Hybride betekent gewoon dat het niet een pure stadsfiets, racefiets of mtb is, maar tussen deze categorieėn in zit. Al die andere namen zijn vormen van hybridefietsen, de een zit wat dichter tegen een stadsfiets aan, de ander meer richting mtb, etc. Het zijn maar namen en er wordt heel veel door elkaar gebruikt. De ene gravelbike zit dichter tegen een wielrenfiets aan en de ander dichter tegen een mtb, etc.
Uiteindelijk moet je vooral kijken wat je met een fiets wil doen en waar je de nadruk op wil leggen. Verder kom je bijna met elke fiets overal, maar met de een iets makkelijker of comfortabeler dan met de ander.
Om maar even vanaf het begin te beginnen:
quote:
Nu merk ik dat ik soms lekker doorfietsen wel lekker vind, eigenlijk puur om Nederland/Andere landen te verkennen en om gewoon lekker eropuit te gaan. Ik fiets niet voor het fietsen maar voor de natuur / verkenning ervan. Het is een geweldige manier om jezelf te verplaatsen en nog gezond ook.
Je wilt lekker doorfietsen, wat bedoel je daarmee? Blijven rijden zonder te stoppen met 18kmh en lekker rondkijken of doortrappen en 25 a 30 kmh rijden? Nederland en andere landen verkennen, zijn dat tochtjes van 50km of wil je naar China fietsen? Alleen vlak of ook heuvels?
quote:
Ik wil ook graag door bosrijk gebied fietsen. NIET door de bossen crossen zo hard mogelijk op van die crosspaden. Dat zet de focus echt centraal op het fietsen zelf en niet op de prachtige natuur waar je doorheen fietst, wat totaal niet bij mij past.
Rijdt je dan op verharde paden, gravel, modder, zand of wel (blauwe) mtb paden? Zit je liever wat rechterop om rond te kijken of wat sportiever?
quote:
Maar een stadsfiets, dat wil ik ook niet echt. Dat als je een stoep pakt dat je kettingbeschermer scheef zit en er na een maand ruw gebruik opeens allemaal rare dingen trillen.
Voor geen enkele fiets zijn stoepranden echt goed. Kettingkasten zijn wel echt ondingen daar heb je gelijk in. Maar wat wil je hiermee zeggen? Krijg bijna het beeld van wat jeugd die op een pleintje rondrijdt en elke keer stoeprandjes op en af rijdt en wheelies maakt voor me, maar ik gok dat dat het niet is.
quote:
Ik zoek dus eigenlijk een soort MTB met vering maar bijvoorbeeld ook spatbeschermers. Niet iets wat tot op het grammetje is afgesteld om zo sick mogelijk jumps te maken op de Utrechtse Heuvelrug, maar ook weer iets wat tegen soms wat urban- en non-urban exploration kan
.
Budget is pak 'm beet 1000,-. Ik wil echt vooral iets betrouwbaars zonder rare foefjes, maar wel 'comfort' dingen zoals een bagagedrager achterop (niet dat ik dat vaak gebruik maar wel fijn), spatbeschermers, etc.
Op veel type fietsen kan je spatborden en bagagedragers kwijt. Vaak staat het er wel duidelijk bij. Wat voor baggage heb je het over? Fietstassen voor een lange tocht, dat pak wc-papier van de AH, lichte bikepacking tassen?
Als je tegen lange afstandsfietsers zegt dat je iets betrouwbaars wil zonder rare foefjes, dan raden ze waarschijnlijk bar-end shifters aan met kabels omdat elke boer in Kazachstan dat kan repareren. Hier is gecombineerde remmen / shifters vrij normaal. In westerse landen zijn hydraulische schijfremmen vrij gebruikelijk op mtbs en gravelbikes, maar in de rimboe kan je beter kabels hebben. Vering is ook weer toegevoegde complexiteit. Ik weet dus niet zo goed wat je bedoelt met 'geen rare foefjes'.