abonnement Unibet Coolblue
pi_201467295
Oh en j0ng0ns, Hubertus is dood :{ ;(

quote:
Beroemdste hert van Nederland, Hubertus, dood na strijd met rivaal

HOENDERLOO - Nederlands beroemdste edelhert Hubertus is niet meer. De absolute blikvanger van Nationaal Park De Hoge Veluwe werd tijdens de bronst hard getroffen door een rivaal. Faunabeheer heeft Hubertus daarna uit zijn lijden moeten verlossen. Het dier werd 10 jaar oud.

Hubertus raakte vorig jaar blind aan één oog, door een gevecht met een concurrent tijdens de bronsttijd. Mogelijk zag hij zijn rivaal daardoor dit keer niet aankomen. Hubertus werd aan zijn 'slechte kant' in de lies geraakt - gevorkeld, zoals het in officiële termen heet. Een hert wordt dan met het gewei van een ander hert in het lichaam geraakt. Dat leidt volgens het Nationaal Park vaak tot een langzame, nare dood.

Driehonderd fotografen per dag
Medewerkers troffen Hubertus dinsdagochtend zwaar gehavend aan. Daarna is het edelhert uit zijn lijden verlost. Het betekent dat Nationaal Park De Hoge Veluwe een echte publiekstrekker armer is. Het hert trok tot wel driehonderd fotografen per dag en was zeer benaderbaar: mensen konden hem tot op een paar meter naderen. Mogelijk was Hubertus zo tam, omdat hij opgroeide met een moeder die veel minder schuw was dan andere hindes.

Iemand die hem heel vaak fotografeerde en over hem schreef was Louis Fraanje uit Lunteren. De blogger, fotograaf en bovenal natuurliefhebber volgde Hubertus, samen met zijn vrouw Francien, al vanaf zijn geboorte in 2011. Fraanje schreef 209 blogs over het dier en morgen volgt de afscheidsblog. "Ik voelde me zeker verbonden met hem. Ik denk dat hij ons wel enigszins herkende als we in de buurt kwamen", vertelt Fraanje. Hij heeft weleens 2,5 uur naast het hert gezeten en tegen hem aan zitten kletsen. "Hij was iets bijzonders en aparts, vooral omdat hij zo tam was."

Elke dag naar Hubertus
Ook Florus en Jannie van den Berg uit Harskamp voelden zich verbonden met Hubertus. Het stel is bevriend met Louis en Francien Fraanje. "In de bronsttijd gingen we elke dag naar Hubertus toe. Gisteren hebben we hem nog gezien met een roedel bij hem." De Harskampers maakten duizenden foto's van het hert. "We gaan zeker in een gat vallen. We zullen hem missen."

Hubertus - die zijn naam verkreeg omdat hij vaak bij Jachthuis Sint Hubertus te vinden was - blijft bewaard voor het nageslacht. Althans, een deel van hem. Zijn gewei komt in één van de gebouwen van het Nationaal Park te hangen.

BuitenGewoon-verslaggever Laurens Tijink maakte vorig jaar een reportage over het edelhert. "Ik heb 'm in totaal zeker drie keer gezien", roept hij in herinnering. "Waarbij ik hem ook wel eens meerdere uren van dichtbij heb bekeken. Dat komt niet zo vaak voor, dat je zo lang oog in oog staat met een hert."

Hubertus' imposante verschijning zal Tijink altijd bijblijven. "Het kon hem niet zo veel schelen of je dichtbij kwam, hij was mensen al vanaf zijn geboorte gewend. Hij was toch wel een symbool voor De Hoge Veluwe, een publiekstrekker", vindt Tijink. "Ik denk dat best veel mensen speciaal voor Hubertus naar het park zijn gegaan."

Dat het edelhert niet meer is, komt voor Tijink niet compleet als een verrassing. "De aanval van vorig jaar had hem natuurlijk aan één oog verblind. Daarmee werd de bronst al gevaarlijker voor hem. Hij had nu minder zicht en dan is de kans dat je gewond raakt natuurlijk groter."
https://www.gld.nl/nieuws(...)na-strijd-met-rivaal

pi_201467370
Was een mooi beest om te zien, trok zich weinig van je aan als je in de buurt kwam. Vorig jaar blind geraakt tijdens de bronst met lelijke wonden. Daarna wel hersteld, maar nu heeft de brons 'm definitief genekt blijkbaar ;(
  Forum Admin woensdag 22 september 2021 @ 11:37:04 #3
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_201467389
Ik kijk uit naar een bestellinkje. Hij ziet er smakelijk uit. :9
  Spellchecker woensdag 22 september 2021 @ 11:58:07 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_201468000
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_201468006
Faunabeheer heeft hem afgemaakt, niet zijn rivaal.

Wat is dat toch met mensen, dat ze de natuur willen beheersen :')
Google is your friend, abuse your friends
pi_201468073
quote:
15s.gif Op woensdag 22 september 2021 12:19 schreef Metalfrost het volgende:
Faunabeheer heeft hem afgemaakt, niet zijn rivaal.

Wat is dat toch met mensen, dat ze de natuur willen beheersen :')
jij had liever gezien dat ze hem langzaam een pijnlijke dood hadden laten sterven?

sowieso is de Veluwe niet bepaald 'natuur'.. het is eerder een relatief groot park, maar eerder zeer gecultiveerd en ontstaan door menselijk ingrijpen (vooral het ontbossen voor de ijzerwinning waardoor de heide en zandstuivingen ontstonden)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_201468360
quote:
0s.gif Op woensdag 22 september 2021 12:25 schreef RM-rf het volgende:
jij had liever gezien dat ze hem langzaam een pijnlijke dood hadden laten sterven?
'een pijnlijke dood'

In elk geval meer eervol dan afmaken.
Google is your friend, abuse your friends
  Spellchecker woensdag 22 september 2021 @ 13:27:08 #9
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_201489108
quote:
7s.gif Op woensdag 22 september 2021 11:37 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Ik kijk uit naar een bestellinkje. Hij ziet er smakelijk uit. :9
Wat flauw zeg...
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
  donderdag 23 september 2021 @ 20:53:11 #11
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_201489179
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 20:50 schreef Sangha het volgende:

[..]
Wat flauw zeg...
Beter dan in de kliko gooien, de voedselbank is er vast blij mee.
With my pack on my back, down the road I will stray.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')