abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 30 september 2021 @ 20:59:15 #1
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_201584571
Ik heb deze onderdelen in 2015/2016 in elkaar gezet en later de andere onderdelen toegevoegd:
2015/2016
- Asus X99-A moederbord (haswell)
- Intel Core i7 5820k hexa core @ 3,3Ghz (OC 4,2Ghz)
- 64GB DDR 4 Crucial @ 2133mhz (8 x 8GB)
- Coolormaster V750 Gold classed PSU (750 watt - Semi modulair met kabels)
Later:
- Patriot Viper VPN100 512GB M.2. Nvme ssd
- WD Blue 4TB voor wat data opslag
- Samsung EVO 860 - 512GB voor dagelijkse bezigheden
- Asus Strix Armor GTX 1080 videokaart (heb diverse kaarten gehad, maar deze heb ik nu)

De kern 'elementen' van deze computer zijn 6,5 jaar oud, maar als het gaat om snelheden heb ik de afgelopen 6 jaar weinig vooruitgang gezien in de processorwereld. Met pijn en moeite weet Intel net hun processoren met turboboost boven de 5Ghz te krijgen, maar 5Ghz standaard is er simpelweg niet. De Threadrippers en Ryzens daarentegen zijn per core dan weer wat langzamer dan de Intels, maar ze hebben wel meer cores, EN wat vooral belangrijkrijk is met de hedendaagse m.2. ssd's, je hebt wel een cpu nodig die voldoende PCI-e lanes heeft. De nieuwste Intels hebben maar 16 lanes. Ik heb zoiets van, wtf? Je stopt een een GPU in je kast en alle pci-e lanes naar je processor zijn gevuld. Daar kan geen x4 m.2. nvme ssd meer bij, of de videokaart moet al terug'throttelen' naar x8. Dikke meuk dus. De Ryzen en Threadrippers hebben dit probleem niet.

Maar, ik speel graag Cities Skylines en laat dit spel toevallig niet meer dan 4 cores / 8 threads ondersteunen en omdat het spel voornamelijk een simulatie is, is het sterk afhankelijk van je cpu. Beter een 10 core op 4Gzh dan een 20 core op 3Ghz, in dit geval. En dat is ook een beetje het geval met Cities Skylines.

Het spelt draait redelijk aardig op mijn systeem, mede ook door de 64GB aan ram die ik in 2016 al gekocht heb. Het was toen rete goedkoop (50 euro voor een setje 16GB en ik dacht, kopen die handelen, of ik het nu nodig ben of niet). Bij deze dus, voor dit spel dus wel. :-)

Maar hoe lang zou dit systeem nog mee kunnen draaien? Wat zouden jullie doen? Zo'n nieuwe vette Ryzen processor met 16 or meer cores is wel lekker maar dat betekend ook een ander moederbord, koeler, ram etc.
pi_201585046
Haha ik heb exact hetzelfde en ben een nieuw systeem aan het samenstellen.

Heb bijna alles, was hier aan het kijken in DIG hoe je goedkoop aan Windows kan komen.

Ik heb een systeem samengesteld met i7-11700K en 32GB Ram DDR4-3200 in een Asus ROG moederbord B560.

Ben je voor zo'n 650 euro klaar, mits je koeler en voeding nog goed zijn.

Met 3D Studio MAX render ik dan 2x zo snel.

Heb het nog niet gekocht, want ik wacht op de prijzen van Alder Lake. Ook geen onderdelen, want die hebben weer een andere socket dan de 11th gen.

Wat jij hebt is nog socket 2011-3, dan kan je naar 1200 of wachten op 1700.
pi_201585164
AMD kan ook, dan kom je op dit boodschappenlijstje uit als je eigen voeding nog goed is.

https://www.megekko.nl/wl/KE39Q8A5

Of wederom wachten op November, wat de Alder Lake processors gaan kosten en de socket 1700 moederborden.
pi_201587217
Chipmarkt is op dit moment verstoord. Alles is duurder. Dus ik zou gewoon jaartje mee wachten.

Kan je daarna prima compleet systeem samenstellen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_201591223
Tis even wachten op gepromoveert die gaat reageren dat zijn pc uit 2008 nog alles kan draaien, nieuwste spellen ook. Oh en ccleaner die tegenwoordig van avast is .
Ich hock in meinem Bonker
pi_201591280
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 21:18 schreef JDx het volgende:
Haha ik heb exact hetzelfde en ben een nieuw systeem aan het samenstellen.

Heb bijna alles, was hier aan het kijken in DIG hoe je goedkoop aan Windows kan komen.

Ik heb een systeem samengesteld met i7-11700K en 32GB Ram DDR4-3200 in een Asus ROG moederbord B560.

Ben je voor zo'n 650 euro klaar, mits je koeler en voeding nog goed zijn.

Met 3D Studio MAX render ik dan 2x zo snel.

Heb het nog niet gekocht, want ik wacht op de prijzen van Alder Lake. Ook geen onderdelen, want die hebben weer een andere socket dan de 11th gen.

Wat jij hebt is nog socket 2011-3, dan kan je naar 1200 of wachten op 1700.
Als je een ING rekening hebt of iemand kent, dan kan je voor 16 Euro een legale Windows 10 licentie kopen die je ook weer kan upgraden naar Windows 11 straks.

https://mijn.ing.nl/punten/productdetail/1007437
Powered by JanetjeŽ
pi_201591349
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 12:45 schreef Dubbeldrank het volgende:

[..]
Als je een ING rekening hebt of iemand kent, dan kan je voor 16 Euro een legale Windows 10 licentie kopen die je ook weer kan upgraden naar Windows 11 straks.

https://mijn.ing.nl/punten/productdetail/1007437
En anders hier voor ¤16,95

https://www.gamekeydiscounter.nl/windows-10/windows-10-home-oem.html

Al een paar gekocht tot nu toe, ze werken.
pi_201591418
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 20:59 schreef TechnoCat het volgende:

Maar hoe lang zou dit systeem nog mee kunnen draaien? Wat zouden jullie doen? Zo'n nieuwe vette Ryzen processor met 16 or meer cores is wel lekker maar dat betekend ook een ander moederbord, koeler, ram etc.
Naja, of je nu voor Intel of AMD gaat, in beide gevallen zou je voor een ander mainboard / koeler / ram moeten gaan.

Als je vooral wil gamen zou ik het bij 8 cores houden, dus de AMD Ryzen 7 5800X en de rest in een RTX3070 (of hoger) videokaart steken.
Geheugen zou ik DDR4 3200 aanhouden, hogere snelheden leveren relatief weinig performancewinst maar als je een goede deal kan vinden voor 3600 dan moet je dat natuurlijk niet laten liggen.

De SSD's kan je prima hergebruiken als ze voldoende ruimte bieden.
pi_201591475
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 12:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En anders hier voor ¤16,95

https://www.gamekeydiscounter.nl/windows-10/windows-10-home-oem.html

Al een paar gekocht tot nu toe, ze werken.
Als ik dan toch een legale key kan kopen voor 16 Euro, dan liever dat.
Powered by JanetjeŽ
pi_201591485
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 12:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Naja, of je nu voor Intel of AMD gaat, in beide gevallen zou je voor een ander mainboard / koeler / ram moeten gaan.

Als je vooral wil gamen zou ik het bij 8 cores houden, dus de AMD Ryzen 7 5800X en de rest in een RTX3070 (of hoger) videokaart steken.
Geheugen zou ik DDR4 3200 aanhouden, hogere snelheden leveren relatief weinig performancewinst maar als je een goede deal kan vinden voor 3600 dan moet je dat natuurlijk niet laten liggen.
32GB DDR4 3600 is ook niet duur meer tegenwoordig

https://tweakers.net/pric(...)32gx4m2d3600c18.html
Powered by JanetjeŽ
pi_201591524
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 13:03 schreef Dubbeldrank het volgende:

[..]
32GB DDR4 3600 is ook niet duur meer tegenwoordig

https://tweakers.net/pric(...)32gx4m2d3600c18.html
Dat zeg ik, als je een goede deal kan vinden voor sneller dan natuurlijk doen.
Maar wel 3200 (dual channel uiteraard) als ondergrens aanhouden in combinatie met de huidige generatie Ryzen, dan zit je op zich goed.

Ik draai veel distributed computing op Ryzen 9 en ThreadRipper machines en daar zie ik weinig performance verschil tussen de machines (met verschillend geheugen) maar wel iets, zal zo'n 3% zijn.
pi_201591667
Moet trouwens wel zeggen dat ik hier op m'n Asus X570 Prime-P en Prime-Pro borden wat problemen had met de stabiliteit met Corsair LPX geheugen. Nu kan dat aan een combinatie met een specifiek type liggen (er zijn nogal wat verschillende LPX modules) maar wel de moeite van het noemen waard.

Het viel bij mij vooral op vanwege de distributed computing, ik had veel rekenfouten op een paar machines.
Na het verhogen van het geheugenvoltage van 3,5 naar 3,625 volt was het probleem verholpen, dus het lijkt dat ze net wat te weinig prik kregen voor een stabiel signaal. Ze draaien nu al 1,5 jaar onafgebroken.
pi_201591706
Laatst windows-key gehaald op ali en die doet het gewoon. Begonnen bij 80 cent en 1.20 voor enterprise.
pi_201591848
Ikzelf zou ook wel een nieuw systeem willen maar wacht nog ff want hij draait veel spellen nog wel, al dan niet op zijn laagst. (i7 6700K, GTX 1060 6GB, 16GB)
pi_201593877
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 13:03 schreef Dubbeldrank het volgende:

[..]
32GB DDR4 3600 is ook niet duur meer tegenwoordig

https://tweakers.net/pric(...)32gx4m2d3600c18.html
Die moet je alleen niet bij die Ryzen doen.
pi_201593985
Ik heb dezelfde processor, games leunen minder zwaar op processor.

Probleem is dat het achterloopt als je een nieuwe gpu wil.

Ik zelf heb mijn oude 2014 a 15 systeem maar opgegeven.
Ik zou de helft moeten veranderen, van geheugen tot nieuwe cpu pomp en eigenlijk een nieuw moederbord want de cpu upgraden is niet heel logisch op een x99 expres moederbord uit 2014. (Te beperkt en te duur naar verhouding)

Videokaart (rtx 2060 OC editie van asus) is verkocht, de rest haal ik qua schijven er uit en daarna of huls nog verkopen aan een liefhebber of gratis afhalen wat mij betreft gezien opsturen niet echt praktisch is.
Betreft zo’n alienware Area 51 R2 piramide kast, dus dat is wel heel zwaar om in een doosje te proppen.
pi_201593993
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 16:21 schreef JDx het volgende:

[..]
Die moet je alleen niet bij die Ryzen doen.
Ik zou niet weten waarom niet, en ja ik weet dat er problemen zijn met specifieke LPX setjes (er zijn veel verschillende). Maar ik heb zelf ook zo'n setje en dat werkt prima
Powered by JanetjeŽ
pi_201594018
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 12:38 schreef Blaadjes het volgende:
Tis even wachten op gepromoveert die gaat reageren dat zijn pc uit 2008 nog alles kan draaien, nieuwste spellen ook. Oh en ccleaner die tegenwoordig van avast is .
Eččččččn hier is tie dan met.... :X
:P
pi_201594037
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 16:31 schreef Dubbeldrank het volgende:

[..]
Ik zou niet weten waarom niet, en ja ik weet dat er problemen zijn met specifieke LPX setjes (er zijn veel verschillende). Maar ik heb zelf ook zo'n setje en dat werkt prima
Dat hebben ze mij aangesmeerd op Tweakers, heb nog niks gekocht, ga waarschijnlijk voor Intel.
pi_201594074
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 16:34 schreef JDx het volgende:

[..]
Dat hebben ze mij aangesmeerd op Tweakers, heb nog niks gekocht, ga waarschijnlijk voor Intel.
Ik zou er nog even over nadenken of je Intel wil, het vreet stroom en je moet dikke koeling aanschaffen. Maar ik hou je niet tegen. Je kan overigens datzelfde geheugensetje ook voor Intel gebruiken, maar je moet wel goed opletten op de productcode. Volg het onderstaande linkje maar dan zie je dat deze voor beide prima werkt, maar er zijn ook Intel en AMD setjes apart. En daar doelen de tweakers op, maar ze kijken ook niet altijd verder dan hun neus lang is. :P

https://www.corsair.com/u(...)p/CMK32GX4M2D3600C18
Powered by JanetjeŽ
pi_201594148
Qua CPU zou ik (met wat er nu op de markt is) zeker voor AMD gaan, daar kan momenteel niets tegenop.
En dan heb ik de ThreadRippers nog even buiten beschouwing gelaten.





Alleen SingleCore kan Intel met enkele modellen nog goed meekomen, dankzij de hoge single core boosts. Maar vrijwel iedere moderne game, video- en fotobewerkingssoftware kan wel met meerdere cores overweg.



[ Bericht 10% gewijzigd door TheFreshPrince op 01-10-2021 16:51:18 ]
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:50:15 #22
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_201594221
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 20:59 schreef TechnoCat het volgende:
Ik heb deze onderdelen in 2015/2016 in elkaar gezet en later de andere onderdelen toegevoegd:
2015/2016
- Asus X99-A moederbord (haswell)
- Intel Core i7 5820k hexa core @ 3,3Ghz (OC 4,2Ghz)
- 64GB DDR 4 Crucial @ 2133mhz (8 x 8GB)
- Coolormaster V750 Gold classed PSU (750 watt - Semi modulair met kabels)
Later:
- Patriot Viper VPN100 512GB M.2. Nvme ssd
- WD Blue 4TB voor wat data opslag
- Samsung EVO 860 - 512GB voor dagelijkse bezigheden
- Asus Strix Armor GTX 1080 videokaart (heb diverse kaarten gehad, maar deze heb ik nu)

De kern 'elementen' van deze computer zijn 6,5 jaar oud, maar als het gaat om snelheden heb ik de afgelopen 6 jaar weinig vooruitgang gezien in de processorwereld. Met pijn en moeite weet Intel net hun processoren met turboboost boven de 5Ghz te krijgen, maar 5Ghz standaard is er simpelweg niet. De Threadrippers en Ryzens daarentegen zijn per core dan weer wat langzamer dan de Intels, maar ze hebben wel meer cores, EN wat vooral belangrijkrijk is met de hedendaagse m.2. ssd's, je hebt wel een cpu nodig die voldoende PCI-e lanes heeft. De nieuwste Intels hebben maar 16 lanes. Ik heb zoiets van, wtf? Je stopt een een GPU in je kast en alle pci-e lanes naar je processor zijn gevuld. Daar kan geen x4 m.2. nvme ssd meer bij, of de videokaart moet al terug'throttelen' naar x8. Dikke meuk dus. De Ryzen en Threadrippers hebben dit probleem niet.

Maar, ik speel graag Cities Skylines en laat dit spel toevallig niet meer dan 4 cores / 8 threads ondersteunen en omdat het spel voornamelijk een simulatie is, is het sterk afhankelijk van je cpu. Beter een 10 core op 4Gzh dan een 20 core op 3Ghz, in dit geval. En dat is ook een beetje het geval met Cities Skylines.

Het spelt draait redelijk aardig op mijn systeem, mede ook door de 64GB aan ram die ik in 2016 al gekocht heb. Het was toen rete goedkoop (50 euro voor een setje 16GB en ik dacht, kopen die handelen, of ik het nu nodig ben of niet). Bij deze dus, voor dit spel dus wel. :-)

Maar hoe lang zou dit systeem nog mee kunnen draaien? Wat zouden jullie doen? Zo'n nieuwe vette Ryzen processor met 16 or meer cores is wel lekker maar dat betekend ook een ander moederbord, koeler, ram etc.
Ik zou deze configuratie behouden pas wat nieuws kopen als je er niet meer mee kan wat je wilt doen. Intel lijkt eindelijk van haar vette reet te zijn gekomen en belooft heel veel uit te gaan brengen (eerst zien, dan geloven) en AMD is ook hard aan de weg aan het timmeren.
De beste tijd om een computer te kopen is altijd over 6 maanden zeiden we vroeger, maar dat is dus niet April volgend jaar, het is ALTIJD over 6 maanden.
Ik zou lekker wachten.
pi_201594314
Ter informatie; als je een F in een Intel CPU ziet, dat is de onboard videokaart uitgeschakeld en heb je een losse videokaart nodig om beeld te krijgen.
voorbeeld: i5-11400F
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_201594662
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 17:01 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ter informatie; als je een F in een Intel CPU ziet, dat is de onboard videokaart uitgeschakeld en heb je een losse videokaart nodig om beeld te krijgen.
voorbeeld: i5-11400F
Klopt, al denk ik niet dat de gemiddelde gamer er veel van zal merken :P
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:39:29 #25
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_201594811
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 16:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
Qua CPU zou ik (met wat er nu op de markt is) zeker voor AMD gaan, daar kan momenteel niets tegenop.
En dan heb ik de ThreadRippers nog even buiten beschouwing gelaten.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Alleen SingleCore kan Intel met enkele modellen nog goed meekomen, dankzij de hoge single core boosts. Maar vrijwel iedere moderne game, video- en fotobewerkingssoftware kan wel met meerdere cores overweg.

[ afbeelding ]
Hou er rekening mee dat de meeste van dit soort benchmarks de peak performance, de "boost" meten. Heb je geen reet aan als je aan gaming doet, daarbij is de continue performance belangrijk en kan je beter specifieke gaming benchmarks bekijken.
Wat ik zo zie is bij gaming de sweetspot eerder 4-8 cores met een hoge continue klokspeed dan 16-64 cores met een lagere klokspeed.
De Multicore performance van een 64 core processor is indrukwekkend, maar vooral voor servers of als je veel VM`s draait van voordeel, niet voor gaming.
pi_201594826
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 17:39 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Hou er rekening mee dat de meeste van dit soort benchmarks de peak performance, de "boost" meten. Heb je geen reet aan als je aan gaming doet, daarbij is de continue performance belangrijk en kan je beter specifieke gaming benchmarks bekijken.
Wat ik zo zie is bij gaming de sweetspot eerder 4-8 cores met een hoge continue klokspeed dan 16-64 cores met een lagere klokspeed.
De Multicore performance van een 64 core processor is indrukwekkend, maar vooral voor servers of als je veel VM`s draait van voordeel, niet voor gaming.
De charts laten de onderlinge verhoudingen zien.
Maar het klopt, er is een reden dat ik de 5800X aanraad en niet de 5900X of 5950X ;)
Dat prijsverschil kan je beter in een goede videokaart stoppen.
pi_201598959
Doet TS ook nog leuk mee? :P

quote:
2s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 16:37 schreef Dubbeldrank het volgende:

[..]
Ik zou er nog even over nadenken of je Intel wil, het vreet stroom en je moet dikke koeling aanschaffen. Maar ik hou je niet tegen. Je kan overigens datzelfde geheugensetje ook voor Intel gebruiken, maar je moet wel goed opletten op de productcode. Volg het onderstaande linkje maar dan zie je dat deze voor beide prima werkt, maar er zijn ook Intel en AMD setjes apart. En daar doelen de tweakers op, maar ze kijken ook niet altijd verder dan hun neus lang is. :P

https://www.corsair.com/u(...)p/CMK32GX4M2D3600C18
Dus hoe zou jij dit mandje aanpassen? Welk geheugen?

https://www.megekko.nl/wl/KE39Q8A5

Want ik zou nu eerder voor Intel gaan omdat die met goedkoper geheugen goedkoper uit kwam.
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 05:32:48 #28
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_201601243
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 21:55 schreef JDx het volgende:
Doet TS ook nog leuk mee? :P
Jazeker, ik lees aandachtig mee wat jullie allemaal aan informatie geven en ook uitwisselen. :)

Of ik een Intel processor heb of een AMD maakt mij eigenlijk niets uit. Ik vind persoonlijk die Ryzens en/of Threadrippers (al zijn de per core iets trager) toch beter geschikt voor de langere termijn dan de huidige intels. Voor de PCI-e lanes kwestie op de nieuwe Intel processoren is een stap van Intel dat mij helemaal voorbij gaat, zeker omdat m.2. ssd's tegenwoordig gemeengoed zijn, en vele nieuwe moederborden vaak al zijn uitgerust met 2 of zelfs meer m.2 aansluitingen. Dan kun je toch geen processor leveren die 'maar' 16 PCI-e lanes ondersteunt?

Zoals gezegd hierboven, de huidige X99 haswell is niet echt meer up to daten, ik zal dan echt een complete nieuwe PMG set moeten halen. Allicht dat het geheugen nog wel bruikbaar is, mits ik daar een juiste moederbord voor vind. Dat zou wel schelen. Voeding is ook voldoende, is een Coolermaster V750 Gold class 750 watt en opslag is ook snel zat. Ehmm blijft alleen de GPU over, en helaas zitten we momenteel opgescheept met gigantische dure videokaarten. Normaal betaalde je voor de beste high end video kaart rond de 800 euro (had 2 jaar terug een 1080 Ti voor die prijs, later weer verkocht), maar als je nu een RTX 3090 wilt kopen mag je wel de juwelier beroven. :-)
pi_201601353
Ik had laatst een 3070 gekocht en toen bleek dus dat ik mijn cpu eerst moet aanpakken.

Ik heb het overigens al een beetje opgegeven om oude onderdelen mee te nemen, alles is nieuwer, in GB's en Watts en Ghz lijkt er niet veel veranderd te zijn, maar de benchmarks zijn meer dan verdubbeld.

Ook 32GB Ram is niet meer de DR4-2400 van toen.

Denk dat ik zelf ga pricewatchen naar onderdelen en ze stuk voor stuk ga kopen, steeds een onderdeeltje vervangen, nadeel is wel dat de CPU en moederbord sowieso tegelijk moeten. Heb zelfs zitten denken om al het moederbord te kopen die ik wil en dan tijdens het bouwen een i3 erin ofzo en als ie af is pas een i9.

Bij AMD zou dat eerst een Ryzen 5 1600 worden en later een 5800X/5900X.

[ Bericht 49% gewijzigd door JDx op 02-10-2021 08:07:34 ]
pi_201706133
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 05:32 schreef TechnoCat het volgende:

[..]
Jazeker, ik lees aandachtig mee wat jullie allemaal aan informatie geven en ook uitwisselen. :)

Of ik een Intel processor heb of een AMD maakt mij eigenlijk niets uit. Ik vind persoonlijk die Ryzens en/of Threadrippers (al zijn de per core iets trager) toch beter geschikt voor de langere termijn dan de huidige intels. Voor de PCI-e lanes kwestie op de nieuwe Intel processoren is een stap van Intel dat mij helemaal voorbij gaat, zeker omdat m.2. ssd's tegenwoordig gemeengoed zijn, en vele nieuwe moederborden vaak al zijn uitgerust met 2 of zelfs meer m.2 aansluitingen. Dan kun je toch geen processor leveren die 'maar' 16 PCI-e lanes ondersteunt?

Zoals gezegd hierboven, de huidige X99 haswell is niet echt meer up to daten, ik zal dan echt een complete nieuwe PMG set moeten halen. Allicht dat het geheugen nog wel bruikbaar is, mits ik daar een juiste moederbord voor vind. Dat zou wel schelen. Voeding is ook voldoende, is een Coolermaster V750 Gold class 750 watt en opslag is ook snel zat. Ehmm blijft alleen de GPU over, en helaas zitten we momenteel opgescheept met gigantische dure videokaarten. Normaal betaalde je voor de beste high end video kaart rond de 800 euro (had 2 jaar terug een 1080 Ti voor die prijs, later weer verkocht), maar als je nu een RTX 3090 wilt kopen mag je wel de juwelier beroven. :-)
En wat ga je doen?

De eerste geruchten van de Alder Lake benchmarks vallen me een beetje tegen, flagship i9 maar een klein beetje beter dan de 5800X en kan niet tippen aan de 5900X?
  dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:24:49 #31
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_201734077
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 16:05 schreef JDx het volgende:

[..]
En wat ga je doen?

De eerste geruchten van de Alder Lake benchmarks vallen me een beetje tegen, flagship i9 maar een klein beetje beter dan de 5800X en kan niet tippen aan de 5900X?
Geen idee op moment van spreken. Ik weet dat mijn pc 6 jaar oud is, tenminste de core elementen, maar ik heb ook het idee dat er op dit moment tov dit systeem niet zo super veel snelheidswinst valt te behalen. Althans de ratio van snelheidswinst tov de investering is het niet waard.

Ik ben wel veel bezig met video editen e.d. dus een processor met meer cores is beter, ook voor het encoderen. Verder lijkt het me wel 'leuk' om ALLE films die ik heb op mijn server (die 5 tot 10GB groot zijn, en toch maar 1080p zijn) te hercoderen met de x265 codec en al deze meuk om te zetten naar de h265 standaard. h265 is gigantisch ruimte besparend tov h264, echter je moet wel een beest van een pc hebben om een film te hercoderen met deze codec.

Ps. h265 = de standaard / x265 = de coderingssoftware (ter info).
pi_201734751
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 20:24 schreef TechnoCat het volgende:

[..]
Geen idee op moment van spreken. Ik weet dat mijn pc 6 jaar oud is, tenminste de core elementen, maar ik heb ook het idee dat er op dit moment tov dit systeem niet zo super veel snelheidswinst valt te behalen. Althans de ratio van snelheidswinst tov de investering is het niet waard.

Ik ben wel veel bezig met video editen e.d. dus een processor met meer cores is beter, ook voor het encoderen. Verder lijkt het me wel 'leuk' om ALLE films die ik heb op mijn server (die 5 tot 10GB groot zijn, en toch maar 1080p zijn) te hercoderen met de x265 codec en al deze meuk om te zetten naar de h265 standaard. h265 is gigantisch ruimte besparend tov h264, echter je moet wel een beest van een pc hebben om een film te hercoderen met deze codec.

Ps. h265 = de standaard / x265 = de coderingssoftware (ter info).
Ik kijk vooral hier:
https://benchmark.chaosgr(...)ordering=desc&by=max

en dan wil ik wel 2x zo snel renderen, dus dan kom ik op:
https://benchmark.chaosgr(...)ordering=desc&by=max

bijvoorbeeld.

Ik encode wel het een en ander, maar vind 264 wel fijn voor films, doen ze het ook op de slaapkamer nog. Dat wat jij wil zou ik niet meenemen in de overweging, kost het je nu 2 weken om te coderen, kost het je dan 1 week, maakt ook niet veel uit.

Als ik even iets wil testrenderen in VRay kost mij dat een kwartier, ik wil dat graag richting de 5 minuten hebben.

De oudere Intel(R) Core(TM) i9-10850K CPU @ 3.60GHz (10-core) is ook nog wel interessant, maar nog steeds duur.

VRay benchmarks van de 12XXX serie zijn er nog niet.
pi_201738435
Toevallig is de Ryzen 5800X overal gezakt in prijs (395 nu)
https://www.megekko.nl/wl/BD3YGJ8A

Dit is voorlopig mijn mandje als de benchmarks van Alder Lake blijven tegenvallen.

Aangezien AMD volgend jaar ook met een nieuw socket komt overweeg ik ook nog om nu wel voor Alder Lake te gaan en dan de goedkoopste processor.

Dan ga ik er wel al aardig op vooruit, kan ik alles alvast voorbereiden en later nog eens alleen de processor upgraden naar de beste die moet concurreren met de nieuwe AMD's.
pi_201761535
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 16:30 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ik heb dezelfde processor, games leunen minder zwaar op processor.

Probleem is dat het achterloopt als je een nieuwe gpu wil.
Ja, toen ik van een GTX 1080 naar en RTX 3080 kaart ging voldeed mijn i7-6700K niet meer bij sommige games (ook niet na een overklok met liquid metal :P). Alles liep op zich wel, ook op redelijke fps 99% van de tijd, maar je kreeg tijdens die andere 1% van die micro-stutters omdat ie blijkbaar toch weleens net op het randje zat en dat was te irritant om te negeren.

Dus maar een Ryzen 5900X en toebehoren gehaald, zo smooth nu alles :7 (het was een 5600X geworden als ik 100% zeker wist dat het aleen bij gamen zou blijven, maar ik hou graag mijn opties een beetje open en kon het betalen)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')