abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_201533785
ik ging vandaag naar mijn werk en kreeg bij het wegrijden een motorstorings lampje dat ging branden.
ik heb gelijk de auto aan de kant gezet en ben op de fiets verder gegaan.

nu start ik zojuist de motor en de melding is weg, ik heb ook 10 min gereden en de melding is niet meer terug gekomen.

kan ik er gewoon van uit gaan dat er niks aan de hand is?
pi_201534045
Nee, want het lampje kan ook stuk zijn.
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_201534189
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 21:38 schreef Het_Bokje het volgende:
Nee, want het lampje kan ook stuk zijn.
Die hoort aan te gaan bij het starten en kort daarna uit te gaan. Als dat het geval is klinkt het als een tijdelijke conditie waar de auto last van had, maar de waardes zijn nu weer normaal. Het kan terugkomen, het kan het begin zijn van iets groters maar het kan ook onschuldig zijn. Die codes worden opgeslagen dus je kunt het uit(laten)lezen om meer te weten te komen. Was het lampje rood ipv geel dan zou ik wel even asap naar de garage ermee gaan.
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_201534207
Melding komt vanzelf weer terug, kan van alles zijn van Lambdasonde tot Egr klep of erger. Even uit laten lezen bij de garage.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_201534904
Zolang hij maar niet brand bij tijdens de apk.
.
pi_201535404
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 21:38 schreef Het_Bokje het volgende:
Nee, want het lampje kan ook stuk zijn.
lampje brand wel even voor dat ik de motor start

quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 21:45 schreef house_is_a_feeling het volgende:

[..]
Die hoort aan te gaan bij het starten en kort daarna uit te gaan. Als dat het geval is klinkt het als een tijdelijke conditie waar de auto last van had, maar de waardes zijn nu weer normaal. Het kan terugkomen, het kan het begin zijn van iets groters maar het kan ook onschuldig zijn. Die codes worden opgeslagen dus je kunt het uit(laten)lezen om meer te weten te komen. Was het lampje rood ipv geel dan zou ik wel even asap naar de garage ermee gaan.
zal ik even aankijken of het lampje weer gaat branden?
quote:
1s.gif Op zondag 26 september 2021 21:46 schreef halfway het volgende:
Melding komt vanzelf weer terug, kan van alles zijn van Lambdasonde tot Egr klep of erger. Even uit laten lezen bij de garage.
altijd?!
kan het niet iets eenmaligs zijn?
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 27 september 2021 @ 01:14:31 #7
269689 crew  Viv
pi_201535920
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 21:38 schreef Het_Bokje het volgende:
Nee, want het lampje kan ook stuk zijn.
Klopt!

quote:
Sheldon Cooper : Your check engine light is on.

Penny : Mm-hmm.

Sheldon Cooper : Typically that's an indicator to, you know, check your engine.

Penny : It's fine, it's been on for, like, a month.

Sheldon Cooper : Well, actually, that would be all the more reason to, you know, check your engine.

Penny : Sheldon, it's fine.

Sheldon Cooper : If it were fine, the light wouldn't be on. That's why the manufacturer installed that light, to let you know it's not fine.

Penny : Uh, maybe the light's broken.

Sheldon Cooper : Is there a "check the check engine light light"?
O+
pi_201536915
Wat voor auto hebben we het hier over? Merk, type, welke motor, bouwjaar?
Diesel, benzine of gas?
pi_201537743
Over het algemeen kun je met een oranje lampje nog wel een klein stukje doorrijden hoor.

Meestal duidt zo'n lampje op een probleem met de lambdasonde, katalysator, egr klep of ontstekingsprobleem. Bij het laatste gaat het motorstoringslampje meestal knipperen, en dan moet je niet verder rijden.

Maar over het algemeen is het niet meteen iets ernstigs.

Tenzij je een TSI hebt en je distributieketting is uitgerekt. :)
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_201539625
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 23:22 schreef fespo het volgende:

1) lampje brand wel even voor dat ik de motor start
2) zal ik even aankijken of het lampje weer gaat branden?
3) kan het niet iets eenmaligs zijn?
Ik heb 2 weken ook zoiets gehad; na bezoek aan garage om 2 injectors te reinigen en pakking vervangen.

Na 1x tanken ging het weer uit en bleef het uit 500 km verder. Dus ja, het kan eenmalig zijn, dus gewoon doorrijden kan.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_201544050
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 08:48 schreef oldford het volgende:
Wat voor auto hebben we het hier over? Merk, type, welke motor, bouwjaar?
Diesel, benzine of gas?
een Lupo uit 2002.
pi_201544128
Wat voor antwoord kunnen wij hier nou geven? Man, ga naar de garage.
pi_201555127
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 19:54 schreef -Sigaartje het volgende:
Wat voor antwoord kunnen wij hier nou geven? Man, ga naar de garage.
alsof hier geen techneuten rondhangen met goed advies :')
pi_201555251
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 19:00 schreef fespo het volgende:

[..]
alsof hier geen techneuten rondhangen met goed advies :')
Met een brandend motormanagementlampje.
Wat denk je wat ze bij de garage zeggen als je daar komt met “Mijn motormanagementlanohe brandt?”
Wat zouden ze zeggen?
pi_201556963
of je een beroerte hebt gehad?
pi_201556974
Lupo benzine? Oh waarschijnlijk een rotte cylinderkop, weg ermee.
.
pi_201567487
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 19:07 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Met een brandend motormanagementlampje.
Wat denk je wat ze bij de garage zeggen als je daar komt met “Mijn motormanagementlanohe brandt?”
Wat zouden ze zeggen?
een lampje dat blijft branden -> we moeten het onderzoeken
een lampje dat vanzelf uit gaat? -> komt u maar terug als het lampje weer brand.

denk ik
pi_201567513
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 17:55 schreef fespo het volgende:

[..]
een lampje dat blijft branden -> we moeten het onderzoeken
een lampje dat vanzelf uit gaat? -> komt u maar terug als het lampje weer brand.

denk ik
Nou ik heb het gehad en ze zeiden: laat de auto maar hier, dan gaan we het uitlezen (was die uitlaatgassensensor, moeilijk woord, ik weet niet meer hoe zo'n ding heet, iets met grieks. Maar kost wel pegels.)
pi_201567531
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 17:58 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Nou ik heb het gehad en ze zeiden: laat de auto maar hier, dan gaan we het uitlezen (was die uitlaatgassensensor, moeilijk woord, ik weet niet meer hoe zo'n ding heet, iets met grieks. Maar kost wel pegels.)
was je motorstoringslampje ook defect zeker.
pi_201567643
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 17:59 schreef fespo het volgende:

[..]
was je motorstoringslampje ook defect zeker.
Ik had precies hetzelfde. Soms ging hij ook uit. En kwam hij een tijdje niet terug. (dat was toen ik bij Esso had getankt, normaal doe ik dat bij Shell)
pi_201568569
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 17:58 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Nou ik heb het gehad en ze zeiden: laat de auto maar hier, dan gaan we het uitlezen (was die uitlaatgassensensor, moeilijk woord, ik weet niet meer hoe zo'n ding heet, iets met grieks. Maar kost wel pegels.)
Zo'n sensor heet lambdasonde of lambdasensor of zuurstofsensor.
Gezien het bouwjaar heb je minimaal 2 van die lambdasensors, 1-tje voor de katalysator en 1-tje na de kat.
Niet alle foutmeldingen die verwijzen naar de lambdasensor geven een fout aan in die lambdasensor.
Soms geeft de lambdasensor aan dat er iets niet goed is het met het mengsel en is er een andere oorzaak.
Zonder de exacte foutcode (nummer of foutomschrijving) blijft het raden wat de oorzaak is.

Doorrijden met de storing kan soms dure gevolgschades veroorzaken (lekke klep, defecte katalysator).
pi_201569213
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 19:13 schreef oldford het volgende:

[..]
Zo'n sensor heet lambdasonde of lambdasensor of zuurstofsensor.
Gezien het bouwjaar heb je minimaal 2 van die lambdasensors, 1-tje voor de katalysator en 1-tje na de kat.
Niet alle foutmeldingen die verwijzen naar de lambdasensor geven een fout aan in die lambdasensor.
Soms geeft de lambdasensor aan dat er iets niet goed is het met het mengsel en is er een andere oorzaak.
Zonder de exacte foutcode (nummer of foutomschrijving) blijft het raden wat de oorzaak is.

Doorrijden met de storing kan soms dure gevolgschades veroorzaken (lekke klep, defecte katalysator).
Ja, dat was het. Ik zocht het na op internet en daar stond dat bij mijn type auto bij die kilometerstand de lambdasonde aan vervanging toe was. Ik had het dus kunnen weten.
pi_201662226
fespo, hoe gaat het nu met de auto?
  woensdag 6 oktober 2021 @ 21:37:41 #24
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_201664513
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 17:58 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Nou ik heb het gehad en ze zeiden: laat de auto maar hier, dan gaan we het uitlezen (was die uitlaatgassensensor, moeilijk woord, ik weet niet meer hoe zo'n ding heet, iets met grieks. Maar kost wel pegels.)
Klinkt een beetje alsof je genaaid bent.

Als het lampje vanzelf uitgaat is alles weer binnen de normale parameters. Als er weer iets mis gaat, gaat het vanzelf weer branden. Zonder brandend lampje gewoon lekker doorrijden.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 6 oktober 2021 @ 21:56:01 #25
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_201664759
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 21:25 schreef fespo het volgende:
ik ging vandaag naar mijn werk en kreeg bij het wegrijden een motorstorings lampje dat ging branden.
ik heb gelijk de auto aan de kant gezet en ben op de fiets verder gegaan.

nu start ik zojuist de motor en de melding is weg, ik heb ook 10 min gereden en de melding is niet meer terug gekomen.

kan ik er gewoon van uit gaan dat er niks aan de hand is?
Ja, hoor. Lekker zo laten.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_201666572
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 19:29 schreef oldford het volgende:
fespo, hoe gaat het nu met de auto?
heel goed ^O^
pi_201667236
En wat was de oplossing voor het probleem?
pi_201686484
bij sommige auto's is de elektronica dermate gevoelig dat bij een aantal mislukte ontstekingen het storingslampje aan gaat. maar het kan zo veel oorzaken hebben en een vroege indicatie zijn van een probleem wat later hoge kosten met zich mee kan brengen.

ik zou 'm gewoon even (laten) uitlezen. paar tientjes mag dat kosten als je 't laat doen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  zaterdag 9 oktober 2021 @ 01:41:41 #29
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_201690299
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 21:01 schreef spectrumanalyser het volgende:
bij sommige auto's is de elektronica dermate gevoelig dat bij een aantal mislukte ontstekingen het storingslampje aan gaat. maar het kan zo veel oorzaken hebben en een vroege indicatie zijn van een probleem wat later hoge kosten met zich mee kan brengen.

ik zou 'm gewoon even (laten) uitlezen. paar tientjes mag dat kosten als je 't laat doen.
Ik had zo'n oom. 'Hmmm, de auto doet het goed. Ik trek hem uit elkaar om te kijken hoe dat komt'.

Meestal deed hij het daarna niet meer goed. :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_201691316
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 01:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Ik had zo'n oom. 'Hmmm, de auto doet het goed. Ik trek hem uit elkaar om te kijken hoe dat komt'.

Meestal deed hij het daarna niet meer goed. :')
Klein verschil. Uitlezen doe je door een stekker in een aansluiting te stoppen. 10 minuten later is het klaar.

maatje van mij had z'n Triumph motor in de soep laten draaien. Hij had wel een lampje zien branden maar dacht dat het geen kwaad kon om door te blijven rijden.

[ Bericht 11% gewijzigd door spectrumanalyser op 09-10-2021 09:46:54 ]
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_201691395
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 01:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Ik had zo'n oom. 'Hmmm, de auto doet het goed. Ik trek hem uit elkaar om te kijken hoe dat komt'.

Meestal deed hij het daarna niet meer goed. :')
Ik heb ook zo’n buurman. Auto en scooter. Gewoon middenklassespul, geen ouwe troep. Maar altijd sleutelen daaraan. Het resultaat: een rammelende auto en piepende scooter. Ik zei eens: Japanner kopen, dan hoeft de motorkap nooit open. Toen werd hij pissig.
pi_201691432
Je hebt mensen die klussen om het klussen. Helemaal prima hoor. Ik programmeer om het programmeren. Leuke bezigheid.
  zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:03:46 #33
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_201691563
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 09:47 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Ik heb ook zo’n buurman. Auto en scooter. Gewoon middenklassespul, geen ouwe troep. Maar altijd sleutelen daaraan. Het resultaat: een rammelende auto en piepende scooter. Ik zei eens: Japanner kopen, dan hoeft de motorkap nooit open. Toen werd hij pissig.
Ik bedenk me nu dat ik bij onze vorige Lexus die we vorige week ingeruild hebben voor een nieuwer exemplaar wel twee keer de motorkap open heb gehad.
Beide keren om het ruitesproeier reservoir bij te vullen.
pi_201692430
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 21:01 schreef spectrumanalyser het volgende:
bij sommige auto's is de elektronica dermate gevoelig dat bij een aantal mislukte ontstekingen het storingslampje aan gaat. maar het kan zo veel oorzaken hebben en een vroege indicatie zijn van een probleem wat later hoge kosten me
Bedankt voor de tip. Dit is waarschijnlijk de oorzaak bij mijn storingssequence: garage heeft 2 verstuivers eruit gehaald.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_201693021
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 08:58 schreef oldford het volgende:
En wat was de oplossing voor het probleem?
Niks ik heb 2000km verder gereden
Gister een lampje moeten vervangen.
  zaterdag 9 oktober 2021 @ 23:30:39 #36
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_201699312
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 09:39 schreef spectrumanalyser het volgende:

Klein verschil. Uitlezen doe je door een stekker in een aansluiting te stoppen. 10 minuten later is het klaar.

maatje van mij had z'n Triumph motor in de soep laten draaien. Hij had wel een lampje zien branden maar dacht dat het geen kwaad kon om door te blijven rijden.
Misschien heb je even gemist dat er geen lampje brandt bij TS. :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_201701451
Er gaat bij mij ook geen lampje rinkelen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_209060664
1.5 jaar later _O- en 10.000 km verder.
lampje ging zondag opeens weer aan na 5 min rijden, tanken, 5 min rijden, parkeren en weer starten ging het lampje aan.
auto aan de kant gezet en weer gestart en naar huis gereden. lampje bleef aan.
thuis zag ik de tip dat de benzine dop er mogelijk niet goed opzat, dus die nogmaals aangedraaid en (toevallig, want hij zat al goed?)
was het lampje weg en heb ik ruim 2 uur zonder problemen / lampje weer gereden.

vanochtend naar mijn werk (20 min rijden) was het lampje weer aan. en om 11.00 uur weer een stukje rijden (20 min) was er weer geen lampje.
en ook vanmiddag naar huis rijden (30 min) heb ik het lampje niet meer gezien.

ik kijk het deze week maar even aan of het lampje veel terugkomt en neem wel of niet actie.

ik begin zelf te denken dat dit benauwde weer voor een rare motor reactie zorgt, maar geen idee of dit een verklaring kan zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door fespo op 08-05-2023 17:49:09 ]
  maandag 8 mei 2023 @ 20:04:41 #39
25175 suijkerbuijk
suijkerbuijk
pi_209063061
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 17:58 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Nou ik heb het gehad en ze zeiden: laat de auto maar hier, dan gaan we het uitlezen (was die uitlaatgassensensor, moeilijk woord, ik weet niet meer hoe zo'n ding heet, iets met grieks. Maar kost wel pegels.)
Kan je gewoon schoonmaken.
Maar goed verkopen en uurloon is gweldige .

Terwijl als je het zelf even er uit had gehaald .
Wat remmenreiniger er in en laten weken.
Daarna gewoon met een aansteker de boel uit branden .
En klaar en terug zetten .

Werk altijd en zo vaak gedaan.

Zelfde met de roetfilter die niet meer schoon wilt.
Onder uit halen en wat benzine er in en aansteken.
Net zoals we vroeger de puch 2takt uitlaat schoon branden.
Terug er onder en klaar.

Maar goed echte monteurs bestaan niet meer.
Zijn alleen nog maar vervangers geworden.
  maandag 8 mei 2023 @ 20:07:11 #40
25175 suijkerbuijk
suijkerbuijk
pi_209063109
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 17:37 schreef fespo het volgende:
1.5 jaar later _O- en 10.000 km verder.
lampje ging zondag opeens weer aan na 5 min rijden, tanken, 5 min rijden, parkeren en weer starten ging het lampje aan.
auto aan de kant gezet en weer gestart en naar huis gereden. lampje bleef aan.
thuis zag ik de tip dat de benzine dop er mogelijk niet goed opzat, dus die nogmaals aangedraaid en (toevallig, want hij zat al goed?)
was het lampje weg en heb ik ruim 2 uur zonder problemen / lampje weer gereden.

vanochtend naar mijn werk (20 min rijden) was het lampje weer aan. en om 11.00 uur weer een stukje rijden (20 min) was er weer geen lampje.
en ook vanmiddag naar huis rijden (30 min) heb ik het lampje niet meer gezien.

ik kijk het deze week maar even aan of het lampje veel terugkomt en neem wel of niet actie.

ik begin zelf te denken dat dit benauwde weer voor een rare motor reactie zorgt, maar geen idee of dit een verklaring kan zijn.
Uitlezen door deze te kopen

https://www.bol.com/nl/nl(...)15.28.ProductPageUrl

Heb deze zelf en gebruik deze al jaren.
Heerlijk ding om thuis te hebben liggen.

Storings code en op de internet zetten en zoeken wat het inhoud.

Dan heb je wen richting
pi_209088758
Ja auto is total loss, levensgevaarlijk om er nog mee te rijden!
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_209094757
lekker vaag.
gister hele dag niet gebrand.
vandaag weer wel.
  woensdag 10 mei 2023 @ 22:21:32 #43
470649 Pendule
FOK! Nicht
pi_209096034
Heb jij niet opgelet tijdens jou theorie?

Wat doe jij als het motorstoringslampje oranje gaat branden? Jij gaat zo snel als mogelijk naar de garage om dat na te laten kijken.

Wat doe jij als het motorstoringslampje rood gaat branden? Jij stopt met rijden en belt een takelwagon.

Moeilijk hé, nadenken?
pi_209100217
Dat lampje brandt bij mij al 2 jaar. Alles is gecheckt, kleppen vervangen, sensor vervangen etc.

Ik weet dat het iets te maken heeft met brandstoftoevoer maar men weet gewoon niet wat het probleem is. Garages noemen het een polo probleem.
  donderdag 11 mei 2023 @ 13:10:56 #45
502341 Rostrup
Je moet sterk zijn.
pi_209101368
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 21:25 schreef fespo het volgende:
ik ging vandaag naar mijn werk en kreeg bij het wegrijden een motorstorings lampje dat ging branden.
ik heb gelijk de auto aan de kant gezet en ben op de fiets verder gegaan.

nu start ik zojuist de motor en de melding is weg, ik heb ook 10 min gereden en de melding is niet meer terug gekomen.

kan ik er gewoon van uit gaan dat er niks aan de hand is?
Audi?
Als je niet gewenst bent ga dan weg.
Verlaat hen voordat ze jou verlaten.
  donderdag 11 mei 2023 @ 13:20:20 #46
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_209101468
Rij je altijd in lage toeren?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_209102336
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 21:08 schreef fespo het volgende:
lekker vaag.
gister hele dag niet gebrand.
vandaag weer wel.
Dit lampje neem ik aan?



Dat kreng brand om de meest gekke redenen. In principe heeft een van de tientallen sensoren in de motor een fout gevonden en meldt dit aan het systeem. Het systeem en motor gaan bijna direct in een soort van veilige stand (safe mode), in de hoop dat er niet nog meer kapot gaat.

Je kunt dus kiezen om het compleet te negeren. Al zal je motor dan nooit meer optimaal afgesteld zijn, tenminste totdat je het (laat) reset(ten).

Het uitlezen van die melding gaat via de OBD2 connector die praktisch iedere auto heeft. De garage heeft een professionele OBD2 lezer die meerdere merken en meerdere sensoren kan lezen en programmeren. Ze kunnen ook dit lampje resetten.

Ali Express heeft een OBD2 bluetooth dongle voor een paar euro. Die dongle koppel je dan draadloos met je smartphone met behulp van een app en dan kun je ongeveer 50% van de sensoren uitlezen en die kunnen ook dit lampje resetten.

Met uitlezen wordt de fout niet opgelost. Als de sensor na verloop van tijd weer een melding maakt, springt het lampje weer aan en vliegt de motor weer in safe mode. Zoek dus wel op wat de foutcode betekent en ga dan zelf na of je het (financieel) interessant vindt om dit te (laten) repareren of dat eens in de zoveel tijd dat lampje resetten handiger is.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_209106688
Seat
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 13:10 schreef Rostrup het volgende:

[..]
Audi?
Seat Arossa uit 2001.
pi_209106696
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 13:20 schreef daNpy het volgende:
Rij je altijd in lage toeren?
niet echt.
Jakker redelijk door met de automaat. (maar niet enorm)
pi_209106739
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 14:31 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Dit lampje neem ik aan?

[ afbeelding ]

Dat kreng brand om de meest gekke redenen. In principe heeft een van de tientallen sensoren in de motor een fout gevonden en meldt dit aan het systeem. Het systeem en motor gaan bijna direct in een soort van veilige stand (safe mode), in de hoop dat er niet nog meer kapot gaat.

Je kunt dus kiezen om het compleet te negeren. Al zal je motor dan nooit meer optimaal afgesteld zijn, tenminste totdat je het (laat) reset(ten).

Het uitlezen van die melding gaat via de OBD2 connector die praktisch iedere auto heeft. De garage heeft een professionele OBD2 lezer die meerdere merken en meerdere sensoren kan lezen en programmeren. Ze kunnen ook dit lampje resetten.

Ali Express heeft een OBD2 bluetooth dongle voor een paar euro. Die dongle koppel je dan draadloos met je smartphone met behulp van een app en dan kun je ongeveer 50% van de sensoren uitlezen en die kunnen ook dit lampje resetten.

Met uitlezen wordt de fout niet opgelost. Als de sensor na verloop van tijd weer een melding maakt, springt het lampje weer aan en vliegt de motor weer in safe mode. Zoek dus wel op wat de foutcode betekent en ga dan zelf na of je het (financieel) interessant vindt om dit te (laten) repareren of dat eens in de zoveel tijd dat lampje resetten handiger is.
yep, maar leest hij ookuit als het lampje alweer een paar dagen uit is en niet meer aangaat?

2 jaar geleden heeft het lampje ook gebrand, maar daarna nooit meer gezien.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')