abonnement Unibet Coolblue
  maandag 27 september 2021 @ 12:15:59 #1
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_201539115
Dit is meer als algemeen topic bedoelt maar TS heeft zeker interesse in een tweede woning/ vakantie huis.
Nu zie ik soms andere topic voorbij komen dus ben zeker niet de enige.
Afgelopen maanden heeft investeren in een vakantie woning een enorme vlucht genomen.

Anyways dit weekend is weer de Second Home beurs.
En TS heeft zich ingeschreven om voor de eerste keer daar heen te gaan.

Zijn er mensen hier die ook met dit idee lopen, of dit al zelfs uitgevoerd hebben?
In zowel binnen- als buitenland?

Wat zijn de do's en don'ts? (niet alleen voor de beurs maar ook een woning an sich)
etc.

quote:
TS begint?

TS Heeft samen met z'n partner een leuk pakket aan aandelen en hebben altijd gezegd dat we dat willen gebruiken voor een vakantie woning (of ooit in NL zelf bouwen maar de twijfel om rendement te pakken met een vakantie woning lijkt interessanter).

Gezien het aandelen pakket de laatste twee jaar enorm is gestegen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
beginnen wij zo langzamerhand te kijken naar de mogelijkheden.

We kunnen er best nog 5 jaar over doen maar we gaan wel orienteren.

We varieren enorm van wat we er mee willen doen:
- Goedkopere vakantiehuisjes via Europarcs in NL maar dan wel 2 of 3.
- Vakantie woning in Orlando en goede verhuur pakken
- Vakantiewoning bij Centerparcs kopen en als we er niet zitten verhuren.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_201539186
Ik zou goed kijken of je de grond erbij koopt of niet, anders moet je over een paar jaar het huisje slopen als de huidige eigenaar de grond koopt en daar villas op wil zetten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201539217
Ja die grond en de “parkkosten” goed in de gaten houden, vaak wordt alleen de parkeigenaar er echt veel wijzer van.
pi_201539369
Op zo'n beurs komen vooral mensen af die er grof geld aan willen verdienen. O.a. via parkkosten e.d. Je koopt beter ergens 'n huisje, niet zijnde 'n vakantiewoning op een park met allerlei extra kosten en beperkingen.
  maandag 27 september 2021 @ 12:47:48 #5
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_201539402
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 12:42 schreef Halcon het volgende:
Op zo'n beurs komen vooral mensen af die er grof geld aan willen verdienen. O.a. via parkkosten e.d. Je koopt beter ergens 'n huisje, niet zijnde 'n vakantiewoning op een park met allerlei extra kosten en beperkingen.
Is ook 1 van de opties voor ons :-)
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_201539411
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 12:47 schreef nils7 het volgende:

[..]
Is ook 1 van de opties voor ons :-)
Heel verstandig. Ik zou daar voor gaan. Wil je dan toch een deel van het jaar huren o.i.d.? Dan kun je dat ook prima zelf regelen, zonder zo'n park er tussen.
pi_201539419
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 12:26 schreef Pap89 het volgende:
Ja die grond en de “parkkosten” goed in de gaten houden, vaak wordt alleen de parkeigenaar er echt veel wijzer van.
Voornamelijk de grond in de gaten houden.
Het is voor mij een nobrainer om een huis te kopen op gehuurde grond met tijdelijke huurcontracten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201539447
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 12:49 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Voornamelijk de grond in de gaten houden.
Het is voor mij een nobrainer om een huis te kopen op gehuurde grond met tijdelijke huurcontracten.
De kosten in de gaten houden kan ook geen kwaad. Voor je het weet zit je opgescheept met allerlei hoge kosten voor 'n park, waar je amper gebruik van maakt. Helemaal als je de parkbeheerder 'n soort van vrijbrief geeft om de gekste kosten te maken en door te berekenen.
pi_201539473
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 12:52 schreef Halcon het volgende:

[..]
De kosten in de gaten houden kan ook geen kwaad. Voor je het weet zit je opgescheept met allerlei hoge kosten voor 'n park, waar je amper gebruik van maakt. Helemaal als je de parkbeheerder 'n soort van vrijbrief geeft om de gekste kosten te maken en door te berekenen.
Ja dat ook. Daarnaast bekijken hoe die kosten verhoogd mogen worden in de toekomst...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201539555
Je moet altijd in het achterhoofd houden: wie loopt er de risico's en wie schuift de risico's af? Op zo'n park ben jij degene die de risico's op zich neemt van de parkeigenaar... hij krijgt gegarandeerd z'n geld en hoeft niks meer te doen. In de tussentijd moet jij het nog maar verhuurd zien te krijgen/houden en sta jij bloot aan de grillen van de woonmarkt en allerlei kosten.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_201539648
De markt is eigenlijk al verknald voor zulke beleggingen door o.a. de aftrekbaarheid van de hypotheek i

En inderdaad, houd je verre van erfpacht- en huurconstructies en parken waarbij de beheerder bepaalt wat je doet en laat doen en door wie.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_201539739
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 13:09 schreef blomke het volgende:
De markt is eigenlijk al verknald voor zulke beleggingen door o.a. de aftrekbaarheid van de hypotheek i

En inderdaad, houd je verre van erfpacht- en huurconstructies en parken waarbij de beheerder bepaalt wat je doet en laat doen en door wie.
Als je dat van te voren weet en die regels blijven zo voor onbepaalde tijd zonder wijzigingsmogelijkheid dan kan je er rekening mee houden. De emmer met stront komt vaak bij verkoop van het park waarbij de nieuwe eigenaar kan zeggen: ik ga de grond voor wat anders gebruiken en lever het maar kaal op op die datum.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201539804
TV-programma Kassa had er dit weekend toevallig een reportage over: https://www.bnnvara.nl/ka(...)halet-kan-dat-zomaar
  maandag 27 september 2021 @ 13:40:08 #14
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_201539945
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 13:24 schreef Piles het volgende:
TV-programma Kassa had er dit weekend toevallig een reportage over: https://www.bnnvara.nl/ka(...)halet-kan-dat-zomaar
Oh top, heb ik gemist.
Ik weet dat Radar er ook mee bezig is :)
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_201540792
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 13:40 schreef nils7 het volgende:

[..]
Oh top, heb ik gemist.
Ik weet dat Radar er ook mee bezig is :)
Nadat stef blok het grote geld heeft uitgenodigd via rijkoverheidsprogramma's met bijbehorene propaganda worden voornamelijk oude volkscampings of oude particuliere vakantieparken opgekocht waarna de mensen die daar staan een brief krijgen dat ze weg moeten met soms een vergoeding en sommige moeten op eigen kosten de grond kaal opleveren. In het voorstel staat een geheimhoudsverklaring waardoor het niet bekend is of je buurman nou geld krijgt of moet betalen. Het is een eenrichtingsaanbod zonder onderhandelingsmogelijkheid. Ze kunnen wel een nieuwe huisje terugkopen waarin er geen keuze is wat voor huisje tegen de marktpijs.
Juridisch heb je geen poot om op te staan en dit mag in NL.

Dus als je net 6 maanden geleden een huisje hebt gekocht daar dan kan je het gelijk slopen op eigen kosten.

Daarom: altijd de grond kopen, dit geldt voor al het vastgoed incl een eigen woning en/of vakantiehuisje.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201541163
Wat toevallig dit topic, ik wilde er juist 1 openen om te vragen naar ideeen/tips/tools.

Wellicht niet zo zeer voor een vakantie woning maar eigenlijk meer voor een appartement voor de verhuur te kopen.

Weet niet zo goed wat handig in deze is, 1 appartement kopen en volledig aftikken. Of 2 appartementen kopen en 50% hypotheek op beide nemen.

Doel is uiteindelijk over jaar of 20 te verkopen en dan met vervroegd pensioen te gaan. En geld op de bank levert ook niks op.
pi_201541544
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 15:36 schreef DaRealDeal het volgende:
Wat toevallig dit topic, ik wilde er juist 1 openen om te vragen naar ideeen/tips/tools.

Wellicht niet zo zeer voor een vakantie woning maar eigenlijk meer voor een appartement voor de verhuur te kopen.

Weet niet zo goed wat handig in deze is, 1 appartement kopen en volledig aftikken. Of 2 appartementen kopen en 50% hypotheek op beide nemen.

Doel is uiteindelijk over jaar of 20 te verkopen en dan met vervroegd pensioen te gaan. En geld op de bank levert ook niks op.
Dan moet je een rekensommetje maken met de hypotheekvorm waarmee je het huis mag verhuren.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201541621
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 16:15 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dan moet je een rekensommetje maken met de hypotheekvorm waarmee je het huis mag verhuren.
Ja precies, aankomende week even een adviseur raadplegen 😊
pi_201541841
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 16:25 schreef DaRealDeal het volgende:

[..]
Ja precies, aankomende week even een adviseur raadplegen 😊
Of 3 appartementen met 67% hypotheek. 0f 4 met 75% hypotheek. Of 5 met 80% hypotheek.

Opties genoeg.
pi_201541867
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 16:43 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Of 3 appartementen met 67% hypotheek. 0f 4 met 75% hypotheek. Of 5 met 80% hypotheek.

Opties genoeg.
De hypotheekvorm met verhuurmogelijkheid zijn wel best prijzig. Die rente is hoog en niet fiscaal aftrekbaar in box 1.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 27 september 2021 @ 17:15:34 #21
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_201542209
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 16:43 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Of 3 appartementen met 67% hypotheek. 0f 4 met 75% hypotheek. Of 5 met 80% hypotheek.

Opties genoeg.
In het buitenland moet je al snel tussen de 20 en 40% zelf inleggen dus beperkt wel het aantal panden met je budget waardoor je geen trucje met 5 stuks en 80% hypotheek kan uitvoeren.
En zelfs in NL moet je voor zulke woningen ook wel wat mee nemen..
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_201542359
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 17:15 schreef nils7 het volgende:
En zelfs in NL moet je voor zulke woningen ook wel wat mee nemen..
Kijk dan naar eens naar crowdfunding. Daar kan je zelfs 100% van de waarde (ook na verbouwing) financieren. Je kan dan zelfs meer lenen dan je zelf betaald heb. lang leve Sameningeld.
  maandag 27 september 2021 @ 18:01:38 #23
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201542607
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 17:30 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Kijk dan naar eens naar crowdfunding. Daar kan je zelfs 100% van de waarde (ook na verbouwing) financieren. Je kan dan zelfs meer lenen dan je zelf betaald heb. lang leve Sameningeld.
En daar betaal je dan ook 1.5% rente, 30 jaar lang voor, toch?
Dum de dum
pi_201542691
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 18:01 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
En daar betaal je dan ook 1.5% rente, 30 jaar lang voor, toch?
Dat is een rente voor eigen bewoning, niet voor een verhuurhypotheek.
  maandag 27 september 2021 @ 21:18:22 #25
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201545563
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 18:12 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Dat is een rente voor eigen bewoning, niet voor een verhuurhypotheek.
max 10 jaar tegen een 'gemiddeld rendement van 5.6% (dus 5.6% + rente betalen) is niet marktconform voor een verhuurhypotheek.

Binnen 10 jaar iets terugbetalen, met 5% rente, waar je niet een 30 jaar lange tegen 1.5% rente hypotheek op kan krijgen lijkt me ook niet financieel verstandig.

Een 2e (vakantie)huis koop je omdat je geld over hebt, niet omdat je toevallig huisbaas besluit te worden op zaterdag ochtend ...
Dum de dum
pi_201547403
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 12:15 schreef nils7 het volgende:
Dit is meer als algemeen topic bedoelt maar TS heeft zeker interesse in een tweede woning/ vakantie huis.
Nu zie ik soms andere topic voorbij komen dus ben zeker niet de enige.
Afgelopen maanden heeft investeren in een vakantie woning een enorme vlucht genomen.

Anyways dit weekend is weer de Second Home beurs.
En TS heeft zich ingeschreven om voor de eerste keer daar heen te gaan.

Zijn er mensen hier die ook met dit idee lopen, of dit al zelfs uitgevoerd hebben?
In zowel binnen- als buitenland?

Wat zijn de do's en don'ts? (niet alleen voor de beurs maar ook een woning an sich)
etc.
[..]

Ik zou lekker die aandelen aanhouden en af en toe een vakantiehuisje huren. Vaak ellende met die huisjes en rendement is laag.

Tenzij je een bepaalde locatie in gedachten hebt waar je zelf vaak heen wil.
  dinsdag 28 september 2021 @ 10:01:35 #27
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_201549144
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 00:03 schreef descon het volgende:

[..]
Ik zou lekker die aandelen aanhouden en af en toe een vakantiehuisje huren. Vaak ellende met die huisjes en rendement is laag.

Tenzij je een bepaalde locatie in gedachten hebt waar je zelf vaak heen wil.
Ja lees wel dat op van die parken, mits je geen eigenaar van de grond bent eigenlijk een no-go is.
Maar een tweede huis (in binnen- of buitenland) verhuren voor vakantie waar je compleet zelf alles in eigen hand hebt is wellicht een optie.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')