abonnement Unibet Coolblue
  maandag 2 mei 2022 @ 13:22:09 #101
438255 RapaNui
Chiatos
pi_204607042
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 14:52 schreef THEFXR het volgende:

[..]
ik snap dat je naar de afstand kijkt, maar hoogte bepaald ook je snelheid/duur en die is nu onbekend.
De looptijden zijn al een tijdje bekend:
Mirador -> 1eQ = 40 minuten
1eQ -> 2eQ = 20 minuten
Totaal 1 uur als je in de richting van 2eQ loopt.
Loop je de andere kant uit (dus bergopwaarts terug naar Mirador), dan duurt het langer.

Mirador -> afslag naar links => +12 minuten

Afslag naar links -> kabels => 4 minuten

Kabels -> kruispunt => 8 minuten

Kruispunt -> plek fluitsignaal => 5 minuten

Plek fluitsignaal -> metalen buis => 3,5 minuut

Resteren +8 minuten voor het laatste stukje naar de 1eQ.

Korte stukjes lopen, qua afstanden en qua loopduur/snelheid.
  donderdag 12 mei 2022 @ 21:22:35 #102
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_204723477
Kheb me de laatste 2 dagen weer een beetje ingelezen en de filmpjes bekeken. In 2014/2015 of zo heb ik een jaartje mee gepost hier tot het topic uiteindelijk gesloten werd.
Zoveel beelden nu en duidelijke satellietfoto's. Maakt ook duidelijk wat regen doet met de begaanbaarheid van de paden.
Dat er redelijk veel menselijke activiteit is lijkt me wel duidelijk. Er ligt gewoon een hoop troep langs die uitgeholde paden. Zo'n buis kan ook gebruikt zijn om de koeien een klap op de kont te geven.
Nog best wel wat steil aflopende stukken naast de paden (o.a bij die buis), maar goed.. stel dat ze niet er in gevallen zijn dan is een voor de hand liggende verklaring dat ze door locals gegrepen zijn om ze te misbruiken en daarna in een afgrond geduwd. Met rugtas, telefoons, kleding, ondergoed en al wat niet meer dat uit het zicht moest.
Wie dit leest is gek
  maandag 16 mei 2022 @ 11:06:36 #103
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_204768095
Lijkt me na zoveel jaar nog best de moeite om uit te zoeken van wie die paddock is en wie daar rondloopt.
Die meiden zouden daar best een vastgezeten kunnen hebben en qua tijdslijn klopt het ook.
pi_204787629
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2022 11:06 schreef ootjekatootje het volgende:
Lijkt me na zoveel jaar nog best de moeite om uit te zoeken van wie die paddock is en wie daar rondloopt.
Die meiden zouden daar best een vastgezeten kunnen hebben en qua tijdslijn klopt het ook.
  woensdag 18 mei 2022 @ 12:42:43 #105
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_204788045
Wie hebben er überhaupt de eerste drie maanden daar na de Mirador gezocht?
Feliciano de volgende dag, maar officieel verder niemand.

De teams uit Nederland al helemaal niet.

Feliciano zei dat hij geen voetstappen had gezien, das natuurlijk vreemd want is op een gemiddelde dag lopen daar 5-8 mensen. Of bedoelde Feliciano het iets specifieker?
pi_204814735
Ik heb mij afgelopen week behoorlijk ingelezen en heb onderzoek gedaan.
Al met al; blijven bijzonder veel vragen liggen.
Vrij bizar hoe dit allemaal gelopen is; hoewel, aangezien ik afgelopen jaren sterker bewust ben geworden van hoe veel dingen gaan, ook toch weer niet zo bizar.

Op Reddit, waar nog vrij veel gepost en gediscussieerd wordt over dit onderwerp, lijkt alles in een narratief-tunnel te worden gedrukt; wellicht bewust.

Hoop op, en wellicht is dat ijdele hoop na zoveel jaar dato, op ietwat meer duidelijkheid.
pi_204816049
Er schijnt enkele jaren geleden (omstreeks 2009) tevens een behoorlijk conflict te zijn geweest over gronden daar in de regio. Behoorlijk wat hectare grond.

Deze gronden zouden eerst "bestemmingsplan natuur" hebben gehad en later is er van zeer veel grond dit bestemmingsplan gewijzigd. Van ""bestemmingsplan natuur"" in iets als: ""bestemmingsplan evt bebouwing mogelijk"

De regio die in stukken wordt vermeld mbt deze bestemmingswijziging wordt aangeduid als "parque nacional volcan baru"

Nou weet ik dat de Baru-vulkaan om de hoek is en wellicht dat het gebied waar we in zoeken (noorden vd pianista-trail)/caldera wellicht officieel valt onder "parque nacional volcan baru"

Of desalniettemin dat in dit gebied deze zelfde bestemmingswijziging van kracht gegaan is na de specifieke datum dat dit dus inging.

Ik las dat destijds een persoon die het niet eens was met deze bestemmingswijziging ook achter slot en grendel is gezet.
Twitter-reacties die daarop volgden waren een beetje in de trant van:"kijk, zo durft niemand meer tegenspraak te hebben tegen de autoriteiten"

Belangrijk om te vermelden bedenk ik mij nou; de wijziging van t bestemmingsplan zou van grond zijn gekomen door een bepaalde man die van plan was om een hotel te bouwen in het nationaal park; hetgeen hij beschreef als een eco-hotel....

Wellicht is dit hotel er ook gekomen?

Ik zal dit verhaal even aanvullen met 1 of 2 linkjes;

Hieronder de man die een kritisch blogbericht schreef over dit bestemmingsplan;

https://chiriquinatural.b(...)-del-parque.html?m=1


Nou meende ik dat de schrijver van bovenstaand artikel zichzelf even later in de gevangenis terugvond vanwege dit geschreven artikel (dan wel andere vorm van kritiek op ditzelfde onderwerp)
Ik zoek meteen even die link op.......
Als ik m kan vinden...

Nog niet specifiek hetgeen ik zocht kunnen vinden ; het artikel waarin staat dat de schrijver danwel een andere criticus is opgepakt vanwege t bekritiseren van dit plan, maar wel dit artikel gevonden;
https://www.panamaamerica(...)ion-de-parque-506549


Aaaah toch gevonden;

http://www.bananamarepubl(...)on-under-martinelli/

160 hectare nabij de Caldera-rivier van deze investeringsmeneer/maatschappij....


Volgens mij (heb dit ook gelezen in een andere bron welke ik zo even niet bij handen heb) is er echter veel meer hectare toentertijd verwisseld van bestemmingsplan;

Dus deze meneer met zijn hotelbouw-idee gaf de voorzet en de mogelijkheid om daar hectares en hectares aan gebied van bestemmingsplan te wijzigen.

Dit tegen de voet van zorgenaamde ecologen danwel natuurliefhebbers of milieubeschermers....

Lees nu inderdaad dat in bovenstaand artikel een getal van 800 hectare wordt vermeld...

Aah, en er staat ook nog beschreven waar dat dan zou zijn:

"Around the headwaters of the Caldera River"

Als ik de Rio Caldera volg in Google Maps kom ik ongeveer uit bij het "Alto Chiquero Ranger Station"

Wellicht dat de bronnen nog verder richting de daadwerkelijke vulkaan liggen maar 800 hectare is natuurlijk een immens gebied.
Zo'n 1200 voetbalvelden; dus wellicht is er meer oostwaarts wel tevens een hernieuwd bestemmingsplan geweest waardoor daar ook natuur zijn beschermde status verloor....


Uiteindelijk blijft t ook altijd wel interessant om te zien hoe een algo-ritme je op het eerste oog onwaarschijnlijke connecties toch kan helpen om een beter beeld te vormen van de regio; de regio in't klein (Boquete, volcan, Bocas) of de regio in t groot (centraal Amerika)

Zo kom ik zojuist dit interessante artikel tegen;

https://eu.courier-journa(...)ll-towns/4181733002/

Het wereldwijd opererende, zelfs van kannibalisme beschuldigde, Mexicaanse drugskartel; "CJNG" dat zelfs in dorpjes in de USA voet aan wal krijgt.

Wil een overheid van NL / Panama zich branden aan zulke heerschappijen?

Ogenschijnlijk weinig met deze zaak te maken maar wellicht meer dan het lijkt als we het grotere plaatje iets beter voor ogen krijgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door HetDonkertAan op 20-05-2022 23:07:36 ]
pi_204816259
Met hier een artikel waarin staat dat de conclusie getrokken is dat soortgelijke cartels intrek hebben genomen in Panama, ook vanwege dat Panama een behoorlijke link/doorvoerplaats is tussen Colombia en landen in centraal Amerika.

https://es.insightcrime.o(...)-panama-autoridades/

Ook interessant, (vertaald iot bovenstaand artikel)is:
De neef van de president van Panama, Ricardo Martinelli, werd in 2009 gearresteerd in Mexico en beschuldigd van het witwassen van geld, maar werd later vrijgesproken .

Martinelli die in een artikel in mijn vorige post ook naar boven kwam, een auteur doet daarin de bevinding dat sinds hij aan de macht is, de bestemmingsplannen aldaar voor volcan Baru gewijzigd konden worden. Hij haalt hierbij specifiek aan naar deze toenmalig onlangs benoemde president...

En hieronder nog een topic uit een forum mbt provincie Chiriqui dat vangsten van drugs bijhoudt.
Schering en inslag lijkt t daar.

https://chiriqui.life/top(...)g-operations/page/3/
pi_204816286
En om mijn posts af te sluiten, im Bocas Del Torro deed de "oud/ex-officier van justitie" ook vrolijk mee:
"Former Unloading Prosecutor in Bocas del Toro was apprehended by units of the National Police while transporting 128 packages of alleged illicit substance in a vehicle."

Te vinden op pagina 5 van het Chiriqui-forum vanwaar de link in de post hierboven staat.
pi_204816354
Nog een verhaal (nieuwsbericht van onlangs) wat ook duidelijk maakt hoe het criminele leven kan zijn in centraal Amerika

Panama drug seizures in used as evidence in US drug trial
drugs-9j.jpeg

Posted 09/05/2022

Among the evidence held by the US prosecutor's office against the recently extradited to the United States, Dario Antonio Usuga-David, alias 'Otoniel', leader of the Clan del Golfo of Colombia, are two drug seizures made in the Caribbean waters of Guna Yala , Panama.

On May 5, Otoniel was transferred on a DEA Drug Enforcement Agency plane to Brooklyn, New York, where he pleaded not guilty in the Eastern District to alleged drug trafficking crimes. and for leading the organization of the Colombian Self-Defense Forces (AUC), considered a terrorist group.

In Otoniel's file that appears in Court, there is a note prepared by the prosecution that advances some evidence collected against the leader of the Clan del Golfo, who maintained a significant interference in Panama, specifically in the AtlanticAmong them, they refer to a seizure of cocaine in Guna Yala on April 13, 2021, of 1,365 kilos of drugs that were transported in two speedboats on the coast of Panama.

The second shipment attributed to the Clan points to the seizure made on April 14, 2021, of 2,609 kilos of drugs that were transported in a speedboat on the Atlantic coast of Panama. Prosecutor Breon Peace provided photographs of other seizures made by the Colombian authorities of ammunition and high-caliber weapons belonging to the Clan, frequently used to impose control of the dominated territory.

The links are known so far of the Clan del Golfo in Panama outline the 'Fisher' operation that in December 2021 dismantled an alleged logistical support group of the Clan.

The operation seized $10 million in cash hidden in a house in Colón, farms, properties, and the arrest of 51 people, most of them residents of the Colón coast
. The group "coordinated the receipt of large amounts of merchandise from Colombia, stored it and then, under the Clan's guidelines, delivered it to groups with which they did business."

Attorney General Javier Caraballo described at the time activities very similar to those compiled by the United States prosecutor's office, which distinguish the Clan, such as the collection of taxes per kilo of drugs from those who use territory under their domain to traffic, store or send.

US indictment
The indictment includes the background of alias 'Otoniel': “He belonged to the paramilitary organization dedicated to trafficking cocaine to the United States known as the Urabeños, based in Urabá, Colombia. The drug passed through Central America and Mexico to its final destination, the United States,”.In addition to drug transportation, the authorities accuse the organization of other crimes such as kidnapping, homicide, and acts of violence that they used to collect drug debts, instill fear and expand their territorial domain, promote and improve their prestige, reputation, and position of the organization.


Of t nu om de plaats "Colon", Colombia, de Atlantische oceaan of de Caribische zee gaat; het artikel geeft een inkijk in hoe bendes daar verschillende regio's domineren en dat de haarvaten van deze bendes uitstrijken tot hier in Nederland is niet bepaald een "goh"

[ Bericht 0% gewijzigd door HetDonkertAan op 20-05-2022 23:45:53 ]
  zondag 22 mei 2022 @ 10:55:07 #111
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_204827782
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 23:32 schreef HetDonkertAan het volgende:
Nog een verhaal (nieuwsbericht van onlangs) wat ook duidelijk maakt hoe het criminele leven kan zijn in centraal Amerika

Panama drug seizures in used as evidence in US drug trial
drugs-9j.jpeg

Posted 09/05/2022

Among the evidence held by the US prosecutor's office against the recently extradited to the United States, Dario Antonio Usuga-David, alias 'Otoniel', leader of the Clan del Golfo of Colombia, are two drug seizures made in the Caribbean waters of Guna Yala , Panama.

On May 5, Otoniel was transferred on a DEA Drug Enforcement Agency plane to Brooklyn, New York, where he pleaded not guilty in the Eastern District to alleged drug trafficking crimes. and for leading the organization of the Colombian Self-Defense Forces (AUC), considered a terrorist group.

In Otoniel's file that appears in Court, there is a note prepared by the prosecution that advances some evidence collected against the leader of the Clan del Golfo, who maintained a significant interference in Panama, specifically in the AtlanticAmong them, they refer to a seizure of cocaine in Guna Yala on April 13, 2021, of 1,365 kilos of drugs that were transported in two speedboats on the coast of Panama.

The second shipment attributed to the Clan points to the seizure made on April 14, 2021, of 2,609 kilos of drugs that were transported in a speedboat on the Atlantic coast of Panama. Prosecutor Breon Peace provided photographs of other seizures made by the Colombian authorities of ammunition and high-caliber weapons belonging to the Clan, frequently used to impose control of the dominated territory.

The links are known so far of the Clan del Golfo in Panama outline the 'Fisher' operation that in December 2021 dismantled an alleged logistical support group of the Clan.

The operation seized $10 million in cash hidden in a house in Colón, farms, properties, and the arrest of 51 people, most of them residents of the Colón coast
. The group "coordinated the receipt of large amounts of merchandise from Colombia, stored it and then, under the Clan's guidelines, delivered it to groups with which they did business."

Attorney General Javier Caraballo described at the time activities very similar to those compiled by the United States prosecutor's office, which distinguish the Clan, such as the collection of taxes per kilo of drugs from those who use territory under their domain to traffic, store or send.

US indictment
The indictment includes the background of alias 'Otoniel': “He belonged to the paramilitary organization dedicated to trafficking cocaine to the United States known as the Urabeños, based in Urabá, Colombia. The drug passed through Central America and Mexico to its final destination, the United States,”.In addition to drug transportation, the authorities accuse the organization of other crimes such as kidnapping, homicide, and acts of violence that they used to collect drug debts, instill fear and expand their territorial domain, promote and improve their prestige, reputation, and position of the organization.


Of t nu om de plaats "Colon", Colombia, de Atlantische oceaan of de Caribische zee gaat; het artikel geeft een inkijk in hoe bendes daar verschillende regio's domineren en dat de haarvaten van deze bendes uitstrijken tot hier in Nederland is niet bepaald een "goh"
Interessante Posts!
pi_204838893
Er zijn behoorlijk wat leugens verteld m.b.t. deze verdwijning:

- een totaal verzonnen tijdlijn dat de meiden om 13:10 vanaf SbtR zouden zijn vertrokken
- achter de Mirador komt geen hont
- Kris en Lisanne zijn niet doorgelopen voorbij de Mirador (daarom hoefde/mocht RHWW daar ook niet te zoeken)
- leugens over de gevonden huid. Heeft de forensisch medewerker tegen Coriat gelogen of heeft Pittí gelogen?
- Lisanne had twee SD-kaarten mee. Ze had nou nét foto 509 op die onbekende tweede kaart genomen
- Daarna is de eerste kaart weer in het toestel gezet
- En o ja, die tweede kaart met foto 509 is kwijt
- Kris en Lisanne zijn via "Route 1" bij de nachtplek geëindigd*
- ...............................................

* Wie verzint zoiets nou? (Augusto. En Marja en Jürgen vertrouwen hem op zijn blauwe ogen.)
Nou, Kris en Lisanne zijn echt niet voor hun lol voorbij de 2eQ doorgelopen hoor. Zie de beelden van ImpPlan!
pi_204840384
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 14:02 schreef RapaNui het volgende:
Er zijn behoorlijk wat leugens verteld m.b.t. deze verdwijning:

- een totaal verzonnen tijdlijn dat de meiden om 13:10 vanaf SbtR zouden zijn vertrokken
- achter de Mirador komt geen hont
- Kris en Lisanne zijn niet doorgelopen voorbij de Mirador (daarom hoefde/mocht RHWW daar ook niet te zoeken)
- leugens over de gevonden huid. Heeft de forensisch medewerker tegen Coriat gelogen of heeft Pittí gelogen?
- Lisanne had twee SD-kaarten mee. Ze had nou nét foto 509 op die onbekende tweede kaart genomen
- Daarna is de eerste kaart weer in het toestel gezet
- En o ja, die tweede kaart met foto 509 is kwijt
- Kris en Lisanne zijn via "Route 1" bij de nachtplek geëindigd*
- ...............................................

* Wie verzint zoiets nou? (Augusto. En Marja en Jürgen vertrouwen hem op zijn blauwe ogen.)
Nou, Kris en Lisanne zijn echt niet voor hun lol voorbij de 2eQ doorgelopen hoor. Zie de beelden van ImpPlan!
Als je alles tegen elkaar afstreept ontstaat er een beeld met zoveel zogenaamde toevalligheden (een user hier merkte zo goed op dat je niet in toevalligheden maar in waardevolle synchronisaties moet denken) dat het nog meer acrobatiek vereist om een scenario passend te krijgen als waar de zaak momenteel mee is afgedaan dan om tot de conclusie te komen dat er sprake is van een verdachte situatie waarbij meer onderzoek vereist is/was om de zaak op te helderen.
  zondag 29 mei 2022 @ 09:41:34 #114
438255 RapaNui
Chiatos
pi_204898635
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 17:36 schreef HetDonkertAan het volgende:

[..]
Als je alles tegen elkaar afstreept ontstaat er een beeld met zoveel zogenaamde toevalligheden (een user hier merkte zo goed op dat je niet in toevalligheden maar in waardevolle synchronisaties moet denken) dat het nog meer acrobatiek vereist om een scenario passend te krijgen als waar de zaak momenteel mee is afgedaan dan om tot de conclusie te komen dat er sprake is van een verdachte situatie waarbij meer onderzoek vereist is/was om de zaak op te helderen.
1 april:
Om 13:38 uur had de iPhone -94 dBm
Om 16:39 uur was het ook -94 dBm
Vlak voor 18:00 uur zijn beide telefoons uitgezet.

2 april (en 3 april)
De volgende ochtend, had de iPhone -113 dBm en die waarde bleef tot en met 3 april aan.

Het lijkt erop dat er in de avond van 1 april of misschien zelfs in de nacht van 1 op 2 april een verplaatsing naar een andere locatie is geweest.
In het donker dus en zonder zaklamp functie van de telefoons, want die stonden uit.
https://imperfectplan.com(...)lysis-of-phone-data/
  maandag 6 juni 2022 @ 09:58:20 #115
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_204974547
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2022 09:41 schreef RapaNui het volgende:

[..]
1 april:
Om 13:38 uur had de iPhone -94 dBm
Om 16:39 uur was het ook -94 dBm
Vlak voor 18:00 uur zijn beide telefoons uitgezet.

2 april (en 3 april)
De volgende ochtend, had de iPhone -113 dBm en die waarde bleef tot en met 3 april aan.

Het lijkt erop dat er in de avond van 1 april of misschien zelfs in de nacht van 1 op 2 april een verplaatsing naar een andere locatie is geweest.
In het donker dus en zonder zaklamp functie van de telefoons, want die stonden uit.
https://imperfectplan.com(...)lysis-of-phone-data/
Bizar.
pi_205012517
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2022 09:58 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Bizar.
Lemo is in mei weer de Pianista opgegaan tot aan de top van de Small Mountain. Hij heeft samen met zijn vriend Roberto de 2eQ/River 3 niet bereikt. Door de vele regen en modder besloten ze om niet verder te lopen. Bij dat punt kwamen ze een local tegen die tegen een boom aan zat te rusten.
Lemo geeft in zijn film aan dat ze in de omgeving van de 1eQ in de verte/omgeving mensen aan het werk horen (houtkap/snoeiwerk).

Deel 1:
In deel 1 vertelt Lemo dat ze om 09:37 uur de Mirador hebben bereikt. Ze waren om 08:00 uur vertrokken, dus ruim anderhalf uur erover gedaan. Hij geeft ook aan dat ze samen flink doorstappen.

Deel 2:
08:14; Lemo vertelt dat ze nog 1 uur voorbij de 1eQ willen lopen

10:50; Na het houten hek 5 minuten voorbij de 1eQ zegt Lemo zijn camera uit voorzorg uit te zetten, want er zijn overal sporen van houtkap en snoeiwerk. En dat betekent: mensen.

11:30; Ze bereiken de top van de small mountain vóór de 2eQ (River 3). Daar beslissen ze om niet verder te lopen. Er zijn sporen /spullen van meerdere mensen (varias personas) en ze vinden het onverantwoord om verder te lopen vanwege het weer. Detail: zelfs het gras is daar gesnoeid!!


In de film van Romain zie je dat de plek, de top van de Small Mountain is. Lemo en zijn vriend hebben de 2eQ niet bereikt.


Op dit punt komen ze een muchacho tegen die tegen een boom aan zit te rusten. De muchacho vertelt dat er één uur verder lopen een bewoond huis staat [13:50]. Hoewel men zegt dat de meiden hier hebben gelopen, heeft niemand ze hier zien lopen. Ook de muchacho vindt dat gek.

Lemo en vriend keren om.De twee vrienden geven aan om ooit de hele hike naar AR te willen maken.

Bij [19:50] raapt Lemo een statief op van de grond. Waarschijnlijk van hemzelf(?), want deel 1 is met statief gefilmd.

Bij [20:20] zegt Lemo dat ze twee uur in de richting van BdT hadden gelopen, maar dat laatste klopt niet, omdat ze op de top van de Small Mountain zijn omgekeerd. Een uur heen en een uur terug klopt wél.
Lemo geeft ook aan dat het inmiddels 12 uur s’middags is en dat bevestigt het laatste.

De twee vrienden klimmen op de wand van het pad en Roberto wijst naar een holletje, zonder commentaar te leveren. Lemo geeft ook geen commentaar.





Terug op de Mirador zegt Lemo dat de muchacho had gezegd dat het bewoonde huis "dos horas mas" gelegen was. Twee uur verder i.p.v. één uur verder vanaf de Small Mountain klopt niet met de informatie van daarvoor. Twee uur voorbij de Mirador, zou wél kloppen.

Looptijden van de twee vrienden:
- Vertrek 08:00u
- Mirador: 09:37u
- Small mountain: +10:35 (naar schatting)
- Bijna terug op Mirador: 12:00


Daar komt geen hont ......................
Behalve werklui die daar het gras snoeien en bomen snoeien en kappen
En natuurlijk mensen op doorreis
Of mensen die in de omgeving wonen
  vrijdag 10 juni 2022 @ 13:51:33 #117
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_205013027
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 12:59 schreef RapaNui het volgende:

[..]
Lemo is in mei weer de Pianista opgegaan tot aan de top van de Small Mountain. Hij heeft samen met zijn vriend Roberto de 2eQ/River 3 niet bereikt. Door de vele regen en modder besloten ze om niet verder te lopen. Bij dat punt kwamen ze een local tegen die tegen een boom aan zat te rusten.
Lemo geeft in zijn film aan dat ze in de omgeving van de 1eQ in de verte/omgeving mensen aan het werk horen (houtkap/snoeiwerk).

Deel 1:
In deel 1 vertelt Lemo dat ze om 09:37 uur de Mirador hebben bereikt. Ze waren om 08:00 uur vertrokken, dus ruim anderhalf uur erover gedaan. Hij geeft ook aan dat ze samen flink doorstappen.

Deel 2:
08:14; Lemo vertelt dat ze nog 1 uur voorbij de 1eQ willen lopen

10:50; Na het houten hek 5 minuten voorbij de 1eQ zegt Lemo zijn camera uit voorzorg uit te zetten, want er zijn overal sporen van houtkap en snoeiwerk. En dat betekent: mensen.

11:30; Ze bereiken de top van de small mountain vóór de 2eQ (River 3). Daar beslissen ze om niet verder te lopen. Er zijn sporen /spullen van meerdere mensen (varias personas) en ze vinden het onverantwoord om verder te lopen vanwege het weer. Detail: zelfs het gras is daar gesnoeid!!

[ afbeelding ]
In de film van Romain zie je dat de plek, de top van de Small Mountain is. Lemo en zijn vriend hebben de 2eQ niet bereikt.
[ afbeelding ]

Op dit punt komen ze een muchacho tegen die tegen een boom aan zit te rusten. De muchacho vertelt dat er één uur verder lopen een bewoond huis staat [13:50]. Hoewel men zegt dat de meiden hier hebben gelopen, heeft niemand ze hier zien lopen. Ook de muchacho vindt dat gek.

Lemo en vriend keren om.De twee vrienden geven aan om ooit de hele hike naar AR te willen maken.

Bij [19:50] raapt Lemo een statief op van de grond. Waarschijnlijk van hemzelf(?), want deel 1 is met statief gefilmd.

Bij [20:20] zegt Lemo dat ze twee uur in de richting van BdT hadden gelopen, maar dat laatste klopt niet, omdat ze op de top van de Small Mountain zijn omgekeerd. Een uur heen en een uur terug klopt wél.
Lemo geeft ook aan dat het inmiddels 12 uur s’middags is en dat bevestigt het laatste.

De twee vrienden klimmen op de wand van het pad en Roberto wijst naar een holletje, zonder commentaar te leveren. Lemo geeft ook geen commentaar.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Terug op de Mirador zegt Lemo dat de muchacho had gezegd dat het bewoonde huis "dos horas mas" gelegen was. Twee uur verder i.p.v. één uur verder vanaf de Small Mountain klopt niet met de informatie van daarvoor. Twee uur voorbij de Mirador, zou wél kloppen.

Looptijden van de twee vrienden:
- Vertrek 08:00u
- Mirador: 09:37u
- Small mountain: +10:35 (naar schatting)
- Bijna terug op Mirador: 12:00


Daar komt geen hont ......................
Behalve werklui die daar het gras snoeien en bomen snoeien en kappen
En natuurlijk mensen op doorreis
Of mensen die in de omgeving wonen
:|W ongelofelijk, bedankt voor het vertaalwerk. Daar is voor de gemiddelde Nederlander geen kaas van te maken.
pi_205082503
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 13:51 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
:|W ongelofelijk, bedankt voor het vertaalwerk. Daar is voor de gemiddelde Nederlander geen kaas van te maken.
Nou, Ootje en andere users, Romain heeft het vierde deel van zijn hike richting de kabelbruggen gepubliceerd:

In dit deel loopt Romain ongeveer drie kwartier verder, dus ongeveer naar het verste punt waar de ouders in AFK zijn gekomen.
Wat is het toch een saai en zwaar stuk om te lopen. En wij met zijn allen moeten geloven dat Kris en Lisanne daar voor hun plezier hebben gewandeld!
Zoveel jaar na dato is Augusto erin geslaagd Marja en Jürgen dat wijs te maken. Knap hoor.

Marja en Jürgen, bekijken jullie ook al die films van Romain? Wat is jullie commentaar hierop?
FvdG, heb jij er nog wat aan toe te voegen?
Henk Bril, ik weet dat u inmiddels "elders bent geplaatst", maar wat is uw commentaar bij het zien van al dit filmmateriaal? Hebben Kris en Lisanne daar moedwillig, ongedwongen en met plezier gewandeld? Denkend dat ze richting Boquete liepen? Denkt u dat nou nog steeds?
Daphne vd Zwan, hebben u en uw team geen grote steken laten vallen?

Wat een slap zooitje.
pi_205082561
Hier is de topo kaart van Part 4.
Na +32 minuten lopen staat een hut op ongeveer 25 meter afstand, maar die is nergens in de film te bekennen(?):
  dinsdag 21 juni 2022 @ 09:58:13 #120
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_205108302
Saai en zwaar, en overduidelijk niet dezelfde route als op de heenweg. Pad is zeer duidelijk en ravijn invallen is onmogelijk.

Zoals mevrouw Kremers zelf zei, die zijn hier niet geweest.
pi_205125392
Rapa, kun je de nieuwe vondsten van het afgelopen jaar in een compact verhaal samenvatten?
Dan kunnen we samen met de meelezers hier en de bevindingen van 2014/2015 de verschillen eens bespreken.

Gynaika is helaas niet meer onder ons, maar het lijkt me waardevol om iedereen er weer eens bij te betrekken.
En te kijken of het vervolgens de moeite waard is om er wat mee te doen, pa Kremers zei kom met wat nieuws. Het lijkt erop dat we de gevoelens van ma Kremers kunnen beamen…
  vrijdag 24 juni 2022 @ 10:25:48 #122
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_205134687
Die hut op 32 minuten lopen, is dat een nieuwe hut?
pi_205161956
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 10:25 schreef ootjekatootje het volgende:
Die hut op 32 minuten lopen, is dat een nieuwe hut?
Ik zoek die hut nog wel uit, of die de platgeslagen hut is of misschien de bewoonde hut waar de muchacho (zie Lemo) over had verteld. Die hut is iig niet zichtbaar vanaf het pad, hoewel die maar 25m vanaf het pad staat. Zie film van Romain.

Romain en zijn drie gidsen hebben het hoofdpad gelopen (in een geul en/of afgebakend door prikkeldraad) en die route heb ik vergeleken met de "logische Route 1" van Augusto, in het boek Verloren in de Jungle.
Om die logische, overwoekerde en onzichtbare Route 1 te bereiken zou men het hoofdpad moeten verlaten en doelbewust door het houten hek met prikkeldraad (Paddock) moeten lopen. Lógisch.

Die route leidt dus naar een hut en voorbij die hut begint dat overwoekerde deel met gele stippen. Dat deel zou volgens Augusto naar KB2 leiden, waar de meiden zouden zijn vast komen te zitten.

De meiden zouden uit onwetendheid, per ongeluk en in de veronderstelling dat ze teruggingen naar Boquete, voor díe route hebben gekozen. Wij moeten dat geloven. En de schrijvers van het boek hebben dat ook geloofd. Misschien zijn ze nu tot inzicht gekomen na het zien van al dat beeldmateriaal van ImpPlan.

Hier is de topografie van Route 1+2 uit het boek van Marja en Jürgen. En de ligging ervan t.o.v. het hoofdpad:

  dinsdag 28 juni 2022 @ 00:41:28 #124
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_205167433
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 14:36 schreef RapaNui het volgende:

[..]
Ik zoek die hut nog wel uit, of die de platgeslagen hut is of misschien de bewoonde hut waar de muchacho (zie Lemo) over had verteld. Die hut is iig niet zichtbaar vanaf het pad, hoewel die maar 25m vanaf het pad staat. Zie film van Romain.

Romain en zijn drie gidsen hebben het hoofdpad gelopen (in een geul en/of afgebakend door prikkeldraad) en die route heb ik vergeleken met de "logische Route 1" van Augusto, in het boek Verloren in de Jungle.
Om die logische, overwoekerde en onzichtbare Route 1 te bereiken zou men het hoofdpad moeten verlaten en doelbewust door het houten hek met prikkeldraad (Paddock) moeten lopen. Lógisch.

Die route leidt dus naar een hut en voorbij die hut begint dat overwoekerde deel met gele stippen. Dat deel zou volgens Augusto naar KB2 leiden, waar de meiden zouden zijn vast komen te zitten.

De meiden zouden uit onwetendheid, per ongeluk en in de veronderstelling dat ze teruggingen naar Boquete, voor díe route hebben gekozen. Wij moeten dat geloven. En de schrijvers van het boek hebben dat ook geloofd. Misschien zijn ze nu tot inzicht gekomen na het zien van al dat beeldmateriaal van ImpPlan.

Hier is de topografie van Route 1+2 uit het boek van Marja en Jürgen. En de ligging ervan t.o.v. het hoofdpad:

[ afbeelding ]
Zo blij met je onderzoek, ik weet van de anderen dat ze privé druk zijn en het privé bericht van Gynaika hier was best heftig. ik ga dood en succes en zet door. Had haar nog geantwoord maar nooit meer een reactie gehad.

Na zoveel jaar zijn we nog met zijn tweeën, en ik spreek geen Spaans. Maar wat je nu uit al die films haalt, bizar. Het klopt niet, jij weet dat en met ons ook veel anderen.

Tot zover, ze zijn daar wezen wandelen en bij q1 geweest… daarna moeten we alles weer openzetten
pi_205177868
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 00:41 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Zo blij met je onderzoek, ik weet van de anderen dat ze privé druk zijn en het privé bericht van Gynaika hier was best heftig. ik ga dood en succes en zet door. Had haar nog geantwoord maar nooit meer een reactie gehad.

Na zoveel jaar zijn we nog met zijn tweeën, en ik spreek geen Spaans. Maar wat je nu uit al die films haalt, bizar. Het klopt niet, jij weet dat en met ons ook veel anderen.

Tot zover, ze zijn daar wezen wandelen en bij q1 geweest… daarna moeten we alles weer openzetten
Heb het boek VidJ weer gepakt. Met al hun goede bedoelingen halen Marja en Jürgen soort van hutten en routes door elkaar. Zo stellen ze zich voor dat K&L in de hut met mierennest zouden hebben overnacht. Ook staan ze achter de stelling van Augusto dat ze Route 1 die voorbij een hut begint, zouden hebben genomen.
De lezer kan dan ook "concluderen" dat de hut die in die route ligt, de hut met mierennest zou moeten zijn. Maar dat is niet zo. Dat is gewoon een finca. Waarschijnlijk de "verlaten finca bij een klein beekje", blz. 335. Alwaar K&L volgens de schrijvers de nacht doorbrengen!
Maar volgens de schrijvers hebben K&L hun eerste nacht óók in de hut met mierennest doorgebracht. Getuige de foto in het boek met de beschrijving: de hut waar K&L wellicht hebben overnacht. Etc, etc.

Als je het stuk leest wat FvdG heeft beschreven van zijn hike in Januari 2015, dan weten wij nu dat hij hoogstwaarschijnlijk dezelfde route heeft genomen als Romain / ImpPlan. Ergo: de hut met mierennest staat ergens in die route en niet in de richting van Route 1. Frank is nergens door een hek gegaan, alleen door de geulen en langs prikkeldraad hekken.

De heel logische Route 1 (volgens Augusto), is zo logisch, dat FvdG en gids die juist níet hebben genomen!

Welke hutten er allemaal staan in de route van ImpPlan, is nog niet helemaal duidelijk. Bewoond of onbewoond?Wel is het zo dat Kryt de platte hut had gepubliceerd in een van zijn artikels en diens metadata gaven een gps locatie op. Enkele weken later merkte ik dat de metatdata uit de foto waren verwijderd (in de publicatie).

pi_205177960
Er staat best een grove aanname in het boek van Verloren in de Jungle.

Op blz. 335 staat: Er is geen reden aan te nemen dat ze de paddock niet bereikt hebben en gezien de omstandigheden was er geen reden om de paddock op te gaan, omdat het pad daar nog duidelijk zichtbaar is.
Een niets vermoedende lezer slikt dat met gemak.
Vervolgens stellen de schrijvers dat K&L in (noord)oostelijke richting zijn gelopen richting Route 1.

Er is echter wél een reden te bedenken dat ze de paddock níet voor hun eigen plezier of uit onachtzaamheid zouden zijn opgegaan: het hoofdpad is afgebakend door prikkeldraad en hekken. De paddock opgaan betekent het pad verlaten. Punt.
pi_205178180
Wat mij betreft zijn Kris en Lisanne niet verder gelopen dan River 2 of River 3. De steile klim van de Small Mountain doe je niet voor je plezier tenzij je een bewuste bestemming verderop wilt bereiken. Bijvoorbeeld een finca, of Alto Romero.

De kans dat ze iemand zijn tegengekomen acht ik nog steeds heel groot. I.t.t. wat sommigen van mening zijn. Van mijn part werden ze afgeschrikt door een koe, maar dan nog.

De kans dat ze redelijk snel na 1eQ zijn teruggelopen schat ik dus 50-50. Mochten ze zijn teruggelopen, dan heb je kans dat ze vóór het bereiken van de Mirador, de afslag naar rechts hebben genomen (zie film Romain), richting het dal ten westen van de Pianista. Met alle gevolgen van dien. Daar stroomt het begin van de 1eQ. En daar lopen locals ook rond.

De honden van de RHWW sloegen aan tijdens hun eerste bezoek aan de Mirador. Het dal van het stroompje ligt daar pal achter. Vervolgens wordt tegen RHWW gezegd dat ze niet verder mogen lopen.....

Indien de nachtplek niet elders ligt (b.v. Sindigo of kabelbruggen of ergens anders), zou ik de nachtplek daar gaan zoeken.
FvdG heeft stroomafwaarts van de 1eQ gezocht, maar hij heeft de nachtplek daar niet gevonden.
Hij heeft niet stroomopwaarts gezocht.

[ Bericht 0% gewijzigd door RapaNui op 29-06-2022 09:52:26 ]
pi_205246027
Betsaida Pittí heeft van zich laten horen. Ze is door PanamaAmerica geïnterviewd over haar co-auteurschap van het boek VidJ:


Ze geeft niet overal echt antwoord op. Hier is het eerste deel van een samenvatting van het interview:

1. Hay más detailles al respecto? Is alles gelijk gebleven of zijn er meer gegevens aan het licht gekomen?
In 2015 heb ik het onderzoek overgedragen aan mijn opvolger en het onderzoek eindigde met de status sobreseimiento provisional = voorwaardelijk geseponeerd(?).
De NLse auteurs hebben mij opgezocht omdat ze wilden weten wie BP was en waar zij was tijdens het onderzoek. Tijdens de interviews stelden de NLse schrijvers voor om samen een boek te schrijven, zodoende werd ik co-auteur.


2. Kunt u toelichten hoe u de samenwerking met de NLse auteurs heeft ervaren?
We zaten midden in de pandemie. Ik heb aan het boek meegewerkt omdat ik wilde vertellen wat ik heb ervaren. Dat onderzoek heb ik met de hulp van anderen gedaan. En het onderzoek is een speerpunt geweest in mijn leven. Ik licht het toe: om goed onderzoek te doen, neemt men een kijkje op locatie, om te zien wat er is gebeurd. Toen ik deze zaak in handen kreeg, moest ik een hypothese vormen in de range tussen: 1- moord, 2- ontvoering, 3- verdwaling. Ik heb alles met Marja en Jürgen doorgenomen zodat het goed in het boek zou worden beschreven.

3. [04:00] Betsaida, van alle hypotheses, welke is de meest geaccepteerde (de meest waarschijnlijke)?
BP herhaalt de drie uitgangspunten moord, ontvoering en verdwaling. Naarmate het onderzoek vorderde, nam BP afstand van moord en ontvoering. “Maar ik ben geen fiscal die zomaar zegt: ze verdwaalden. Nee, we zijn naar het gebied gegaan, wij zijn wezen kijken. Ik kan u verzekeren dat de zoektochten die op touw zijn gezet, de meest uitgebreide zoektochten op de wereld zijn geweest. Uiteindelijk zijn sporen van de meiden gevonden. Ik kan je zeggen dat veel mensen het niet met mij eens zijn, maar het was voor mij meteen duidelijk dat ze verdwaald waren geraakt. En ik zal je vertellen waarom: Boquete is een toeristisch oord, daar zijn geen seriemoordenaars. En ze kwamen daar aan op de 29e van maart en op 1 april raakten ze verdwaald. Waarom gingen we ervan uit dat ze waren verdwaald? Omdat de gids met wie ze een excursie hadden geboekt, ze thuis is gaan zoeken op 2 april en ze als vermist heeft opgegeven op 3 april. (Wat een redenering).

De bergen van Panama zijn zwaar en heel gevaarlijk. Ik kan u een voorbeeld geven. Ik ben op pad gegaan met de Nationale Politie, Senafront en de bomberos, met water en eten, nadat de rugzak was gevonden, hebben we 12 uur gelopen etc.
Heel verhaal over Alto Romero en hoe ze daar is bezweken en dat ze nog steeds last heeft van haar knie.
Ze sluit af met: De meiden zijn overmoedig dat pad opgegaan.
pi_205246149
Hier is de tweede helft van het interview:

4. [09:46] In vorige interviews heeft u verteld dat de telefoons van de meiden meerdere dagen na hun verdwijning zijn gebruikt.
De telefoons hebben laten zien dat de meiden 11 dagen lang in leven zijn geweest. Sommige mensen zeggen dan: elf dagen overleven in de jungle? Nou, ze waren jong en sterk, 21 en 22 jaar oud, Lisanne speelde football (ze bedoelt volleybal) .
Als je het pad opgaat van Chiriqui richting BdT, is er al na 15-20 minuten geen telefonisch bereik. (Ik vermoed dat ze 15-20 minuten ná de Mirador bedoelt.) De bewoners van Alto Romero maakten geen gebruik van dit pad omdat het zo’n gevaarlijk pad is. [onzin] Het is niet zo dat als je dat pad op gaat, dat je dan mensen tegen komt, nee. (Waar hebben we dat meer gehoord?) Daar zijn afgelegen finca’s dat zijn eenzame plekken. Alles wees erop dat het niet om moord ging. Ik ben drie keer het pad opgegaan vanuit Alto Romero. En ze vertelt hoe zwaar dat was.
Kun je nagaan hoe zwaar het geweest moet zijn voor onvoorbereide jonge meiden die met een rugzakje op pad waren gegaan.
(Het punt is dat BP drie keer bij het eindpunt -Alto Romero- het pad is opgegaan, niet bij het beginpunt.)
BP gaat verder en zegt hoe tevreden ze is hoe het onderzoek was uitgevoerd.

5. [14:56] Er zijn botresten gevonden, zouden er meer gevonden kunnen worden?
In januari 2015 heb ik geen gelegenheid gehad om degenen die de botresten hadden gevonden vragen te stellen (intervistar). Wat gebeurt er: stel je voor dat de resten rond vier uur ’s middags zijn gevonden het regende we konden niet naar de rivier want het was te gevaarlijk. Etc.

6. [16:25] Deze vermissing heeft internationaal grote impact gehad. Heeft u nog wat daaraan toe te voegen? (vrij vertaald)
Ik heb onder veel druk gestaan want sommigen waren van mening dat ik mijn werk niet goed heb uitgevoerd.

7. [17:30] Vindt u het belangrijk dat het boek ook in het Spaans uit komt?
Het boek is uiteraard in het Nederlands gepubliceerd. Later in het Engels en daarna nog eens in het Russisch(!?!)
We hopen nog altijd dat er een Spaanse versie van het boek zal komen.


8. [18:55] Kunt u iets vertellen over het traject waarop de NLse jonge vrouwen vermist zijn geraakt?
Er zijn foto’s van hun afgelegde traject tot aan de top van het pad (Mirador). Het probleem is dat als je op de terugweg bent, er verschillende andere doodlopende paden zijn. En het is dáár waar één van de meiden heeft opgemerkt erg van Bocas del Toro onder de indruk te zijn geweest. En ze wisten dat het pad naar Bocas del Toro leidde*. Het probleem is ontstaan bij hun terugkeer. Als je goed naar hun foto’s kijkt, dan zie je geen derde persoon. Ze waren met zijn tweeën. …… Toen de rugzak werd gevonden kon roof worden uitgesloten omdat hun spullen er nog inzaten, inclusief mobieltjes en geld.
*opvallende uitspraak

  woensdag 6 juli 2022 @ 09:48:55 #130
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_205252404
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 16:25 schreef RapaNui het volgende:
Hier is de tweede helft van het interview:

4. [09:46] In vorige interviews heeft u verteld dat de telefoons van de meiden meerdere dagen na hun verdwijning zijn gebruikt.
De telefoons hebben laten zien dat de meiden 11 dagen lang in leven zijn geweest. Sommige mensen zeggen dan: elf dagen overleven in de jungle? Nou, ze waren jong en sterk, 21 en 22 jaar oud, Lisanne speelde football (ze bedoelt volleybal) .
Als je het pad opgaat van Chiriqui richting BdT, is er al na 15-20 minuten geen telefonisch bereik. (Ik vermoed dat ze 15-20 minuten ná de Mirador bedoelt.) De bewoners van Alto Romero maakten geen gebruik van dit pad omdat het zo’n gevaarlijk pad is. [onzin] Het is niet zo dat als je dat pad op gaat, dat je dan mensen tegen komt, nee. (Waar hebben we dat meer gehoord?) Daar zijn afgelegen finca’s dat zijn eenzame plekken. Alles wees erop dat het niet om moord ging. Ik ben drie keer het pad opgegaan vanuit Alto Romero. En ze vertelt hoe zwaar dat was.
Kun je nagaan hoe zwaar het geweest moet zijn voor onvoorbereide jonge meiden die met een rugzakje op pad waren gegaan.
(Het punt is dat BP drie keer bij het eindpunt -Alto Romero- het pad is opgegaan, niet bij het beginpunt.)
BP gaat verder en zegt hoe tevreden ze is hoe het onderzoek was uitgevoerd.

5. [14:56] Er zijn botresten gevonden, zouden er meer gevonden kunnen worden?
In januari 2015 heb ik geen gelegenheid gehad om degenen die de botresten hadden gevonden vragen te stellen (intervistar). Wat gebeurt er: stel je voor dat de resten rond vier uur ’s middags zijn gevonden het regende we konden niet naar de rivier want het was te gevaarlijk. Etc.

6. [16:25] Deze vermissing heeft internationaal grote impact gehad. Heeft u nog wat daaraan toe te voegen? (vrij vertaald)
Ik heb onder veel druk gestaan want sommigen waren van mening dat ik mijn werk niet goed heb uitgevoerd.

7. [17:30] Vindt u het belangrijk dat het boek ook in het Spaans uit komt?
Het boek is uiteraard in het Nederlands gepubliceerd. Later in het Engels en daarna nog eens in het Russisch(!?!)
We hopen nog altijd dat er een Spaanse versie van het boek zal komen.


8. [18:55] Kunt u iets vertellen over het traject waarop de NLse jonge vrouwen vermist zijn geraakt?
Er zijn foto’s van hun afgelegde traject tot aan de top van het pad (Mirador). Het probleem is dat als je op de terugweg bent, er verschillende andere doodlopende paden zijn. En het is dáár waar één van de meiden heeft opgemerkt erg van Bocas del Toro onder de indruk te zijn geweest. En ze wisten dat het pad naar Bocas del Toro leidde*. Het probleem is ontstaan bij hun terugkeer. Als je goed naar hun foto’s kijkt, dan zie je geen derde persoon. Ze waren met zijn tweeën. …… Toen de rugzak werd gevonden kon roof worden uitgesloten omdat hun spullen er nog inzaten, inclusief mobieltjes en geld.
*opvallende uitspraak

[ afbeelding ]
Wat een vreemd interview.
  woensdag 6 juli 2022 @ 09:50:00 #131
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_205252413
Haha, Boquete is een toeristische plaats… :+ Die Pitty toch.
  maandag 11 juli 2022 @ 11:07:42 #132
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_205306189
Moordcast heeft een uitzending gemaakt over deze zaak.
pi_205315607
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 11:07 schreef ootjekatootje het volgende:
Moordcast heeft een uitzending gemaakt over deze zaak.
Bedoel je een recente uitzending?
  dinsdag 12 juli 2022 @ 11:57:33 #134
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_205315896
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 11:19 schreef RapaNui het volgende:

[..]
Bedoel je een recente uitzending?
Ja, van vier dagen geleden en was erg slecht.

Alles en iedereen is weggelaten in hun versie, zodat ze tot de conclusie kwamen dat ze verongelukt waren, want geen derden. En ze zijn van de helling gevallen na de q2 of verongelukt bij de kabelbrug… maar waar ze dan zes dagen daarvoor uithingen, geen idee. En ze hebben duidelijk niet door dat die afstand te groot is voor die conclusie.

Wel beschreven die twee hoe gruwelijk en pijnlijk hun dood was, ze had er s nachts van wakker gelegen.
Enfin, slecht verhaal want stukken die ze niet konden uitleggen hebben ze gewoon weggelaten.
O en mensen die geloven in een misdrijf zijn idioot.

Dat er op dat pad roofovervallen hebben plaatsgevonden, andere vrouwen/toeristen verkracht en vermoord zijn in die regio paste ook nieten hun plaatje.

Sinds die twee zijn overstapt naar Podimo is hun podcast er niet beter op geworden, idem met de volksjury.
Ik ben er nog niet achter of de glans er bij iedere podcastmakers vanaf gaat na één seizoen, maar was niet best qua vooronderzoek.
pi_205320056
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 11:57 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Ja, van vier dagen geleden en was erg slecht.

Alles en iedereen is weggelaten in hun versie, zodat ze tot de conclusie kwamen dat ze verongelukt waren, want geen derden. En ze zijn van de helling gevallen na de q2 of verongelukt bij de kabelbrug… maar waar ze dan zes dagen daarvoor uithingen, geen idee. En ze hebben duidelijk niet door dat die afstand te groot is voor die conclusie.

Wel beschreven die twee hoe gruwelijk en pijnlijk hun dood was, ze had er s nachts van wakker gelegen.
Enfin, slecht verhaal want stukken die ze niet konden uitleggen hebben ze gewoon weggelaten.
O en mensen die geloven in een misdrijf zijn idioot.

Dat er op dat pad roofovervallen hebben plaatsgevonden, andere vrouwen/toeristen verkracht en vermoord zijn in die regio paste ook nieten hun plaatje.

Sinds die twee zijn overstapt naar Podimo is hun podcast er niet beter op geworden, idem met de volksjury.
Ik ben er nog niet achter of de glans er bij iedere podcastmakers vanaf gaat na één seizoen, maar was niet best qua vooronderzoek.
Ik kende dat programma helemaal niet, maar: het is nog erger dan je denkt.
Dionne heeft in lijn met de podcast haar verhaal ook op youtube uitgezonden en ze toont hier en daar "Werkelijk Beeldmateriaal".
Bijvoorbeeld:


Vanaf 35:50 zegt ze dit: "... er zit toch wel een gevaarlijk stuk in die route. Het is een soort helling die niet heel erg zichtbaar is als je daar wandelt. Maar als je daar te ver van af stapt of als je te ver naar voren leunt, zou het zomaar kunnen zijn dat je daar uitglijdt. Zeker als het modderig en glad is ... en dan val je zo 30, 40 meter die helling af. Dat is intens hoog. Er wordt gedacht dat die meiden precies bij dat gevaarlijke stuk zijn uitgegleden etc.
Het ziet er als volgt uit, je hebt best wel een flinke rivier, etc etc etc...
"
Hier wordt geïnsinueerd dat de locatie van de valhelling bekend zou zijn.
Waar is die dan? Waar staat die op film van ImpPlan?

Vervolgens toont Dionne dit *werkelijk beeldmateriaal*:



Ik heb nieuws voor de kijkers van youtube: dat is niet de Culebra rivier en dat is ook niet de valplek.
Waarom al die leugens?
  dinsdag 12 juli 2022 @ 20:10:17 #136
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_205320486
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 19:36 schreef RapaNui het volgende:

[..]
Ik kende dat programma helemaal niet, maar: het is nog erger dan je denkt.
Dionne heeft in lijn met de podcast haar verhaal ook op youtube uitgezonden en ze toont hier en daar "Werkelijk Beeldmateriaal".
Bijvoorbeeld:
[ afbeelding ]

Vanaf 35:50 zegt ze dit: "... er zit toch wel een gevaarlijk stuk in die route. Het is een soort helling die niet heel erg zichtbaar is als je daar wandelt. Maar als je daar te ver van af stapt of als je te ver naar voren leunt, zou het zomaar kunnen zijn dat je daar uitglijdt. Zeker als het modderig en glad is ... en dan val je zo 30, 40 meter die helling af. Dat is intens hoog. Er wordt gedacht dat die meiden precies bij dat gevaarlijke stuk zijn uitgegleden etc.
Het ziet er als volgt uit, je hebt best wel een flinke rivier, etc etc etc...
"
Hier wordt geïnsinueerd dat de locatie van de valhelling bekend zou zijn.
Waar is die dan? Waar staat die op film van ImpPlan?

Vervolgens toont Dionne dit *werkelijk beeldmateriaal*:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ik heb nieuws voor de kijkers van youtube: dat is niet de Culebra rivier en dat is ook niet de valplek.
Waarom al die leugens?
Heb je gevraagd van het bron is van die helling en de foto’s? Ik had alleen de podcast gehoord.

Ze zegt ook dat de experts later in het gebied geweest zijn, Frank is er helemaal niet geweest.
  dinsdag 12 juli 2022 @ 20:11:49 #137
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_205320497
Kan me niet voorstellen dat ze die van de families heeft, ze ging te ver met fantaseren over hun dood en vergankelijkheid.
  dinsdag 12 juli 2022 @ 20:15:45 #138
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_205320528
Ze deed ook zo moeilijk over de rode zakjes, noemde ze snoeppapiertjes, wist niet dat dat boodschappen tassen waren. En ze hadden een spiegel bij, de onderkant van een pringlesbus.

Vervolgens ook geen vragen over de wc rol van het sos teken, die hadden ze na zes dagen nog in de tas zitten… terwijl er een hartstikke gewond was.
pi_205339782
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 20:15 schreef ootjekatootje het volgende:
Ze deed ook zo moeilijk over de rode zakjes, noemde ze snoeppapiertjes, wist niet dat dat boodschappen tassen waren. En ze hadden een spiegel bij, de onderkant van een pringlesbus.

Vervolgens ook geen vragen over de wc rol van het sos teken, die hadden ze na zes dagen nog in de tas zitten… terwijl er een hartstikke gewond was.
Ja, snoepjes....
Raar programma sws. Het zou allemaal draaien om welke make-up Dionne op heeft.

Hoe dan ook, Romain komt binnenkort met meer beeldmateriaal vh pad richting kabelbrug. Ben wel benieuwd. Ook heeft hij waarschijnlijk zijpaden verkend.

Verder heeft P een tijdje terug een foto geplaatst van een hut "Finca El Pianista". Op basis van de omgeving schat ik dat die finca achter de mirador staat. Maar waar?
Zal die foto weer eens opzoeken.

En FvdG gaat zijn UV licht inzetten in Noorwegen. Ivm de verdwijning van Arjen Kamphuis.
Daar kwam hij destijds in Panama niet aan toe omdat hij daar met een kolkende rivier te maken had gekregen.
pi_205340686
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 13:57 schreef RapaNui het volgende:

[..]
Ja, snoepjes....
Raar programma sws. Het zou allemaal draaien om welke make-up Dionne op heeft.

Hoe dan ook, Romain komt binnenkort met meer beeldmateriaal vh pad richting kabelbrug. Ben wel benieuwd. Ook heeft hij waarschijnlijk zijpaden verkend.

Verder heeft P een tijdje terug een foto geplaatst van een hut "Finca El Pianista". Op basis van de omgeving schat ik dat die finca achter de mirador staat. Maar waar?
Zal die foto weer eens opzoeken.

En FvdG gaat zijn UV licht inzetten in Noorwegen. Ivm de verdwijning van Arjen Kamphuis.
Daar kwam hij destijds in Panama niet aan toe omdat hij daar met een kolkende rivier te maken had gekregen.
Bij Arjan weten ze helemaal niet waar te zoeken, wat gaat die doen daar? Bij een fjord kijken om te concluderen dat die daar wel eens vanaf gevallen zou kunnen zijn?
pi_205346155
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 11:57 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Ja, van vier dagen geleden en was erg slecht.

Alles en iedereen is weggelaten in hun versie, zodat ze tot de conclusie kwamen dat ze verongelukt waren, want geen derden. En ze zijn van de helling gevallen na de q2 of verongelukt bij de kabelbrug… maar waar ze dan zes dagen daarvoor uithingen, geen idee. En ze hebben duidelijk niet door dat die afstand te groot is voor die conclusie.

Wel beschreven die twee hoe gruwelijk en pijnlijk hun dood was, ze had er s nachts van wakker gelegen.
Enfin, slecht verhaal want stukken die ze niet konden uitleggen hebben ze gewoon weggelaten.
O en mensen die geloven in een misdrijf zijn idioot.

Dat er op dat pad roofovervallen hebben plaatsgevonden, andere vrouwen/toeristen verkracht en vermoord zijn in die regio paste ook nieten hun plaatje.

Sinds die twee zijn overstapt naar Podimo is hun podcast er niet beter op geworden, idem met de volksjury.
Ik ben er nog niet achter of de glans er bij iedere podcastmakers vanaf gaat na één seizoen, maar was niet best qua vooronderzoek.
Ik heb de YT film van Dionne gezien over deze zaak en voor mij is het duidelijk een ongeluk.. Er zijn heel veel foto's gemaakt, zonder een derde persoon die erop te zien is. Ze hebben ontelbaar keer gebeld naar het alarmnummer. Hoezo zou je hier een derde persoon bij fantaseren? Stel dat die derde persoon de twee ontvoerd heeft, dan zou hij/zij voorkomen dat ze met het alarmnummer konden bellen.

Er is blijkbaar ook niks gestolen uit hun tassen. Ze hielden nog hun telefoons. Allemaal redenen om aan te nemen dat het om een noodlottig ongeval ging.
  donderdag 14 juli 2022 @ 23:30:31 #142
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_205346512
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 22:44 schreef Foppe1986II het volgende:

[..]
Ik heb de YT film van Dionne gezien over deze zaak en voor mij is het duidelijk een ongeluk.. Er zijn heel veel foto's gemaakt, zonder een derde persoon die erop te zien is. Ze hebben ontelbaar keer gebeld naar het alarmnummer. Hoezo zou je hier een derde persoon bij fantaseren? Stel dat die derde persoon de twee ontvoerd heeft, dan zou hij/zij voorkomen dat ze met het alarmnummer konden bellen.

Er is blijkbaar ook niks gestolen uit hun tassen. Ze hielden nog hun telefoons. Allemaal redenen om aan te nemen dat het om een noodlottig ongeval ging.
achteraf, was dat allemaal te faken. gezien de geschiedenis van de omgeving, is dat de grootste kans wat er gebeurd is.
pi_205346570
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 22:44 schreef Foppe1986II het volgende:

[..]
Ik heb de YT film van Dionne gezien over deze zaak en voor mij is het duidelijk een ongeluk.. Er zijn heel veel foto's gemaakt, zonder een derde persoon die erop te zien is. Ze hebben ontelbaar keer gebeld naar het alarmnummer. Hoezo zou je hier een derde persoon bij fantaseren? Stel dat die derde persoon de twee ontvoerd heeft, dan zou hij/zij voorkomen dat ze met het alarmnummer konden bellen.

Er is blijkbaar ook niks gestolen uit hun tassen. Ze hielden nog hun telefoons. Allemaal redenen om aan te nemen dat het om een noodlottig ongeval ging.
Ja leuk! Een nieuwe user in de zaak! Welkom.
pi_205346574
Foppe, kende je de zaak al voor moordcast?
pi_205350269
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 22:44 schreef Foppe1986II het volgende:

[..]
Ik heb de YT film van Dionne gezien over deze zaak en voor mij is het duidelijk een ongeluk.. Er zijn heel veel foto's gemaakt, zonder een derde persoon die erop te zien is. Ze hebben ontelbaar keer gebeld naar het alarmnummer. Hoezo zou je hier een derde persoon bij fantaseren? Stel dat die derde persoon de twee ontvoerd heeft, dan zou hij/zij voorkomen dat ze met het alarmnummer konden bellen.

Er is blijkbaar ook niks gestolen uit hun tassen. Ze hielden nog hun telefoons. Allemaal redenen om aan te nemen dat het om een noodlottig ongeval ging.
Welkom Foppe.
Ik lees dat jij ergens hebt meegekregen dat K&L "ontelbare keren" het alarmnummer hebben gebruikt.

Het aantal keren dat ze hebben gebeld is echter welgeteld zeven keer.
Op 5 tijdstippen is 112 gebeld en op 2 tijdstippen is 911 gebeld. Meer niet.

Dat hun spullen inclusief telefoons zijn teruggevonden is geen bewijs dat er geen derden bij betrokken zijn geweest.
Dit kan ik best een keertje toelichten.

Op de foto's is geen derde persoon te zien. Dat klopt. Die hoeft ook niet zichtbaar te zijn. Er lopen genoeg andere mensen op die trail vóór en achter de Mirador. Dat kunnen lokale bewoners zijn, toeristen met of zonder gids, dagarbeiders die achter de Mirador houtkappen, veehouders, etc, etc, etc.

Op de filmbeelden van ImpPlan en van VH kun je zien dat er meerdere mensen op dat pad lopen en in beide richtingen.
I.t.t. filmbeelden zijn foto's momentopnames. Kleine kans dat er net een onbekende derde persoon erbij wordt gefotografeerd.

ImpPlan heeft een week lang naast de trail en achter de Mirador gekampeerd. Iets voorbij de plek waar K&L hun laatste normale foto hadden genomen, foto 508.
De leden van ImpPlan hebben dagelijks 5 tot 7 locals voorbij zien lopen. Dat zegt genoeg.

Als Kris en Lisanne in die omgeving ten val waren gekomen, dan hadden ze gevonden moeten worden.
En er is nog meer: Die ravijn is nooit gevonden of aangewezen. De manier waarop Dionne de ravijn heeft gepresenteerd is behoorlijk misleidend.

Hier zijn de filmbeelden van de trail:


Zie ook: https://imperfectplan.com(...)froon-case-articles/
  woensdag 20 juli 2022 @ 13:49:37 #146
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_205399885
dit kanaal heeft vaak clips over de meiden.
pi_205399947
Niet nog steeds dit! :(
  vrijdag 22 juli 2022 @ 13:20:00 #148
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_205421791
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 13:55 schreef FlauwKapsel het volgende:
Niet nog steeds dit! :(
Wat zeg je?
  vrijdag 22 juli 2022 @ 13:24:35 #149
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_205421827
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 13:49 schreef THEFXR het volgende:
dit kanaal heeft vaak clips over de meiden.
Duidelijke video, dank je!
pi_205422090
"Ze wisten waar ze naartoe gingen". Dat zijn de woorden van Hans K.

Kris en Lisanne hebben de Mirador bereikt mbv Google Maps.

Om 13:14 wordt Google Maps uitgezet. Om nooit meer aangezet te worden.

Hierna bereiken ze de 1eQ.

Twee en half uur later wordt de eerste oproep gedaan. Niet omdat ze verdwaald waren of omdat ze zich verdwaald voelden. Google Maps werd immers niet aangezet.

Tegen 18:00 worden de telefoons uitgezet. De volgende ochtend gaan ze weer aan en wordt weer het alarmnr. gebeld.
Google Maps wordt wederom niet aangezet om te kijken waar ze zitten tov de Mirador.

Nou kun je denken: indien ze bv vast hadden gezeten in een ravijn, zou het gebruik van Google Maps geen oplossing hebben geboden. Dus waarom aanzetten.

In dat geval zouden K&L moeten zijn gevallen binnen een straal van 2-2,5 uur lopen vanaf de 1eQ. En niet pas bij de 2eKB.

Echter: op de beelden die gemaakt zijn door ImpPlan hebben we gezien dat:
- Er geen ravijn is binnen een loopafstand van 1,5 uur lopen achter de Mirador (verdere beelden komen nog)
- Om dat 1,5 uur af te leggen, Kris en Lisanne voor hun lol en plezier hadden moeten zwoegen
- Het traject in deel 4 is lang niet zo recht-toe-recht-aan als de trajecten ervoor

Compleet ongeloofwaardig dat de meiden in hun eentje die hike hebben gemaakt. Zonder een keer Google Maps erop na te slaan.

Het feit dat K&L Google Maps niet meer hebben aangezet terwijl ze daar nog voldoende capaciteit voor hadden is een indicatie dat ze niet verdwaald waren en zich ook
niet verdwaald voelden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')