abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 28 september 2021 @ 12:53:46 #1
494059 Scooteraar
Samen met Romana!
pi_201550872
Bij de ANWB kan ik een Kia Picanto leasen voor ¤253 euro per maand. Dit omvat:

- 20.000 kilometer per jaar rijden
- contract van 5 jaar

En alles zit daarbij. Lijkt me vrij prettig en zorgeloos, maar de aflevertijd kan oplopen tot 3 maanden en na vijf jaar moet ik hem weer inleveren. Dus dan zou ik hem na die termijn toch wel over willen nemen voor een paar duizend euro.

Hoe dan ook, het leek me ook wel een goed idee om een occasion aan te schaffen voor rond de ¤10.000 euro.

Maar waar? :')
Het is net alsof iedereen me een poot probeert uit te draaien.
- Over Auto Troost hoor ik dat ze je na zes maanden als een baksteen laten vallen indien je problemen ondervindt. Meerdere bekenden die problemen gehad hebben bij deze lui.
- Bij Zeeuw en Zeeuw had ik een Pakistaan die ongevraagd een servicepakket door mijn strot probeerde te duwen en hij gaf aan dat hij weinig voor me kon doen zonder extra pakket indien ik problemen krijg met de auto. Ook had deze meneer er weinig zin in. :')

Zijn er garages die betrouwbaar zijn? Iemand ervaringen? Ik ben alle gladde verkopers wel aardig beu.
  dinsdag 28 september 2021 @ 12:59:01 #2
494059 Scooteraar
Samen met Romana!
pi_201550934
En daarbij: wat kan ik beter doen?

- Een jonge auto uit 2017 met 30.000KM op de teller
- Een oudere auto uit 2014 met 11.000 KM op de teller

Iemand advies? :)
pi_201551027
Ik zou lekker scooter blijven rijden.

Nee serieus. Zoek gewoon een auto bij je in de buurt via een van de bekende sites binnen je budget. Ga erheen bekijk de auto, doe een proefrit. Vergelijk de prijs met vergelijkbare auto's (type, km stand, bouwjaar). Onderhandel wat. Koop je auto.

100 procent garantie dat het geen miskoop is heb je nooit met een occasion.
  Moderator dinsdag 28 september 2021 @ 13:22:58 #4
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_201551276
In mei opende je nog een topic dat je net een scooter had gekocht, dat is vier maanden geleden. En nu wil je opeens een auto? :wtf:
pi_201551339
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 13:22 schreef dick_laurent het volgende:
In mei opende je nog een topic dat je net een scooter had gekocht, dat is vier maanden geleden. En nu wil je opeens een auto? :wtf:
als je nogal een impulsief iemand bent zou ik geen leasecontract aangaan voor 5 jaar.

Gewoon een mooie occasion kopen (niet te duur) en weer lekker verkopen als je wat anders wil.
pi_201551358
Wij hadden een Fiat 500 via Leaseplan. Aan het eind van de leasperiode hadden we besloten dat we verder gingen met 1 auto (eigendom). 5 weken na het inleveren ging de eigen auto onherstelbaar kapot. We hebben alsnog een Fiat 500 teruggekocht bij Leaseplan via Carnext in Breukelen. Er is altijd wel een servicepunt in de buurt waar je terecht kunt.
Juin uit Eigen Tuin!
pi_201551782
een 15k commitment voor een boodschappenwagentje _O-

+ verstopte kosten

- Ieder spikkeltje schade geval 500euro per geval (na 5 jaar zitten er best wat krassen op een auto)
- Lekke band, eigen risico
- meer dan 20k/jaar rijden is fors duur
- contract afbreken omdat die boodschappenkar te klein is geworden voor je gezins uitbreiding, samenwonen, werk dicht bij huis gevonden of omdat je juist lange afstanden moet rijden
- lagere hypotheek omdat je een financiële commitment hebt gedaan
- geen schadevrijejaren opbouwen
- extra moeten betalen als je een jonge rijder bent

en vast nog meer

[ Bericht 34% gewijzigd door Cerveza33 op 28-09-2021 14:17:45 ]
pi_201552187
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 14:11 schreef Cerveza33 het volgende:
een 15k commitment voor een boodschappenwagentje _O-
Dan zou ik nog eerder een occasion van dezelfde grootte voor 3k kopen. Zelfs met een fikse beurt bij je volgende 4 APK's ben je dan nog een stuk goedkoper uit.
  dinsdag 28 september 2021 @ 14:52:07 #9
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_201552200
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 14:11 schreef Cerveza33 het volgende:

- geen schadevrijejaren opbouwen
Waarom niet?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 28 september 2021 @ 17:28:53 #10
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_201553959
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 september 2021 12:59 schreef Scooteraar het volgende:
En daarbij: wat kan ik beter doen?

- Een jonge auto uit 2017 met 30.000KM op de teller
- Een oudere auto uit 2014 met 11.000 KM op de teller

Iemand advies? :)
Die auto uit 2014 heeft dan gemiddeld amper 1500 kilometer per jaar gereden. Zeker van een oud vrouwtje geweest. Vertrouw je die teller? :')
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_201554086
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 14:11 schreef Cerveza33 het volgende:
een 15k commitment voor een boodschappenwagentje _O-

+ verstopte kosten

- Ieder spikkeltje schade geval 500euro per geval (na 5 jaar zitten er best wat krassen op een auto)
- Lekke band, eigen risico
- meer dan 20k/jaar rijden is fors duur
- contract afbreken omdat die boodschappenkar te klein is geworden voor je gezins uitbreiding, samenwonen, werk dicht bij huis gevonden of omdat je juist lange afstanden moet rijden
- lagere hypotheek omdat je een financiële commitment hebt gedaan
- geen schadevrijejaren opbouwen
- extra moeten betalen als je een jonge rijder bent

en vast nog meer
Schade is bij Opel ¤150 per geval, echter zijn daar maatstaven voor met foto's
Een deukje kleiner dan een euro kost niets. Sleutelschade en lichte krassen vallen onder de categorie normale gebruiksschade na 5 jaar.

Alle niet verhaalbare schade kost je je eigen risico van max 150 euro.
Let wel. Als je je auto zelf total los rijd betaal je 150 euro en krijg je een nieuwe.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_201554099
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 14:52 schreef daNpy het volgende:

[..]
Waarom niet?
Onzin, je kunt gewoon een verklaring krijgen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_201554156
Voor 5000 koop je een knappe Swift of Yaris die je over 2 jaar weer voor bijna dezelfde prijs kunt verkopen.

Goedkoper autorijden kan niet.
pi_201554179
Na 2 private leases en 6 jaar verder is het naar mijn mening weggegooid geld en kan je beter een auto zelf kopen. Beetje onderzoek doen naar verkopers en gerenommeerde bedrijven uitzoeken. Dealertjes zou ik ver van weg blijven.
pi_201565958
Ik heb ook een Private Lease en ik vind het in tegenstelling tot het gros van de mensen hier eigenlijk dikke prima. Het enige nadeel vind ik de kilometerbeperking. Ik had een contract voor 15k per jaar afgesloten, maar heb dat tussentijds moeten ophogen naar 25k. Toen moest ik dat met terugwerkende kracht betalen dus kreeg ik factuur van 1.5k ofzo voor die contractaanpassing.

Maar als puntje bij paaltje komt: ik betaal nu 370 euro per maand en dat is een bedrag dat ik ook wel kwijt was aan afschrijving, onderhoud ed toen ik nog een eigen wagen had. Echter was dat een tweedehands van 15 jaar oud (toen ik hem weg deed voor die private lease) en nu rij ik voor dus hetzelfde bedrag in een splinternieuwe auto die ik zelf heb samen kunnen stellen (hoewel ie inmiddels bijna 4 jaar oud is). En het belangrijkste: de 17k die die Picanto die ik nu rij nieuw gekost zou hebben heb ik niet hoeven uitgeven dus al dat geld staat nog op mijn rekening.

Het contract is nu dus bijna afgelopen maar ik weet al vrijwel zeker dat mijn volgende weer een Private Lease wordt.
  Moderator woensdag 29 september 2021 @ 16:26:03 #16
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_201566446
quote:
1s.gif Op woensdag 29 september 2021 15:39 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik heb ook een Private Lease en ik vind het in tegenstelling tot het gros van de mensen hier eigenlijk dikke prima. Het enige nadeel vind ik de kilometerbeperking. Ik had een contract voor 15k per jaar afgesloten, maar heb dat tussentijds moeten ophogen naar 25k. Toen moest ik dat met terugwerkende kracht betalen dus kreeg ik factuur van 1.5k ofzo voor die contractaanpassing.

Maar als puntje bij paaltje komt: ik betaal nu 370 euro per maand en dat is een bedrag dat ik ook wel kwijt was aan afschrijving, onderhoud ed toen ik nog een eigen wagen had. Echter was dat een tweedehands van 15 jaar oud (toen ik hem weg deed voor die private lease) en nu rij ik voor dus hetzelfde bedrag in een splinternieuwe auto die ik zelf heb samen kunnen stellen (hoewel ie inmiddels bijna 4 jaar oud is). En het belangrijkste: de 17k die die Picanto die ik nu rij nieuw gekost zou hebben heb ik niet hoeven uitgeven dus al dat geld staat nog op mijn rekening.

Het contract is nu dus bijna afgelopen maar ik weet al vrijwel zeker dat mijn volgende weer een Private Lease wordt.
370e per maand betalen voor een Picanto.

Ok....

Tis een keuze I guess.

Maar goed, even hierop ingaand: En het belangrijkste: de 17k die die Picanto die ik nu rij nieuw gekost zou hebben heb ik niet hoeven uitgeven dus al dat geld staat nog op mijn rekening.

Kan je het wel echt zo berekenen? :wtf: Je geeft aan dat de auto 4 jaar oud is inmiddels dus mag ik dan concluderen dat jouw contract al 4 jaar loopt? En totale looptijd is dan wat, 5 jaar denk ik?

Moet je even het volgende realiseren. Stel je had die Picanto nieuw gekocht voor 17K en je zou hem vandaag verkopen. Dan zou je er nog best een prima bedrag voor krijgen, zeker als ie leuk in de opties zit. Als ik zo kijk naar een model uit 2017 dan zou je minimaal 8K moeten kunnen vangen (of nog iets meer als je een goeie verkoper bent)

Dan hebben we dus 17 - 8 = 9K wat je hebt uitgegeven. Natuurlijk komt je verzekering/mrb en onderhoud over die 4 jaar er ook bij, maar besef wel dat je een gloednieuwe auto rijdt die nog vol in de garantie zit. Hoeveel heftig duur onderhoud zal je hebben in die 4 jaar? Weinig schokkends lijkt mij. En mocht er wel iets heftigs opeens kapot gaan dan is er grote kans dat dat niet zo hoort en je het dus onder garantie gefixed krijgt.
Tot slot zal de mrb en verzekering voor zo'n licht en zuinig autootje laag zijn, zeker als je wat ouder bent en niet pas net een maand je rijbewijs hebt (waar ik in dit scenario even vanuit ga).

Dan nu ff de rekensom betreft je lease contract. Je mag 370e per maand neerleggen en dat voor vijf jaar lang....
Dan kom je na die vijf jaar op op totaalbedrag (au...) van 22.200 euro.
Oh en je hebt je km's ook moeten verhogen schreef je , toch? En dat was ook ff een extra rekening van 1500e. Dus dan komen we op een totaal van 23.700 eurootjes. Ka-ching! ^O^

Dat, versus een uiteindelijk bedrag van 9K wat je had uitgegeven aan de aanschaf minus het geld wat je terug vangt na verkoop van de auto.
Nu ga je mij niet wijsmaken dat je in geval van aanschaf inclusief onderhoud, en mrb/verzekering op een zelfde monsterbedrag van 23.700 euro was gekomen.... :N

Maar goed, zoals ik zei, private lease is een keuze :)
pi_201566478
quote:
1s.gif Op woensdag 29 september 2021 15:39 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik heb ook een Private Lease en ik vind het in tegenstelling tot het gros van de mensen hier eigenlijk dikke prima. Het enige nadeel vind ik de kilometerbeperking. Ik had een contract voor 15k per jaar afgesloten, maar heb dat tussentijds moeten ophogen naar 25k. Toen moest ik dat met terugwerkende kracht betalen dus kreeg ik factuur van 1.5k ofzo voor die contractaanpassing.

Maar als puntje bij paaltje komt: ik betaal nu 370 euro per maand en dat is een bedrag dat ik ook wel kwijt was aan afschrijving, onderhoud ed toen ik nog een eigen wagen had. Echter was dat een tweedehands van 15 jaar oud (toen ik hem weg deed voor die private lease) en nu rij ik voor dus hetzelfde bedrag in een splinternieuwe auto die ik zelf heb samen kunnen stellen (hoewel ie inmiddels bijna 4 jaar oud is). En het belangrijkste: de 17k die die Picanto die ik nu rij nieuw gekost zou hebben heb ik niet hoeven uitgeven dus al dat geld staat nog op mijn rekening.

Het contract is nu dus bijna afgelopen maar ik weet al vrijwel zeker dat mijn volgende weer een Private Lease wordt.
Hier ook tevreden met Private lease. Zeker met de onzekerheid op de automarkt in de komende jaren vond ik het wel prima om over 4 jaar weer opnieuw te kunnen bekijken hoe de markt er voor staat. Dan is er altijd nog de keuze om te verlengen, over te kopen of voor een nieuwe PL te gaan. Qua kosten vooraf een berekening gemaakt en de 270 euro die ik maandelijks voor mijn nieuwe Skoda Fabia betaal wijkt niet erg af van het bedrag wat ik maandelijks kwijt was aan mijn, bij aankoop, 6 jaar oude occasion. En dan had ik echt geen pechauto.

Verder zie ik onderstaande vaak langs komen, als je een betrouwbare leverancier uitzoekt gewoon onzin.

quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 14:11 schreef Cerveza33 het volgende:
- Ieder spikkeltje schade geval 500euro per geval (na 5 jaar zitten er best wat krassen op een auto)
100 euro eigen risico per schade in mijn geval en er zit gewoon een handleiding bij waar een aantal voorbeelden zitten wat acceptabel is na 4 jaar leasen. Dus niet ieder spikkeltje wordt doorgerekend maar gebruikssporen zijn prima.
quote:
- Lekke band, eigen risico
En wie betaald een lekke band als je een eigen auto hebt? Overigens wordt hierbij naar het profiel gekeken, banden di

quote:
- meer dan 20k/jaar rijden is fors duur
Dat hangt van je contract af. Ik betaal 5 cent per kilometer extra boven de 10000 km. Als ik in een eigen auto extra ga rijden ben ik ook eerder aan beurten e.d. toe en gaat de afschrijving harder dus daar komt ook een meerprijs bij kijken. En natuurlijk is het verstandig om vooraf enigszins te bedenken hoeveel je zal gaan rijden, dat zou ik echter ook doen bij aanschaf van een auto omdat het ook beinvloed welke auto je zal kiezen. 30.000 in een picanto is misschien niet ideaal.

quote:
- contract afbreken omdat die boodschappenkar te klein is geworden voor je gezins uitbreiding, samenwonen, werk dicht bij huis gevonden of omdat je juist lange afstanden moet rijden
Vooraf goed nadenken over wat je nodig hebt is niet onverstandig inderdaad, eventueel alvast kijken wat een 1 of 2 jarig contract zou kosten, dan weet je wat je gaat betalen als je eerder van de auto af wilt. Een auto die je koopt schrijft ook veel harder af als je hem na korte tijd weer weg moet doen.

quote:
- lagere hypotheek omdat je een financiële commitment hebt gedaan
Als je binnen de looptijd een huis wil kopen is leasen niet de beste keus inderadad.
quote:
- geen schadevrijejaren opbouwen
Kan gewoon een verklaring krijgen aan het einde van het contract.

quote:
- extra moeten betalen als je een jonge rijder bent
Geen idee, niet tegengekomen bij het afsluiten, maar ik ben geen jonge rijder (Niet zo jong in elk geval). Overigens mag iedereen in de auto rijden en wordt daar niet naar gevraagd.

[ Bericht 0% gewijzigd door -0- op 29-09-2021 16:36:15 ]
pi_201568007
quote:
10s.gif Op woensdag 29 september 2021 16:26 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
370e per maand betalen voor een Picanto.

Ok....

Tis een keuze I guess.

Maar goed, even hierop ingaand: En het belangrijkste: de 17k die die Picanto die ik nu rij nieuw gekost zou hebben heb ik niet hoeven uitgeven dus al dat geld staat nog op mijn rekening.

Kan je het wel echt zo berekenen? :wtf: Je geeft aan dat de auto 4 jaar oud is inmiddels dus mag ik dan concluderen dat jouw contract al 4 jaar loopt? En totale looptijd is dan wat, 5 jaar denk ik?

Moet je even het volgende realiseren. Stel je had die Picanto nieuw gekocht voor 17K en je zou hem vandaag verkopen. Dan zou je er nog best een prima bedrag voor krijgen, zeker als ie leuk in de opties zit. Als ik zo kijk naar een model uit 2017 dan zou je minimaal 8K moeten kunnen vangen (of nog iets meer als je een goeie verkoper bent)

Dan hebben we dus 17 - 8 = 9K wat je hebt uitgegeven. Natuurlijk komt je verzekering/mrb en onderhoud over die 4 jaar er ook bij, maar besef wel dat je een gloednieuwe auto rijdt die nog vol in de garantie zit. Hoeveel heftig duur onderhoud zal je hebben in die 4 jaar? Weinig schokkends lijkt mij. En mocht er wel iets heftigs opeens kapot gaan dan is er grote kans dat dat niet zo hoort en je het dus onder garantie gefixed krijgt.
Tot slot zal de mrb en verzekering voor zo'n licht en zuinig autootje laag zijn, zeker als je wat ouder bent en niet pas net een maand je rijbewijs hebt (waar ik in dit scenario even vanuit ga).

Dan nu ff de rekensom betreft je lease contract. Je mag 370e per maand neerleggen en dat voor vijf jaar lang....
Dan kom je na die vijf jaar op op totaalbedrag (au...) van 22.200 euro.
Oh en je hebt je km's ook moeten verhogen schreef je , toch? En dat was ook ff een extra rekening van 1500e. Dus dan komen we op een totaal van 23.700 eurootjes. Ka-ching! ^O^

Dat, versus een uiteindelijk bedrag van 9K wat je had uitgegeven aan de aanschaf minus het geld wat je terug vangt na verkoop van de auto.
Nu ga je mij niet wijsmaken dat je in geval van aanschaf inclusief onderhoud, en mrb/verzekering op een zelfde monsterbedrag van 23.700 euro was gekomen.... :N

Maar goed, zoals ik zei, private lease is een keuze :)
Wel een vrijwel full-options Picanto :P en ik vind het best een prima wagen, ook al kom ik vanaf een Skoda Octavia met 235pk. Ben er al onder andere mee naar Kroatië op vakantie geweest, dat gaat gewoon prima.

Maar ik snap je punt hoor en ik snap ook zeker dat je niet voor private lease zou kiezen. Maar je berekening klopt al niet helemaal. Het contract dat ik in eerste instantie afsloot was voor minder kilometers en kostte dus ook een stuk minder. Het was eerst zo'n 300 euro, dus ik heb 3 jaar lang 70 euro per maand minder betaald. Dan kan je van die 23.700 euro dus al dik 2500,- afhalen. Natuurlijk is het nog steeds 4k meer dan de nieuwprijs, maar de wegenbelasting voor 5 jaar is al 1250 euro, een all-risk verzekering (die nu inclusief is) is 80 euro per maand (moet toegeven dat ik alleen de ANWB even snel gecheckt heb, verder niks) dus dan zit je al op nog eens 4800 extra en dan heb ik het onderhoud nog niet meegeteld.

Als je die 9k die je uit hebt gegeven (17k aankoop - 8k verloop uit jouw post) pakt en deze lasten erbij optelt zit je weliswaar onder het totaalbedrag van het private lease contract, maar dan heb je niet in ogenschouw genomen dat je die 9k weer bij moet leggen om een vergelijkbare auto terug te kopen en je die dus gedurende die 5 jaar opzij had moeten leggen. Wat betreft het rekeningsaldo (even los van andere dingen waar je voor spaart :z): als je de auto koopt, gaat je saldo naar 0 in maand 1, leg je 5 jaar lang elke maand een bedrag in zodat je na 60 maanden een bedrag van 9k hebt en vul je dat aan tot 17k met de verkoop van je auto. Ik had in maand 1 17k op mijn rekening, in maand 2 ook, in maand 3, maand 4, ...., maand 60 allemaal 17k. Dat vind ik toch fijner dan elke maand terug opbouwen.

Ik wil absoluut niet zeggen dat ik alle wijsheid in pacht heb of dat Private Lease de hemel is ofzo, maar ik denk dat het onder de streep allemaal niet zo heel veel uitmaakt eerlijk gezegd. Ik blijf blij met mijn keuze.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')