Drie jaar geleden ben ik op eigen kracht 25 kg afgevallen. Daarna lukte het 2 jaar om redelijk stabiel op gewicht te blijven. Maar door verschillende omstandigheden en vooral sinds vorig jaar Corona uitbrak zit inmiddels helaas de helft er weer aan
Omdat ik niet alleen qua afvallen maar ook in het algemeen wel wat meer dingen in mijn leefstijl wil aanpakken, heeft de huisarts me doorverwezen voor een Gecombineerde Leefstijl Interventie ( GLI) bij een fysiotherapiepraktijk. Hier bieden ze het Coachen Op Leefstijl (COOL)-programma aan:
quote:
COOL Coachen Op Leefstijl
Kernwoorden:
Eén vaste leefstijlcoach
16 bijeenkomsten met jouw groep en de coach
8 individuele gesprekken met de coach over jouw eigen thema’s
In dit programma krijg je één begeleider nl. de leefstijlcoach. Je komt in een groep en samen behandel je allerlei onderwerpen op de grote hoofdthema’s Bewegen, Voeding, Slapen & Ontspannen en Gedrag. Naast 16 groepsbijeenkomsten, krijg je ook nog 8 individuele coachingsgesprekken. Je bent zelf in de regie en bepaalt dus ook zelf op welke thema’s jij extra aandacht wilt besteden.
De eerste 8 maanden:
1 x per maand een groepsbijeenkomst met elke keer een leefstijlthema.
4 individuele gesprekken met je coach om thema’s die voor jou belangrijk zijn, te bespreken.
De volgende 16 maanden:
1 x per 2 maanden een groepsbijeenkomst waarbij je verder verdiept op de leefstijlthema’s.
4 individuele gesprekken om persoonlijke onderwerpen te bespreken.
Wanneer kies je voor COOL?
Als je goed in staat bent om zelf de regie te nemen.
Als je het leuk vindt en nieuwsgierig genoeg bent om kennis aangereikt te krijgen over de onderwerpen Voeding, bewegen, slapen, ontspannen, stress en gedrag.
Vorige week dinsdag heb ik de intake gehad waarin werd uitgelegd wat het programma inhoud, werd er gevraagd naar mijn redenen voor de aanmelding/achtergrond en motivatie en zijn er wat dingen opgemeten zoals mijn gewicht, middelomtrek en vetpercentage.
Aanstaande vrijdag start de eerste groepsbijeenkomst. Bij dit programma is het niet zo dat je samen sport, dat moet je gewoon zelf daarnaast doen.
Ik heb onlangs al ergens anders een korte vitaliteitscursus gedaan van 6 weken waarin leefstijl aan bod kwam, maar het is toch wel fijn om wat langer begeleiding hierbij te krijgen, Dus ik ben heel benieuwd hoe het de komende 2 jaar gaat met het veranderen van mijn leefstijl. En of het nu blijvend lukt om te veranderen.
Ik ga het meemaken de komende tijd, maar ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die dit leefstijlprogramma volgen of gevolgd hebben en wat hun ervaringen zijn?