abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_201603264
Originele opening:
quote:
Door een unieke samenloop van omstandigheden lopen de prijzen voor elektriciteit en gas dit jaar ongekend hard op. Als de prijzen zo hoog blijven, wacht miljoenen huishoudens met variabele tarieven na 1 januari een fors hogere energierekening. Wie op dit moment een nieuw contract afsluit, betaalt ook al snel tientallen euro's per maand meer.

"We maken ons zeker zorgen", zegt Elske Thomassen van de Energiebank Rotterdam, een organisatie die mensen helpt om energie te besparen. "Het is nu al voor veel mensen lastig om hun energierekening te betalen."

Of, hoeveel en wanneer iemand wat gaat merken van de torenhoge prijzen, hangt met name af van het soort energiecontract dat iemand heeft en van de isolatie van de woning.

Allereerst is de looptijd van het contract belangrijk. Wie de prijzen voor langere tijd heeft vastgelegd, merkt om te beginnen niks. Dat geldt voor vier op de tien huishoudens. Maar wie een aflopend jaarcontract heeft en een nieuw jaarcontract wil afsluiten, is vergeleken met 2020 momenteel 500 euro per jaar duurder uit, meldt prijsvergelijker Pricewise.
https://nos.nl/artikel/23(...)-in-de-knel-te-raken

- origineel commentaar en niet mijn eigen mening -

Zijn we klaar mee, zeker als elektriciteit net zo hard omhoog gaat als gas en je een naoorlogse woning hebt die niet even snel te isoleren valt. Ik heb afgelopen mei nog voor een jaartje vastgelegd gelukkig. Misschien toch maar eens gaan nadenken over die plasma tv en die ketel van 16 jaar oud :')
pi_201603286
Wel mijn eigen mening en laatste reactie-reeks.

Ik vind het prima dat er hoge prijzen zijn. Laat die hogere prijs maar de grotere stimulering zijn om verspilling aan te pakken en vervuiling te laten betalen.

De mensen die door de verhoging in de problemen komen moet je niet verder helpen met een subsidie op de rekening. Ik ben veel meer een voorstander van welvaartsverdeling op het totaalplaatje en niet op elke individuele tegenvaller.
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:59:18 #3
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_201603325
Geen zorgen alle problemen worden de komende 4 jaar opgelost.
Nieuw leiderschap komt eraan.

Groetjes Kaag
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:10:39 #4
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_201603443
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 11:54 schreef snabbi het volgende:
Wel mijn eigen mening en laatste reactie-reeks.

Ik vind het prima dat er hoge prijzen zijn. Laat die hogere prijs maar de grotere stimulering zijn om verspilling aan te pakken en vervuiling te laten betalen.

De mensen die door de verhoging in de problemen komen moet je niet verder helpen met een subsidie op de rekening. Ik ben veel meer een voorstander van welvaartsverdeling op het totaalplaatje en niet op elke individuele tegenvaller.
:') :') :') :') :')
pi_201603483
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 11:54 schreef snabbi het volgende:
Wel mijn eigen mening en laatste reactie-reeks.

Ik vind het prima dat er hoge prijzen zijn. Laat die hogere prijs maar de grotere stimulering zijn om verspilling aan te pakken en vervuiling te laten betalen.

De mensen die door de verhoging in de problemen komen moet je niet verder helpen met een subsidie op de rekening. Ik ben veel meer een voorstander van welvaartsverdeling op het totaalplaatje en niet op elke individuele tegenvaller.
Honderdduizenden mensen in de ellende storten vanuit je ivoren torentje. 160.000 Nederlanders lopen nu al bij de voedselbank en jij wil die mensen, die geen kant op kunnen, nog verder in de ellende storten.
pi_201603743
Prachtig toch dit. Zelfingenomen Nederlanders die eindelijk eens gaan ervaren hoe het leven is zonder oneindige welvaart. Eigen schuld allemaal. Zelf voor gekozen.

Zelf heb ik de skills al om zuinig te leven. Grappige is nu verdien ik 50% meer en is het eigenlijk niet meer nodig. Maar het gedrag is al ingesleten.
pi_201603796
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 12:36 schreef tstile het volgende:


Zelf heb ik de skills al om zuinig te leven. Grappige is nu verdien ik 50% meer en is het eigenlijk niet meer nodig. Maar het gedrag is al ingesleten.
Dus je bent geconditioneerd door armoede. Iets om trots op te zijn.
pi_201603820
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 12:36 schreef tstile het volgende:
Prachtig toch dit. Zelfingenomen Nederlanders die eindelijk eens gaan ervaren hoe het leven is zonder oneindige welvaart. Eigen schuld allemaal. Zelf voor gekozen.

Zelf heb ik de skills al om zuinig te leven. Grappige is nu verdien ik 50% meer en is het eigenlijk niet meer nodig. Maar het gedrag is al ingesleten.
Ik geloof nu niet dat mensen die welvarend zijn hier veel last van hebben, desnoods slaan ze een vakantie over en de energierekening is weer ruim betaald.

Het grootste probleem zit bij de groep die niet zo welvarend is, de eindjes bij elkaar moet knopen, nog net rond kon komen en nu niet meer.
  Knapste mannelijke user 2022 zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:45:29 #9
206731 Mortaxx
Doomer
pi_201603853
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 12:13 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Honderdduizenden mensen in de ellende storten vanuit je ivoren torentje. 160.000 Nederlanders lopen nu al bij de voedselbank en jij wil die mensen, die geen kant op kunnen, nog verder in de ellende storten.
In het vorige topic gelezen dat de verwarming aanzetten nu eenmaal een keuze is
Op dinsdag 31 oktober 2023 22:09 schreef Ama het volgende:
Poepie
pi_201603898
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 12:45 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
In het vorige topic gelezen dat de verwarming aanzetten nu eenmaal een keuze is
Ja, idd, wie wil er nu niet een prachtige laag van harige schimmels op z'n behang O+
pi_201603908
Wel lekker zacht :D
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_201604056
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 12:41 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:

[..]
Dus je bent geconditioneerd door armoede. Iets om trots op te zijn.
Dit is precies wat ik bedoel. Gewoon zuinig zijn met energie, zuinig op je spullen zodat ze lang meegaan, niet meedoen met de nieuwste trends, niet boven je stand leven, niet meer nemen dan je nodig hebt etc.

Dit wordt in Nederland gezien als armoede. Veel mensen beseffen niet in wat voor ongelofelijke luxe ze wonen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 12:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik geloof nu niet dat mensen die welvarend zijn hier veel last van hebben, desnoods slaan ze een vakantie over en de energierekening is weer ruim betaald.

Het grootste probleem zit bij de groep die niet zo welvarend is, de eindjes bij elkaar moet knopen, nog net rond kon komen en nu niet meer.
Dat is ook zo, maar het laat ook zien hoe mensen met elkaar omgaan in Nederland. Degene die het goed hebben kijken weinig om naar anderen.
pi_201604120
Op gas zit 42% energiebelasting. Samen met de transporttarieven en ODE valt er nog best flink aan de knoppen te draaien door de overheid zodat het betaalbaar blijft ook voor de kleine beurs. Of dat gaat gebeuren... :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  Redactie Frontpage zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:14:05 #14
38148 crew  Innisdemon
pi_201604163
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 13:09 schreef Bart2002 het volgende:
Op gas zit 42% energiebelasting. Samen met de transporttarieven en ODE valt er nog best flink aan de knoppen te draaien door de overheid zodat het betaalbaar blijft ook voor de kleine beurs. Of dat gaat gebeuren... :)
Reken d'r maar niet op. Sterker nog, de belastingen zijn net opnieuw verhoogd, ondanks de hogere energieprijzen.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_201604213
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 13:14 schreef Innisdemon het volgende:

[..]
Reken d'r maar niet op. Sterker nog, de belastingen zijn net opnieuw verhoogd, ondanks de hogere energieprijzen.
Ik denk het ook niet. Ik gaf alleen aan dat het in een beschaafd land wel zou kunnen theoretisch. ;)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201604217
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 13:09 schreef Bart2002 het volgende:
Op gas zit 42% energiebelasting. Samen met de transporttarieven en ODE valt er nog best flink aan de knoppen te draaien door de overheid zodat het betaalbaar blijft ook voor de kleine beurs. Of dat gaat gebeuren... :)
Zou eigenlijk onder levensbehoefte moeten vallen. En dan niet onbeperkt, maar miss wel de 1e x aantal KWH/m3.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_201604223
Het verwerpelijke is nog dat duurzame stadsverwarming net zo hard meestijgt.
  Redactie Frontpage zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:18:42 #18
38148 crew  Innisdemon
pi_201604233
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 13:17 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ik denk het ook niet. Ik gaf alleen aan dat het in een beschaafd land wel zou kunnen theoretisch. ;)
Oh zonder meer. Het is een opstapeling van belastingen, dat gaat echt helemaal nergens meer over.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_201604239
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 13:17 schreef spierbal het volgende:

[..]
Zou eigenlijk onder levensbehoefte moeten vallen. En dan niet onbeperkt, maar miss wel de 1e x aantal KWH/m3.
Dit inderdaad. Maar dat doen we in NL precies andersom. Voor de grootverbruiker is het nog steeds spotgoedkoop. Terwijl een huishouden de volle mep plus een beetje betaalt. Niet beschaafd.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:19:56 #20
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_201604257
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 11:54 schreef snabbi het volgende:
Wel mijn eigen mening en laatste reactie-reeks.

Ik vind het prima dat er hoge prijzen zijn. Laat die hogere prijs maar de grotere stimulering zijn om verspilling aan te pakken en vervuiling te laten betalen.

De mensen die door de verhoging in de problemen komen moet je niet verder helpen met een subsidie op de rekening. Ik ben veel meer een voorstander van welvaartsverdeling op het totaalplaatje en niet op elke individuele tegenvaller.
Wat een hatelijke reactie zeg.

Stel je eens voor je doet in de winter de verwarming een beetje aan om warm te blijven. Wat een vervuilers he? Aanpakken dat tuig.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_201604261
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 13:17 schreef Gehrman het volgende:
Het verwerpelijke is nog dat duurzame stadsverwarming net zo hard meestijgt.
Er bestaat vrijwel geen "duurzame" stadsverwarming. Het was een mooi edel plan om afvalwarmte van fabrieken te gaan gebruiken. In de praktijk zet men gewoon een gasturbine neer. Vandaar ook de koppeling aan de gasprijs w.s.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201604272
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 13:17 schreef spierbal het volgende:

[..]
Zou eigenlijk onder levensbehoefte moeten vallen. En dan niet onbeperkt, maar miss wel de 1e x aantal KWH/m3.
Dat is ook het geval, alleen niet verbruiksafhankelijk maar dmv een vaste heffingskorting van een paar honderd per jaar.
pi_201604284
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 13:17 schreef Gehrman het volgende:
Het verwerpelijke is nog dat duurzame stadsverwarming net zo hard meestijgt.
Die duurzame stadsverwarming is over het algemeen gewoon gasgestookt. Hier in de wijk een basiscapaciteit van aardwarmte en de rest wordt met gas bijgestookt.
pi_201604285
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 13:18 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dit inderdaad. Maar dat doen we in NL precies andersom. Voor de grootverbruiker is het nog steeds spotgoedkoop. Terwijl een huishouden de volle mep plus een beetje betaalt. Niet beschaafd.
Bedrijven worden aan alle kanten gematst terwijl iedere uitgave van een particulier wordt gezien als luxe uitgave waar vooral zoveel mogelijk belasting overheen moet.

Zo zijn we ook de gasbel kwijtgeraakt. Door die voor een habbekrats aan tuinders te verkopen. Ondertussen als je een gezinnetje hebt en je wilt een 5deurs auto wordt je het vel over de oren getrokken met belastingen.

Maargoed, ik blijf erbij dat Nederland wel democratisch is en mensen hier wel echt zelf mee akkoord zijn gegaan.
pi_201604310
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 13:22 schreef tstile het volgende:
Zo zijn we ook de gasbel kwijtgeraakt. Door die voor een habbekrats aan tuinders te verkopen.
En aan Italië voor weinig (de kostprijs..). Dat al sinds de jaren 60 van de vorige eeuw. Koude oorlog. Dat doen we nog steeds trouwens. Lees en huiver:

https://www.ijmuidercoura(...)e&utm_medium=organic

quote:
De onwetende kleine afnemers betaalden in 1962 een marktprijs van 35 cent per m3. De NAM, oftewel Shell en Esso, verkocht het echter goedkoper aan het buitenland. Molenaar ontdekte dat in juni 1967 de ministerraad 'in het diepste geheim' had besloten om te leveren aan NAVO-bondgenoot Italië, omdat het land anders voor aardgas naar de Sovjet-Unie ging. De Koude Oorlog heerste, dit moest worden voorkomen.
Puur politiek dus.

quote:
Vervolgens liet Luns namens het katholieke kabinet-De Jong de NAM rond kostprijs leveren aan het katholieke Italië, twee cent per m3. 'Wat via langlopende contracten een onvoorstelbare uitverkoop van Nederlandse bodemschatten impliceerde', onderstreept de biograaf.


[ Bericht 12% gewijzigd door Bart2002 op 02-10-2021 13:33:11 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201604335
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 13:22 schreef tstile het volgende:
Maargoed, ik blijf erbij dat Nederland wel democratisch is en mensen hier wel echt zelf mee akkoord zijn gegaan.
Nou ja lees mijn post hierboven. Democratie was ver te zoeken. Dat soort dingen gingen in het diepste geheim..
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201604757
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 13:19 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Wat een hatelijke reactie zeg.

Stel je eens voor je doet in de winter de verwarming een beetje aan om warm te blijven. Wat een vervuilers he? Aanpakken dat tuig.
Als je zo naar mijn reactie kijkt, dan komt deze waarschijnlijk verkeerd over.

Ik heb liever dat wij "uitkeringen en minimumloon" omhoog gooien dan de belasting op energie (voor iedereen of specifieke arme doelgroepen) naar beneden gaat. Ik wil niet dat mensen de put ingetrapt worden, honger of kou moeten lijden, maar ik heb wel een hekel aan doekjes voor het bloeden op specifieke problemen.

-edit-
En ja ik vind het wel prima wanneer een energie verbruikende levensstijl een zwaardere financiële consequentie heeft. Ik zou ook willen dat andere landen het gebruik van energie zwaarder zouden belasten. De business case voor zuinigere dingen zou sterk verbeterd moeten worden.
En wanneer iemand dan alsnog graag veel verbruikt voor zijn eigen comfort, dan heeft dat inderdaad een grotere consequentie voor andere dingen die deze persoon kan doen dan nu.
Als je dat hatelijk vindt, dan was mijn reactie wel goed overgekomen en is die mening je goedrecht.

[ Bericht 22% gewijzigd door snabbi op 02-10-2021 14:18:56 ]
pi_201604786
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 14:02 schreef snabbi het volgende:

[..]
Als je zo naar mijn reactie kijkt, dan komt deze waarschijnlijk verkeerd over.

Ik heb liever dat wij "uitkeringen en minimumloon" omhoog gooien dan de belasting op energie (voor iedereen of specifieke arme doelgroepen) naar beneden gaat. Ik wil niet dat mensen de put ingetrapt worden, honger of kou moeten lijden, maar ik heb wel een hekel aan doekjes voor het bloeden op specifieke problemen.
Wat dat betreft kan de "basisinkomen" discussie ook wel weer uit het vet.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')