abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_201540545
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 13:55 schreef zetalore het volgende:
Het kabinet overtreedt de grondwet met dit ontslag. Je kan iemand namelijk niet op basis van vrijheid van meningsuiting ontslaan. Dit kon nog wel eens een hele grote rechtzaak tegen de staat worden.
:') Daar zul je onze rechtsgeleerde hebben.
pi_201540607
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 13:55 schreef zetalore het volgende:
Het kabinet overtreedt de grondwet met dit ontslag. Je kan iemand namelijk niet op basis van vrijheid van meningsuiting ontslaan. Dit kon nog wel eens een hele grote rechtzaak tegen de staat worden.
Denk niet dat er een rechtszaak komt. Maar ben reuze benieuwd naar de antwoorden op de vragen van Omtzigt.
pi_201540777
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 14:44 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Denk niet dat er een rechtszaak komt. Maar ben reuze benieuwd naar de antwoorden op de vragen van Omtzigt.
Zou de actieve herinnering van Mark een paar dagen stand houden?
pi_201540811
quote:
1s.gif Op maandag 27 september 2021 11:57 schreef capricia het volgende:
[ twitter ]

Denk dat velen het met haar eens zijn. Ook hier.
En toch loopt ze weg.
Want ze wil geen splijtzwam zijn.
(Alsof je met kritische interviews en uiteindelijk uit de Kamer weglopen geen splijtzwam bent.)

Als zovelen het met haar eens (zouden) zijn, waarom vertrekt ze dan ook nog eens uit de Kamer?
Dan snap je volgens mij niet waarom je gekozen bent als volksvertegenwoordiger.
Het had volgens mij meer van politieke moed getuigd als ze was blijven zitten.

Wat men ook van Omtzigt kan zeggen: hij strijdt door en blijft tenminste aan als volksvertegenwoordiger.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_201541553
quote:
Achtergrond: Ontslag van bewindspersonen op staande voet is zeer uitzonderlijk

maandag 27 september 2021, 13:00, analyse van Bert van den Braak

Mona Keijzer kreeg afgelopen zaterdag ontslag als staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat (EZK). Directe aanleiding was een interview met De Telegraaf waarin zij vraagtekens zette bij de noodzaak van de coronapas. In een verklaring liet premier Rutte weten dat haar uitspraken zich niet verdragen met recente besluiten van de ministerraad. De voordracht tot ontslag vond plaats met instemming van minister Stef Blok van EZK en de drie viceminister-presidenten, onder wie CDA'er Hugo de Jonge. Dat een bewindspersoon (nu staatssecretaris Keijzer) niet zelf ontslag vraagt, maar wordt ontslagen, is zeer uitzonderlijk. Het gebeurde eerder alleen in 1945 en 1975, maar in beide gevallen kreeg de betrokkene later alsnog de gelegenheid 'de eer' aan zichzelf te houden.

1945: Jaap Burger

In januari 1945 hield Jaap Burger, minister in het kabinet-Gerbrandy, in het bevrijde Zuid-Nederland een radiotoespraak, waarin hij erop aandrong bij de naoorlogse zuivering en berechting onderscheid te maken tussen zij die 'fout' waren en zij die fouten hadden gemaakt. Hij zette zich daarmee af tegen een hardere lijn in delen van het Verzet en feitelijk ook in het kabinet, omdat hij ontsporingen vreesde bij zuivering en berechting.1)

Toen Gerbrandy kennisnam van de rede besloot hij Burger onmiddellijk, zonder hem zelfs te hebben gehoord, te ontslaan. Vooral Albarda, partijgenoot van Burger, was daarover zeer ontstemd. Hij sprak over Perzische staatszeden, die niet bij Nederland hoorden. Na een ministerraad kreeg Burger alsnog gelegenheid zelf ontslag in te dienen. Overigens was de verhouding tussen Burger en Gerbrandy al slecht. Die laatste had Burger 'een luis in mijn pels' genoemd.

1975: Jan Glastra van Loon

In 1975 was een interview met Vrij Nederland reden voor minister Dries van Agt om 'zijn' D66-staatssecretaris van Justitie Jan Glastra van Loon te ontslaan. Van Loon liet zich kritisch uit over de wachtlijsten in het gevangeniswezen en de leiding van het departement (met name van secretaris-generaal Albert Mulder), Indirect was dat ook kritiek op zijn eigen minister (die dat al sinds 1971 was). Van Agt zegde het vertrouwen in zijn staatssecretaris op.

Premier Den Uyl, die in Suriname was, kaartte de zaak onmiddellijk na zijn terugkomst aan. D'66-leider Jan Terlouw dreigde met vertrek uit het kabinet als het ontslag werd doorgezet en de PvdA verklaarde zich solidair. De uitkomst van overleg was echter dat dat Glastra van Loon zelf zijn ontslag zou aanbieden en er een nieuwe D'66-staatssecretaris zou komen, met hetzelfde takenpakket.

Bron: Biografisch Archief PDC

Prof. dr. Bert van den Braak is onderzoeker bij PDC en hoogleraar parlementaire geschiedenis aan de Universiteit van Maastricht.

1)
L.­ de Jong, Het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog. 10a. Het Laatste Jaar (Tweede helft), 927 e.v.
2)
Anne Bos, Verloren vertrouwen. Afgetreden ministers en staatssecretarissen 1967-2002, 69 e.v.
https://www.parlement.com(...)_van_bewindspersonen

Wat historische duiding.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-09-2021 16:16:53 ]
  maandag 27 september 2021 @ 20:52:59 #256
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_201545152
de Limburger
quote:
„Kennelijk kan een minister-president de telefoon pakken en ministers en staatssecretarissen ontslaan zonder kabinetsbesluit. In zijn eentje, per telefoon. Dat is vreemd”, aldus Omtzigt. „Het reglement is duidelijk: de minister-president mag een voordracht doen voor ontslag, maar het is aan de ministerraad om erover te beraadslagen en te besluiten. Dat is dus niet gebeurd.”
Aan dat regelement heeft Rutte geen herinnering dus.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  maandag 27 september 2021 @ 20:56:54 #257
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_201545215
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 20:52 schreef deedeetee het volgende:
de Limburger
[..]
Aan dat regelement heeft Rutte geen herinnering dus.
Zou het wat uitmaken?
pi_201545261
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 20:52 schreef deedeetee het volgende:
de Limburger
[..]
Aan dat regelement heeft Rutte geen herinnering dus.
Meerdere ministers, waaronder alle vice-presidenten, de leider van de partij en de minister van het ministerie van Keijzer, hebben haar samen ontslagen. Het kwam dus niet alleen van Rutte, maar van een vergadering tussen alle relevante personen. Wat pakweg Blokhuis of Koolmees hier over denkt is irrelevant, lijkt me.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201545288
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 21:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Meerdere ministers, waaronder alle vice-presidenten, de leider van de partij en de minister van het ministerie van Keijzer, hebben haar samen ontslagen. Het kwam dus niet alleen van Rutte, maar van een vergadering tussen alle relevante personen. Wat pakweg Blokhuis of Koolmees hier over denkt is irrelevant, lijkt me.
Maar niet de ministerraad. Wat andere leden daarvan denken doet er wel degelijk toe.
pi_201545342
Ook een interessant draadje;

twitter
  maandag 27 september 2021 @ 21:33:18 #261
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201545788
Tja iedere premier maakt zijn eigen afweging

Ik denk dat Wim Kok er toen niet zo aan tilde wat zijn minister zei bombardementen in Verweggistan. Op de situatie in Nederland had het geen impact.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hexagon op 27-09-2021 22:20:46 ]
pi_201546470
Dat voorbeeld van Pronk is alleen relevant als er piloten waren die weigerden te bombarderen en die nu gesterkt werden in hun visie, terwijl het wel noodzakelijk was dat specifiek die piloten gingen bombarderen. Zo niet, dan is het een vergelijk van helemaal niks.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201546521
quote:
1s.gif Op maandag 27 september 2021 12:17 schreef capricia het volgende:
Het is dan jammer dat iemand met zo'n tegengeluid de politiek verlaat. Juist nu het wel nodig is.
Tis echt al 1.5 jaar nodig. Beetje nuchterheid kan echt geen kwaad.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 27 september 2021 @ 23:26:02 #264
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201547188
Volgens mij is er zojuist een restaurant in Utrecht niet ontruimd ondanks verordening tot sluiten én politieaanwezigheid. Een zege voor degenen die van de checks af willen. Heeft het kabinet nu een groot probleem doordat dit navolging krijgt of blijft het bij iets eenmaligs?
pi_201547266
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 10:05 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Haar interview gaf aan dat ze qua moraal en ethiek boven de rest van het kabinet staat.
Ja, ik moet toegeven dat ik haar geschreven verklaring vandaag erg goed vond.

Ik stoorde me alleen aan door politici veel gebruikte uitdrukking dat "iets lastig uit te leggen is".
  Vis een optie? maandag 27 september 2021 @ 23:46:41 #266
70532 loveli
N
pi_201547314
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 23:26 schreef VoMy het volgende:
Volgens mij is er zojuist een restaurant in Utrecht niet ontruimd ondanks verordening tot sluiten én politieaanwezigheid. Een zege voor degenen die van de checks af willen. Heeft het kabinet nu een groot probleem doordat dit navolging krijgt of blijft het bij iets eenmaligs?
Ik gok op sancties/boetes en iedereen in het gareel. Zo ging het toch ook met buurtsupers die te weinig corona-maatregelen namen?

https://www.rtvutrecht.nl(...)truimt-het-pand.html
tekst artikel in spoiler
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://nos.nl/liveblog/2(...)s-van-toegangsbewijs
Tekst artikel in spoiler
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
crap in = crap out
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 28 september 2021 @ 00:18:41 #267
408813 crew  trein2000
pi_201547499
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 14:44 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Denk niet dat er een rechtszaak komt. Maar ben reuze benieuwd naar de antwoorden op de vragen van Omtzigt.
https://www.tubantia.nl/p(...)stuk-erger~aa499df3/

Ik lees dat Bovend'eert het met Omtzigt eens is. Een of andere Amsterdammer komt vervolgens door de bocht met het altijd sterke argument "Ja maar wat zij deed was veel erger"...
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 28 september 2021 @ 00:22:43 #268
408813 crew  trein2000
pi_201547515
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 21:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Meerdere ministers, waaronder alle vice-presidenten, de leider van de partij en de minister van het ministerie van Keijzer, hebben haar samen ontslagen. Het kwam dus niet alleen van Rutte, maar van een vergadering tussen alle relevante personen. Wat pakweg Blokhuis of Koolmees hier over denkt is irrelevant, lijkt me.
Het reglement van orde voor de ministerraad (wat gewoon een Koninklijk besluit is, niet een of ander vodje) denkt daar toch even anders over. Dit is een aangelegenheid van algemeen regeringsbeleid en daarover besluit de ministerraad. Dat staat gewoon zo op papier en is ook een belangrijk staatsrechtelijk element.

Als we aanvaarden dat de premier ministers kan ontslaan dan gaat het halve staatsrecht op zn kop. Dan heeft de premier immers een bevoegdheid en is hij daar ook op aanspreekbaar. "Oh u vond het ook zo erg hoe het bij toeslagen ging, nou waarom heeft u de staatssecretaris niet vervangend dan?" Dan hebben we hier de facto het Duitse model waarin de Kanselier dat ook kan en dus ook eindverantwoordelijk is. Is dat perse fout? Nee, maar dat moet je niet door de achterdeur binnenhalen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Vis een optie? dinsdag 28 september 2021 @ 00:48:26 #269
70532 loveli
N
pi_201547592
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 00:18 schreef trein2000 het volgende:
Een of andere Amsterdammer
Een echte Amsterdammer of import?
crap in = crap out
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 28 september 2021 @ 00:57:53 #270
408813 crew  trein2000
pi_201547607
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 00:48 schreef loveli het volgende:

[..]
Een echte Amsterdammer of import?
Een hoogleraar, ik heb zn doopceel verder niet gelicht.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_201547942
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 00:22 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Het reglement van orde voor de ministerraad (wat gewoon een Koninklijk besluit is, niet een of ander vodje) denkt daar toch even anders over. Dit is een aangelegenheid van algemeen regeringsbeleid en daarover besluit de ministerraad. Dat staat gewoon zo op papier en is ook een belangrijk staatsrechtelijk element.

Als we aanvaarden dat de premier ministers kan ontslaan dan gaat het halve staatsrecht op zn kop. Dan heeft de premier immers een bevoegdheid en is hij daar ook op aanspreekbaar. "Oh u vond het ook zo erg hoe het bij toeslagen ging, nou waarom heeft u de staatssecretaris niet vervangend dan?" Dan hebben we hier de facto het Duitse model waarin de Kanselier dat ook kan en dus ook eindverantwoordelijk is. Is dat perse fout? Nee, maar dat moet je niet door de achterdeur binnenhalen.
Mee eens dat ze dat reglement moeten volgen. Maar wanneer heet iets eigenlijk een ministerraad? Aan welke voorwaarde moet dan zijn voldaan? Want dit kon niet dagen wachten, dit moest gelijk gebeuren.

De aanname dat hij haar in zijn eentje heeft ontslagen, zoals jij ook weer doet in je post, klopt niet. Er waren zeker 6 ministers (de minister-president, alle vice-premiers, de minister van financiën en de minister van Economische Zaken) bij betrokken.

Ik zit dus meer op de lijn Besselink, die trouwens best een goed CV heeft: https://www.uva.nl/profie(...).m.besselink.html?cb
Niet 1 of andere Amsterdammer dus.

Maar goed, we gaan zien wat Rutte gaat antwoorden. Misschien zat hij wel fout, maar ik denk niet dat dat dan enige consequenties gaat hebben. Keijzer blijft echt wel ontslagen en Rutte blijft echt wel zitten.

[ Bericht 4% gewijzigd door Hanca op 28-09-2021 07:36:42 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 28 september 2021 @ 07:37:43 #272
408813 crew  trein2000
pi_201548052
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 september 2021 07:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Mee eens dat ze dat reglement moeten volgen. Maar wanneer heet iets eigenlijk een ministerraad? Aan welke voorwaarde moet dan zijn voldaan? Want dit kon niet dagen wachten, dit moest gelijk gebeuren.
Daar gaat de raad zelf over. Er is ook wel precedent voor een video-conferentie bijvoorbeeld. (Corona :D )
quote:
De aanname dat hij haar in zijn eentje heeft ontslagen, zoals jij ook weer doet in je post, klopt niet. Er waren zeker 6 ministers (de minister-president, alle vice-premiers, de minister van financiën en de minister van Economische Zaken) bij betrokken.
Bij betrokken, mooi. Maar als je die brief secuur leest staat er toch echt dat er alleen instemming is gevraagd van Stef Blok. Voor de rest is het een besluit van Rutte.
quote:
Maar goed, we gaan zien wat Rutte gaat antwoorden. Misschien zat hij wel fout, maar ik denk niet dat dat dan enige consequenties gaat hebben. Keijzer blijft echt wel ontslagen en Rutte blijft echt wel zitten.
Ze is sowieso weg. De ministerraad heeft alleen interne werking.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 28 september 2021 @ 07:39:00 #273
408813 crew  trein2000
pi_201548062
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 september 2021 07:17 schreef Hanca het volgende:
Ik zit dus meer op de lijn Besselink, die trouwens best een goed CV heeft: https://www.uva.nl/profie(...).m.besselink.html?cb
Niet 1 of andere Amsterdammer dus.

Het was iet wat grappig gesteld natuurlijk. Maar dr kwaliteit van het argument “ja het staat er wel maar wat zij deed was erger” overtuigd mij niet bepaald…
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_201548116
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 07:39 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Het was iet wat grappig gesteld natuurlijk. Maar dr kwaliteit van het argument “ja het staat er wel maar wat zij deed was erger” overtuigd mij niet bepaald…
Dat zegt hij dan ook niet. Hij zegt dat zij hetzelfde reglement had overtreden en dus gelijk weg moest, daar is best wat voor te zeggen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201552000
Onderzoek toont aan dat als een vrouw iets zegt, het eerder negatief wordt uitgelegd en als een man iets zegt het eerder positief wordt uitgelegd.


Ook frappant is dat het oordeel over de man vaak overdreven positief werd geformuleerd:

'Hij is extreem competent.'

'Hij is echt een hele goede ondernemer.'

'Hij is een verbluffende innovator, hij heeft een miljoen ideeën in zijn hoofd.'


Positieve eigenschappen bij vrouwen werden geregeld in een negatieve context gebruikt. Er is altijd wel een 'maar' te bedenken:

'Jong, maar onervaren.'

'Ervaren, maar zorgelijk.'

Bij mannen was er zelden een 'maar':

'Jong, en veelbelovend.'

'Ervaren, met veel kennis van zaken.'

Zelfs als de eigenschappen negatief zijn, dan wordt er nog een positieve draai aan gegeven:

'Arrogant, maar indrukwekkend competent.'

'Agressief, maar een hele goede entrepreneur'.


Lees het volledige artikel: https://fd.nl/morgen/1243(...)-uit-het-taalgebruik
https://fd.nl/morgen/1243(...)-uit-het-taalgebruik

Ik vind het zelf nogal overtrokken de reactie op het artikel van Mona Keizer. Alsof Nederland dreigde in een chaos te vervallen en deze mevrouw een ongeleid projectiel was daarom meteen ontslagen moest worden. Als een man dit in een interview had gezegd, dan was er eerst een goed gesprek gekomen. Was er een positieve draai aan gegeven: hij wil de ondernemers een steuntje in de rug geven bij deze lastige maatregel, wat goed van hem, toont het kabinet ook nog een empatihsche kant!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')