abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:30:12 #51
168739 Red_85
'echt wel'
pi_201589968
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 01:15 schreef IkEetSlakken het volgende:
Waarom worden veel van die nazi's zo oud? :{

Truste allemaal! :W
Kunnen we niet vragen over de rest...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:35:19 #52
168739 Red_85
'echt wel'
pi_201590015
quote:
10s.gif Op donderdag 30 september 2021 23:04 schreef Billy-jazz het volgende:
Vrouwenrechten in het Westen: 96-jarige vrouwen terroriseren.

:R :|W
Alsof er geen omatjes naar de gaskamer ingestuurd zijn...

In de moordmachine was iedereen een radertje. De ene wat groter dan de ander, maar iedereen hielp mee die daar aan meewerkte. Dit verjaart niet.

Ze mag zich verantwoorden, maar of ze straf verdient is aan de rechter. Waarschijnlijk heeft ze zelf niemand vermoord, maar heeft ze wel aan de machine meegewerkt.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_201590084
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 20:05 schreef quo_ het volgende:
Weet niet heel goed wat ik er van moet vinden.
Beetje laat lijkt me de minste reactie in deze.
Aan de ene kant moet er voor dit soort gasten geen verjaring zijn.

Maar ten tweede heb ik gevoelsmatig toch nog iets van "leven die gasten nog???"

Ik heb toch een soort museum gevoel met dit soort berichten.
De tijd dat nazi's opgepakt en berecht werden had in de vroege jaren 2000 toch echt wel zijn laatste stuiptrekkingen.

Toen mijn Oma stierf verloor ik de laatste levende link met 40-45 en de rest van de bejaarden die ik ken zijn er na geboren.

Ik vraag me zodoende af of deze generatie nog wel gekwalificeerd is om Nazi's te berechten zoals dat zou moeten.
pi_201590110
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 09:55 schreef Kriegel het volgende:

[..]
Oh ja, Tampert was dat toch? :D

Lekker dan. 'Tis dat ie niet bij de Gestapo had gezeten, dat was helemaal ironisch geweest.
Horst Tappert, van Derrick.
Tampert was de Jiskefet versie van Derrick :P
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_201590203
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 10:28 schreef nixxx het volgende:
Echte kampbewakers, die al die tijd vervolging hebben weten te ontlopen, dat is wel wat andere koek.
of bv Professor Rudolf Spanner, die in het betreffende concentratiekamp KZ Stutthof (waar deze vrouw dus stenotypiste was en vrijwel alle communicatie met Berlijn door haar handen ging) verantwoordelijk was voor experimenten de lijken van gedode gevangenen te verwerken..
dat leidde tot veel geruchten of er op industriele schaal zeep gemaakt werd, waarbij zulke geruchten altijd door wetenschappers deels ook als propaganda afgedaan is en het resultaat dat bijproducten van de anatomische verwerking erg op zeep leken.... Er zijn geen bewijzen dat er daadwerkelijk ooit zeep in KZ Stutthof geproduceerd is voor daadwerkelijke distributie en gebruik, wel sterke vermoedens dat er daarmee wel geexperimenteerd werd.

prof. Spanner vluchtte na de oorlog naar West-Duitsland en heeft zn wetenschappelijke carriere probleemloos voortgezet, was eerst tussen 1946-1955 gastprofessor voor Anatomie in Köln en vanaf 1955 kreeg hij zelfs zn eigen institutt waar hij als Professor tot zn dood werkzaam was, hij is nooit veroordeeld.

Het wetenschappelijk onderzoek en de verwerking van wat precies in KZ Stutthoff gebeurt is is altijd erg onderbelicht geweest... alhoewel het uiteidelijk een status als Erste Lager en Vernichtingslager kreeg en op dat punt een gelijke status als Auschwitz, Majdanek, Mauthausen en Ravensbrück had en er gerichte doding plaatsvond, is het zeer onbekend gebleven.

Wat mij betreft mag deze 96-jarige dame verder niet enkel persoonlijk bestraft worden, maar als er iets goed uit dit proces kan voortkomen is het misschien wel dat het extra aandacht vestigd op wat er in KZ Stutthoff plaatsgevonden heeft en een aanzet kan zijn verder onderzoek te doen naar de Anatomische experimenten met lijken door Prof.- Spanner, die dus zijn carriere ongehinderd na de oorlog kon voortzetten in West-Duitsland zelf

[ Bericht 2% gewijzigd door RM-rf op 01-10-2021 10:58:51 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:12:06 #56
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_201590431
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 10:53 schreef RM-rf het volgende:

[..]
of bv Professor Rudolf Spanner, die in het betreffende concentratiekamp KZ Stutthof (waar deze vrouw dus stenotypiste was en vrijwel alle communicatie met Berlijn door haar handen ging) verantwoordelijk was voor experimenten de lijken van gedode gevangenen te verwerken..
dat leidde tot veel geruchten of er op industriele schaal zeep gemaakt werd, waarbij zulke geruchten altijd door wetenschappers deels ook als propaganda afgedaan is en het resultaat dat bijproducten van de anatomische verwerking erg op zeep leken.... Er zijn geen bewijzen dat er daadwerkelijk ooit zeep in KZ Stutthof geproduceerd is voor daadwerkelijke distributie en gebruik, wel sterke vermoedens dat er daarmee wel geexperimenteerd werd.

prof. Spanner vluchtte na de oorlog naar West-Duitsland en heeft zn wetenschappelijke carriere probleemloos voortgezet, was eerst tussen 1946-1955 gastprofessor voor Anatomie in Köln en vanaf 1955 kreeg hij zelfs zn eigen institutt waar hij als Professor tot zn dood werkzaam was, hij is nooit veroordeeld.

Het wetenschappelijk onderzoek en de verwerking van wat precies in KZ Stutthoff gebeurt is is altijd erg onderbelicht geweest... alhoewel het uiteidelijk een status als Erste Lager en Vernichtingslager kreeg en op dat punt een gelijke status als Auschwitz, Majdanek, Mauthausen en Ravensbrück had en er gerichte doding plaatsvond, is het zeer onbekend gebleven.

Wat mij betreft mag deze 96-jarige dame verder niet enkel persoonlijk bestraft worden, maar als er iets goed uit dit proces kan voortkomen is het misschien wel dat het extra aandacht vestigd op wat er in KZ Stutthoff plaatsgevonden heeft en een aanzet kan zijn verder onderzoek te doen naar de Anatomische experimenten met lijken door Prof.- Spanner, die dus zijn carriere ongehinderd na de oorlog kon voortzetten in West-Duitsland zelf
Schokkend, maar helaas niet ongehoord en zeer zeker niet de enige. Meer onderzoek en wat postume noten bij de geschiedenis van deze personen zou wel gewenst zijn.

Het vervelende is dat het eigenlijk ook wel te begrijpen is dat veel mensen door konden met hun leven en carrière. Duitsland was volkomen ingestort als die mensen echt gestraft waren. Dan was er ook geen buffer meer tegen de communisten en wie weet had je dan ook weer de zaden gezaaid voor een derde WO met een opnieuw vernederd Duitsland. Misschien is dat nog een stukje geschiedenis waar de Duitsers met zichzelf mee in het reine moeten komen.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:23:40 #57
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_201590547
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 10:44 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]
Horst Tappert, van Derrick.
Tampert was de Jiskefet versie van Derrick :P
Weet ik hoor, was geintje. :+
Maar Tappert / Derrick, ja.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:36:11 #58
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_201591868
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 09:55 schreef Kriegel het volgende:

[..]
Oh ja, Tampert was dat toch? :D

Lekker dan. 'Tis dat ie niet bij de Gestapo had gezeten, dat was helemaal ironisch geweest.
Ja, klopt. :D Kriminalpolizei.

Ook leuk dat hier in Nederland jarenlang de vader van onze huidige koningin op bezoek mocht komen, die nota bene minister was in een regime met duizenden onschuldige doden op zijn geweten. Iemand met echte macht dus. Met het Internationaal Strafhof op een steenworp afstand. Maar goed, die was slechts landbouwminister, dus die wist daar helemaal niets van natuurlijk.

En een 18-jarige secretaresse is wel direct schuldig aan moord. :')
pi_201591923
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 10:35 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Alsof er geen omatjes naar de gaskamer ingestuurd zijn...

In de moordmachine was iedereen een radertje. De ene wat groter dan de ander, maar iedereen hielp mee die daar aan meewerkte. Dit verjaart niet.

Ze mag zich verantwoorden, maar of ze straf verdient is aan de rechter. Waarschijnlijk heeft ze zelf niemand vermoord, maar heeft ze wel aan de machine meegewerkt.
Als je als kind aangeleerd / geïndoctrineerd wordt dat hetgeen wat Nazi-Duitsland deed het juiste is (wat niet veel anders is dan dat je nu geleerd wordt dat dat juist slecht is), wie ben je dan als kind om dat niet te geloven? Er was destijds geen internet he? Of kranten die de waarheid vertelde wat dat betreft.

Wat de nazis hebben gedaan is natuurlijk walgelijk, maar om daar nu iemand voor te vervolgen die destijds niet anders werd aangeleerd...

Lijkt me meer een gevalletje 'ontoerekeningsvatbaar'.
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:50:27 #60
408813 crew  trein2000
pi_201592015
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 09:40 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]
Maar als je er nuchter naar kijkt, en dat moeten we ook doen. Waarom is er dan bepaald dat de zaken waar deze vrouw van verdacht wordt, niet verjaard kunnen worden. Zou je die bepaling er ook uit moeten halen.
Dat heeft een geschiedenis. Eerst werden dit soort mensen niet vervolgd. Men vond dat secretaresses en eenvoudige bewakers te ver af stonden van de daders zijnde Hitler, Himler, en al dat tuig. In de loop der tijd zijn de Duitsers echter het daderschap steeds “lager” gaan leggen waardoor dit soort mensen nu ineens wel medeplichtig zijn omdat de afstand naar de dader een stuk kleiner is.
Daardoor krijg je dit soort potsierlijke acties.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:29:36 #61
168739 Red_85
'echt wel'
pi_201592397
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 13:41 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Als je als kind aangeleerd / geïndoctrineerd wordt dat hetgeen wat Nazi-Duitsland deed het juiste is (wat niet veel anders is dan dat je nu geleerd wordt dat dat juist slecht is), wie ben je dan als kind om dat niet te geloven? Er was destijds geen internet he? Of kranten die de waarheid vertelde wat dat betreft.

Wat de nazis hebben gedaan is natuurlijk walgelijk, maar om daar nu iemand voor te vervolgen die destijds niet anders werd aangeleerd...

Lijkt me meer een gevalletje 'ontoerekeningsvatbaar'.
Dat hangt geheel van de omstandigheden af en wat de eventuele vrijspraak of strafmaat mag de rechter bepalen.

Maar wat ik wel weet is dat ondanks de propaganda en indoctrinatie je ook wel een klein beetje zelfdenkend vermogen kan hebben. Je kan ook wel bij jezelf te rade gaan als je mensen behandeld ziet worden als beesten dat dat nu niet echt de bedoeling is.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:56:23 #62
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_201592725
@Lord_Vetinari vraagje uit FB hier. Heb je ergens specifiek gezien dat ze lid was van NSDAP of was dat een vereiste voor welk overheidsbaantje dan ook?
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:57:47 #63
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_201592743
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 14:56 schreef nixxx het volgende:
@:Lord_Vetinari vraagje uit FB hier. Heb je ergens specifiek gezien dat ze lid was van NSDAP of was dat een vereiste voor welk overheidsbaantje dan ook?
Ja, zonder lidmaatschap had ze deze baan niet kunnen hebben.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:54:15 #64
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_201593421
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 14:29 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dat hangt geheel van de omstandigheden af en wat de eventuele vrijspraak of strafmaat mag de rechter bepalen.

Maar wat ik wel weet is dat ondanks de propaganda en indoctrinatie je ook wel een klein beetje zelfdenkend vermogen kan hebben. Je kan ook wel bij jezelf te rade gaan als je mensen behandeld ziet worden als beesten dat dat nu niet echt de bedoeling is.
Traudl Junge werd op 22-jarige leeftijd secretaresse van Hitler, tot aan zijn dood. Ze werd na de oorlog opgepakt door de Geallieerden, maar vanwege haar jeugdige leeftijd beschouwd als meeloper en niet getraft. (Wikipedia)

Waarom zou je dan een destijds 18-jarige secretaresse 75 jaar later opeens direct verantwoordelijk stellen voor de gruwelijkheden daar?
pi_201593428
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 14:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Ja, zonder lidmaatschap had ze deze baan niet kunnen hebben.
Kijkend naar haar leeftijd, was ze als kind verplicht om lid te zijn van de hitlerjugend? En dus ook lid van de NSDAP?
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_201593756
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 20:44 schreef LXIV het volgende:
“Hoogbejaarde nazi” trouwens in de Telegraaf. Gewoon een lief oud omaatje dat als meisje opdracht kreeg om wat briefjes te typen en postzegels te plakken in een kamp. Oog-om-oog ideologie.
Oud omaatje en lief gaat niet samen. Het zijn de nazi's in de supermarkt.
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:36:35 #67
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_201594063
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 15:54 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]
Kijkend naar haar leeftijd, was ze als kind verplicht om lid te zijn van de hitlerjugend? En dus ook lid van de NSDAP?
Nee van de BDM. HJ was voor jongetjes.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_201594124
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 16:36 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Nee van de BDM. HJ was voor jongetjes.
Ja, okay. Maar ik doelde meer op het lidmaatschap dat verplicht was.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_201594133
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 15:54 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]
Kijkend naar haar leeftijd, was ze als kind verplicht om lid te zijn van de hitlerjugend? En dus ook lid van de NSDAP?
Ws was ze dat gewoon verplicht in die zin dat je anders verdacht was en geen werk kon krijgen of zo.

Je weet wel
pi_201594529
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 16:42 schreef macca728 het volgende:

[..]
Ws was ze dat gewoon verplicht in die zin dat je anders verdacht was en geen werk kon krijgen of zo.

Je weet wel
In de jaren 30 kwam er een wettelijke verplichting voor de jeugd om lid te zijn van een jeugdbeweging. Iets anders dan 'de verstandige keuze voor je carriere'.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_201594975
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 10:35 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Alsof er geen omatjes naar de gaskamer ingestuurd zijn...

In de moordmachine was iedereen een radertje. De ene wat groter dan de ander, maar iedereen hielp mee die daar aan meewerkte. Dit verjaart niet.

Ze mag zich verantwoorden, maar of ze straf verdient is aan de rechter. Waarschijnlijk heeft ze zelf niemand vermoord, maar heeft ze wel aan de machine meegewerkt.
Ik vind het complete onzin.

Duitsers waren niet vrij om nee te zeggen.

Er zit nogal een verschil tussen iemand die als soldaat met een glimlach op zijn gezicht de trekker overhaalt of iemand die de opdracht krijgt dat te doen omdat hij zelf anders word doodgeschoten.

Dit soort gedrag zag je ook in het Russische en Japanse leger en in veel mindere mate de overige geallieerde legers.

Maar de administratieve kant, had al helemaal geen zeggenschap.

Alleen mensen die niets kunnen voorstellen hoe het is om mens te zijn, staan te brallen dat ze allemaal verantwoordelijk waren voor elke dood in een oorlog.

Met zulke redenatie zijn ook wij allemaal schuldig aan alle burgerdoden in het Midden-Oosten en elders.
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:54:21 #72
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_201595008
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 13:41 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Als je als kind aangeleerd / geïndoctrineerd wordt dat hetgeen wat Nazi-Duitsland deed het juiste is (wat niet veel anders is dan dat je nu geleerd wordt dat dat juist slecht is), wie ben je dan als kind om dat niet te geloven? Er was destijds geen internet he? Of kranten die de waarheid vertelde wat dat betreft.

Wat de nazis hebben gedaan is natuurlijk walgelijk, maar om daar nu iemand voor te vervolgen die destijds niet anders werd aangeleerd...

Lijkt me meer een gevalletje 'ontoerekeningsvatbaar'.
Verkrachtende Talibanners ook maar niet vervolgen?
We have always been at war with Eastasia.
pi_201595394
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 14:29 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dat hangt geheel van de omstandigheden af en wat de eventuele vrijspraak of strafmaat mag de rechter bepalen.

Maar wat ik wel weet is dat ondanks de propaganda en indoctrinatie je ook wel een klein beetje zelfdenkend vermogen kan hebben. Je kan ook wel bij jezelf te rade gaan als je mensen behandeld ziet worden als beesten dat dat nu niet echt de bedoeling is.
Ik ga enkel uit van wat ik in het artikel lees. En zelfdenkend vermogen als 18 jarige... Voor de meeste is dat ook alleen wat ze is aangeleerd (wat goed en fout is).

Je maakt hier wel een kleine denkfout. De kinderen (en ook volwassenen) werd aangeleerd dat Joden helemaal geen mensen zijn.

Een strafmaat zal er eigenlijk niet zijn. Dit is een principekwestie. Mogelijk is de uitspraak pas als ze al lang overleden is wegens ouderdom.

Praat het zeker niet goed hoor. De lui die destijds volwassen waren moet je gewoon vervolgen al zijn ze 100 jaar. Dit vind ik echter een grensgeval. Maar ik heb dan ook niet alle info over wat ze nu precies gedaan heeft.
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_201595417
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 17:54 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Verkrachtende Talibanners ook maar niet vervolgen?
Waar precies staat dat deze 'nazi-secretaresse' een verkrachter was?
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:36:12 #75
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_201595440
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 18:32 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Waar precies staat dat deze 'nazi-secretaresse' een verkrachter was?
Nergens, maar als je haar van vervolging wilt ontheffen vanwege 'ontoerekeningsvatbaar want van jongsaf aangeleerd' gaat dat natuurlijk ook op voor verkrachtende taliban, en waarschijnlijk ook voor de beulen van de Srebrenica-mannen.

Overigens geloof ik niet dat haar dit van kindsafaan is aangeleerd. Het is natuurlijk niet voor niets dat de nazi's de concentratiekampgruwelen zo veel mogelijk verborgen wilden houden.
We have always been at war with Eastasia.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')