abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:22:28 #1
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_201599365
Hi FOK!kers,

Momenteel zit ik een wervings- en selectie procedure voor een andere baan, een en ander is gegaan via een intermediair (ben niet zoekend ofzo). De zoekende partij kent een zogenoemde "standaard CAO", hoewel ik de begrippen wel ken zou ik toch willen weten of daar risico's aan verbonden zijn.

-> Betreft groot bedrijf;
-> Betreft een senior functie waarin ik van werktijden en wijze van inschaling zal afwijken (in mijn voordeel);
-> Of hebben bedrijven van een dergelijke omvang voor senior functies een aparte regeling dat hier van afgeweken kan worden? Het maximum in de salaristabellen komt een senior manager of directer z'n bed namelijk niet voor uit.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring/kennis hierin :)
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:29:02 #2
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201599456
Binnen elk bedrijf heb je ook "Boven-CAO". Hogere salaris maar benefits moet je veelal zelf mee onderhandelen want die krijg je niet automatisch vanuit de CAO.

Maar hangt dus volledig van inschaling af. Soms stoppen de schalen volledig als het CAO overschrijdt. Soms zijn er aparte schalen die boven CAO zijn waarbij er dan vaak ook beter is vastgelegd waarop je wel op mag rekenen en waarop niet.

Wel intrigerend dat iemand in dergelijke regionen dat niet al weet/zelf uitgevonden krijgt :o .
pi_201599691
Knap dat je zo hoog bent geklommen qua functie, als ex-vmbo'er
pindazakje
pi_201600651
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 22:29 schreef bleiblei het volgende:
Binnen elk bedrijf heb je ook "Boven-CAO". Hogere salaris maar benefits moet je veelal zelf mee onderhandelen want die krijg je niet automatisch vanuit de CAO.

Maar hangt dus volledig van inschaling af. Soms stoppen de schalen volledig als het CAO overschrijdt. Soms zijn er aparte schalen die boven CAO zijn waarbij er dan vaak ook beter is vastgelegd waarop je wel op mag rekenen en waarop niet.

Wel intrigerend dat iemand in dergelijke regionen dat niet al weet/zelf uitgevonden krijgt :o .
Dit bestaat niet in elk bedrijf. Een cao kan ook degelijk een maximum aangeven.
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:13:31 #5
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_201603482
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 22:29 schreef bleiblei het volgende:

Maar als iets boven die CAO is zou je m.i. niet meer kunnen spreken over een standaard CAO. Maar ik begrijp dat je dus in je ovk kan afspreken wat je wil ook al wijkt dat af van de CAO?

Als de standaard leiden zou zijn en je hebt schalen die bij 6-7k stoppen dan kun je in een onderneming de hogere staffuncties niet meer vervullen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:16:03 #6
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_201603503
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 22:43 schreef Hyaenidae het volgende:
Knap dat je zo hoog bent geklommen qua functie, als ex-vmbo'er
Bedankt Rosbief voor het compliment. Voor de volledigheid: ex vmbo'er die zelfs de mavo nog een jaar over heeft gedaan :+

Hoe gaat het jou af - volgens mij - in de elektrotechniek?
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:16:29 #7
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_201603507
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 00:06 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dit bestaat niet in elk bedrijf. Een cao kan ook degelijk een maximum aangeven.
Hoe werkt een bedrijf dan buiten de CAO om?
pi_201603710
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 12:16 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Bedankt Rosbief voor het compliment. Voor de volledigheid: ex vmbo'er die zelfs de mavo nog een jaar over heeft gedaan :+

Hoe gaat het jou af - volgens mij - in de elektrotechniek?
Mij gaat het ook prima af, gewoon een saaie kut kantoorbaan maar thuiswerken beviel super afgelopen jaar _O_
Helaas nu weer verplicht meer naar kantoor ;(
pindazakje
pi_201603725
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 12:16 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Hoe werkt een bedrijf dan buiten de CAO om?
Je hebt ook PAO schaling functies, daarin wordt een persoonlijke(individuele) arbeidsovereenkomst besproken en kan het bedrijf een loon bieden wat ze vinden dat jij waard bent.

Maar dat zijn wel vaak de functies boven schaal 13, dan zit je snel boven de 10k per maand.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_201604752
Cao is bij veel private bedrijven alleen maar een minimum. Dat hoeft niks te zeggen over daadwerkelijke lonen.

Overheid werkt wel vrij rigide met die schalen.
pi_201604803
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 14:02 schreef Zolena het volgende:
Cao is bij veel private bedrijven alleen maar een minimum. Dat hoeft niks te zeggen over daadwerkelijke lonen.

Overheid werkt wel vrij rigide met die schalen.
Dat is dus niet waar. Een cao kan ook vaststaande regels voorschrijven. En dat noem je dan, jawel, een standaard CAO
zie email 27 oktober
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 14:40:46 #12
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_201605176
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 12:35 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Je hebt ook PAO schaling functies, daarin wordt een persoonlijke(individuele) arbeidsovereenkomst besproken en kan het bedrijf een loon bieden wat ze vinden dat jij waard bent.

Maar dat zijn wel vaak de functies boven schaal 13, dan zit je snel boven de 10k per maand.
Helaasch geen salaris wat maar in de buurt komt van de 10k Betreft hier alleen een situatie dat ik afwijk van de standaardarbeidsduur zoals genoemd in de CAO en de schaal ancienniteit.
pi_201605982
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 14:06 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dat is dus niet waar. Een cao kan ook vaststaande regels voorschrijven. En dat noem je dan, jawel, een standaard CAO
Toch alleen bij (semi)overheid? Het is niet zo dat de Cao dwingend een maximum salaris kan opleggen dat het bedrijfsleven niet zelf mag kiezen wat ze betalen?
Wel minimum salaris verdeeld in schalen. Wel allerlei andere dwingende regels en dat heet dan toch ook gewoon standaard Cao?
pi_201605988
Quote ipv e d it
pi_201606518
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 15:57 schreef Zolena het volgende:

[..]
Toch alleen bij (semi)overheid? Het is niet zo dat de Cao dwingend een maximum salaris kan opleggen dat het bedrijfsleven niet zelf mag kiezen wat ze betalen?
Wel minimum salaris verdeeld in schalen. Wel allerlei andere dwingende regels en dat heet dan toch ook gewoon standaard Cao?
Ja. Dat kan dus wel.
zie email 27 oktober
pi_201606803
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 16:40 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ja. Dat kan dus wel.
Wow wat slecht, blij dat ik niet in zo'n sector werk :')
pi_201609093
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 12:13 schreef phpmystyle het volgende:
Maar als iets boven die CAO is zou je m.i. niet meer kunnen spreken over een standaard CAO. Maar ik begrijp dat je dus in je ovk kan afspreken wat je wil ook al wijkt dat af van de CAO?
Natuurlijk wel. Als de cao niet AVV is en niet van toepassing is verklaard op je arbeidsovereenkomst, val je er niet onder. Als een standaard-cao van toepassing is, kan je er niet van afwijken.

"Boven cao" is een term die gangbaar is voor mensen die meer dan de hoogste salarisschaal verdienen. De cao hoeft daarvoor niet van toepassing te zijn. Je kan prima boven-cao verdienen en in de arbeidsovereenkomst bepaalde afdelingen of artikelen van toepassing verklaren.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')