abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_201525063


Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.


Er wordt flink gevaccineerd.
Welke geboortejaren mogen afspraak maken en vanaf wanneer mocht dit precies?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Afspraak maken kan via www.coronatest.nl , www.coronavaccinatie-afspraak.nl of telefoonnummer 0800-7070.

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC: Hoe Nederland de controle verloor
Reconstructie NRC: Het testbeleid van de minister: te laat, te traag en niet goed doordacht
Reconstructie Volkskrant: Een jaar in het voetspoor van vijf OMT-leden
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
De Groene: 'We moeten een coronageneraal hebben'
Coronabeeld: Vaccinatie in beeld
SignaalWaarde: wekelijkse podcast over coronastatistiek en coronacijfers

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :
quote:
#Vaccinatie

➡️ Half april: 4 mln 💉
👉 meeste 80+ en mensen met hoog medisch risico
➡️ Begin mei: ruim 5 mln 💉
👉 70+
👉 half mei: 60+
➡️ Begin juni: 11 mln 💉
👉 juni: 50+/40+/30+
👉 juni/juli: 20+
➡️ Begin juli: iedereen die wil een 1e prik, 2/3 geheel gevaccineerd
https://t.co/nFVLkcHMAS

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2019) en Covid-19 (2020/2021)


Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Dagelijkse ziekenhuiscijfers
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
Datagraver, zelf grafieken maken

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon.
• Niet elkaar uitmaken voor schapen of wappies
• "Covid is maar een griepje", muilkorven/mondluiers/angsthazen mag je ook voor je laten
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen onzinnige gifjes (on tour, nazi, etc.)

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

SPOILER: Coronaregels per 25 september, 2021
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 1% gewijzigd door Momo op 27-09-2021 16:09:48 ]
pi_201525149
Spoiler in OP bijgewerkt. :lijstje:
  Moderator zondag 26 september 2021 @ 13:32:38 #3
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_201525166
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 13:31 schreef Zipportal het volgende:
Spoiler in OP bijgewerkt. :lijstje:
Topper!
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
pi_201525405
quote:
Restaurant Moeke in Nijmegen mag zondag weer open als het alsnog actief de coronatoegangsbewijzen van bezoekers gaat controleren. Dat is zondag de uitkomst van een spoedprocedure bij de rechtbank in Arnhem. De uitbater van het restaurant spande de zaak aan, nadat de gemeente de zaak zaterdagavond had gesloten.

Ook moet het restaurant een bord met de tekst "Voor Moeke hoef jij je niet te bewijzen" weghalen. Het bedrijf moet zijn gasten er juist op wijzen dat ze alleen naar binnen mogen als ze een geldige toegangspas hebben.

In afwachting van een definitief oordeel probeerde de voorzieningenrechter zondagochtend met de partijen tot een voorlopige oplossing te komen, waarbij de horecaonderneming zich bereid toonde om maatregelen te treffen.

Om 15.00 uur wordt de rechtszaak hervat. Dan wordt duidelijk op welke wijze Moeke wil voldoen aan de voorwaarden van de gemeente en of de burgemeester dat voldoende vindt om de sluiting nog zondag op te heffen.

Het restaurant werd zaterdag gesloten, omdat meermaals de coronatoegangsbewijzen niet werden gecontroleerd. De ondernemer had volgens de gemeente al aangekondigd dat hij ze niet zou gaan controleren.

Gemeente voerde herhaaldelijk controles uit
Kort na de opening van Moeke op zaterdag voerde een gemeenteambtenaar in burger een eerste controle uit. Hij nam plaats aan een tafeltje in het restaurant en constateerde dat niemand van het personeel hem om een coronatoegangsbewijs vroeg.

Bij een tweede controle op zaterdagmiddag zagen twee handhavers een stel de zaak binnenstappen. Ze constateerden dat deze gasten evenmin naar het coronabewijs werden gevraagd. Na tussenkomst van de politie werd het restaurant op bevel van de burgemeester voor acht dagen gesloten.

De advocaat van de restauranteigenaar zei zondag het vreemd te vinden dat er "geen enkele tussenstap" was. "Het was niet dermate ernstig dat sluiting gerechtvaardigd was", zei hij.

Een woordvoerder van de burgemeester wees erop dat elke bezoeker van een horecagelegenheid, ook als die naar de wc loopt of richting het terras gaat, om een coronatoegangsbewijs moet worden gevraagd. Ze zei verder dat vooraf duidelijk was dat zaken die bewust niet meewerken meteen zouden worden gesloten. "Het hoefde voor Moeke geen verrassing te zijn dat dit kon gebeuren", aldus de woordvoerder.
https://www.nu.nl/coronav(...)eek-tweede-kans.html

Is die Bruls bipolair of wat? De ene keer is hij advocaat voor versoepelingen en handhaving hooguit op excessen, de andere dag heeft hij op zijn buik geslapen en is het de tweelingbroer van Grap. Een pragmatische rechter in ieder geval.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
When Tiësto was Tiësto
pi_201525410
Met dat betalen is toch een beetje hetzelfde als Apple Pay dan? Ik gebruik mijn bankpas eigenlijk nooit meer, alleen als het niet anders kan, altijd met telefoon.
Dat is toch allemaal niet zo spannend..
pi_201525424
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 13:48 schreef bloodymary1 het volgende:
Met dat betalen is toch een beetje hetzelfde als Apple Pay dan? Ik gebruik mijn bankpas eigenlijk nooit meer, alleen als het niet anders kan, altijd met telefoon.
Dat is toch allemaal niet zo spannend..
Ik doe het ook pas sinds een week. Al die nieuwerwetse fratsen. :+
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
When Tiësto was Tiësto
  zondag 26 september 2021 @ 13:53:12 #7
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_201525510
quote:
7s.gif Op zondag 26 september 2021 13:48 schreef nostra het volgende:

[..]
https://www.nu.nl/coronav(...)eek-tweede-kans.html

Is die Bruls bipolair of wat? De ene keer is hij advocaat voor versoepelingen en handhaving hooguit op excessen, de andere dag heeft hij op zijn buik geslapen en is het de tweelingbroer van Grap. Een pragmatische rechter in ieder geval.
Zo stelt hij zich al de hele crisis op. Woord en daad zijn absoluut niet in overeenstemming.

Ik heb het idee dat hij zich uit als voorstander van versoepelingen om populair te blijven onder de bevolking, en aan de andere kant de harde lijn van Grapperhaus uitvoert om zich een positie in het volgende kabinet toe te kunnen eigenen. Anders kan ik het niet verklaren.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 26 september 2021 @ 13:55:31 #8
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_201525551
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 12:53 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ja dat kan ik. Als je gevaccineerd bent is de kans dat jij zelf druk legt op de zorg een stuk kleiner en bovendien de kans dat je nog bijdraagt aan de verspreiding (en daarmee indirect druk op de zorg legt) ook. Dat zijn gewoon feiten, als je dat betwist heeft deze hele discussie geen zin.

De vraag is dan of dat verschil in voldoende mate opweegt tegen het onderscheid dat je maakt. In andere woorden: rechtvaardigt dat verschil het onderscheid tussen mensen. Daar kun je best verschillend over denken, maar dat is hoe het werkt. Ik geloof dat een zetel of 70 momenteel van mening is dat dat niet het geval is, om het maar even te illustreren.
Hier raak je een ander aspect dat het belang van een meerderheid niet mag/kan veroorzaken dat de rechten van het individu er niet toedoen.

We hebben (hadden?) grondwetten die juist de onderdrukkende willekeur van (een snel wisselende) meerderheid bestaande uit helft+1, moet voorkomen. Het heeft iets bizars dat wetten die juist rechten moeten beschermen, worden uitgehold omdat het de "meerderheid" niet uitkomt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 26 september 2021 @ 13:56:24 #9
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_201525576
quote:
7s.gif Op zondag 26 september 2021 13:48 schreef nostra het volgende:

[..]
https://www.nu.nl/coronav(...)eek-tweede-kans.html

Is die Bruls bipolair of wat? De ene keer is hij advocaat voor versoepelingen en handhaving hooguit op excessen, de andere dag heeft hij op zijn buik geslapen en is het de tweelingbroer van Grap. Een pragmatische rechter in ieder geval.
Zo iemand heet in mijn jargon een opportunist. Niets mis mee , wel handig om te weten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 26-09-2021 14:14:51 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_201525599
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 10:54 schreef chratnox het volgende:

Hebben vleermuizen een belangrijke functie in de natuur, of kunnen we ze ondertussen allemaal een kusje met de vlammenwerper geven?
Ze zijn onmisbaar in de veeteelt en landbouw.
Er zijn speciale vleermuis openingen en kasten zodat zij 's nachts de vliegen wegvangen bij bv de varkens. Hierdoor hoeft minder pesticide gebruikt te worden.

https://anlvgeestgrond.nl/boer-en-vleermuis/

[ Bericht 0% gewijzigd door Za op 26-09-2021 14:22:43 ]
  zondag 26 september 2021 @ 14:14:11 #12
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_201525963
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 13:48 schreef bloodymary1 het volgende:
Met dat betalen is toch een beetje hetzelfde als Apple Pay dan? Ik gebruik mijn bankpas eigenlijk nooit meer, alleen als het niet anders kan, altijd met telefoon.
Dat is toch allemaal niet zo spannend..
Dat is het ook niet, wel dat zo nodig je doopceel van aankopen kan worden gelicht en die tzt dan overmoed niet in jouw belang wordt gebruikt. Apple-Pay heeft een bijsmaak dat die 'firma' ook op dat financiële vlak meer inzicht wil krijgen om zo hun (verdienmodel) diensten nog beter op jouw profiel aan te kunnen passen.

Die discussie gaat, zoals vaak vooral over het hoe van een middel en meestal niet of het middel in zichzelf wel zo gewenst is. Prima als eigen keuze dat verder de ander daartoe niet zou moeten dwingen.

Zelf zie ik niet waarom aankopen met wie, wanneer en waar (altijd) worden vastgelegd. Op het moment dat een transactie klaar is, zouden de gegevens daarvan - desnoods als keuze - moeten worden gewist.
Die registratie van transacties zou een keuze moeten zijn met dan idd de consequentie dat ik als gebruiker dan iets (niet) kan bewijzen. Het argument dat dit - registratie keuze - niet kan is vooral omdat dit zo gemaakt wordt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_201526024
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 14:14 schreef Vallon het volgende:

[..]
Dat is het ook niet, wel dat zo nodig je doopceel van aankopen kan worden gelicht en die tzt dan overmoed niet in jouw belang wordt gebruikt. Apple-Pay heeft een bijsmaak dat die 'firma' ook op dat financiële vlak meer inzicht wil krijgen om zo hun (verdienmodel) diensten nog beter op jouw profiel aan te kunnen passen.

Die discussie gaat, zoals vaak vooral over het hoe van een middel en meestal niet of het middel in zichzelf wel zo gewenst is. Prima als eigen keuze dat verder de ander daartoe niet zou moeten dwingen.

Zelf zie ik niet waarom aankopen met wie, wanneer en waar (altijd) worden vastgelegd. Op het moment dat een transactie klaar is, zouden de gegevens daarvan - desnoods als keuze - moeten worden gewist.
Die registratie van transacties zou een keuze moeten zijn met dan idd de consequentie dat ik als gebruiker dan iets (niet) kan bewijzen. Het argument dat dit - registratie keuze - niet kan is vooral omdat dit zo gemaakt wordt.
Tja, heel veel mensen zullen daardoor wel te beinvloeden zijn, ook met zo'n profiel. Mij boeit het allemaal niet zo. Ik koop wat ik zelf wil, ben niet van reclames of aanbiedingen. Ook bij de coffeeshop pin ik gewoon (met Applepay). Het zal allemaal wel.
  Moderator zondag 26 september 2021 @ 14:16:33 #14
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_201526035
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 12:56 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het openen van die app is wel met face-recognition of pincode.
Tuurlijk. Het is wel de volgende in het rijtje welke niet-problemen kunnen we met QR-codes oplossen. Bij bedrijven zie je het ook al veel. De vraag die gesteld wordt door management is regelmatig: "Kunnen we het met een app oplossen?". Inmiddels kun je daar "Kunnen we het met een QR-code oplossen?"

Ik heb niets tegen QR-codes, maar sommige dingen hoeven niet persé eenvoudiger te worden.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  Moderator zondag 26 september 2021 @ 14:19:35 #15
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_201526096
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 13:53 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Zo stelt hij zich al de hele crisis op. Woord en daad zijn absoluut niet in overeenstemming.

Ik heb het idee dat hij zich uit als voorstander van versoepelingen om populair te blijven onder de bevolking, en aan de andere kant de harde lijn van Grapperhaus uitvoert om zich een positie in het volgende kabinet toe te kunnen eigenen. Anders kan ik het niet verklaren.
Ik vind het wel bijzonder in elk geval. In dat bericht:
quote:
Kort na de opening van Moeke op zaterdag voerde een gemeenteambtenaar in burger een eerste controle uit. Hij nam plaats aan een tafeltje in het restaurant en constateerde dat niemand van het personeel hem om een coronatoegangsbewijs vroeg.

Bij een tweede controle op zaterdagmiddag zagen twee handhavers een stel de zaak binnenstappen. Ze constateerden dat deze gasten evenmin naar het coronabewijs werden gevraagd. Na tussenkomst van de politie werd het restaurant op bevel van de burgemeester voor acht dagen gesloten.
Ze hebben dus geen waarschuwing gehad, er is een mystery guest geweest en de BOA's zagen dat er niet om werd gevraagd, dus zijn ze gesloten?
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  zondag 26 september 2021 @ 14:26:11 #16
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_201526263
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 14:19 schreef chratnox het volgende:

[..]
Ik vind het wel bijzonder in elk geval. In dat bericht:
[..]
Ze hebben dus geen waarschuwing gehad, er is een mystery guest geweest en de BOA's zagen dat er niet om werd gevraagd, dus zijn ze gesloten?
Ik begreep dat ze aangekondigd hadden niet te gaan controleren en aan de hand daarvan al een waarschuwing gehad hebben.

Maar kan zijn dat ik nu restaurants door elkaar haal.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  Moderator zondag 26 september 2021 @ 14:31:29 #17
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_201526392
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 14:26 schreef Drekkoning het volgende:
Ik begreep dat ze aangekondigd hadden niet te gaan controleren en aan de hand daarvan al een waarschuwing gehad hebben.

Is dat voldoende grond om een restaurant te sluiten? Het lijkt mij dat roepen dat je iets gaat doen niet voldoende is om te gelden als grond voor sluiting. Het moet toch vastgesteld worden?
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  zondag 26 september 2021 @ 14:32:49 #18
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_201526421
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 14:31 schreef chratnox het volgende:

[..]
Is dat voldoende grond om een restaurant te sluiten? Het lijkt mij dat roepen dat je iets gaat doen niet voldoende is om te gelden als grond voor sluiting. Het moet toch vastgesteld worden?
Ja precies, en dat is daarna dus ook daadwerkelijk vastgesteld :P.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  Moderator zondag 26 september 2021 @ 14:36:32 #19
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_201526507
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 14:32 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Ja precies, en dat is daarna dus ook daadwerkelijk vastgesteld :P.
Maar je moet toch altijd een kans krijgen om de situatie te veranderen oid? Op het moment dat je een waarschuwing krijgt die stelt: "Als je dit gaat doen sluiten we je!" is heel iets anders dan: "We hebben vastgesteld dat je de QR-codes in onze controles niet gecontroleerd hebt. Hierbij sommeren we je dat vanaf nu wel goed te doen, op last van <boete> of sluiting."

Ik vind 't best ver gaan als dit zomaar kan.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  zondag 26 september 2021 @ 14:39:33 #20
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_201526567
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 14:36 schreef chratnox het volgende:

[..]
Maar je moet toch altijd een kans krijgen om de situatie te veranderen oid? Op het moment dat je een waarschuwing krijgt die stelt: "Als je dit gaat doen sluiten we je!" is heel iets anders dan: "We hebben vastgesteld dat je de QR-codes in onze controles niet gecontroleerd hebt. Hierbij sommeren we je dat vanaf nu wel goed te doen, op last van <boete> of sluiting."

Ik vind 't best ver gaan als dit zomaar kan.
Geen idee hoe dat bestuursrechtelijk zit, en of een waarschuwing alleen mag naar aanleiding van een echte overtreding.
Kan me voorstellen dat aankondiging van overtreding genoeg is.

Maar geen idee. Zal vast inzet zijn van het kort geding, hopelijk krijgen we dat nog te lezen.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_201527349
:M :lijstje:
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  zondag 26 september 2021 @ 15:17:36 #22
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_201527435
:?
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_201527443
twitter
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  zondag 26 september 2021 @ 15:27:19 #24
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_201527712
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 02:52 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Ik ben het met je eens dat we nooit meer van dit virus afkomen (het wordt gewoon 1 van de vele verkoudheidvirussen). Maar wat is T-cel immuniteit. Dat is niet meer of minder dat je afweer het virus herkent en meteen aanpakt en niet laat voort woekeren zodat je er ernstig ziek van wordt. Dat doet vooral je T-cel CD4+ (ook wel de t-helper cel genoemd). Die schakelen je T-cel CD8+ (T-killer cel) in om de infectie in toom te houden en sturen je B-cellen aan om nieuw (eventueel vernieuwde) anti-bodies (titters) aan te maken. Dat betekent dus niet dat je het niet meer kan krijgen of er geen infectie van kan krijgen. Dat gaat gewoon in de toekomst gebeuren iedereen zal (ligt eraan hoe lang je leeft) er meerdere keren door besmet raken. Alleen doordat je T-helper cellen het virus herkennen kunnen ze het onder controle houden. Plus wat ik al vaker gezegd heb zo werken de andere 4 corona virussen ook. Alleen wordt je normaal daar een keer mee besmet als je nog een kind bent. Kinderen hebben een veel sterker immuun systeem (aspecifieke aangeboren afweer) wat veel sterker werkt dan het immuun systeem van volwassenen (adaptieve verworven immuunsysteem). Het verschil is dat het eerste immuunsysteem veel agressiever werkt dan het tweede immuunsysteem. Alleen hoe ouder je wordt hoe slechter het eerste immuunsysteem wordt en daardoor worden pathogenen (vooral nieuwe wat dit virus is) die niet herkent worden steeds gevaarlijker voor een mens. Dus eigenlijk is het zo ben je nog niet besmet geraakt door dit virus dan zal dat in de toekomst gebeuren alleen als je besmet raakt wil je het er weinig last van hebben dan laat je vaccineren en anders kom je er op de natuurlijke manier achter. Als je er op de natuurlijke manier achter wilt komen dan hangt het vooral af van je leeftijd en fysieke toestand of de ziekte last zwaar of ligt wordt.

Korte samenvatting.
Komen we door de vaccins definitief af van dit virus? nee.
Zorgen we er voor dat de ziekenhuizen niet overstromen en we veel doden krijgen? ja.

Willen we van deze pandemie afkomen dan snap ik dat je eventueel uit voorzorg bijvoorbeeld de risicogroepen nog een 3de prik geeft uit voorzorg. Maar wil je echt van deze pandemie afkomen wereldwijd dan moet we er voor zorgen dat de rest van de wereld gevaccineerd wordt zodat overal de ziekenhuisopnames en doden dalen tot een normaal nieuw.
Over die definitie van precies (T-cel) immuniteit maar ook pandemisch is en hoe je dat (endemisch) en vanuit welke zienswijze kunt benaderen, is waar we oneindig over kunnen spreken. Iedereen heeft daarin een "stukje" gelijk dat haaks op andermans (eigen)belang kan staan en helaas zorgt voor polariserende discussies.

Je uitlegverhaal zelf loopt in grote lijnen gelijk met wat ik van afweer(systemen) en bijbehorende (virus)reacties.
Die Corona-immuniteit wordt niet door covid19-vaccins veroorzaakt. Ze "werken" door onze bestaande immuniteit expliciet en zo als "bescherming" voor infecties eerder uit te kunnen nutten door opbouw van antilichaamsreserves tegen spike-eiwitten.

Of en in welke mate (medische) toepassing zo wenselijk, duurzaam is en daarmee dan ook moet leiden tot die collectieve drang en dwang; is weer welke rechten het individu als keuze (nog) heeft of mag hebben.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 26 september 2021 @ 15:32:55 #25
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_201527902
quote:
14s.gif Op zondag 26 september 2021 15:27 schreef Vallon het volgende:

[..]
Over die definitie van precies (T-cel) immuniteit maar ook pandemisch is en hoe je dat (endemisch) en vanuit welke zienswijze kunt benaderen, is waar we oneindig over kunnen spreken. Iedereen heeft daarin een "stukje" gelijk dat haaks op andermans (eigen)belang kan staan en helaas zorgt voor polariserende discussies.

Je uitlegverhaal zelf loopt in grote lijnen gelijk met wat ik van afweer(systemen) en bijbehorende (virus)reacties.
Die Corona-immuniteit wordt niet door covid19-vaccins veroorzaakt. Ze "werken" door onze bestaande immuniteit expliciet en zo als "bescherming" voor infecties eerder uit te kunnen nutten door opbouw van antilichaamsreserves tegen spike-eiwitten.

Of en in welke mate (medische) toepassing zo wenselijk, duurzaam is en daarmee dan ook moet leiden tot die collectieve drang en dwang; is weer welke rechten het individu als keuze (nog) heeft of mag hebben.
Zou je een keer kunnen proberen zinnen te produceren waarbij de werkwoorden ook echt bij de onderwerpen horen? Het loopt nu uit op onbegrijpelijke alfabetsoep vol dure woorden.
pi_201527964
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 15:18 schreef Stoney3K het volgende:
[ twitter ]
Mooie cijfers. De coronapas werpt zijn vruchten al af.
I'll give you something to do
pi_201527982
Weekcijfers

Patiënten met een Covid-19 infectie op IC afdelingen van de Nederlandse ziekenhuizen:
Daling: 13,3%


Patiënten met een Covid-19 infectie op Verpleegafdelingen van de Nederlandse ziekenhuizen:
Daling: 16,5%


Instroom patiënten met een Covid-19 infectie op IC afdelingen van de Nederlandse ziekenhuizen:
Stijging: 10,3%


Instroom patiënten met een Covid-19 infectie op Verpleegafdelingen van de Nederlandse ziekenhuizen:
Daling: 25,1%


Uitstroom patiënten met een Covid-19 infectie op IC afdelingen van de Nederlandse ziekenhuizen:
Stijging: 12,2%


Uitstroom patiënten met een Covid-19 infectie op Verpleegafdelingen van de Nederlandse ziekenhuizen:
Daling: 23,3%


Sterftegevallen gerelateerd aan een Covid-19 infectie:
Daling: 20,0%
  Moderator zondag 26 september 2021 @ 15:47:04 #28
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_201528291
quote:
14s.gif Op zondag 26 september 2021 15:27 schreef Vallon het volgende:

[..]
Over die definitie van precies (T-cel) immuniteit maar ook pandemisch is en hoe je dat (endemisch) en vanuit welke zienswijze kunt benaderen, is waar we oneindig over kunnen spreken. Iedereen heeft daarin een "stukje" gelijk dat haaks op andermans (eigen)belang kan staan en helaas zorgt voor polariserende discussies.

Je uitlegverhaal zelf loopt in grote lijnen gelijk met wat ik van afweer(systemen) en bijbehorende (virus)reacties.
Die Corona-immuniteit wordt niet door covid19-vaccins veroorzaakt. Ze "werken" door onze bestaande immuniteit expliciet en zo als "bescherming" voor infecties eerder uit te kunnen nutten door opbouw van antilichaamsreserves tegen spike-eiwitten.

Of en in welke mate (medische) toepassing zo wenselijk, duurzaam is en daarmee dan ook moet leiden tot die collectieve drang en dwang; is weer welke rechten het individu als keuze (nog) heeft of mag hebben.
Hoezo wordt immuniteit niet door de vaccins veroorzaakt? Het is geen steriliserende immuniteit, waarbij je ook niet langer besmet kunt raken, maar het feit dat je lichaam anti-stoffen heeft tegen de spike kun je toch wel zien als immuniteit?
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_201528296
Bezoekers van buiten de EU moeten dagelijks worden getest volgens de Nederlandse coronapasregels

Bezoekers van buiten de EU worden geconfronteerd met dagelijkse coronavirustests, zelfs als ze volledig gevaccineerd zijn.

Toeristen uit andere landen, waaronder het VK, kunnen hun binnenlandse Covid-apps niet gebruiken in restaurants, cafés, sportlocaties en theaters in Nederland. Het betekent dat ze het bewijs van een negatieve coronavirus-test van de afgelopen 24 uur moeten laten zien om uit eten te gaan in een restaurant, iets te drinken in een bar of naar een voetbalwedstrijd te gaan. Ze kunnen wat drinken op een terrasje, maar hebben een keuringsattest nodig om het binnentoilet te gebruiken.

https://www.dutchnews.nl/(...)h-corona-pass-rules/
pi_201528401
twitter

twitter
  zondag 26 september 2021 @ 15:52:40 #31
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_201528404
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 15:47 schreef Za het volgende:
Bezoekers van buiten de EU moeten dagelijks worden getest volgens de Nederlandse coronapasregels

Bezoekers van buiten de EU worden geconfronteerd met dagelijkse coronavirustests, zelfs als ze volledig gevaccineerd zijn.

Toeristen uit andere landen, waaronder het VK, kunnen hun binnenlandse Covid-apps niet gebruiken in restaurants, cafés, sportlocaties en theaters in Nederland. Het betekent dat ze het bewijs van een negatieve coronavirus-test van de afgelopen 24 uur moeten laten zien om uit eten te gaan in een restaurant, iets te drinken in een bar of naar een voetbalwedstrijd te gaan. Ze kunnen wat drinken op een terrasje, maar hebben een keuringsattest nodig om het binnentoilet te gebruiken.

https://www.dutchnews.nl/(...)h-corona-pass-rules/
Vriend van mij heeft dat probleem nu. Volledig gevaccineerd in het VK, maar geen bewijs hier. Maar er is blijkbaar een bedrijfje/organisatie in Utrecht die die dingen om kan zetten naar een geldig bewijs in Nederland.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_201528420
pi_201528424
pi_201528428
pi_201528433
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 26 september 2021 @ 16:02:00 #36
408813 crew  trein2000
pi_201528595
https://www.tubantia.nl/b(...)eer-openen~a9a4e3c8/
Hubert is weer op z’n schreden teruggekeerd?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_201528635
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 16:02 schreef trein2000 het volgende:
https://www.tubantia.nl/b(...)eer-openen~a9a4e3c8/
Hubert is weer op z’n schreden teruggekeerd?
Met dit hele geping-pong en de implementatieproblemen ben ik benieuwd of die coronapas het 2 maanden gaat uithouden.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  User die overal opduikt 2022 zondag 26 september 2021 @ 16:17:29 #38
186611 Haags
pi_201528935
Ik las ergens dat de boa's het erg rustig hadden vannacht en dat het om 00.30 al stil was in Amsterdam op straat.

Ja op straat wel, maar op de talloze afterparty's binnen? :D
Zonder wrijving geen glans
  zondag 26 september 2021 @ 16:56:09 #39
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201529745
https://www.telegraaf.nl/(...)-keel-van-ontroering

Dit is inderdaad niet uit te leggen

quote:
Volle kerk feest voor gelovigen: '

Brok in mijn keel van ontroering'
Door MARIE-THÉRÈSE ROOSENDAAL
12 min geleden
in BINNENLAND
OSS - In het wijwater-font ligt een familieflacon ontsmettingsgel, een QR-code is niet nodig in de Heilig Hartkerk in Oss.

Zij aan zij zitten de beminde gelovigen in de 23 rijen houten banken van het middenschip. Herfstzon zet het glas-in-lood in vuur en vlam, wierook wolkt onder de kerkbogen.

quote:
Hij weet dat met name koren hard door corona werden getroffen in de beginfase, zoals in Heerde en in Leiden, maar bang voor rondvliegende aerosolen is hij niet. ,,

Als je niet te hard zingt gaat het goed."
^p^ ^p^ *O* _O- _O- _O- :W
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_201529936
quote:
Spannend
  Moderator zondag 26 september 2021 @ 17:13:53 #41
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_201530022
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 16:56 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)-keel-van-ontroering

Dit is inderdaad niet uit te leggen
[..]
[..]
^p^ ^p^ *O* _O- _O- _O- :W
Misschien moet ID&T gewoon een kerk beginnen.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  zondag 26 september 2021 @ 17:19:40 #42
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201530130
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 17:13 schreef chratnox het volgende:

[..]
Misschien moet ID&T gewoon een kerk beginnen.
of een auto race

Ab Osterhous die vnd het wel spectaculair, die begion al opver de volgende lockdown voor de griep
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  Moderator zondag 26 september 2021 @ 17:33:42 #43
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_201530317
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 17:19 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
of een auto race

Ab Osterhous die vnd het wel spectaculair, die begion al opver de volgende lockdown voor de griep
Ja serieus? Wat heeft ie nu weer gezegd?
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_201530433
Vandaag op het terras geluncht. Eerst keer QR-code laten scannen ('voor als je naar het toilet wil, dan hebben we het alvast gehad'). Geen id hoeven laten zien, serveerster vroeg wel de geboortemaand.

Getuige hoe druk het was denk ik niet dat de betreffende gelegenheid eronder lijdt dat mensen principieel niet eraan mee willen werken. O-)
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_201530464
Overigens over de (juridische) proportionaliteit van de pas: https://www.groene.nl/artikel/grondrechten-zijn-niet-absoluut
quote:
‘Grondrechten zijn niet absoluut’

Is het coronapaspoort dwang, drang of publiek belang? Bij de afweging tussen veiligheid en vrijheid komen hoe dan ook grondrechten in het gedrang. Dat mag, vinden rechtsgeleerden, mits een maatregel noodzakelijk en proportioneel is.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  zondag 26 september 2021 @ 17:48:14 #46
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201530480
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 17:33 schreef chratnox het volgende:

[..]
Ja serieus? Wat heeft ie nu weer gezegd?
over een mogelijke vierde golf en de griep die heel erg gaat worden en een mogelijke lockdown
de idioot
opsluiten die aandachtzoeker
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  Moderator zondag 26 september 2021 @ 17:50:07 #47
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_201530497
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 17:46 schreef DireStraits7 het volgende:
Overigens over de (juridische) proportionaliteit van de pas: https://www.groene.nl/artikel/grondrechten-zijn-niet-absoluut
[..]

De discussie gaat er vooral over of de pas noodzakelijk en proportioneel is. Ik denk persoonlijk met de huidige vaccinatiegraad niet.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  zondag 26 september 2021 @ 17:50:30 #48
342627 tja77
Proud member of the tittycrew.
pi_201530504
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 17:13 schreef chratnox het volgende:

[..]
Misschien moet ID&T gewoon een kerk beginnen.
God, is a DJ….
  Moderator zondag 26 september 2021 @ 17:54:20 #49
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_201530568
quote:
1s.gif Op zondag 26 september 2021 17:50 schreef tja77 het volgende:

[..]
God, is a DJ….
Speciaal voor @_serial_ :
Faithless aanbidden en hop, de dance-kerk is geboren. Mysteryland doop je om tot het equivalent van de EO-jongerendag en klaar
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  zondag 26 september 2021 @ 18:07:15 #50
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_201530738
Ik zie erg mooie cijfers

Maar goed dat we de coronapas hebben geïntroduceerd.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')