abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_201574125

“Sterkte”, “wat een nachtmerrie” en “arme machinist en omstanders, ik hoop dat ze een beetje over de schrik heen komen.” Op social media reageren kijkers van het filmpje waarin een vrouw bijna onder een trein komt geschokt. Ook machinist Jan Slaats vindt de beelden moeilijk om te zien.

“Met de beste wil van de wereld kan ik me niet voorstellen dat iets zo belangrijk is aan de overkant van het spoor dat je je leven ervoor op het spel zet”, zegt hij tegen Omroep Gelderland. “Besef wat je aan het doen bent.”

Zelf maakt hij ook wel eens mee dat mensen vlakbij het spoor komen en niet lijken te beseffen welk gevaar zij lopen. “Ik denk dat elke machinist in Nederland zulke ervaringen heeft. Van deze gebeurtenis zijn toevallig beelden, maar er gebeuren heel veel zaken die niet op film staan.”

Geen kans
De vrouw in het filmpje lijkt zich niet bewust van de gevaren. Dat boezemt Slaats extra angst in. “Als machinist heb je geen schijn van kans. Al gebeurt het 100 meter voor je. Je hebt gewoon een remweg van minimaal 500 meter. Je kan niks, dat besef zit in ons. Als je dat een paar keer meemaakt, gaat het wel opstapelen.”

Zelf maakte hij mee dat iemand uit het leven stapte door voor zijn trein te springen. “Maar de impact van een bijna aanrijding is voor mij persoonlijk groter. Dat komt door het volgende. Die persoon kiest ervoor: mijn leven eindigt hier en de trein is het middel. Als machinist kun je niets doen om de uitkomst te veranderen.”

Maar dat ziet hij niet op de beelden van Ermelo. “Ik ga ervanuit dat de vrouw niet beseft wat voor een close call dit was. Als je dan iemand aan zou rijden, is het echt een ongeluk. Dat maakt een diepe indruk. Niet alleen bij ons, maar ook bij de mensen die eromheen staan.”

Vijfhonderd reacties
Kijkers van de video op Facebook reageren vooral vol ongeloof en leven mee met de machinist en omstanders. In een paar uur tijd reageerden maar liefst vijfhonderd mensen. Netty uit Ermelo zegt over de video: "Jullie hebben de beelden, dus waarschijnlijk ook de vrouw kunnen oppakken (geef haar een flinke boete), maar wat zal de machinist geschrokken zijn."

Inge uit Goudriaan heeft zelf ooit iets dergelijks gezien en krijgt er nog steeds de kriebels van. "Jaren geleden heb ik dit eens meegemaakt met een fietser. Die had wel het 'geluk' dat er aan de andere kant politie stond. Er volgde een dikke bekeuring." Louise van Boxtel noemt de actie van de vrouw ongelooflijk. "Sterkte voor machinist en getuige." Lida sluit zich hierbij aan: "Wat een trauma voor de bestuurder." Dien uit Arnhem noemt de actie van de vrouw ongelooflijk dom. "Heel veel sterkte voor de machinist en ik hoop dat deze mevrouw na het zien van de beelden zich meldt."

https://www.gld.nl/nieuws(...)geen-schijn-van-kans

Wat bezielt haar |:( iemand een idee wat ze nou deed?
pi_201574144
Best oud nieuws en geeeeen idee wat haar bezielde. De machinist heeft een tijd lang niet geweten of hij haar nou wel of niet geraakt heeft. Kan niet zo ff terugrijden en of in zijn spiegels kijken, dat lijkt mij het ergst van allemaal.
pi_201574145
dacht valt nog mee maar toen rende ze terug :X :')

Dit soort mensen zouden eigenlijk een darwin verdienen maar dan zit die machinist, omstanders en hulpdiensten er mee
pi_201574160
Ja maar als mensen zelfmoord willen plegen, mag je ze geen zelfmoordpil verkopen....
pi_201574163
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 05:27 schreef macca728 het volgende:
Ja maar als mensen zelfmoord willen plegen, mag je ze geen zelfmoordpil verkopen....
Heb je dan het idee dat ze zelfmoord wilde plegen?
pi_201574171
Nee deze niet, maar de meeste die onder de trein komen wel en daar krijgen machinisten een trauma van.

Hopelijk een flinke boete als ze haar kunnen vinden.

[ Bericht 23% gewijzigd door macca728 op 30-09-2021 05:41:41 ]
pi_201574293
Ja tijd geleden al gezien.

Dom wijf die blijkbaar blind is.
pi_201574327
Ik weet wel waardoor het komt.

Als een trein 100 km/u rijdt, en je kijkt daar bijna tegenaan heb je geen besef/inschatting hoe hard dat nou daadwerkelijk is, zeker niet zo dicht bij.

Heey die trein is nog 100 meter, 1e reactie seconde is de trein al 30 meter dichterbij, heb je nog 2 seconde om je overgang te halen...
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_201574496
quote:
1s.gif Op donderdag 30 september 2021 06:48 schreef spierbal het volgende:
Ik weet wel waardoor het komt.

Als een trein 100 km/u rijdt, en je kijkt daar bijna tegenaan heb je geen besef/inschatting hoe hard dat nou daadwerkelijk is, zeker niet zo dicht bij.

Heey die trein is nog 100 meter, 1e reactie seconde is de trein al 30 meter dichterbij, heb je nog 2 seconde om je overgang te halen...
Daarvoor hebben ze dan ook die spoorbomen in het leven geroepen...
pi_201574574
Een trein gaat veel sneller dan het lijkt, bijna iedereen schat dat verkeerd in. Vroeger hadden we nog wel eens spotjes op TV ten bate van de verkeersveiligheid, met een slagzin die zowel mensen op de hoogte stelde van het probleem, als vertelde wat je moest doen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 30 september 2021 @ 08:00:10 #11
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201574590
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_201574794
Dit is een sport toch? Parcours heet het geloof ik, dat je over allerlei moeilijke obstakels/hindernissen moet rennen/springen.
pindazakje
pi_201574867
Waarom rent ze weer terug? Kan ze niet bukken? Wat een koe.
pi_201574891
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 07:58 schreef Weltschmerz het volgende:
Een trein gaat veel sneller dan het lijkt, bijna iedereen schat dat verkeerd in. Vroeger hadden we nog wel eens spotjes op TV ten bate van de verkeersveiligheid, met een slagzin die zowel mensen op de hoogte stelde van het probleem, als vertelde wat je moest doen.
Is ook zo op de snelweg. Mensen die zonder benzine zitten en denken ff over te kunnen steken naar de benzinepomp aan de andere kant en dan aangereden worden. Dezelfde soort inschattingsfout.
  donderdag 30 september 2021 @ 08:48:29 #15
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_201574971
Tja, je zal maar een kwartier/half uur moeten wachten op de volgende trein/bus.
pi_201575157
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 08:38 schreef Cockwhale het volgende:
Waarom rent ze weer terug? Kan ze niet bukken? Wat een koe.
Koeien hebben vier poten, die hoeven niet te bukken.
  donderdag 30 september 2021 @ 09:12:43 #17
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_201575234
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 08:38 schreef Cockwhale het volgende:
Waarom rent ze weer terug? Kan ze niet bukken? Wat een koe.
_O-
pi_201575307
Op Twitter suggereerde iemand dat ze was vergeten uit te checken, dat zou verklaren waarom ze weer terug liep.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_201575360
Machinist geen schijn van kans? Lol, en iemand die onder de trein komt wel dan? _O-
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 30 september 2021 @ 09:32:26 #20
269689 crew  Viv
pi_201575453
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 09:18 schreef raptorix het volgende:
Op Twitter suggereerde iemand dat ze was vergeten uit te checken, dat zou verklaren waarom ze weer terug liep.
Zou kunnen inderdaad. Ik dacht zelf dat ze misschien haastig op zoek was naar haar bus, het is soms onduidelijk aan welke kant van het station/spoor je moet zijn.
pi_201575541
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 05:35 schreef macca728 het volgende:
Nee deze niet, maar de meeste die onder de trein komen wel en daar krijgen machinisten een trauma van.

Hopelijk een flinke boete als ze haar kunnen vinden.
Nou ik weet niet, ik heb wel eens in een trein gezeten waar iemand dan voor gesprongen was of zo.
In ieder geval is het dan zo dat de trein dan stil komt te staan in the middle of nowhere en word de machinist gewisseld met de auto.
De machinist die afgelost werd kwam langs me lopen en zag er relaxed uit.

Later heb ik hem nog ergens herkend en gesproken.
Het deed hem niet zoveel.
"Je ziet gewoon iemand verdwijnen onder de ruit en verder niks, als het aan mij ligt rijd ik gewoon verder maar de procedure eist dat ik dan afgelost wordt."

Het geld schijnbaar niet voor iedere machinist.
pi_201575591
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 08:41 schreef SolidasRock het volgende:

[..]
Is ook zo op de snelweg. Mensen die zonder benzine zitten en denken ff over te kunnen steken naar de benzinepomp aan de andere kant en dan aangereden worden. Dezelfde soort inschattingsfout.
Volgens mij heeft het te maken met het formaat van de trein, door de grootte gaat het helemaal mis met de inschatting van snelheid.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_201575628
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 09:45 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Volgens mij heeft het te maken met het formaat van de trein, door de grootte gaat het helemaal mis met de inschatting van snelheid.
Het gaat om massa, waarmee grootte over het algemeen wel enigszins verband houdt natuurlijk.
Een zwaarder voorwerp heeft een hogere remkracht nodig om een hogere remvertraging te bewerkstelligen.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 30 september 2021 @ 09:52:22 #24
269689 crew  Viv
pi_201575642
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 09:45 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Volgens mij heeft het te maken met het formaat van de trein, door de grootte gaat het helemaal mis met de inschatting van snelheid.
Maar eigenlijk hoeven we de snelheid van een aanstormende trein ook helemaal niet meer in te schatten. Dat hebben we als mensheid opgelost met slagbomen, knipperlichten en een belsignaal (een handvol onbewaakte overwegen daargelaten). Geen haar op mijn hoofd die zou overwegen een spoorwegovergang over te steken als ook maar één van die drie dingen gaande is.
pi_201575904
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 09:52 schreef Viv het volgende:

[..]
Maar eigenlijk hoeven we de snelheid van een aanstormende trein ook helemaal niet meer in te schatten. Dat hebben we als mensheid opgelost met slagbomen, knipperlichten en een belsignaal (een handvol onbewaakte overwegen daargelaten). Geen haar op mijn hoofd die zou overwegen een spoorwegovergang over te steken als ook maar één van die drie dingen gaande is.
Die slagbomen, knipperlichten en belsignaal zijn natuurlijk alleen maar een suggestie dat je even extra goed moet opletten voordat je oversteekt.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')