FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Geaccepteerde offerte annuleren
Cockwhalemaandag 27 september 2021 @ 19:17
Eind vorig jaar (2020) offerte gekregen voor kunststof kozijnen en dubbelglas. Vanwege drukte kon het pas in Q3 van 2021 uitgevoerd worden. Toch geaccepteerd want overal drukte.

Na niets te horen in Q3, zelf contact opgenomen en krijg doodleuk te horen dat het vanwege drukte/onderbezetting niet gaat lukken. MOGELIJK lukt het in Q2 2022, niet voor de winter van 2021 dus, maar ook geen enkele zekerheid betreft een datum waarop het wel uitgevoerd kan worden.

Nu wil ik (waarschijnlijk) de opdracht annuleren. Er is ook nog niet ingemeten, dus het lijkt mij dat ze nog niets besteld hebben gehaald qua materialen. Wat is mijn recht in deze? Kan de offerte ontbonden worden?
Kapt-Ruigbaardmaandag 27 september 2021 @ 19:30
Wat staat er in de algemene voorwaarden?
tuinkabouter5000maandag 27 september 2021 @ 19:38
Aangenomen dat je reeds pogingen hebt gedaan om nieuwe kozijnen geplaatst te krijgen:

Verkoper middels een schriftelijke ingebrekestelling een redelijke termijn geven om de afspraak alsnog na te komen. Doet hij dit niet, dan treed hij in verzuim en kun je de overeenkomst ontbinden.

Een redelijke termijn is arbitrair, maar doorgaans voldoet 2 weken. Omdat de markt krap is zou je er 3 weken van kunnen maken.
Stepperollermaandag 27 september 2021 @ 19:46
Gewoon bellen en vragen of je de opdracht kan ontbinden een optie? En bij akkoord nog even een mailtje er achteraan 'Met zoals zojuist telefonisch besproken'.

Verwacht niet dat ze hier een punt van gaan maken als ze omkomen in het werk en ze voor jouw klus nog geen kosten gemaakt hebben.
Petremaandag 27 september 2021 @ 20:32
Volgens mij is de termijn van plaatsing belangrijk genoeg om te ontbinden als ze dat niet nakomen.
Er zit wel enige speling in met overmacht en mogelijk bijzondere afspraken, maar mail ze eerst eens, daarna stel je ze in gebreke en daarna ontbind je.
Jahr00nmaandag 27 september 2021 @ 20:36
Redelijk bizar dat je dan pas in q3 contact legt om te kijken of alles nog volgens planning loopt
FlippingCoinmaandag 27 september 2021 @ 20:41
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 20:36 schreef Jahr00n het volgende:
Redelijk bizar dat je dan pas in q3 contact legt om te kijken of alles nog volgens planning loopt
Niet. :o
Cockwhalemaandag 27 september 2021 @ 22:54
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 20:36 schreef Jahr00n het volgende:
Redelijk bizar dat je dan pas in q3 contact legt om te kijken of alles nog volgens planning loopt
Ik heb ook wel wat beters te doen dan iedereen steeds achter de reet aan te zitten. Blijkbaar is het tegenwoordig normaal als bedrijven/aannemers hun afspraken niet nakomen zonder iets van zich te laten horen.
Cockwhalemaandag 27 september 2021 @ 22:55
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 19:30 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Wat staat er in de algemene voorwaarden?

Als die ergens terug te vinden waren, had ik ze erbij gepakt.
111210maandag 27 september 2021 @ 22:57
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 20:36 schreef Jahr00n het volgende:
Redelijk bizar dat je dan pas in q3 contact legt om te kijken of alles nog volgens planning loopt
Hoezo, heb hier met het plaatsen van een airco ook een half jaar op mn afspraak moeten wachten en heb pas een week voor plaatsing nog een keer na gebeld of alles nog op schema lag.
mscholmaandag 27 september 2021 @ 22:57
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 22:54 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Ik heb ook wel wat beters te doen dan iedereen steeds achter de reet aan te zitten. Blijkbaar is het tegenwoordig normaal als bedrijven/aannemers hun afspraken niet nakomen zonder iets van zich te laten horen.
euhh je hebt toch een afspraak ergens in Q3 (mag hopen een datum geprikt)?
zodra dat verloopt ga je bellen?
je zegt toch niet: ja kom maar ergens in Q3, zie jullie wel langskomen
Cockwhalemaandag 27 september 2021 @ 23:03
quote:
1s.gif Op maandag 27 september 2021 22:57 schreef mschol het volgende:

[..]
euhh je hebt toch een afspraak ergens in Q3 (mag hopen een datum geprikt)?
zodra dat verloopt ga je bellen?
je zegt toch niet: ja kom maar ergens in Q3, zie jullie wel langskomen
Ik heb in de laatste maand van Q3 contact opgenomen (ik begrijp het, dat leek in de OP niet het geval te zijn), waarna ik pas te horen kreeg dat er vertraging is. Zij zouden in Q3 contact opnemen voor de opmeting, waarna ie in diezelfde periode geplaatst zou worden.
NightDancertmaandag 27 september 2021 @ 23:23
quote:
1s.gif Op maandag 27 september 2021 22:57 schreef mschol het volgende:

[..]
euhh je hebt toch een afspraak ergens in Q3 (mag hopen een datum geprikt)?
Zo werkt dat niet helemaal. Wij hebben een dakkapel bestelt een te verwachten levertijd van X weken. Zodra de dakkapelboer z’n spullen binnen heeft kan hij pas een afspraak maken voor de daadwerkelijke levering. Gezien de vrij dramatische situatie mbt bouwmaterialen momenteel zou het mij niet verbazen dat die X weken niet gehaald worden.

Maar meer dan een jaar op kozijnen moeten wachten is wel het andere uiterste. Drukte/onderbezetting zou ik zelf niet accepteren, eventuele leverproblemen wel. Dan moeten ze hun shit maar beter plannen.
#ANONIEMdinsdag 28 september 2021 @ 00:05
Je belt e gewoon dat je er vanaf ziet omdat het niet binnen de termijn geleverd kon worden

Kun je heel juridisch gaan doen, maar kennelijk heeft het bedrijf ook geen interesse in jou voor nu, dus ben je met 1 telefoontje van de af.

Heb je die poging überhaupt al gedaan?

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 28-09-2021 00:06:16 ]
Fe2O3dinsdag 28 september 2021 @ 07:23
Lijkt me vrij simpel

Offerte is voor werkzaamheden in Q3, die gaan niet in Q3 gebeuren.

Nette brief, bedankt voor de offerte, bedankt voor het niet uitvoeren van de werkzaamheden. Ik ontbind hierbij de overeenkomst.
Cockwhaledinsdag 28 september 2021 @ 07:27
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 september 2021 00:05 schreef PS. het volgende:
Je belt e gewoon dat je er vanaf ziet omdat het niet binnen de termijn geleverd kon worden

Kun je heel juridisch gaan doen, maar kennelijk heeft het bedrijf ook geen interesse in jou voor nu, dus ben je met 1 telefoontje van de af.

Heb je die poging überhaupt al gedaan?
Ga ik doen zodra ik een beter alternatief heb voor de opdracht, aangezien het vrijwel overal eeuwen duurt voordat het uitgevoerd kan worden. Dat weet ik deze maand, of het alternatief snel(ler) geleverd kan worden. Maar ik wilde graag eerst mijn rechten in deze weten :)
Fe2O3dinsdag 28 september 2021 @ 07:57
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 07:27 schreef Cockwhale het volgende:
Maar ik wilde graag eerst mijn rechten in deze weten
Je rechten hangen af van de voorwaarden die bij die offerte zaten. Als je die niet deelt, of die er niet zijn, dan is het vrij simpel. Ze komen hun afspraken niet na, geven aan nog bijna 1 jaar nodig te hebben zelfs dat is reden genoeg om te ontbinden.

Staat er iets in van vertraging, wanprestatie oid dan wordt het al anders.
baskickdinsdag 28 september 2021 @ 08:54
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 22:55 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Als die ergens terug te vinden waren, had ik ze erbij gepakt.
Die zou je gekregen moeten hebben vóór (of uiterlijk bij) het sluiten van de overeenkomst. Zo niet, kunnen ze je er lastig aan houden.
TheoddDutchGuydinsdag 28 september 2021 @ 10:32
Hier moeten ze nog steeds een keuken komen plaatsen, dat had in maart moeten gebeuren.

Maandje terug “we bellen u binnenkort voor een afspraak”, yeh okay.

Dat word em dus niet.
nils7dinsdag 28 september 2021 @ 11:41
Voor wat het voor TS waard is:
Heb in de zomer nieuw glas moeten bestellen, binnen 4 weken stond dat er in.
Oke is niet incl. kozijnen maar kan me niet voorstellen dat kozijnen 9 maanden moeten duren (zonder ingemeten te hebben).
Pap89dinsdag 28 september 2021 @ 12:15
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 11:41 schreef nils7 het volgende:
Voor wat het voor TS waard is:
Heb in de zomer nieuw glas moeten bestellen, binnen 4 weken stond dat er in.
Oke is niet incl. kozijnen maar kan me niet voorstellen dat kozijnen 9 maanden moeten duren (zonder ingemeten te hebben).
Kozijnen duren momenteel serieus lang momenteel
icecreamfarmer_NLdinsdag 28 september 2021 @ 14:01
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 11:41 schreef nils7 het volgende:
Voor wat het voor TS waard is:
Heb in de zomer nieuw glas moeten bestellen, binnen 4 weken stond dat er in.
Oke is niet incl. kozijnen maar kan me niet voorstellen dat kozijnen 9 maanden moeten duren (zonder ingemeten te hebben).
Tegenwoordig wel. Overigens is het maar de vraag of je wil ontbinden. De prijzen van kozijnen (en andere bouwmaterialen) gaan door het dak momenteel.
nils7dinsdag 28 september 2021 @ 14:04
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 14:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Tegenwoordig wel. Overigens is het maar de vraag of je wil ontbinden. De prijzen van kozijnen (en andere bouwmaterialen) gaan door het dak momenteel.
Ze zijn nog niet eens ingemeten lees ik dus in hoeverre is er al besteld?
icecreamfarmer_NLdinsdag 28 september 2021 @ 14:11
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 14:04 schreef nils7 het volgende:

[..]
Ze zijn nog niet eens ingemeten lees ik dus in hoeverre is er al besteld?
Oh serieus. Hoe kan er dan een offerte opgesteld worden?
nils7dinsdag 28 september 2021 @ 14:14
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 14:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Oh serieus. Hoe kan er dan een offerte opgesteld worden?
Uit de losse pols wat meten voor een offerte of echt inmeten zodat het juiste geplaatst kan worden (en ook past) zou een optie kunnen zijn natuurlijk waardoor er al wel een offerte is maar nog niet exact is ingemeten.

Maar als daarna de besteltijd, waarvan ik hierboven lees dat die toch al lang is, pas in gaat....
Halcondinsdag 28 september 2021 @ 16:39
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 september 2021 00:05 schreef PS. het volgende:
Je belt e gewoon dat je er vanaf ziet omdat het niet binnen de termijn geleverd kon worden

Kun je heel juridisch gaan doen, maar kennelijk heeft het bedrijf ook geen interesse in jou voor nu, dus ben je met 1 telefoontje van de af.

Heb je die poging überhaupt al gedaan?
Ik zou het ze daarna wel laten bevestigen.
noutiewoensdag 29 september 2021 @ 09:37
Ik zou geen oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt.

Vraag maar eens een offerte op bij een concurrent. Dat kan zomaar slechter zijn dan wat je nu hebt qua prijs en levertijd. Als je wat beters hebt, annuleren.
Twintigdonderdag 30 september 2021 @ 09:45
Dit zijn je rechten

Zie bron :)

Bron: https://www.juridischloke(...)ekomen-overeenkomst/

1. Kijk of overleg of er een oplossing mogelijk is
2. Stuur een ingebrekestelling
3. Ontbind de overeenkomst