abonnement Unibet Coolblue
pi_201574124


Huisarts Bernard Berkhout uit Dordrecht maakt geen vrienden met de brief die sinds vorige week in zijn praktijk hangt. Daarin doet hij een oproep aan ‘buitenlanders’ om zich te laten vaccineren, omdat de ‘vaccinatiegraad daar ver onder het gemiddelde ligt’. ,,Ik zie hoe corona er erger inhakt bij Turkse mensen.’’

De inbox van Enes Yigit van Denk Rotterdam stroomde vol nadat een foto van de brief op Twitter verscheen. Het gemeenteraadslid deelde de brief op zijn Facebookaccount en ook daar wordt huisarts Berkhout aan de schandpaal genageld. ‘Hoe durven ze, we moeten hier werk van maken. Stelletje racisten’, reageert iemand op Facebook. ‘Hij is de naam ‘huisarts’ niet waard’, roept een ander.

Iemand anders begrijpt de heisa niet zo. ‘Ik lees niks racistisch, alleen een waarschuwing van een arts voor mensen die zich niet hebben gevaccineerd.’ Yigit zelf schrok bij het lezen van de brief. ,,Ik lees dingen die niet wetenschappelijk onderbouwd zijn. Waar haalt deze huisarts zijn informatie vandaan?’’ Ook de woordkeuze van de arts begrijpt het raadslid niet. ,,De term ‘buitenlanders’. Wat bedoelt hij daarmee? Ik voel me een Turkse Nederlander, dus wat ben ik dan?’’

De Dordtse huisarts zegt een praktijk met ‘veel allochtonen’ te hebben. Berkhout: ,,En dan met name mensen van Turkse afkomst. Wij zien hier dat Covid er bij die mensen harder inhakt dan bij mensen van Nederlandse afkomst.’’ De brief hangt sinds begin vorige week in zijn wachtkamer. ,,Ik heb dit samen met Turkse mensen die in mijn praktijk komen opgesteld. We hebben een Nederlandse vertaling gemaakt en nu zorgt juist die versie voor de commotie.’’

Geen wetenschappelijke bronnen, maar ervaring
Yigit mist feiten in de brief, maar huisarts Berkhout zegt vanuit zijn eigen ervaring te spreken. ,,Er staat niets vaags in. Wij zitten hier bij het vuur en zien mensen lijden. Mensen zouden wel van mening veranderen als ze zouden zien wat wij zien.’’

Ook heeft de huisarts contact met collega’s. ,,Van hen hoor ik ook dat op de intensive care een bepaald type mensen ligt. Mensen met overgewicht en rokers, maar ook een overtal aan allochtonen.’’

De telefoon van praktijk Berkhout rinkelt sinds de brief online staat geregeld. ,,Het zijn nu met name Nederlandse mensen die mij bellen. Ze doen maar.’’

De huisarts krijgt genoeg naar zijn hoofd geworpen, maar ook de assistentes krijgen het te verduren. ,,Het zijn niet mijn woorden, maar ik krijg van alles over me heen’’, zegt een van de assistentes van de praktijk. Berkhout: ,,Ze wisten van de komst van de brief, maar het is inderdaad mijn beslissing geweest; niet die van hen.’’

Vakantie in Turkije
De Dordtse huisarts is zelf volledig gevaccineerd en ‘gunt anderen dat gevoel ook’. ,,Ik ben honderd procent voor vaccineren en mensen die het niet doen vind ik enigszins asociaal. Ik kan eindelijk iedereen weer bezoeken en ontvangen in de praktijk.’’ Berkhout vindt dat ze het vaccineren in Turkije beter onder controle hebben. ,,Daar doen ze het écht veel beter met vaccineren. Veel mensen gaan op vakantie naar Turkije en komen gevaccineerd terug.’’

Yigit van Denk vindt dat er gewaakt moet worden voor het verspreiden van niet-wetenschappelijk onderbouwde informatie. ,,Die zie ik in de brief niet. Misschien bedoelt hij het goed, maar we moeten oppassen met dit soort berichten.’’ Yigit kaart ook het punt van de vaccinatiegraad aan. ,,Iedereen moet zelf bepalen of hij of zij zich wil laten vaccineren. Geef als huisarts dan advies volgens de RIVM-richtlijnen.’’

Een week na het ophangen van de brief staat Berkhout er nog steeds achter. ,,Die brief blijft ook gewoon hangen.’’ Wel heeft hij een aanpassing gedaan. ,,Ik heb ‘buitenlanders’ vervangen door ‘allochtonen’, want ik heb het met name over Turkse Nederlanders die in dit land niet goed geïnformeerd worden.’’

https://www.ad.nl/binnenl(...)wachtkamer~af3cb55e/

Viesmad, maar het is alleen maar voor hun eigen bestwil :!
pi_201574155
Ik vind het maar raar.

Veel allochtonen op de IC in Dordrecht ? Ja dat is logisch meneer de huisarts, je hebt zelf ook veel Turkse klanten.

En waarom bellen dan de Nederlandse klanten ? Omdat ze het discriminatie vinden of omdat de huisarts alleen Turken oproept zich te vaccineren ?

[ Bericht 45% gewijzigd door macca728 op 30-09-2021 05:25:27 ]
pi_201574300
Het zijn ook vooral allochtonen die niet gevaccineerd zijn, dat niet willen en van meet af aan niet aan de regels hielden en dus de boel zaten te verspreiden.

Dat meldde het Elsevier al terug in juni 2020.
pi_201574384
Alsof je ook verplicht bent om zo'n brief met wetenschappelijke bronnen te ondersteunen. Dan is het totaal niet meer leesbaar. :')
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_201574396
quote:
2s.gif Op donderdag 30 september 2021 07:17 schreef KaBuf het volgende:
Alsof je ook verplicht bent om zo'n brief met wetenschappelijke bronnen te ondersteunen. Dan is het totaal niet meer leesbaar. :')
En alsof die gast ooit een artikel van meer dan 300 woorden heeft gelezen :')
pi_201574401
Dat nadenken bij de denk partij lastig is blijkt maar weer. De meeste mensen hebben niet direct een boodschap aan de wetenschap. Wel aan een duidelijke brief.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_201574408
LEVENSGEVAARLIJK!!!

:')
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 30 september 2021 @ 07:28:31 #8
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201574429
Tering. De toon van de brief ook :') Van een huisarts zou je beter verwachten. Het zijn Nederlanders! Het zijn geen buitenlanders.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_201574443
Hè wat naar voor die man, door onzorgvuldigheid in een vertaling is het compleet gebackfired. Voortaan maar de pharos folder gebruiken (al is die wat minder sturend).

Pharos ontwikkelt materiaal voor matig of slecht geletterden en anderstaligen, met meer beeld.
pi_201574482
quote:
16s.gif Op donderdag 30 september 2021 07:28 schreef Starhopper het volgende:
Tering. De toon van de brief ook :') Van een huisarts zou je beter verwachten. Het zijn Nederlanders! Het zijn geen buitenlanders.
Nee, dat zijn het niet.
  Spellchecker donderdag 30 september 2021 @ 07:43:56 #11
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_201574492
quote:
zijn nog altijd een klein deel
Hier ben ik gestopt met lezen.
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 30 september 2021 @ 07:44:53 #12
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201574497
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 07:42 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Nee, dat zijn het niet.
Waarom zijn het geen Nederlanders? Ze hebben een Nederlands paspoort.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_201574529
Het zijn ook boutenlander, ipv buitenlanders.
.
  donderdag 30 september 2021 @ 07:52:57 #14
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_201574544
Vallen over het woordje buitenlander en niet over het feit dat de vaccinatiegraad onder allochtonen schrikbarend laag blijft en dat ze overtegenwoordigd zijn in de ziekenhuizen. :')
pi_201574545
quote:
16s.gif Op donderdag 30 september 2021 07:44 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Waarom zijn het geen Nederlanders? Ze hebben een Nederlands paspoort.
Iedereen en zijn moer kan een Nederlands paspoort krijgen.
In het jaar des here 1800whatever had dat nog enige betekenis.

In een wereld met praktisch open grenzen, betekent het niets meer.
  donderdag 30 september 2021 @ 08:04:02 #16
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_201574616
de toon van de brief is wat apart. van een huisarts zou je wat genuanceerders verwachten.
pi_201574640
Goeie actie van deze huisarts, in Jip en Janneke taal duidelijk maken dat er in zijn praktijk een groot probleem is met de vaccinatiegraad, waarbij hij ook duidelijk de groep duidt die daar debet aan is.

En als het niet zijn duidelijke boodschap is die zorgt voor een hogere vaccinatiegraad dan hopelijk zorgt de ophef ervoor.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_201574642
quote:
16s.gif Op donderdag 30 september 2021 07:44 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Waarom zijn het geen Nederlanders? Ze hebben een Nederlands paspoort.
Dat zullen ze vast hebben maar als gros daarvan in het rond lopen te roepen dat ze zich 100% Turks voelen...tsja.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_201574657
“Omdat niet gevaccineerden elkaar besmetten” - nee, ook gevaccineerden besmetten elkaar. De vaccinatie zorgt er enkel voor dat je wat minder ziek wordt.
Protège moi de mes désirs.
pi_201574758


[ Bericht 100% gewijzigd door SecretPass op 30-09-2021 09:47:15 ]
  donderdag 30 september 2021 @ 08:30:53 #21
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_201574785
Hij zegt de waarheid. Dat doen huisartsen.
94257 - 478969
In my dreams I'm dying all the time
pi_201574806
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 07:53 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Iedereen en zijn moer kan een Nederlands paspoort krijgen.
In het jaar des here 1800whatever had dat nog enige betekenis.

In een wereld met praktisch open grenzen, betekent het niets meer.
Valt wel tegen kan ik je vertellen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_201574814
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 07:52 schreef detaris het volgende:
Vallen over het woordje buitenlander en niet over het feit dat de vaccinatiegraad onder allochtonen schrikbarend laag blijft en dat ze overtegenwoordigd zijn in de ziekenhuizen. :')
En een huisarts afkraken die hier dus wat aan wil doen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  FOK!fotograaf donderdag 30 september 2021 @ 08:40:49 #24
842 Zorro
Z
pi_201574881
,,Het zijn nu met name Nederlandse mensen die mij bellen. Ze doen maar.’’

Het lijkt FOK! wel. De "kijkmijeensgoedbezigzijn"-Nederlanders lopen te klagen en de mensen waarover het gaat hebben er in het algemeen geen probleem mee. De bellers gaan er dus vanuit de die mensen niet voor zichzelf kunnen opkomen. Wie is er hier nu bevooroordeeld bezig?
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_201575028
Misschien kan hij zijn patiëntengroep structureel ook op vitamine D gaan testen als ze toch bloedonderzoek moeten hebben, want ook dat is een overeenkomstige factor bij mensen met Covid op de IC.

Overigens zal het vooral de toon zijn in de brief, aan de feiten zal het niet liggen.
Jip en Janneke en Hollands direct, dan begrijpt men het wel maar het landt niet zo lekker.
En dat laatste is dan weer reden er boos om te worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 30 september 2021 @ 08:57:57 #26
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201575052
De woordkeuze zou niet de mijne zijn maar het gaat om de strekking van de boodschap.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201575109
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 08:55 schreef Leandra het volgende:
Misschien kan hij zijn patiëntengroep structureel ook op vitamine D gaan testen als ze toch bloedonderzoek moeten hebben, want ook dat is een overeenkomstige factor bij mensen met Covid op de IC.
Daar hoef je niet voor te testen, suppletie wordt geadviseerd in de richtlijn bij bepaalde groepen, maar dan wel in het kader van fractuurpreventie
pi_201575148
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 05:19 schreef macca728 het volgende:
Ik vind het maar raar.

Veel allochtonen op de IC in Dordrecht ? Ja dat is logisch meneer de huisarts, je hebt zelf ook veel Turkse klanten.

En waarom bellen dan de Nederlandse klanten ? Omdat ze het discriminatie vinden of omdat de huisarts alleen Turken oproept zich te vaccineren ?
Eh, wat?
"Pools are perfect for holding water"
pi_201575154
quote:
9s.gif Op donderdag 30 september 2021 08:57 schreef ACT-F het volgende:
De woordkeuze zou niet de mijne zijn maar het gaat om de strekking van de boodschap.
Niet als je dus mensen voor de schenen trapt en hierdoor het beoogde effect juist niet behaald.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_201575174
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 07:52 schreef detaris het volgende:
Vallen over het woordje buitenlander en niet over het feit dat de vaccinatiegraad onder allochtonen schrikbarend laag blijft en dat ze overtegenwoordigd zijn in de ziekenhuizen. :')
Dit idd, laten we het hebben over 'LEVENSGEVAARLIJK!!!' lol. Dat gaat toch nergens over? :D
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
  donderdag 30 september 2021 @ 09:17:39 #31
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_201575302
Misschien bedoelt de arts het goed, maar ik geloof dat het vooralsnog niet echt effectief is.

De toonzetting was nou ook niet echt handig. Nee, meer dan wat gezeik op het internet en nog wat boze telefoontjes gaat dit niet opleveren
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  donderdag 30 september 2021 @ 09:17:43 #32
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201575304
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 09:08 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]
Niet als je dus mensen voor de schenen trapt en hierdoor het beoogde effect juist niet behaald.
Als vooral autochtonen op hun teentjes zijn getrapt zie ik het probleem niet.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201575353
quote:
10s.gif Op donderdag 30 september 2021 09:17 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Als vooral autochtonen op hun teentjes zijn getrapt zie ik het probleem niet.
Want er zijn geen autochtone anti-vaxxers die je wilt bereiken? :?
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
  donderdag 30 september 2021 @ 09:29:30 #34
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201575431
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 09:21 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]
Want er zijn geen autochtone anti-vaxxers die je wilt bereiken? :?
Iemand die principieel tegen is bereik je alleen als er in hun omgeving een dode valt. Zo'n briefje maakt bij hen echt geen indruk. De brief richt zich vooral op Turken in zijn praktijk waar kennelijk relatief veel slachtoffers vallen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201575436
quote:
7s.gif Op donderdag 30 september 2021 09:29 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Iemand die principieel tegen is bereik je alleen als er in hun omgeving een dode valt. Zo'n briefje maakt bij hen echt geen indruk. De brief richt zich vooral op Turken in zijn praktijk waar kennelijk relatief veel slachtoffers vallen.
Leuk verzonnen. Heb je hier een bron voor?
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_201575473
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 09:21 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]
Want er zijn geen autochtone anti-vaxxers die je wilt bereiken? :?
Daarvoor werkt zo’n briefje niet.
Kennelijk heeft de huisarts aan patiënten gevraagd hoe die hun familie zou motiveren. In de vertaling staat het er wat cru.
  donderdag 30 september 2021 @ 09:35:50 #37
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201575496
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 09:30 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]
Leuk verzonnen. Heb je hier een bron voor?
Ja. Die bron heet buitenwereld. Of dacht je dat alles vanuit de zolderkamer via een hyperlink te benaderen is?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201575501
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 09:33 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]
Daarvoor werkt zo’n briefje niet.
Kennelijk heeft de huisarts aan patiënten gevraagd hoe die hun familie zou motiveren. In de vertaling staat het er wat cru.
Dan zul je alsnog rekening moeten houden met de overige populatie. Als ik bij mijn huisarts zo'n amateuristisch (en opruiend) briefje zou zien hangen zou ik mij direct afvragen of alles wel goed is met de beste man.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_201575509
quote:
10s.gif Op donderdag 30 september 2021 09:35 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ja. Die bron heet buitenwereld. Of dacht je dat alles vanuit de zolderkamer via een hyperlink te benaderen is?
Haha, gave persoonlijke aanval. :D Sicke comeback ook! :)
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
  donderdag 30 september 2021 @ 09:38:55 #40
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_201575534
quote:
16s.gif Op donderdag 30 september 2021 07:44 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Waarom zijn het geen Nederlanders? Ze hebben een Nederlands paspoort.
Knap van je dat jij weet dat al die mensen een Nederlands paspoort hebben
Ik ben inmiddels overleden
pi_201575565
quote:
10s.gif Op donderdag 30 september 2021 09:36 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]
Dan zul je alsnog rekening moeten houden met de overige populatie. Als ik bij mijn huisarts zo'n amateuristisch (en opruiend) briefje zou zien hangen zou ik mij direct afvragen of alles wel goed is met de beste man.
Zie mijn eerste post, ik beveel pharos aan voor medische communicatie met laaggeletterden.
pi_201575573
2021.
Waarheid = racisme.
Punt.
  donderdag 30 september 2021 @ 09:43:52 #43
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201575577
quote:
10s.gif Op donderdag 30 september 2021 09:36 schreef Mike-The-Situation het volgende:

Dan zul je alsnog rekening moeten houden met de overige populatie. Als ik bij mijn huisarts zo'n amateuristisch (en opruiend) briefje zou zien hangen zou ik mij direct afvragen of alles wel goed is met de beste man.
Ik zou een gesprek aangaan over de formulering en een alternatief aanbieden. Als jij een verbeterde versie zou schrijven hoe ziet de jouwe eruit?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201575601
Hoe kun je nu een buitenlander zijn, terwijl je al jaren of al je hele leven in Nederland woont?
pi_201575613
quote:
3s.gif Op donderdag 30 september 2021 09:43 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ik zou een gesprek aangaan over de formulering en een alternatief aanbieden. Als jij een verbeterde versie zou schrijven hoe ziet de jouwe eruit?
Ik zou het dichter bij de waarheid houden, dat is toch niet zo vreemd? Corona is gevaarlijk voor een selectieve doelgroep, deze mensen kun je helpen door je te vaccineren óf door bij ze uit de weg te blijven als ze zich niet kunnen vaccineren. Besluit je toch om je niet te vaccineren? Kom dan toch binnen voor een gesprek, dat kan hopelijk alleen maar leiden tot meer begrip!

Iets in die strekking. :)
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_201575646
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 09:42 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]
Zie mijn eerste post, ik beveel pharos aan voor medische communicatie met laaggeletterden.
Heel tof! Al denk ik persoonlijk dat veel allochtonen het beste bereikt kunnen worden door de eigen gemeenschap, los van de huisarts, school, GGD etc. Dat begint dus bij de jongere generaties die de taal beter beheersen en mogelijk ook anti-vaccineren zijn. Die kun je bereiken door het gesprek aan te gaan op bijvoorbeeld scholen, sportclubs e.d. Ik twijfel namelijk aan de invloed van een huisarts.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
  donderdag 30 september 2021 @ 09:53:44 #47
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201575653
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 09:48 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]
Ik zou het dichter bij de waarheid houden, dat is toch niet zo vreemd? Corona is gevaarlijk voor een selectieve doelgroep, deze mensen kun je helpen door je te vaccineren óf door bij ze uit de weg te blijven als ze zich niet kunnen vaccineren. Besluit je toch om je niet te vaccineren? Kom dan toch binnen voor een gesprek, dat kan hopelijk alleen maar leiden tot meer begrip!

Iets in die strekking. :)
Klinkt positief :Y Maar zal de beoogde doelgroep zich aangesproken voelen? Kennelijk maakt hij zich specifiek zorgen om de Turkse doelgroep.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201575668
quote:
14s.gif Op donderdag 30 september 2021 09:53 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Klinkt positief :Y Maar zal de beoogde doelgroep zich aangesproken voelen? Kennelijk maakt hij zich specifiek zorgen om de Turkse doelgroep.
Zie bovenstaande post, ik vraag me af of een huisarts überhaupt die doelgroepen kan bereiken. Lijkt mij meer haalbaar via de groep zelf, de jongeren dus hoogstwaarschijnlijk.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_201575682
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 09:52 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]
Heel tof! Al denk ik persoonlijk dat veel allochtonen het beste bereikt kunnen worden door de eigen gemeenschap, los van de huisarts, school, GGD etc. Dat begint dus bij de jongere generaties die de taal beter beheersen en mogelijk ook anti-vaccineren zijn. Die kun je bereiken door het gesprek aan te gaan op bijvoorbeeld scholen, sportclubs e.d. Ik twijfel namelijk aan de invloed van een huisarts.
Gelukkig zijn er ook huisartsen met een migratie achtergrond. Of andere medewerkers in de praktijk, bijvoorbeeld een doktersassistent of praktijkondersteuner. Die laatste staat veel dichter bij mensen met een chronische aandoening dan een huisarts vaak.
pi_201575689
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 09:58 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]
Gelukkig zijn er ook huisartsen met een migratie achtergrond. Of andere medewerkers in de praktijk, bijvoorbeeld een doktersassistent of praktijkondersteuner. Die laatste staat veel dichter bij mensen met een chronische aandoening dan een huisarts vaak.
Klopt, helaas heb je echter vooral in kleine dorpen weinig diversiteit in hulpverlening maar wel in populatie. Daar valt nog een flinke slag te slaan imo.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
  donderdag 30 september 2021 @ 10:00:27 #51
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_201575706
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 09:47 schreef KayaQ het volgende:
Hoe kun je nu een buitenlander zijn, terwijl je al jaren of al je hele leven in Nederland woont?
Hoe kun je geen woord Nederlands spreken, terwijl je al jaren of al je hele leven in Nederland woont?

Segregatie.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_201575720
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 08:33 schreef Megumi het volgende:

[..]
Valt wel tegen kan ik je vertellen.
Hele dorpen iedere maand komt hier binnen lopen en binnen 5 jaar hebben ze gegarandeerd een permanente verblijfsvergunning als het ook zogenaamd maar een beetje onveilig zou zijn in land van afkomst.

Zitten nog steeds meer dan 100.000 Syriërs hier, permanent.
Die gaan nooit meer naar huis, ja op vakantie ja haha oh oh wat onveilig allemaal zeg.
pi_201595212
quote:
16s.gif Op donderdag 30 september 2021 07:44 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Waarom zijn het geen Nederlanders? Ze hebben een Nederlands paspoort.
Nederlanderschap is meer dan een papiertje.
pi_201600291
quote:
Ook de woordkeuze van de arts begrijpt het raadslid niet. ,,De term ‘buitenlanders’. Wat bedoelt hij daarmee? Ik voel me een Turkse Nederlander, dus wat ben ik dan?’’

Zo te lezen in eerste instantie Turk dus buitenlander. Vreemde reactie van een raadslid. Misschien maar naar Turkij vertrekken als ze zich minder Nederlands voelt.
De Euro was een goed idee ... en dat had het moeten blijven.
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:30:18 #55
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_201601936
Wat is het doel van deze huisarts?

Wil hij een standpunt maken?
Wil hij zijn frustratie ventileren?
Of wil hij daadwerkelijk mensen helpen door ze bewust te maken?

Want laten we eerlijk zijn, wanneer je daadwerkelijk als doel hebt om mensen te helpen dan probeer je jouw doelgroep te bereiken en niet te distantiëren door je doelgroep over 1 kam te scheren en ze allemaal "buitenlanders" te noemen. Wellicht dat er ook enkele echte buitenlanders tussen zijn patiënten zaten, maar ik vermoed dat het merendeel v/d groep waar hij op doelt Nederlanders van buitenlandse komaf (allochtonen) zijn.

Dan kun je wel leuk roepen: "ja maar dat zijn toch gewoon buitenlanders!" maar nogmaals, als je mensen daadwerkelijk zou willen helpen dan ga je dat hier niet mee bereiken.
Krekker is de bom!
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:31:48 #56
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_201601953
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 23:33 schreef Bloemkool het volgende:

[..]
Zo te lezen in eerste instantie Turk dus buitenlander. Vreemde reactie van een raadslid. Misschien maar naar Turkij vertrekken als ze zich minder Nederlands voelt.
Waarom in eerste instantie Turk? :?
Krekker is de bom!
pi_201601980
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 09:31 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Waarom in eerste instantie Turk? :?
Ze voelen zich kennelijk aangesproken als je het hebt over buitenlanders of allochtonen hè.
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:34:49 #58
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_201601986
Gezien Nederland één van de hoogste vaccinatiegraden heeft vermoed ik inderdaad dat in het gehele buitenland de vaccinatiegraad lager ligt. Lijkt me verder niet heel nuttig voor een Nederlandse huisarts om een briefje over op te hangen.
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:35:59 #59
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_201601993
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 06:39 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Het zijn ook vooral allochtonen die niet gevaccineerd zijn, dat niet willen en van meet af aan niet aan de regels hielden en dus de boel zaten te verspreiden.

Dat meldde het Elsevier al terug in juni 2020.
Hou eens op met het verspreiden van desinformatie. Doe je dit bewust ofzo?

Wat telkens doet is, je gebruikt zaken die daadwerkelijk in het nieuws zijn geweest en verdraait het volledig, vermoedelijk in het voordeel van jouw eigen agenda (ik vermoed, bepaalde groepen waar je niet zo van houdt, bewust zoveel mogelijk in een slecht daglicht zetten).
Krekker is de bom!
pi_201602011
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 09:35 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Hou eens op met het verspreiden van desinformatie. Doe je dit bewust ofzo?

Wat telkens doet is, je gebruikt zaken die daadwerkelijk in het nieuws zijn geweest en verdraait het volledig, vermoedelijk in het voordeel van jouw eigen agenda (ik vermoed, bepaalde groepen waar je niet zo van houdt, bewust zoveel mogelijk in een slecht daglicht zetten).
Uh het is inmiddels meerdere malen in het nieuws (incl fok) geweest.
Van het Elsevier wat dit dus vermeldde, tot recentere ziekenhuizen en artsen die een bepaalde groep in het ziekenhuis zien liggen.

Een overgrote groep daarvan is allochtoon.

Dat jij graag wil dat het als nepnieuws bestempeld zou moeten worden, tja, daar ga ik niet op in.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)na-ziekenhuis-er-nog

https://nos.nl/artikel/23(...)erkend-moeten-worden

Jij doet ook lekker mee met de angst voor stigmatisering.
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:49:17 #61
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_201602096
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 09:38 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Uh het is inmiddels meerdere malen in het nieuws (incl fok) geweest.
Van het Elsevier wat dit dus vermeldde, tot recentere ziekenhuizen en artsen die een bepaalde groep in het ziekenhuis zien liggen.

Een overgrote groep daarvan is allochtoon.

Dat jij graag wil dat het als nepnieuws bestempeld zou moeten worden, tja, daar ga ik niet op in.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)na-ziekenhuis-er-nog

https://nos.nl/artikel/23(...)erkend-moeten-worden

Jij doet ook lekker mee met de angst voor stigmatisering.
quote:
De GGD zag eerder vooral besmettingen in de gebieden waar mensen met een lager inkomen en opleiding wonen. Daar wonen ook meer migranten

[...]

Franciscus Gasthuis & Vlietland herkent wel wat dat ‘meer patiënten met overgewicht of onderliggend lijden opgenomen worden op de ic.’ Maar: ‘dit staat los van herkomst.’

[...]

Lex Burdorf hoogleraar Maatschappelijke Gezondheidszorg aan het Erasmus MC, meent ook dat als er meer patiënten met niet-westerse afkomst op corona ic liggen, de conclusie niet kan zijn dat puur hun achtergrond daarbij een rol speelt. ,,Daarvoor zou je eerst moeten weten hoe die mensen wonen en werken. Als ze allemaal in de horeca werken en je ziet veel besmettingen in die branche, dan ligt het niet aan hun achtergrond maar aan het feit dat ze werk doen met hoge kans op een besmetting. Alleen, daar hebben we in Nederland nog helemaal geen zicht op.” Bovendien: ,,In grote steden waar de helft van de bewoners een migratieachtergrond heeft, is het ook wel logisch dat zij dan de helft van de ziekenhuizen bezetten. Die verhoudingen zijn belangrijk voor een juiste indicatie.”

https://www.ad.nl/rotterd(...)en-we-niet~a722ef21/
Maar jij weet dit te verdraaien in een "het waren vooral de allochtonen die zich niet aan de regels hielden en corona verspreiden" |:( :N
Krekker is de bom!
pi_201602112
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 09:49 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
[..]
Maar jij weet dit te verdraaien in een "het waren vooral de allochtonen die zich niet aan de regels hielden en corona verspreiden" |:( :N
De feiten spreken gewoon voor zichzelf.

Net zoals jij nu er van probeert te maken van “ja maar de helft in die steden zijn nou eenmaal allochtoon”.

Ik trap daar niet in.
Ik zie het zelf ook met eigen ogen afgelopen jaar.
Geen afstand, geen mondkapje, geen enkel besef of zorg.
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:57:15 #63
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_201602170
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 09:51 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
De feiten spreken gewoon voor zichzelf.

Net zoals jij nu er van probeert te maken van “ja maar de helft in die steden zijn nou eenmaal allochtoon”.

Ik trap daar niet in.
Ik zie het zelf ook met eigen ogen afgelopen jaar.
Geen afstand, geen mondkapje, geen enkel besef of zorg.
Je bent gewoon lekker selectief vingertje aan het wijzen.

Je rept geen woord over bepaalde groepen autochtonen, nee het zijn de allochtonen (natuurlijk 1 homogene groep) die het gedaan hebben.

Je praat helemaal niet over feiten. Het zijn jouw eigen aannames in combi met jouw eigen totaal niet objectieve mix van gevoelens en ervaringen.
Krekker is de bom!
pi_201602208
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 09:57 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Je bent gewoon lekker selectief vingertje aan het wijzen.

Je rept geen woord over bepaalde groepen autochtonen, nee het zijn de allochtonen (natuurlijk 1 homogene groep) die het gedaan hebben.

Je praat helemaal niet over feiten. Het zijn jouw eigen aannames in combi met jouw eigen totaal niet objectieve mix van gevoelens en ervaringen.
https://www.volkskrant.nl(...)ven-achter~b0515b77/

De links zijn eindeloos.

Je mag over mij jammeren wat je wil, feiten blijven de feiten.
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:13:29 #65
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_201602318
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 10:00 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
https://www.volkskrant.nl(...)ven-achter~b0515b77/

De links zijn eindeloos.

Je mag over mij jammeren wat je wil, feiten blijven de feiten.
Je blijft het gewoon doen he?

Waarom post je niet relevante linkjes over vaccinatiekloof terwijl je het eerder niet alleen had over vaccineren?

Je stelde dat het al in 2020 de allochtonen waren die zich niet aan de regels hielden, dat het de allochtonen waren die DE coronaverspreiders waren in Nederland.

Nogmaals, dit is PRECIES wat ik stel. Je neemt zaken die op een of andere manier in het nieuws waren en verdraait het volledig tot een totaal ander iets
Krekker is de bom!
pi_201602376
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 10:13 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Je blijft het gewoon doen he?

Waarom post je niet relevante linkjes over vaccinatiekloof terwijl je het eerder niet alleen had over vaccineren?

Je stelde dat het al in 2020 de allochtonen waren die zich niet aan de regels hielden, dat het de allochtonen waren die DE coronaverspreiders waren in Nederland.

Nogmaals, dit is PRECIES wat ik stel. Je neemt zaken die op een of andere manier in het nieuws waren en verdraait het volledig tot een totaal ander iets
Denk eerder dat je het zelf verdraait.
En ik begin niet over autochtone, omdat die verreweg veelal zich hebben laten vaccineren en zich aan de regels hielden en houden.

Op de jongere generatie na, die graag de rebel wil uithangen op dat soort leeftijden.
pi_201602406
Niks mis met een beetje xenofobie.

Verder denk ik dat een lage vaccinatiegraad herleidbaar is naar mensen met een lage sociaaleconomische status zoals mensen die bijvoorbeeld wonen in een achterstandswijk. Een wijk zoals Woensel in Eindhoven zal geen hoge vaccinatiebereidheid kennen.

Overigens voetbal ik bij club waar veel tokkies komen en daar was de kantine nagenoeg leeg vorige week zaterdag terwijl het altijd bomvol zit :')
pi_201602574
Wat een rare opruiende actie van dat gemeenteraadslid.
Maar ja, problemen benoemen mag niet in de islam net zo min als bij het deugisme.
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:05:59 #69
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_201602790
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 10:25 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Denk eerder dat je het zelf verdraait.
En ik begin niet over autochtone, omdat die verreweg veelal zich hebben laten vaccineren en zich aan de regels hielden en houden.

Op de jongere generatie na, die graag de rebel wil uithangen op dat soort leeftijden.
Nogmaals, jij rept in 1 adem over "zich al in 2020 niet aan de regels hielden en DE coronoverspreiders van Nederland waren" en "zich niet laten vaccineren", terwijl dit twee totaal verschillende zaken zijn die ook nog eens in twee verschillende perioden plaatsvonden/vinden.

Dat het vooral de allochtonen waren die zich in 2020 niet aan de regels hielden en dat het vooral de allochtonen waren die de coronaverspreiders in Nederland waren, dat is gewoon een leugen. En het feit dat er in volgens mij 1 (of hooguit enkele ziekenhuizen) in een stad met bijna een meerderheid aan allochtonen, werd gezegd dat er vooral obesitas mensen, oude mensen en allochtonen op de IC lagen, dat betekent dus niet dat het vooral de allochtonen waren die de regels overtraden en DE verspreiders van Nederland waren.

En dit is dus een heel ander onderwerp dan het wel/niet laten vaccineren. Dat vooral onder allochtonen de vaccinatiegraad laag ligt is een probleem. Maar dat maakte ze niet opeens in de 2020 de grootste oorzaak van corona in Nederland, want dat is wat jij op subtiele manier insinueerde.
Krekker is de bom!
pi_201603084
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 11:05 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
. Maar dat maakte ze niet opeens in de 2020 de grootste oorzaak van corona in Nederland, want dat is wat jij op subtiele manier insinueerde.
Nee, dat zegt hij niet en dat zegt de huisarts niet.

Beide duiden.

Beide signaleren een profielschets (profileren) dat binnen een bepaalde groep mensen (in dit geval Turken, of Nederlanders met een Turkse afkomst) in de praktijk van deze huisarts een hoge mate van niet gevaccineerd zijn bestaat. That's it.

Hetzelfde zou deze arts gedaan hebben als hem was gebleken dat een grote groep mensen met rood haar zich niet zou vaccineren. Dan had dat op het A-4tje gestaan. Een oproep aan alle roodharigen om zich toch te laten vaccineren.

WTF is er deze tijd mis om groepen te benoemen, zeker als het gaat om mensen met een Niet Nederlandse afkomst.

In dit geval zijn het mensen met een Turkse achtergrond, deal with it. Zij komen in de praktijk van deze huisarts voornamleijk voor als een probleem van het niet gevaccineerd zijn.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:41:40 #71
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_201603123
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 11:36 schreef Montagui het volgende:

[..]
Nee, dat zegt hij niet en dat zegt de huisarts niet.

Beide duiden.

Beide signaleren een profielschets (profileren) dat binnen een bepaalde groep mensen (in dit geval Turken, of Nederlanders met een Turkse afkomst) in de praktijk van deze huisarts een hoge mate van niet gevaccineerd zijn bestaat. That's it.

Hetzelfde zou deze arts gedaan hebben als hem was gebleken dat een grote groep mensen met rood haar zich niet zou vaccineren. Dan had dat op het A-4tje gestaan. Een oproep aan alle roodharigen om zich toch te laten vaccineren.

WTF is er deze tijd mis om groepen te benoemen, zeker als het gaat om mensen met een Niet Nederlandse afkomst.

In dit geval zijn het mensen met een Turkse achtergrond, deal with it. Zij komen in de praktijk van deze huisarts voornamleijk voor als een probleem van het niet gevaccineerd zijn.
Lees anders het dikgedrukte waar ik op reageer eens.

Al vanaf juni 2020 waren het vooral de allochtonen die zich niet aan de regels hielden en dus de boel zaten te verspreiden volgens TheoddDutchGuy:

quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 06:39 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Het zijn ook vooral allochtonen die niet gevaccineerd zijn, dat niet willen en van meet af aan niet aan de regels hielden en dus de boel zaten te verspreiden.

Dat meldde het Elsevier al terug in juni 2020.

Krekker is de bom!
pi_201603130
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 11:41 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Lees anders het dikgedrukte waar ik op reageer eens.

Al vanaf juni 2020 waren het vooral de allochtonen die zich niet aan de regels hielden en dus de boel zaten te verspreiden volgens TheoddDutchGuy:
[..]
[/b]
Nee, ik ga je discussie met TheoddDutchGuy niet overdoen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:43:24 #73
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_201603144
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 11:42 schreef Montagui het volgende:

[..]
Nee, ik ga je discussie met TheoddDutchGuy niet overdoen.
Kom dan ook niet met loze conclusies.
Krekker is de bom!
pi_201603203
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 11:43 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Kom dan ook niet met loze conclusies.
Feiten, mijn beste, feiten.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:54:47 #75
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_201603289
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 11:47 schreef Montagui het volgende:

[..]
Feiten, mijn beste, feiten.
Kom eens met feiten die aantonen dat het in 2020 vooral allochtonen waren die zich niet aan de regels hielden en daarmee DE verspreiders waren van Nederland?

En kom niet met die ziekenhuisopnames, of wil je mij vertellen dat het feit dat er vooral obesitas mensen op de IC hielden betekent dat zij zich vooral niet aan de regels hielden?
En dat er weinig jongeren op de IC lagen betekende toen dat jongeren zich vooral aan de regels hielden?

Dit nog even los v/h feit dat we bij autochtonen wel onderscheid proberen te maken tussen verschillende groepen, waarbij allochtonen blijkbaar 1 homogene groep zijn.

"Er liggen vooral allochtonen op de IC" (in 1 of 2 ziekenhuizen in de grote stad)... Of het vooral obesitas allochtonen zijn, of vooral allochtonen van heel hoge leeftijd, opeens is dat niet interessant meer. Terwijl we voorheen, voor het woord allochtoon viel, wel naar dit soort relevante details keken.
Krekker is de bom!
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:27:03 #76
3542 Gia
User under construction
pi_201603618
Meteen in de eerste zin al zo'n knoeperd van een taalfout! Zou ik ook boos over worden.
pi_201603660
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 12:27 schreef Gia het volgende:
Meteen in de eerste zin al zo'n knoeperd van een taalfout! Zou ik ook boos over worden.
Zoals bekend IS nog een klein deel en niet ZIJN nog een klein deel. Foei, huisarts!

Verder natuurlijk belachelijk dat je niet mag zeggen dat allochtonen zich zouden moeten laten vaccineren, ook voor hun eigen heil.
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:32:22 #78
3542 Gia
User under construction
pi_201603682
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 12:30 schreef Mondkapje het volgende:

[..]
Zoals bekend IS nog een klein deel en niet ZIJN nog een klein deel. Foei, huisarts!

Verder natuurlijk belachelijk dat je niet mag zeggen dat allochtonen zich zouden moeten laten vaccineren, ook voor hun eigen heil.
En dat heeft dan op de uni gezeten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')