abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201546171
Drie jaar geleden ben ik op eigen kracht 25 kg afgevallen. Daarna lukte het 2 jaar om redelijk stabiel op gewicht te blijven. Maar door verschillende omstandigheden en vooral sinds vorig jaar Corona uitbrak zit inmiddels helaas de helft er weer aan ;(
Omdat ik niet alleen qua afvallen maar ook in het algemeen wel wat meer dingen in mijn leefstijl wil aanpakken, heeft de huisarts me doorverwezen voor een Gecombineerde Leefstijl Interventie ( GLI) bij een fysiotherapiepraktijk. Hier bieden ze het Coachen Op Leefstijl (COOL)-programma aan:

quote:
COOL Coachen Op Leefstijl

Kernwoorden:

Eén vaste leefstijlcoach
16 bijeenkomsten met jouw groep en de coach
8 individuele gesprekken met de coach over jouw eigen thema’s

In dit programma krijg je één begeleider nl. de leefstijlcoach. Je komt in een groep en samen behandel je allerlei onderwerpen op de grote hoofdthema’s Bewegen, Voeding, Slapen & Ontspannen en Gedrag. Naast 16 groepsbijeenkomsten, krijg je ook nog 8 individuele coachingsgesprekken. Je bent zelf in de regie en bepaalt dus ook zelf op welke thema’s jij extra aandacht wilt besteden.

De eerste 8 maanden:

1 x per maand een groepsbijeenkomst met elke keer een leefstijlthema.
4 individuele gesprekken met je coach om thema’s die voor jou belangrijk zijn, te bespreken.
De volgende 16 maanden:

1 x per 2 maanden een groepsbijeenkomst waarbij je verder verdiept op de leefstijlthema’s.
4 individuele gesprekken om persoonlijke onderwerpen te bespreken.
Wanneer kies je voor COOL?

Als je goed in staat bent om zelf de regie te nemen.
Als je het leuk vindt en nieuwsgierig genoeg bent om kennis aangereikt te krijgen over de onderwerpen Voeding, bewegen, slapen, ontspannen, stress en gedrag.
Vorige week dinsdag heb ik de intake gehad waarin werd uitgelegd wat het programma inhoud, werd er gevraagd naar mijn redenen voor de aanmelding/achtergrond en motivatie en zijn er wat dingen opgemeten zoals mijn gewicht, middelomtrek en vetpercentage.
Aanstaande vrijdag start de eerste groepsbijeenkomst. Bij dit programma is het niet zo dat je samen sport, dat moet je gewoon zelf daarnaast doen.

Ik heb onlangs al ergens anders een korte vitaliteitscursus gedaan van 6 weken waarin leefstijl aan bod kwam, maar het is toch wel fijn om wat langer begeleiding hierbij te krijgen, Dus ik ben heel benieuwd hoe het de komende 2 jaar gaat met het veranderen van mijn leefstijl. En of het nu blijvend lukt om te veranderen.

Ik ga het meemaken de komende tijd, maar ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die dit leefstijlprogramma volgen of gevolgd hebben en wat hun ervaringen zijn?
pi_201547378
Ik ben vooral benieuwd naar de 'verschillende omstandigheden' waarbij het weer mis is gegaan.

Waarom gedragen we ons alsof er een 'taboe' op de oorzaak van de terugval zou liggen? Zeker voor het empathie-aspect van dit topic zou het enorm schelen als je gewoon open en eerlijk over je situatie zou zijn. Het zou de kwaliteit van de reacties zeker ten goede kunnen komen.
pi_201548176
Ben je al van de snuif af?
pi_201548790
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 23:58 schreef r3gi3boy het volgende:
Ik ben vooral benieuwd naar de 'verschillende omstandigheden' waarbij het weer mis is gegaan.

Waarom gedragen we ons alsof er een 'taboe' op de oorzaak van de terugval zou liggen? Zeker voor het empathie-aspect van dit topic zou het enorm schelen als je gewoon open en eerlijk over je situatie zou zijn. Het zou de kwaliteit van de reacties zeker ten goede kunnen komen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 07:54 schreef CherryPies het volgende:
Ben je al van de snuif af?
Nou hier wordt meteen idd al een omstandigheid genoemd. Ik was echt zwaar verslaafd aan speed (en gebruikte daarnaast ook andere drugs) en ben daarvoor in behandeling nu. Door speedgebruik bleef ik op gewicht, nu ik gestopt ben weer wat aangekomen.

Maar ik heb ook sinds 1.5 jaar een relatie en samen met m'n vriend lekker gezellig snacken op de bank, uitgebreid eten, of vaak terrasjes pakken en uit eten. Sinds Corona en dat de sportschool en het zwembad dicht zitten weinig meer gesport omdat ik thuis de motivatie niet kon vinden. Had wel vorig jaar gymmatje en kettlebell besteld, maar amper gebruikt. Alleen wandelen heb ik wel veel gedaan.

Door Corona heb ik sowieso meer thuis gezeten en daardoor minder bewogen omdat ik normaal overal naartoe fiets. M'n vader is in januari overleden en die rouwverwerking is ook niet "gezond" gegaan, veel emotie-eten daarna maar ook terugval gehad in gebruiken.

En sowieso nu ik die speed niet meer neem heeft m'n lichaam nog wat in te halen aan voedingsstoffen die het heel lang gemist heeft.

Dus vandaar dat ik nu dus weer 12.5 kg ben aangekomen en ik sowieso wel wat hulp bij mijn hele leefstijl kan gebruiken. Want slaapritme en omgaan met stress en leren ontspannen valt ook nog heel wat winst te behalen ;)

En ik heb al Diabetes type1, vandaar dat ik nu al wel in aanmerking kwam voor dit programma terwijl mijn BMI nog wel onder de 30 zit.
Want voorwaarden zijn BMI 25-30 met (risico op) hart-en-vaatziekten, diabetes etc.
Of vanaf BMI 30 met of zonder die bijkomende aandoeningen.

[ Bericht 1% gewijzigd door _Hestia_ op 28-09-2021 09:29:51 ]
pi_201549099
Op je Instafoto van 11 september is niet af te lezen dat je clean bent :X
pi_201549147
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 09:54 schreef CherryPies het volgende:
Op je Instafoto van 11 september is niet af te lezen dat je clean bent :X
Ik heb af en toe nog wel eens een terugval ja. Afgelopen weekend niet maar 2 weekenden ervoor wel (coke) gebruikt idd. Afkicken is helaas niet zo makkelijk dat dat in 1x lukt en in mijn hoofd heb ik die knop ook nog niet 100% om kunnen zetten en ben ik nog erg ambivalent in tussen helemaal stoppen of leren gecontroleerd te gebruiken.

Maar ik heb geen zin om dit topic ook weer alleen over m'n verslaving te laten gaan. Ben benieuwd of mensen ervaring met dat leefstijlprogramma hebben en als ik het over mijn verslaving had willen hebben dan had ik daar wel een topic over geopend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')