abonnement Unibet Coolblue
pi_201576047
quote:
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) zal niet optreden tegen bedrijven die van hun werknemers een vaccinatiebewijs eisen als ze op kantoor willen werken, zegt een woordvoerder tegen NU.nl. Het is wel degelijk verboden om dat te vragen, maar dat staat niet zo precies in de wet, waardoor het ministerie niet kan optreden.

Volgens de woordvoerder moeten "werkgevers en werknemers er samen uit komen". "Als dat niet lukt, kan een ontevreden werknemer nog altijd naar de rechter stappen", klinkt het.

Niettemin liet de woordvoerder in een eerdere schriftelijke reactie weten dat het niet toegestaan is voor bedrijven om van hun personeel een vaccinatiebewijs te eisen. "Vaccineren verplichten mag niet."

"Een werkgever mag in sommige gevallen wel in samenspraak met de werknemer afspreken om thuis te werken of beschermingsmiddelen te dragen. Maar verdere consequenties verbinden aan het feit of iemand wel of niet gevaccineerd is, mag niet", staat in de mededeling.

Overheid zit tussen twee vuren
Het is juridisch gezien voorlopig verboden in Nederland om te eisen dat werknemers hun vaccinatiestatus bekendmaken. Een werkgever mag ernaar vragen, maar werknemers zijn niet verplicht om daarop te antwoorden. Van iemand verlangen dat hij incheckt met zijn coronapas voordat hij begint met werken, is dus zeker verboden.

De overheid zit in deze situatie echter tussen twee vuren. Er staat namelijk niets in de wet over vaccinatiebewijzen tonen op je werk, omdat deze situatie uniek is. En een ministerie kan zich alleen op de wet baseren als het op wil treden. Als er een grondwetswijziging komt waardoor het in sommige sectoren of situaties wel geëist mag worden, dan kan de overheid zich op dat artikel baseren om controles uit te voeren. Demissionair minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) zei op de recentste coronapersconferentie dat hij bekijkt wat de mogelijkheden zijn op dat vlak.

Eerder bracht NU.nl al aan het licht dat de ticketwebsite Ticketmaster zijn werknemers om zo'n bewijs vraagt als ze op kantoor willen werken. Niet-gevaccineerden zouden zelfs opgebeld zijn met de boodschap dat ze thuis moeten blijven.

Meerdere bedrijven vragen coronabewijs
In de daaropvolgende dagen kreeg NU.nl een tip binnen van een leverancier van flexwerkers bij het Amsterdamse congrescentrum RAI. Die ontving een brief, die NU.nl in handen kreeg, waarin staat dat flexwerkers worden geweerd op evenementen als ze niet kunnen bewijzen dat ze gevaccineerd zijn tegen COVID-19, negatief getest zijn op het coronavirus of daarvan genezen zijn. Een woordvoerder kon de herkomst van de brief nog niet bevestigen.

Ook de IJslandse voedselverwerker Marel stuurde zijn Nederlandse personeel een bericht met de vraag om thuis te blijven als ze niet gevaccineerd zijn, al is het bij dit bedrijf geen verplichting. "Zie het als een dringend beroep om rekening te houden met je collega's, die bijvoorbeeld onderliggende aandoeningen kunnen hebben waardoor ze een hoger risico lopen, zelfs als ze volledig zijn gevaccineerd", staat in de mail.

Dat is ook de strategie van het autoverhuurbedrijf LeasePlan. Het vraagt niet-gevaccineerden om thuis te blijven, maar zal niet actief controleren. De luchtvaartmaatschappij KLM vraagt zijn niet-gevaccineerde personeel dan weer om zich te melden. Die mensen worden dan niet ingezet op vluchten naar landen met een vaccinatieplicht.

Verbetering: In een eerdere versie van dit artikel kwam niet duidelijk naar voren dat het ministerie niets kan ondernemen zolang er niets in de wet staat. Dat is nu verduidelijkt.

Bron: https://www.nu.nl/economi(...)tiebewijs-eisen.html
Meer thuiswerken voor de ongevaccineerde? Klinkt aantrekkelijk.

[ Bericht 3% gewijzigd door KroketBroodje op 30-09-2021 12:35:57 ]
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
pi_201576065
'Wil niets doen' lijkt mij de lading beter dekken. Grappig hoe een tijd geleden de AVG zo nadrukkelijk werd besproken. Wij mochten ineens geen namen van cliënten meer noteren, geen documenten meer bewaren etc. Maar medisch geheim boeit klaarblijkelijk niet meer. :)
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_201576142
Typisch VVD-beleid.
Het grote geld kan wel dingen verboden worden maar handhaving is niet mogelijk.

Oftewel "Onze handjes blijven schoon."
  donderdag 30 september 2021 @ 10:46:13 #4
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_201576160
Idd een wil niets doen situatie. Als een werkgever eist dat je medische gegevens aan hem geeft waar hij niet expliciet recht op heeft, dan overtreedt hij dus de wet. Dan hoeft er echt niet specifiek iets over een vaccinatie in de wet te staan.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_201576201
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 10:46 schreef nixxx het volgende:
Idd een wil niets doen situatie. Als een werkgever eist dat je medische gegevens aan hem geeft waar hij niet expliciet recht op heeft, dan overtreedt hij dus de wet. Dan hoeft er echt niet specifiek iets over een vaccinatie in de wet te staan.
Maar dan nog. Wat zou het ministerie dan moeten doen? Ze zijn geen handhaver toch? Dus naar de rechter stappen als werknemer (of als collectief) lijkt mij hier gewoon de logische weg.
pi_201576223
Niet dat ik hier op tegen ben maar een rechter maakt hier gehakt van.
afspraak tandarts verzetten
pi_201576274
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 10:53 schreef Tyranoesauroes het volgende:
Niet dat ik hier op tegen ben maar een rechter maakt hier gehakt van.
Nog maar eventjes ja.

quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 10:51 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]
Maar dan nog. Wat zou het ministerie dan moeten doen? Ze zijn geen handhaver toch? Dus naar de rechter stappen als werknemer (of als collectief) lijkt mij hier gewoon de logische weg.
Dit moeten ze in ieder geval maar niet doen:

quote:
Mogelijk wetsvoorstel

De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft aangekondigd dat hij voor de zorgsector het vaststellen van de vaccinatiestatus mogelijk wil maken. Daarnaast wil hij verkennen of en hoe het coronatoegangsbewijs gebruikt zou kunnen worden in de zorg, maar ook in andere werksituaties.

Wanneer de minister met een wetsvoorstel komt, is de AP in beeld als wetgevingsadviseur. In dat geval zullen we het wetsvoorstel als geheel bekijken en hierover adviseren.
bron: https://autoriteitpersoon(...)cinatie-tegen-corona

Deze kant gaan wij op. Besef dat goed met zijn allen. :)
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_201576355
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 10:35 schreef KroketBroodje het volgende:

[..]
Meer thuiswerken voor de ongevaccineerde? Klinkt aantrekkelijk.
Lijkt me een goede zaak voor alle partijen. Of die werknemer neemt alsnog het vaccin, dat is een nog betere oplossing.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_201576381
Wel gek dat de overheid bepaalde regels/maatregelen zo geregeld heeft, zoals een "coronapas" maar dingen die werknemers beschermen blijkbaar "niet kunnen".

Politieke onwil.

(ben overigens 100% voor vaccineren, niet voor dit soort geleuter)
  donderdag 30 september 2021 @ 11:09:25 #10
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_201576403
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 10:51 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]
Maar dan nog. Wat zou het ministerie dan moeten doen? Ze zijn geen handhaver toch? Dus naar de rechter stappen als werknemer (of als collectief) lijkt mij hier gewoon de logische weg.
Het ministerie moet gewoon duidelijk aangeven dat dit niet toegestaan is, duidelijk aangeven dat er vanuit het ministerie gehandhaafd gaat worden waar melding gedaan wordt van zulke praktijken.

Niet dit laffe gedoe.

Natuurlijk heb je als werknemer nog altijd het recht om naar de rechter te stappen, maar dat zou niet nodig hoeven zijn als het ministerie ondubbelzinnig aangeeft dat deze praktijken verboden zijn en bijv een significante boete of dwangsom aangeeft.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_201576449
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 10:35 schreef KroketBroodje het volgende:

[..]
Meer thuiswerken voor de ongevaccineerde? Klinkt aantrekkelijk.
Overal om me heen zie ik bedrijven overgaan op flexwerk. Die paar werkgevers die nog in de jaren 50 leven en eisen dat het personeel de hele week naar kantoor komt gaan het niet redden. De goede mensen willen niet voor dat soort prutsers werken.
pi_201576715
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 10:58 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]
Nog maar eventjes ja.
[..]
Dit moeten ze in ieder geval maar niet doen:
[..]
bron: https://autoriteitpersoon(...)cinatie-tegen-corona

Deze kant gaan wij op. Besef dat goed met zijn allen. :)
Ik besef dat heel goed en het is een zeer kwalijke zaak. Mijn werkgever heeft daar niets mee te maken.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_201576736
quote:
1s.gif Op donderdag 30 september 2021 11:12 schreef Gehrman het volgende:

[..]
Overal om me heen zie ik bedrijven overgaan op flexwerk. Die paar werkgevers die nog in de jaren 50 leven en eisen dat het personeel de hele week naar kantoor komt gaan het niet redden. De goede mensen willen niet voor dat soort prutsers werken.
Er bestaat ook nog zoiets als banen die niet op kantoor werken behoeven. Heel veel zelfs.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_201576826
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 10:46 schreef nixxx het volgende:
Idd een wil niets doen situatie. Als een werkgever eist dat je medische gegevens aan hem geeft waar hij niet expliciet recht op heeft, dan overtreedt hij dus de wet. Dan hoeft er echt niet specifiek iets over een vaccinatie in de wet te staan.
Precies! Anderzijds is er ook nog zoiets als Artikel 1.
Discriminatie en uitsluiting.
Als in deze sneeuwvlokjestijd de jankgroepen daar iets mee kunnen moet jij daar ook iets mee kunnen doen.

Die wet is er niet alleen voor kleurtjes, kleedjesbidders, aangenaaide piemeltjes en gesneden kutjes.
pi_201576998
De overheid is hier zelfs erg blij mee. Iedereen moet en zal gevaccineerd worden en een coronapaspoort krijgen. Met welk achterliggend doel? Gehoorzaamheid afdwingen? Baudet heeft al gerefereerd aan het Chinese sociale paspoort, waar de overheid burgers een rating kan geven en daarmee dissidenten sociaal buitenspel kan zetten.
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_201577023
De overheid wil al de gehele coronacrisis niet ingrijpen bij bedrijven die zich niet aan de maatregelen hielden. Dit verbaast me dan ook niets
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')