abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_201559252
Ongeveer 220.000 werkenden tussen de 20 en 64 jaar in Nederland zijn arm, ondanks hun inkomen uit werk. Dat schrijft de Sociaal-Economische Raad (SER) dinsdag in zijn verkenning Werken zonder Armoede. Om uit die armoede te komen, is volgens de SER een aanpak nodig op meerdere fronten.

Het gaat daarbij om voldoende en stabiel inkomen, werk dat voldoende perspectief biedt en dienstverlening die aansluit op de behoeften van werkende minima.

De SER zegt dat werk, en dus salaris, niet voor iedereen voldoende bestaanszekerheid biedt. Voor een deel van deze mensen is dat tijdelijk. Maar er is ook een groep die langdurig in armoede werkt of steeds terugvalt, aldus de raad.

Het gaat vaak om mensen die op oproepbasis werken, zzp'ers of werkenden die maar weinig uren kunnen draaien. De gevolgen van armoede raken bovendien ook de kinderen in hun gezinnen, die daardoor een slechte start krijgen, stelt het adviesorgaan.

"Meedoen op de arbeidsmarkt is belangrijk. Wie werkt, ontleent daar waarde aan en aan het in eigen onderhoud kunnen voorzien", zegt SER-voorzitter Mariëtte Hamer in het rapport. "Het bestrijden van armoede onder werkenden vraagt een brede aanpak en een lange adem. Er zijn stelselwijzigingen nodig, het systeem voor inkomensondersteuning moet echt eenvoudiger. We moeten het patroon van armoede doorbreken."

SER wil hoger minimumloon
De SER doet daarom aanbevelingen op drie gebieden, namelijk inkomen, werk en dienstverlening. Zo moeten mensen voldoende inkomen kunnen halen uit hun werk, dat ook voldoende stabiel is. Voor mensen met een inkomen rond het minimum bestaan veel regelingen om hen te ondersteunen of het inkomen aan te vullen.

Verder adviseert de raad het wettelijk minimumloon te verhogen en de loonkostenstijging hiervan te compenseren om werkgelegenheidsverlies te voorkomen. Op het gebied van werk is volgens de SER inzet nodig op het bevorderen van meer werkuren voor werknemers die dat willen en nodig hebben.

Ook moet de dienstverlening voor werkenden met financiële problemen worden verbeterd. Volgens de SER blijft veel ondersteuning en dienstverlening voor werkende armen nog onbenut. Werkende armen en gemeenten weten elkaar onvoldoende te vinden en het aanbod aan regelingen is versnipperd. En als werkende armen al in beeld zijn, wordt niet altijd gebruikgemaakt van regelingen, geeft de raad aan.

https://www.nu.nl/economi(...)ger-minimumloon.html
  woensdag 29 september 2021 @ 00:45:23 #2
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_201559679
De SER gaat juist accord met mensen die dus gewoon een goed betaalde baan moeten krijgen maar weggezet worden als mensen die het werk niet aan kunnen om hun dan maar op bijstand niveau te laten leven

onder mom dat mensen als gehandicapte weg te zetten die het helemaal niet zijn

Wat een stelletje rot zakken zijn het ook



Ik stijg als een vogel, maar kom never in nesten…!
pi_201559702
Het gaat hier om relatieve armoede, niet om werkelijke armoede. Het gaat uit mijn hoofd om een grens van 60%. Wanneer het inkomen lager is dan 60% van het gemiddelde inkomen in Nederland, dan wordt dit "arm" genoemd. Maar dit kan dus ook gaan om mensen die een woning hebben, voldoende eten en drinken, en iedere dag vrij zijn. Deze mensen zijn dan op papier arm.
pi_201559839
quote:
Nederland heeft 220.000 werkende armen: 'Moest kiezen welk kind kan sporten'

Nederland kent 220.000 mensen die werken, maar toch in armoede leven. Daarnaast is er een grote groep mensen die meer verdient dan het minimum, maar door hoge lasten toch niet of nauwelijks rondkomt. De Sociaal-Economische Raad (SER) onderzocht hoe dit kan en doet nu aanbevelingen om dit probleem op te lossen.

SER-voorzitter Mariëtte Hamer zegt in Nieuwsuur dat er veel moet gebeuren. Een van de adviezen is dat het minimumloon omhoog moet. "Als er een kabinet is om dat te regelen, dan hoop ik dat dit doorgaat. De nood is hoog." Daarnaast benadrukt ze het belang van 'fatsoenlijke' contracten. "We moeten af van de nulurencontracten."

Een derde van het totaal aantal mensen dat in armoede leeft, heeft een baan. Het gaat vaak om mensen die graag willen werken, maar om verschillende redenen toch te weinig inkomen hebben om noodzakelijke uitgaven te betalen.

Zoals Khadija Tahiri-Hyati (52), moeder van twee kinderen. Haar zoon zit op voetbal, maar voor haar dochter kan ze geen sport betalen, zegt ze. "Dat is wat pijn doet, je moet keuzes maken tussen je kinderen, dat is keihard."

Kapotte wasmachine is een probleem
Khadija werkt veertig uur als schoonmaakster, haar man is deels afgekeurd. Ze verdient net te veel om in aanmerking te komen voor huursubsidie. Ook voor bijzondere bijstand komt ze niet in aanmerking, dus als haar wasmachine stukgaat moet ze een nieuwe kopen op afbetaling. Dat betekent dat ze zich toch weer in de schulden moet steken en andere uitgaven niet kan doen.

Meer werken dan veertig uur is voor haar niet haalbaar. Stoppen met werken en leven van een uitkering vindt ze geen optie; ze houdt van haar werk. "Het is een fijn vak. En je beoefent een vak wat keihard nodig is, maar je kan er niet van leven."

'Kwart miljoen mensen uitgebuit'
De SER adviseert in haar rapport onder meer om iets te doen aan het minimumloon. Vicevoorzitter Kitty Jong, van vakbond FNV, ziet daar ook een deel van de oplossing in. Ze vindt dat er in de huidige situatie zelfs sprake is van uitbuiting. "Hier zien we dat een kwart miljoen mensen wordt uitgebuit, in armoede werkt. Daar kan geen sprake van zijn, dus moet het minimumloon omhoog naar 14 euro."

De vakbond vindt sowieso dat de lonen omhoog moeten. Naast de groep die officieel te boek staat als 'werkende armen' is er een veel grotere groep werkenden die door de hoge lasten van huur, energie en boodschappen maar met moeite rond weet te komen. Of die groep groter is geworden door de coronacrisis is op basis van de SER-rapportage niet te zeggen, die cijfers dateren van 2017. Voorzitter Hamer vermoedt dat het aantal is opgelopen.

Ook Jolanda Nijenhuis (58) is een werkende arme. Ze heeft vaak tijdelijke contracten met weinig zekerheid en weinig inkomsten. Ze heeft nu al moeite om rond te komen, en maakt zich zorgen over haar pensioen. "Als uitzendkracht bouw je bijna niets op. Het eerste halfjaar bouw je niks op en vaak sta je na anderhalf jaar weer op straat."

Jolanda denkt dat ze na haar 67e nog door moet werken om de eindjes aan elkaar te knopen. Zeker omdat haar man ernstig ziek is. "Hij heeft longkanker in een vergevorderde fase. Als hij komt te overlijden, dan weet ik dat ik door moet blijven werken."

Ook voor Jolanda is stoppen met werken geen optie, ook al is dat financieel misschien wel net zo aantrekkelijk: "Nee, no way. Dat is een stuk trots, nou raak je mij echt."

De SER doet meerdere aanbevelingen, dit is een selectie van de adviezen aan het kabinet:

Minimumloon moet omhoog en moet berekend worden per uur en niet op maandbasis.
Meer voltijdbanen creëren. Voor oproepkrachten en een bepaalde groep zzp'ers een stabieler inkomen garanderen.
Vanuit een uitkering gaan werken moet makkelijker worden, werken naast een uitkering moet aantrekkelijker worden.
Lastenvermindering. Denk aan woonlasten, kinderopvang en schoolkosten.
Zorg dat groepen die het moeilijk hebben meer profiteren van fiscale regelingen zoals arbeidskorting.
Meer maatwerk bij de dienstverlening van de overheid, gericht op het ontzorgen van werkenden.

Alle aanbevelingen zijn te vinden in het rapport van de SER.
  woensdag 29 september 2021 @ 08:59:58 #5
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_201560760
In een dead end job zitten en net teveel verdienen voor alle toeslagen en je bent doorgaans de sjaak in dit land.
pi_201560782
Dat is toch al tijden bekend dat werkende mensen arm zijn? Waren ze rijk dan konden ze toch evenals de rijken de vervelende karweitjes en wat zijzelf niet kunnen door een ander laten doen?
  woensdag 29 september 2021 @ 09:22:55 #7
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_201561112
quote:
7s.gif Op woensdag 29 september 2021 08:59 schreef Twiitch het volgende:
In een dead end job zitten en net teveel verdienen voor alle toeslagen en je bent doorgaans de sjaak in dit land.
quote:
Het gaat vaak om mensen die op oproepbasis werken, zzp'ers of werkenden die maar weinig uren kunnen draaien.
Ze werken niet voltijd*. Dan krijg je geen voltijd salaris. Dan heb je dus minder te besteden.

De reden kan buiten hun schuld liggen, daar wil ik hiermee niet over oordelen verder.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_201561241
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 09:22 schreef daNpy het volgende:

[..]
[..]
Ze werken niet voltijd*. Dan krijg je geen voltijd salaris. Dan heb je dus minder te besteden.

De reden kan buiten hun schuld liggen, daar wil ik hiermee niet over oordelen verder.
In de schoonmaak ga je helemaal kapot wanneer je daar fulltime zal gaan werken. Daarnaast is er geen werkgever die je zo’n contract aan zal bieden want teveel risico op uitval. Dit geldt ook bijvoorbeeld voor mensen die in de thuiszorg werken, vaak werken ze van 0700-1200 voor zo’n ¤17 per uur. Sta je voor dag en dauw op en hou je nog geen zak over.
pi_201561251
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 04:20 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Kapotte wasmachine is een probleem
Khadija werkt veertig uur als schoonmaakster, haar man is deels afgekeurd. Ze verdient net te veel om in aanmerking te komen voor huursubsidie.
Geen huurtoeslag? Dan heeft ze gewoon een goed salaris als schoonmaakster.

Volgens de belastingdienst mocht je ¤ 30.825 verdienen in 2019 om al samenwonende huurtoeslag te krijgen.
https://www.belastingdien(...)voor-de-huurtoeslag/
  woensdag 29 september 2021 @ 10:42:09 #10
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_201562087
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 09:34 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
In de schoonmaak ga je helemaal kapot wanneer je daar fulltime zal gaan werken. Daarnaast is er geen werkgever die je zo’n contract aan zal bieden want teveel risico op uitval.
Het is zwaar, maar zwaarder dan bouwvakker? Ik denk dat dat laatste echt wel zwaarder is, maar die werken wel full time.

quote:
Dit geldt ook bijvoorbeeld voor mensen die in de thuiszorg werken, vaak werken ze van 0700-1200 voor zo’n ¤17 per uur. Sta je voor dag en dauw op en hou je nog geen zak over.
Ook zwaar werk, maar om 700u beginnen is al "voor dag en dauw"? Genoeg beroepen die vroeger beginnen, en ook voltijd dagen maken.

Ik wil je post graag serieus nemen en ook zeker niet bagatelliseren maar deze voorbeelden zijn niet het zwaarste werk ivm andere voltijd banen naar mijn mening :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 29 september 2021 @ 10:51:50 #11
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_201562207
Niet zo gek als je van iedere euro die je verdient tussen de 20k en 40k 70% van moet inleveren.

Werken loont niet als je aan de onderkant zit. Kun je beter toeslagen blijven trekken en zwart bijbeunen.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  woensdag 29 september 2021 @ 11:02:45 #12
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_201562314
quote:
14s.gif Op woensdag 29 september 2021 10:51 schreef fathank het volgende:
Niet zo gek als je van iedere euro die je verdient tussen de 20k en 40k 70% van moet inleveren.

Werken loont niet als je aan de onderkant zit. Kun je beter toeslagen blijven trekken en zwart bijbeunen.
Het hele subsidiestelsel moet op de schop idd. Waarom zijn dingen heel duur en betalen we veel belasting om aan de andere kant weer recht te hebben op teruggaves en subsidies :')
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_201562499
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 10:42 schreef daNpy het volgende:

[..]
Het is zwaar, maar zwaarder dan bouwvakker? Ik denk dat dat laatste echt wel zwaarder is, maar die werken wel full time.
[..]
Ook zwaar werk, maar om 700u beginnen is al "voor dag en dauw"? Genoeg beroepen die vroeger beginnen, en ook voltijd dagen maken.

Ik wil je post graag serieus nemen en ook zeker niet bagatelliseren maar deze voorbeelden zijn niet het zwaarste werk ivm andere voltijd banen naar mijn mening :)
In de schoonmaak betekent fulltime werken dat je vaak in de vroege ochtend én avond moet werken. Er werken vooral vrouwen, eerder lichamelijke klachten. En daarnaast; weinig werkgevers die zulke grote contracten geven dus je kan nergens op terugvallen mocht je ziek worden of de omvang van het werk minder wordt. Dit geeft allemaal stress bij deze mensen, icm een waardeloos salaris. Dus ik vind niet dat die bouwvakker het perse zwaarder heeft.

Binnen de zorgsector geldt bovenstaande (gek genoeg) ook.
  woensdag 29 september 2021 @ 12:26:25 #14
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_201563467
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 11:17 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
En daarnaast; weinig werkgevers die zulke grote contracten geven dus je kan nergens op terugvallen mocht je ziek worden of de omvang van het werk minder wordt.
Dat is een groot deel van het probleem dus.

quote:
Dit geeft allemaal stress bij deze mensen, icm een waardeloos salaris. Dus ik vind niet dat die bouwvakker het perse zwaarder heeft.
Dat kan maar net was het zwaar werk, en nu is het psychologisch.

Het zal niet voor iedereen gelden maar er zijn dus ca 200.000 mensen die niet rond kunnen komen.
Dan zou ik zelf zeggen; ik ga iets doen waarmee ik wél rond kan komen. Ander werk, meer uren.
Maar in plaats daarvan lijkt het alsof de OP erop gebaseerd is dat mensen die weinig werken, toch geld genoeg moeten krijgen om niet in "armoede" (definitie niet gegeven) te hoeven leven.

quote:
"Meedoen op de arbeidsmarkt is belangrijk. Wie werkt, ontleent daar waarde aan en aan het in eigen onderhoud kunnen voorzien", zegt SER-voorzitter Mariëtte Hamer in het rapport.
17 euro per uur * 8 uur per dag * 21 werkdagen in de maand is bijna 3000 euro bruto. Het uurtarief lijkt me niet het probleem, dat verdiende ik de eerste 10 jaar van mijn carriere nog niet bijna.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_201563659
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 09:34 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
Dit geldt ook bijvoorbeeld voor mensen die in de thuiszorg werken, vaak werken ze van 0700-1200 voor zo’n ¤17 per uur. Sta je voor dag en dauw op en hou je nog geen zak over.
Ik wou dat ik het kreeg 17 euro maar ik krijg maar 13,20
  woensdag 29 september 2021 @ 12:50:33 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201563726
Het probleem is ook dat je bestedingsruimte door alle maatregelen van 0 euro verdienen tot 35.000 euro verdienen ongeveer hetzelfde is. En als je het recht op een sociale huurwoning meerekent zelfs tot 45.000 euro.
80% van de Nederlanders heeft min-of-meer hetzelfde te besteden, ongeacht hoe hard ze werken.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_201563773
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 12:26 schreef daNpy het volgende:

[..]
Dat is een groot deel van het probleem dus.
[..]
Dat kan maar net was het zwaar werk, en nu is het psychologisch.
Psychologisch? Neem aan dat je psychisch bedoelt? Ben je er ook van op de hoogte dat werk/werkomstandigheden op meerdere vlakken zwaar kan zijn?
pi_201563778
Dus het minimumloon moet omhoog en werkgevers moeten hiervoor gecompenseerd worden...
Dat is wel gek want je kan ook de toeslagen verhogen of een nieuwe toeslag in leven roepen. Dan hou je een bestaande structuur ipv een nieuwe structuur op te zetten ...
Je zou bijna denken dat de ser meer ambtenaren wil...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201563786
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 12:44 schreef Sorella het volgende:

[..]
Ik wou dat ik het kreeg 17 euro maar ik krijg maar 13,20
Dus nog erger dan dat ik al zei…
  woensdag 29 september 2021 @ 12:56:38 #20
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_201563794
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 12:54 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
Psychologisch? Neem aan dat je psychisch bedoelt? Ben je er ook van op de hoogte dat werk/werkomstandigheden op meerdere vlakken zwaar kan zijn?
Ja, dat ben ik. Maar dan heb je misschien toch -helaas- het verkeerde vak.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_201563814
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 12:56 schreef daNpy het volgende:

[..]
Ja, dat ben ik. Maar dan heb je misschien toch -helaas- het verkeerde vak.
Want?
  woensdag 29 september 2021 @ 12:59:12 #22
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_201563829
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 12:58 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
Want?
Het is te zwaar en leid blijkbaar tot veel uitval. Dat zijn jouw argumenten./
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 29 september 2021 @ 12:59:59 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201563838
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 12:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dus het minimumloon moet omhoog en werkgevers moeten hiervoor gecompenseerd worden...
Dat is wel gek want je kan ook de toeslagen verhogen of een nieuwe toeslag in leven roepen. Dan hou je een bestaande structuur ipv een nieuwe structuur op te zetten ...
Je zou bijna denken dat de ser meer ambtenaren wil...
Het minimumloon kan gerust omhoog. Dan maar wat minder arbeidsmigranten. Is ook beter voor de huizenmarkt, de sociale cohesie en de rust en drukte in het algemeen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_201563875
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 12:59 schreef daNpy het volgende:

[..]
Het is te zwaar en leid blijkbaar tot veel uitval. Dat zijn jouw argumenten./
Dus jouw argument is; dan moeten mensen zulk werk niet meer doen? Typisch wel…
pi_201563990
quote:
7s.gif Op woensdag 29 september 2021 08:59 schreef Twiitch het volgende:
In een dead end job zitten en net teveel verdienen voor alle toeslagen en je bent doorgaans de sjaak in dit land.
Hoe bedoel je dat precies?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_201564005
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 09:34 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
In de schoonmaak ga je helemaal kapot wanneer je daar fulltime zal gaan werken. Daarnaast is er geen werkgever die je zo’n contract aan zal bieden want teveel risico op uitval. Dit geldt ook bijvoorbeeld voor mensen die in de thuiszorg werken, vaak werken ze van 0700-1200 voor zo’n ¤17 per uur. Sta je voor dag en dauw op en hou je nog geen zak over.
17 per uur is best veel, minimum is 10 nog wat ofzo? Dus ik snap niet helemaal wat je bedoeld? Of bedoel je met weinig uren?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_201564052
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 13:11 schreef AQuila360 het volgende:

[..]
17 per uur is best veel, minimum is 10 nog wat ofzo? Dus ik snap niet helemaal wat je bedoeld? Of bedoel je met weinig uren?
Qua uren idd. Het is in de thuiszorg vrij standaard dat er contractjes van 24 uur zijn. En die ¤17 is einde van je schaal.
pi_201564085
Nederland kent ook 220.000 werkende benen.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  woensdag 29 september 2021 @ 13:55:50 #29
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_201564641
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 13:03 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
Dus jouw argument is; dan moeten mensen zulk werk niet meer doen? Typisch wel…
Nee, dan moeten de mensen die daaraan onderdoor gaan dat werk niet meer doen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 29 september 2021 @ 14:17:11 #30
3542 Gia
User under construction
pi_201564936
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 12:26 schreef daNpy het volgende:

[..]
Dat is een groot deel van het probleem dus.
[..]
Dat kan maar net was het zwaar werk, en nu is het psychologisch.

Het zal niet voor iedereen gelden maar er zijn dus ca 200.000 mensen die niet rond kunnen komen.
Dan zou ik zelf zeggen; ik ga iets doen waarmee ik wél rond kan komen. Ander werk, meer uren.
Maar in plaats daarvan lijkt het alsof de OP erop gebaseerd is dat mensen die weinig werken, toch geld genoeg moeten krijgen om niet in "armoede" (definitie niet gegeven) te hoeven leven.
[..]
17 euro per uur * 8 uur per dag * 21 werkdagen in de maand is bijna 3000 euro bruto. Het uurtarief lijkt me niet het probleem, dat verdiende ik de eerste 10 jaar van mijn carriere nog niet bijna.
Precies. Kijk je naar het minimum loon, dan zit je fulltime toch al minimaal op 1600 netto. Daar moet je toch van rond kunnen komen!

Heb het item hierover gisteren gezien en er waren inderdaad dames die niet fulltime werkten en klaagden dat ze niet rond konden komen, dan neem je een 2de baan. Het is niet logisch dat je denkt met 20 uur werken rond te kunnen komen.
  woensdag 29 september 2021 @ 14:22:01 #31
3542 Gia
User under construction
pi_201565003
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 13:15 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
Qua uren idd. Het is in de thuiszorg vrij standaard dat er contractjes van 24 uur zijn. En die ¤17 is einde van je schaal.
Dan neem je er toch een baan bij voor de middaguren, of de avonduren als dat qua zorg voor kinderen beter uitkomt.
Moet je dan van 24 uur werken ruim kunnen leven, of zelfs totaal rond kunnen komen?
pi_201565032
Dit is toch iets van alle tijden? Ik heb nog vrij weinig data en informatie gezien waarin de middenklasse sinds de jaren 70 vanwege de start van het neoliberalisme erop vooruit ging.

Het kabinet kan elk jaar verklaren dat de koopkracht stijgt en de economie stijgt. Maar inflatie en oplopende belastingdruk zorgen dat dit teniet wordt gedaan. Vervolgens verdwijnt dit geld weer naar de multinationals en rijken.
pi_201565060
Een goede oplossing zou UBI zijn met een progressief belastingstelsel waarin de multinationals eerlijk en effectieve belasting betalen. Mevrouw Heineken gaat betalen.

Maar goed de kans dat dit gaat gebeuren is zeer klein, uiteindelijk zijn de huizenbezitters de sjaak.
pi_201565202
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 14:22 schreef Gia het volgende:

[..]
Dan neem je er toch een baan bij voor de middaguren, of de avonduren als dat qua zorg voor kinderen beter uitkomt.
Moet je dan van 24 uur werken ruim kunnen leven, of zelfs totaal rond kunnen komen?
Ik vind dat je met 24 uur werken in bijvoorbeeld de thuiszorg (waar fulltime haast onmogelijk is) inderdaad een fatsoenlijk salaris zal moeten krijgen. Geen vetpot maar aan het einde van je schaal toch zeker wel ¤1800 netto.
  woensdag 29 september 2021 @ 14:42:06 #35
3542 Gia
User under construction
pi_201565316
quote:
1s.gif Op woensdag 29 september 2021 14:34 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
Ik vind dat je met 24 uur werken in bijvoorbeeld de thuiszorg (waar fulltime haast onmogelijk is) inderdaad een fatsoenlijk salaris zal moeten krijgen. Geen vetpot maar aan het einde van je schaal toch zeker wel ¤1800 netto.
17 euro per uur, komt neer op zo'n 1768 per maand, bruto. Netto is dat ongeveer 1650. Lijkt mij voor 24 uur werken best redelijk.

Overigens ben ik tegen het principe van lang thuis moeten blijven wonen met zorgbehoefte. Wmb hadden de bejaardenhuizen nooit weg gehoeven en had men makkelijker fulltime in een bejaardenhuis dezelfde zorg kunnen bieden.
Maar dit terzijde.
pi_201565362
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 14:42 schreef Gia het volgende:

[..]
17 euro per uur, komt neer op zo'n 1768 per maand, bruto. Netto is dat ongeveer 1650. Lijkt mij voor 24 uur werken best redelijk.

Overigens ben ik tegen het principe van lang thuis moeten blijven wonen met zorgbehoefte. Wmb hadden de bejaardenhuizen nooit weg gehoeven en had men makkelijker fulltime in een bejaardenhuis dezelfde zorg kunnen bieden.
Maar dit terzijde.
Dan kom je op een kleine ¤1500 als je rond de 40 bent. Wat betreft die bejaardenhuizen ben ik volledig met je eens.
  woensdag 29 september 2021 @ 14:53:41 #37
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_201565453
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 14:45 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
Dan kom je op een kleine ¤1500. Wat betreft die bejaardenhuizen ben ik volledig met je eens.
Verdiende ik ook als net afgestudeerde HBO-er destijds. Kon ik prima van rondkomen met een schoolgaande vriendin.
Een gezin onderhouden zal idd niet gaan. Maar daar staat tegenover dat ik er wel 16 uur meer voor moest werken, en dan tel ik reistijd (4u/dag=20u) niet mee.

Ook vind ik het zelf niet vreemd dat je voor laag opgeleid werk niet veel betaald krijgt. Zo zit de maatschappij in elkaar, ook al is dat voor de zorg wellicht niet helemaal ethisch. Maar ook in de zorg zijn er genoeg die met minder uren werken een goed salaris hebben, en dan heb ik het niet over de managers, maar wellicht wel de functies die HBO vragen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 29 september 2021 @ 15:09:40 #38
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_201565643
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 14:53 schreef daNpy het volgende:

[..]
Verdiende ik ook als net afgestudeerde HBO-er destijds. Kon ik prima van rondkomen met een schoolgaande vriendin.
Een gezin onderhouden zal idd niet gaan. Maar daar staat tegenover dat ik er wel 16 uur meer voor moest werken, en dan tel ik reistijd (4u/dag=20u) niet mee.

Ook vind ik het zelf niet vreemd dat je voor laag opgeleid werk niet veel betaald krijgt. Zo zit de maatschappij in elkaar, ook al is dat voor de zorg wellicht niet helemaal ethisch. Maar ook in de zorg zijn er genoeg die met minder uren werken een goed salaris hebben, en dan heb ik het niet over de managers, maar wellicht wel de functies die HBO vragen.
Die laatste groep is dan meestal getrouwd neem ik aan, waarbij de partner ook werkt.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  woensdag 29 september 2021 @ 15:58:51 #39
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_201566132
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 15:09 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Die laatste groep is dan meestal getrouwd neem ik aan, waarbij de partner ook werkt.
Ja maar dat heeft weinig te maken met hun eigen salaris toch? Of lees/ begrijp ik je post verkeerd?
Uiteindelijk kan iemand die 24u in de zorg werkt ook gewoon een partner hebben die full time werkt.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 29 september 2021 @ 16:01:06 #40
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_201566160
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 15:58 schreef daNpy het volgende:

[..]
Ja maar dat heeft weinig te maken met hun eigen salaris toch? Of lees/ begrijp ik je post verkeerd?
Uiteindelijk kan iemand die 24u in de zorg werkt ook gewoon een partner hebben die full time werkt.
Dat klopt en daardoor kan men zichzelf beter onderhouden.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_201566210
quote:
Nederland kent ongeveer 220.000 werkende armen
Zo weinig maar? Je zou denken dat Nederland zo'n 34 miljoen werkende armen heeft.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_201567533
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 14:53 schreef daNpy het volgende:

[..]Ook vind ik het zelf niet vreemd dat je voor laag opgeleid werk niet veel betaald krijgt. Zo zit de maatschappij in elkaar
Het laag opgeleid werk is wel het belangrijkste werk. Maar de werkgevers willen dat niet belonen, terwijl zijzelf hun eigen vrije tijd niet daaraan willen besteden, want zij doen liever hun tijd vullen met sporten en feesten. Ons kent ons.
  woensdag 29 september 2021 @ 18:28:43 #43
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_201567838
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 17:59 schreef torentje het volgende:

[..]
Het laag opgeleid werk is wel het belangrijkste werk. Maar de werkgevers willen dat niet belonen, terwijl zijzelf hun eigen vrije tijd niet daaraan willen besteden, want zij doen liever hun tijd vullen met sporten en feesten. Ons kent ons.
I agree. Een bedrijf draait zonder directie prima een maandje door. Maar als de schoonmakers 2 dagen thuis blijven, wordt het (letterlijk) een teringzooi.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_201569252
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 18:28 schreef daNpy het volgende:

[..]
I agree. Een bedrijf draait zonder directie prima een maandje door. Maar als de schoonmakers 2 dagen thuis blijven, wordt het (letterlijk) een teringzooi.
Waarom is het dan niet vreemd dat mensen voor het laag opgeleid werk veel te weinig betaald krijgen?
  woensdag 29 september 2021 @ 23:00:09 #45
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_201573376
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 19:48 schreef torentje het volgende:

[..]
Waarom is het dan niet vreemd dat mensen voor het laag opgeleid werk veel te weinig betaald krijgen?
Wellicht omdat je er geen bijzonder talent of lange opleiding voor nodig hebt. Met andere woorden; voor jou tien anderen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_201574541
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 23:00 schreef daNpy het volgende:

[..]
Met andere woorden; voor jou tien anderen.
Die houding hebben veel werkgevers inderdaad gehad. En nu is het huilen geblazen dat er geen personeel is.

Tegenwoordig haalt trouwens praktisch iedereen een hbo papiertje waardoor je je af kan vragen wat hier de waarde nog van is.
pi_201574625
Verwachten dat je met 24 uur werken genoeg zou moeten binnenhalen om rond te komen, vind ik een vreemde gedachtegang. Als je ervoor kiest zo weinig te werken, dan is het niet gek dat je armoedig moet leven. De oplossing is eenvoudig: meer uren werken, dan verdien je vanzelf meer.

De meeste mensen zullen toch echt aan de bak moeten zo'n 32-40 uur. Kunnen ze je die uren niet bieden, dan ga je op zoek naar een andere werkgever die dat wel kan, of je neemt er nog een baan bij.
  donderdag 30 september 2021 @ 08:28:40 #48
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_201574771
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 14:17 schreef Gia het volgende:

[..]
Precies. Kijk je naar het minimum loon, dan zit je fulltime toch al minimaal op 1600 netto. Daar moet je toch van rond kunnen komen!

Heb het item hierover gisteren gezien en er waren inderdaad dames die niet fulltime werkten en klaagden dat ze niet rond konden komen, dan neem je een 2de baan. Het is niet logisch dat je denkt met 20 uur werken rond te kunnen komen.
1000 euro huur is normaal voor een alleenstaande zonder sociale huur.
  donderdag 30 september 2021 @ 08:30:48 #49
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_201574784
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 09:36 schreef luxerobots het volgende:

Geen huurtoeslag? Dan heeft ze gewoon een goed salaris als schoonmaakster.

Volgens de belastingdienst mocht je ¤ 30.825 verdienen in 2019 om al samenwonende huurtoeslag te krijgen.
https://www.belastingdien(...)voor-de-huurtoeslag/
30.8k een goed fulltime salaris noemen. :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 30 september 2021 @ 08:41:19 #50
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_201574886
quote:
1s.gif Op donderdag 30 september 2021 07:52 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
Die houding hebben veel werkgevers inderdaad gehad. En nu is het huilen geblazen dat er geen personeel is.

Tegenwoordig haalt trouwens praktisch iedereen een hbo papiertje waardoor je je af kan vragen wat hier de waarde nog van is.
Ja, ben het helemaal met je eens.

In de techniek kunnen ze zogenaamd ook geen mensen krijgen, maar als je de salarissen ziet, dan weet je wel waar het aan ligt.
Ik wil evt doorgroeien naar projectleider (ik zie dat als een hogere/moeilijkere functie als wat ik nu doe) en dan ga ik er in salaris 1500/maand op achteruit. Wat denk je zelf :')
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')