abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201583151
Vanwege boiler in de keuken heb ik een inlaatcombinatie.

Deze overstroomt zo af en toe.
De afvoerleiding is vrij klein.
Bestaat er een inlaatcombi welke compleet gesloten is waarbij dit niet kan?

Het excuus dat ik geen warmwaterleiding heb is dat de
CV te ver weg staat (zolder).
Ik wil het liefst een leiding aan laten leggen.
Wat zouden de kosten ongeveer zijn, huis heeft een kruipruimte?
pi_201583497
Dat moet juist.Dat is je overdruk.
Bij het verwarmen bouwt ie druk op en dat moet ie kwijt.
pi_201583527
Normaal is ie aangesloten op je afvoer.
pi_201583850
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 20:08 schreef pitboer het volgende:
Normaal is ie aangesloten op je afvoer.
Dat is die ook. Denk dat die verstopt zit.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_201584077
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 20:07 schreef pitboer het volgende:
Dat moet juist.Dat is je overdruk.
Bij het verwarmen bouwt ie druk op en dat moet ie kwijt.
Ik begrijp dat, alleen wil ik deze overdruk afvoeren via een gesloten systeem naar t riool ipv in de vrije lucht, zodat ik niet elke maand een nieuwe laminaatvloer hoef te leggen.
pi_201584274
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 20:29 schreef spmunk het volgende:

[..]
Ik begrijp dat, alleen wil ik deze overdruk afvoeren via een gesloten systeem naar t riool ipv in de vrije lucht, zodat ik niet elke maand een nieuwe laminaatvloer hoef te leggen.
Ik snap niet wat je bedoelt?
Vakman pur sang
pi_201584282
De inlaat combinatie voert water af naar de afvoer via die zwarte buis.
Als die verstopt zit loopt de buis over.
Vakman pur sang
pi_201584332
Anders zorg je gewoon dat de afvoer goed doorloopt, dan heb je geen problemen met deze "open" inlaatcombinatie. Eventueel die slang vervangen door PVC met een sifon.

Ik denk niet dat ze hier volledig gesloten varianten van verkopen, dat wordt namelijk gevaarlijk bij een verstopte afvoer waardoor de druk alsnog niet weg kan.
pi_201585466
Zwarte slang lijkt iets te lang, die inkorten zou moeten helpen.

Door de waterlock in het zwarte stuk aan je inlaatcombinatie is er niet genoeg druk om het water weg te krijgen. Als de zwarte flexibele slang goed afloopt heb je er geen last meer van.

(Kan ook zijn dat er teveel troep in dat t-stuk zit)
pi_201585733
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 21:34 schreef mikieu het volgende:
Zwarte slang lijkt iets te lang, die inkorten zou moeten helpen.
Deze hangt wel bewust in een lus om een soort van sifon te creëren denk ik.

De slang zit namelijk voor het sifon aangesloten. Als je de slang zou inkorten / op afschot zou leggen heb je een open verbinding met het riool. Dan heb je wellicht geen lekkage meer in het kastje maar wel stank. ;)
pi_201585874
Hm blijkbaar kan er een stankslot in de trechter ingebouwd zitten.

Als dat zo is dan heb ik niets gezegd en kun je de slang inderdaad korter maken en op afschot leggen.
pi_201588833
Verwacht eigenlijk dat het terugslag is vanuit je afvoer, bijvoorbeeld als je een teiltje water in de gootsteen leeggooit. Oplossing is om de inlaatcombinatie zo hoog mogelijk in het kastje te plaatsen en verder de aansluiting op het riool te vervangen door een 45 graden T-stuk.
pi_201590663
Die spoelbak er boven, laat je die wel eens vollopen en dan weer leeg? En of de grijze slang is dat een vaatwasser?

Dan is dat waarschijnlijk je overstroming af en toe... Spoelbak vol, stop eruit en dan treed de wet van communicerende vaten in en stroomt water terug naar boven richting de inlaat combinatie. Of de afvoer loopt gewoon vol omdat de kraan/vaatwasser spoeling meer water levert dan de leiding kan verwerken. Hier geldt dezelfde wet, wanneer de leiding volloopt boven het niveau van de inlaat loopt die leiding van de inlaat ook vol.

Wat er gebeurd laat te raden over, mogelijk 1 van de 2. :)

Wat heel misschien al zou kunnen helpen is dat T stuk waarmee het in aangesloten uit te wisselen met een T van 45° en weer 45° bochte erop en er een kort stand pijpje op te zetten... (Krijg je een iets andere vloeistof dynamica en druk verhouding wanneer je doe boel in de juiste stroomrichting stuurd) Help dit niet in geval dat je de spoelbak soms laat vollopen. Dan kun je het best een terugslagklepje in de slang monteren zo kort mogelijk op de afvoerpijp. Die krijg je bv in de vijvenhandel voor slangaansluiting.
https://www.wildkamp.nl/p(...)BNp0wIRoCIBEQAvD_BwE

Zit gewoon rubber klepje in die afsluit bij tegendruk.

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 01-10-2021 11:54:27 ]
pi_201590862
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 20:29 schreef spmunk het volgende:

[..]
Dan leg je er een afvoer onder?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201595000
Dit herken ik. In ons geval verstopte de afvoer regelmatig, en het eerste symptoom was een overlopende inlaatcombinatie in het keukenkastje. En daar werden de kastjes niet beter van. Oplossing in ons geval, zoals Plankje55 ook aangeeft, inlaatcombinatie zo hoog mogelijk in het kastje monteren. Verder toch maar op zoek naar een definitieve oplossing voor de stokkende afvoer.
pi_201595277
Vandaag weer een rioolbedrijf bij huis gehad. Blijkbaar een hardnekkige verstopping.

Ik ga preventief een 45gr stuk op de afvoer monteren.

Het verhaal met de volle gootsteen; dan ging het vaak fout.

Terugslagklep is een goed idee.

Heeft hier iemand ervaring met het aanleggen van een warmwaterleiding van zolder naar begane grond via kruipruimte? Veel warmteverlies en duur qua aanleg?
pi_201600146
Je kan ook nog inlaatcombinatie en bovenste kraan van plaats verwisselen. Meer hoogteverschil is minder overloopkans.
Al zou ik ‘m zelf liever nog hoger plaatsen. Heb hetzelfde gehad, maar mijn vloer kon er gelukkig tegen. Na het verplaatsen van de inlaatcombinatie was ik van het probleem verlost.
pi_201614440
Wat eventueel ook een mogelijkheid is draai de inlaat ventiel eruit. Draai je in de muurplaat een knel knie 15x½" buitendraad. Stukje pijp omhoog tot boven de hoogste aansluiting (vaatwasser?), daarop weer knel knie 15x½" binnendraad en daar draai je de inlaat weer in. Niet de mooiste maar we de snelste en gemakkelijkste oplossing zonder soldeer en boorwerk. Het is niet iets waar je telkens met je vingers aan zit, dus dat blijft zo wel op zijn plek.

Dan is de inlaat hoger dan de spoel aansluiting en kan via die weg niet meer overstromen. De foto laat het niet zien maar maak het zo hoog mogelijk tot vlak onder het blad en dan zit je mogelijk al op gelijke hoogte of halverwege als de spoelbak/gootsteen. Immers liggen de meeste spoelbakken verzonken in het werkblad.

Dan volstaat een langer stuk slang en kun je t stuk laten voor wat het is. Wel even slangenklemmetje erop.

Zo ongeveer dit idee.

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 03-10-2021 10:51:03 ]
pi_201710381
Je zou eventueel een waterslagdemper boven je inlaatcombinatie kunnen monteren, de uitzetting van het water wordt dan grotendeels hierdoor opgevangen, waardoor de ontlastklep van de inlaatcombinatie min der opent.
Wel dien je deze dan maandelijks even te testen.
  maandag 11 oktober 2021 @ 10:06:36 #20
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_201713556
Waarschijnlijk zit er aan braampje op de aansluiting van de zwarte afvoer waar hij op het riool zit. De manier waarop dit daar gemaakt wordt veroorzaakt dat er vuil achter haakt en dan is de druk te laag om dat weg te spoelen. Heb die aansluiting mooi schoon en zuiver gemaakt nooit geen overloop meer gehad.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')