abonnement Unibet Coolblue
pi_201656725
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 11:00 schreef probeer het volgende:

[..]
Ambtenaren voeren die gesprekken. De wens is dat politici rechtstreeks eens luisteren.
Je leest dus niet mijn eerdere post. Zie hier: POL / De kabinetsformatie #92 In rondjes
Bewindspersonen voeren die gesprekken. En kamerleden vast ook. Maar niet aan de formatietafel.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201656749
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 11:01 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Ook bij dat soort vakken hoor je als leerkracht geen overtuiging over te dragen. Je hoort te doceren over de verschillende (!) overtuigingen die je tegenkomt in de samenleving.

Het overdragen van een overtuiging doe je maar in een kerk. Niet op een door de staat gefinancierde school waar men aan de leerplicht voldoet.
Mee eens hoor. Het beste is in mijn ogen ook seculier onderwijs
pi_201656776
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 11:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je leest dus niet mijn eerdere post. Zie hier: POL / De kabinetsformatie #92 In rondjes
Bewindspersonen voeren die gesprekken. En kamerleden vast ook. Maar niet aan de formatietafel.
Een zaaltje huren en dan vanaf een podium luisteren naar een zaal vol mensen die ieder (of zelfs maar een deel) enkele minuten spreektijd kunnen krijgen.

Dat is echt heel wat anders dan een 1 op 1 gesprek waar men tegenover elkaar zit. Zoals hem in Groningen wel lukt.

Dat je de vergelijking überhaupt maakt spreekt al boekdelen. Zo mag ik bij mijn psycholoog ook plaatsnemen in een zaaltje vol andere cliënten en mijn verhaal richting een podium houden.

:')

Kom op zeg.
"Pools are perfect for holding water"
pi_201656780
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 11:04 schreef Makrelis het volgende:

[..]
Mee eens hoor. Het beste is in mijn ogen ook seculier onderwijs
Als het 100% zeker was dat je op seculier onderwijs als leerling gewoon kunt zeggen dat de bijbel Gods woord is en van kaft tot kaft waar zonder tegen te worden gesproken of zelfs uit te worden door een docent, zou dat kunnen. Helaas leven we niet in die ideale wereld. En dus krijg je dan kinderen die moeten kiezen tussen wie de waarheid spreekt: ouders of leraar. Slecht voor de opvoeding en slecht voor het onderwijs.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201656782
quote:
1s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 10:58 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dus ja, elke leerkracht moet de identiteit uitdragen. En als je daar dan geen kennis over hebt, dan kun je dat gewoon niet. Het is dus gewoon een onderdeel van je takenpakket als leerkracht op een school. Kun je daar niet aan voldoen, dan ben je gewoon niet geschikt voor de baan.
“Bent u bereid om dagelijks iets uit de Bijbel voor te lezen?” is uiteraard een wezenlijk andere vraag dan de vraag “Gelooft u ook eigenlijk dat er ooit eens een persoon op deze aardbol heeft rondgelopen die God himself was?” Dat eerste kun je bevragen en heb ik eerlijk gezegd ook weleens gedaan (Genesis blijft leuk werk om uit voor te lezen). Dat laatste is een privékwestie. Sterker nog, of ik daar ook in geloof is een irrelevante vraag, het draait erom of ik mijn functie professioneel uitoefen. Desondanks blijf jij die privé-overtuigingen maar sterk koppelen aan iemands functioneren, terwijl dat volgens mij los van elkaar staat en zelfs een vorm van discriminatie is om sollicitanten erop af te wijzen.

Maar iets zegt me dat we daar niet uit gaan komen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-10-2021 11:11:30 ]
pi_201656795
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 11:06 schreef probeer het volgende:

[..]
Een zaaltje huren en dan vanaf een podium luisteren naar een zaal vol mensen die ieder (of zelfs maar een deel) enkele minuten spreektijd kunnen krijgen.

Dat is echt heel wat anders dan een 1 op 1 gesprek waar men tegenover elkaar zit.

Dat je de vergelijking überhaupt maakt spreekt al boekdelen.
Je leest dus mijn links niet, want die 1-op-1 gesprekken doen ze ook. Nee, niet met alle 49.000 (dacht ik) gevallen. Dat gaat ook niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201656801
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 11:01 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Ook bij dat soort vakken hoor je als leerkracht geen overtuiging over te dragen. Je hoort te doceren over de verschillende (!) overtuigingen die je tegenkomt in de samenleving.

Het overdragen van een overtuiging doe je maar in een kerk. Niet op een door de staat gefinancierde school waar men aan de leerplicht voldoet.
Wat jij wenst is geen wet.
In het bijzonder onderwijs op religieuze grondslag kan je prima leerlingen oppervlakkig kennis laten maken met een varia aan levensbeschouwingen en de eigen religieuze grondslag veel actiever onderschrijven en uitdragen. En zodoende ook aan de leerlingen onderwijzen.

Als ouders kies je bewust voor een bepaald type school. Zo heb je ook bijzondere scholen op onderwijskundige grondslag. En ja op een Montessori school worden dan de onderwijskundige ideeën van Maria Montessori toegepast en dus gepropageerd aan leerlingen. Daar kiezen ouders en leerkrachten voor. Ben je als ouder een aanhanger van de didactische inzichten van Rudolf Steiner dan kan je je kinderen beter op een Vrije school zetten ipv proberen de andere school aan te passen.

Zo werkt het Nederlandse onderwijssysteem waarbij ouders (en leerkrachten) met een gemeenschappelijk beeld of ideaal een school stichten. Elke school moet aan een aantal basis pedagogische en didactische doelen voldoen die de overheid heeft vastgelegd en controleert (onderwijsinspectie). De rest staat vrij en wordt dus ingevuld door de identiteit van de school. Die dus weer bepaald wordt door ouders en leerkrachten.
pi_201656829
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 11:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als het 100% zeker was dat je op seculier onderwijs als leerling gewoon kunt zeggen dat de bijbel Gods woord is en van kaft tot kaft waar zonder tegen te worden gesproken of zelfs uit te worden door een docent, zou dat kunnen. Helaas leven we niet in die ideale wereld. En dus krijg je dan kinderen die moeten kiezen tussen wie de waarheid spreekt: ouders of leraar. Slecht voor de opvoeding en slecht voor het onderwijs.
Als mijn leerling zegt dat de lucht groen is corrigeer ik dat ook. Waarom zou ik dat niet mogen doen bij de Bijbel?

Ik schreef hierboven al het voorbeeld van een leerling die ik had die claimde dat de aarde pas 4.000 jaar oud was toen ik het had over paleogeografie. Wat zou ik daar dan mee moeten volgens jou? Gelijk geven over iets wat aantoonbaar onzin is? :{
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_201656837
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 11:10 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Wat jij wenst is geen wet.
In het bijzonder onderwijs op religieuze grondslag kan je prima leerlingen oppervlakkig kennis laten maken met een varia aan levensbeschouwingen en de eigen religieuze grondslag veel actiever onderschrijven en uitdragen. En zodoende ook aan de leerlingen onderwijzen.

Als ouders kies je bewust voor een bepaald type school. Zo heb je ook bijzondere scholen op onderwijskundige grondslag. En ja op een Montessori school worden dan de onderwijskundige ideeën van Maria Montessori toegepast en dus gepropageerd aan leerlingen. Daar kiezen ouders en leerkrachten voor. Ben je als ouder een aanhanger van de didactische inzichten van Rudolf Steiner dan kan je je kinderen beter op een Vrije school zetten ipv proberen de andere school aan te passen.

Zo werkt het Nederlandse onderwijssysteem waarbij ouders (en leerkrachten) met een gemeenschappelijk beeld of ideaal een school stichten. Elke school moet aan een aantal basis pedagogische en didactische doelen voldoen die de overheid heeft vastgelegd en controleert (onderwijsinspectie). De rest staat vrij en wordt dus ingevuld door de identiteit van de school. Die dus weer bepaald wordt door ouders en leerkrachten.
Ja, dat weet ik. Dank je.

Ik vind dat echter verkeerd.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_201656845
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 20:19 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Ik kan me grotendeels vinden in zijn sociaal-democratische principes, maar zijn standpunten wat betreft autochtonen, allochtonen, integratie, racisme enz vind ik polariserend, net zoals ik die van Wilders polariserend vind overigens.
Er is niks polariserend aan de Toeslagenaffaire waarbij voornamelijk mensen met een migratieachtergrond werden getroffen. Beleid dat deels uit het kabinet Rutte 1 kwam met gedoogsteun van de PVV.

Vergeet verder niet dat Rutte de verkiezingen won in 2017 van de PVV na de Turkije rel. Blijkbaar was zoiets onbenulligs genoeg om mensen te laten stemmen op Rutte in plaats van Wilders. Niet op de inhoud maar op het plaatje aangevoerd door een stukje xenofobie.

Institutioneel racisme bestaat volgens Rutte in een van de Toeslagenaffaire debatten al noem ik het liever xenofobie. Maar dat het BLM demonstratie in Nederland en Derksen rel maandenlange discussie opwekte in Nederland betekent dat het een groot probleem is onze maatschappij. Een probleem dat zich zelfs afspeelt tussen hoogopgeleiden in mijn omgeving die lijden aan xenofobie of vooroordelen jegens bijv vluchtelingen zoals bijv Afghanen en dat soort polarisatie tussen doelgroepen mag je toch aanschrijven aan een Wilders, Rutte in zijn populistische dagen of Ankie Broekers Knol die vertelt dat er honderden duizenden Afghanen komen. En niet een Denk of Bij1. Ik heb niks met Simons maar heb haar nooit iets over vluchtelingen horen zeggen en nee die wilt niet heel Afrika hierheen halen.
pi_201656848
quote:
1s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 11:07 schreef TomWaits het volgende:

[..]
“Bent u bereid om dagelijks iets uit de Bijbel voor te lezen?” is uiteraard een wezenlijk andere vraag dan de vraag “Gelooft u ook eigenlijk dat er ooit eens een persoon op deze aardbol heeft rondgelopen die God himself was?” Dat eerste kun je bevragen en heb ik eerlijk gezegd ook weleens gedaan (Genesis blijft leuk werk om uit voor te lezen). Dat laatste is een privékwestie. Sterker nog, of ik daar ook in geloof is een irrelevante vraag, het draait erom of ik mijn functie professioneel uitoefen. Desondanks blijf jij die privé-overtuigingen maar sterk koppelen aan iemands functioneren, terwijl dat volgens mij los van elkaar staat en zelfs een vorm van discriminatie is om sollicitanten erop af te wijzen.

Maar iets zegt me dat we daar niet uit gaan komen.
En wat doe je als je een stuk uit de bijbel leest en de leerling heeft vervolgens een vraag? Lastig om dan te antwoorden als je niet gelooft wat je leest.

En nee, dat was niet ipv door de overheid gefinancieerd onderwijs. Eerste lesuren begonnen 5 minuten eerder en de eerste 5 minuten van de eetpauze werden hiervoor gebruikt, het was dus altijd in de vrije tijd van leerkrachten en leerlingen. Een keuze van ouders en school.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201656860
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 11:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
En wat doe je als je een stuk uit de bijbel leest en de leerling heeft vervolgens een vraag? Lastig om dan te antwoorden als je niet gelooft wat je leest.

En nee, dat was niet ipv door de overheid gefinancieerd onderwijs. Eerste lesuren begonnen 5 minuten eerder en de eerste 5 minuten van de eetpauze werden hiervoor gebruikt, het was dus altijd in de vrije tijd van leerkrachten en leerlingen. Een keuze van ouders en school.
En wat zou een leraar moeten doen als een leerling zelf wijst op dingen die in de bijbel staan maar die pertinent onwaar zijn? Bijvoorbeeld, daar is ie weer, de (in de bijbel geimpliceerde) leeftijd van de aarde?


Als je fictie gaat onderwijzen dan loop je tegen allerlei problemen aan.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_201656868
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 11:15 schreef BlackLining het volgende:

[..]
En wat zou een leraar moeten doen als een leerling zelf wijst op dingen die in de bijbel staan maar die pertinent onwaar zijn? Bijvoorbeeld, daar is ie weer, de leeftijd van de aarde?
Je blijft vissen, maar ik ga hier geen discussie beginnen over de (vermeende) ouderdom van de aarde, lijkt fok/pol we geen juiste plek voor.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201656883
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 11:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je blijft vissen, maar ik ga hier geen discussie beginnen over de (vermeende) ouderdom van de aarde, lijkt fok/pol we geen juiste plek voor.
Ik neem slechts het makkelijkste voorbeeld. Zo kun je binnen natuurkunde de vraag aan gaan hoe waarschijnlijk het is dat een zee ineens uit elkaar drijft.

Ik blijf vissen omdat je bij het onderwijzen van fictie nou eenmaal tegen problemen aan gaat en blijft lopen. Die kun je 'oplossen' door iedereen dezelfde fictie op te dringen en mensen die iets anders geloven buiten de deur te houden, maar dan ben je bezig met een secte en niet met een school.

Ik meen het echt, wat mij betreft wordt het onderwijzen van religie op scholen (en da's iets anders dan het beschouwen van religie) zo snel mogelijk bij wet verboden. Op scholen onderwijs je alleen datgene wat een wetenschappelijke basis heeft.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_201656891
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 11:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
En wat doe je als je een stuk uit de bijbel leest en de leerling heeft vervolgens een vraag? Lastig om dan te antwoorden als je niet gelooft wat je leest.
Exegese kan enkel gedaan worden door gelovigen? Nou, dan hebben we weer een nieuw discussiepunt te pakken, geloof ik.

En wederom: je koppelt goed functioneren en privé-overtuigingen onterecht aan elkaar.
pi_201656919
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 11:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je blijft vissen, maar ik ga hier geen discussie beginnen over de (vermeende) ouderdom van de aarde, lijkt fok/pol we geen juiste plek voor.
Waarom hebben ze bij archeologische opgravingen nog nooit konijnenpootjes in een graf met dinosaurusbeenderen gevonden? Juist, omdat de Aarde vele miljarden oud is en geen 6.000 jaar zoals de religieuze dwazen van CU geloven. De evolutietheorie is een theorie met een ontelbare hoeveelheid bewijzen om dat te staven. De bijbel is slechts een sprookjesboek. Weliswaar met mooie verhalen maar toch.
I was a stranger in the city
Out of town were the people I knew
pi_201656947
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 11:17 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Ik neem slechts het makkelijkste voorbeeld. Zo kun je binnen natuurkunde de vraag aan gaan hoe waarschijnlijk het is dat een zee ineens uit elkaar drijft.

Ik blijf vissen omdat je bij het onderwijzen van fictie nou eenmaal tegen problemen aan gaat en blijft lopen. Die kun je 'oplossen' door iedereen dezelfde fictie op te dringen en mensen die iets anders geloven buiten de deur te houden, maar dan ben je bezig met een secte en niet met een school.

Ik meen het echt, wat mij betreft wordt het onderwijzen van religie op scholen (en da's iets anders dan het beschouwen van religie) zo snel mogelijk bij wet verboden. Op scholen onderwijs je alleen datgene wat een wetenschappelijke basis heeft.
Tja, over veel dingen zijn wetenschappers het ook totaal niet eens. Er zijn nog altijd vele malen meer christelijke wetenschappers dan onchristelijke wetenschappers. Ja, ook op het gebied van aardrijkskunde. Heino Falcke is bijvoorbeeld 1 van de leidinggevende wetenschappers in NL. En die gelooft dat de aarde inderdaad niet zo oud is en geschapen door God.
Doen alsof alle wetenschappers jouw visie delen is dan ook onzin.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201656956
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 11:22 schreef A_Foggy_Day het volgende:

[..]
Waarom hebben ze bij archeologische opgravingen nog nooit konijnenpootjes in een graf met dinosaurusbeenderen gevonden? Juist, omdat de Aarde vele miljarden oud is en geen 6.000 jaar zoals de religieuze dwazen van CU geloven. De evolutietheorie is een theorie met een ontelbare hoeveelheid bewijzen om dat te staven. De bijbel is slechts een sprookjesboek. Weliswaar met mooie verhalen maar toch.
Ze hebben wel mensenvoetafdrukken tussen dinosauruspootafdrukken gevonden.

Maar nogmaals: dit is niet de plek voor die discussie.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201656972
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 11:15 schreef BlackLining het volgende:

[..]
En wat zou een leraar moeten doen als een leerling zelf wijst op dingen die in de bijbel staan maar die pertinent onwaar zijn? Bijvoorbeeld, daar is ie weer, de (in de bijbel geimpliceerde) leeftijd van de aarde?


Als je fictie gaat onderwijzen dan loop je tegen allerlei problemen aan.
Je hebt toch niet serieus de illusie dat kinderen enkel wetenschappelijke feiten onderwezen krijgen? Ik heb jaren Kanjertraining gegeven in mijn klas terwijl de wetenschappelijke onderbouwing daarvoor nog niet geleverd was. Kijk eens in de schoolboeken levensbeschouwing van je kinderen. Ik heb leerkrachten gekend in het openbaar onderwijs die hun eigen levensbeschouwing (veelal progressief links) opdrongen aan kinderen. Zelfs op de pabo een docent die actief was bij GroenLinks en zijn studenten daarmee lastig viel. En nee, het vak was niet politicologie.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-10-2021 11:27:42 ]
pi_201657023
quote:
1s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 11:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ze hebben wel mensenvoetafdrukken tussen dinosauruspootafdrukken gevonden.

Maar nogmaals: dit is niet de plek voor die discussie.
Dit is de juiste plek voor die discussie. Wil Nederland wel geregeerd worden door mensen die niet in de wetenschap geloven maar hun moraal en handelen laten bepalen wat er in een sprookjesboek staat van 2.000 jaar geleden?
I was a stranger in the city
Out of town were the people I knew
pi_201657061
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 11:31 schreef A_Foggy_Day het volgende:

[..]
Dit is de juiste plek voor die discussie. Wil Nederland wel geregeerd worden door mensen die niet in de wetenschap geloven maar hun moraal en handelen laten bepalen wat er in een sprookjesboek staat van 2.000 jaar geleden?
Ik heb graag ministers die actieve herinneringen hebben aan hun leugens. Maar dat is schijnbaar al teveel gevraagd. Heb liever een paar mannenbroeders van de SGP fractie als minister dan een VVD'er. Ik acht ze een stuk betrouwbaarder en oprechter.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 11:42:37 #272
3542 Gia
User under construction
pi_201657163
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 10:59 schreef Makrelis het volgende:

Ben ik het totaal mee oneens. Bij exacte vakken en talen is het overdragen van levensovertuiging in mijn ogen irrelevant. Dat doen ze maar bij het vak humanistiche vorming of religie. Bovendien kunnen scholen het zich ook niet permitteren met een lerarentekort om om die reden sollicitanten buiten te sluiten. Ik zie het derhalve als discriminatie.
Ik heb op school het onze vader in het Engels geleerd en het wees gegroet in 't Frans.
pi_201657194
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 11:34 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Ik acht ze een stuk betrouwbaarder en oprechter.
Dat moeten ze wel want anders komen ze in de hel. :')
Ondertussen vinden ze vrouwen inferieur, homo's vies en ziektes een straf van God die niet ongedaan mag worden gemaakt door medische kennis.

Veel plezier in die dystopie, je zal je er zeker vermaken. :W
I was a stranger in the city
Out of town were the people I knew
pi_201657230
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 11:45 schreef A_Foggy_Day het volgende:

[..]
Dat moeten ze wel want anders komen ze in de hel. :')
Ondertussen vinden ze vrouwen inferieur, homo's vies en ziektes een straf van God die niet ongedaan mag worden gemaakt door medische kennis.

Veel plezier in die dystopie, je zal je er zeker vermaken. :W
Ik denk dat je tamelijk overdrijft of ronduit leugens verteld. Maar daar zal je vast geen actieve herinneringen aan hebben. Een VVD kwaaltje. ;)

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 06-10-2021 11:48:13 ]
pi_201657237
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 10:59 schreef Makrelis het volgende:

[..]
Ben ik het totaal mee oneens. Bij exacte vakken en talen is het overdragen van levensovertuiging in mijn ogen irrelevant. Dat doen ze maar bij het vak humanistiche vorming of religie. Bovendien kunnen scholen het zich ook niet permitteren met een lerarentekort om om die reden sollicitanten buiten te sluiten. Ik zie het derhalve als discriminatie.
Eens. Bijzondere scholen moeten worden afgeschaft en alle religie moet worden teruggedrongen in de maatschappij.
I was a stranger in the city
Out of town were the people I knew
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')