Als je kijkt naar de bouw van de RB en de Mercedes dan zijn alleen de stratencircuits echt in het voordeel van RedBull, omdat de auto een stuk korter is en beter kan manoeuvreren door de korte bochten. Maar zelfs op Monaco zag je dat Mercedes op het rechte stuk enorm veel tijd goed maakte op de RB. Alleen is motorvermogen daar gewoon minder belangrijk omdat je die winst easy verliest in de bochten.
De Mercedes heeft nog altijd een bak meer PK's en dat is op vrijwel elke baan te zien en een enorm voordeel. RB weet daar voor te compenseren met aero, maar dat is altijd een mixed bag aan compromissen waardoor de auto gewoon lastiger te besturen is. Dat verzin ik niet, dat kun je gewoon zien aan het bochtengedrag en aan het commentaar van Perez op de wagen.
Als de RB in Oostenrijk echt zo enorm in het voordeel was, dan was Perez geen 4e en 8e geworden. Het narratief klopt gewoon niet, maar we willen allemaal zo graag dat het een gelijke strijd is en dat we naar de 100 meter sprint zitten te kijken waarin iedereen gelijke middelen heeft, zodat we er een eerlijke strijd van kunnen maken.
Ik geloof er niets van. Op vrijwel alle banen ben je met een Mercedes motor gewoon beter af. Alles wat je op de meeste banen doet om te compenseren voor minder motorvermogen is het sluiten van een compromis tussen o.a. bochtensnelheid, rechtelijnsnelheid, bandenslijtage en acceleratievermogen. Deels zit dat in het ontwerp van de auto, maar voor een minimaal zo groot deel in de afstelling en keuzes van de coureur om sommige negatieve effecten maar te nemen en daar omheen te rijden.
Met name op dat laatste vlak is Verstappen gewoon een hele sterke coureur. Daarom kon hij zonder de helft van zijn aero-pakket nog 9e worden op Hongarije. Een ander had zijn auto tegen een muur gezet of was überhaupt niet meer van start gegaan.
En juist om al die redenen is de hele discussie over wie de beste auto heeft en wie de beste coureur eigenlijk overbodig. Het gaat om de combinatie van die twee. En dan zie je dat de combinatie Verstappen-RB gewoon het hele seizoen al veel beter is dan de combinatie Hamilton-Mercedes en dat het gewoon botte pech is dat Verstappen niet 70+ punten voor staat en het notabene Hamilton is die profiteert van gecrash bij Mercedes.