abonnement Unibet Coolblue
  zondag 3 oktober 2021 @ 19:26:56 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201623693
quote:
https://www.groene.nl/art(...)in-belastingparadijs
Wopke Hoekstra had verborgen aandelen in belastingparadijs
CDA-leider Wopke Hoekstra had jarenlang een verborgen belang in een bedrijf op de Britse Maagdeneilanden. Hoekstra bezat voor ruim dertigduizend euro aan aandelen in een brievenbusbedrijf in het belastingparadijs, dat op zijn beurt weer aandeelhouder is van een safaribedrijf in Kenia en Tanzania.
Wat een verhaal weer. Het zal vast allemaal legaal zijn. Maar als minister van Financien, die de schatkist gevuld moet krijgen is dat natuurlijk niet best voor je gezag.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hexagon op 03-10-2021 20:51:58 ]
pi_201623709
CDA. Nu doorpakken.
pi_201623751
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 19:26 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Wat een verhaal weer. Het zal vast allemaal legaal zijn. Maar als miniser van Financien, die de schatkist gevuld moet krijgen is dat natuurlijk niet best voor je gezag.
Deze discussie loopt ook in het formatietopic.

De investering zelf lijkt me prima:
https://www.trouw.nl/econ(...)eneilanden~b73bb653/
https://www.asiliaafrica.com/

De constructie is legaal. Niet ideaal, maar niemand gelooft dat dit echt om belastingontduiking gaat.

Het grote probleem lijkt me hier vriendjespolitiek, de benoeming van De Swaan bij de ABN.

Hier de reactie van Hoekstra:
twitter


Hij noemt die benoeming helemaal niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201623787
Wordt een lekkere kabinetsperiode dit. Het moddergegooi is ruimschoots op gang gekomen. Laten we hierbij niet vergeten de alcoholische sneer naar Remkes en de media aandacht voor de rechters die anticonceptie opleggen. Nu het regeerakkoord nog.
pi_201623863
Crosspost:

Bepaald geen Hoekstra-fan, maar ik vind het allemaal niet zo spannend geloof ik. Het gaat nou niet bepaald om gigantische bedragen, hij heeft er netjes afstand van gedaan voordat hij minister werd en heeft bovendien niets illegaals gedaan.

Waarom hij De Swaan zou benoemen omdat ie vroeger in hetzelfde clubje investeerde ontgaat me ook volledig. Waar zit de belangenverstrengeling dan?
  zondag 3 oktober 2021 @ 19:40:14 #6
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201623882
30k ook gewoon. Da’s toch amper de moeite om zo ingewikkeld te verstoppen. Maakt het ongeloofwaardig gewoon.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_201623908
quote:
1s.gif Op zondag 3 oktober 2021 19:38 schreef Heph844 het volgende:
Waarom hij De Swaan zou benoemen omdat ie vroeger in hetzelfde clubje investeerde ontgaat me ook volledig. Waar zit de belangenverstrengeling dan?
De vraag is voor mij nu vooral: hoe goed kende hij De Swaan? Als hij alleen toevallig hier dezelfde investering deed (wellicht allebei zelfs via iemand anders er bij gekomen), lijkt het me inderdaad weinig interessant. Kende hij hem beter, dan is er wel sprake van vriendjespolitiek. En dat lijkt me toch echt niet de bedoeling, zeker niet bij zo'n functie.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201623930
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 19:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
De vraag is voor mij nu vooral: hoe goed kende hij De Swaan? Als hij alleen toevallig hier dezelfde investering deed (wellicht allebei zelfs via iemand anders er bij gekomen), lijkt het me inderdaad weinig interessant. Kende hij hem beter, dan is er wel sprake van vriendjespolitiek. En dat lijkt me toch echt niet de bedoeling, zeker niet bij zo'n functie.
Niet zegt ie
pi_201623977
quote:
1s.gif Op zondag 3 oktober 2021 19:45 schreef scrupuleus het volgende:

[..]
Niet zegt ie
Hij kan wel meer gewoon zeggen, dat is te makkelijk. Hij zegt ook dat hij niet wist dat het via de Maagdeneilanden liep, dat is ook ongeloofwaardig.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201624016
quote:
1s.gif Op zondag 3 oktober 2021 19:45 schreef scrupuleus het volgende:

[..]
Niet zegt ie
Duidelijk.

Slotje.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_201624020
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 19:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hij kan wel meer gewoon zeggen, dat is te makkelijk. Hij zegt ook dat hij niet wist dat het via de Maagdeneilanden liep, dat is ook ongeloofwaardig.
O ik geloof dat wel. Wat je wil geloven ook.

Het is wel allemaal een beetje naïef dat hij dit niet beter heeft onderzocht tijdens zijn periode in de eerste kamer.
pi_201624059
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 19:51 schreef Derrazi het volgende:

[..]
Ongeloofwaardig natuurlijk. Zou wel mooi zijn om te zeggen dat je van niks wist bij bijvoorbeeld een geval van inside trading. Een minister hoort alle schijn van een gebrek aan integriteit niet tegen zich te hebben. En een minister die een rekening heeft op Bermuda heeft dat niet naast dat Hoekstra überhaupt alle schijn tegen zich heeft met investeringen in KLM van een paar miljard zonder de Tweede Kamer te informeren en de verdwenen miljarden euro's.
Een rekening op Bermuda? Waar heb je het nou weer over?

En die KLM miljarden, daar vroeg een groot deel van de kamer echt al heel wat jaren om. Met name het linkse deel, trouwens. Die wilden dat de overheid investeerde in KLM, om meer inspraak te hebben. Dat is dus nogal een zwak argument.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201624061
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 19:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
De vraag is voor mij nu vooral: hoe goed kende hij De Swaan? Als hij alleen toevallig hier dezelfde investering deed (wellicht allebei zelfs via iemand anders er bij gekomen), lijkt het me inderdaad weinig interessant. Kende hij hem beter, dan is er wel sprake van vriendjespolitiek. En dat lijkt me toch echt niet de bedoeling, zeker niet bij zo'n functie.
Tja, ze cirkelen allemaal in het kleine incestueuze finance-wereldje rond. Hoekstra was praeses van het Leidse corps en kwam van McKinsey vandaan. Het lijkt me een groter toeval als ze elkaar niet zouden kennen.
  Leukste jonkie 2022 zondag 3 oktober 2021 @ 19:58:58 #14
385265 datismijnmening
Prinses in 020
pi_201624101
Normaal zou ik zeggen “nou nou poe poe” maar als minister/topambtenaar moet je je aan een hogere standaard houden.

Zeker als de overheid altijd de mond vol heeft over het aanpakken van belastingontduiking en ontwijking.
Je maintiendrai -XOXO-
pi_201624131
quote:
1s.gif Op zondag 3 oktober 2021 19:58 schreef datismijnmening het volgende:
Normaal zou ik zeggen “nou nou poe poe” maar als minister/topambtenaar moet je je aan een hogere standaard houden.

Zeker als de overheid altijd de mond vol heeft over het aanpakken van belastingontduiking en ontwijking.
Hij deed dit niet als minister, he?

De investering, die netjes is verkocht voor aanstelling als minister, vind ik zelf geen enkel probleem. Liever een investering via de Maagdeneilanden in zo'n bedrijf, dan een rechtstreekse investering in Shell, eigenlijk...
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201624210
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 19:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een rekening op Bermuda? Waar heb je het nou weer over?

En die KLM miljarden, daar vroeg een groot deel van de kamer echt al heel wat jaren om. Met name het linkse deel, trouwens. Die wilden dat de overheid investeerde in KLM, om meer inspraak te hebben. Dat is dus nogal een zwak argument.
De grondwet overtreden is geen zwak argument. Maar als ik het goed heb vindt jij het goed dat een minister deze overtreedt?

https://www.tubantia.nl/p(...)onterecht~a3d7df016/
https://www.ad.nl/politie(...)j-klm-deal~adfc02aa/

En leuk dat de Tweede Kamer het zogenaamd wou. Maar dan moet je wel je aan je grondwettelijke taken houden voordat je miljarden in een achterhaald bedrijf stopt wat jij weer gaat merken op de gemeenschappelijke belastingdruk.
pi_201624280
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 20:06 schreef Derrazi het volgende:

[..]
De grondwet overtreden is geen zwak argument. Maar als ik het goed heb vindt jij het goed dat een minister deze overtreedt?

https://www.tubantia.nl/p(...)onterecht~a3d7df016/
https://www.ad.nl/politie(...)j-klm-deal~adfc02aa/

En leuk dat de Tweede Kamer het zogenaamd wou. Maar dan moet je wel je aan je grondwettelijke taken houden voordat je miljarden in een achterhaald bedrijf stopt wat jij weer gaat merken op de gemeenschappelijke belastingdruk.
Er was toen nog geen constructie om dit te overleggen, je kunt een aandelenaankoop natuurlijk niet vooraf over de daken schreeuwen. Gelukkig is die constructie nu opgetuigd.

Maar kijk, er waren in 2015 al moties over:
https://www.tweedekamer.n(...)20256&did=2015D41186
VVD was alleen altijd tegen (en dwong toen PvdA ook tegen te stemmen). Dit was een lang levende wens in de kamer.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zondag 3 oktober 2021 @ 20:14:47 #18
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_201624330
Edit: teruggelezen, lijkt me vooral een storm in een glas water.
We have always been at war with Eastasia.
pi_201624354
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 20:14 schreef -XOR- het volgende:
Dit lijkt me niet mogen als hij het niet gemeld heeft, als rijksambtenaar mag dat ook niet.
Hij deed het niet als minister (toen was hij alle aandelen al kwijt) en als eerste kamerlid mag het wel.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zondag 3 oktober 2021 @ 20:17:58 #20
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_201624364
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 20:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hij deed het niet als minister (toen was hij alle aandelen al kwijt) en als eerste kamerlid mag het wel.
Ja, ik las het net even rustig terug. Hier lijkt me niets aan de hand.
We have always been at war with Eastasia.
pi_201624423
Tijd dat dit sujet opstapt.
pi_201624451
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 20:17 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ja, ik las het net even rustig terug. Hier lijkt me niets aan de hand.
Juridisch zal het allemaal ongetwijfeld kloppen. Maar dat bedrijf zit natuurlijk niet voor niets op de Britse Maagdeneilanden. Investeren in een bedrijf dat een constructie opzet voor belastingontwijking verhoudt zich niet echt lekker met het huidige kabinetsbeleid, dat dit juist aan banden wil leggen.

En 26K investeren zonder dat je weet waar het bedrijf gevestigd is lijkt mij vrij onwaarschijnlijk. En anders zegt het natuurlijk wel veel over hoe ruim hij in de was zit.
pi_201624476
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 20:24 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Juridisch zal het allemaal ongetwijfeld kloppen. Maar dat bedrijf zit natuurlijk niet voor niets op de Britse Maagdeneilanden. Investeren in een bedrijf dat een constructie opzet voor belastingontwijking verhoudt zich niet echt lekker met het huidige kabinetsbeleid, dat dit juist aan banden wil leggen.

En 26K investeren zonder dat je weet waar het bedrijf gevestigd is lijkt mij vrij onwaarschijnlijk. En anders zegt het natuurlijk wel veel over hoe ruim hij in de was zit.
Als je het lange artikel van Trouw leest en ook het FD, zie je dat het niet met een bijzondere reden via de Maagdeneilanden loopt. Er zijn namelijk geen winstuitkeringen. Dan hoef je dus ook geen belasting te ontduiken.

En voor hij die 26k investeerde was hij al in het safaripark geweest, die ligging kende hij dus. Ik geloof ook niet zo hard dat hij niet wist dat het via de Maagdeneilanden liep, maar dat was niet de plek waar het geld echt heen ging.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201624529
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 20:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als je het lange artikel van Trouw leest en ook het FD, zie je dat het niet met een bijzondere reden via de Maagdeneilanden loopt. Er zijn namelijk geen winstuitkeringen. Dan hoef je dus ook geen belasting te ontduiken.
Er was in ieder geval wel rendement. Dat zou hij namelijk aan een goed doel hebben geschonken. Geen idee of daarvoor ook voordelige belastingconstructies opgezet kunnen worden via de Maagdeneilanden.

Maar als er geen voordeel zit in een brievenbusfirma op de Maagdeneilanden, waarom zou je dan daar een brievenbusfirma opzetten? Dat doe je niet als er geen belastingvoordeel te halen valt.
pi_201624535
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 20:29 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Er was in ieder geval wel rendement. Dat zou hij namelijk aan een goed doel hebben geschonken. Geen idee of daarvoor ook voordelige belastingconstructies opgezet kunnen worden via de Maagdeneilanden.

Maar als er geen voordeel zit in een brievenbusfirma op de Maagdeneilanden, waarom zou je dan daar een brievenbusfirma opzetten? Dat doe je niet als er geen belastingvoordeel te halen valt.
Hij is de enige die rendement heeft gehad tot nu toe van alle investeerders.

En een BV hier oprichten en met name onderhouden is vrij duur, weet ik uit ervaring als voormalig accountant. Dat kan daar veel goedkoper.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')