abonnement Unibet Coolblue
pi_201561724
Op papier hebben slachtoffers van misdrijven een sterkere positie gekregen, maar in de praktijk profiteren daar heel weinig mensen van. :') Het gaat vooral vaak mis bij zaken die het Openbaar Ministerie zelf afhandelt, zegt de Stichting Slachtofferhulp Nederland (SHN).

In zaken die het OM zelf afdoet komt er geen rechter aan te pas, maar worden slachtoffers vaak vergeten. :') Volgens de Stichting Slachtofferhulp Nederland neemt driekwart van de in totaal vier miljoen slachtoffers niet eens meer de moeite om aangifte te doen omdat ze denken dat het zinloos is, of omdat de politie het ontmoedigt. Minder dan een kwart van de slachtoffers die recht hebben op een schadevergoeding vraagt daarom.

Bij rechtbanken gaat de behandeling van slachtoffers beter, maar dat is een relatief kleine groep. Uit cijfers van de Raad voor de Rechtspraak blijkt dat van de 1,5 miljoen ernstige zaken in 2020, er slechts 159.000 tot een strafzaak leidden. Dat betekent volgens bestuursvoorzitter Rosa Jansen van Slachtofferhulp dat er veel slachtoffers buiten de boot vallen. Zij pleit voor een betere samenwerking tussen het OM en haar stichting.

Het OM zegt dat zaken bij de rechter inderdaad anders lopen dan zaken die het OM zelfstandig afdoet, maar zegt „ook bij deze zaken zo goed als mogelijk samen te werken met Slachtofferhulp”.

https://www.telegraaf.nl/(...)eer-in-aangifte-doen

Ferd kom er maar weer in met prietpraat :r
Die rechtstaat heb je mooi om zeep geholpen lul :(
pi_201561892
Tsja ik had eerlijk gezegd niets anders verwacht van onze kale bullebak.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  Leukste jonkie 2022 woensdag 29 september 2021 @ 10:49:30 #3
385265 datismijnmening
Prinses in 020
pi_201562180
VVD: Criminaliteit daalt *O*
Je maintiendrai -XOXO-
pi_201562668
#kutland.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
pi_201562677
quote:
6s.gif Op woensdag 29 september 2021 10:10 schreef ikweethetookniet het volgende:
maar worden slachtoffers vaak vergeten.
Lijkt wel Rutte-beleid..

Oh wacht :')
Google is your friend, abuse your friends
  woensdag 29 september 2021 @ 11:30:06 #6
480574 Smegma.
Ettert lekker onder je toompje
pi_201562685
Het is niet alleen de schuld van Grapperhaus. Daar is jarenlange VVD-sloop aan vooraf gegaan.
pi_201562786
3/4 vind ik nog weinig.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 29 september 2021 @ 12:02:54 #8
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_201563116
"Missie geslaagd" zullen sommigen stiekem fluisteren...
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  woensdag 29 september 2021 @ 12:06:55 #9
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_201563181
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 12:02 schreef thedeedster het volgende:
"Missie geslaagd" zullen sommigen stiekem fluisteren...
Wie dan?
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  woensdag 29 september 2021 @ 12:08:24 #10
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_201563196
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 12:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Wie dan?
Iedereen die graag te koop loopt met CBS-cijfers over dalende misdaad en lagere aangiften. Dus politie en politiek.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_201563362
Dan doet SHN ook iets fout neem ik aan. Want ze werken voor de lichtere zaken op 1 locatie samen met het OM en de Politie.

https://www.slachtofferhulp.nl/strafproces/zsm/

quote:
Hoe werkt ZSM?
Zodra de verdachte is opgepakt, wordt de zaak direct besproken op een ZSM-locatie door medewerkers van onder meer het Openbaar Ministerie, de politie en Slachtofferhulp Nederland. De betrokken partijen verzamelen en beoordelen informatie over de zaak, de verdachte en het slachtoffer. Hierdoor kan er sneller een besluit genomen worden over de zaak dan bij een normaal strafproces
Hoe kun je als organisatie het dan voor elkaar krijgen om de slachtoffers uit het oog te verliezen?
pi_201563389
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 12:08 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Iedereen die graag te koop loopt met CBS-cijfers over dalende misdaad en lagere aangiften. Dus politie en politiek.
Inderdaad. Men probeert op meerde vlakken een administratieve werkelijkheid te creëren.
pi_201563403
Verassend zeg.

Er is altijd maar één ding dat werkt, oog om twee ogen, tand om hele kaak.
  woensdag 29 september 2021 @ 12:43:04 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201563645
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 12:08 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Iedereen die graag te koop loopt met CBS-cijfers over dalende misdaad en lagere aangiften. Dus politie en politiek.
Aangifte moet je ook doen als je geld van de verzekering wilt

Maar dat negeren de onderbuikjes graag. Het is veel te leuk te blijven roepen dat het zo onveilig is.
  woensdag 29 september 2021 @ 13:34:20 #15
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_201564306
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 12:43 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Aangifte moet je ook doen als je geld van de verzekering wilt

Maar dat negeren de onderbuikjes graag. Het is veel te leuk te blijven roepen dat het zo onveilig is.
Wacht even hoor. De cijfers wijzen uit dat 3/4 van de 4 miljoen slachtoffers geen aangifte doet omdat ze denken dat het toch geen nut heeft. Dus de overheid kan mooi schermen met 1miljoen slachtoffers (wat ik nog fors vind op 20miljoen mensen) als cijfers terwijl het 4 miljoen zijn. En dan ben je een onderbuikje als je zegt dat Nederland wellicht helemaal niet zo veilig is omdat de cijfers een veel te rooskleurig beeld schetsen?
pi_201564413
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 12:21 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
...Men probeert op meerde vlakken een administratieve werkelijkheid te creëren.
Klopt alles voor de beeldvorming en het liefst op basis van cijfers uit dure rapporten van bevriende bedrijfjes, om te :r

quote:
En als je Wopke dan eens vraagt naar de papieren werkelijkheid, dan heeft hij als minister van Financien 5.7 MILJARD uitgegeven zonder dat er bonnetjes van zijn
Gelukkig neemt hij zijn verantwoording, en stapt hij op met schaamrood op de kaken
Ohhh wacht, Rutte doctrine :r
pi_201566284
Oh, een hoe denkt die stichting aan die cijfers gekomen te zijn dan?
pi_201566515
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 11:30 schreef Smegma. het volgende:
Het is niet alleen de schuld van Grapperhaus. Daar is jarenlange VVD-sloop aan vooraf gegaan.
Dit inderdaad.
pi_201566548
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 13:34 schreef RealistAtheist het volgende:

[..]
Wacht even hoor. De cijfers wijzen uit dat 3/4 van de 4 miljoen slachtoffers geen aangifte doet omdat ze denken dat het toch geen nut heeft. Dus de overheid kan mooi schermen met 1miljoen slachtoffers (wat ik nog fors vind op 20miljoen mensen) als cijfers terwijl het 4 miljoen zijn. En dan ben je een onderbuikje als je zegt dat Nederland wellicht helemaal niet zo veilig is omdat de cijfers een veel te rooskleurig beeld schetsen?
Waarschijnlijk is ie weer dronken.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  woensdag 29 september 2021 @ 16:53:37 #20
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_201566814
Als je fiets gejat wordt en je hebt geen verzekering en er zit geen unieke code erop gegraveerd dan is het zinloos om aangifte te doen. Is enkel zonde van je tijd.
pi_201566858
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 16:53 schreef slashdotter3 het volgende:
Als je fiets gejat wordt en je hebt geen verzekering en er zit geen unieke code erop gegraveerd dan is het zinloos om aangifte te doen. Is enkel zonde van je tijd.
Een inbraak zonder beelden, beroving zonder beelden, mishandeling zonder beelden en vandalisme van bv je auto zonder beelden ook hoor.

De enige reden van aangifte komt van de verzekeraar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201567079
Riep ik jaren geleden al, werd ik weer eens voor gek verklaard.

Zo rond de berichten van misdaden met 50% gedaald, gevolgd door nieuws als “aangiften met 50% gedaald”.
pi_201567935
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 11:30 schreef Smegma. het volgende:
Het is niet alleen de schuld van Grapperhaus. Daar is jarenlange VVD-sloop aan vooraf gegaan.
Welkom op Ferd's blunderkermis.

quote:
,,Niemand had me bij mijn aantreden verteld dat er 17.000 agenten met pensioen zouden gaan.”
https://www.ad.nl/politie(...)t-geworden~a37a409c/

:') :') _O- _O-

Ferd je bent een enorme incompetente randdebiel :R
  woensdag 29 september 2021 @ 18:39:03 #24
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_201567975
Begint het ontmoedigingsbeleid eindelijk zijn vruchten af te werpen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_201568280
Slachtoffers lopen schadevergoeding mis door fouten OM: 'Ze horen soms pas van de zitting als die al voorbij is'

Een zitting of zelfs een schadevergoeding mislopen door een fout van het Openbaar Ministerie: Slachtofferhulp Nederland krijgt hiervan wekelijks meldingen. Volgens bestuursvoorzitter Rosa Jansen gaat er veel mis. "In een land als het onze kan dat niet."

"Soms horen slachtoffers pas dat er een zitting was, als die al voorbij is", vertelt Jansen. Ondanks dat rechten van slachtoffers (in ieder geval op papier) zijn uitgebreid, maakt ze mee dat er veel fouten worden gemaakt rond slachtofferzorg. Er zou volgens haar veel te veel druk op de strafrechtketen staan, waardoor de communicatie misgaat.

Uitnodiging niet verstuurd
Van vervelende situaties die hierdoor ontstaan zijn voorbeelden te over, zegt Jansen. Zo zijn er slachtoffers die schadevergoeding mislopen omdat ze niet wisten dat zij de mogelijkheid hadden om het in te dienen. Of er wordt een formulier niet doorgestuurd naar de rechter en dus niet beoordeeld. "We hebben er elke week opnieuw mee te maken."

Er zijn zelfs gevallen waar de uitnodiging voor een rechtszitting niet eens is verstuurd. "Dan heeft de zitting al plaatsgevonden maar heeft niemand op de zitting bedacht om de zaak aan te houden, omdat het slachtoffer er niet is", zegt Jansen. Die kan dan alleen maar hopen dat het vonnis goed is uitgevallen, of er nog een mogelijkheid tot hoger beroep is.

'Betaling is vorm van herstel'
En slechts een kwart van de slachtoffers dat recht heeft op een schadevergoeding, gaat in hoger beroep. De overigen dienen zo'n verzoek niet in. "Er kan ook een reden zijn dat ze het niet willen", zegt Jansen.

"Maar wat wij zeker weten, is dat ze niet tijdig op de hoogte worden gesteld dat ze een schadevergoeding kunnen indienen." Dat terwijl zo'n proces en schadevergoeding volgens Jansen van groot belang zijn voor slachtoffers. "Betaling van schadevergoeding is een vorm van herstel."

'Behoorlijk ernstige gevallen'
Ze is al behoorlijk ernstige gevallen tegengekomen, waarbij geen rechtszaak meer plaatsvond. "Zware zedenzaken bijvoorbeeld", licht ze toe. Door corona mag het OM meer zaken zelfstandig afhandelen nu de zittingen vol zijn. "Een hoop komt wel op zitting, maar veel wordt ook afgedaan via een OM-beschikking. Er vindt dan geen rechtszaak meer plaats."

"Als je dan vergeet het slachtoffer tijdig op te roepen, dan staat het slachtoffer voor een tweede keer in de kou", vertelt ze. "Dat is iets wat je niet moet willen in een beschaafd land als Nederland." Bij moord- en doodslag staat het vanzelf wel op de agenda, zegt ze. "Maar er zijn ook heel veel andere type zaken; duizenden zaken op jaarbasis. "We zien dat het te vaak misgaat."

'Gigantische druk'
Het is niet zo dat het OM geen oog heeft voor het slachtoffer, vindt Jansen. Maar de druk, zeker ook aan de kant van de verdachte, is gigantisch groot. "Er zijn veel zware zaken, ook in de georganiseerde criminaliteit. Maar ik vind het geen excuus om dingen fout te doen aan de kant van het slachtoffer."

Als er iets misgaat aan de kant van de verdachte, kan dat grote consequenties hebben voor een strafproces. "Maar als het bij een slachtoffer is, daar merk je niets van in de procedure behalve dat het slachtoffer gedupeerd raakt. Het slachtoffer kan alsnog een schadevergoeding claimen via een civiele procedure, maar die kost hem geld."

'Er bovenop zitten'
Volgens Jansen is het belangrijk dat ze er bovenop zitten. "Het moet echt doordringen wat de consequentie is. En dus tijdig laten weten wat de rechten zijn met betrekking tot schadevergoeding en spreekrecht. Het hoort bij de beschaving van een land, om goed met slachtoffers om te gaan."

"Wij moeten in staat zijn om zo'n zaak goed af te wikkelen. Als we het slachtoffer echt zo belangrijk vinden, moet de overheid daar eens goed naar kijken", zegt Jansen." Slachtofferhulp wil de politie en het OM daar graag bij helpen. "We kunnen kijken hoe we de taken kunnen verdelen." Slachtoffers kunnen zich ook melden bij Slachtofferhulp zelf. "Dan stappen wij naar het OM."

OM: 'Hard werken aan een oplossing'
Een woordvoerder laat weten dat het OM elke dag hard werkt om recht te doen, en houdt daarbij altijd het belang van slachtoffers voor ogen. "Voor wat betreft de zaken die het OM zelf afdoet: die lopen anders dan wanneer een zaak voor de rechter komt. Het OM werkt ook bij deze zaken zo goed als mogelijk samen met SHN", zegt het OM.

"Daar waar er achterstanden zijn bij het uitsturen van brieven aan slachtoffers wordt er hard gewerkt om deze problemen op te lossen", laat het OM weten. "Natuurlijk werken wij hierbij ook samen met de andere betrokken organisaties, want het is belangrijk dat zowel verdachten als slachtoffers snel weten waar ze aan toe zijn."

https://eenvandaag.avrotr(...)s-die-al-voorbij-is/
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')