Een monopolie zou betekenen dat ze 70 miljoen auto's per jaar verkopen en over 4550GWh aan accuproductie per jaar kunnen beschikken (alleen al voor de productie van auto's, nog los van energy storage).quote:Op donderdag 14 oktober 2021 11:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als je nou praat over een toekomst waar Tesla monopolie in is. Of lagere kostprijs die duurzaam te exploiteren is...
Maar dat zijn nogal aannames en dat is met huidige koers to good to be True.
En als je het nu weer hebt over "lage kostprijs", dan heb je niet opgeletquote:FRANKFURT, Oct 13 (Reuters) - Major carmakers like Volkswagen (VOWG_p.DE), Daimler (DAIGn.DE) and Stellantis (STLA.MI) have been racing to secure battery cell supplies in Europe, but may face a bigger challenge as they seek to go electric - finding enough battery raw materials.
Failure to obtain adequate supplies of lithium, nickel, manganese or cobalt could slow the shift to electric vehicles (EVs), make those vehicles more expensive and threaten carmakers' profit margins.
"There is a serious question as to whether supply can keep up with demand across the battery supply chain," says Daniel Harrison, an auto analyst at Ultima Media.
Until recently, Europe was seen as having lost the battery race to the dominant Asian manufacturers like CATL (300750.SZ) in China, South Korea's LG Chem (051910.KS), and Japan's Panasonic (6752.T), says Ilka von Dalwigk from EIT InnoEnergy, which has set up a company network funded by the European Union in the "European Battery Alliance".
Lage kostprijs is gewoon van toepassing. Sterker nog, je komt zelf met argumenten om die hypothese te ondersteunen.quote:Op donderdag 14 oktober 2021 11:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een monopolie zou betekenen dat ze 70 miljoen auto's per jaar verkopen en over 4550GWh aan accuproductie per jaar kunnen beschikken (alleen al voor de productie van auto's, nog los van energy storage).
Dat zie ik niet gebeuren.
Realistisch zie ik zo'n 1,8 miljoen auto's in 2022, 4 miljoen auto's in 2025 en 10 miljoen in 2030.
Dan heb je het over 650GWh aan accuproductie voor alleen auto's.
Voor MegaPacks en overige energy storage moet je in 2030 nog zo'n 1TWh extra reserveren, verwacht ik.
En let goed op: die "energy storage" tak kan groter (!) worden dan de auto tak. Dat is een geheel nieuwe markt waar de eerste 25 jaar geen rem op zal komen en waar Tesla voorlopig onbeperkt in kan blijven uitbreiden.
Er zijn meer bedrijven die zich in die markt begeven maar daar is ruimte voor. Daarnaast kan niet ieder bedrijf zoveel accu's veilig stellen en opschalen.
Op het vlak van accu's reserveren heeft Tesla wel een gigantische voorsprong: zij hebben jaren geleden al deals gesloten met batterijfabrikanten en diverse grondstoffenleveranciers om batterijcapaciteit veilig te stellen.
Elon Musk zei ongeveer letterlijk tegen batterijfabrikanten als CATL "we kopen alle accu's die jullie kunnen produceren". "En als we de productie verdubbelen?". "Alles".
Gisteren was nog in het nieuws dat daar de uitdaging ligt voor bestaande autofabrikanten.
De ambities zijn er wel maar letterlijk ieder automerk op de wereld (+ China / India) is op zoek naar accu's.
En als je dat nu nog moet regelen, ben je te laat.
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/europes-carmakers-face-raw-material-bottleneck-ev-batteries-2021-10-13/
[..]
En als je het nu weer hebt over "lage kostprijs", dan heb je niet opgelet
Tesla komt met structural battery packs, heeft al front + rear megacasting, sober interieur, 75% van de onderdelen in een Model Y zijn gelijk aan de Model 3 (lage kosten), ze ontwikkelen de 4680 accu, ze maken nu al prima marges op hun auto's.
Niet om je te willen beledigen maar het lijkt alsof je een mening over Tesla hebt maar je nooit verdiept hebt in wat ze eigenlijk echt doen. Dat is gevaarlijk als je er in belegt maar misschien nog wel gevaarlijker als je een bedrijf wil "shorten" om de simpele reden dat "het aandeel te duur is".
Evengoed staat dat kratje Hertog-Jan nog wel
Klopt, beleggen komt met risico's. Ik zou niemand adviseren om in Tesla te investeren tenzij ze zelf hun huiswerk hebben gedaan.quote:Op donderdag 14 oktober 2021 12:16 schreef ludovico het volgende:
Het is gevaarlijk al je centen in een bubbel te gooien omdat het een gaaf bedrijf is dat geweldige prestaties levert.
Asml daarentegen.quote:
huiswerk als productiesnelheid per auto , bijvoorbeeldquote:Op donderdag 14 oktober 2021 12:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt, beleggen komt met risico's. Ik zou niemand adviseren om in Tesla te investeren tenzij ze zelf hun huiswerk hebben gedaan.
En het boeit 'm niets, vanuit z'n ~ $50.000 woning.quote:Op donderdag 14 oktober 2021 13:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
huiswerk als productiesnelheid per auto , bijvoorbeeld
Ja Dacia heeft nu de goedkoopste electrische auto met de Dacia Spring voor 17.800 euro , maar selfdriving zullen die nooit worden of ze moeten de software van Tesla gaan gebruiken
Hetgeen Tesla weer op een lijn zet met Google
Daarnaast zal met de beursgang van Starlink , Elon Musk de eerste triljonair ter wereld gaan worden
Een goed voorbeeld van wat Tesla anders doet is denk ik wel de "Octovalve".quote:Op donderdag 14 oktober 2021 13:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
huiswerk als productiesnelheid per auto , bijvoorbeeld
Ja Dacia heeft nu de goedkoopste electrische auto met de Dacia Spring voor 17.800 euro , maar selfdriving zullen die nooit worden of ze moeten de software van Tesla gaan gebruiken
Hetgeen Tesla weer op een lijn zet met Google
Daarnaast zal met de beursgang van Starlink , Elon Musk de eerste triljonair ter wereld gaan worden
Geyl, als die besparing er al is. En concurrentie die niet ook gaat toepassen dan zou Tesla zomaar een dollar meer waard moeten zijn per aandeel.quote:Op donderdag 14 oktober 2021 15:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een goed voorbeeld van wat Tesla anders doet is denk ik wel de "Octovalve".
Laat tientallen engineers werken aan het ontwikkelen van een auto en ieder doet het deel waar hij / zij goed in is. Neem het koel- en verwarmingssysteem: bij een klassiek autobedrijf wordt dat dan met steunen, kleppen, slangen, pompen en veel extra materiaal aan elkaar gezet.
Bij Tesla hebben ze de hele aansturing teruggebracht tot 1 module, de "Octovalve" waar alle onderdelen direct op gemonteerd zitten, dus geen overbodige slangen, slangklemmen, steuntjes, pompjes en andere losse onderdelen (of in ieder geval niet meer dan nodig is).
Het onderdeel is daardoor relatief simpel, het bespaart materiaal, het bespaart gewicht, het versnelt de productie van de auto, het verhoogt de efficiëntie van de auto (minder warmteverlies, minder gewicht), etc.
En hier laten ze zien wat er gebeurt als je ieder z'n gang laat gaan vs de Tesla oplossing.
Als je het verschil ziet in de opbouw dan begrijp je waar de winst zit.
Een besparing van $50 op 1 auto, betekent een besparing van $100.000.000 op 2 miljoen stuks.
That's besides the point.quote:Op donderdag 14 oktober 2021 17:48 schreef ludovico het volgende:
[..]
Geyl, als die besparing er al is. En concurrentie die niet ook gaat toepassen dan zou Tesla zomaar een dollar meer waard moeten zijn per aandeel.
True maar pure winst is per 10 miljard dollar op dat bedrijf +- 10% aandeel stijging waard.quote:Op donderdag 14 oktober 2021 18:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
That's besides the point.
Ik heb een hele reeks aan punten genoemd waar Tesla op bespaart in hun productie, hoe ze innoveren en dingen doen die andere merken (nog) niet doen. Zelfs al zou een bedrijf als VW nu besluiten om Megacasting te gaan toepassen, dan zie je dat pas in de volgende generatie auto's in 2025 / 2026.
IDRA levert die Giga Press aan Tesla en ik geloof dat de levertijd alleen al 2 jaar is.
Hoe dan ook: het lijkt me duidelijk dat iedere Dollar die je in het proces kan besparen, onder de streep een Dollar extra winst is of een optie om een prijsverlaging door te voeren.
Daarom moet jij ook ver van Tesla en bitcoin verwijderd blijvenquote:Op donderdag 14 oktober 2021 18:05 schreef ludovico het volgende:
[..]
True maar pure winst is per 10 miljard dollar op dat bedrijf +- 10% aandeel stijging waard.
Het is net als bitcoin grote pudding materiaal.
Voor de particuliere belegger die op het hoogtepunt instapt en zijn geld ziet verdwijnen ja.quote:Op donderdag 14 oktober 2021 18:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Daarom moet jij ook ver van Tesla en bitcoin verwijderd blijven
Dat is alleen voor de sterke magen.
Ik beperk me tot aandelen en ETF's. Van het complexere spul blijf ik af.quote:Op donderdag 14 oktober 2021 18:10 schreef ludovico het volgende:
[..]
Voor de particuliere belegger die op het hoogtepunt instapt en zijn geld ziet verdwijnen ja.
Tis jammer dat ik geen glazen bol heb maar je zou stinkend rijk kunnen worden met goed timen van put opties.
Gelijk heb je. Meestal zijn de transactiekosten ook letterlijk 150 euro duurder... En cant time the market and long term dingen maken het ook wel een moeilijk spel om op te verdienen.quote:Op donderdag 14 oktober 2021 18:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik beperk me tot aandelen en ETF's. Van het complexere spul blijf ik af.
Michael Burry krijgt wat mij betreft teveel aandacht. Hij heeft in 2016 (?) geroepen dat de markt zou instorten en we zitten nog steeds in dezelfde bullrun.quote:Op donderdag 14 oktober 2021 18:17 schreef ludovico het volgende:
[..]
Gelijk heb je. Meestal zijn de transactiekosten ook letterlijk 150 euro duurder... En cant time the market and long term dingen maken het ook wel een moeilijk spel om op te verdienen.
Keb alleen zelf wel enig begrip van de materie en Michael Burry heb ik hoog zitten.
Hij is er stinkend rijk van geworden van zijn asset management.quote:Op donderdag 14 oktober 2021 18:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Michael Burry krijgt wat mij betreft teveel aandacht. Hij heeft in 2016 (?) geroepen dat de markt zou instorten en we zitten nog steeds in dezelfde bullrun.
Als je vaak wat roept, krijg je ook wel een aantal keren gelijk. Tesla shorten gaat 'm nog niet zo goed af iig.
2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020... gewoon ieder jaar wat roepen komt het altijd een keer uitquote:Op donderdag 14 oktober 2021 18:22 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hij is er stinkend rijk van geworden van zijn asset management.
Artikel van 2016? Ik zie hem pas weer sinds after corona dip.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |