abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
pi_201449000
Goede avond,

Ik zal even mijn probleem zo duidelijk mogelijk proberen te omschrijven.

Ik heb het nooit goed gedaan op school, ik probeerde altijd anderen te vermaken door grappig te zijn, en door mijn ADHD heb ik nooit de motivatie gehad om iets af te maken.
Door vervelend gedrag ben ik in Den Haag van meerdere scholen gezet, en toen ben ik onderzocht bij het P I in kijkduin. (school heet nu Strandwacht)

uiteindelijk kwamen er meerdere psychische problemen kijken.

Uiteindelijk is het na de basisschool helemaal mis gegaan, ik kwam op het Stedelijk college te zitten, een VMBO school in Zoetermeer, de techniek kant op.

Ik ga het verhaal niet te lang maken, maar ik heb zoveel gespijbeld dat mijn ouders continu problemen hadden met de leerplicht ambtenaar. En ik ben al snel van die school afgezet, toen kwam ik op de Goudse waarden in Gouda, (speciaal onderwijs voor middelbaar) en daar ook binnen 3 maanden afgezet.

Op mijn 18e heb ik een wajong uitkering gekregen, en na een tijd vond ik ook werk.

Werken ging met vallen en opstaan, ik vond vooral het krijgen van kritiek heel moeilijk, maar het ging bij bepaalde managers redelijk, omdat die rekening hielden met mij, en dat je tegen mij op een vriendelijke manier moet zeggen, ik heb bij het laatste bedrijf 4 jaar gewerkt (horeca) maar na een tijd kwam er een anderen eigenaar werken.. En die wou geen moeite steken in mijn problematiek, en hij vond iemand met een wajong alleen maar lastig...

Toen ben ik in overeenkomst met het UWV gestopt daar, na meerdere grote conflicten.

Daarna ben ik 2 jaar thuis komen te zitten, tot maart dit jaar.
Ik kreeg een baan als autopoetser, van maandag t/m donderdag van 8 tot 16:00

Mijn taak was auto van binnen reinigen grondig, buitenkant kleien en polijsten, na poetsen, en auto's terug rijden naar de autodealer.

Maar er was 1 probleem, ik heb zolang thuis gezeten en mijn dag en nacht ritme verdraait, ik ging rond 4 /5 uur naar bed, en stond rond 13:00 op.

En daardoor was het voor mij onmogelijk om 6:45 op te staan.

Ik kreeg wel tips 'ga voor 12 uur naar bed'

En dat probeerde ik ook, maar wat ik ook deed, ik ging niet in slaap vallen.
Het frustreerde enorm, want normaal val ik altijd gelijk in slaap.. En nu de wekker aanstond, bleef ik maar wakker...

1 nacht niet slapen is geen probleem, je hebt prikkende ogen maar verder kan je gewoon functioneren.
2 nachten niet slapen werd al moeilijker, ik begon ook minder netjes te werken, en ik kon grapjes minder makkelijk filteren waardoor ik sneller boos werd.

Voorbeeld: eigenaar zegt ' ben jij ook met de boot naar europa gekomen ' als een soort hint dat ik een vluchteling ben, nou weet ik wel dat hij het bedoeld als grapje, want hij heeft een vriendin uit suriname, maar op zo'n moment van enorme moeheid kan het aanvallend aankomen.

En ondanks dat dit mijn droom baan was (reed in de duurste auto's die ik moest terug brengen naar de dealer)

Kon ik het niet volhouden en heb ik mijn 2 proefmaanden niet kunnen volmaken.

Sinds die maart, zit ik weer thuis (nu eind september)

Maar ik wil toch binnenkort weer gaan werken.
Vrienden zijn allemaal getrouwd, en door corona ook helemaal niet meer uit geweest.

Ik zie nog wel in het weekend familie, maar het is gewoon niks aan op deze manier.

Ik heb wekelijks 30 euro voor benzine, 50 euro voor boodschappen en 50 voor overige zaken, als naar het zwembad gaan of ergens eten,

En verder geen speling, niet kunnen sparen.
En dat is opzich geen probleem, maar wel als je niet voorruit komt, en jaren met zo'n laag bedrag moet leven.

Als ik weer ga werken kan ik netto 50 euro per weekend extra hebben (200 netto per maand)

Kan je tenminste normaal naar de kermis, of eens normaal kleding kopen

Maar nu is het probleem, niet in slaap kunnen vallen.. Zelfs niet met temazepam die ik van de psychiater heb gekregen.
Dit probleem is alleen als de wekker staat...

Nu zijn er ook banen in de avond zoals de horeca waar ik in gewerkt hebt, maar vaak is je inkomen niet stabiel door onregelmatige uren en werktijden, en dat is erg onpraktisch als je huurtoeslag krijgt en een wajong hebt, want alles wat je krijgt is een voorschot en door wisselende uren heb ik meerdere keren te weinig of te veel gekregen waardoor ik moest terug betalen.

En alles buiten horeca is toch vroeg beginnen..

Meer mensen last van slapeloosheid als de wekker aanstaat?
En hoe slapen jullie terwijl je weet dat je 's ochtends moet beginnen?

Bedankt voor de tips want ik ben het thuis zitten en het krap hebben elke week zat, wil eindelijk een beetje stappen maken naar een normaal leven!
pi_201449015
Ik herken het. Nog oplossing voor gevonden helaas… ik haat het zo erg.
Begin net als jij ook best wel wanhopig te worden want als niks werkt wat moet je dan nog.
❣ ¤,¸🖤 ♡💕♡💚,¤¤💛♡`¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_201449031
Maakt niet uit hoe laat t is, ik doe m'n ogen dicht en slaap binnen 10 minuten... Soms ook best lastig. En ja, heb gewoon een normale baan waarvoor de wekker om 7 uur gaat.
Wakadoodle!
pi_201449375
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 01:13 schreef geeninspiratie1235 het volgende:
Ik herken het. Nog oplossing voor gevonden helaas… ik haat het zo erg.
Begin net als jij ook best wel wanhopig te worden want als niks werkt wat moet je dan nog.
Precies.
Het idee dat je nog een X aantal uren hebt voordat de wekker afgaat is gewoon een vervelende gedachte en onbewust krijg je daar denk stress van waardoor het helemaal niet meer lukt, maar uit zo'n spiraal komen is lastig!
pi_201449384
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 01:20 schreef IkEetSlakken het volgende:
Maakt niet uit hoe laat t is, ik doe m'n ogen dicht en slaap binnen 10 minuten... Soms ook best lastig. En ja, heb gewoon een normale baan waarvoor de wekker om 7 uur gaat.
Lekker lijkt me dat!
Maar je hebt denk ook geen ADHD?
  dinsdag 21 september 2021 @ 03:19:45 #6
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_201449556
Ik moest mijn ritme ook ineens omgooien vanwege werk. Heb een week veel te weinig geslapen, maar was op een gegeven moment zo moe daardoor dat ik na het werk vanzelf op tijd in slaap begon te vallen. Ik moest trouwens wel ook in het weekend hetzelfde ritme aanhouden, anders kwam ik doordeweeks weer in de problemen.

Als ik nu niet kan slapen lees ik een boek op m'n ereader, door zo in het donker te lezen val ik ook redelijk snel in slaap.

Wat doe je nu als je niet kunt slapen? Bijv. opstaan en tv kijken?
pi_201450131
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 02:36 schreef BMW1993 het volgende:
Precies.
Het idee dat je nog een X aantal uren hebt voordat de wekker afgaat is gewoon een vervelende gedachte en onbewust krijg je daar denk stress van waardoor het helemaal niet meer lukt, maar uit zo'n spiraal komen is lastig!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
❣ ¤,¸🖤 ♡💕♡💚,¤¤💛♡`¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_201451158
Je ritme ineens omgooien is misschien wel een hele grote stap. Maar als je toch thuis zit, misschien kan je dan in stappen je ritme terug naar normaal krijgen?
Elke avond een kwartier eerder naar bed gaan?

En anders misschien eens overleggen met de huisarts.
Je zou ook kunnen laten uitzoeken hoe het zit met je eigen aanmaak van melatonine. Misschien maakt je lijf wel te weinig aan of op een vreemd tijdstip, ik weet dat de Gelderse Vallei (ziekenhuis) dit onderzoek doet, misschien wel meer ziekenhuizen. Je kan dat aanvragen via je huisarts.
En sowieso misschien eens overleggen met de huisarts wat je hier verder mee kan?
Mama van 2 lieve meiden :)
  dinsdag 21 september 2021 @ 09:17:50 #9
144336 Leonos
Chaos in het universum
pi_201451174
Drink een fles wijn, helpt met het slapen :)
Some things should be simple; even an end has a start
pi_201451231
Misschien kan je afleveringen van 'bizarre slapers' van rtl5 terugkijken. Denk dat je daar wellicht goede tips van behandelaars kan vinden die ook in jouw situatie kunnen helpen.
pi_201451512
Dat je je ritme om moet draaien na zo'n periode van pas om 4-5 uur gaan slapen en 13:00 eruit, is logisch. Kost even tijd.
Langdurige slaapproblemen hebben echter meestal deze oorzaken:

1. Te erg focussen op 'ik moet slapen', waardoor je dus juist niet slaapt. Probeer eens het tegenovergestelde te doen (hoe raar dat ook klinkt): ik ga proberen wakker te blijven. Juist dan geef je je brein de rust, want er ligt geen druk meer op, en is de kans veel groter dat je daadwerkelijk in slaap valt.

2. Angst. Vertrouw erop dat je lichaam uiteindelijk wel zo moe wordt dat je wel moet slapen, en dan ook op de tijden die eerst onhaalbaar leken. Besef je goed dat je lichaam met bijna alles te trainen is.

3. Slechte 'slaaphygine'; waarmee ik bedoel: telefoongebruik/laptopgebruik in bed, niet eerst tot rust komen alvorens te slapen, geen 'slaapritueel' hebben (bijv. even douchen, mediteren, dingen klaarleggen voor de volgende dag). Je brein krijgt dan niet het signaal: ik kan 'uit'. Daar hoort ook bij, zoals bij punt 2 een valkuil is, dat je niet overdag gaat slapen, hoe moe je ook bent, maar echt op de vaste tijden (bijv. 23:00-7:00).

4. Teveel licht en/of geluid in je slaapkamer. Koop desnoods goede geluidsdempende oordopjes en zorg dat je kamer echt helemaal donker is.

Eventueel, maar dat is pas als bovenstaande tips allemaal niet helpen, kan je nog melatonine proberen (werkt bij jetlags, maar wat jij hebt is eigenlijk ook een soort jetlag). Moet je even goed lezen hoeveel uur van te voren je het in moet nemen, en de laagste dosering nemen. Helpt niet altijd.

Je kan ook naar de huisarts gaan met deze slaapproblemen. Als het echt heel ernstig is, krijg je misschien een slaapmiddel, maar dat zou ik (persoonlijk) niet doen. Je valt dan wel in slaap, maar het lost het onderliggende probleem niet op. Waarschijnlijk gaat je huisarts je ook eerst bovenstaande tips geven.

Met deze tips kun je hopelijk je slaapritme weer op orde krijgen.
En misschien kun je daarna aan je werkgever uitleggen dat het in die periode van 2 maanden niet lekker ging met je, maar dat je graag nog een 2e kans wil. En anders kan je altijd nog solliciteren bij een ander, zelfde soort bedrijf.
Op dinsdag 23 november 2021 21:56 schreef Sfancta het volgende:
Begin me goed op te rijgen hier
[/quote]
pi_201451696
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 09:51 schreef Naardegallemiezen het volgende:
Te erg focussen op 'ik moet slapen', waardoor je dus juist niet slaapt. Probeer eens het tegenovergestelde te doen (hoe raar dat ook klinkt):
Dit allemaal! Goede post trouwens. ^O^
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
pi_201458611
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 09:51 schreef Naardegallemiezen het volgende:
Dat je je ritme om moet draaien na zo'n periode van pas om 4-5 uur gaan slapen en 13:00 eruit, is logisch. Kost even tijd.
Langdurige slaapproblemen hebben echter meestal deze oorzaken:

1. Te erg focussen op 'ik moet slapen', waardoor je dus juist niet slaapt. Probeer eens het tegenovergestelde te doen (hoe raar dat ook klinkt): ik ga proberen wakker te blijven. Juist dan geef je je brein de rust, want er ligt geen druk meer op, en is de kans veel groter dat je daadwerkelijk in slaap valt.

2. Angst. Vertrouw erop dat je lichaam uiteindelijk wel zo moe wordt dat je wel moet slapen, en dan ook op de tijden die eerst onhaalbaar leken. Besef je goed dat je lichaam met bijna alles te trainen is.

3. Slechte 'slaaphygine'; waarmee ik bedoel: telefoongebruik/laptopgebruik in bed, niet eerst tot rust komen alvorens te slapen, geen 'slaapritueel' hebben (bijv. even douchen, mediteren, dingen klaarleggen voor de volgende dag). Je brein krijgt dan niet het signaal: ik kan 'uit'. Daar hoort ook bij, zoals bij punt 2 een valkuil is, dat je niet overdag gaat slapen, hoe moe je ook bent, maar echt op de vaste tijden (bijv. 23:00-7:00).

4. Teveel licht en/of geluid in je slaapkamer. Koop desnoods goede geluidsdempende oordopjes en zorg dat je kamer echt helemaal donker is.

Eventueel, maar dat is pas als bovenstaande tips allemaal niet helpen, kan je nog melatonine proberen (werkt bij jetlags, maar wat jij hebt is eigenlijk ook een soort jetlag). Moet je even goed lezen hoeveel uur van te voren je het in moet nemen, en de laagste dosering nemen. Helpt niet altijd.

Je kan ook naar de huisarts gaan met deze slaapproblemen. Als het echt heel ernstig is, krijg je misschien een slaapmiddel, maar dat zou ik (persoonlijk) niet doen. Je valt dan wel in slaap, maar het lost het onderliggende probleem niet op. Waarschijnlijk gaat je huisarts je ook eerst bovenstaande tips geven.

Met deze tips kun je hopelijk je slaapritme weer op orde krijgen.
En misschien kun je daarna aan je werkgever uitleggen dat het in die periode van 2 maanden niet lekker ging met je, maar dat je graag nog een 2e kans wil. En anders kan je altijd nog solliciteren bij een ander, zelfde soort bedrijf.
Goede post en inspirerend maar dat is dus het probleem.
Alleen als het heel ernstig is, kan je een zwaar middel krijgen dat het onderliggende probleem niet oplost.
Oftewel: er is geen hulp meer van de huisarts als bovenstaande tips en melatonine niet werken en dan moet je wachten totdat je helemaal gestoord bent geworden ofzo.
❣ ¤,¸🖤 ♡💕♡💚,¤¤💛♡`¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_201458671
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 02:36 schreef BMW1993 het volgende:

[..]
Precies.
Het idee dat je nog een X aantal uren hebt voordat de wekker afgaat is gewoon een vervelende gedachte en onbewust krijg je daar denk stress van waardoor het helemaal niet meer lukt, maar uit zo'n spiraal komen is lastig!
Nee hoor. Na een aantal hele korte nachten val je geleidelijk vanzelf steeds eerder in slaap doordat je vroeger moe zal worden.

Het is echt een Braddie-idee dat je je ritme kan verbeteren door enkel eerder naar bed te gaan.

Werkt voor veel mensen helaas echt niet zo.

Ik heb wel ADHD en om deze reden waak ik ervoor om mijn ritme niet zomaar te verneuken. Nadat ik was afgestudeerd en veel aan het solliciteren was heb ik mezelf ook strikt aan een werkritme gehouden.

Voor mij werkt overigens een Hue-lamp die geleidelijk aan gaat en volledig aan is op het moment dat mijn wekker gaat ook goed. Licht is qua ritme een hele krachtige prikkel.
Op dinsdag 23 maart 2021 14:05 schreef JochemSjakie het volgende:
The old switcheroo. @:Stepperoller is nu al een legende _O_
  dinsdag 21 september 2021 @ 18:45:35 #15
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_201458706
Ik zie vooral veel excuses en geen oplossingen.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_201458814
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 18:45 schreef Id_do_her het volgende:
Ik zie vooral veel excuses en geen oplossingen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
❣ ¤,¸🖤 ♡💕♡💚,¤¤💛♡`¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  dinsdag 21 september 2021 @ 19:41:32 #17
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_201459499
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 september 2021 18:52 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja klopt, de FOK!kers die hier tot diep in de nacht zitten sporen over het algemeen het minste.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_201464367
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 19:41 schreef Id_do_her het volgende:
Ja klopt, de FOK!kers die hier tot diep in de nacht zitten sporen over het algemeen het minste.
❣ ¤,¸🖤 ♡💕♡💚,¤¤💛♡`¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_201467008
Is wel vermoeiend voor je. Ik zou het gewoon een routine maken van dat je op tijd naar bed gaat en vroeg op staat. En ik zou niet gaan slapen overdag hoe moe je ook bent. Zo leg je een hogere slaapdruk op overdag.
Ik zou dan een routine vasthouden en na een langere tijd een jaar of zo went je lichaam wel aan deze routine en kun je volgens mij ook wel gaan slapen, zonder medicatie, want van medicatie wordt je afhankelijk.

Hier een filmpje over diep slapen: misschien heb je er wat aan. :)

https://www.universiteitv(...)en-8-uur-slaap-nodig
  woensdag 29 september 2021 @ 12:44:54 #20
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_201563662
Je zegt last te hebben als je je wekker hebt gezet, en als die niet is gezet, dan heb je er geen last van.

Gewoon dus elke dag een wekker zetten. Dan maar elke dag er om 8 uur (bv) eruit. Ook als je vrij bent en niets te doen hebt.
En dan mag je niet naar bed tot bv 21 uur max. Dus als je een nacht niet slaapt, niet voor 21 uur naar bed en om 8 uur de volgende dag er weer uit. En zo on en zo on, totdat je weer een redelijke nacht/dagritme hebt
pi_201565728
In slaap vallen is een kwestie van ontspannen. Ga liggen en begin bewust n voor n de spieren in je lichaam te ontspannen. Echt bewust mee bezig gaan. Begin bij je tenen. Als die ontspannen zijn, dan je voeten. Als je die hebt kunnen ontspannen, dan je enkels. Dan je kuiten, knien, je bovenbenen, billen. Dan je vingers, handen, polsen, onderarmen, bovenarmen schouders, nek. Ga telkens pas naar de volgende spiergroep wanneer je geslaagd bent in het ontspannen van de vorige. En zo helemaal tot aan je bovenrug, borstspieren, onderrug, en als laatste je buikspieren.

Als een spiergroep al ontspannen is, ga dan gewoon naar de volgende. Maar ontspan ze werkelijk, ga pas naar de volgende wanneer ze werkelijk ontspannen zijn. Je kan zelfs even aan je spieren voelen of ze werkelijk ontspannen zijn of dat je lichaam je voor de gek houdt. Zo lang ze niet werkelijk ontspannen zijn, ga je door met proberen tot het lukt.

Dit moet je helemaal bewust doen. Altijd pas naar de volgende spiergroep gaan wanneer de spiergroep waar je mee bezig bent werkelijk ontspannen is, geen shortcuts. En let niet meer op de spiergroepen die je al eerder ontspannen hebt: die doen er totaal niet meer toe, doen niet meer mee.

Het is een oefening uit de Yoga. Die doe je normaal aan het einde van je Yoga les. En geloof me, deze oefening werkt zo goed dat er altijd wel meerderen zijn die tijdens de oefening in slaap vallen. :D

Als ik eens te actief in mijn hoofd ben om niet in slaap te kunnen vallen, werkt dit altijd. Ik heb het nog nooit tot mijn buikspieren gehaald.
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')