de macht nu?

Wie de macht heeft heeft altijd gelijk, ook... vooral als ze helemaal geen gelijk hebben,

De waarheid is wat de macht zegt.... totdat de macht in handen van andere mensen valt en ineens andere dingen waar zijn.

Dat was het spel vroeger, dat is het spel nu en dat zal het spel in de toekomst zijn.
pi_201647002
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:46 schreef probeer het volgende:

[..]
Ik bedoel ... Ik luister nog best graag naar Thriller. Maar zal mezelf toch echt geen Michael Jackson fan noemen, of lid zijn van zijn fanclub.

En zelfs wanneer het dus blijkbaar voor vele christenen onlosmakelijk verbonden is om hun geloof te belijden én om lid van de RK te zijn, ja, ik vind dat dat die mensen in dit specifieke aspect best verweten mag worden. Maakt dat 'geloof' en 'religieus zijn' meteen iets slechts? Neuj tuurlijk niet. Maar dat stukje van lid zijn van deze organisatie, imo toch zeker wel.

Fuck, als de Donald Duck ook kinderporno af gaat drukken zeg ik mijn abonnement op hoor.
Als Donald Duck expliciet kinderporno gaat afdrukken wel. Maar als een van de medewerkers opgepakt wordt wegens kinderporno? welnee. Net als ik de nummers van MJ nog steeds leuk vindt, ondanks zijn op zijn minst bijzondere relatie met kinderen.
  Beste debater 2022 dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:51:21 #41
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201647017
Haal nou eens echt de bezem door die tent... En kap met dat celibaat en het beschouwen van seksualiteit als vies en zondig: het is onmenselijk en leidt tot precies datgene waar zogenaamd zo tegen geageerd wordt; perversiteit, machtswellust en puur misbruik.

En vooral: uit het ambt zetten van dit volk en overleveren aan de 'wereldse' rechtbank.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_201647047
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:50 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Als Donald Duck expliciet kinderporno gaat afdrukken wel. Maar als een van de medewerkers opgepakt wordt wegens kinderporno? welnee. Net als ik de nummers van MJ nog steeds leuk vindt, ondanks zijn op zijn minst bijzondere relatie met kinderen.
Eh, als we de analogie passend willen maken wordt dat toch echt eerder iets als "de redactie van de DD die stelselmatig over een tijdsspanne van meerdere decennia pedoseksuelen medewerkers uit de handen van strafrechtelijke vervolging en maatschappelijke consequenties houdt, en ze zelfs in staat stelt om op een andere afdeling verder te gaan met het verkrachten van kinderen"
"Pools are perfect for holding water"
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:55:02 #43
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201647088
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 13:45 schreef probeer het volgende:
De RK vervolgen als criminele organisatie voor het faciliteren van kindermisbruik.
Dat niet.

Het voelt alleen wel een beetje als of er allemaal feestjes zijn en bent nergens voor uitgenodigd.
Tot nooit .......
pi_201647093
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:45 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Anekdotisch bewijs lijkt mij niet genoeg reden om iets te sluiten. Wel?
Dus dit soort onderzoek
quote:
Het onderzoek van CIASA werd uitgevoerd in opdracht van de kerk. De commissie onderzocht tweeënhalf jaar archieven van kerken, rechtbanken en politie, en nam interviews af met getuigen.
noem jij anekdotisch bewijs? Tjongejonge zeg.

Overigens zou het mij niet om sluiten gaan. Dat gaat toch niet werken. Vervolgen als criminele organisatie zal ook wel niet lukken.
Kortom, de PR-afdeling van de RK zoekt het maar lekker uit. Stelletje moreel failliete faalhazen.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_201647124
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:29 schreef SillyWalks het volgende:

[..]
Dominees mogen toch trouwen bij de protestanten?
Katholieke priesters die kinderen misbruikten hadden net zo makkelijk naar de hoeren kunnen gaan, maar ze kozen voor kwetsbare kinderen. Een dominee kan misschien neuken met zijn vrouw, maar kan nog net zo machtsgeil zijn als de priester en ook aan de kinderen zitten.
pi_201647128
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
Haal nou eens echt de bezem door die tent... En kap met dat celibaat en het beschouwen van seksualiteit als vies en zondig: het is onmenselijk en leidt tot precies datgene waar zogenaamd zo tegen geageerd wordt; perversiteit, machtswellust en puur misbruik.

En vooral: uit het ambt zetten van dit volk en overleveren aan de 'wereldse' rechtbank.
Leuk. Maar de visie op seksualiteit is essentieel onderdeel van het katholicisme.
pi_201647134
Waar halen ze de tijd vandaan hadden ze nog wel tijd vor kerkdiensten.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_201647136
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
Haal nou eens echt de bezem door die tent... En kap met dat celibaat en het beschouwen van seksualiteit als vies en zondig: het is onmenselijk en leidt tot precies datgene waar zogenaamd zo tegen geageerd wordt; perversiteit, machtswellust en puur misbruik.

En vooral: uit het ambt zetten van dit volk en overleveren aan de 'wereldse' rechtbank.
Dat de RK dit niet grootschalig doet is al erg genoeg, maar viel te verwachten. Maar dat justitie gewoon zo enorm laakt, is imo echt onbegrijpelijk.
"Pools are perfect for holding water"
pi_201647148
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:45 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Anekdotisch bewijs lijkt mij niet genoeg reden om iets te sluiten. Wel?
Weet jij wel wat woorden betekenen?
"Pools are perfect for holding water"
pi_201647160
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:55 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Dat niet.
Niet?

quote:
Het voelt alleen wel een beetje als of er allemaal feestjes zijn en bent nergens voor uitgenodigd.
Deze snap ik niet.
"Pools are perfect for holding water"
  Beste debater 2022 dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:00:05 #51
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201647201
[/b].
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:56 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Leuk. Maar de visie op seksualiteit is essentieel onderdeel van het katholicisme.
Een intens verdorven onderdeel, zo blijkt.

Naar buiten toe seksueel genot afwijzen, masturbatie verketteren, homoseksuelen vervolgen en zelf er volop mee bezig zijn. Met het verschil dat voor een hoop van die 'heilige boontjes' het niet seksueel genieten met en van elkaar betrof, maar het misbruiken van anderen voor het eigen gerief.

Als dit is wat de katholieke en christelijke 'seksuele leer' mogelijk maakt, heb je geen duivel nodig.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_201647221
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[/b].
[..]
Een intens verdorven onderdeel, zo blijkt.

Naar buiten toe seksueel genot afwijzen, masturbatie verketteren, homoseksuelen vervolgen en zelf er volop mee bezig zijn. Met het verschil dat voor een hoop van die 'heilige boontjes' het niet seksueel genieten met en van elkaar betrof, maar het misbruiken van anderen voor het eigen gerief.

Als dit is wat de katholieke en christelijke 'seksuele leer' mogelijk maakt, heb je geen duivel nodig.
Ja, nogmaals: leuk. Maar stop dan gewoon met katholiek wezen. De ultra-conservatieve visie op seksualiteit is een essentieel onderdeel van het katholicisme.
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:01:07 #53
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201647222
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:57 schreef probeer het volgende:

[..]
Niet?
[..]
Deze snap ik niet.
Ik had de verkeerde quote, ik reageerde hierop:

Voelt het voor de Rooms Katholieken onder ons nou een beetje alsof je lid bent van vereniging Martijn?
Tot nooit .......
pi_201647241
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:01 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ik had de verkeerde quote, ik reageerde hierop:

Voelt het voor de Rooms Katholieken onder ons nou een beetje alsof je lid bent van vereniging Martijn?
Hah! :D
"Pools are perfect for holding water"
  Beste debater 2022 dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:03:42 #55
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201647270
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:01 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ja, nogmaals: leuk. Maar stop dan gewoon met katholiek wezen. De ultra-conservatieve visie op seksualiteit is een essentieel onderdeel van het katholicisme.
Dat bepaal ik zelf wel; mijn katholicisme is dat van mijn voorouders, van daadwerkelijk goede mensen die uit naastenliefde anderen hebben geholpen, van de hoop op iets beters. Barmhartigheid.

Dat het katholicisme ultraconservatieve trekken blijft houden, ondanks Vaticanum II, is waar het probleem ook zit.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_201647296
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:03 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dat bepaal ik zelf wel; mijn katholicisme is dat van mijn voorouders, van daadwerkelijk goede mensen die uit naastenliefde anderen hebben geholpen, van de hoop op iets beters. Barmhartigheid.

Dat het katholicisme ultraconservatieve trekken blijft houden, ondanks Vaticanum II, is waar het probleem ook zit.
o
  Beste debater 2022 dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:07:08 #57
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201647322
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:05 schreef theunderdog het volgende:

[..]
o
Jij vindt dat het wel lekker gaat zo?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_201647337
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:07 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Jij vindt dat het wel lekker gaat zo?
Nee, niet echt. Maar daarom kan ik mij persoonlijk ook niet meer vereenzelvigen met de kerk. Waar het celibaat een essentieel onderdeel van is.
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:09:05 #59
3542 Gia
User under construction
pi_201647349
Ik vind 3n blijf vinden dat de personen die zoiets doen, bestraft dienen te worden. Zij maakten misbruik van hun functie en autoriteit binnen de kerk.

Het katholieke geloof predikt geen kindermisbruik, itt andere geloven.

Dat de kerk deze priesters beschermd heeft tegen vervolging, is uiterst kwalijk. Maar het misbruik op zich is niet de schuld van de RK kerk.
pi_201647402
Het is wel te hopen dat wij door deze focus op de katholieke kerk, niet de andere 96% van de misbruik gevallen in Frankrijk vergeten.
pi_201647430
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:09 schreef Gia het volgende:
Ik vind 3n blijf vinden dat de personen die zoiets doen, bestraft dienen te worden. Zij maakten misbruik van hun functie en autoriteit binnen de kerk.

Het katholieke geloof predikt geen kindermisbruik, itt andere geloven.

Dat de kerk deze priesters beschermd heeft tegen vervolging, is uiterst kwalijk. Maar het misbruik op zich is niet de schuld van de RK kerk.
Als de HEMA 3000 kinderen per jaar verkracht, is er dan niet een klein beetje schuld bij de HEMA?
pi_201647499
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:09 schreef Gia het volgende:
Ik vind 3n blijf vinden dat de personen die zoiets doen, bestraft dienen te worden. Zij maakten misbruik van hun functie en autoriteit binnen de kerk.

Het katholieke geloof predikt geen kindermisbruik, itt andere geloven.

Stel je voor hoeveel kinderen deze geile katholieke pedoberen zouden verkrachten als hun religie wel kindermisbruik zou prediken.

Ik lees trouwens ook dat duizenden nonnen zijn verkracht binnen de kerk.
pi_201647507
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:16 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Als de HEMA 3000 kinderen per jaar verkracht, is er dan niet een klein beetje schuld bij de HEMA?
Als er binnen scholen en ziekenhuizen duizenden kinderen worden misbruikt, is het dan niet de schuld van alle ziekenhuizen en scholen? Als er binnen Nederland duizenden kinderen worden misbruikt, is het dan niet de schuld van heel Nederland en alle Nederlanders?
pi_201647511
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:13 schreef theunderdog het volgende:
Het is wel te hopen dat wij door deze focus op de katholieke kerk, niet de andere 96% van de misbruik gevallen in Frankrijk vergeten.
Eerst vindt je dat er na een onderzoek met alarmerende bevindingen maar eens serieus onderzoek gedaan moet worden.
Vervolgens noem je het al gedane onderzoek anekdotisch.
Daarna noem je ultra-conservatieve visie op seksualiteit een essentieel onderdeel van het katholicisme.
En nu ga je vingerwijzen naar anderen, waarbij je die 96% uit je duim zuigt.

Je doet wel erg je best om een en ander te bagatelliseren.

[ Bericht 0% gewijzigd door OllieA op 05-10-2021 15:45:45 ]
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_201647551
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:24 schreef OllieA het volgende:

[..]
Eerst vindt je dat er na een onderziek met alarmerende bevindingen maar eens serieus onderzoek gedaan moet worden.
Vervolgens noem je het al gedane onderzoek anekdotisch.
Daarna noem je ultra-conservatieve visie op seksualiteit een essentieel onderdeel van het katholicisme.
En nu ga je vingerwijzen naar anderen, waarbij je die 96% uit je duim zuigt.

Je doet wel erg je best om een en ander te bagatelliseren.
Je ziet dingen die er niet zijn. Ik hoop voor je dat dat slechts sporadisch is.
pi_201647660
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:23 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Als er binnen scholen en ziekenhuizen duizenden kinderen worden misbruikt, is het dan niet de schuld van alle ziekenhuizen en scholen? Als er binnen Nederland duizenden kinderen worden misbruikt, is het dan niet de schuld van heel Nederland en alle Nederlanders?
Als ambtenaren structureel kinderen misbruiken en de Nederlandse staat dit verbergt dan is het de schuld van Nederland ja. Maar niet van alle Nederlanders.

De RK kerk moet dus verboden worden, maar alle leden hoeven niet de gevangenis in. Zie bijvoorbeeld de veel minder schadelijke motorbendes.
pi_201647673
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:09 schreef Gia het volgende:
Ik vind 3n blijf vinden dat de personen die zoiets doen, bestraft dienen te worden. Zij maakten misbruik van hun functie en autoriteit binnen de kerk.

Het katholieke geloof predikt geen kindermisbruik, itt andere geloven.

Dat de kerk deze priesters beschermd heeft tegen vervolging, is uiterst kwalijk. Maar het misbruik op zich is niet de schuld van de RK kerk.
Er is toch aardig wat hard bewijs dat hooggeplaatste geestelijken binnen de kerk, aangetoonde pedoseksuelen de hand boven het hoofd hielden en naar elders overplaatsten waar ze verder konden gaan.

Ik bedoel ... Als iemand willens en wetens een actieve pedoseksueel op zijn kind laat passen, lijkt het me dat het voor iedereen toch zeer duidelijk is dat diegene medeschuldig is wanneer er misbruik plaatsvindt, niet dan?
"Pools are perfect for holding water"
pi_201647683
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:23 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Als er binnen scholen en ziekenhuizen duizenden kinderen worden misbruikt, is het dan niet de schuld van alle ziekenhuizen en scholen? Als er binnen Nederland duizenden kinderen worden misbruikt, is het dan niet de schuld van heel Nederland en alle Nederlanders?
Heel de katholieke gemeenschap krijgt dan ook niet de schuldvraag gesteld. Het gaat over de leiders in een behoorlijk hiërarchisch gestructureerde club. Priesters die wegkijken wanneer ze nattigheid voelen bij medepriesters. Bisschoppen die viespeuken overplaatsen naar een andere kerkgemeenschap.

En zoals in de OP staat:
quote:
Volgens Sauvé toonde de katholieke kerk ,,tot het begin van de jaren 2000 een diepe onverschilligheid en zelfs wreedheid tegenover de slachtoffers", en zijn de problemen nog steeds niet opgelost. Slachtoffers werden ,,niet geloofd, gehoord, men denkt dat ze min of meer hebben bijgedragen aan wat hen is overkomen", voegde hij eraan toe. De commissie spreekt bij het misbruik van een ,,systemisch karakter" en vindt dat er financiële compensatie moet komen voor de getroffenen.
Dan hebben we het niet over de gewone kerkleden, maar over mensen met gezag en invloed in de kerk. Die er iets tegen hadden moeten ondernemen.

Je vergelijking gaat dus nogal mank.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:36:38 #69
3542 Gia
User under construction
pi_201647686
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:16 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Als de HEMA 3000 kinderen per jaar verkracht, is er dan niet een klein beetje schuld bij de HEMA?
Als de HEMA dat doet wel. Als medewerkers dat doen, niet.
pi_201647687
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:35 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Als ambtenaren structureel kinderen misbruiken en de Nederlandse staat dit verbergt dan is het de schuld van Nederland ja. Maar niet van alle Nederlanders.

De RK kerk moet dus verboden worden, maar alle leden hoeven niet de gevangenis in. Zie bijvoorbeeld de veel minder schadelijke motorbendes.
Precies dit dus ja.
"Pools are perfect for holding water"
pi_201647721
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:36 schreef Gia het volgende:

[..]
Als de HEMA dat doet wel. Als medewerkers dat doen, niet.
En als de medewerkers het doen in HEMA winkels en bij HEMA bijeenkomsten en bijna iedereen binnen de organisatie er vanaf weet en zijn best doet om vervolging voor de schuldigen te voorkomen?
pi_201647727
Wel opvallend ook dat de slachtoffers voornamelijk jongens zijn, en de daders mannen. Geen reden genoeg om ook een onderzoek te verrichten naar een mogelijke link tussen homofilie en pedofilie?
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:40:29 #73
3542 Gia
User under construction
pi_201647748
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:35 schreef Glazenmaker het volgende:

Als ambtenaren structureel kinderen misbruiken en de Nederlandse staat dit verbergt dan is het de schuld van Nederland ja. Maar niet van alle Nederlanders.

De RK kerk moet dus verboden worden, maar alle leden hoeven niet de gevangenis in. Zie bijvoorbeeld de veel minder schadelijke motorbendes.
Maar dan moet Nederland opgeheven worden? Zo nee, waarom het katholieke geloof dan wel?
pi_201647772
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:40 schreef Gia het volgende:

[..]
Maar dan moet Nederland opgeheven worden? Zo nee, waarom het katholieke geloof dan wel?
Het katholieke geloof hoeft niet opgeheven te worden, mensen zijn helemaal vrij om te geloven wat ze willen. De RK kerk als organisatie dient verboden te worden.
"Pools are perfect for holding water"
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:42:51 #75
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_201647786
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:41 schreef probeer het volgende:

[..]
Het katholieke geloof hoeft niet opgeheven te worden, mensen zijn helemaal vrij om te geloven wat ze willen. De RK kerk als organisatie dient verboden te worden.
Nou, dit laatste lijkt wel wat rigoureus, is het niet?
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_201647796
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:42 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Nou, dit laatste lijkt wel wat rigoureus, is het niet?
Nee. Want de RK kerk faciliteerde het verkrachten van kinderen op grote schaal.
"Pools are perfect for holding water"
pi_201647806
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:39 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
En als de medewerkers het doen in HEMA winkels en bij HEMA bijeenkomsten en bijna iedereen binnen de organisatie er vanaf weet en zijn best doet om vervolging voor de schuldigen te voorkomen?
Dan moeten ze zorgen dat erkend worden als de Kerk van de Sappige Rookworst, en hebben ze vrij spel.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:47:45 #78
3542 Gia
User under construction
pi_201647843
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:39 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
En als de medewerkers het doen in HEMA winkels en bij HEMA bijeenkomsten en bijna iedereen binnen de organisatie er vanaf weet en zijn best doet om vervolging voor de schuldigen te voorkomen?
Ik heb al eerder aangegeven dat ik vind dat de personen die dit doen vervolgd dienen te worden. Ik ben erop tegen dat priesters e.a. die kinderen misbruikten beschermd zijn. Dat maakt nog niet dat het geloof op zich medeschuldig is.

Het geloof kent de biecht en vergeving en heeft, ten onrechte, priesters een nieuwe kans gegeven.
Die zijn opnieuw de fout in gegaan.

Dus nogmaals, ik ben voor gevangenisstraf van iedereen die met zijn fikken aan kinderen zit.
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:48:59 #79
3542 Gia
User under construction
pi_201647855
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:39 schreef theunderdog het volgende:
Wel opvallend ook dat de slachtoffers voornamelijk jongens zijn, en de daders mannen. Geen reden genoeg om ook een onderzoek te verrichten naar een mogelijke link tussen homofilie en pedofilie?
In die tijd waren er nog niet veel misdienettes.
pi_201647867
Jarenlang heeft de kerk homo's getolereerd als priester, want in hun gedachtegoed is het dan beter om ze sexloos te laten blijven ipv sodomie, wetende dat er een correlatie bestaat tussen homofilie en pedofilie.

Je zou maar gek zijn om iets anders dan Ortodox Christen te zijn in deze hoek.
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
pi_201647871
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:39 schreef theunderdog het volgende:
Wel opvallend ook dat de slachtoffers voornamelijk jongens zijn, en de daders mannen. Geen reden genoeg om ook een onderzoek te verrichten naar een mogelijke link tussen homofilie en pedofilie?
Dus van de RK kerk moeten we afblijven, maar het is wel de schuld van homo's en joden.

Ranzig rechts is in het topic hoor.
pi_201647889
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:36 schreef Gia het volgende:

[..]
Als de HEMA dat doet wel. Als medewerkers dat doen, niet.
ISIS is feitelijk ook maar een verzinsel van mensen en doet zelf niemand kwaad. De medewerkers wel. ISIS mag dus niet verboden zijn van Gia.

Briljant.
pi_201647895
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:50 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Dus van de RK kerk moeten we afblijven, maar het is wel de schuld van homo's en joden.

Ranzig rechts is in het topic hoor.
Van de katholieke kerk hoef je helemaal niet af te blijven.
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:52:23 #84
3542 Gia
User under construction
pi_201647896
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:41 schreef probeer het volgende:


Het katholieke geloof hoeft niet opgeheven te worden, mensen zijn helemaal vrij om te geloven wat ze willen. De RK kerk als organisatie dient verboden te worden.
De RK kerk is niet een enkel gebouw met medewerkers, hè. Het instituut RK kerk omhelst het Vaticaan, alle Cathedralen, kerken en kapellen, alsmede elke priester, bisschop, kardinaal en de Paus. Oftewel, het katholieke geloof.

Wat moet er van jou dan precies weg? En wat mogen we houden?
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:54:21 #85
3542 Gia
User under construction
pi_201647915
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:51 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
ISIS is feitelijk ook maar een verzinsel van mensen en doet zelf niemand kwaad. De medewerkers wel. ISIS mag dus niet verboden zijn van Gia.

Briljant.
Isis 'predikt' geweld en onderdrukking. Het katholieke geloof is tegen misbruik.
pi_201647921
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:52 schreef Gia het volgende:

[..]

Wat moet er van jou dan precies weg?
quote:
Het instituut RK kerk omhelst het Vaticaan, alle Cathedralen, kerken en kapellen, alsmede elke priester, bisschop, kardinaal en de Paus.
quote:
En wat mogen we houden?
quote:
Het katholieke geloof.
Het katholieke geloof is de levensovertuiging die een leidraad vormt voor miljoenen mensen.

De RK kerk is de organisatie die de activiteiten plant.

Een mens kan ook gewoon voetballen zonder bij een voetbalvereniging te spelen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_201647971
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:54 schreef Gia het volgende:

[..]
Isis 'predikt' geweld en onderdrukking. Het katholieke geloof is tegen misbruik.
De motorbendes dan. In het openbaar waren het lieve jongens, maar hun daden lieten wat anders zien. Je kan niet volhouden dat je geloof tegen misbruik is als je hele organisatie decennialang is ingericht om misbruik mogelijk te maken en te verbergen voor de autoriteiten.
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:14:27 #88
3542 Gia
User under construction
pi_201648156
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:58 schreef Glazenmaker het volgende:

De motorbendes dan. In het openbaar waren het lieve jongens, maar hun daden lieten wat anders zien. Je kan niet volhouden dat je geloof tegen misbruik is als je hele organisatie decennialang is ingericht om misbruik mogelijk te maken en te verbergen voor de autoriteiten.
Hebben motorbendes een bestuur wat verantwoordelijk gehouden kan worden voor wat leden van zo'n club doen?
Ik zit bij een koor. Is het bestuur van het koor verantwoordelijk voor mijn eventuele wangedrag?
pi_201648242
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 16:14 schreef Gia het volgende:

[..]
Hebben motorbendes een bestuur wat verantwoordelijk gehouden kan worden voor wat leden van zo'n club doen?
Ik zit bij een koor. Is het bestuur van het koor verantwoordelijk voor mijn eventuele wangedrag?
Niet bij een enkeling. Wel als het systematisch wordt.
pi_201648324
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 16:14 schreef Gia het volgende:

[..]
Hebben motorbendes een bestuur wat verantwoordelijk gehouden kan worden voor wat leden van zo'n club doen?
Ik zit bij een koor. Is het bestuur van het koor verantwoordelijk voor mijn eventuele wangedrag?
Weet het bestuur dat je aan kinderen zit en verbergen ze dit niet alleen voor de politie, maar promoveren ze je ook door naar een nieuwe regio zodat je daar aan meer kinderen kan zitten?

Als het antwoord ja is dan is je koor hetzelfde als de rk kerk en moeten we je vereniging zo snel mogelijk verbieden. Dat je daar überhaupt aan twijfelt vind ik hoogst dubieus.
pi_201648328
ongelofelijk. als ze nou eens begonnen om al die misbruikers daadwerkelijk te arresteren.

klinkt raar, maar ik ben benieuwd naar hoe dit alles in zn werk ging, ze noemen het systematisch. hoe kan dit.
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:32:32 #92
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_201648335
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:25 schreef Glazenmaker het volgende:
Als je 216.000 kinderen verkracht moet je organisatie verboden worden. Het is ook tijd om onderzoek te doen naar andere religieuze instellingen, want ik kan mij niet voorstellen dat protestanten en moslims een ander soort priester aantrekt.
Dan kun je per direct alle kindertehuizen sluiten. Wat denk je dat daar in de afgelopen 50 jaar plaats heeft gevonden ?
De meeste verkrachtingen aanrandingen vinden trouwens plaats binnen de familie/vriendenkring.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_201648366
En dan nog om vergeving vragen ook. :r
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:41:38 #94
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_201648452
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:43 schreef probeer het volgende:

[..]
Nee. Want de RK kerk faciliteerde het verkrachten van kinderen op grote schaal.
Nou, faciliteren is anders best een groot woord.

Het is nu achteraf gepraat door derden, u en overige leden op FOK!.nl, maar het bestuur van de RK kerk had destijds de boel inderdaad wél beter in de smiezen mogen hebben en niemand had zich niet hoeven te generen om dit te melden. Maar ja, de rollen daartoe lagen toen helaas even anders, of beter gezegd: gecompliceerder!

Wanneer u allereerst eens probeert dit soort kwesties in juiste proporties te zien dan komt van uw kant de weg vrij tot redelijke discussies hieromtrent. :)

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_201648700
quote:
6s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 16:41 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Nou, faciliteren is anders best een groot woord.

Net zoals de BBC het misbruik van Jimmy Savile niet heeft gefaciliteerd zeker }:|

Foei! Niet doen hoor! En vervolgens alsnog in een functie zetten zodat ze vaak in de buurt van kinderen zijn.
afspraak tandarts verzetten
pi_201648741
Het celibaat moet blijven. De traditie is immers belangrijker dan de veiligheid van kinderen en andere kwetsbaren.

:Y
-
pi_201648751
Zijn deze cijfers alleen van misbruik op westelijke grond (EU, VS) of ook van de missie(s) in Afrika ?
afspraak tandarts verzetten
pi_201648784
quote:
6s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 16:41 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Nou, faciliteren is anders best een groot woord.

Het is nu achteraf gepraat door derden, u en overige leden op FOK!.nl, maar het bestuur van de RK kerk had destijds de boel inderdaad wél beter in de smiezen mogen hebben en niemand had zich niet hoeven te generen om dit te melden. Maar ja, de rollen daartoe lagen toen helaas even anders, of beter gezegd: gecompliceerder!

Wanneer u allereerst eens probeert dit soort kwesties in juiste proporties te zien dan komt van uw kant de weg vrij tot redelijke discussies hieromtrent. :)

Scjvb
Tja. Voorspelbaar weer.

Misschien zou jij een uiteenzetting zonder emoticons kunnen doen, waarin je duidelijk maakt wat de juiste proporties volgens jou zijn?
And it's only the giving
That makes you
What you are
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 17:09:09 #99
3542 Gia
User under construction
pi_201648791
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 16:24 schreef theunderdog het volgende:

Niet bij een enkeling. Wel als het systematisch wordt.
Dus, als alle mannen van ons koor, kinderen zouden misbruiken en het enige dat ze gemeen hebben, is lid zijn van het koor, dan is het koor schuldig?

Voor mij zijn daders de schuldigen, niet het bestuur van het clubje waar ze lid van zijn.
In het geval van de Kerk, heeft de Kerk gehandeld volgens hun protocollen. Justitie heeft dit laten gebeuren! Zij hadden moeten vervolgen. Het is niet aan de Kerk om mensen aan te klagen. Dass war einmal so!
pi_201648814
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 17:04 schreef Haushofer het volgende:
Het celibaat moet blijven. De traditie is immers belangrijker dan de veiligheid van kinderen en andere kwetsbaren.

:Y
Gebaseerd.
pi_201648819
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 17:05 schreef Tyranoesauroes het volgende:
Zijn deze cijfers alleen van misbruik op westelijke grond (EU, VS) of ook van de missie(s) in Afrika ?
Ok laat maar dit is dus alleen Frankrijk.

Alleen Frankrijk dus, jezus de tering.
afspraak tandarts verzetten
pi_201648828
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 17:09 schreef Gia het volgende:

[..]
Dus, als alle mannen van ons koor, kinderen zouden misbruiken en het enige dat ze gemeen hebben, is lid zijn van het koor, dan is het koor schuldig?

Voor mij zijn daders de schuldigen, niet het bestuur van het clubje waar ze lid van zijn.
In het geval van de Kerk, heeft de Kerk gehandeld volgens hun protocollen. Justitie heeft dit laten gebeuren! Zij hadden moeten vervolgen. Het is niet aan de Kerk om mensen aan te klagen. Dass war einmal so!
Je kunt in elk geval concluderen dat het bestuur goed hun best hebben gedaan om de andere kant op te kijken.
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 17:12:13 #103
3542 Gia
User under construction
pi_201648836
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 16:31 schreef Glazenmaker het volgende:

Weet het bestuur dat je aan kinderen zit en verbergen ze dit niet alleen voor de politie, maar promoveren ze je ook door naar een nieuwe regio zodat je daar aan meer kinderen kan zitten?

Als het antwoord ja is dan is je koor hetzelfde als de rk kerk en moeten we je vereniging zo snel mogelijk verbieden. Dat je daar überhaupt aan twijfelt vind ik hoogst dubieus.
Als er kinderen aanklachten indienen tegen priesters en justitie vervolgt niet, omdat de Kerk de priester heeft vergeven en een nieuwe kans geeft, dan is justitie fout. De Kerk handelt volgens andere wetten.
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 17:13:06 #104
3542 Gia
User under construction
pi_201648847
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 16:32 schreef deedeetee het volgende:

[..]
Dan kun je per direct alle kindertehuizen sluiten. Wat denk je dat daar in de afgelopen 50 jaar plaats heeft gevonden ?
De meeste verkrachtingen aanrandingen vinden trouwens plaats binnen de familie/vriendenkring.
Meteen gezinnen en families verbieden.
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 17:14:24 #105
3542 Gia
User under construction
pi_201648859
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 17:01 schreef Tyranoesauroes het volgende:

[..]
Net zoals de BBC het misbruik van Jimmy Savile niet heeft gefaciliteerd zeker }:|

Foei! Niet doen hoor! En vervolgens alsnog in een functie zetten zodat ze vaak in de buurt van kinderen zijn.
En de BBC bestaat nog!
pi_201648923
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 17:12 schreef Gia het volgende:

[..]
Als er kinderen aanklachten indienen tegen priesters en justitie vervolgt niet, omdat de Kerk de priester heeft vergeven en een nieuwe kans geeft, dan is justitie fout. De Kerk handelt volgens andere wetten.
Jij bent een ideaal voorbeeld van alles wat er fout aan religie is. De reden dat ik het over de HEMA had is doordat het gedrag van de kerk in iedere andere context linksom of rechtsom ervoor had gezorgd dat die organisatie niet meer (bovengronds) zou bestaan. Volgens mij heb je dat zelf ook wel door en toch blijf je die pedoclub steunen.
pi_201648962
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 17:12 schreef Gia het volgende:

[..]
Als er kinderen aanklachten indienen tegen priesters en justitie vervolgt niet, omdat de Kerk de priester heeft vergeven en een nieuwe kans geeft, dan is justitie fout. De Kerk handelt volgens andere wetten.
Oh, welke wetten zijn dat? Vergiffenis en barmhartigheid tegenover de vieze priesters en laat het slachtoffer maar doodvallen?

quote:
Volgens Sauvé toonde de katholieke kerk ,,tot het begin van de jaren 2000 een diepe onverschilligheid en zelfs wreedheid tegenover de slachtoffers", en zijn de problemen nog steeds niet opgelost. Slachtoffers werden ,,niet geloofd, gehoord, men denkt dat ze min of meer hebben bijgedragen aan wat hen is overkomen", voegde hij eraan toe. De commissie spreekt bij het misbruik van een ,,systemisch karakter" en vindt dat er financiële compensatie moet komen voor de getroffenen.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 17:31:18 #108
3542 Gia
User under construction
pi_201649057
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 17:23 schreef OllieA het volgende:
Oh, welke wetten zijn dat? Vergiffenis en barmhartigheid tegenover de vieze priesters en laat het slachtoffer maar doodvallen?
[..]

Klaag die priesters dan aan! Geloof staat niet boven de wet. Allang niet meer.

Het instituut 'de RK kerk' is geen zelfstandig clubje dat je even kunt opdoeken. Het behelst het hele geloof.

De Islam, ter vergelijking, heeft ook veel slechts gedaan, zoals terroristische daden. Dan ga je toch ook niet zeggen 'de Islam moet weg'.

Overigens mag wmb iedere religie per direct verboden worden, maar dat terzijde. Ik ben katholiek gedoopt, maar kom nog zelden in een kerk.
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 22:57:22 #109
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_201653638
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:56 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Katholieke priesters die kinderen misbruikten hadden net zo makkelijk naar de hoeren kunnen gaan, maar ze kozen voor kwetsbare kinderen. Een dominee kan misschien neuken met zijn vrouw, maar kan nog net zo machtsgeil zijn als de priester en ook aan de kinderen zitten.
Maar als gezonde vent kiezen voor een beroep waarin je niet mag neuken, doe je niet zo snel. Een gezonde vent wordt eerder dominee.

Kiezen voor een beroep waarin je niet mag neuken, dat doen verhoudingsgewijs toch meer mensen waar wat mis mee is, lijkt het.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_201653996
Met alle respect maar zulke getallen komen heel ongeloofwaardig over. Sinds 1950 zeggen ze. Met welke middelen leggen ze het misbruik vast?
pi_201654052
216000 kinderen misbruikt door 3000 man... Dat is 70 kinderen pp :{ :r
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 23:46:39 #112
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_201654057
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 23:33 schreef Werkperd het volgende:
Met alle respect maar zulke getallen komen heel ongeloofwaardig over. Sinds 1950 zeggen ze. Met welke middelen leggen ze het misbruik vast?
Onder andere dat. En dan nog; hoe vreselijk elke werkelijke gebeurtenis ook moge zijn, 'slechts' één op de 39-40 priesters waren er uiteindelijk toch maar weinig. Feit blijft echter dat de aantallen mogelijk nog zo konden oplopen gedurende die 70 lange jaren omdat qua controle en overzicht de rollen heel anders lagen dan nu. Men verwachtte dit dan ook bij lange na niet, dus was de verbazing en algemene verontwaardiging bij andere geestelijken en later buitenstaanders vrij groot.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_201654089
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:24 schreef theunderdog het volgende:
216.000 klinkt natuurlijk als heel erg veel. Maar men moet meenemen dat dit dus in een tijdbestek van 71 jaar is.

Elk kind dat slachtoffer is geworden, is er een teveel. Maar laten we wel rationeel blijven en niet onze onderbuik laten spreken.
Trolling I hope?
pi_201654110
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:24 schreef theunderdog het volgende:
216.000 klinkt natuurlijk als heel erg veel. Maar men moet meenemen dat dit dus in een tijdbestek van 71 jaar is.

Elk kind dat slachtoffer is geworden, is er een teveel. Maar laten we wel rationeel blijven en niet onze onderbuik laten spreken.
330.000 als je iets verder leest. Dat kun je bagatelliseren met die 71 jaar, maar dan hou je er nog altijd 4648 per jaar over.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  woensdag 6 oktober 2021 @ 00:07:44 #115
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_201654170
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 23:55 schreef Vanyel het volgende:

[..]
330.000 als je iets verder leest. Dat kun je bagatelliseren met die 71 jaar, maar dan hou je er nog altijd 4648 per jaar over.
Ook die '4648' per jaar vallen weer te spreiden over het jaar en weet ik veel over hoeveel kerken aldaar. Blijven er alsnog weinig over!
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_201654195
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 23:46 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Onder andere dat. En dan nog; hoe vreselijk elke werkelijke gebeurtenis ook moge zijn, 'slechts' één op de 39-40 priesters waren er uiteindelijk toch maar weinig. Feit blijft echter dat de aantallen mogelijk nog zo konden oplopen gedurende die 70 lange jaren omdat qua controle en overzicht de rollen heel anders lagen dan nu. Men verwachtte dit dan ook bij lange na niet, dus was de verbazing en algemene verontwaardiging bij andere geestelijken en later buitenstaanders vrij groot.
En ja hoor, we konden er op wachten. Scjvb komt relativeren.
En in die vroegere tijden hadden paus en bisschoppen veel minder controle over de kerk dan tegenwoordig.
Als het niet zo treurig was, was het hilarisch.

quote:
2s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 13:59 schreef OllieA het volgende:
Even wachten tot Scjvb met veel emoticons komt uitleggen - na een lofzang op het Haerlemsch Jopen bier - dat het allemaal wel meevalt.
Dat er sinds een aantal jaren enorme vooruitgang is geboekt, dat de paus al heel vaak zijn excuses heeft aangeboden. Dat het zich allemaal heeft afgespeeld voor 2000, etcetera, ad nauseam...
Overigens, kom je nog met een heldere uiteenzetting van wat de juiste proporties zijn waarin we deze gebeurtenissen moeten zien, of is dat te moeilijk?
And it's only the giving
That makes you
What you are
  woensdag 6 oktober 2021 @ 00:36:00 #117
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_201654245
@OllieA Luister, het is zo moeilijk als u het zelf maakt.

Er waren natuurlijk wel kerkelijke reglementen, maar in die tijd was er eigenlijk geen of nauwelijks overzicht en controle op misbruik en zo omdat deze gebeurtenissen binnen de kerk in die tijd onbestaanbaar waren. Het kwam in vrijwel niemand op! Tevens lijkt u erg halsstarrig te zijn en hardhorend voor andermans ideeën hierover. Derhalve huldigt u slechts uw eigen opvattingen. Anders nog iets?

Slaap lekker!
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_201654337
quote:
4s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 00:36 schreef Scjvb het volgende:
@:OllieA Luister, het is zo moeilijk als u het zelf maakt.

Er waren natuurlijk wel kerkelijke reglementen, maar in die tijd was er eigenlijk geen of nauwelijks overzicht en controle op misbruik en zo omdat deze gebeurtenissen binnen de kerk in die tijd onbestaanbaar waren. Het kwam in vrijwel niemand op! Tevens lijkt u erg halsstarrig te zijn en hardhorend voor andermans ideeën hierover. Derhalve huldigt u slechts uw eigen opvattingen. Anders nog iets?

Slaap lekker!
Dus het kwam in bijna niemand op, want het was in die tijd onbestaanbaar?

Het kwam blijkbaar wel op in de hoofden van die vieze priesters, in de hoofden van de bisschoppen die de misbruikers doorschoven naar een andere parochie. Als er al een vieze priester op zijn vingers werd getikt was het in die tijd niet omdat hij een kind had misbruikt, maar omdat hij het celibaat had geschonden. En op naar een volgende parochie...

De afgelopen jaren is er een stortvloed aan documentatie verschenen over het feit dat destijds deze zaken massaal onder het vloerkleed werden geveegd. En dat weet jij net zo goed als ik maar je blijft er maar omheen draaien.

Als er hier een halsstarrig is ben jij het door dit misbruik te relativeren: het waren niet zoveel priesters, per kerk waren het niet zoveel kinderen. Etcetera, ad nauseam.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_201654729
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 13:59 schreef OllieA het volgende:
Even wachten tot Scjvb met veel emoticons komt uitleggen - na een lofzang op het Haerlemsch Jopen bier - dat het allemaal wel meevalt.
Dat er sinds een aantal jaren enorme vooruitgang is geboekt, dat de paus al heel vaak zijn excuses heeft aangeboden. Dat het zich allemaal heeft afgespeeld voor 2000, etcetera, ad nauseam...
Afgehandeld.
pi_201654818
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 23:46 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Onder andere dat. En dan nog; hoe vreselijk elke werkelijke gebeurtenis ook moge zijn, 'slechts' één op de 39-40 priesters waren er uiteindelijk toch maar weinig. Feit blijft echter dat de aantallen mogelijk nog zo konden oplopen gedurende die 70 lange jaren omdat qua controle en overzicht de rollen heel anders lagen dan nu. Men verwachtte dit dan ook bij lange na niet, dus was de verbazing en algemene verontwaardiging bij andere geestelijken en later buitenstaanders vrij groot.
Het valt inderdaad mee, maar 2,5% van de priesters is dus een misbruiker. *; En dan hebben we het nog niet gehad over de priesters waarbij het niet bewezen kan worden. :G En 216.000 is natuurlijk niets, het zijn maar kinderen. <O) oO/ oO/ Die moeten (pas na hun communie!) het lichaam van Christus met open mondje ontvangen. :7 Dat ze er nu nog niet overheen zijn zeg. :R
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  woensdag 6 oktober 2021 @ 07:39:50 #121
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_201654888
Dit is geil. @Wereldgozer
pi_201654899
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 07:39 schreef RamboDirk het volgende:
Dit is geil. @:wereldgozer
Niet mijn ding.

Doorgezet naar @GGMM
  woensdag 6 oktober 2021 @ 09:51:46 #123
3542 Gia
User under construction
pi_201656117
quote:
3s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 00:07 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Ook die '4648' per jaar vallen weer te spreiden over het jaar en weet ik veel over hoeveel kerken aldaar. Blijven er alsnog weinig over!
45.000 kerken in Frankrijk.

Dus als 1 priester er 2 per week pakt, hebben we het over 45 priesters, 1 op de duizend kerken.

Ik ben door mijn grootvader misbruikt, zoals heel veel kinderen door familie misbruikt zijn. Denk dat die aantallen dik in de miljoenen lopen.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 09:55:58 #124
3542 Gia
User under construction
pi_201656159
quote:
99s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 07:27 schreef bijdehand het volgende:

[..]
Het valt inderdaad mee, maar 2,5% van de priesters is dus een misbruiker. *; En dan hebben we het nog niet gehad over de priesters waarbij het niet bewezen kan worden. :G En 216.000 is natuurlijk niets, het zijn maar kinderen. <O) oO/ oO/ Die moeten (pas na hun communie!) het lichaam van Christus met open mondje ontvangen. :7 Dat ze er nu nog niet overheen zijn zeg. :R
2,5% van de priesters. In hoeveel procent van de huishoudens komt het voor?
  woensdag 6 oktober 2021 @ 10:02:53 #125
3542 Gia
User under construction
pi_201656239
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 09:55 schreef Gia het volgende:

[..]
2,5% van de priesters. In hoeveel procent van de huishoudens komt het voor?
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/84851NED

3310 gevallen van sexueel geweld tegen kinderen in Nederland, in 2020. Zou bij gelijke jaarlijkse aantallen over 70 jaar zo'n 230.000 gevallen zijn. Echter, kwam het vroeger veel vaker voor.
pi_201656477
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 23:51 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Trolling I hope?
Nee?
pi_201666296
De RKK is niet zomaar een clubje. Het is een machtige totalitaire sekte die het absolute Kwaad vertegenwoordigd ( massamoord, pedofilie, corruptie, )en dit al meer dan 2.000 jaar. Het grote probleem is dat ze een eigen theocratische staat hebben waar geen wereldse waarden en normen gelden en waar de onderwereld en de georganiseerde misdaad kind aan huis zijn. Hun elite soldaten genaamd de Jezuïeten zijn bijna overal ter wereld geïnfiltreerd in allerlei soorten van ngo,s, organisaties, structuren, koningshuizen etc. Ze hebben honderden wellicht duizenden dochterfilialen waar de bekendste en meest invloedrijke luisteren naar namen als de Trilaterale Commissie, de Club van Rome etc, diverse klimaatgroepen etc. Doel: totalitaire overheersing over alle levende wezens op aarde en de vernietiging van de Angelsaksische democratieën op aarde.
  Beste debater 2022 donderdag 7 oktober 2021 @ 06:01:07 #128
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201666500
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 01:24 schreef Rebel1978 het volgende:
De RKK is niet zomaar een clubje. Het is een machtige totalitaire sekte die het absolute Kwaad vertegenwoordigd ( massamoord, pedofilie, corruptie, )en dit al meer dan 2.000 jaar. Het grote probleem is dat ze een eigen theocratische staat hebben waar geen wereldse waarden en normen gelden en waar de onderwereld en de georganiseerde misdaad kind aan huis zijn. Hun elite soldaten genaamd de Jezuïeten zijn bijna overal ter wereld geïnfiltreerd in allerlei soorten van ngo,s, organisaties, structuren, koningshuizen etc. Ze hebben honderden wellicht duizenden dochterfilialen waar de bekendste en meest invloedrijke luisteren naar namen als de Trilaterale Commissie, de Club van Rome etc, diverse klimaatgroepen etc. Doel: totalitaire overheersing over alle levende wezens op aarde en de vernietiging van de Angelsaksische democratieën op aarde.
:Z

>BNW
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 7 oktober 2021 @ 06:22:04 #129
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_201666534
Overigens mensen die (een overigens belachelijk aantal van) 216.000 zaken bagatelliseren. Ze gaven zelf toe dat het vooral de eerste 15 jaar betreft, niet omdat ze daarna bij zinne kwamen maar omdat het kerkbezoek afnam!
Laat staan hoeveel het er vandaag waren als iedere Frans nog de kerk bezocht.

De cultuur leeft schijnbaar nog steeds dat je al maar weer de kerk moet verdedigen. 'Waarom heb je niet aan de bel getrokken?, nou vond ik toen niet nodig.' uit het filmpje van Geenstijl. Such a shame!

Het meest bizarre is natuurlijk dat de ouders van deze kinderen vroeger brainwashed waren. Want vaak vertelde het kind wel iets. Maar toen werd het kind belachelijk gemaakt door eigen ouders. Want beschuldig je nu de priester? De man van God? Hier een tets tegen je harses.

De kerk moet keihard aangepakt worden. En ja dat gaat in Frankrijk makkelijker dan Polen.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_201667432
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 13:38 schreef Billy-jazz het volgende:
Commissievoorzitter Jean-Marc Sauvé noemt de cijfers „meer dan zorgwekkend” en „overweldigend” en vindt dat ze „op geen enkele manier onbeantwoord” kunnen blijven.

Zeker 216.000 kinderen zijn sinds 1950 slachtoffer geworden van seksueel misbruik in de Franse katholieke kerk. Dat staat in een dinsdag gepubliceerd rapport van CIASE, een commissie die is ingesteld om het misbruik te onderzoeken. Het aantal slachtoffers kan oplopen tot 330.000, wanneer ook slachtoffers van seksueel misbruik dat gepleegd werd door iemand zonder officiële functie binnen de kerk worden meegeteld.

Het gaat in het rapport specifiek om personen tot en met 18 jaar, die slachtoffer zijn geworden van seksueel misbruik. Commissievoorzitter Jean-Marc Sauvé noemt de cijfers ,,meer dan zorgwekkend" en ,,overweldigend" en vindt dat ze ,,op geen enkele manier onbeantwoord" kunnen blijven. Het misbruik werd gepleegd door zo'n 2.900 tot 3.200 geestelijken en andere functionarissen in dienst van de kerk.

Volgens Sauvé toonde de katholieke kerk ,,tot het begin van de jaren 2000 een diepe onverschilligheid en zelfs wreedheid tegenover de slachtoffers", en zijn de problemen nog steeds niet opgelost. Slachtoffers werden ,,niet geloofd, gehoord, men denkt dat ze min of meer hebben bijgedragen aan wat hen is overkomen", voegde hij eraan toe. De commissie spreekt bij het misbruik van een ,,systemisch karakter" en vindt dat er financiële compensatie moet komen voor de getroffenen.

Vergeving
De aartsbisschop van Reims en tevens hoofd van de Franse bisschoppenconferentie, Eric de Moulins-Beaufort, vroeg na de presentatie van het rapport om ,,vergeving van iedereen". Hij voegde daar volgens persbureau AFP aan toe dat ,,de stem van de slachtoffers ons overweldigt, hun aantal ons overweldigt". De aartsbisschop beloofde daarnaast actie te ondernemen om toekomstig seksueel misbruik te voorkomen en recht te doen aan slachtoffers van misbruik uit het verleden.

Het onderzoek van CIASA werd uitgevoerd in opdracht van de kerk. De commissie onderzocht tweeënhalf jaar archieven van kerken, rechtbanken en politie, en nam interviews af met getuigen.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)olieke-kerk-a4060694
Toen ik dit las heb ik even een rekensommetje gedaan. Als je de 330.000 pakt, komt dat neer op 12 kinderen per dag, elke dag gedurende 71 aar, oftewel praktisch 1 nieuw kind elk wakend uur van de dag, non stop gedurende 71 jaar. Weerzinwekkend. En dit is alleen in Frankrijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 07-10-2021 09:31:43 ]
pi_201667508
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 23:45 schreef tombolafan het volgende:
216000 kinderen misbruikt door 3000 man... Dat is 70 kinderen pp :{ :r
Dan zijn het allemaal priesters met een libido gelijkwaardig aan dat van Wilt Chamberlain.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_201667556
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 17:12 schreef Gia het volgende:

[..]
Als er kinderen aanklachten indienen tegen priesters en justitie vervolgt niet, omdat de Kerk de priester heeft vergeven en een nieuwe kans geeft, dan is justitie fout. De Kerk handelt volgens andere wetten.
Nee, dan is de kerk fout omdat die de priester zijn functie laat houden en zelf niet naar de politie gaat om aangifte te doen, en dan is die priester fout dat hij zichzelf toestaat om zo'n functie te houden. God zal ze allemaal oordelen.
pi_201667640
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 13:41 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
Gadverdamme. Zo veel levens kapot gemaakt. Ik kan alleen maar mijn walging hierover uitspreken.
Lijkt me nogal overdreven. Er wordt niets vermeld over de ernst van wat de kinderen is aangedaan. Als er, ik noem eens wat, hier en daar een tik op de kont gegeven is, dan is je leven echt niet "kapot gemaakt"

Builds character :X
pi_201667686
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:24 schreef theunderdog het volgende:
216.000 klinkt natuurlijk als heel erg veel. Maar men moet meenemen dat dit dus in een tijdbestek van 71 jaar is.

Elk kind dat slachtoffer is geworden, is er een teveel. Maar laten we wel rationeel blijven en niet onze onderbuik laten spreken.
Rationeel gezien:

216.000 kinderen over 71 jaar.

Dat zijn meer dan 8 kinderen per dag, 71 jaar lang. En dit gaat alleen nog over de katholieke kerk in Frankrijk.

Wel of geen onderbuikgevoelens zijn niet eens meer relevant als het om zulke aantallen gaat.
pi_201667704
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 09:49 schreef B4llistic het volgende:

[..]
Lijkt me nogal overdreven. Er wordt niets vermeld over de ernst van wat de kinderen is aangedaan. Als er, ik noem eens wat, hier en daar een tik op de kont gegeven is, dan is je leven echt niet "kapot gemaakt"

Builds character :X
Dat hangt inderdaad af van de definitie af die ze gehanteerd hebben. Maar als ook maar een klein deel ernstige vergrijpen betreft, is het nog steeds een bizar hoog aantal.
  donderdag 7 oktober 2021 @ 12:27:27 #136
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_201669314
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 01:24 schreef Rebel1978 het volgende:
De RKK is niet zomaar een clubje. Het is een machtige totalitaire sekte die het absolute Kwaad vertegenwoordigd ( massamoord, pedofilie, corruptie, )en dit al meer dan 2.000 jaar. Het grote probleem is dat ze een eigen theocratische staat hebben waar geen wereldse waarden en normen gelden en waar de onderwereld en de georganiseerde misdaad kind aan huis zijn. Hun elite soldaten genaamd de Jezuïeten zijn bijna overal ter wereld geïnfiltreerd in allerlei soorten van ngo,s, organisaties, structuren, koningshuizen etc. Ze hebben honderden wellicht duizenden dochterfilialen waar de bekendste en meest invloedrijke luisteren naar namen als de Trilaterale Commissie, de Club van Rome etc, diverse klimaatgroepen etc. Doel: totalitaire overheersing over alle levende wezens op aarde en de vernietiging van de Angelsaksische democratieën op aarde.
:N :|W

Joh, overdrijven is ook een vak. :)

En wat Etto zegt: >BNW
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_201669340
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 13:44 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Al deze berichten.... ook met die kinderlijken onder christelijke scholen in Canada en alle misbruiken in Duitsland.

Het is gewoon een walgelijk instituut. Je kan er weinig anders van maken. Niets tegen religieuzen of zelfs de religie maar de kerk als instituut is echt een gezwel...

Dan hoor je 'ja de kerk doet ook goede dingen'. Ongetwijfeld maar je begint je af te vragen of dat opweegt tegen al het slechte wat er uit voortvloeit.
Religie of niet? Dit is gewoon de keiharde realiteit als je mensen die niet mogen neuken in een machtspositie over kinderen zet.
Het is echt geen hogere wiskunde.
  donderdag 7 oktober 2021 @ 12:31:28 #138
3542 Gia
User under construction
pi_201669346
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 09:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Nee, dan is de kerk fout omdat die de priester zijn functie laat houden en zelf niet naar de politie gaat om aangifte te doen, en dan is die priester fout dat hij zichzelf toestaat om zo'n functie te houden. God zal ze allemaal oordelen.

Dus, als iemand een kind verkracht, moet zijn werkgever aangifte doen? Is dat niet aan het slachtoffer of diens familie?

Ben het ermee eens dat zo iemand geen parochie meer mag hebben en zeker niet met kinderen mag werken. Maar als justitie niet vervolgd, dan moet de kerk die mensen wel ergens laten. De kerk heeft geen gevangenis. Een functie elders, waar ze geen kwaad kunnen, is voor de kerk dan de beste optie.
pi_201669431
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 12:31 schreef Gia het volgende:

[..]
Dus, als iemand een kind verkracht, moet zijn werkgever aangifte doen? Is dat niet aan het slachtoffer of diens familie?
Nee. Als jij kennis hebt van een dergelijke wandaad, is het jouw morele en wettelijke plicht om dat te melden.

https://www.nji.nl/kindermishandeling/werken-met-de-meldcode

quote:
Ben het ermee eens dat zo iemand geen parochie meer mag hebben en zeker niet met kinderen mag werken. Maar als justitie niet vervolgd, dan moet de kerk die mensen wel ergens laten. De kerk heeft geen gevangenis. Een functie elders, waar ze geen kwaad kunnen, is voor de kerk dan de beste optie.
Je kan ze ook gewoon ontslaan hoor.
pi_201669452
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 01:24 schreef Rebel1978 het volgende:
De RKK is niet zomaar een clubje. Het is een machtige totalitaire sekte die het absolute Kwaad vertegenwoordigd ( massamoord, pedofilie, corruptie, )en dit al meer dan 2.000 jaar. Het grote probleem is dat ze een eigen theocratische staat hebben waar geen wereldse waarden en normen gelden en waar de onderwereld en de georganiseerde misdaad kind aan huis zijn. Hun elite soldaten genaamd de Jezuïeten zijn bijna overal ter wereld geïnfiltreerd in allerlei soorten van ngo,s, organisaties, structuren, koningshuizen etc. Ze hebben honderden wellicht duizenden dochterfilialen waar de bekendste en meest invloedrijke luisteren naar namen als de Trilaterale Commissie, de Club van Rome etc, diverse klimaatgroepen etc. Doel: totalitaire overheersing over alle levende wezens op aarde en de vernietiging van de Angelsaksische democratieën op aarde.
Tijd om te stoppen me Facebook
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
pi_201669865
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:33 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
De kerk mist duidelijk een zelfreinigend vermogen en werkt onderzoek zelfs vaak tegen. Scholen en sportclubs hebben dit vaak veel minder. 1 school neemt het bijvoorbeeld niet op voor een misbruik schandaal in een andere school. De kerk doet dit wel. Die heeft jarenlang (en nog steeds) wereldwijd pedo's een hand boven het hoofd gehouden.
Boy Scouts of America? De jeugdzorg?
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  donderdag 7 oktober 2021 @ 13:59:37 #142
3542 Gia
User under construction
pi_201670089
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 09:56 schreef tuinkabouter5000 het volgende:

[..]
Rationeel gezien:

216.000 kinderen over 71 jaar.

Dat zijn meer dan 8 kinderen per dag, 71 jaar lang. En dit gaat alleen nog over de katholieke kerk in Frankrijk.

Wel of geen onderbuikgevoelens zijn niet eens meer relevant als het om zulke aantallen gaat.
Hoeveel kinderen worden er per dag misbruikt binnen gezinnen, binnen instellingen, binnen verenigingen?

Sowieso, verder rekenend...als een foute priester 2x in de week in de fout gaat, heb je het over 28 priesters op jaarbasis. Er zijn 3000 priesters in Frankrijk. Dan is dat nog geen 1%. 1:107 priesters is dan fout. Waarschijnlijk minder, want de hele fouten gaan wel vaker dan 2x per week in de fout.

Kijk nog es effe naar de gezinnen, scholen, voetbalclubs etc...
  donderdag 7 oktober 2021 @ 14:05:59 #143
3542 Gia
User under construction
pi_201670142
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 12:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nee. Als jij kennis hebt van een dergelijke wandaad, is het jouw morele en wettelijke plicht om dat te melden.

https://www.nji.nl/kindermishandeling/werken-met-de-meldcode
[..]
Je kan ze ook gewoon ontslaan hoor.
quote:
De Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling is een stappenplan waarin staat hoe bijvoorbeeld een huisarts, kinderopvangmedewerker, leerkracht of hulpverlener moet omgaan met het signaleren en melden van (vermoedens van) huiselijk geweld en kindermishandeling.
Staat nergens dat dit geldt voor een werkgever, die dit in de wandelgangen heeft opgevangen.

En ontslaan, geen zicht meer op hebben, is beter dan ze ergens onder brengen waar ze geen kwaad kunnen? Apart.
pi_201670163
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 14:05 schreef Gia het volgende:

[..]
[..]
Staat nergens dat dit geldt voor een werkgever, die dit in de wandelgangen heeft opgevangen.

En ontslaan, geen zicht meer op hebben, is beter dan ze ergens onder brengen waar ze geen kwaad kunnen? Apart.
Als je kennis hebt of vermoedens hebt, is er een meldingsplicht.

Sorry maar dit is ook gewoon moreel fatsoen, wat je helaas niet lijkt te begrijpen.
  donderdag 7 oktober 2021 @ 14:15:01 #145
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_201670218
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 14:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Als je kennis hebt of vermoedens hebt, is er een meldingsplicht.

Sorry maar dit is ook gewoon moreel fatsoen, wat je helaas niet lijkt te begrijpen.
Geachte Ali_Kannibali, allemaal leuk en aardig, maar besef daarbij ook dat onjuiste vermoedens tot valse beschuldigingen aan toe óók schade kan aanrichten.

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_201670298
quote:
4s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 14:15 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Geachte Ali_Kannibali, allemaal leuk en aardig, maar besef daarbij ook dat onjuiste vermoedens tot valse beschuldigingen aan toe óók schade kan aanrichten.

Scjvb
Nee hoor, daar klopt helemaal niets van en is al helemaal geen argument om te pretenderen de morele bovengrond te hebben. Als jij een vermoeden hebt dat er sprake is van misbruik, dien je dat bij de autoriteiten te signaleren en zij zullen vervolgens onderzoek doen of niet.

Als jij dat niet doet, ben je wettelijk schuldig aan non-assistentie van personen in gevaar.

Als jouw kerk of jouw religie je ertoe drijft om schuldigen van dergelijk misbruik in bescherming te nemen, is er iets goed mis met jouw kerk en religie.
  donderdag 7 oktober 2021 @ 14:22:36 #147
3542 Gia
User under construction
pi_201670308
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 13:27 schreef crystal_meth het volgende:

Boy Scouts of America? De jeugdzorg?
Nicky Verstappen, ook scouting.

Overal waar kinderen worden toevertrouwd aan de zorg door volwassenen, komt het voor. In de RK kerk niet meer dan elders. Zelfs vaders, stiefvaders, ooms en, in mijn geval, grootvaders zaten aan kinderen.

Vroeger rustte daar een groot taboe op, daar sprak je niet over. Daardoor konden de viezeriken gewoon hun gang gaan.
Tegenwoordig is daar, gelukkig, meer openheid over en kunnen kinderen dit kwijt bij iemand die ze vertrouwen. Er zijn ook regels omtrent 1 op 1 omgaan met kinderen, zoals de deur van het klaslokaal open laten.
  donderdag 7 oktober 2021 @ 14:25:03 #148
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_201670333
De Kerk heeft dit misbruik jarenlang onder het tapijt geveegd en duizenden kinderen in de steek gelaten en blootgesteld Het gevaar van pedofiele priesters.

De daders horen in de gevangenis net als de kerkleiders die het goedpraten en de andere kant op hebben gekeken. :r
  donderdag 7 oktober 2021 @ 14:30:47 #149
3542 Gia
User under construction
pi_201670403
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 14:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Als je kennis hebt of vermoedens hebt, is er een meldingsplicht.

Sorry maar dit is ook gewoon moreel fatsoen, wat je helaas niet lijkt te begrijpen.
In het geval van de kerk, wist de kerk dit pas, nadat er door slachtoffers aangifte van was gedaan. Kan de kerk nog wel een keer aangifte doen, maar als er toch niet vervolgd wordt, heeft dit weinig zin.
De kerk kan niet meer doen dan de desbetreffende priester overplaatsen naar een functie waar hij niet meer met kinderen in aanraking komt.

Wat mij betreft mag iedere volwassene die aan kinderen van 15 jaar if jonger zit, direct de bak in. Ongeacht rang of stand of afkomst.
  donderdag 7 oktober 2021 @ 14:34:04 #150
3542 Gia
User under construction
pi_201670451
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 14:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:


Als jouw kerk of jouw religie je ertoe drijft om schuldigen van dergelijk misbruik in bescherming te nemen, is er iets goed mis met jouw kerk en religie.
Er zijn religies die het goedkeuren dat een man van 45 trouwt met een kind jonger dan 11. Lijkt me iets goed mis met die religie!

De RK kerk schrijft kindermisbruik in elk geval niet voor.
  donderdag 7 oktober 2021 @ 14:36:30 #151
3542 Gia
User under construction
pi_201670485
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 14:25 schreef detaris het volgende:
De Kerk heeft dit misbruik jarenlang onder het tapijt geveegd en duizenden kinderen in de steek gelaten en blootgesteld Het gevaar van pedofiele priesters.

De daders horen in de gevangenis net als de kerkleiders die het goedpraten en de andere kant op hebben gekeken. :r
Eens. Pak de kerkleiders en pedopriesters die dit gedaan hebben of nog steeds doen, direct op en zet ze vast.

Maar wentel het niet af op de religie als geheel, want er zijn foutere religies.
pi_201670526
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 14:36 schreef Gia het volgende:

[..]
Eens. Pak de kerkleiders en pedopriesters die dit gedaan hebben of nog steeds doen, direct op en zet ze vast.

Maar wentel het niet af op de religie als geheel, want er zijn foutere religies.
Wat boeit dat? We moeten de georganiseerde religies maar gewoom afschaffen.
Praktiseer maar gewoon thuis en gooi al die haatschuren dicht en de schijnheilige pedo's in de gevangenis.
  donderdag 7 oktober 2021 @ 14:40:07 #153
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_201670530
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 14:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nee hoor, daar klopt helemaal niets van en is al helemaal geen argument om te pretenderen de morele bovengrond te hebben. Als jij een vermoeden hebt dat er sprake is van misbruik, dien je dat bij de autoriteiten te signaleren en zij zullen vervolgens onderzoek doen of niet.

Als jij dat niet doet, ben je wettelijk schuldig aan non-assistentie van personen in gevaar.

Als jouw kerk of jouw religie je ertoe drijft om schuldigen van dergelijk misbruik in bescherming te nemen, is er iets goed mis met jouw kerk en religie.
Nogmaals allemaal leuk en aardig maar het gaat voornamelijk om de slachtoffers, oftewel hen die beweren het aan den lijve te hebben ondervonden. Zij hebben in allereerste instantie het volste recht van spreken. En dan blijft het nog maar de vraag hoe de vork werkelijk in de steel zit.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  donderdag 7 oktober 2021 @ 14:40:38 #154
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_201670536
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 14:36 schreef Gia het volgende:

[..]
Eens. Pak de kerkleiders en pedopriesters die dit gedaan hebben of nog steeds doen, direct op en zet ze vast.

Maar wentel het niet af op de religie als geheel, want er zijn foutere religies.
Het gaat imo niet om religies die wel of niet fout zijn maar om mensen die fout en slecht zijn. En die mensen ontlopen hun straf mede dankzij de acties van de kerk als instituut / organisatie. Terecht dat mensen daar boos over zijn.
  donderdag 7 oktober 2021 @ 14:42:19 #155
3542 Gia
User under construction
pi_201670549
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 14:39 schreef Cesare-Borgia het volgende:

Wat boeit dat? We moeten de georganiseerde religies maar gewoom afschaffen.
Praktiseer maar gewoon thuis en gooi al die haatschuren dicht en de schijnheilige pedo's in de gevangenis.
Ja, dat lost kindermisbruik op.
pi_201670553
Gaan we nu als betooglijn krijgen dat kindermisbruik eigenlijk overal plaatsvindt, dus dat er niet zo moeilijk gedaan moet worden over de RK kerk?
In gezinnen, op scholen, bij de BBC. De Boy Scouts of America. De jeugdzorg. Andere kerken.

Dat is zo. Het komt in heel veel geledingen voor. Veel te veel. Dat vormt echter geen enkel argument om het handelen binnen de RK kerk te bagatelliseren, of nog erger te suggereren dat het eigenlijk wel meevalt.

Puur whataboutism, hunnie doen het ook!
And it's only the giving
That makes you
What you are
  donderdag 7 oktober 2021 @ 14:44:31 #157
3542 Gia
User under construction
pi_201670560
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 14:40 schreef detaris het volgende:
Het gaat imo niet om religies die wel of niet fout zijn maar om mensen die fout en slecht zijn. En die mensen ontlopen hun straf mede dankzij de acties van de kerk als instituut / organisatie. Terecht dat mensen daar boos over zijn.
Als een OvJ wil vervolgen, kan de kerk daar niets tegen doen. Maar dat gebeurde niet!
Wat moet de kerk dan doen?
pi_201670572
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 14:34 schreef Gia het volgende:

[..]
Er zijn religies die het goedkeuren dat een man van 45 trouwt met een kind jonger dan 11. Lijkt me iets goed mis met die religie!

De RK kerk schrijft kindermisbruik in elk geval niet voor.
Dit heeft nu echt helemaal niets te maken met waar het hier over gaat.
  donderdag 7 oktober 2021 @ 14:46:54 #159
3542 Gia
User under construction
pi_201670584
quote:
2s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 14:42 schreef OllieA het volgende:
Gaan we nu als betooglijn krijgen dat kindermisbruik eigenlijk overal plaatsvindt, dus dat er niet zo moeilijk gedaan moet worden over de RK kerk?
In gezinnen, op scholen, bij de BBC. De Boy Scouts of America. De jeugdzorg. Andere kerken.

Dat is zo. Het komt in heel veel geledingen voor. Veel te veel. Dat vormt echter geen enkel argument om het handelen binnen de RK kerk te bagatelliseren, of nog erger te suggereren dat het eigenlijk wel meevalt.

Puur whataboutism, hunnie doen het ook!
Dan moeten ze vervolgd worden! Justitie kiest ervoor dat niet te doen.
  donderdag 7 oktober 2021 @ 14:47:28 #160
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_201670587
quote:
2s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 14:42 schreef OllieA het volgende:
Gaan we nu als betooglijn krijgen dat kindermisbruik eigenlijk overal plaatsvindt, dus dat er niet zo moeilijk gedaan moet worden over de RK kerk?
In gezinnen, op scholen, bij de BBC. De Boy Scouts of America. De jeugdzorg. Andere kerken.

Dat is zo. Het komt in heel veel geledingen voor. Veel te veel. Dat vormt echter geen enkel argument om het handelen binnen de RK kerk te bagatelliseren, of nog erger te suggereren dat het eigenlijk wel meevalt.

Puur whataboutism, hunnie doen het ook!
Alles bij elkaar genomen komt het inderdaad veel te veel voor, OllieA. :o Dat is correct! :)
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  donderdag 7 oktober 2021 @ 14:47:31 #161
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_201670588
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 14:44 schreef Gia het volgende:

[..]
Ja, dat lost kindermisbruik op.
[..]
Als een OvJ wil vervolgen, kan de kerk daar niets tegen doen. Maar dat gebeurde niet!
Wat moet de kerk dan doen?
Priesters uit het ambt zetten?

Pedofielen niet herplaatsen bij een andere parochie zodat ze daar nieuwe slachtoffers kunnen maken?

Niet meer oog hebben voor de reputatie van de kerk dan voor de noden van kinderen?
  donderdag 7 oktober 2021 @ 14:47:39 #162
3542 Gia
User under construction
pi_201670590
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 14:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dit heeft nu echt helemaal niets te maken met waar het hier over gaat.
Hoezo niet? Is evengoed kindermisbruik binnen een religie.

Eigenlijk veel erger, dit keurt dat geloof nog goed ook.
  donderdag 7 oktober 2021 @ 14:53:33 #163
3542 Gia
User under construction
pi_201670635
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 14:47 schreef detaris het volgende:


Priesters uit het ambt zetten?
Dan gaan ze ergens wonen, waar niemand er nog zicht op heeft.
quote:
Pedofielen niet herplaatsen bij een andere parochie zodat ze daar nieuwe slachtoffers kunnen maken?
Nee, inderdaad, beter in een functie waar ze niet met kinderen in aanraking komen.
quote:
Niet meer oog hebben voor de reputatie van de kerk dan voor de noden van kinderen?
Ik heb de indruk dat dat ook al niet meer zo is.

We kunnen het verleden wel willen veranderen en 100x herhalen hoe fout dat handelen was, maar dat gaat niet.
Volgens mij is er tegenwoordig veel veranderd op dat gebied.
pi_201670654
quote:
4s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 14:47 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Alles bij elkaar genomen komt het inderdaad veel te veel voor, OllieA. :o Dat is correct! :)
Jij staat op mijn ignore list omdat je volstrekt te kwade trouw bent. Beschouw dit maar als de laatste woorden die ik aan jou verspil.
quote:
3s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 14:40 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Nogmaals allemaal leuk en aardig maar het gaat voornamelijk om de slachtoffers, oftewel hen die beweren het aan den lijve te hebben ondervonden. Zij hebben in allereerste instantie het volste recht van spreken. En dan blijft het nog maar de vraag hoe de vork werkelijk in de steel zit.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  donderdag 7 oktober 2021 @ 15:06:33 #165
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_201670734
quote:
2s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 14:56 schreef OllieA het volgende:

[..]
Jij staat op mijn ignore list omdat je volstrekt te kwade trouw bent. Beschouw dit maar als de laatste woorden die ik aan jou verspil.
[..]

Al eerder gehoord OllieA, maar niets is minder waar. ;)
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_201670821
quote:
1s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 14:47 schreef Gia het volgende:

Hoezo niet? Is evengoed kindermisbruik binnen een religie.

Eigenlijk veel erger, dit keurt dat geloof nog goed ook.
Waar in de bijbel kan ik een leeftijdslimiet vinden?
  donderdag 7 oktober 2021 @ 15:36:02 #167
3542 Gia
User under construction
pi_201671053
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 15:14 schreef Billy-jazz het volgende:

Waar in de bijbel kan ik een leeftijdslimiet vinden?
Dus, omdat er in de eeuwenoude boeken geen leeftijdsgrens is genoemd om te mogen trouwen, is trouwen met een kind van 10 normaal?

Of denk je dat de kerk het kindermisbruik goedkeurt om die reden?

Rare vraag eigenlijk.

Toen die boeken werden geschreven, bestond er nog geen wettelijke leeftijd om te trouwen. Tegenwoordig wel. Tegenwoordig vinden we het niet meer normaal dat een man van 45 zijn piemel in een kind van 11 stopt.
Ook de RK-kerk vindt dat niet normaal.
Maar sommige andere religies, schijnbaar wel. Geestelijken sluiten deze huwelijken zelfs.
  donderdag 7 oktober 2021 @ 15:37:57 #168
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_201671072
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 15:36 schreef Gia het volgende:

[..]
Dus, omdat er in de eeuwenoude boeken geen leeftijdsgrens is genoemd om te mogen trouwen, is trouwen met een kind van 10 normaal?

Of denk je dat de kerk het kindermisbruik goedkeurt om die reden?

Rare vraag eigenlijk.

Toen die boeken werden geschreven, bestond er nog geen wettelijke leeftijd om te trouwen. Tegenwoordig wel. Tegenwoordig vinden we het niet meer normaal dat een man van 45 zijn piemel in een kind van 11 stopt.
Ook de RK-kerk vindt dat niet normaal.
Maar sommige andere religies, schijnbaar wel. Geestelijken sluiten deze huwelijken zelfs.
Wat heeft dit te maken met misbruik binnen de RKK? Andere mensen doen nog veel ergere dingen dus dat van ons valt wel mee oid? :N
pi_201671084
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 15:36 schreef Gia het volgende:

[..]
Dus, omdat er in de eeuwenoude boeken geen leeftijdsgrens is genoemd om te mogen trouwen, is trouwen met een kind van 10 normaal?

Of denk je dat de kerk het kindermisbruik goedkeurt om die reden?

Rare vraag eigenlijk.

Toen die boeken werden geschreven, bestond er nog geen wettelijke leeftijd om te trouwen. Tegenwoordig wel. Tegenwoordig vinden we het niet meer normaal dat een man van 45 zijn piemel in een kind van 11 stopt.
Ook de RK-kerk vindt dat niet normaal.
Maar sommige andere religies, schijnbaar wel. Geestelijken sluiten deze huwelijken zelfs.
Hahaha, lachwekkend. Je religie keurt het dus niet af. Wat lul je dan over andere religies.

Waarom was er toen geen wettelijke leeftijd om te trouwen en nu wel? Kon jouw 'god' niet vooruit denken dan?
  donderdag 7 oktober 2021 @ 15:48:09 #170
3542 Gia
User under construction
pi_201671209
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 15:39 schreef Billy-jazz het volgende:

[..]
Hahaha, lachwekkend. Je religie keurt het dus niet af.
Mijn religie keurt seks met minderjarigen af. Ook seks buiten het huwelijk.
quote:
Wat lul je dan over andere religies.

Waarom was er toen geen wettelijke leeftijd om te trouwen en nu wel? Kon jouw 'god' niet vooruit denken dan?
God heeft niks van doen met landelijke, of wereldwijde, wetgeving. Geen enkel geloof staat boven de wet.
pi_201671237
quote:
1s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 15:48 schreef Gia het volgende:
Mijn religie keurt seks met minderjarigen af. Ook seks buiten het huwelijk.
O ja? Laat zien waar ik dit kan vinden in jouw bijbel?
En we zijn weer terug bij af.

quote:
God heeft niks van doen met landelijke, of wereldwijde, wetgeving. Geen enkel geloof staat boven de wet.
Welke wet? De Nederlandse wet? Dat staat niet gelijk aan de christelijke wet. Time to smell the coffee, jouw religie keurt het niet af, tenzij de Nederlandse wet jouw religie is en niet het katholicisme.
  donderdag 7 oktober 2021 @ 15:52:09 #172
3542 Gia
User under construction
pi_201671259
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 15:37 schreef detaris het volgende:

Wat heeft dit te maken met misbruik binnen de RKK? Andere mensen doen nog veel ergere dingen dus dat van ons valt wel mee oid? :N
Ik snap niet waarom er zoveel aandacht is voor iets wat vroeger fout is gegaan. Iedereen buitelt over de wandaden, 70 jaar geleden, binnen RK-instituten, maar over wandaden binnen andere religies, gezinnen en instituten hoor je niemand. Zit het daar misschien nog in de doofpot?
  donderdag 7 oktober 2021 @ 15:58:18 #173
3542 Gia
User under construction
pi_201671336
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 15:50 schreef Billy-jazz het volgende:


O ja? Laat zien waar ik dit kan vinden in jouw bijbel?
En we zijn weer terug bij af.
https://cip.nl/56443-7-be(...)het-huwelijk-en-seks
quote:
Welke wet? De Nederlandse wet? Dat staat niet gelijk aan de christelijke wet. Time to smell the coffee, jouw religie keurt het niet af, tenzij de Nederlandse wet jouw religie is en niet het katholicisme.
De Nederlandse wet gaat boven alle geloofswetten.
De wet is geen religie.

En zoals de teksten hierboven vermelden keurt mijn geloof seks met kinderen af, want dat is per definitie seks buiten het huwelijk.

Ouwe lullen laten trouwen met kinderen is volgens de Islam dé manier om seks met kinderen toe te staan. Ze zijn immers getrouwd dan!
pi_201671444
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 15:58 schreef Gia het volgende:

[..]
https://cip.nl/56443-7-be(...)het-huwelijk-en-seks
[..]
De Nederlandse wet gaat boven alle geloofswetten.
De wet is geen religie.

En zoals de teksten hierboven vermelden keurt mijn geloof seks met kinderen af, want dat is per definitie seks buiten het huwelijk.

Ouwe lullen laten trouwen met kinderen is volgens de Islam dé manier om seks met kinderen toe te staan. Ze zijn immers getrouwd dan!
Nee, zo makkelijk kom jij er niet vanaf! Zeg gewoon dat jouw bijbel geen leeftijdslimiet bevat! Maria was 12 jaar!

Geen seks buiten het huwelijk, ja seks buiten het huwelijk is ook verboden in andere religies. Maar waar staat dat je niet met minderjarigen mag trouwen?

Het staat ook niet op de website die jij hebt gedeeld.
  donderdag 7 oktober 2021 @ 16:17:30 #175
3542 Gia
User under construction
pi_201671567
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 16:06 schreef Billy-jazz het volgende:

[..]
Nee, zo makkelijk kom jij er niet vanaf! Zeg gewoon dat jouw bijbel geen leeftijdslimiet bevat! Maria was 12 jaar!

Geen seks buiten het huwelijk, ja seks buiten het huwelijk is ook verboden in andere religies. Maar waar staat dat je niet met minderjarigen mag trouwen?

Het staat ook niet op de website die jij hebt gedeeld.
De priesters die kinderen misbruikten waren niet met die kinderen getrouwd.
Trouwen met een kind om er seks mee te kunnen hebben, is :r
Maria is, volgens het geloof, bezwangerd door de Heilige Geest, mja, ik denk dat ze stoned was of zo en niet meer wist wat er gebeurd was, maar dat terzijde. In die tijd was het wettelijk gezien niet verboden te trouwen met een 12-jarige. Tegenwoordig wel.
pi_201671589
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 15:52 schreef Gia het volgende:

[..]
Ik snap niet waarom er zoveel aandacht is voor iets wat vroeger fout is gegaan. Iedereen buitelt over de wandaden, 70 jaar geleden, binnen RK-instituten, maar over wandaden binnen andere religies, gezinnen en instituten hoor je niemand. Zit het daar misschien nog in de doofpot?
Misschien omdat het topic gaat over een rapportage over misbruik in de Franse RK? Een tijdsperiode beslaand van 1950 tot begin 2000? En waarbij één van de conclusies is dat de problemen nog steeds niet zijn opgelost...
Dat is wel iets recenter dan 70 jaar geleden.

Maar blijf maar je best doen om er een islam topic van te maken. Dat leidt fijn af.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  donderdag 7 oktober 2021 @ 16:32:10 #177
3542 Gia
User under construction
pi_201671776
quote:
2s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 16:19 schreef OllieA het volgende:

[..]
Misschien omdat het topic gaat over een rapportage over misbruik in de Franse RK? Een tijdsperiode beslaand van 1950 tot begin 2000? En waarbij één van de conclusies is dat de problemen nog steeds niet zijn opgelost...
Dat is wel iets recenter dan 70 jaar geleden.

Maar blijf maar je best doen om er een islam topic van te maken. Dat leidt fijn af.
Nogmaals, overal waar volwassenen met kinderen werken, komt misbruik voor. Van belang is hoe we daar mee om gaan. Hedentendage heeft de RK kerk het misbruik ten strengste veroordeeld. Wil niet zeggen dat er geen foute priesters meer kunnen zijn; pedofielen worden priester, scoutingleider, jeugdtrainer bij het voetbal of trouwen en maken kinderen om te misbruiken. Shit happens.

Blijven herhalen hoe erg het is geweest binnen de kerk lost niks op. Je kunt dat ook niet meer terugdraaien of veranderen, alleen voor de toekomst voorkomen.

Ik lees hier dat de RK kerk afgeschaft moet worden. Maar de RK kerk is gelijk aan het RK geloof en dat kun je niet afschaffen. Kerkgebouwen kun je sluiten, maar ook dat lost niets op.

Overigens voor degenen die dat nog niet begrijpen: Het woordje 'kerk' in RK-kerk staat niet voor een gebouw, wat je zou kunnen sluiten.
  donderdag 7 oktober 2021 @ 17:36:34 #178
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_201672358
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 15:52 schreef Gia het volgende:

[..]
Ik snap niet waarom er zoveel aandacht is voor iets wat vroeger fout is gegaan. Iedereen buitelt over de wandaden, 70 jaar geleden, binnen RK-instituten, maar over wandaden binnen andere religies, gezinnen en instituten hoor je niemand. Zit het daar misschien nog in de doofpot?
:')
  donderdag 7 oktober 2021 @ 19:25:04 #179
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_201673550
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:24 schreef theunderdog het volgende:
216.000 klinkt natuurlijk als heel erg veel. Maar men moet meenemen dat dit dus in een tijdbestek van 71 jaar is.

Elk kind dat slachtoffer is geworden, is er een teveel. Maar laten we wel rationeel blijven en niet onze onderbuik laten spreken.
Ja, je hebt gelijk. Dat zijn er maar 3042 per jaar en dus 'slechts' 8 per dag. Gedurende 71 jaar.....
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 7 oktober 2021 @ 19:30:26 #180
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_201673642
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 16:06 schreef Billy-jazz het volgende:

Nee, zo makkelijk kom jij er niet vanaf! Zeg gewoon dat jouw bijbel geen leeftijdslimiet bevat! Maria was 12 jaar!
Zelfs ik (atheist) weet dat niemand weet hoe oud Maria was.

quote:
Geen seks buiten het huwelijk, ja seks buiten het huwelijk is ook verboden in andere religies. Maar waar staat dat je niet met minderjarigen mag trouwen?
In de Nederlandse wet, artikel 1:31 van het Burgerlijk Wetboek. Je moet minimaal 18 jaar zijn om te mogen trouwen in Nederland.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  Beste debater 2022 donderdag 7 oktober 2021 @ 19:37:30 #181
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201673752
Wat het Vaticaan moet doen:

- Alle betrokken priesters die nog leven per direct ontslaan en overleveren aan de wereldlijke rechtbank. Dat wil dus ook zeggen alle klerikale functie en privileges inleveren, inclusief pensioenrechten e.d.

- Idem voor alle verantwoordelijke bisschoppen die in betreffende diocees deze priesters de hand boven het hoofd hebben gehouden.

- Per direct afschaffen van celibaat. Ik ben ervan overtuigd dat het gros van de misdadigers (want dat zijn het) helemaal geen pedo's zijn maar seksueel gefrustreerde mannetjes die niet alleen a) een loodzware seksuele moraal volgen, die met menselijke natuur niets van doen heeft maar ook b) de toegang hebben gekregen tot een doelgroep die het minst mondig, meest kneedbaar en snelst te intimideren is.

- Herziening van de seksuele moraal. Zie boven. Ik denk dat we na pak 'm beet 20 eeuwen criminalisering van seksualiteit, verdringen van seksualiteit en demonisering van seksualiteit kunnen concluderen dat dat niet werkt.

Kom op Frans, grijp in.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 7 oktober 2021 @ 19:56:05 #182
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_201674090
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 15:39 schreef Billy-jazz het volgende:

[..]
Hahaha, lachwekkend. Je religie keurt het dus niet af. Wat lul je dan over andere religies.

Waarom was er toen geen wettelijke leeftijd om te trouwen en nu wel? Kon jouw 'god' niet vooruit denken dan?
Volgens mij keer je de zaak nu een beetje om. Juist omdat het christendom hier niets over zegt is het geen halszaak en kan het zonder bezwaar de seculiere trend op dit vlak volgen. Dat lijkt me in dit geval een voordeel.
pi_201674468
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 19:56 schreef Iblardi het volgende:

Volgens mij keer je de zaak nu een beetje om. Juist omdat het christendom hier niets over zegt is het geen halszaak en kan het zonder bezwaar de seculiere trend op dit vlak volgen. Dat lijkt me in dit geval een voordeel.
Het is een double edged sword, je kunt net zo makkelijk de pedo trend volgen.
pi_201674575
quote:
1s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 14:47 schreef Gia het volgende:

[..]
Hoezo niet? Is evengoed kindermisbruik binnen een religie.

Eigenlijk veel erger, dit keurt dat geloof nog goed ook.
Waarom vergelijk je misbruik met misbruik? Waarom zoek je excuses voor gedrag dat absoluut verwerpelijk is?

Mattheus 18 En zo wie zodanig een kindeken ontvangt in Mijn Naam, die ontvangt Mij.
Maar zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem nutter, dat een molensteen aan zijn hals gehangen, en dat hij verzonken ware in de diepte der zee.

Dat is Jezus' mening.
pi_201674697
edit
  donderdag 7 oktober 2021 @ 22:02:41 #186
224960 highender
Travellin' Light
pi_201675966
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 20:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Waarom vergelijk je misbruik met misbruik? Waarom zoek je excuses voor gedrag dat absoluut verwerpelijk is?

Mattheus 18 En zo wie zodanig een kindeken ontvangt in Mijn Naam, die ontvangt Mij.
Maar zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem nutter, dat een molensteen aan zijn hals gehangen, en dat hij verzonken ware in de diepte der zee.

Dat is Jezus' mening.
Ongelovige kleintjes zijn voor jezus blijkbaar irrelevant.
pi_201676029
quote:
15s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 22:02 schreef highender het volgende:

[..]
Ongelovige kleintjes zijn voor jezus blijkbaar irrelevant.
Nee, wie aan kinderen komt die in Jezus geloven krijgen met z'n vader te maken.

Oh, wacht... Maarja, gelovigen hebben altijd kudo's... Want ja...Waarom zou je anders geloven. :)
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')