abonnement Unibet Coolblue
  Moderator / Redactie Sport donderdag 23 september 2021 @ 15:53:49 #126
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_201484230
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 15:39 schreef chratnox het volgende:

[..]
Ik wou zeggen, dit is het niveau irritante krantenverkoper in de binnenstad. Dit is niet gewoon voorlichten meer. Als het kind zegt “nee, ik wil gewoon niet” zeg je oke, dank voor je tijd en fijne dag verder.
Uh nee.

Als een kind zegt ik wil het niet en ook nog eens als argument heeft dat het gewoon niet mag van haar moeder, mag je best even een gesprek aangaan.

Die opmerking over het ziekenhuis was niet nodig, maar verder is er helemaal niks mis met dat gesprekje. Dat noemen ze voorlichting en blijkbaar is het hard nodig als je naar haar reactie kijkt.
pi_201484238
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 15:53 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Uh nee.

Als een kind zegt ik wil het niet en ook nog eens als argument heeft dat het gewoon niet mag van haar moeder, mag je best even een gesprek aangaan.

Die opmerking over het ziekenhuis was niet nodig, maar verder is er helemaal niks mis met dat gesprekje. Dat noemen ze voorlichting en blijkbaar is het hard nodig als je naar haar reactie kijkt.
Door dat ziekenhuis erbij te slepen is het geen voorlichting meer, maar drammen en manipulatie.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 23 september 2021 @ 15:55:51 #128
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_201484256
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 15:54 schreef Halcon het volgende:

[..]
Door dat ziekenhuis erbij te slepen is het geen voorlichting meer, maar drammen en manipulatie.
Een foute opmerking/zin maakt het niet meteen drammen en manipulatie. Als ze daarop was doorgegaan had je een punt gehad, maar dat deed ze niet. In een gesprek van enkele minuten val jij over een stukje van drie seconden. Ja, het was niet nodig inderdaad, maar je kan dat echt niet gebruiken om haar hele verhaal onderuit te halen.
pi_201484258
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 15:25 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Ja

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Al nergens meer voor nodig voordat het uberhaupt is ingevoerd.

Schitterend. Echt overal is bloemschoen te laat mee.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_201484270
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 15:43 schreef Vasilevski het volgende:

[..]
Even vooropgesteld, ik vind dat als een meid van 13 een prik wil, dan moet ze dat vooral doen. Voor mij makkelijk praten want ik heb geen kinderen. Maar ik hoop dat ik de afwegingen goed zou kunnen uitleggen als ik ze wel had, en als ze het dan echt willen, prima.

Maar jij doet dus al 2 aannames, namelijk dat het kind onzinverhalen vanuit huis meekrijgt, en dat ze liegt als ze zegt dat ze niemand kent die ziek is geworden (ik ken ook maar 2 mensen in mijn directe omgeving die ziek zijn geworden door corona, dus 0 is niet onmogelijk). Dat eerste zou kunnen, dat tweede vind ik ook een heel vergaande bewering.

In beide gevallen lijkt me dat iets wat het kind prima kan bespreken met klasgenootjes, leraren, huisarts, weet ik veel wat. Die GGD-mensen moeten kinderen aanspreken die zij niet kennen om hen iets te vragen waar nogal wat discussie over is en wat voor het kind ook niet essentieel is. Als zo'n kind dan zegt: "Nee ik wil niet" dan zou het voor mij in ieder geval een harde grens zijn om niet toch door te gaan. Anderen hebben daar misschien andere ideeën over, dat als een vreemd kind "nee" zegt dat dat dan onderhandelbaar moet zijn of zo. Maar dat lijkt me niet goed, ook niet in een pandemie.
Tuurlijk doe ik aannames. Ik ken de feiten erachter ook niet. Volgens mij niemand... Wat mij triggert en die aanname doet maken is de (in mijn ogen) mild agressieve houding van het meisje, het (stiekeme) opnemen van dit gesprek en een shirt van AC/DC.

Maar een GGD medewerker die bij het eerste 'nee, ik hoef geen prik' omdraait en wegloopt voegt mijns inziens niets toe. Ze kan gerust vragen of het meisje wil vertellen waarom niet. Daar kan zo'n meisje prima nee op antwoorden. En als het meisje een argument geeft wat feitelijk niet juist is dan is het juist de bedoeling, lijkt me, dat deze GGD mevrouw het meisje uitleg geeft?

Deze vrouw probeert zo'n gesprek op gang te brengen, overschrijdt geen ethische grens, is niet dominant, dramt niet door en het meisje vraagt op geen enkel moment aan de vrouw om weg te gaan.
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
pi_201484277
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 15:55 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Een foute opmerking/zin maakt het niet meteen drammen en manipulatie. Als ze daarop was doorgegaan had je een punt gehad, maar dat deed ze niet. In een gesprek van enkele minuten val jij over een stukje van drie seconden. Ja, het was niet nodig inderdaad, maar je kan dat echt niet gebruiken om haar hele verhaal onderuit te halen.
Het is wel een essentiële opmerking. Een vals dilemma in feite.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 23 september 2021 @ 15:58:35 #132
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_201484296
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 15:57 schreef Multatilu het volgende:

[..]
en een shirt van AC/DC.
Wat is dit nou weer voor een onzin ....
pi_201484341
Met 12 mag je beslissen over zelf alcohol drinken
Met 12 mag je beslissen over zelf een tatoeage nemen
Met 12 mag je beslissen over jezelf prostitueren
Met 12 mag je beslissen over piercings
Met 12 mag je beslissen over medicijngebruik / drugs / roken
Met 12 mag je beslissen of je je een vaccinatie neemt.

Kunnen ze prima zelf over oordelen en de consequenties overzien. Waarom maken we de leeftijd dat je volwassen bent niet gewoon 12?
  donderdag 23 september 2021 @ 16:01:31 #134
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_201484348
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 15:43 schreef Vasilevski het volgende:

[..]
Even vooropgesteld, ik vind dat als een meid van 13 een prik wil, dan moet ze dat vooral doen. Voor mij makkelijk praten want ik heb geen kinderen. Maar ik hoop dat ik de afwegingen goed zou kunnen uitleggen als ik ze wel had, en als ze het dan echt willen, prima.

Maar jij doet dus al 2 aannames, namelijk dat het kind onzinverhalen vanuit huis meekrijgt, en dat ze liegt als ze zegt dat ze niemand kent die ziek is geworden (ik ken ook maar 2 mensen in mijn directe omgeving die ziek zijn geworden door corona, dus 0 is niet onmogelijk). Dat eerste zou kunnen, dat tweede vind ik ook een heel vergaande bewering.

In beide gevallen lijkt me dat iets wat het kind prima kan bespreken met klasgenootjes, leraren, huisarts, weet ik veel wat. Die GGD-mensen moeten kinderen aanspreken die zij niet kennen om hen iets te vragen waar nogal wat discussie over is en wat voor het kind ook niet essentieel is. Als zo'n kind dan zegt: "Nee ik wil niet" dan zou het voor mij in ieder geval een harde grens zijn om niet toch door te gaan. Anderen hebben daar misschien andere ideeën over, dat als een vreemd kind "nee" zegt dat dat dan onderhandelbaar moet zijn of zo. Maar dat lijkt me niet goed, ook niet in een pandemie.
Het zou ook niet aan moeten komen op dat ene gesprekje vlak voor het blok.

Ruim daarvoor moeten kinderen in aanraking komen met andere denkbeelden dan die van de zuil van hun ouders. Een kind dat toegang heeft tot goed onderwijs en voor zichzelf op leert komen ook als dat tegen de dogma's van thuis ingaat, dat komt helemaal niet in zo'n situatie terecht.

Ouders die hun eigen denkbeelden exclusief willen laten zijn voor hun kind en respectloos praten over de denkbeelden van anderen en die van hun kind als ze iets op tafel willen leggen om te bespreken dat niet strookt met het gedachtengoed, die brengen hun kind daarmee in dit soort situaties.

Dat gaat niet alleen op voor vaccinaties natuurlijk, maar ook over hoe je met vrouwen omgaat, met homoseksuelen, met andersgelovigen, mensen met een ander kleurtje noem maar op.
pi_201484381
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 16:01 schreef zoost het volgende:
Met 12 mag je beslissen over zelf alcohol drinken
Met 12 mag je beslissen over zelf een tatoeage nemen
Met 12 mag je beslissen over jezelf prostitueren
Met 12 mag je beslissen over piercings
Met 12 mag je beslissen over medicijngebruik / drugs / roken
Met 12 mag je beslissen of je je een vaccinatie neemt.

Kunnen ze prima zelf over oordelen en de consequenties overzien. Waarom maken we de leeftijd dat je volwassen bent niet gewoon 12?
Ook goed voor defensie. Vast wel wat kinderen van 12 die best bij het leger willen en op een spannende buitenlandse missie willen.
  donderdag 23 september 2021 @ 16:05:11 #136
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_201484405
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 01:10 schreef PreacherFromHell het volgende:

[..]
Ik ben het helemaal met je eens dat regels een nuttig doel moeten dienen.

Aan het einde van de straat waar ik woon staat een lagere school.
Dat is de reden dat we geen 80 meer mogen rijden.
Voordat die school er was, mocht ik wel 80.

Ik heb geen kinderen en wil ook geen kinderen, dus voor mij heeft die snelheidsbeperking van 30km/uur geen doel.
Mag ik nu weer 80km/u rijden bij die lagere scholen?
Als die regel ooit om die reden was ingevoerd (80/50/30/15 vanwege leefomstandigheden) zou die regel idd moeten vervallen als daar geen reden meer voor is.
Het interessante van die leefregels is dat nieuwe omstandigheden dat tot uitgangspunt maken en daarmee de regels dan blijven vastpinnen.

Probleem wat we hebben met eenmaal ingevoerde regels dat die hardnekkig blijvend zijn en ik dat ook zie met gezondheidsbewijzen. Eenmaal die grens overgestapt, zal maar heel moeilijk daarvan afgestapt (kunnen) worden.
Laat staan - eenmaal gewend - als beschikbare mogelijkheid voor een onvoorziene toekomst. De discussie is niet langer "of" het wenselijk is maar hoe het (on)wenselijke wordt toegepast.

Los daarvan zijn wetten doorgaans niet om jou of mij als persoon als doel te dienen/treffen maar de goegemeente als geheel te dienen, waar wij zelf ook deel van uitmaken. Inzake coronabewijzen is geen belang gediend anders dan een eigen gevoel.
Een coronabewijs zegt nl niets over iemands daadwerkelijke gezondheidsstatus of mogelijk (infectie)gevaar.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_201484411
Het is gewoon een AC/DC wappie. Die zijn echt nog een graadje erger dan de Metallica boys and gals.
Go hard or go home
pi_201484432
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 15:33 schreef WheeledWarrior het volgende:
Mooie cijfers.

Tijd voor een coronamuseum.
ftfy
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_201484448
quote:
10s.gif Op donderdag 23 september 2021 16:05 schreef Noek het volgende:
Het is gewoon een AC/DC wappie. Die zijn echt nog een graadje erger dan de Metallica boys and gals.
yeYEAAH!!!

\m/
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 23 september 2021 @ 16:11:24 #140
408813 crew  trein2000
pi_201484486
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 16:01 schreef zoost het volgende:
Met 12 mag je beslissen over zelf alcohol drinken
Met 12 mag je beslissen over zelf een tatoeage nemen
Met 12 mag je beslissen over jezelf prostitueren
Met 12 mag je beslissen over piercings
Met 12 mag je beslissen over medicijngebruik / drugs / roken
Met 12 mag je beslissen of je je een vaccinatie neemt.

Kunnen ze prima zelf over oordelen en de consequenties overzien. Waarom maken we de leeftijd dat je volwassen bent niet gewoon 12?
Wat een vergelijk :')
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 23 september 2021 @ 16:14:53 #141
408813 crew  trein2000
pi_201484519
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 15:25 schreef Vasilevski het volgende:

[..]
Tijd om het advies om te niezen in de elleboog en het verbod op handen te schudden te versoepelen. Als wisselgeld moet je dan wel een coronapas hebben om de winkels in te mogen, fair is fair.
In het land waar de sluiting van dubieuze massagesalons eerder wordt opgeheven dan een avondklok weet je het maar nooit :D
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator donderdag 23 september 2021 @ 16:15:54 #142
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_201484529
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 15:53 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Uh nee.

Als een kind zegt ik wil het niet en ook nog eens als argument heeft dat het gewoon niet mag van haar moeder, mag je best even een gesprek aangaan.

Die opmerking over het ziekenhuis was niet nodig, maar verder is er helemaal niks mis met dat gesprekje. Dat noemen ze voorlichting en blijkbaar is het hard nodig als je naar haar reactie kijkt.
Dat vind ik niet. Je leert je kinderen van jongs af aan dat nee nee is en dat anderen dat maar hebben te respecteren. Dat is niet nee, tenzij het iemand van de GGD is.

Als het iemand is waar ze een vertrouwensband mee heeft is het een ander verhaal, maar dit is gewoon een vreemde.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  donderdag 23 september 2021 @ 16:16:57 #143
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_201484538
Het volgende punt wordt natuurlijk het opheffen van het advies thuiswerken. We mogen weer volledig terug naar kantoor. De énige voorwaarde is even je code tonen. Ach, kleine. moeite. toch?
Sui cuique mores fingunt fortunam
  donderdag 23 september 2021 @ 16:17:25 #144
330914 Sherlock_Holmes
2de plaats WIDM prono 2020
pi_201484541
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 15:36 schreef Multatilu het volgende:

[..]
Ik denk dat ze thuis alleen maar hoort dat er niets aan de hand is, Corona verzonnen is en het vaccin dodelijk is... Een beetje nuance zie ik niet als het randje opzoeken hoor. Het kind kent zelfs niemand die ziek is geworden van Corona. Dan ofwel lieg je ofwel ben je je inderdaad niet bewust van het feit dat Corona je (oma) op de IC kan doen belanden.
Ik ken ook niemand die ziek is geworden van Corona.

Lieg ik of niet?
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  donderdag 23 september 2021 @ 16:18:57 #145
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_201484553
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 15:26 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik zie geen manipulatie van de GGD. Ik zie wel een kind dat zelf niet mag beslissen van de moeder.
Altijd interessant hoe mensen totaal iets anders waarnemen.
Ik zie vooral een vragensteller die suggestieve vragen stelt, daarmee de positie van de ouder en daarmee het kind ondergraaft. Een volwassene die zich de ogen uit de kop mag schamen om kinderen aan het twijfelen te brengen.

Kern voor mij hier is dat iemand onder de 18 überhaupt niet zou mogen noch moeten worden geconfronteerd met argumenten of vragen die sws buiten het directe belang van het kind liggen.
Ik vind het zelfs misdadig dat iemand van buitenaf zo op die wijze in staat wordt gesteld om zo verdeeldheid te zaaien.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  donderdag 23 september 2021 @ 16:23:38 #146
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_201484590
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 15:57 schreef Multatilu het volgende:

[..]
Tuurlijk doe ik aannames. Ik ken de feiten erachter ook niet. Volgens mij niemand... Wat mij triggert en die aanname doet maken is de (in mijn ogen) mild agressieve houding van het meisje, het (stiekeme) opnemen van dit gesprek en een shirt van AC/DC.

Maar een GGD medewerker die bij het eerste 'nee, ik hoef geen prik' omdraait en wegloopt voegt mijns inziens niets toe. Ze kan gerust vragen of het meisje wil vertellen waarom niet. Daar kan zo'n meisje prima nee op antwoorden. En als het meisje een argument geeft wat feitelijk niet juist is dan is het juist de bedoeling, lijkt me, dat deze GGD mevrouw het meisje uitleg geeft?

Deze vrouw probeert zo'n gesprek op gang te brengen, overschrijdt geen ethische grens, is niet dominant, dramt niet door en het meisje vraagt op geen enkel moment aan de vrouw om weg te gaan.
Goed verhaal dat mank volstrekt mank gaat dat die GGD mevrouw het niet eens ten berde had mogen brengen.
Van een onvolwassen kan en mag niet verwacht worden dat die ergens nee tegen zegt of zich weet te verweren.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_201484591
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 16:15 schreef chratnox het volgende:

Als het iemand is waar ze een vertrouwensband mee heeft is het een ander verhaal, maar dit is gewoon een vreemde.
Die ongevraagd een kind van 13 benaderd inzake een medische procedure en aanhoudend blijft aanspreken tegen de wens van het kind in.
Het is een soort sektarisch gedrag.
pi_201484605
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 16:11 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Wat een vergelijk :')
Met 12 kun je geen afweging maken tussen kortstondig genot van alcohol en de mogelijke lange termijn effecten voor een opgroeiend lichaam.

Met 12 kun je geen afweging maken tussen nut & noodzaak van een vaccinatie en de mogelijke lange termijn effecten voor een opgroeiend lichaam.

Mijn punt is, daar hadden we een grens voor bedacht. En die ligt op 18 jaar, dat Hugo dat nu omzeilt door prikbussen bij de school te plaatsen is hoogst kwalijk. Crimineel zelfs, wat mij betreft.
pi_201484608
quote:
15s.gif Op donderdag 23 september 2021 16:18 schreef Vallon het volgende:

[..]
Altijd interessant hoe mensen totaal iets anders waarnemen.
Ik zie vooral een vragensteller die suggestieve vragen stelt, daarmee de positie van de ouder en daarmee het kind ondergraaft. Een volwassene die zich de ogen uit de kop mag schamen om kinderen aan het twijfelen te brengen.

Kern voor mij hier is dat iemand onder de 18 überhaupt niet zou mogen noch moeten worden geconfronteerd met argumenten of vragen die sws buiten het directe belang van het kind liggen.
Ik vind het zelfs misdadig dat iemand van buitenaf zo op die wijze in staat wordt gesteld om zo verdeeldheid te zaaien.
Tot iemand deze jongeren vertelt dat ze vooral niet moeten vaccineren, dan is het prima voorlichting.

Natuurlijk moeten jongeren daar wel mee geconfronteerd worden. Hoe moeten ze anders leren om zelf na te denken over allerlei zaken? We houden ze dom en snoeren ze de mond tot ze 18 zijn, en dan moeten ze ineens nadenken over zaken en zel beslissingen nemen. O ja, en tot hun 18e goed naar papa en mama luisteren, en daarna zelfstandig en onafhankelijk zijn en niet zomaar naar anderen luisteren die ze zullen vertellen wat te doen.

Kinderen leer je zelf nadenken door ze dat ook te laten doen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201484618
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 16:24 schreef zoost het volgende:

[..]
Met 12 kun je geen afweging maken tussen kortstondig genot van alcohol en de mogelijke lange termijn effecten voor een opgroeiend lichaam.

Met 12 kun je geen afweging maken tussen nut & noodzaak van een vaccinatie en de mogelijke lange termijn effecten voor een opgroeiend lichaam.

Mijn punt is, daar hadden we een grens voor bedacht. En die ligt op 18 jaar, dat Hugo dat nu omzeilt door prikbussen bij de school te plaatsen is hoogst kwalijk. Crimineel zelfs, wat mij betreft.
Die grens ligt dus voor medische zaken expliciet NIET bij 18 jaar.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')