abonnement Unibet Coolblue
pi_201451029
Ik ben een interessante casus tegengekomen waar ik niet weet wat de rechten en plichten zijn.

TS koopt product X (niet zo zeer belangrijk wat X is, want je kunt heel snel afleiden wie de partijen zijn) in april 2020.
Product X begint mankementen te tonen in mei/juni 2021 (maar is nog te gebruiken)
TS contacteert winkel, winkel contacteert fabrikant. TS krijgt te horen dat zijn product ter reparatie terug moet.
TS stuurt product terug naar de winkel, zoals geïnstrueerd door de winkel. Dat was begin juli.
Fabrikant gaat failliet begin augustus (ben dat pas vandaag achtergekomen).
TS stuurt mailtjes naar de winkel sinds begin september om te vragen wat de stand van zaken is.
TS gaat vandaag de winkel bellen maar wil eerst weten wat zijn rechten zijn en wat een passende oplossing zou zijn.

Ik meen dat gezien product X nog binnen zijn wettelijke garantie valt, is de winkel nog steeds verantwoordelijk. Gezien reparatie waarschijnlijk niet gaat lukken, meen ik recht te hebben op een vervangend product dan wel geld terug, vooral gezien product X nog steeds door de winkel verkocht wordt. Zijn jullie het hiermee eens?
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_201451072
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 september 2021 09:07 schreef miro86 het volgende:
meen ik recht te hebben op een vervangend product dan wel geld terug,
Recht hebben en recht krijgen is bij een failliete toko soms wat lastig.
pi_201451097
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 09:10 schreef NightDancert het volgende:

[..]
Recht hebben en recht krijgen is bij een failliete toko soms wat lastig.
winkel is niet failliet, je hebt zaken gedaan met de winkel
Ik denk dat de winkel een vervangend product moet aanbieden, of geld terug.
pi_201451126
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 september 2021 09:12 schreef koemleit het volgende:

[..]
winkel is niet failliet, je hebt zaken gedaan met de winkel
Ik denk dat de winkel een vervangend product moet aanbieden, of geld terug.
Oh wacht, dat las ik even verkeerd.

Je hebt inderdaad met de fabrikant niet zoveel te maken, maar met de winkel, dus vanuit dat oogpunt zou ik zeggen dat je gelijk hebt. Maar een vervangend product wordt wellicht lastig als er geen vervangende producten meer zijn, dus dan ben ik geneigd te zeggen dat de winkel je geld terug moet geven.
pi_201451324
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 09:14 schreef NightDancert het volgende:

[..]
Oh wacht, dat las ik even verkeerd.

Je hebt inderdaad met de fabrikant niet zoveel te maken, maar met de winkel, dus vanuit dat oogpunt zou ik zeggen dat je gelijk hebt. Maar een vervangend product wordt wellicht lastig als er geen vervangende producten meer zijn, dus dan ben ik geneigd te zeggen dat de winkel je geld terug moet geven.
De winkel verkoopt nog een aantal "showroom modellen". Daar zal ik al blij mee zijn.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_201451345
Ze zullen een zelfde soort product moeten leveren ter vervanging.

Ik zou geen show model accepteren, dat is zo goed als tweedehands, daarbij is er geen fabrikant om dat te repareren mocht ook dat weer stuk gaan.
pi_201451387
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 09:35 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ze zullen een zelfde soort product moeten leveren ter vervanging.

Ik zou geen show model accepteren, dat is zo goed als tweedehands, daarbij is er geen fabrikant om dat te repareren mocht ook dat weer stuk gaan.
Wat een onzin, met een showmodel hoeft niet zo veel mis te zijn. Heb ooit in een electronicazaak gewerkt waar we bv printers uit stalden, vertel mij maar wat er tweedehands is aan een printer die nooit gebruikt is. Hooguit dat er wat stof en vinger afdrukken op zaten.

Wel afhankelijk van het product. Een bank kan natuurlijk anders zijn, maar meteen zeggen dat een showmodel tweedehands is slaat nergens op
  dinsdag 21 september 2021 @ 09:58:14 #8
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_201451572
Zelfde soortgeval meegemaakt, contact zoeken met curator deze zal apparaat laten repareren en terug sturen. Ik moest wel bij dat bedraijf komen om te controleren of het apparaat gemerkt was als zijnde van onze firma.
Is later inderdaad netjes afgehandeld
pi_201451603
TS moet zaken doen met de winkel.

Dat de fabrikant er niet meer is is niet het probleem van TS.

Winkel moet achter de spullen van TS aan, als die bij die fabrikant staan, anders vallen die straks in de falliete boedel.

Gemakkelijkste is de winkel om een oplossing te vragen, daar het product al een jaar oud is zou ik zeggen dat het hele aankoopbedrag terug bijv. niet reeel is. Een nieuw/vervangend product lijkt me een geschikte oplossing, want reparatie van je defecte product is niet mogelijk.

Wat staat er in de voorwaarden van de winkel?
Dum de dum
pi_201451605
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 09:58 schreef Pensioengenieter het volgende:
Zelfde soortgeval meegemaakt, contact zoeken met curator deze zal apparaat laten repareren en terug sturen.
Dat is in dit geval dan aan de leverancier (de winkel) om uit te zoeken.

TS heeft niets met de fabrikant te maken. De winkel moet zorgen voor een gerepareerd product, een vervangend product of het geld terug als de rest echt niet meer lukt.
pi_201451729
Interessant
pi_201452433
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 09:35 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ze zullen een zelfde soort product moeten leveren ter vervanging.

Ik zou geen show model accepteren, dat is zo goed als tweedehands, daarbij is er geen fabrikant om dat te repareren mocht ook dat weer stuk gaan.
Een winkel mag zelf kiezen waar hij de reparatie laat uitvoeren.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201452573
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 09:14 schreef NightDancert het volgende:

[..]
Oh wacht, dat las ik even verkeerd.

Je hebt inderdaad met de fabrikant niet zoveel te maken, maar met de winkel, dus vanuit dat oogpunt zou ik zeggen dat je gelijk hebt. Maar een vervangend product wordt wellicht lastig als er geen vervangende producten meer zijn, dus dan ben ik geneigd te zeggen dat de winkel je geld terug moet geven.
Een vervangend product hoeft niet per se van hetzelfde merk te zijn, lijkt me?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 21 september 2021 @ 11:22:31 #14
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_201452617
En soms is er een partij die de goodwill van de falliette fabrikant opkoopt, inclusief de service van reparatie. Dat is dan niet gratis (voor die winkelier), maar wel een mogelijkheid om nog iets te laten repareren door de winkel, op kosten van de winkel. Want die heeft de relatie naar de eindklant en die moet dus zorgen voor een juiste afhandeling.

Dus, je niet laten afschepen door de winkel. Het kan alleen even duren.

[ Bericht 0% gewijzigd door HMS op 21-09-2021 14:06:01 ]
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_201452636
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 09:40 schreef 111210 het volgende:
Wat een onzin, met een showmodel hoeft niet zo veel mis te zijn. Heb ooit in een electronicazaak gewerkt waar we bv printers uit stalden, vertel mij maar wat er tweedehands is aan een printer die nooit gebruikt is. Hooguit dat er wat stof en vinger afdrukken op zaten.
Nou, tenzij zo'n ding in een afgesloten vitrine tentoongesteld is, heeft iedereen eraan gezeten (of in elk geval kunnen zitten). Klep open, klep dicht, misschien de cartridge even heen en weer getrokken, krassen op een eventuele glasplaat, enz. Er is niet per definitie iets mis mee, er hoeft niet veel mis mee te zijn, maar de kans is wel groter dan bij nieuw uit de doos. Ik deel de mening dan ook dat dat een showmodel niet per definitie 'als nieuw' is.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_201454746
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 11:24 schreef baskick het volgende:

[..]
Nou, tenzij zo'n ding in een afgesloten vitrine tentoongesteld is, heeft iedereen eraan gezeten (of in elk geval kunnen zitten). Klep open, klep dicht, misschien de cartridge even heen en weer getrokken, krassen op een eventuele glasplaat, enz. Er is niet per definitie iets mis mee, er hoeft niet veel mis mee te zijn, maar de kans is wel groter dan bij nieuw uit de doos. Ik deel de mening dan ook dat dat een showmodel niet per definitie 'als nieuw' is.
Nee klopt maar daar krijg je dan ook je korting voor. Met nog steeds garantie dat het een werkend product is.
pi_201455012
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 13:55 schreef 111210 het volgende:

[..]
Nee klopt maar daar krijg je dan ook je korting voor. Met nog steeds garantie dat het een werkend product is.
Ja, maar je krijgt die korting met een reden, namelijk dat de waarde lager geacht wordt dan een nieuw product.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_201455456
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 14:13 schreef baskick het volgende:

[..]
Ja, maar je krijgt die korting met een reden, namelijk dat de waarde lager geacht wordt dan een nieuw product.
Volgens mij vaker omdat er geen doos meer bij zit, niet omdat de waarde lager zou zijn
pi_201456811
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 14:50 schreef 111210 het volgende:

[..]
Volgens mij vaker omdat er geen doos meer bij zit, niet omdat de waarde lager zou zijn
Zonder de originele, gesloten verpakking is de waarde lager, omdat het niet, zoals een nieuw apparaat, 'nieuw in doos' zit :+
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_201460084
Tja een showroom model is nog steeds beter dan wat ik oorspronkelijk had en 15 maanden (intensief) gebruikt heb.

Bon tijd voor een update: twee keer gebeld met de winkel vandaag. Eerste keer gingen ze kijken of mijn product toevallig bij hen was (ze hadden nog een aantal van reparatie terug gekregen en niet doorgestuurd naar de klanten). Tweede keer om te vertellen dat de mijne er helaas niet tussen zat en dat ze vrijdag gingen bellen met een voorstel.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_201460268
Het juiste antwoord is op zich al gegeven (je moet je tot de verkoper wenden).

Uitgaande van consumentenrecht (geen bedrijfsmatige aankoop) geldt aanvullend het volgende.

- Als de winkel moeilijk doet, dan moet jij aantonen dat het product gebrekkig was bij aankoop. Alleen als het gebrek zich binnen zes maanden openbaart (dus niet hier), dan wordt vermoed dat het product gebrekkig verkocht is (artikel 18 lid 2 boek 7 BW).

- In de wet staat dat je recht hebt (uitgaande van de koop van een gebrekkig product) op herstel of vervanging. De verkoper mag dit ook niet weigeren, tenzij "herstel of vervanging onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden". Zie artikel 21 lid 1 en 4 Boek 7 BW.

- Ook heb je, maar alleen als het voorgaande niet kan, nog recht op ontbinding (tenzij het gebrek van "geringe betekenis" is), of (en dit kan interessant zijn) vermindering van de koopprijs naar evenredigheid van het gebrek. Zie artikel 22 lid 1 en 2 Boek 7 BW.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')