abonnement Unibet Coolblue
pi_201642961
https://nos.nl/artikel/24(...)ar-geen-wondermiddel

quote:
De strijd tegen corona heeft mogelijk een nieuw wapen. Of een nieuwe hamer, eigenlijk. Het antivirale middel molnupiravir, vernoemd naar krijgshamer Mjölnir van de Noorse dondergod Thor, kan als het op tijd wordt toegediend 50 procent van de ziekenhuisopnames en overlijdensgevallen in risicogroepen voorkomen, maakte farmaceut Merck vorige week bekend op basis van klinisch onderzoek.

De beurskoers van Merck steeg bliksemsnel. De Verenigde Staten hebben al een bestelling geplaatst en verschillende Aziatische landen hebben vergevorderde interesse in het middel. Er wordt gesproken van een gamechanger. Maar is het dat ook? En waarom hebben we het nodig als we ook al vaccins hebben?

Viroloog Eric Snijder van het LUMC noemt de resultaten die Merck bekendmaakte bemoedigend en "een welkome aanvulling". Het antivirale middel waar tot nu toe wel enige werking tegen corona van is aangetoond, remdesivir, moet via een infuus worden toegediend. "Dat gebeurt bijna alleen in een ziekenhuis, en dus pas als iemand is opgenomen", aldus Snijder.

Molnupiravir is een pil en zou, als het door de geneesmiddelenautoriteiten wordt toegelaten, het eerste orale antivirale middel zijn tegen corona. "Dat maakt de toediening veel eenvoudiger", zegt ook de Belgische viroloog Marc Van Ranst. Toch wil hij het enthousiasme temperen: "Een kanttekening is dat het, zoals alle antivirale middelen, zo vroeg mogelijk ingenomen moet worden. Antivirale middelen zullen geen wondermiddelen zijn."

Foutjes in genetische code
Volgens Merck is er effect als er binnen vijf dagen na het ontstaan van de klachten met de behandeling begonnen wordt. Dan moet een patiënt er vijf dagen lang tweemaal per dag vier pillen van slikken. Molnupiravir zorgt voor foutjes in de genetische code van het virus, waardoor wordt voorkomen dat het virus kopietjes van zichzelf kan maken.

Als een patiënt eenmaal is opgenomen, heeft het middel geen duidelijk meetbaar effect, bleek uit eerder onderzoek van Merck. Dan kunnen er in het ziekenhuis nog wel andere middelen worden ingezet, zoals remdesivir en in het lab ontwikkelde antistoffen, maar dat is in een latere fase van de infectie waardoor de kans op een slechte uitkomst groter is.

"Antivirale middelen tegen griep lieten ook bemoedigende resultaten zien", zegt Van Ranst. "Mits ze op tijd werden toegediend. Dat is in de praktijk vaak toch niet makkelijk." Dat constateert ook Eric Snijder: "Voordat je een diagnose hebt gesteld, kan het toch een paar dagen verder zijn. Maar je wilt het middel ook niet geven voordat je weet of iemand corona heeft."

Resistentie
Net als bij bacteriën die bestreden worden met antibiotica bestaat bij antivirale middelen het risico op het optreden van resistentie. Een virus muteert dan zo dat het middel niet meer effectief is: "Je wilt op z'n minst dat er met een positieve zelftest, maar liever nog met een PCR-test, is aangetoond dat iemand geïnfecteerd is. Maar ook dan moet je het nog selectief inzetten om resistentieproblemen zo klein mogelijk te houden", zegt Snijder.

Om resistentie tegen te gaan is een combinatietherapie van antivirale middelen eigenlijk aanbevolen. "Zo werkt het bijvoorbeeld ook bij HIV-remmers", zegt Snijder. Maar die middelen moeten er dan wel zijn. Ook farmaceuten Pfizer, Roche en Atea Pharmaceuticals werken op dit moment aan antivirale middelen tegen corona die experts als kansrijk inschatten. Een combinatie van virusremmers versterkt in theorie ook de werking doordat het virus op meer plekken wordt aangevallen.

Mocht molnupiravir afzonderlijk op de markt komen, zet het dan vooral in bij de risicogroepen, zeggen Snijder en Van Ranst: ouderen, mensen met onderliggend lijden en mensen bij wie de vaccins niet voldoende aanslaan. Ook voor mensen die zich bewust niet hebben laten vaccineren biedt het een extra behandelingsmogelijkheid om ziekenhuisopnames te voorkomen, maar volgens Van Ranst levert dat wel een "moreel dilemma" op: een vaccin voorkomt immers vaak dat iemand geïnfecteerd raakt en is daarmee ook veel kosteneffectiever.

Het moet daarom niet als alternatief voor een vaccin gezien worden, vindt Van Ranst: "Het kostenaspect zal ook een probleem worden om het wereldwijd in te zetten, terwijl een vaccin maar een paar euro kost." Merck rekent de VS 700 dollar per behandeling, in totaal veertig pillen. De farmaceut zegt rekening te houden met hoe rijk een land is als er met andere landen een deal gesloten wordt.

'Handig voor overbruggingsperiode'
Ook Snijder vindt virusremmers geen alternatief voor een vaccin, maar toch hebben we ze straks wellicht op grotere schaal nodig: "Het kan zijn dat er een variant van het SARS-CoV-2 komt waar de vaccins niet meer tegen werken, of een heel nieuw coronavirus." Vaccins zijn redelijk snel aan te passen aan nieuwe varianten en coronavirussen, maar toch kan het wel een half jaar duren voordat die dan in te zetten zijn: "Dan is het fijn om dit soort middelen te hebben om die periode te overbruggen."

Het deel van het coronavirus dat vooral muteert is het zogeheten spike-eiwit, waarmee het zich aan menselijke cellen hecht. De vaccins richten zich op dat spike-eiwit, maar de virusremmers richten zich op andere eiwitten. Snijder: "Die eiwitten muteren minder makkelijk. De antivirale middelen werken dus waarschijnlijk ook tegen toekomstige coronavarianten en tegen de hele familie van verschillende coronavirussen."
pi_201642966
Ik vraag me nu wel meteen af of mensen die anti-vax zijn deze pil wel willen nemen of dat ze deze ook links laten liggen?

quote:
Volgens Merck is er effect als er binnen vijf dagen na het ontstaan van de klachten met de behandeling begonnen wordt. Dan moet een patiënt er vijf dagen lang tweemaal per dag vier pillen van slikken.

[..]

Als een patiënt eenmaal is opgenomen, heeft het middel geen duidelijk meetbaar effect


[ Bericht 63% gewijzigd door #ANONIEM op 05-10-2021 09:34:58 ]
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:56:37 #3
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_201643214
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 09:33 schreef Dries4Ever het volgende:
Ik vraag me nu wel meteen af of mensen die anti-vax zijn deze pil wel willen nemen of dat ze deze ook links laten liggen?
[..]

Misschien een gedeelte wel en misschien sommigen niet. Altijd tricky om er vanuit te gaan dat deze hele groep hetzelfde denkt.
To BG or not to BG!
  Moderator dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:11:04 #4
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_201643351
DIt topic gaat over een nieuwe virusremmer, het topic hoeft niet te gekaapt te worden met posts over andere medicijnen en testen.
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:17:29 #5
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_201643428
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 09:33 schreef Dries4Ever het volgende:
Ik vraag me nu wel meteen af of mensen die anti-vax zijn deze pil wel willen nemen of dat ze deze ook links laten liggen?
[..]

Ligt eraan of het van die leuke ads krijgt van 'JE DOKTER WIL NIET DAT JE DIT WEET!' dan zijn ze gelijk om.
pi_201643588
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 09:33 schreef Dries4Ever het volgende:
Ik vraag me nu wel meteen af of mensen die anti-vax zijn deze pil wel willen nemen of dat ze deze ook links laten liggen?
[..]

Over het algemeen hebben antivirale middelen meer bijwerkingen.
Bijvoorbeeld PreP ter voorkoming van een HIV besmetting heeft best een lijst met heftige bijwerkingen.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_201643612
Maar als ik het goed begrijp is de virusremmer een 5 daagse kuur die je neemt na besmetting. Is dus niet preventief.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 05-10-2021 11:47:12 ]
pi_201643683
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 10:36 schreef Emmerdeur het volgende:
Maar als ik het goed begruik is dr virusremmer een 5 daagse kuur die je neemt na besmetting. Is dis niet preventief.
Klopt, ideaal voor mensen die niet willen vaccineren maar wel willen blijven leven.
pi_201643972
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 10:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Klopt, ideaal voor mensen die niet willen vaccineren maar wel willen blijven leven.
Maar hoe deel je het uit en laat je het mensen innemen? Je moet er wel een beetje op tijd bij zijn.
Normaal komt pas in het ziekenhuis de spijt, dat is nu ook te laat.
pi_201644031
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 11:16 schreef Adames het volgende:

[..]
Maar hoe deel je het uit en laat je het mensen innemen? Je moet er wel een beetje op tijd bij zijn.
Normaal komt pas in het ziekenhuis de spijt, dat is nu ook te laat.
Dat is het risico van niet vaccineren.

Al is er natuurlijk nog de groep die wel gevaccineerd is en toch ziek wordt (~5% kans) of niet gevaccineerd kon worden om medische redenen.

Hopelijk kan dit iig levens redden.
  Moderator dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:37:16 #11
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_201644204
Als we maar door gaan over andere medicijnen dan veeg ik alles wel.
pi_201644256
twitter

Voor wie wil weten hoe het technisch werkt. Maar vaccineren is altijd nog beter dan dit.
pi_201644291
Ik neem het niet (reden is voor een ander topic)
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
pi_201644509
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 11:40 schreef ipa84 het volgende:
[ twitter ]
Voor wie wil weten hoe het technisch werkt. Maar vaccineren is altijd nog beter dan dit.
Ik begrijp niet alles (understatement) maar wel interessant om te zien hoe zo'n virus zichzelf vernietigt door een kleine aanpassing te maken.

Geeft me toch wat meer vertrouwen dan een random middel tegen parasieten.
pi_201644671
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 12:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik begrijp niet alles (understatement) maar wel interessant om te zien hoe zo'n virus zichzelf vernietigt door een kleine aanpassing te maken.

Geeft me toch wat meer vertrouwen dan een random middel tegen parasieten.
Klopt hier hetzelfde hoor. Maar er zijn altijd mensen die het wel interessant vinden om te weten hoe het ongeveer werkt. Ik had wel ergens gelezen dat het helemaal niet zo gek is dat ze in het begin naar HCQ en Ivertimine hebben gekeken want er zat wel een soort van anti-virale potentie in. Maar al snel kwam naar boven uit goede studies dat die middelen niks deden. Met HCQ bijvoorbeeld hielden veel mensen zich vooral vast aan die Frans man maar die gooide elke dode en zwaar zieke uit zijn onderzoeksgroep. Dan krijg je al snel een vertekent beeld.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')