abonnement Unibet Coolblue
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 28 september 2021 @ 22:22:58 #101
74056 crew  ToT
pi_201558447
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 22:18 schreef SecretPass het volgende:

[..]
Dat zie je niet alleen in de "spirituele wereld" dat mensen menen de waarheid te kennen, ook daarbuiten, zoals veel atheïsten hier, menen de waarheid te kennen. Het is een ego ding, en geen mens is gevrijwaard van het hebben van een.
Atheïsten kijken naar de wetenschap. Naar wat aantoonbaar is.
Da's wat anders dan je wijsheid uit een oud boekje te halen wat een samenraapsel is van oude volksverhalen uit primitieve tijden waarin men amper begreep hoe je een schaap moest neuken, laat staan wat een vulkaan is.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 28 september 2021 @ 22:24:42 #102
74056 crew  ToT
pi_201558465
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 22:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Atheisten menen niet de waarheid te kennen, atheisten willen objectief, verifieerbaar bewijs zien.
  dinsdag 28 september 2021 @ 22:25:16 #103
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_201558472
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 22:20 schreef ToT het volgende:

[..]
Vroeger dacht ik ook dat ik eeuwig wilde leven, maar over 5,5 miljard jaar zal onze zon opgebrand zijn en slokt-ie de aarde op. In de loop der vele miljarden daarna gaan de bestaande zonnen supernova, of storten ineen. Van de materie van de zonnen die supernova gaan, zullen er her en der nog een paar zonnetjes gevormd kunnen worden en misschien als die supernova gaan daarna nog een paar, maar dat wordt steeds minder en minder.
Over 10100 jaar (dus 10 met 100 nullen) scheurt het universum in The Big Rip uit elkaar en hopelijk ontstaat daarna een laatste, laag-energetische heelal waar nog wat zonnen en planeten gevormd kunnen worden die uiteindelijk ook zullen verdwijnen, en daarna is er niets meer.

En dan sta je nog steeds aan het uiterst prille begin van je oneindige bestaan in het hiernamaals.

Tegen die tijd weet je niets meer van je pakweg 80-jarige bestaan op de aardbol die je ook allang vergeten bent. En dan heb je dus nog de rest van de eeuwigheid te gaan met je bestaan.
Simone de Beauvoir heeft daar een mooi boek over geschreven,
Tous les hommes sont mortels (Ned. vert.: 1962; Niemand is onsterfelijk; door: Jan Hardenberg en 1982; Alle mensen zijn sterfelijk; door: Greetje van den Bergh)
  dinsdag 28 september 2021 @ 22:27:28 #104
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_201558491
Tja, als ik lees wat religieuze mensen mensen menen wat atheïsme is, of evolutie, dan verbaasd mij het niet dat ze religieus zijn.
pi_201558617
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 22:20 schreef ToT het volgende:

[..]
Vroeger dacht ik ook dat ik eeuwig wilde leven, maar over 5,5 miljard jaar zal onze zon opgebrand zijn en slokt-ie de aarde op. In de loop der vele miljarden daarna gaan de bestaande zonnen supernova, of storten ineen. Van de materie van de zonnen die supernova gaan, zullen er her en der nog een paar zonnetjes gevormd kunnen worden en misschien als die supernova gaan daarna nog een paar, maar dat wordt steeds minder en minder.
Over 10100 jaar (dus 10 met 100 nullen) scheurt het universum in The Big Rip uit elkaar en hopelijk ontstaat daarna een laatste, laag-energetische heelal waar nog wat zonnen en planeten gevormd kunnen worden die uiteindelijk ook zullen verdwijnen, en daarna is er niets meer.

En dan sta je nog steeds aan het uiterst prille begin van je oneindige bestaan in het hiernamaals.

Tegen die tijd weet je niets meer van je pakweg 80-jarige bestaan op de aardbol die je ook allang vergeten bent. En dan heb je dus nog de rest van de eeuwigheid te gaan met je bestaan.
"Weet je wat beter is? Helemaal geen bestaan natuurlijk! Ik heb het goed, en ik hou van het leven, maar ik vind de dood wel helemaal prima''

Toedeloe, ons instinct zegt overleven. We hebben de wil tot leven. Deze samenleving houdt zichzelf voor de gek.
pi_201558832
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 22:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Maar jij kent natuurlijk de echte waarheid in je confirmation bubble, je fabeltjesfuik.
Mijn religie richt zich 100% op het bewustzijn, en dat is het enige waar je echt zeker van bent. Dat is zeker geen fabeltjesfuik of confirmation bubble. Niks kan er aan komen, niks kan het kapot maken.
pi_201559195
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 22:07 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Niet alles is te ontrafelen, niet alles is rationeel te verklaren. Dit feit was mij als kind al bekend en heeft me nooit verlaten. Ik vind het lastig te begrijpen hoe je alles verklaarbaar denkt te maken.

En ten tweede is je spiritualiteit niet afhankelijk van de Bijbel. Dat spirituele zit natuurlijk "ahum" in het diepste van je wezen dus je vindt wel een alternatief om jezelf spiritueel te bevredigen.
waarom zou niet alles te onrafelen zijn? we zijn als mensheid tegenwoording constant bezig dingen te ontrafelen, en dat gaat uitstekend. ik heb wel vertrouwen in wetenschap.
de dingen die we nu niet weten, daar heb ik dan verder vrede mee, dat we het gewoon nog niet weten.

een mooi voorbeeld is wel zen boeddhisme. dat heeft geen god of theorie, alleen lichamelijke en geestelijke oefening. en zij streven hetzelfde na als andere religies, die al die verlichting en goddelijke ervaringen aan een god toeschrijven.
pi_201559197
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 22:07 schreef ToT het volgende:

[..]
Ja je kunt subjectief wel denken dat auto's rijden door eenhoorns die onder de motorkap zitten, maar dat maakt het nog niet de werkelijkheid.

Het is grappig om in een fantasiewereld te leven, maar met feiten aan te tonen en dingen te analyseren en er verifieerbare theorieën over te maken kom je serieus echt veel verder.
Anders hadden we nog steeds naakt rond kampvuren zitten dansen om Thor te vragen een keer te stoppen met die klote blikseminslagen enzo.
Van Thor krijg je een mjölnir waarmee je de ijsreuzen kunt verslaan. (gewoonten waar je slaafs aan bent)
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_201559430
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 22:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Atheisten menen niet de waarheid te kennen, atheisten willen objectief, verifieerbaar bewijs zien.
Dat menen ze wel. Ze beweren dat er geen god is (waarvoor er geen objectief verifieerbaar bewijs bestaat) en dat het heelal/leven door toeval en evolutie tot stand is gekomen (waarvoor er geen objectief verifieerbaar bewijs bestaat) en dat religie een sprookje is (waarvoor er geen objectief verifieerbaar bewijs bestaat),.... Als het atheïsme onomstotelijk bewezen zou zijn zouden ze niet een paar procent vormen op aarde. Zelfs in het rijke Westen is de meerderheid gelovig, als ze zich niet religieus noemen gelooft een groot deel daarvan alsnog in 'iets' hogers.
pi_201559689
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 23:45 schreef SecretPass het volgende:

[..]
Dat menen ze wel.
Ik ben atheist. Ik meen dat niet. Lekkere binnenkomer altijd, zo'n stroman argument.
quote:
Ze beweren dat er geen god is (waarvoor er geen objectief verifieerbaar bewijs bestaat)
Er is mij alleen geen godsidee gepresenteerd dat mij kon overtuigen.
quote:
en dat het heelal/leven door toeval en evolutie tot stand is gekomen (waarvoor er geen objectief verifieerbaar bewijs bestaat)
Dat staat los van (a)theisme. Genoeg theisten die ook van het bewijs daarvoor overtuigd zijn.
quote:
en dat religie een sprookje is (waarvoor er geen objectief verifieerbaar bewijs bestaat),....
Verhalen, dat zeker. Sommige zijn fabels, anderen sprookjes. En heel soms zit er een klein stukje geschiedenis tussen, al dan niet totaal verkracht.
quote:
Als het atheïsme onomstotelijk bewezen zou zijn zouden ze niet een paar procent vormen op aarde. Zelfs in het rijke Westen is de meerderheid gelovig, als ze zich niet religieus noemen gelooft een groot deel daarvan alsnog in 'iets' hogers.
Drogreden. Ooit dacht ook de meerderheid dat we elke dag een maagd moesten afmaken omdat anders de zon niet meer op kwam. Bovendien schijnt in Nederland de meerderheid ongelovig te zijn, al heb ik geen idee hoe betrouwbaar dat onderzoek is.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 29 september 2021 @ 07:50:25 #111
74056 crew  ToT
pi_201560261
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 22:35 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
"Weet je wat beter is? Helemaal geen bestaan natuurlijk! Ik heb het goed, en ik hou van het leven, maar ik vind de dood wel helemaal prima''

Toedeloe, ons instinct zegt overleven. We hebben de wil tot leven. Deze samenleving houdt zichzelf voor de gek.
Dieren hebben een overlevingsinstinct om zich te reproduceren en te zorgen dat hun nakomelingen opgroeien zodat ook zij zich kunnen voortplanten. Veel ouderen willen hun (achter)kleinkinderen zo lang mogelijk zien opgroeien, maar velen vinden het op een gegeven moment ook wel welletjes geweest en willen vredig heengaan. Voltooid leven enzo.

Natuurlijk is het idee van dat als je lichaam het niet meer doet jij als persoon ook niet meer bestaat best wel eng, maar het is gewoon niet logisch dat een zaadcelletje een eicelletje bevrucht en dat daarmee een eeuwig levende ziel ontstaat die na het vergaan van het fysieke lichaam ergens in één of andere dimensie tot het einde der tijden lekker vrolijk zal blijven wezen bij een mythologisch wezen dat dit universum geschapen heeft.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 29 september 2021 @ 07:51:40 #112
74056 crew  ToT
pi_201560275
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 23:45 schreef SecretPass het volgende:
ctief verifieerbaar bewijs bestaat),.... Als het atheïsme onomstotelijk bewezen zou zijn zouden ze niet een paar procent vorme
Zoals eerder gepost:


Ik verwerp de mogelijkheid van een soort spirituele wereld niet VOLKOMEN, maar het idee van een eeuwig bestaan is wel erg vreemd en het theoretisch bestaan van een godheid levert ook weer heel veel problemen en vragen op.
Je moet heel veel kennis overboord gooien om in de goden van allerlei oude boekjes te kunnen geloven en je moet je kritisch denken over conflcterende passages in die oude boeken ook uitschakelen.
Ja je kunt alles uit die oude boekjes wel symbolisch opvatten, maar dat is juist even niet waar dit topic over gaat, en dan nog: als alles in die oude boeken maar beeldspraak is, wat heb je er dan aan?

Mocht je toch wanhopig graag in een hiernamaals willen geloven, dan is het idee van een oerbron wel geinig; een godheid die een deel van zichzelf gematerialiseerd heeft waarin hij delen van zichzelf laat leven om van alles mee te kunnen maken; goede dingen en slechte dingen. Alles wat we elkaar aandoen, doen we dus in feite onszelf aan.
pi_201560920
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 23:45 schreef SecretPass het volgende:
Zelfs in het rijke Westen is de meerderheid gelovig
wil je hiermee beweren dat het bestaan van goden bewezen wordt doordat de meeste mensen erin geloven?

dat zoiets 'democratisch' bepaald wordt... als mensen erin geloven *poef* is het waar?

'verdwijnt' een bestaande God ook als er te weinig mensen in geloven en betekent dat niet dat dat er dus monotheistische goden bestaan, als zowel God, Allah als alle Hindoestaanse Goden allemaal bestaan enkel omdat mensen erin geloven?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 29 september 2021 @ 09:53:34 #114
74056 crew  ToT
pi_201561441
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 09:10 schreef RM-rf het volgende:

[..]
wil je hiermee beweren dat het bestaan van goden bewezen wordt doordat de meeste mensen erin geloven?

dat zoiets 'democratisch' bepaald wordt... als mensen erin geloven *poef* is het waar?

'verdwijnt' een bestaande God ook als er te weinig mensen in geloven en betekent dat niet dat dat er dus monotheistische goden bestaan, als zowel God, Allah als alle Hindoestaanse Goden allemaal bestaan enkel omdat mensen erin geloven?
In New Age stromingen werkt het deels wel zo; hetgeen waar veel mensen in geloven, krijgt de kracht van dat geloof, maar die kracht verdwijnt niet door de tijd heen. Je kunt bijvoorbeeld nog steeds Horus of Zeus om hulp vragen in rituelen enzo.

Maar ik denk dat hij meer bedoelt van dat de meerderheid in een soort van god gelooft en dat slechts een minderheid in bewijsbare feiten gelooft, dus moeten die wetenschapsaanhangers het wel fout hebben, want een overgrote meerderheid kan het onmogelijk fout hebben.
Ehhh....waarom doen we ook niet meer aan heksenverbrandingen en aderlatingen en dergelijke?
  woensdag 29 september 2021 @ 09:58:16 #115
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_201561536
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 22:22 schreef ToT het volgende:

[..]
Atheïsten kijken naar de wetenschap. Naar wat aantoonbaar is.
Da's wat anders dan je wijsheid uit een oud boekje te halen wat een samenraapsel is van oude volksverhalen uit primitieve tijden waarin men amper begreep hoe je een schaap moest neuken, laat staan wat een vulkaan is.
Dacht dat atheïsme enkel met niet geloven in een godsbeeld te maken had. Vind het wat bout om te stellen dat atheïsme gelijk staat aan naar wetenschap kijken.
Gelovig of atheïstisch, beide zegt weinig over hoe men tegenover wetenschap staat.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_201561553
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 15:56 schreef falling_away het volgende:
Vergeet niet de Boom des Levens.. nadat Adam en Eva van de eerste boom gegeten hadden (die van kennis van goed en kwaad) moesten ze snel verbannen worden uit de tuin van Eden omdat ze anders nog van die boom des levens zouden kunnen snoepen waardoor ze alsnog voor eeuwig zouden leven (Genesis 3:22) :')
Waarom is er geen 'Indiana Jones and the Tree of Life'? Die boom die eeuwig leven geeft moet zelf toch ook eeuwig kunnen leven , moet er nog ergens zijn, waarom vinden we die niet
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 29 september 2021 @ 10:02:42 #117
74056 crew  ToT
pi_201561600
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 09:58 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]
Dacht dat atheïsme enkel met niet geloven in een godsbeeld te maken had. Vind het wat bout om te stellen dat atheïsme gelijk staat aan naar wetenschap kijken.
Gelovig of atheïstisch, beide zegt weinig over hoe men tegenover wetenschap staat.
Heb je wel een punt in, maar atheïsten kijken in het algemeen wel meer vanuit de wetenschap naar het ontstaan van de aarde en het leven enzo. Niet dat er één of andere luchttovenaar een woordje zei waardoor er - POEF! - ineens een planeet was enzo.
  woensdag 29 september 2021 @ 10:03:42 #118
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201561613
Het wetenschappelijke proces leidt je naar atheïsme, en niet naar gelovig zijn. Moet de eerste atheïst die geen vertrouwen heeft in het wetenschappelijke proces nog tegenkomen in ieder geval.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_201561655
Zou het kunnen dat die boom daar stond om te kijken of Adam en Eva bestand waren tegen verleidingen.
Dus dat je de mogelijkheid houdt tot de keuze van het kwaad.
Veel Christenen geloven bv dat de dinosarusbotten die schijnbaar meer dan 65 miljoen jaar oud zijn, daar door de Schepper zijn neergelegd om ons mensen op de proef te stellen of "wij" zo standvastig zijn te blijven geloven in de ware leer van de Schepping.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_201561707
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 18:33 schreef Libertarisch het volgende:
@:ToT

Ja, er is iets dat spiritualiteit heet. Dat zit in onze natuur, de mens bestaat al 200000 jaar en mensachtigen nog langer. Tot en met homo erectus aan toe geloofden we in goden en geesten etc. Deze wereld is een onhoudbare uitzondering.
geloof is dan ook een emotionele / psychologische zaak en geen rationele. Als je je hele leven bang moet zijn voor ziekten / predators / klimaatrampen en dergelijke dan is het logisch dat (vrijwel) iedereen een spiritualiteit / geloof ontwikkelt om met die traumas om te gaan. Zo heeft de mens het 99,9% van al die millenia doorgebracht. Pas vrij recent zijn we zo welvarend, ontwikkeld en machtig geworden dat we de meeste van die bedreigingen de baas zijn geworden. Dus steeds minder mensen voelen nog de existentiële behoefte om hun lot aan goden of geesten te verbinden.

NB: hiermee wil ik niet zeggen dat iedereen die nu nog gelooft dat doet uit angst, er zijn nog meer factoren. Maar ik durf wel te beweren dat er ten diepste een existentiële reden zit achter het geloof van de moderne mens.


quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 21:28 schreef pokkerdepok het volgende:
de wereld is nog net zo prachtig en verwonderlijk als met een bijbel.
Ik zou zeggen nog veel prachtiger en wonderlijker. Wij weten nu veel meer over het universum dan de primitieve antieke volken die die verhalen voor het eerst op schreven. Dus wij kunnen onze creativiteit veel verder benutten. Om wat populaire voorbeelden te geven, de werelden van Harry Potter of Star Trek zijn veel interessanter en rijker dan antieke sagen. (die ook hun charme kunnen hebben)
En ook de wetenschappelijke ontdekkingen zijn adembenemend, bijvoorbeeld over sterrennevels of de microcosmos van de eencelligen

[ Bericht 13% gewijzigd door vaarsuvius op 29-09-2021 17:11:04 ]
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
pi_201561778
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 10:09 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]
geloof is dan ook een emotionele / psychologische zaak en geen rationele. Als je je hele leven bang moet zijn voor ziekten / predators / klimaatrampen en dergelijke dan is het logisch dat (vrijwel) iedereen een spiritualiteit / geloof ontwikkelt om met die traumas om te gaan. Zo heeft de mens het 99,9% van al die millenia doorgebracht. Pas vrij recent zijn we zo welvarend, ontwikkeld en machtig geworden dat we de meeste van die bedreigingen de baas zijn geworden. Dus steeds minder mensen voelen nog de existentiële behoefte om hun lot aan goden of geesten te verbinden.

NB: hiermee wil ik niet zeggen dat iedereen die nu nog gelooft dat doet uit angst, er zijn nog meer factoren. Maar ik durf wel te beweren dat er ten diepste een existentiële reden zit achter het geloof van de moderne mens.
Spirituele beleving geeft volgens mij een bepaalde kracht/drive...
Volgens mij hebben culturen (zonder contact met elkaar) altijd een zoektocht gehad naar een schepping oid.
Zie de film "The blue lagoon", of de analyse van Paaseiland-bewoners door Rutger Bregman.
Zou je kunstwerken als de Mattheuspassion of de Pieta van resp. Bach en Michelangelo kunnen maken zonder dat je een bepaalde religie koestert.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 29 september 2021 @ 10:23:39 #122
74056 crew  ToT
pi_201561858
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 10:15 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]
Spirituele beleving geeft volgens mij een bepaalde kracht/drive...
Volgens mij hebben culturen (zonder contact met elkaar) altijd een zoektocht gehad naar een schepping oid.
Zie de film "The blue lagoon", of de analyse van Paaseiland-bewoners door Rutger Bregman.
Zou je kunstwerken als de Mattheuspassion of de Pieta van resp. Bach en Michelangelo kunnen maken zonder dat je een bepaalde religie koestert.
Maar religie heeft ook veel ontwikkeling tegengehouden; zo was het eeuwenlang verboden te onderzoeken hoe een menselijk lichaam er van binnen uitzag en te zien hoe het werkte door lichamen van overledenen voor dit soort onderzoeken te gebruiken. En in het Midden-Oosten zie je vandaag de dag dat strengere religieuze overheersers veel dingen weer terugdraaien die onder modernere regeringen wel mogelijk waren. Het volk moet dom gehouden worden om het geloof niet in gevaar te brengen. Zalig zijn de armen van geest.
pi_201562315
Ik maak uit jullie stukjes op dat jullie niet weten wat spiritueel zijn betekent. Jullie zijn het kwijt. En de ultieme angst, de angst voor de dood, is netjes begraven en verzwegen. En dan een lekker veilig leven zodat het een ver van je bed show is. Maar de grootste angst is er nog wel hoor....
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 29 september 2021 @ 11:10:06 #124
74056 crew  ToT
pi_201562401
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 11:02 schreef Libertarisch het volgende:
Ik maak uit jullie stukjes op dat jullie niet weten wat spiritueel zijn betekent. Jullie zijn het kwijt. En de ultieme angst, de angst voor de dood, is netjes begraven en verzwegen. En dan een lekker veilig leven zodat het een ver van je bed show is. Maar de grootste angst is er nog wel hoor....
Mwah, ik was vroeger altijd bang voor de dood, maar heb het geaccepteerd.
Ik meende gisteravond hier juist gelezen te hebben dat jij degene was die bang was om na je dood in het niets te verdwijnen?

En aangezien wij zo dom zijn, kun je ff in Jip en Janneketaal uitleggen wat volgens jouw diepgaande kennis "spiritueel zijn" betekent?
pi_201562541
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 11:10 schreef ToT het volgende:

[..]
Mwah, ik was vroeger altijd bang voor de dood, maar heb het geaccepteerd.
Nee, dat is een leugen. Zodra je tijd dichterbij komt zul je alle medische hulp inschakelen om de dood uit te stellen. Je zult angst voelen waarvan je het bestaan niet af wist. En dit ga je dan verzwijgen zodat het niet bekend wordt hoe erg het is om dood te gaan.

quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 11:10 schreef ToT het volgende:

Ik meende gisteravond hier juist gelezen te hebben dat jij degene was die bang was om na je dood in het niets te verdwijnen?
Ik wil absoluut niet verdwijnen, en ik ga niet verdwijnen want ik geloof in God.

quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 11:10 schreef ToT het volgende:

En aangezien wij zo dom zijn, kun je ff in Jip en Janneketaal uitleggen wat volgens jouw diepgaande kennis "spiritueel zijn" betekent?
Spiritueel zijn is een ervaring. De Schrift is een moderne uitvinding, wij waren spiritueel lang voordat boeken bestonden. Het leven is totaal irrationeel en een ervaring. Wij zijn irrationele wezens, daar zou je wel achter komen als een vent achter je aan kwam met een knuppel omdat je aan zijn vrouw had gezeten.
pi_201562587
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 10:23 schreef ToT het volgende:

[..]
Maar religie heeft ook veel ontwikkeling tegengehouden; zo was het eeuwenlang verboden te onderzoeken hoe een menselijk lichaam er van binnen uitzag en te zien hoe het werkte door lichamen van overledenen voor dit soort onderzoeken te gebruiken. En in het Midden-Oosten zie je vandaag de dag dat strengere religieuze overheersers veel dingen weer terugdraaien die onder modernere regeringen wel mogelijk waren. Het volk moet dom gehouden worden om het geloof hun macht niet in gevaar te brengen. Zalig zijn de armen van geest.
Godsdienst is een instrument van macht.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 29 september 2021 @ 11:27:12 #127
74056 crew  ToT
pi_201562637
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 11:20 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, dat is een leugen. Zodra je tijd dichterbij komt zul je alle medische hulp inschakelen om de dood uit te stellen. Je zult angst voelen waarvan je het bestaan niet af wist. En dit ga je dan verzwijgen zodat het niet bekend wordt hoe erg het is om dood te gaan.
[..]
Ik wil absoluut niet verdwijnen, en ik ga niet verdwijnen want ik geloof in God.
[..]
Spiritueel zijn is een ervaring. De Schrift is een moderne uitvinding, wij waren spiritueel lang voordat boeken bestonden. Het leven is totaal irrationeel en een ervaring. Wij zijn irrationele wezens, daar zou je wel achter komen als een vent achter je aan kwam met een knuppel omdat je aan zijn vrouw had gezeten.
Natuurlijk wil ik mijn dood zo lang mogelijk uitstellen, maar ik hou me er lang niet meer zo mee bezig als vroeger.
Vroeger was ik er idd echt bang voor, maar angst is een slechte raadgever. Dan ga je uit wanhoop inderdaad op zoek naar sprookjes die je beloven dat je na je dood echt niet zult verdwijnen.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 29 september 2021 @ 11:27:37 #128
74056 crew  ToT
pi_201562643
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 11:23 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Godsdienst is een instrument van macht.
_O_ Juist!

:@ Maar ehhhh.....was jij niet christelijk? :?
pi_201562852
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 11:27 schreef ToT het volgende:

[..]
Natuurlijk wil ik mijn dood zo lang mogelijk uitstellen, maar ik hou me er lang niet meer zo mee bezig als vroeger.
Vroeger was ik er idd echt bang voor, maar angst is een slechte raadgever. Dan ga je uit wanhoop inderdaad op zoek naar sprookjes die je beloven dat je na je dood echt niet zult verdwijnen.
Waarom zou je je dood willen uitstellen dan? Er is toch niets mis mee? En je hebt natuurlijk geen recht van spreken met je veilige en feminiene leven.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 29 september 2021 @ 11:45:04 #130
74056 crew  ToT
pi_201562893
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 11:41 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Waarom zou je je dood willen uitstellen dan? Er is toch niets mis mee? En je hebt natuurlijk geen recht van spreken met je veilige en feminiene leven.
_O- Wat een aannames zeg! :D

Anyway, ik wil de dood juist uitstellen omdat dit het enige is wat ik heb. :) Ja, uiteindelijk is het natuurlijk nutteloos in het grote geheel, maar voor mijzelf betekent het natuurlijk echt wel wat. Zo ook het leven van mijn vrouw en ons zoontje. Ik wil sowieso niet dat hen iets overkomt; dat instinct zit nu eenmaal in het DNA van de meeste dieren.
pi_201562900
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 11:45 schreef ToT het volgende:

[..]
_O- Wat een aannames zeg! :D

Anyway, ik wil de dood juist uitstellen omdat dit het enige is wat ik heb. :) Ja, uiteindelijk is het natuurlijk nutteloos in het grote geheel, maar voor mijzelf betekent het natuurlijk echt wel wat. Zo ook het leven van mijn vrouw en ons zoontje. Ik wil sowieso niet dat hen iets overkomt; dat instinct zit nu eenmaal in het DNA van de meeste dieren.
Je komt er nog wel achter kut
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 29 september 2021 @ 11:55:01 #132
74056 crew  ToT
pi_201563027
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 11:45 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Je komt er nog wel achter kut
_O- Ja da's een beetje het argument waar gelovigen heel snel mee aankomen! :D
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 29 september 2021 @ 11:55:40 #133
74056 crew  ToT
pi_201563034
"Accepteer Jezus als je verlosser, anders zul je het berouwen als jouw tijd eenmaal komt!"
pi_201563114


[ Bericht 100% gewijzigd door noodgang op 29-09-2021 23:37:46 (Nee) ]
pi_201563208
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 12:02 schreef Libertarisch het volgende:
...
Het probleem in het westen is eerder te veel op het christendom geënt moraal dan te weinig

[ Bericht 19% gewijzigd door noodgang op 29-09-2021 23:38:15 ]
pi_201563252
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 11:41 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Waarom zou je je dood willen uitstellen dan? Er is toch niets mis mee? En je hebt natuurlijk geen recht van spreken met je veilige en feminiene leven.
waarom zou jij je dood willen uitstellen, als je geloofd in een leven na de dood?

en je andere post, wat is spiritualiteit dan precies?
pi_201563295
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 12:11 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
waarom zou jij je dood willen uitstellen, als je geloofd in een leven na de dood?
Ik wil nog eerst zo dicht mogelijk bij God komen en een zo verlicht mogelijke staat bereiken. En dan wil ik de dood op een natuurlijke wijze laten komen, ik wil mezelf niet om het leven brengen en ook voor mijn nabestaanden. Maar als de dood komt, dan accepteer ik hem.
pi_201563321
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 12:14 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik wil nog eerst zo dicht mogelijk bij God komen en een zo verlicht mogelijke staat bereiken. En dan wil ik de dood op een natuurlijke wijze laten komen, ik wil mezelf niet om het leven brengen en ook voor mijn nabestaanden. Maar als de dood komt, dan accepteer ik hem.
dan verschilen we nauwelijks, afgezien van dat dichter bij god komen
pi_201563357
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 12:16 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
dan verschilen we nauwelijks, afgezien van dat dichter bij god komen
Jij gaat voor het niets, jij gaat voor geen bewustzijn. Ik begrijp dat niet. Ik hou van het leven dus ik wil er meer van.
pi_201563417
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 12:14 schreef Libertarisch het volgende:
Ik wil nog eerst zo dicht mogelijk bij God komen en een zo verlicht mogelijke staat bereiken.
Dan kan je maar beter een paar van deze kopen..
pi_201563456
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 12:18 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Jij gaat voor het niets, jij gaat voor geen bewustzijn. Ik begrijp dat niet. Ik hou van het leven dus ik wil er meer van.
je snapt het niet nee.
ik ben me juist zeer bewust. en mijn ene, eindige leven is het enige wat ik heb, dus het is letterlijk het belangrijkste wat er is. ik denk juist dta het voor jou minder belangrijk is, aangezien je hiervan nog een eeuwig leven denkt te hebben.
pi_201563521
@pokkerdepok

Als het leven zo belangrijk voor je is neem je toch geen genoegen met circa 90 jaar en daarna niets meer? Ik vind het ongelooflijk dat deze mentaliteit de overhand heeft gekregen in ons land....
pi_201563548
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 12:31 schreef Libertarisch het volgende:
@:pokkerdepok

Als het leven zo belangrijk voor je is neem je toch geen genoegen met circa 90 jaar en daarna niets meer? Ik vind het ongelooflijk dat deze mentaliteit de overhand heeft gekregen in ons land....
Het maakt geen drol uit waar je genoegen mee neemt. Want dit is hoe het is. Je kan wel gaan lopen stampvoeten maar daar bereik je weinig mee.
Als je er echt geen genoegen mee neemt, doneer dan wat geld aan medische onderzoeken.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 29 september 2021 @ 13:05:35 #144
74056 crew  ToT
pi_201563895
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 12:02 schreef Libertarisch het volgende:
Deze onhoudbare kanker gaat snel genoeg weer voorbij en dan zullen er weer mannen zijn :') Die kut mietjes zijn de wereld aan het kapot maken.....
Ja je moet een echte vent zijn om bang voor de dood te zijn en richting een religie te vluchten! :Y
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 29 september 2021 @ 13:07:02 #145
74056 crew  ToT
pi_201563920
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 12:31 schreef Libertarisch het volgende:
@:pokkerdepok

Als het leven zo belangrijk voor je is neem je toch geen genoegen met circa 90 jaar en daarna niets meer? Ik vind het ongelooflijk dat deze mentaliteit de overhand heeft gekregen in ons land....
"Ik wil meer dan bestaat!" Nee, dat is een fijne mentaliteit! :')
pi_201563937
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 12:31 schreef Libertarisch het volgende:
@:pokkerdepok

Als het leven zo belangrijk voor je is neem je toch geen genoegen met circa 90 jaar en daarna niets meer? Ik vind het ongelooflijk dat deze mentaliteit de overhand heeft gekregen in ons land....
maar ik geloof nou eenmaal niet in meer. dus ik heb geen keus, het is gewoon een leven en dan klaar. ik kan dat uiteindelijk wel accepteren. en het maakt dit ene leven nog bijzonderder.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 29 september 2021 @ 13:22:30 #147
74056 crew  ToT
pi_201564150
Maar goed, als je niet in een god geloof, heb je een veilig en feminien leven en ben je tevens een mietje.
Wat is de achterliggende gedachte achter deze opvattingen?
Ja, niet in een wraaklustige, observerende god geloven die na je dood over je zieltje oordeelt kan "veilig" lijken, alsof je te laf bent die...."waarheid"....onder ogen te zien, maar dat is niet de reden waarom veel mensen niet in dat sprookjesfiguur geloven.
Atheïsten hebben gewoon absoluut geen reden om WÉL in zo'n monster te geloven. Wat is er in het leven onmogelijk verklaarbaar als je niet in zo'n wezen gelooft?

pi_201564160
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 11:20 schreef Libertarisch het volgende:
Ik wil absoluut niet verdwijnen, en ik ga niet verdwijnen want ik geloof in God.

Wat maakt het uit als je zou verdwijnen? Dan ben jij er toch niet meer om daar iets van te vinden, het erg te vinden en verschrikkelijk dat je er niet meer bent? :D Het idee te verdwijnen is precies dit: een idee. Alleen maar een idee, die je kan denken nu je nog leeft :)
Eens kijken
pi_201564186
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 13:23 schreef Maharski het volgende:

[..]
Wat maakt het uit als je zou verdwijnen? Dan ben jij er toch niet meer om daar iets van te vinden, het erg te vinden en verschrikkelijk dat je er niet meer bent? :D Het idee te verdwijnen is precies dit: een idee. Alleen maar een idee, die je kan denken nu je nog leeft :)
De angst voor de dood is de diepste angst die er is. Het is de angst der angsten, en dat komt omdat je koste wat kost wilt overleven. Maar als je daar nooit mee bent geconfronteerd heb je geen recht van spreken. Als je leven helemaal veilig is kun je die angst begraven hebben en denken dat hij niet bestaat.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 29 september 2021 @ 13:30:14 #150
74056 crew  ToT
pi_201564238
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 13:26 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
De angst voor de dood is de diepste angst die er is. Het is de angst der angsten, en dat komt omdat je koste wat kost wilt overleven. Maar als je daar nooit mee bent geconfronteerd heb je geen recht van spreken. Als je leven helemaal veilig is kun je die angst begraven hebben en denken dat hij niet bestaat.
Ik heb een hartstilstand gehad. Ik ben in die tunnel van licht geweest en het was echt een zalig gevoel, van m'n hersenen die iets probeerden te maken van wat ze op dat moment meemaakten.
pi_201564241
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 12:14 schreef Libertarisch het volgende:
Ik wil nog eerst zo dicht mogelijk bij God komen en een zo verlicht mogelijke staat bereiken. En dan wil ik de dood op een natuurlijke wijze laten komen, ik wil mezelf niet om het leven brengen en ook voor mijn nabestaanden. Maar als de dood komt, dan accepteer ik hem.
Eens kijken
  woensdag 29 september 2021 @ 13:35:18 #152
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_201564316
Oh, nog een bericht uit de Hel, veel mensen denken dat de Hemel boven is en de Hel beneden. Dit klopt niet, ze liggen naast elkaar. Er staat een groot hek tussen. Dit kwam als volgt, zielen gingen uit de Hemel naar de Hel om daar eens lekker los te gaan, en anderen uit de Hel naar de Hemel om te chillen. Dit was de Heere een gruwel. Hij maakte een deal met de Duivel, God betaalde voor het hek en de duivel zou voor het onderhoud zorgen. De Duivel deed echter geen onderhoudt en na enige tijd was het hek niet meer in orde en zielen gingen weer uit de Hemel naar de Hel om daar eens lekker los te gaan, en anderen uit de Hel naar de Hemel om te chillen.
God belde dus met de Duivel en zei hem dat ie dat achterstallig onderhoud moest doen. Fuck you zei de duivel, doe dat lekker zelf!
> Maar wij hebben een contract!!
Nou en?
> Als jij dat niet doet duivel dan neem ik een advocaat in de arm en sleep ik je voor het Hemelse gerecht.
Een advocaat? Waar wil jij een advocaat vandaan halen?
pi_201564318
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 13:26 schreef Libertarisch het volgende:
De angst voor de dood is de diepste angst die er is. Het is de angst der angsten, en dat komt omdat je koste wat kost wilt overleven. Maar als je daar nooit mee bent geconfronteerd heb je geen recht van spreken. Als je leven helemaal veilig is kun je die angst begraven hebben en denken dat hij niet bestaat.
En of ik die angst ken!!! Die heb ik zeker eens ontmoet. De dood was binnen een vingerknip bereikbaar. Ja dan strijkt idd een panische angst over je neer die met geen enkele ratio te beteugelen is. Maar wat dan nog?
De dood hoeft helemaal niet zo dichtbij te komen om je te realiseren dat er eigenlijk helemaal geen angst voor nodig is.
Eens kijken
pi_201564344
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 13:30 schreef ToT het volgende:

[..]
Ik heb een hartstilstand gehad. Ik ben in die tunnel van licht geweest en het was echt een zalig gevoel, van m'n hersenen die iets probeerden te maken van wat ze op dat moment meemaakten.
Je bent geen object....
pi_201564349
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 10:23 schreef ToT het volgende:

[..]
Maar religie heeft ook veel ontwikkeling tegengehouden; zo was het eeuwenlang verboden te onderzoeken hoe een menselijk lichaam er van binnen uitzag en te zien hoe het werkte door lichamen van overledenen voor dit soort onderzoeken te gebruiken. En in het Midden-Oosten zie je vandaag de dag dat strengere religieuze overheersers veel dingen weer terugdraaien die onder modernere regeringen wel mogelijk waren. Het volk moet dom gehouden worden om het geloof niet in gevaar te brengen. Zalig zijn de armen van geest.
Da's nou precies de crux. Religie moet zich bezig houden met gevoel/emotie en niet met regels en wetenschap.
Je slaat de spijker op zijn kop.
Albert Einstein (hoe bèta kun je zijn) zei ooit na een vioolspel van Yehudi Menuhin: "Nu weet ik zeker dat er een God is".
Daar hoef je het natuurlijk niet mee eens te zijn. Maar het geeft wel aan dat je religie niet kunt gebruiken in de politiek/regelgeving van 2021.
Want: iedereen heeft een andere conclusie van al die bijbelteksten. Anders waren er niet 3 verschillende Christelijke partijen in de Tweede Kamer.
Voorbeeld: Ooit was de anti-conceptiepil een verboden medicijn voor ware Christenen.
Maar: die pil had je ook "al plukkend in Gods natuur" toevallig bij elkaar kunnen verzamelen. Dus wanneer is er sprake van een verboden stukje etenswaar. Tot hoever mag je de "vruchten uit Gods natuur" verzamelen en gericht mengen?

Of: Ooit was er in de VS en Frankrijk een coma patient die in leven werd gehouden door een voedingssonde.
Om religieuze redenen vonden sommige Christenen dat je die voedingssonde moest blijven gebruiken.
Terwijl dat stukje technisch vernuft niet eens in de bijbel wordt genoemd, en nooit geintroduceerd is door Jezus.
Vanaf welk moment na de uitvinding van zo'n voedingssonde ga je dan naar de hel, als je zo'n ding niet gebruikt.

Kortom: Religie is iets voor buiten de politiek en regelgeving en is gewoon een emotionele beleving zonder elkaar de wet voor te schrijven.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_201564361
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 13:26 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
De angst voor de dood is de diepste angst die er is. Het is de angst der angsten, en dat komt omdat je koste wat kost wilt overleven. Maar als je daar nooit mee bent geconfronteerd heb je geen recht van spreken. Als je leven helemaal veilig is kun je die angst begraven hebben en denken dat hij niet bestaat.
ik denk dat die angst juist laat zien dat iedereen eigenlijk instinctief wel weet dat het afgelopen is als je dood gaat.
pi_201564407
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 13:39 schreef pokkerdepok het volgende:
ik denk dat die angst juist laat zien dat iedereen eigenlijk instinctief wel weet dat het afgelopen is als je dood gaat.
In ieder geval voor het 'ik'. Maar het ik is in feite slechts een gedachte. Een soort 'modus' van het bewustzijn waar het in vervat is.
Eens kijken
pi_201564430
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 13:39 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
ik denk dat die angst juist laat zien dat iedereen eigenlijk instinctief wel weet dat het afgelopen is als je dood gaat.
:')

Zoals Maharski al aangeeft, geldt de dood alleen voor het 'ik' waarvan wij hindoes weten dat die een illusie is. In feite ben je God zelf.
pi_201564436
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 13:42 schreef Maharski het volgende:

[..]
In ieder geval voor het 'ik'. Maar het ik is in feite slechts een gedachte. Een soort 'modus' van het bewustzijn waar het in vervat is.
zonder je bewustzijn valt alles wat je bent weg. dan ben je nog steeds iets natuurlijk, maar je realiseert het je niet.
pi_201564503
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 13:43 schreef pokkerdepok het volgende:
zonder je bewustzijn valt alles wat je bent weg. dan ben je nog steeds iets natuurlijk, maar je realiseert het je niet.
Er is geen 'mijn bewustzijn'. Ik bén het bewustzijn :D :+
Maar goed, ik denk idd dat je daar iets wezenlijks noemt 'je bent nog steeds iets', alleen 'jij' realiseert het je niet. Beetje zoals toen je nog een baby was en er nog geen echt ik-besef zich ontwikkeld had.
Ik geloof dat wat we wezenlijk zijn er allang is voor onze geboorte.
Eens kijken
pi_201564552
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 13:47 schreef Maharski het volgende:

[..]
Er is geen 'mijn bewustzijn'. Ik bén het bewustzijn :D :+
Maar goed, ik denk idd dat je daar iets wezenlijks noemt 'je bent nog steeds iets', alleen 'jij' realiseert het je niet. Beetje zoals toen je nog een baby was en er nog geen echt ik-besef zich ontwikkeld had.
Ik geloof dat wat we wezenlijk zijn er allang is voor onze geboorte.
ik denk wel degelijk dat elk individu zijn eigen bewustzijn is. steeds gegenereerd door het individu, de hersenen.

waarom denk je dat we al iets waren voor onze geboorte?
pi_201564561
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 13:49 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
ik denk wel degelijk dat elk individu zijn eigen bewustzijn is. steeds gegenereerd door het individu, de hersenen.

waarom denk je dat we al iets waren voor onze geboorte?
JE BENT GEEN OBJECT
pi_201564617
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 13:49 schreef pokkerdepok het volgende:
ik denk wel degelijk dat elk individu zijn eigen bewustzijn is. steeds gegenereerd door het individu, de hersenen.

waarom denk je dat we al iets waren voor onze geboorte?
Nou, is dat wat we wezenlijk zijn er niet ook al in de baarmoeder? En waarom niet ook al nog daarvoor? Waarom zou het een begin kennen?
Is boeiend om eens een keer helemaal proberen uit te denken.
Natuurlijk heeft dat alles nog maar weinig van doen met wat nu op dit moment voor jou als 'ik' voelt, maar daar gaat het ook niet om.
Eens kijken
pi_201564658
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 13:50 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
JE BENT GEEN OBJECT
dat je iets kan verklaren maakt het niet minder wonderlijk.
pi_201564685
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 13:57 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
dat je iets kan verklaren maakt het niet minder wonderlijk.
Je kunt het niet verklaren. Je pokkerdepokt straks vele levens verder totdat je God wel hebt gevonden _O-
pi_201564699
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 09:10 schreef RM-rf het volgende:

[..]
wil je hiermee beweren dat het bestaan van goden bewezen wordt doordat de meeste mensen erin geloven?

dat zoiets 'democratisch' bepaald wordt... als mensen erin geloven *poef* is het waar?

'verdwijnt' een bestaande God ook als er te weinig mensen in geloven en betekent dat niet dat dat er dus monotheistische goden bestaan, als zowel God, Allah als alle Hindoestaanse Goden allemaal bestaan enkel omdat mensen erin geloven?
Het geeft aan dat atheïsme niks voorstelt en het mensen niet aanspreekt, en dat na een aantal eeuwen van secularisme en het promoten van evolutietheorie (als alternatief op schepping) d.m.v. onderwijs en media. Dat zegt wel iets. Mensen weten en voelen aan dat er meer is dan wat we zien, dat er iets hogers is. Is ook de reden dat veel atheïsten tientallen jaren van hun leven spenderen aan discussies over God/religie, daarentegen zou ik geen seconde van mijn leven verspillen aan discussiëren over het bestaan van bijv. feeën. Het bestaan van God is niet bewezen, kan ook niet (bewijzen gebeurt dmv zintuigen, je kan God niet even aanwijzen en onderzoeken), maar er zijn wel genoeg sterke aanwijzingen voor Gods bestaan die het geloof versterken. Geloof in God/iets hogers is dus niet irrationeel, integendeel.
pi_201564727
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 13:54 schreef Maharski het volgende:

[..]
Nou, is dat wat we wezenlijk zijn er niet ook al in de baarmoeder? En waarom niet ook al nog daarvoor? Waarom zou het een begin kennen?
Is boeiend om eens een keer helemaal proberen uit te denken.
Natuurlijk heeft dat alles nog maar weinig van doen met wat nu op dit moment voor jou als 'ik' voelt, maar daar gaat het ook niet om.
het begint eigenlijk met de samenkomst van twee niet levensvatbare dingetjes, een zaadje en een eicel. dus als je een begin zoekt, zou ik zeggen; dat. vanaf dat moment begint ook alles wat je later wordt, vorm te krijgen.
wanneer je precies een bewust persoon wordt, is niet echt vast te stellen. ook een embrio heeft vast al flitsen van bewustzijn. en ook dieren hebben dat, denk ik.

maar dit gaat even over leven na de dood, of voor het leven. alsof je een zieltje zou zijn, die al bestaat en nog verder leeft na je dood. ik denk dat dat fantasie is. en ik snap niet waarom mensen denken dat er verder nog wat gebeurt.
pi_201564737
Oh wat zijn die atheistjes toch een zielige sukkeltjes hé, denken dat ze alles kunnen begrijpen. Zeker weten dat er niets meer is :')
pi_201564758
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 13:59 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Je kunt het niet verklaren. Je pokkerdepokt straks vele levens verder totdat je God wel hebt gevonden _O-
reincarnatie is de meest absurde theorie die mensen hebben bedacht..

of nee, dat zeg ik verkeerd. de meest foutief uitgelegde theorie.
pi_201564779
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 14:03 schreef Libertarisch het volgende:
Oh wat zijn die atheistjes toch een zielige sukkeltjes hé, denken dat ze alles kunnen begrijpen. Zeker weten dat er niets meer is :')
is het niet andersom? jij denkt het te weten. zonder enig bewijs of ervaring.
pi_201564798
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 14:05 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
is het niet andersom? jij denkt het te weten. zonder enig bewijs of ervaring.
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 14:05 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
is het niet andersom? jij denkt het te weten. zonder enig bewijs of ervaring.
FUCK bewijs man, ik heb lak aan bewijs. God bestaat gewoon, klaar :')
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 29 september 2021 @ 14:08:47 #172
74056 crew  ToT
pi_201564820
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 13:37 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Je bent geen object....
Nee, een biologische machine.
pi_201564847
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 14:07 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
[..]
FUCK bewijs man, ik heb lak aan bewijs. God bestaat gewoon, klaar :')
okee, dan kunnen we in ieder geval vaststellen dat alles wat jij zegt voortkomt uit geloof, niet uit feiten.
pi_201564869
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 14:02 schreef pokkerdepok het volgende:
het begint eigenlijk met de samenkomst van twee niet levensvatbare dingetjes, een zaadje en een eicel. dus als je een begin zoekt, zou ik zeggen; dat. vanaf dat moment begint ook alles wat je later wordt, vorm te krijgen.
wanneer je precies een bewust persoon wordt, is niet echt vast te stellen. ook een embrio heeft vast al flitsen van bewustzijn. en ook dieren hebben dat, denk ik.
Imo is al wat leeft bewustzijn. Wat leeft hééft geen bewustzijn, het ís het.
Ook zijn we m.i. eigenlijk geen persoon, maar is dat een illusie. Je kunt op dit moment, als je het zou herkennen, jezelf als (transpersoonlijk) bewustzijn ervaren. Het dient alleen eerst herkent te worden. Dan blijkt het gevoel een persoon te zijn eigenlijk iets dat gedurende een gemiddelde dag vaker niet dan wel het geval is.
Maar we herkennen het meestal niet. Daarom lijkt het alles te zijn dat er is en zitten we er ogenschijnlijk in vast.

Maar goed, andere discussie idd wellicht.
Eens kijken
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 29 september 2021 @ 14:12:01 #175
74056 crew  ToT
pi_201564871
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 13:37 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]
Da's nou precies de crux. Religie moet zich bezig houden met gevoel/emotie en niet met regels en wetenschap.
Je slaat de spijker op zijn kop.
Albert Einstein (hoe bèta kun je zijn) zei ooit na een vioolspel van Yehudi Menuhin: "Nu weet ik zeker dat er een God is".
Daar hoef je het natuurlijk niet mee eens te zijn. Maar het geeft wel aan dat je religie niet kunt gebruiken in de politiek/regelgeving van 2021.
Want: iedereen heeft een andere conclusie van al die bijbelteksten. Anders waren er niet 3 verschillende Christelijke partijen in de Tweede Kamer.
Voorbeeld: Ooit was de anti-conceptiepil een verboden medicijn voor ware Christenen.
Maar: die pil had je ook "al plukkend in Gods natuur" toevallig bij elkaar kunnen verzamelen. Dus wanneer is er sprake van een verboden stukje etenswaar. Tot hoever mag je de "vruchten uit Gods natuur" verzamelen en gericht mengen?

Of: Ooit was er in de VS en Frankrijk een coma patient die in leven werd gehouden door een voedingssonde.
Om religieuze redenen vonden sommige Christenen dat je die voedingssonde moest blijven gebruiken.
Terwijl dat stukje technisch vernuft niet eens in de bijbel wordt genoemd, en nooit geintroduceerd is door Jezus.
Vanaf welk moment na de uitvinding van zo'n voedingssonde ga je dan naar de hel, als je zo'n ding niet gebruikt.

Kortom: Religie is iets voor buiten de politiek en regelgeving en is gewoon een emotionele beleving zonder elkaar de wet voor te schrijven.
Er zijn zelfs islamitische stromingen die het gebruik van tandenborstels verbieden; in de tijd van Mohammed gebruikte je daar gewoon een stokje voor.

Maar idd, dat van die sondevoeding zat ik me ook een tijdje geleden te bedenken: behandelingen staken wordt als euthanasie gezien, maar als die techniek niet bestaan had, was die persoon allang overleden geweest. Is kunstmatig iemand in lieven houden nou écht wat Onze Schepper wil? Dat die persoon vele jaren lang door een machine moet blijven ademen en voeding via een slangetje krijgt? Is dat een deel van Zijn Grote Plan?
  woensdag 29 september 2021 @ 14:12:04 #176
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_201564872
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 14:07 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
[..]
FUCK bewijs man, ik heb lak aan bewijs. God bestaat gewoon, klaar :')
Oeh, kijk, een ekte wetenschapper.
pi_201564882
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 11:27 schreef ToT het volgende:

[..]
_O_ Juist!

:@ Maar ehhhh.....was jij niet christelijk? :?
Zo noem ik mezelf ja. Ik beleef mijn geloof op mijn eigen manier. Ben geen lid van een kerk, maar ga wel af en toe. (Heb wel belijdenis gedaan).
Maar dat weerhoudt me niet om me af te keren van bepaalde praktijken van geloofsorganisaties. Ik vind bijvoorbeeld de Islam een gewelddadig geloof die geen respect heeft voor de mens, maar dat neemt niet weg dat er ook moslims zijn die hun geloof op hun eigen manier beleven die wel vredig is.
Ik ben een tegenstander van de Rooms-Katholieke kerk, omdat zij een mens tot god verheffen en om hun enorme materiële rijkdom die niet goed te praten is te midden van een wereld vol armoede en gebrek.
Als ik lees dat mensen in Afghanistan en West-Afrika letterlijk creperen van de honger, dan denk ik: hoe kan dat nou, waarom gooi je er niet leger vliegtuigen aan die voedsel en water droppen daar? Wij komen om in water en voedsel. Ik kan daar me de kop niet bij. Het is wel mogelijk om voor het nieuws met een camera te laten zien hoe mensen omkomen van de honger en laten klagen dat hun schapen niets meer te eten hebben en dat hun kinderen met een lege maag naar bed gaan, terwijl hier de supermarkten volliggen. Dus ze kunnen er wel naar toe om verslag te doen, maar niet om even een transportlijntje op te zetten?

Ik heb een keer in het St. Pieter in Rome rondgelopen en ik schaamde me daar kapot als christen. De enorme overvloed en weldom in dat gebouw, ongelooflijk. Ik vond dat niet normaal meer.
pi_201564883
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 14:07 schreef Libertarisch het volgende:
FUCK bewijs man, ik heb lak aan bewijs. God bestaat gewoon, klaar
:D
Eens kijken
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 29 september 2021 @ 14:13:16 #179
74056 crew  ToT
pi_201564884
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 13:39 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
ik denk dat die angst juist laat zien dat iedereen eigenlijk instinctief wel weet dat het afgelopen is als je dood gaat.
Juist, anders zou iedereen de dood toch van harte verwelkomen? Beetje zoals priesters die zich bij het bekeren van woeste volkeren graag door hen laten vermoorden omdat ze weten dat ze dan in de hemel komen en uiteindelijk misschien zelfs heilig verklaard gaan worden?
Juist het besef dat er niets is, zorgt bij velen voor de angst.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 29 september 2021 @ 14:14:03 #180
74056 crew  ToT
pi_201564891
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 13:43 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
:')

Zoals Maharski al aangeeft, geldt de dood alleen voor het 'ik' waarvan wij hindoes weten dat die een illusie is. In feite ben je God zelf.
Ah dat oerbron-principe? En je bent een mietje als je niet gelooft dat je een deel van dat groter geheel bent?
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 29 september 2021 @ 14:16:05 #181
74056 crew  ToT
pi_201564920
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 13:54 schreef Maharski het volgende:

[..]
Nou, is dat wat we wezenlijk zijn er niet ook al in de baarmoeder? En waarom niet ook al nog daarvoor? Waarom zou het een begin kennen?
Is boeiend om eens een keer helemaal proberen uit te denken.
Natuurlijk heeft dat alles nog maar weinig van doen met wat nu op dit moment voor jou als 'ik' voelt, maar daar gaat het ook niet om.
In de hersenen word je gevormd. Je hersenen worden ook gevormd. Je krijgt hersencellen en de eerste impulsen en reacties beginnen daar, waardoor je langzaam maar zeker een bewustzijn krijgt.
Waar zijn die impulsen voordat je pa's zaadcel bij je ma's eicel z'n intrek neemt?
pi_201564931
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 14:16 schreef ToT het volgende:
In de hersenen word je gevormd. Je hersenen worden ook gevormd. Je krijgt hersencellen en de eerste impulsen en reacties beginnen daar, waardoor je langzaam maar zeker een bewustzijn krijgt.
Waar zijn die impulsen voordat je pa's zaadcel bij je ma's eicel z'n intrek neemt?
Ik moet zo werken. Vanavond antwoord :D
Eens kijken
  woensdag 29 september 2021 @ 14:17:01 #183
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_201564933
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 14:03 schreef Libertarisch het volgende:
Oh wat zijn die atheistjes toch een zielige sukkeltjes hé, denken dat ze alles kunnen begrijpen. Zeker weten dat er niets meer is :')
moeite met argumenten en daarom ga je maar schelden?
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 29 september 2021 @ 14:18:24 #184
74056 crew  ToT
pi_201564955
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 14:00 schreef SecretPass het volgende:

[..]
Het geeft aan dat atheïsme niks voorstelt en het mensen niet aanspreekt, en dat na een aantal eeuwen van secularisme en het promoten van evolutietheorie (als alternatief op schepping) d.m.v. onderwijs en media. Dat zegt wel iets. Mensen weten en voelen aan dat er meer is dan wat we zien, dat er iets hogers is. Is ook de reden dat veel atheïsten tientallen jaren van hun leven spenderen aan discussies over God/religie, daarentegen zou ik geen seconde van mijn leven verspillen aan discussiëren over het bestaan van bijv. feeën. Het bestaan van God is niet bewezen, kan ook niet (bewijzen gebeurt dmv zintuigen, je kan God niet even aanwijzen en onderzoeken), maar er zijn wel genoeg sterke aanwijzingen voor Gods bestaan die het geloof versterken. Geloof in God/iets hogers is dus niet irrationeel, integendeel.
De wens is de vader van de gedachte. Het feit dat niet in god geloven minder populair is dan wél in een oordelende schepper te geloven die je na je dood zal belonen, betekent niet automatisch dat er dus een God moet bestaan.
Over feeën lullen is onzin; geloof daarin heeft lang niet zo'n impact als bijvoorbeeld een christelijke minister van volksgezondheid die op basis van zijn overtuigingen wetten voor ons gaat maken.
pi_201564963
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 14:11 schreef Maharski het volgende:

[..]
Imo is al wat leeft bewustzijn. Wat leeft hééft geen bewustzijn, het ís het.
Ook zijn we m.i. eigenlijk geen persoon, maar is dat een illusie. Je kunt op dit moment, als je het zou herkennen, jezelf als (transpersoonlijk) bewustzijn ervaren. Het dient alleen eerst herkent te worden. Dan blijkt het gevoel een persoon te zijn eigenlijk iets dat gedurende een gemiddelde dag vaker niet dan wel het geval is.
Maar we herkennen het meestal niet. Daarom lijkt het alles te zijn dat er is en zitten we er ogenschijnlijk in vast.

Maar goed, andere discussie idd wellicht.
bewustzijn betekend letterlijk; dat je je bewust bent. alleen de slimste levensvormen op aarde hebben dat.
je kan theoretisch wel zeggen dat wij het bewuistzijn van het leven op aarde zijn, als je leven als een ding ziet. en in die zin heeft al het leven dus bewustzijn, namelijk; wij. wij zijn zeg maar de hersenen van het leven.

en het leven had al een soort doel uit zichzelf; groei, ontwikkeling. dat zie je overal in terug, evolutie, mutatie.
wat dat is, daar zijn we nog niet achter. en het stelt ook ter sprake hoeveel controle of eigen wil wij nou eigenlijk hebben. super interessant.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 29 september 2021 @ 14:19:09 #186
74056 crew  ToT
pi_201564968
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 14:03 schreef Libertarisch het volgende:
Oh wat zijn die atheistjes toch een zielige sukkeltjes hé, denken dat ze alles kunnen begrijpen. Zeker weten dat er niets meer is :')
Ja je bent pas intelligent als je je door de regels van een oud boekje met oude volksverhaaltjes laat leiden! :Y
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 29 september 2021 @ 14:19:54 #187
74056 crew  ToT
pi_201564982
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 14:07 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
[..]
FUCK bewijs man, ik heb lak aan bewijs. God bestaat gewoon, klaar :')
_O- _O- _O- _O- ^O^
Beetje zoals in de Koran schijnt te staan: "Als de realiteit en de Koran met elkaar in conflict zijn, heeft de Koran altijd gelijk." of zoiets.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 29 september 2021 @ 14:20:34 #188
74056 crew  ToT
pi_201564988
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 14:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Oeh, kijk, een ekte wetenschapper.
Ja hij zei idd toch dat hij een wetenschapper was?
Ik vraag me af wat voor eentje.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 29 september 2021 @ 14:22:35 #189
74056 crew  ToT
pi_201565007
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 14:13 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Zo noem ik mezelf ja. Ik beleef mijn geloof op mijn eigen manier. Ben geen lid van een kerk, maar ga wel af en toe. (Heb wel belijdenis gedaan).
Maar dat weerhoudt me niet om me af te keren van bepaalde praktijken van geloofsorganisaties. Ik vind bijvoorbeeld de Islam een gewelddadig geloof die geen respect heeft voor de mens, maar dat neemt niet weg dat er ook moslims zijn die hun geloof op hun eigen manier beleven die wel vredig is.
Ik ben een tegenstander van de Rooms-Katholieke kerk, omdat zij een mens tot god verheffen en om hun enorme materiële rijkdom die niet goed te praten is te midden van een wereld vol armoede en gebrek.
Als ik lees dat mensen in Afghanistan en West-Afrika letterlijk creperen van de honger, dan denk ik: hoe kan dat nou, waarom gooi je er niet leger vliegtuigen aan die voedsel en water droppen daar? Wij komen om in water en voedsel. Ik kan daar me de kop niet bij. Het is wel mogelijk om voor het nieuws met een camera te laten zien hoe mensen omkomen van de honger en laten klagen dat hun schapen niets meer te eten hebben en dat hun kinderen met een lege maag naar bed gaan, terwijl hier de supermarkten volliggen. Dus ze kunnen er wel naar toe om verslag te doen, maar niet om even een transportlijntje op te zetten?

Ik heb een keer in het St. Pieter in Rome rondgelopen en ik schaamde me daar kapot als christen. De enorme overvloed en weldom in dat gebouw, ongelooflijk. Ik vond dat niet normaal meer.
^O^ Prima!

En ja inderdaad, steeds meer en meer Katholieken denken er zo over.
Mijn moeder is een net als haar zussen jarenlang een non geweest, maar hoe wereldbewuster ze werd door hedendaagse informatiestromingen (wat ze op tv zag enzo), hoe meer ze de Katholieke Kerk verwerpt.
En het geloof in God en Jezus wordt in de loop der jaren ook steeds minder en minder.
pi_201565016
Ja, het verstand is irrelevant.
pi_201565036
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 14:14 schreef ToT het volgende:

[..]
Ah dat oerbron-principe? En je bent een mietje als je niet gelooft dat je een deel van dat groter geheel bent?
oneindig lang incarneren, heb je daar zin in? De hel, heb je daar zin in?
  woensdag 29 september 2021 @ 14:26:18 #192
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_201565072
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 14:24 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
oneindig lang incarneren, heb je daar zin in? De hel, heb je daar zin in?
Oh, kan je dat uitzoeken dan? Bepaalt Sinterklaas Allah God dat niet op basis van wat er in het grote boek staat?
pi_201565118
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 14:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Oh, kan je dat uitzoeken dan?
Er zijn vele verhalen van mensen met vorige levens. Van mensen met helse bijna dood ervaringen. Dus we kunnen wel zeker vaststellen dat er een leven na de dood is en dat het heel bruut kan zijn :Y
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 29 september 2021 @ 14:30:29 #194
74056 crew  ToT
pi_201565124
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 14:23 schreef Libertarisch het volgende:
Ja, het verstand is irrelevant.
Als je gelovig wil blijven moet je daar idd niet al te veel op vertrouwen.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 29 september 2021 @ 14:31:09 #195
74056 crew  ToT
pi_201565134
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 14:24 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
oneindig lang incarneren, heb je daar zin in? De hel, heb je daar zin in?
Okee in jouw belevingswereld, hoe ziet het hiernamaals er dan uit?
Inderdaad tot het einde der tijden met vleugeltjes op je rug op een wolkje een beetje de harp spelen of zo?
pi_201565140
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 14:30 schreef ToT het volgende:

[..]
Als je gelovig wil blijven moet je daar idd niet al te veel op vertrouwen.
En dat is helemaal niet erg :) Fuck het verstand :)
  woensdag 29 september 2021 @ 14:31:36 #197
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_201565147
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 14:23 schreef Libertarisch het volgende:
Ja, het verstand is irrelevant.
Een prachtig dogma om iedere kritiek af te wimpelen en de massa eronder te houden. Jij hebt gelijk omdat je zegt dat je gelijk hebt en daar is geen discussie over mogelijk of argument daartegen geldig, want jij hebt immers gelijk
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 29 september 2021 @ 14:31:46 #198
74056 crew  ToT
pi_201565150
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 14:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Oh, kan je dat uitzoeken dan? Bepaalt Sinterklaas Allah God dat niet op basis van wat er in het grote boek staat?
Met bijna-dood ervaringen verschilt het hiernamaals sowieso wel enorm per cultuur! :Y Je hersenen laten je zien waar je in gelooft.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 29 september 2021 @ 14:32:06 #199
74056 crew  ToT
pi_201565154
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 14:30 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Er zijn vele verhalen van mensen met vorige levens. Van mensen met helse bijna dood ervaringen. Dus we kunnen wel zeker vaststellen dat er een leven na de dood is en dat het heel bruut kan zijn :Y
Ja want stervende hersenen zijn zeer betrouwbaar! :Y
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 29 september 2021 @ 14:32:37 #200
74056 crew  ToT
pi_201565161
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 14:31 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
En dat is helemaal niet erg :) Fuck het verstand :)
Geluk is met de dommen idd! :Y Verwerp feiten, en doe gewoon blij in je eigen lalala-fantasiewereld! ^O^ Daar wordt de wereld beter op!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')