abonnement Unibet Coolblue
pi_201619732
Beste mensen,

Ik ben op zoek naar een leuke fiets. Ik heb nu een oude mountainbike die 20 jaar geleden door mijn vader is gekocht, was een van de goedkoopste. super simpel ding met de goedkoopste onderdelen die je je voor kunt stellen.

Nu merk ik dat ik soms lekker doorfietsen wel lekker vind, eigenlijk puur om Nederland/Andere landen te verkennen en om gewoon lekker eropuit te gaan.

Ik fiets niet voor het fietsen maar voor de natuur / verkenning ervan. Het is een geweldige manier om jezelf te verplaatsen en nog gezond ook.

Ik wil ook graag door bosrijk gebied fietsen. NIET door de bossen crossen zo hard mogelijk op van die crosspaden. Dat zet de focus echt centraal op het fietsen zelf en niet op de prachtige natuur waar je doorheen fietst, wat totaal niet bij mij past.

Maar een stadsfiets, dat wil ik ook niet echt. Dat als je een stoep pakt dat je kettingbeschermer scheef zit en er na een maand ruw gebruik opeens allemaal rare dingen trillen.

Ik zoek dus eigenlijk een soort MTB met vering maar bijvoorbeeld ook spatbeschermers. Niet iets wat tot op het grammetje is afgesteld om zo sick mogelijk jumps te maken op de Utrechtse Heuvelrug, maar ook weer iets wat tegen soms wat urban- en non-urban exploration kan :) .

Budget is pak 'm beet 1000,-. Ik wil echt vooral iets betrouwbaars zonder rare foefjes, maar wel 'comfort' dingen zoals een bagagedrager achterop (niet dat ik dat vaak gebruik maar wel fijn), spatbeschermers, etc.

Ik kwam [url=https://www.mantel.com/trek-marlin-7&spec[]=7009&spec[]=9685&spec[]=9673]deze [/url]tegen, is dit wat? Mist wat dingen zoals spatbeschermers maar misschien een mooi startpunt?

P.S. Gvd veel te lang verhaal weer dit
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
  zondag 3 oktober 2021 @ 16:35:44 #2
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201620180
Koop dan een gravelbike.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_201620312
Wat je post is een echte mountainbike gefocust op mountainbike trails. Lijkt me niet dat je daar echt lekker op door kan fietsen en matcht niet echt met je wensen in de OP.

Ik heb zelf een gravelbike. Lijkt wat meer op een racefiets, maar er kunnen bredere banden op, spatborden en baggagedragers kunnen ook bij de meeste types. De meeste hebben geen vering, maar ze zijn er wel. Het is wel wat meer gefocust op snelheid, dus ik weet niet of dat is wat je zoekt.

Ik heb er lichte gravelbanden van 38mm op zitten en rijd daarmee woon-werk, gravelpaden, af en toe lichte montainbikeparcours (niet de stukken met sprongen e.d.) en kan prima mee komen als ik met wielrenners een rondje van een km of 120 rijdt. Verder van de zomer met baggage mee wezen bikepacken vanuit NL naar BE, LX, DE. Vooral door de bredere banden (bijna even breed als een stadsfiets) rijdt het vrij comfortabel en door een glad loopvlak kan je nog steeds prima 30+ km/h gemiddeld rijden.
pi_201620453
Kijk bijvoorbeeld naar een Cube Nuroad een van de wat goedkopere modellen. De FE versie heeft alle spatborden en baggagedragers er al bij zitten.

Het is wel een populaire categorie fietsen, dus verkrijgbaarheid en levertijden zijn waarschijnlijk wel een issue. Overigens zo voor fietsen in het algemeen.
pi_201621195
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 16:35 schreef kanovinnie het volgende:
Koop dan een gravelbike.
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 16:39 schreef Schuifpui het volgende:
Wat je post is een echte mountainbike gefocust op mountainbike trails. Lijkt me niet dat je daar echt lekker op door kan fietsen en matcht niet echt met je wensen in de OP.

Ik heb zelf een gravelbike. Lijkt wat meer op een racefiets, maar er kunnen bredere banden op, spatborden en baggagedragers kunnen ook bij de meeste types. De meeste hebben geen vering, maar ze zijn er wel. Het is wel wat meer gefocust op snelheid, dus ik weet niet of dat is wat je zoekt.

Ik heb er lichte gravelbanden van 38mm op zitten en rijd daarmee woon-werk, gravelpaden, af en toe lichte montainbikeparcours (niet de stukken met sprongen e.d.) en kan prima mee komen als ik met wielrenners een rondje van een km of 120 rijdt. Verder van de zomer met baggage mee wezen bikepacken vanuit NL naar BE, LX, DE. Vooral door de bredere banden (bijna even breed als een stadsfiets) rijdt het vrij comfortabel en door een glad loopvlak kan je nog steeds prima 30+ km/h gemiddeld rijden.
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 16:44 schreef Schuifpui het volgende:
Kijk bijvoorbeeld naar een Cube Nuroad een van de wat goedkopere modellen. De FE versie heeft alle spatborden en baggagedragers er al bij zitten.

Het is wel een populaire categorie fietsen, dus verkrijgbaarheid en levertijden zijn waarschijnlijk wel een issue. Overigens zo voor fietsen in het algemeen.
Thanks voor de suggesties. Gravelbikes zien er goed uit, ik zoek denk iets wat iets minder dan dat op een racefiets lijkt, maar misschien ook niet. Puur het snelste gaan is echt heel doel maar gewoon lekker brutaal fietsen, stoep op en af en natuur verkennen is wat ik zoek. Misschien toch wel vering dan.
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
  zondag 3 oktober 2021 @ 17:16:42 #6
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201621251
quote:
4s.gif Op zondag 3 oktober 2021 17:14 schreef SherlockHolmes het volgende:

[..]
[..]
[..]
Thanks voor de suggesties. Gravelbikes zien er goed uit, ik zoek denk iets wat iets minder dan dat op een racefiets lijkt, maar misschien ook niet. Puur het snelste gaan is echt heel doel maar gewoon lekker brutaal fietsen, stoep op en af en natuur verkennen is wat ik zoek. Misschien toch wel vering dan.
Wat heeft het er mee te maken dat het op een racefiets lijkt? Je kan hier ook de stoep mee op en af en de natuur verkennen. Je zal hooguit bij een hoge stoep even je wiel moeten optillen ipv er als een wilde tegenaan rossen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_201621625
Als je bezwaren hebt tegen dropbars, kan je ook nog kijken naar flatbar gravelbikes. Heb er zelf geen ervaring mee, maar er zijn voorbeelden genoeg: https://www.cyclingabout.com/best-flat-bar-gravel-bikes-2021/
pi_201621741
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 17:16 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Wat heeft het er mee te maken dat het op een racefiets lijkt? Je kan hier ook de stoep mee op en af en de natuur verkennen. Je zal hooguit bij een hoge stoep even je wiel moeten optillen ipv er als een wilde tegenaan rossen.
Met 'lijkt' bedoel ik eigenlijk niet hoe het eruit ziet maar het model, het stuur etc. Ik heb liever een plat stuur!
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 17:27 schreef Schuifpui het volgende:
Als je bezwaren hebt tegen dropbars, kan je ook nog kijken naar flatbar gravelbikes. Heb er zelf geen ervaring mee, maar er zijn voorbeelden genoeg: https://www.cyclingabout.com/best-flat-bar-gravel-bikes-2021/
Dit dus! Ik ga eens op onderzoek.

Had trouwens ook Hybride fietsen gevonden: https://www.12gobiking.nl/fietsen/hybride-fietsen
Dat lijkt er ook weer enigszins op, maar heeft minder de racer-eigenschappen van gravelbikes, klopt dat?
En hier crosshybride: https://www.12gobiking.nl/fietsen/hybride-fietsen/crosshybride
En trekkingfietsen? Wat betekent dit allemaal :? 8)7
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
pi_201624044
Hybride betekent gewoon dat het niet een pure stadsfiets, racefiets of mtb is, maar tussen deze categorieėn in zit. Al die andere namen zijn vormen van hybridefietsen, de een zit wat dichter tegen een stadsfiets aan, de ander meer richting mtb, etc. Het zijn maar namen en er wordt heel veel door elkaar gebruikt. De ene gravelbike zit dichter tegen een wielrenfiets aan en de ander dichter tegen een mtb, etc.

Uiteindelijk moet je vooral kijken wat je met een fiets wil doen en waar je de nadruk op wil leggen. Verder kom je bijna met elke fiets overal, maar met de een iets makkelijker of comfortabeler dan met de ander.

Om maar even vanaf het begin te beginnen:

quote:
Nu merk ik dat ik soms lekker doorfietsen wel lekker vind, eigenlijk puur om Nederland/Andere landen te verkennen en om gewoon lekker eropuit te gaan. Ik fiets niet voor het fietsen maar voor de natuur / verkenning ervan. Het is een geweldige manier om jezelf te verplaatsen en nog gezond ook.
Je wilt lekker doorfietsen, wat bedoel je daarmee? Blijven rijden zonder te stoppen met 18kmh en lekker rondkijken of doortrappen en 25 a 30 kmh rijden? Nederland en andere landen verkennen, zijn dat tochtjes van 50km of wil je naar China fietsen? Alleen vlak of ook heuvels?
quote:
Ik wil ook graag door bosrijk gebied fietsen. NIET door de bossen crossen zo hard mogelijk op van die crosspaden. Dat zet de focus echt centraal op het fietsen zelf en niet op de prachtige natuur waar je doorheen fietst, wat totaal niet bij mij past.
Rijdt je dan op verharde paden, gravel, modder, zand of wel (blauwe) mtb paden? Zit je liever wat rechterop om rond te kijken of wat sportiever?

quote:
Maar een stadsfiets, dat wil ik ook niet echt. Dat als je een stoep pakt dat je kettingbeschermer scheef zit en er na een maand ruw gebruik opeens allemaal rare dingen trillen.
Voor geen enkele fiets zijn stoepranden echt goed. Kettingkasten zijn wel echt ondingen daar heb je gelijk in. Maar wat wil je hiermee zeggen? Krijg bijna het beeld van wat jeugd die op een pleintje rondrijdt en elke keer stoeprandjes op en af rijdt en wheelies maakt voor me, maar ik gok dat dat het niet is. :P

quote:
Ik zoek dus eigenlijk een soort MTB met vering maar bijvoorbeeld ook spatbeschermers. Niet iets wat tot op het grammetje is afgesteld om zo sick mogelijk jumps te maken op de Utrechtse Heuvelrug, maar ook weer iets wat tegen soms wat urban- en non-urban exploration kan :) .

Budget is pak 'm beet 1000,-. Ik wil echt vooral iets betrouwbaars zonder rare foefjes, maar wel 'comfort' dingen zoals een bagagedrager achterop (niet dat ik dat vaak gebruik maar wel fijn), spatbeschermers, etc.
Op veel type fietsen kan je spatborden en bagagedragers kwijt. Vaak staat het er wel duidelijk bij. Wat voor baggage heb je het over? Fietstassen voor een lange tocht, dat pak wc-papier van de AH, lichte bikepacking tassen?

Als je tegen lange afstandsfietsers zegt dat je iets betrouwbaars wil zonder rare foefjes, dan raden ze waarschijnlijk bar-end shifters aan met kabels omdat elke boer in Kazachstan dat kan repareren. Hier is gecombineerde remmen / shifters vrij normaal. In westerse landen zijn hydraulische schijfremmen vrij gebruikelijk op mtbs en gravelbikes, maar in de rimboe kan je beter kabels hebben. Vering is ook weer toegevoegde complexiteit. Ik weet dus niet zo goed wat je bedoelt met 'geen rare foefjes'.
  zondag 3 oktober 2021 @ 21:14:06 #10
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201625346
En als je dan zo graag vering wilt zou ik nog eerder een vering in je zadel en/of stuurpen aanraden dan een geveerde vork.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')