abonnement Unibet Coolblue
pi_201447205
Stel dat ze er niet uit gaan komen in Den Haag, en alle pogingen om een nieuw Kabinet te formeren stranden, zelfs de formering van een minderheidskabinet, waardoor er uiteindelijk nieuwe verkiezingen uitgeschreven moeten worden, wat is dan de coalitie waar jij op hoopt? Misschien Lijst Omtzigt met SP, de PVV met JA21 en Forum voor Democratie, D66 met de Partij voor de Dieren en Volt, of toch weer het CDA met de VVD in 1 kabinet? En welke partijen mogen wat jou betreft gedecimeerd worden bij nieuwe verkiezingen?
Een probleem is pas een probleem als je er een probleem van maakt.
pi_201447358
Het liefst twee grote middenpartijen die het samen gaan doen. Of drie. Maar niet met al te veel partijen tegelijk zodat je de flanken niet teveel in de kaart speelt.
pi_201447420
SP, Partij van de Dieren, DENK en Omtzigt.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 20 september 2021 @ 22:15:40 #4
408813 crew  trein2000
pi_201447445
Idealiter? Geen GroenLinks en geen VVD. Dus CDA, PvdA, D66 en een junior-partner.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_201447457
Tja, iets van PvdA/GL/CU/CDA is altijd wel een wenscoalitie, christelijk-links met aandacht voor klimaat. Maar momenteel nogal onwaarschijnlijk, helaas. Balkenende IV kwam in de buurt, helaas had de clan rond Verhagen daar veel invloed en trok het behoorlijk naar rechts (volgens mij was Balkenende zelf helemaal niet zo rechts).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201447493
Waarom denk je dat er bij nieuwe verkiezingen veel zal veranderen?
stupidity has become as common as common sense was before
pi_201447507
Geen Rutte, geen Kaag, liever geen GL
pi_201447792
Nu verkiezingen maakt de puinhoop alleen maar groter. Er moeten behoorlijk wat mensen over hun schaduw heen stappen, dat is het enige dat helpt. Kan de koning niet nog een rol spelen op een manier? Niet dat ik Willy nou zo'n leider vindt, maar wellicht is hij nog bij machte om eens wat mensen de wind van voren te geven.
't Echte en 't ware!
pi_201447816
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 22:18 schreef marcb1974 het volgende:
Waarom denk je dat er bij nieuwe verkiezingen veel zal veranderen?
Het “nieuwe leiderschap “ van D66 is aardig door de mand gevallen.

Omtzigt verkiesbaar.

BBB zal flink winnen vrees ik,

CDA wordt weggevaagd.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
pi_201447844
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 22:35 schreef Galvez het volgende:

[..]
Het “nieuwe leiderschap “ van D66 is aardig door de mand gevallen.

Omtzigt verkiesbaar.

BBB zal flink winnen vrees ik,

CDA wordt weggevaagd.
Dus Omtzigt komt ipv het CDA en BBB wordt iets groter.

De versplintering neemt niet af, dus een formatie blijft moeilijk.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_201448166
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 22:37 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
Dus Omtzigt komt ipv het CDA en BBB wordt iets groter.

De versplintering neemt niet af, dus een formatie blijft moeilijk.
Dat klopt. Maar een coalitie met VVD, VVD-light en CDA voorkomen kan worden zou dat natuurlijk fantastisch zijn.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
  maandag 20 september 2021 @ 23:02:12 #12
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_201448238
Alles behalve VVD en Forum.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_201448525
Als er nieuwe verkiezingen zouden komen is het scenario wel veel duidelijker. Er komt dan een duidelijke tweestrijd tussen Kaag op midden-links en Rutte op midden-rechts. Daarbij zou ik graag zien, dat D66, PvdA, GL met elkaar een blok vormen. Terwijl op midden-rechts de VVD samen met het CDA duidelijk zouden optrekken. Tijdens de campagne dwing je dan constructieve partijen (CU, PvdD, SP, Volt, SGP) zich tot een kamp te bekennen. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een coalitie van D66, Volt, PvdA, GL. Lijkt mij een prettig progressief kabinet. Gaat er natuurlijk nooit komen maar toch.

Het moet gewoon duidelijker worden. Of Kaag als Premier of Rutte als Premier - en dan moet men gewoon tot een meerderheidskabinet komen. Trouwens heeft het zittende kabinet gewoon een parlamentaire meerderheid, dus mijn actuele wens is gewoon formeren met het huidige kabinet want dat klapt toch over twee jaar uit elkaar, want er komen heel wat rapporten aan en de sfeer is toch verziekt. Dus gewoon een nieuw akkoord schrijven, verder regeren en dan nieuwe verkiezingen - graag zonder Rutte.

En partijen/fracties als BBB, Groep van Haga, Groep Den Haan, Groep Omtzigt mogen van mij dat parlament graag verlaten. Een kiesdrempel van 3% lijkt mij wel eens heel gezond voor de Nederlandse politiek, dat dwingt namelijk tot samenwerken en met minder partijen moet je wel met elkaar praten.
pi_201448556
Geen Kaag, geen GL
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_201450209
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 23:31 schreef duitseboy het volgende:
Als er nieuwe verkiezingen zouden komen is het scenario wel veel duidelijker. Er komt dan een duidelijke tweestrijd tussen Kaag op midden-links en Rutte op midden-rechts. Daarbij zou ik graag zien, dat D66, PvdA, GL met elkaar een blok vormen. Terwijl op midden-rechts de VVD samen met het CDA duidelijk zouden optrekken. Tijdens de campagne dwing je dan constructieve partijen (CU, PvdD, SP, Volt, SGP) zich tot een kamp te bekennen. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een coalitie van D66, Volt, PvdA, GL. Lijkt mij een prettig progressief kabinet. Gaat er natuurlijk nooit komen maar toch.

Het moet gewoon duidelijker worden. Of Kaag als Premier of Rutte als Premier - en dan moet men gewoon tot een meerderheidskabinet komen. Trouwens heeft het zittende kabinet gewoon een parlamentaire meerderheid, dus mijn actuele wens is gewoon formeren met het huidige kabinet want dat klapt toch over twee jaar uit elkaar, want er komen heel wat rapporten aan en de sfeer is toch verziekt. Dus gewoon een nieuw akkoord schrijven, verder regeren en dan nieuwe verkiezingen - graag zonder Rutte.

En partijen/fracties als BBB, Groep van Haga, Groep Den Haan, Groep Omtzigt mogen van mij dat parlament graag verlaten. Een kiesdrempel van 3% lijkt mij wel eens heel gezond voor de Nederlandse politiek, dat dwingt namelijk tot samenwerken en met minder partijen moet je wel met elkaar praten.
Het lijkt me eerder dat jouw scenario dat van de afgelopen verkiezingen was. De linkse Kaag stemmers hebben inmiddels gezien dat ze beter gewoon weer links kunnen stemmen, een stevig links blok blijkt namelijk nu belangrijker dan dat D66 veel zetels heeft.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201450218
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 22:35 schreef Galvez het volgende:

[..]

Omtzigt verkiesbaar.
Hij heeft een week geleden nog gezegd dat hij dat helemaal niet weet en dat deze week meerdere keren herhaald. Waarom weten zoveel mensen het hier beter dan Omtzigt zelf?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 21 september 2021 @ 07:28:50 #17
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_201450247
Liefst een wat grotere verschuiving naar conservatief. VVD, JA21, BBB, CDA.

Maargoed, dat gaat toch niet gebeuren want D66 blijft nodig.

Nieuwe verkiezingen zullen waarschijnlijk niks helpen qua impasse.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_201450270
Denk dat het alleen maar meer versplinterd, vvd, d66 en cda verliezen wat. Ja21, volt, bbb krijgen er een paar bij.

De hele teringzooi is dan compleet.
pi_201450281
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 07:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hij heeft een week geleden nog gezegd dat hij dat helemaal niet weet en dat deze week meerdere keren herhaald. Waarom weten zoveel mensen het hier beter dan Omtzigt zelf?
Zelfs als hij niet verkiesbaar is, heeft het gevolgen. Deze hele affaire gaat het CDA gewoon veel stemmen kosten. 👍
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
pi_201450297
D66 met Volt. En PvdA/GL fusie en CDA erbij. Kaag als premier.

Even geen VVD.
Definitely not CIA
pi_201450437
Een kabinet met alleen de pvv lijkt me wel wat.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201450477
Rutte !
Vakman pur sang
pi_201451365
Een aardverschuiving:
Aboutaleb 1.
pi_201451498
Dan zou je nog steeds naar een minderheidskabinet gaan denk ik. Ik zie dan ook niet hoe nieuwe verkiezingen iets oplossen. De enige beweging (in ieder geval in de peilingen) is dat het CDA behoorlijk wordt weggevaagd en D66 wat inlevert.

Er is geen oplossing omdat de kiezer niet beweegt. Er is een heel groot blok dat gewoon achter de VVD en Rutte blijft staan ongeacht wat er gebeurt, maar dat is geen meerderheid en de rest van de kiezers pruimt hem juist niet. En #2 en #3 zijn D66 en de PVV die allebei wel met de VVD zouden kunnen regeren, maar niet samen. De enige mogelijke beweging zou zijn als Omtzigt een eigen partij begint of aansluit bij een bestaande.

Ik vraag me af of er gepeild is of mensen nieuwe verkiezingen willen. En wat ze daar dan van verwachten aangezien de politieke voorkeur van de meeste mensen niet erg veranderd is en ook niet door een campagne gaat veranderen...
pi_201451597
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 09:50 schreef Vasilevski het volgende:


Ik vraag me af of er gepeild is of mensen nieuwe verkiezingen willen. En wat ze daar dan van verwachten aangezien de politieke voorkeur van de meeste mensen niet erg veranderd is en ook niet door een campagne gaat veranderen...
De meerderheid bij EenVandaag wil nieuwe verkiezingen: https://eenvandaag.avrotr(...)orgaan-met-formatie/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 21 september 2021 @ 10:05:28 #26
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_201451624
Geen FVD, PVV en JA21, liever ook geen CDA. Verder is alles prima.
  dinsdag 21 september 2021 @ 10:05:29 #27
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_201451625
Omzig 76 zetels _O_
heitieh
  dinsdag 21 september 2021 @ 10:31:10 #28
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_201451898
Iedere coalitie met FVD.

Dus daar zullen Ja21 en PVV dus ook wel bijzitten.
pi_201451980
Geen VVD, D66 en FvD.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_201452023
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 september 2021 10:31 schreef Ixnay het volgende:
Iedere coalitie met FVD.

Dus daar zullen Ja21 en PVV dus ook wel bijzitten.
Baudet samen met "Judas Eppink" (zijn woorden), Wilders met de "knettergekke" Baudet (zijn woorden) en Eppink met "sekteleider" Baudet waar hij niet eens meer mee wil praten als hij steun nodig heeft voor zijn plan (zijn woorden). Lijkt me nogal kansloos. Met die drie in vergelijking zijn Rutte, Kaag en Hoekstra beste vrienden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201452468
Ik vraag me af of verkiezingen zoveel zou veranderen want blijkbaar blijft toch de meerderheid VVD stemmen wat er ook gebeurd, het CDA zal naar een dieptepunt zakken en wat kleine partijen zullen wat stijgen en D66 zal wat verliezen en dan houdt het op denk ik, Omtzigt zal nog geen partij hebben, dat is een illusie.
Dus dan krijg je weer een formatie met dezelfde poppetjes vrees ik.

Zelf zie ik liefst een coalitie zonder de VVD en zou ik graag een coalitie zien waarin de PVV in betrokken word wat dus onmogelijk is .

Ondanks het ook weer veel nadelen heeft zou ik dan toch voor de coalitie over links kiezen om het sociale aspect in Nederland weer wat te herstellen wat hard nodig is dus D66/Gl/PVDA /SP
pi_201452539
een rechts kabinet
  dinsdag 21 september 2021 @ 11:54:00 #33
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_201453058
Een rechts kabinet.
En demimatie van de PvdA is natuurlijk altijd positief. ^O^
pi_201453130
VVD - D66 - PvdA - GroenLinks

Huppakee, back to Paarsig, kabinet zonder religieuzen :). Hoeven we trouwens geen verkiezingen voor te houden, kan nu ook al.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_201453181
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 11:58 schreef LangeTabbetje het volgende:
VVD - D66 - PvdA - GroenLinks

Huppakee, back to Paarsig, kabinet zonder religieuzen :). Hoeven we trouwens geen verkiezingen voor te houden, kan nu ook al.
Paars :') dat was het begin van het einde
  dinsdag 21 september 2021 @ 12:02:42 #36
8369 speknek
Another day another slay
pi_201453182
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 september 2021 07:40 schreef capricia het volgende:
D66 met Volt. En PvdA/GL fusie en CDA erbij. Kaag als premier.

Even geen VVD.
Dit. Liever geen CDA, maar als het nodig is valt het te prefereren. Misschien Partij Omtzigt als die stabiel blijft, maar waarschijnlijk niet.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 21 september 2021 @ 12:15:34 #37
8369 speknek
Another day another slay
pi_201453333
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 september 2021 12:02 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]
Paars :') dat was het begin van het einde
Of het laatste goede kabinet.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_201453413
quote:
99s.gif Op dinsdag 21 september 2021 10:05 schreef Joooo-pi het volgende:
Omzig 76 zetels _O_
Wie?
pi_201453584
quote:
99s.gif Op dinsdag 21 september 2021 10:05 schreef Joooo-pi het volgende:
Omzig 76 zetels _O_
Hij is niet de smalste maar zo dik is die toch ook weer niet?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201453605
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 11:11 schreef Cupfighter het volgende:
Ik vraag me af of verkiezingen zoveel zou veranderen want blijkbaar blijft toch de meerderheid VVD stemmen wat er ook gebeurd, het CDA zal naar een dieptepunt zakken en wat kleine partijen zullen wat stijgen en D66 zal wat verliezen en dan houdt het op denk ik, Omtzigt zal nog geen partij hebben, dat is een illusie.
Dus dan krijg je weer een formatie met dezelfde poppetjes vrees ik.

Zelf zie ik liefst een coalitie zonder de VVD en zou ik graag een coalitie zien waarin de PVV in betrokken word wat dus onmogelijk is .

Ondanks het ook weer veel nadelen heeft zou ik dan toch voor de coalitie over links kiezen om het sociale aspect in Nederland weer wat te herstellen wat hard nodig is dus D66/Gl/PVDA /SP
Gelukkig heeft de vvd niet de meerderheid van de stemmen. Bij lange na niet gelukkig.
Ca 3/4 van de stemmers hadden toch nog enig verstand.
Een coalitie zonder vvd kan ook, zelfs als ze de grootste partij zijn. Dit komt omdat er geen coalitie, premier of kabinet verkiezingen in NL zijn.
Behalve hun ego staat er niks in de weg om dit te doen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201453633
Het zou leuk zijn als heel Nederland bij nieuwe verkiezingen zijn stempas verscheurt en thuisblijft. Hoeven we ook geen coalitie samen te stellen.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 21 september 2021 @ 12:43:46 #42
408813 crew  trein2000
pi_201453639
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 12:22 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Wie?
De vriend van Vera.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_201453727
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 12:43 schreef Magister_Artium het volgende:
Het zou leuk zijn als heel Nederland bij nieuwe verkiezingen zijn stempas verscheurt en thuisblijft. Hoeven we ook geen coalitie samen te stellen.
Ja, wat een lol, we heffen de democratie op.

Mensen die zulke dingen hopen, die snap ik echt niet. Wat wil je dan? Een dictatuur, geen verkiezingen?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201453761
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 12:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, wat een lol, we heffen de democratie op.

Mensen die zulke dingen hopen, die snap ik echt niet. Wat wil je dan? Een dictatuur, geen verkiezingen?
Ik snap dit wel. Minder of geen stemmers laat zien dat er geen vertrouwen is in het huidige stelsel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201453795
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 12:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik snap dit wel. Minder of geen stemmers laat zien dat er geen vertrouwen is in het huidige stelsel.
En dan? Geen enkel stelsel is denk ik beter dan het huidige.


Maar goed, gelukkig is dit een hypothetische discussie. De meeste mensen zijn zo verstandig om hun stem niet weg te gooien.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201453821
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 12:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
En dan? Geen enkel stelsel is denk ik beter dan het huidige.


Maar goed, gelukkig is dit een hypothetische discussie. De meeste mensen zijn zo verstandig om hun stem niet weg te gooien.
Ik vind een limiet op nieuwe partijen of een hogere drempel om er 1 te beginnen helemaal niet zo slecht.
Nu zie je bv dat een kleine minderheid van de stemmen een partij de grootste kan maken, die het daarmee voor het zeggen heeft in coalitie besprekingen. Hoe democratisch is dat eigenlijk... Ca 25% van de stemmen geef je zo meer macht in het vormen van een coalitie dan de andere ca 75%
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201453853
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 september 2021 12:58 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik vind een limiet op nieuwe partijen of een hogere drempel om er 1 te beginnen helemaal niet zo slecht.
Nu zie je bv dat een kleine minderheid van de stemmen een partij de grootste kan maken, die het daarmee voor het zeggen heeft in coalitie besprekingen. Hoe democratisch is dat eigenlijk... Ca 25% van de stemmen geef je zo meer macht in het vormen van een coalitie dan de andere ca 75%
De grootste partij heeft helemaal niet zo veel macht, dat is de laatste maanden juist duidelijk zichtbaar.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201453870
SP-Omtzigt
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_201453892
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 12:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, wat een lol, we heffen de democratie op.

Mensen die zulke dingen hopen, die snap ik echt niet. Wat wil je dan? Een dictatuur, geen verkiezingen?
Is die democratie er dan? Of is het een kieskermis?
We hebben trouwens al acht maanden geen missionaire regering meer. Is ons leven anders?
pi_201453929
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 13:01 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Is die democratie er dan? Of is het een kieskermis?
We hebben trouwens al acht maanden geen missionaire regering meer. Is ons leven anders?
Ja, ons leven is anders. Er kunnen namelijk geen besluiten worden genomen over klimaat, woningmarkt, stikstof e.d. Dat merk je wellicht niet altijd in het dagelijks leven, maar is zeker van effect op ons leven.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201454065
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 07:28 schreef Drekkoning het volgende:
Liefst een wat grotere verschuiving naar conservatief. VVD, JA21, BBB, CDA.

Maargoed, dat gaat toch niet gebeuren want D66 blijft nodig.

Nieuwe verkiezingen zullen waarschijnlijk niks helpen qua impasse.
De impasse wordt alleen maar groter.

D'66 zal verliezen. En CDA is uit elkaar gevallen. Zal in elk geval verliezen en er komt 'n partij bij die zich nog helemaal moet bewijzen met de Lijst Omtzigt.

Je krijgt dezelfde poppetjes, alleen hebben ze nog meer poppetjes nodig om een meerderheid te halen. En de kaarten liggen misschien iets anders.

Blijft wel dat je zonder VVD en D'66 eigenlijk niks kunt en dat dus die partijen de kaarten in handen blijven houden.
pi_201454077
Als er nu nieuwe verkiezingen komen dan heb je kans dat het een tweestrijd tussen conservatief en progressief wordt. Bij de vorige verkiezingen is er nooit een tweestrijd gekomen. Pas op het laatst bleek dat D66 de tweede partij van het land kon worden en toen had de NPO al 3 debatten tussen Rutte en Wilders ingepland. Hierdoor is er nooit een debat geweest tussen de leiders van de 2 grootste partijen.

Je hebt natuurlijk kans dat de NPO de volgende verkiezingen 3 debatten gaat inplannen tussen VVD en D66. Dan kan Rutte weer de staatsman uithangen die niet veel wil veranderen en Kaag zijn uitdager die grote veranderingen wil. Kaag heeft nog wel iets nodig waardoor ze weer wat meer gunfactor krijgt, anders komt ze met een dode mus thuis.

Verder zie ik links niet enorm toenemen, maar ook niet afnemen. Aan de rechterkant zijn er meer nieuwe partijen, dus verdere versnippering aan die kant.
pi_201454115
De Libertaire Partij met 75 zetels. Hoofdelijke stemmingen worden de norm dus stem per volksvertegenwoordiger. Misschien een coalitie met de LP en Groep Omtzigt/Van Kooten-Arissen met een zeer libertarische insteek. Oh ja en Boris van de Ven van Gamekings moet fractievoorzitter worden van de LP.

Realistisch gezien gaat dat waarschijnlijk niet gebeuren dus een coalitie met twee a drie partijen in een minderheidskabinet (hoeven niet per se de grootste te zijn) lijkt mij ook mooi. Een combinatie met twee partijen van de flanken en een pragmatische middenpartij zoals D66.

Verder ben ik persoonlijk negatief tegenover de volgende partijen: VVD, D66,CDA, GL, PVDA, BIJ1, PVV, FVD, JA21. Allemaal autoritaire partijen die zoveel mogelijk macht willen afnemen van mensen, het allemaal eens zijn dat er op de sociale zekerheid zoveel mogelijk bezuinigd moet worden. Rutte mag dan wel architect zijn van de Toeslagenaffaire en voorzitter van de commissie fraude in voornamelijk kabinet Rutte 2 het was de gehele Tweede Kamer die voor de wetten stemden die dit mogelijk maakt ondanks beter weten in waaronder ook Omtzigt en Leijten. Beetje vergelijkbaar met het Amerikaanse congres dat na 2006 een anti-war narratief volgden terwijl ze allemaal stemden voor een illegale oorlog op basis van bewijs dat niet klopte (de kernwapens van Saddam volgens de CIA die nooit gevonden zijn)

Verder hebben D66, GL, PVDA een aardige trackrecord van het stemmen voor bezuinigen op de sociale zekerheid de afgelopen decennia.

Overigens zijn ze het allemaal ook eens met de Republiek der banken genaamd de ECB dat ondemocratisch gekozen is en niet door de gewone mensen om zoveel mogelijk geld te printen en de gezamenlijke Europese staatsschuld flink te verhogen. De VS is een goed voorbeeld van hoe dit niet moet en er is een angstige kans dat volgende maand de VS failliet wordt verklaard nadat ze al geruime tijd technisch failliet zijn en hun staatsschuld niet meer terug kunnen betalen. Biden zou de senaat kunnen vragen om meer geld te printen maar de goedgezinde Mitch Mcconnel heeft gezworen dat zijn Republikeinse partij nergens mee akkoord gaat zolang Biden president is en de conservatieve senaat Democraten zijn omgekocht door dark pool geld bestaand uit olie en oorlogsgeld.
pi_201454249
Hoezo is Omtzigt een libertariër of zou hij in zee gaan met libertariërs?
pi_201454310
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 september 2021 13:17 schreef Derrazi het volgende:
De Libertaire Partij met 75 zetels. Hoofdelijke stemmingen worden de norm dus stem per volksvertegenwoordiger. Misschien een coalitie met de LP en Groep Omtzigt/Van Kooten-Arissen met een zeer libertarische insteek. Oh ja en Boris van de Ven van Gamekings moet fractievoorzitter worden van de LP.

Realistisch gezien gaat dat waarschijnlijk niet gebeuren dus een coalitie met twee a drie partijen in een minderheidskabinet (hoeven niet per se de grootste te zijn) lijkt mij ook mooi. Een combinatie met twee partijen van de flanken en een pragmatische middenpartij zoals D66.

Verder ben ik persoonlijk negatief tegenover de volgende partijen: VVD, D66,CDA, GL, PVDA, BIJ1, PVV, FVD, JA21. Allemaal autoritaire partijen die zoveel mogelijk macht willen afnemen van mensen, het allemaal eens zijn dat er op de sociale zekerheid zoveel mogelijk bezuinigd moet worden. Rutte mag dan wel architect zijn van de Toeslagenaffaire en voorzitter van de commissie fraude in voornamelijk kabinet Rutte 2 het was de gehele Tweede Kamer die voor de wetten stemden die dit mogelijk maakt ondanks beter weten in waaronder ook Omtzigt en Leijten. Beetje vergelijkbaar met het Amerikaanse congres dat na 2006 een anti-war narratief volgden terwijl ze allemaal stemden voor een illegale oorlog op basis van bewijs dat niet klopte (de kernwapens van Saddam volgens de CIA die nooit gevonden zijn)

Verder hebben D66, GL, PVDA een aardige trackrecord van het stemmen voor bezuinigen op de sociale zekerheid de afgelopen decennia.

Overigens zijn ze het allemaal ook eens met de Republiek der banken genaamd de ECB dat ondemocratisch gekozen is en niet door de gewone mensen om zoveel mogelijk geld te printen en de gezamenlijke Europese staatsschuld flink te verhogen. De VS is een goed voorbeeld van hoe dit niet moet en er is een angstige kans dat volgende maand de VS failliet wordt verklaard nadat ze al geruime tijd technisch failliet zijn en hun staatsschuld niet meer terug kunnen betalen. Biden zou de senaat kunnen vragen om meer geld te printen maar de goedgezinde Mitch Mcconnel heeft gezworen dat zijn Republikeinse partij nergens mee akkoord gaat zolang Biden president is en de conservatieve senaat Democraten zijn omgekocht door dark pool geld bestaand uit olie en oorlogsgeld.
pi_201454334
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 13:26 schreef Halcon het volgende:
Hoezo is Omtzigt een libertariër of zou hij in zee gaan met libertariërs?
Terechte opmerking, daar niet van, maar was dit het enige uit zijn post wat bij jou vragen opriep?
pi_201454362
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 september 2021 13:31 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]
Terechte opmerking, daar niet van, maar was dit het enige uit zijn post wat bij jou vragen opriep?
Nee, maar de rest lijkt me zo hypothetisch dat het weinig zin heeft. De Libertarische Partij met 75 zetels. Ze halen niet eens één zetel.

Omtzigt kan zetels halen met een nieuwe partij. Dat leek me het enige realistische uit zijn bijdrage. Maar zie niet zo waarom Omtzigt nu ineens de grote messias zou moeten zijn voor libertariërs.
pi_201454598
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 13:26 schreef Halcon het volgende:
Hoezo is Omtzigt een libertariër of zou hij in zee gaan met libertariërs?
Omtzigt is de enige die sinds het begin van de Toeslagenaffaire tegen de zittende macht in de aanval is gegaan als lid van de coalitie notabene. Het is een van de redenen waarom de coalitie met VVD/CDA/D66 hem weg wou hebben. Als Omtzigt dit niet had gedaan was er een kans dat hij vroeg of laat minister was geworden en onderdeel van de zittende macht.

Zijn boek Een nieuw sociaal contract staat verder ook bol goede ideeën waaronder een constitueel hof dat o.a toetst op de grondwet en volksvertegenwoordigers die zelf stemmen ipv per coalitie. Omtzigt is dus een oldskool sociaal democraat waar er weinigen nog van zijn en zijn ideeën doen mij denken aan Bernie Sanders. Beide personen die nog geloven in een vorm van democratie. Zowel D66 als de VVD maar ook het CDA, PVDA en GL geloven hier niet in. En zijn onderdeel van de polarisatie en het groot worden van partijen op de flanken zoals een FVD, BIJ1, PVV en PVDD
pi_201454659
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 13:33 schreef Halcon het volgende:

[..]
Nee, maar de rest lijkt me zo hypothetisch dat het weinig zin heeft. De Libertarische Partij met 75 zetels. Ze halen niet eens één zetel.

Omtzigt kan zetels halen met een nieuwe partij. Dat leek me het enige realistische uit zijn bijdrage. Maar zie niet zo waarom Omtzigt nu ineens de grote messias zou moeten zijn voor libertariërs.
Misschien een beetje flauw maar OP refereerde naar "waar hoop je op". Ik ben het ermee eens dat een deel niet realistisch is zoals eerder aangegeven maar goed iemand mag dromen en op deze manier zie ik ook geen maatschappelijke veranderingen. Van het geringe partijprogramma dat is aangeboden zie ik het afschaffen van de Toeslagen en meer geld naar klimaat zodat daar aan verdiend kan worden als realistisch.

Edit: Zat net te kijken naar Prinsjesdag en er schijnen een paar mensen boe te hebben geroepen toen de koning naar buiten liep. Blijkbaar zijn mensen in de veronderstelling wat ik dus ook merk in mijn omgeving dat ze geregeerd moeten worden op basis van verkiezingen op weinig inhoud (Rutte). Afwachtend op een nieuw kabinet uit misschien weer VVD, D66, CDA, CU na een demissionair kabinet dat in wezen missionair is.

[ Bericht 15% gewijzigd door Derrazi op 21-09-2021 13:56:23 ]
pi_201454796
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 13:44 schreef Derrazi het volgende:

[..]
Omtzigt is de enige die sinds het begin van de Toeslagenaffaire tegen de zittende macht in de aanval is gegaan als lid van de coalitie notabene. Het is een van de redenen waarom de coalitie met VVD/CDA/D66 hem weg wou hebben. Als Omtzigt dit niet had gedaan was er een kans dat hij vroeg of laat minister was geworden en onderdeel van de zittende macht.

Zijn boek Een nieuw sociaal contract staat verder ook bol goede ideeën waaronder een constitueel hof dat o.a toetst op de grondwet en volksvertegenwoordigers die zelf stemmen ipv per coalitie. Omtzigt is dus een oldskool sociaal democraat waar er weinigen nog van zijn en zijn ideeën doen mij denken aan Bernie Sanders. Beide personen die nog geloven in een vorm van democratie. Zowel D66 als de VVD maar ook het CDA, PVDA en GL geloven hier niet in. En zijn onderdeel van de polarisatie en het groot worden van partijen op de flanken zoals een FVD, BIJ1, PVV en PVDD
Ja, eens hoor. Maar dat bevestigt eigenlijk dat Omtzigt helemaal geen libertarische insteek heeft.
pi_201454811
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 september 2021 13:49 schreef Derrazi het volgende:

[..]
Misschien een beetje flauw maar OP refereerde naar "waar hoop je op". Ik ben het ermee eens dat een deel niet realistisch is zoals eerder aangegeven maar goed iemand mag dromen en op deze manier zie ik ook geen maatschappelijke veranderingen. Van het geringe partijprogramma dat is aangeboden zie ik het afschaffen van de Toeslagen en meer geld naar klimaat zodat daar aan verdiend kan worden als realistisch.

Edit: Zat net te kijken naar Prinsjesdag en er schijnen een paar mensen boe te hebben geroepen toen de koning naar buiten liep. Blijkbaar zijn mensen in de veronderstelling wat ik dus ook merk in mijn omgeving dat ze geregeerd moeten worden op basis van verkiezingen op weinig inhoud (Rutte). Afwachtend op een nieuw kabinet uit misschien weer VVD, D66, CDA, CU na een demissionair kabinet dat in wezen missionair is.
Ja, daar heb je gelijk in. Hopen mag.
pi_201455980
Het moet zonder VVD in ieder geval. Een linkse regering is veruit het beste wat ons kan overkomen na al die jaren afbraak. Al is het maar om te zien hoe ze het ervan afbrengen en afrekenen met al die frames die ze al decennia door rechts wordt ingeduwd en totale onzin zijn.
En is weer eens 'een frisse wind'.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_201456598
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 15:23 schreef Knipoogje het volgende:
Het moet zonder VVD in ieder geval. Een linkse regering is veruit het beste wat ons kan overkomen na al die jaren afbraak. Al is het maar om te zien hoe ze het ervan afbrengen en afrekenen met al die frames die ze al decennia door rechts wordt ingeduwd en totale onzin zijn.
En is weer eens 'een frisse wind'.
Nee, NL moet geen land van linkse hobby's worden. De economie gaat top. Dat komt door de rechtste partijen, niet door de quinoa etende D66 en groen links lieden. :Y :Y
pi_201457084
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 11:16 schreef OxygeneFRL het volgende:
een rechts kabinet
Ja, een lekker rechts kabinet!
En daarna ruimen we alle linkse hobbies op en houden op met vluchtelingen, woke-gezeur, hen-hun, BLM en diversiteitsquota's etc.
Holland 1st!
pi_201457143
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 10:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
De meerderheid bij EenVandaag wil nieuwe verkiezingen: https://eenvandaag.avrotr(...)orgaan-met-formatie/
Best interessant, dat zit dan met name bij de kiezers van de oppositie van de afgelopen tijd. Dat snap ik ook goed, alleen de kans is dus groot dat je nog steeds met een VVD met ~35 zetels zit en waarvan de kiezers in overweldigende mate willen dat Rutte doorgaat. Zie dat niet snel veranderen tenzij Rutte er zelf mee stopt, of als Omtzigt binnen een paar weken een lijst met 15-20 geschikte mensen kan regelen. Beide ook vrij onwaarschijnlijk.
pi_201457174
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 16:47 schreef Vasilevski het volgende:
of als Omtzigt binnen een paar weken een lijst met 15-20 geschikte mensen kan regelen.
Dat lukt bijna niet.... of je moet LPF toestanden willen... want dan is het ook exit Omtzigt!
pi_201457175
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 16:47 schreef Vasilevski het volgende:

[..]
Best interessant, dat zit dan met name bij de kiezers van de oppositie van de afgelopen tijd. Dat snap ik ook goed, alleen de kans is dus groot dat je nog steeds met een VVD met ~35 zetels zit en waarvan de kiezers in overweldigende mate willen dat Rutte doorgaat. Zie dat niet snel veranderen tenzij Rutte er zelf mee stopt, of als Omtzigt binnen een paar weken een lijst met 15-20 geschikte mensen kan regelen. Beide ook vrij onwaarschijnlijk.
De man komt ook net terug uit een burn-out. Naast het runnen van een eenmansfractie ook nog even 'n geschikte lijst van 'n man of 20 regelen, lijkt me dan geen makkie.

Denk niet dat hij hoopt op nieuwe verkiezingen op hele korte termijn.
pi_201462144
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 16:43 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Ja, een lekker rechts kabinet!
En daarna ruimen we alle linkse hobbies op en houden op met vluchtelingen, woke-gezeur, hen-hun, BLM en diversiteitsquota's etc.
Holland 1st!
Het is rechts dat het vluchtelingenprobleem in stand houdt. Daar hebben ze politiek baat bij immers. Links zal het beter aanpakken, dat moge duidelijk zijn.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_201462184
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 16:47 schreef Vasilevski het volgende:

[..]
Best interessant, dat zit dan met name bij de kiezers van de oppositie van de afgelopen tijd. Dat snap ik ook goed, alleen de kans is dus groot dat je nog steeds met een VVD met ~35 zetels zit en waarvan de kiezers in overweldigende mate willen dat Rutte doorgaat. Zie dat niet snel veranderen tenzij Rutte er zelf mee stopt, of als Omtzigt binnen een paar weken een lijst met 15-20 geschikte mensen kan regelen. Beide ook vrij onwaarschijnlijk.
Omzigt, die pannenkoek kan helemaal niks.
Vakman pur sang
pi_201462293
D66, PvdA, GL, SP.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 21-09-2021 22:20:42 ]
  woensdag 22 september 2021 @ 01:14:03 #71
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_201463886
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 11:11 schreef Cupfighter het volgende:
Ik vraag me af of verkiezingen zoveel zou veranderen want blijkbaar blijft toch de meerderheid VVD stemmen wat er ook gebeurd, het CDA zal naar een dieptepunt zakken en wat kleine partijen zullen wat stijgen en D66 zal wat verliezen en dan houdt het op denk ik, Omtzigt zal nog geen partij hebben, dat is een illusie.
Dus dan krijg je weer een formatie met dezelfde poppetjes vrees ik.

Zelf zie ik liefst een coalitie zonder de VVD en zou ik graag een coalitie zien waarin de PVV in betrokken word wat dus onmogelijk is .

Ondanks het ook weer veel nadelen heeft zou ik dan toch voor de coalitie over links kiezen om het sociale aspect in Nederland weer wat te herstellen wat hard nodig is dus D66/Gl/PVDA /SP
Ik denk dat her grootste verschil met nieuwe verkiezingen de populariteit van Omtzigt zal zijn. Die veegt een progressief kabinet definitief van de baan. Als hij moest kiezen tussen D66 en PVV vraag ik me af welke hij kiest.
pi_201463960
Redelijk hypothetisch topic. Of de verkiezingen worden a la minute uitgeschreven zodat ze nog net voor de kerst gehouden kunnen worden, daarna komen ze in de weg met de gemeenteraadsverkiezingen van maart.

Dus praktisch gezien gaat het al heel moeilijk worden...m
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_201464045
Gedecimeerd: Pvda D66 VVD D66 Groenlinks CDA Denk SP Omtzigt en ook Volt. Die hebben lang en breed hun kansen gehad. Elke coalitie met deze partijen blijft een herhaling met foute zetten. Dus wat wil je. Op dezelfde voet doorgaan als voorheen?

De christenpartijen zijn niet integer. Dat zijn baantjesjagers op zoek naar geld en invloed. Die gebruiken alleen het christendom.
pi_201464095
Het maakt mij niet uit welke coalitie er komt, want tegenwoordig worden de belangrijke besluiten achter de schermen genomen, buiten de democratie om.

Een voorbeeld. Er is nu weer besloten dat er 6 miljard gaat naar "klimaat". Hier is geen kiezer of volksvertegenwoordiger bij betrokken. Het wordt gewoon opeens besloten. Zonder onderbouwing. Zonder debat. Zonder verantwoording.
pi_201464636
quote:
0s.gif Op woensdag 22 september 2021 01:59 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Het maakt mij niet uit welke coalitie er komt, want tegenwoordig worden de belangrijke besluiten achter de schermen genomen, buiten de democratie om.

Een voorbeeld. Er is nu weer besloten dat er 6 miljard gaat naar "klimaat". Hier is geen kiezer of volksvertegenwoordiger bij betrokken. Het wordt gewoon opeens besloten. Zonder onderbouwing. Zonder debat. Zonder verantwoording.
Dat is voorgesteld door het kabinet en de 4 partijen daarin, de verantwoording op dit punt gaat vandaag om 10.15 beginnen en is morgenavond/nacht pas klaar in de eerste instantie, dan gaan ze het misschien bij de AFB het er nog over hebben en tenslotte komt hij bij de begroting EZK zeer zeker weer langs. Het is dan ook niet besloten, het is voorgesteld. Het besluit is er pas na instemming van de tweede en eerste kamer.

Dus leuk geprobeerd om populistisch te doen, maar zoals met praktisch alle populistische punten is het dus weer een leugen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201464642
quote:
0s.gif Op woensdag 22 september 2021 01:30 schreef LangeTabbetje het volgende:
Redelijk hypothetisch topic. Of de verkiezingen worden a la minute uitgeschreven zodat ze nog net voor de kerst gehouden kunnen worden, daarna komen ze in de weg met de gemeenteraadsverkiezingen van maart.

Dus praktisch gezien gaat het al heel moeilijk worden...m
En dat is dus niet waar, in 2014 hielden we ook verkiezingen met maar een maand er tussen, er is niets wat echt in de weg staat om in februari en maart verkiezingen te houden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201464646
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 23:02 schreef Harvest89 het volgende:
Alles behalve VVD en Forum.
Dit ja. PvdA/SP/PVV zou ik wel willen zolang klimaat en cultuur niet helemaal weggegooid worden (evt D66 ipv SP om dat te bewerkstelligen), maar erg realistisch zal dat niet worden.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  woensdag 22 september 2021 @ 07:22:50 #78
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_201464749
Er is niets mis met wishful thinking maar gezien het huidige politieke stelsel mag men eerst daar wel eens aan beginnen.

Vooropgesteld zou eigenlijk de afspraak moeten zijn, elke partij moet in de peilingen minimaal 15 zetels hebben anders doe ze gewoon NIET mee. Als dit niet veranderd dan is het politieke landschap zo versplinterd dat we nooit weer tot een coalitie kunnen komen.

Dus vooropgesteld, als je bv. Groen Links wilt stemmen, maar GL heeft maar 12 zetels in de peilingen, dan moet je maar kijken naar een partij die daar het dichts bij staat. Peilingen moeten nauwkeurig en door het CBS worden afgenomen om te bepalen wie mee kan doen.

Persoonlijk vind ik dat Rutte zijn tijd nu wel heeft gehad. Die man liegt en bedriegt alles bij elkaar. Kaag is simpelweg een 'eng' figuur en wat blijft over. Jesse Klaver is op zich oke, ook Marijnissen van de SP zie ik wel graag, zelfs Wilders, die al meer dan 15 jaar meeloopt kan gerust ook wel een keer regeren. Eventueel aangevuld met Baudet. Het is maar een gedachte. In ieder geval geen VVD meer aub.
pi_201464775
POLL
Vakman pur sang
pi_201464788
quote:
0s.gif Op woensdag 22 september 2021 07:22 schreef TechnoCat het volgende:
Er is niets mis met wishful thinking maar gezien het huidige politieke stelsel mag men eerst daar wel eens aan beginnen.

Vooropgesteld zou eigenlijk de afspraak moeten zijn, elke partij moet in de peilingen minimaal 15 zetels hebben anders doe ze gewoon NIET mee. Als dit niet veranderd dan is het politieke landschap zo versplinterd dat we nooit weer tot een coalitie kunnen komen.

Dus vooropgesteld, als je bv. Groen Links wilt stemmen, maar GL heeft maar 12 zetels in de peilingen, dan moet je maar kijken naar een partij die daar het dichts bij staat. Peilingen moeten nauwkeurig en door het CBS worden afgenomen om te bepalen wie mee kan doen.

Persoonlijk vind ik dat Rutte zijn tijd nu wel heeft gehad. Die man liegt en bedriegt alles bij elkaar. Kaag is simpelweg een 'eng' figuur en wat blijft over. Jesse Klaver is op zich oke, ook Marijnissen van de SP zie ik wel graag, zelfs Wilders, die al meer dan 15 jaar meeloopt kan gerust ook wel een keer regeren. Eventueel aangevuld met Baudet. Het is maar een gedachte. In ieder geval geen VVD meer aub.
DIT is het probleem!
Er is niemand die maar in de buurt komt van Rutte. Qua politiek fanatisme en toewijding en stressbestendigheid.
Er komt vanzelf een nieuwe premier als iemand Rutte gaat overtreffen. Er is nu niemand die maar enigszins in de buurt komt.
Vakman pur sang
pi_201464865
quote:
0s.gif Op woensdag 22 september 2021 07:22 schreef TechnoCat het volgende:
Er is niets mis met wishful thinking maar gezien het huidige politieke stelsel mag men eerst daar wel eens aan beginnen.

Vooropgesteld zou eigenlijk de afspraak moeten zijn, elke partij moet in de peilingen minimaal 15 zetels hebben anders doe ze gewoon NIET mee. Als dit niet veranderd dan is het politieke landschap zo versplinterd dat we nooit weer tot een coalitie kunnen komen.

Dus vooropgesteld, als je bv. Groen Links wilt stemmen, maar GL heeft maar 12 zetels in de peilingen, dan moet je maar kijken naar een partij die daar het dichts bij staat. Peilingen moeten nauwkeurig en door het CBS worden afgenomen om te bepalen wie mee kan doen.

Persoonlijk vind ik dat Rutte zijn tijd nu wel heeft gehad. Die man liegt en bedriegt alles bij elkaar. Kaag is simpelweg een 'eng' figuur en wat blijft over. Jesse Klaver is op zich oke, ook Marijnissen van de SP zie ik wel graag, zelfs Wilders, die al meer dan 15 jaar meeloopt kan gerust ook wel een keer regeren. Eventueel aangevuld met Baudet. Het is maar een gedachte. In ieder geval geen VVD meer aub.
Wat een verschrikkelijk plan, waarbij je enorm loopt te schoppen tegen minderheden. Een kiesdrempel van 10%, dan kun je het zelfs niet eens meer vergelijken met een democratie.

Verder zou het alles alleen maar moeilijker maken. Dat zie je in het VK, waar de partijen zo breed zijn dat ze geen milimeter kunnen verschuiven naar links of rechts zonder de flanken boos te maken. Een compromis aan een andere partij is nog altijd veel beter uit te leggen dan een compromis richting een flank van de eigen partij. Een (hoge) kiesdrempel maakt de formatie dus alleen maar moeilijker. 6 kleine partijen die met een beperkt aantal wensen van hun leden rekening moet houden komen makkelijker bij elkaar dan 2 grote extreem brede partijen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201465011
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 22:10 schreef Knipoogje het volgende:
Links zal het beter aanpakken, dat moge duidelijk zijn.
Die laten ze gewoon binnen...
pi_201465264
quote:
0s.gif Op woensdag 22 september 2021 08:16 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Die laten ze gewoon binnen...
Natuurlijk niet. Misschien moet je het programma van die partijen eens lezen voor de grap. Meer opvang in de regio, eerlijker verdelen over Europa, meer geld zodat de toelatingsprocedures sneller gaan. *Nergens* staat 'meer toelaten'.
Rechts daarentegen roept ook van alles, maar doet er vervolgens he-le-maal niets aan als ze aan de macht zijn. Logisch, anders wordt jij minder boos en stemt misschien op een andere partij.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_201466024
quote:
1s.gif Op woensdag 22 september 2021 06:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is voorgesteld door het kabinet en de 4 partijen daarin, de verantwoording op dit punt gaat vandaag om 10.15 beginnen en is morgenavond/nacht pas klaar in de eerste instantie, dan gaan ze het misschien bij de AFB het er nog over hebben en tenslotte komt hij bij de begroting EZK zeer zeker weer langs. Het is dan ook niet besloten, het is voorgesteld. Het besluit is er pas na instemming van de tweede en eerste kamer.

Dus leuk geprobeerd om populistisch te doen, maar zoals met praktisch alle populistische punten is het dus weer een leugen.
Formaliteiten.
pi_201466168
quote:
0s.gif Op woensdag 22 september 2021 08:48 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Natuurlijk niet. Misschien moet je het programma van die partijen eens lezen voor de grap. Meer opvang in de regio, eerlijker verdelen over Europa, meer geld zodat de toelatingsprocedures sneller gaan. *Nergens* staat 'meer toelaten'.
Beide punten die je noemt zijn onmeetbaar. "Meer opvang in de regio" - dat is een leuk algemeen voornemen, maar niet toetsbaar en ook niet uitvoerbaar. Hķéveel meer precies? In welke regio precies? Dit is gewoon een loze kreet.

Evenals "eerlijker verdelen over Europa". Typisch weer zo'n linkse uitspraak. Onmeetbaar, oncontroleerbaar, onuitvoerbaar. Wat is eerlijker? Kijken we dan naar migranten per km2? Of migranten per hoofd van de bevolking? Of migranten per BBP? In de praktijk betekent eerlijker steevast: meer naar Nederland.

In geen enkel programma staat "meer toelaten". Klopt, dat hoeft ook niet, want dit is de staande praktijk. Iedereen die zich in Nederland meldt, wordt toegelaten. Waar hij of zij ook vandaan komt, is onbelangrijk. Wat hij of zij hier komt doen, speelt geen rol.
pi_201468427
quote:
0s.gif Op woensdag 22 september 2021 08:48 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Natuurlijk niet. Misschien moet je het programma van die partijen eens lezen voor de grap. Meer opvang in de regio, eerlijker verdelen over Europa, meer geld zodat de toelatingsprocedures sneller gaan. *Nergens* staat 'meer toelaten'.
Rechts daarentegen roept ook van alles, maar doet er vervolgens he-le-maal niets aan als ze aan de macht zijn. Logisch, anders wordt jij minder boos en stemt misschien op een andere partij.
Wat een onzin. Ik heb alle partijprogramma's (globaal) gelezen van linkse partijen in maart, en vrijwel iedere partij sprak over een "humaan vluchtelingenbeleid". Dat is gewoon andere retoriek voor "we laten alles en iedereen toe want ze zijn zo zielig". Hoe rijmt een humaan vluchtelingenbeleid met opvang in eigen regio, of asiel weigeren? Iedereen die zich komt melden is welkom voor linkse partijen. Niet voor niets organiseert Groenlinks een demonstratie voor: "Iedere Afghaan recht op een veilig bestaan"

twitter


Samenvattend: Kom allemaal maar hierheen!

En je zegt het zelf al: meer geld zodat de toelatingsprocedures sneller gaan en er weer een vers blik achter in de rij aan kan sluiten om toegelaten te worden. Hoe naīef kun je zijn. Zweden heeft ook al jaren een linkse regering, en heeft massa's vluchtelingen toegelaten en heeft nu te kampen met een onzettend migranten probleem in het stedelijk gebied met no go zones en vrouwen die niet alleen over straat kunnen. Een humaan asielbeleid, maar het is niet zo humaan voor de eigen bevolking. Maar goed ik spreek je over een paar decennia als hier ook de pleuris uitbreekt met andere culturen die hier de overhand gaan krijgen i.c.m. vergrijzing en lage geboortecijfers van de autochtone bevolking.

[ Bericht 11% gewijzigd door DeVerzamelaar op 22-09-2021 12:55:38 ]
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  Beste/leukste mod 2022 woensdag 22 september 2021 @ 12:53:55 #87
319979 Fok-it
All is well
pi_201468515
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 september 2021 07:40 schreef capricia het volgende:
D66 met Volt. En PvdA/GL fusie en CDA erbij. Kaag als premier.

Even geen VVD.
Zonder Kaag als premier vind ik dit ook wel ja.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  woensdag 22 september 2021 @ 16:28:06 #88
3542 Gia
User under construction
pi_201471321
Omtzigt, VVD, CDA, PVV
  woensdag 22 september 2021 @ 16:34:37 #89
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_201471421
Omtzigt, CDA, CristenUnie, SGP
pi_201471588
quote:
0s.gif Op woensdag 22 september 2021 16:28 schreef Gia het volgende:
Omtzigt, VVD JA '21, CDA BBB, PVV
Omtzigt gaat never nooit niet werken met gasten die hem hebben proberen stuk te maken wegens het aan de kaak stellen van de toeslagenaffaire.

Tijd voor wat opruimwerkzaamheden, realisme en pas op de plaats mbt Europa en alle waanzin wat ze van plan zijn.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 22 september 2021 @ 16:53:59 #91
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_201471746
quote:
0s.gif Op woensdag 22 september 2021 16:45 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Omtzigt gaat never nooit niet werken met gasten die hem hebben proberen stuk te maken wegens het aan de kaak stellen van de toeslagenaffaire.

Tijd voor wat opruimwerkzaamheden, realisme en pas op de plaats mbt Europa en alle waanzin wat ze van plan zijn.
Dat was de vraag niet
pi_201471776
CDA-PVV-FVD-SGP als motorblok. Aanvullen met wie mee wil doen.

Gaat echter niet gebeuren. Gezien de versplintering en de aantallen van D'66 en VVD wordt het onmogelijk om iets te vormen zonder die twee partijen.
pi_201471821
Zolang de VVD, CDA, D66, PvdA, GL en Volt er maar uit kunnen blijven.
Maar dat zal wel niet gebeuren...
pi_201473617
Qua coalitie geen idee wat ik nu zou willen, maar ik zou hoogstwaarschijnlijk wel weer Splinter stemmen (mocht Femke-Merel van Kootten-Arissen weer meedoen).
pi_201475096
Er vanuit gaande dat VVD gewoon weer de grootste partij wordt (de kiezers geven geen fuck om alle schandalen), zie ik voorlopig het liefst een VVD-D66-GroenLinks kabinet komen. Haal je never nooit qua zetels, dus daar zal waarschijnlijk nog PvdA en Volt bij moeten. Maar zal nooit gebeuren, want VVD wil het CDA erbij. Qua experiment lijkt VVD-D66-CDA-SP me in dat opzicht wel een interessante combinatie.

Al heb ik liever even een kabinet zonder de VVD of het CDA. Een tijdje oppositie lijkt me zeer gezond voor die partijen. Idealiter D66-PvdA-GL-Volt kabinet, maar dat is erg wensdenken.
pi_201475135
OMTzigt, D66 en GroenLinks-PvdA
pi_201475731
quote:
0s.gif Op woensdag 22 september 2021 20:31 schreef HPoi het volgende:
OMTzigt, D66 en GroenLinks-PvdA
Omzigt :')
Vakman pur sang
pi_201475883
quote:
0s.gif Op woensdag 22 september 2021 20:29 schreef TomWaits het volgende:
Er vanuit gaande dat VVD gewoon weer de grootste partij wordt (de kiezers geven geen fuck om alle schandalen), zie ik voorlopig het liefst een VVD-D66-GroenLinks kabinet komen. Haal je never nooit qua zetels, dus daar zal waarschijnlijk nog PvdA en Volt bij moeten. Maar zal nooit gebeuren, want VVD wil het CDA erbij. Qua experiment lijkt VVD-D66-CDA-SP me in dat opzicht wel een interessante combinatie.

Al heb ik liever even een kabinet zonder de VVD of het CDA. Een tijdje oppositie lijkt me zeer gezond voor die partijen. Idealiter D66-PvdA-GL-Volt kabinet, maar dat is erg wensdenken.
Is het al Halloween?
pi_201476078
quote:
1s.gif Op woensdag 22 september 2021 21:09 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Omzigt :')
OmTzigt
pi_201476219
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 16:43 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Ja, een lekker rechts kabinet!
En daarna ruimen we alle linkse hobbies op en houden op met vluchtelingen, woke-gezeur, hen-hun, BLM en diversiteitsquota's etc.
Holland 1st!
holland zijn 2 provincies. dan gelijk meer rechten voor alle andere provincies die dan hun eigen beleid e vormen omdat ze allemaal een eigen cultuur hebben.
pi_201480280
quote:
0s.gif Op woensdag 22 september 2021 21:43 schreef Korenfok het volgende:

[..]
holland zijn 2 provincies. dan gelijk meer rechten voor alle andere provincies die dan hun eigen beleid e vormen omdat ze allemaal een eigen cultuur hebben.
Het zou sowieso goed zijn als andere provincies dan Holland beter worden vertegenwoordigd. Holland krijgt buitensporig veel aandacht. Er wordt eindeloos geleuterd over problemen waar buiten Holland (en Wageningen en Nijmegen) niemand zich druk om maakt.
pi_201480312
VVD/CDA, maar goed als ik de peilingen zie zou het alleen maar een grotere shitshow worden met nieuwe verkiezingen met 10 partijen rond de 5 zetels.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 23-09-2021 10:47:30 ]
  Moderator / Redactie Sport donderdag 23 september 2021 @ 10:47:54 #103
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_201480316
Geen VVD en geen D66.

Kan altijd dromen.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  donderdag 23 september 2021 @ 18:08:50 #104
3542 Gia
User under construction
pi_201485975
quote:
0s.gif Op woensdag 22 september 2021 16:45 schreef Red_85 het volgende:

Omtzigt gaat never nooit niet werken met gasten die hem hebben proberen stuk te maken wegens het aan de kaak stellen van de toeslagenaffaire.

Tijd voor wat opruimwerkzaamheden, realisme en pas op de plaats mbt Europa en alle waanzin wat ze van plan zijn.
Ben ik het op zich ook wel mee eens.
pi_201486461
Poah wat passeert hij hier links weer lekker, met een achterlijke noodtoestand af te roepen wordt er met geld smeten zonder voldoende resultaten.
Chapeau Rutte.
https://www.ad.nl/politie(...)niet-nodig~aeab4167/
Vakman pur sang
pi_201486631
Sommige noemen hier Omtzigt, best leuk, maar die gaat hoogstwaarschijnlijk geen partij hebben mochten er verkiezingen komen
pi_201486642
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 18:55 schreef Cupfighter het volgende:
Sommige noemen hier Omtzigt, best leuk, maar die gaat hoogstwaarschijnlijk geen partij hebben mochten er verkiezingen komen
Dan verdwijnt ie daarna dus uit de Kamer. Wat gaat 'ie dan doen? Boekjes schrijven en lezingen geven?
  donderdag 23 september 2021 @ 23:16:15 #108
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_201491886
PvdA, CU, PvdD, SP, Omtzigt en SGP _O_
  donderdag 23 september 2021 @ 23:36:14 #109
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201492173
quote:
1s.gif Op donderdag 23 september 2021 23:16 schreef Immerdebestebob het volgende:
PvdA, CU, PvdD, SP, Omtzigt en SGP _O_
De groentekroketcoalitie?
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 24 september 2021 @ 17:39:18 #110
414785 sirdanilot
pi_201500607
Nou ja als het complete luchtfietserij is zie ik graag een links kabinet met PVDA, GL, SP en daar mag van mij dan wel een rechtse partij bij aanschuiven voor de balans. Bijvoorbeeld CDA (vvd alsjeblieft niet die hebben al genoeg gesloopt), CU (nou ja niet echt rechts maar wel gristelijk), JA21. Volt zou ik ook graag zien maar dat is denk ik nog een beetje te vroeg.

Maar als ik de peilingen zo zie wordt de VVD alleen maar populairder en populairder :')
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zaterdag 25 september 2021 @ 21:37:48 #111
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_201518109
Zou wel fijn zijn als we eindelijk eens een progressief kabinet zouden krijgen in plaats van steeds dit conservatieve hakken in het zand gedoe. Stilstand is immers achteruitgang en een aantal partijen wil nog verder gaan dan alleen stilstand en daadwerkelijk achteruit.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_201628125
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 21:37 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Zou wel fijn zijn als we eindelijk eens een progressief kabinet zouden krijgen in plaats van steeds dit conservatieve hakken in het zand gedoe. Stilstand is immers achteruitgang en een aantal partijen wil nog verder gaan dan alleen stilstand en daadwerkelijk achteruit.
De apartheidsmaatschappij noem ik zelf geen vooruitgang. Progressieve partijen zoals D66 en groenlinks zijn hier echter voor.
pi_201628659
VVD + PVV + JA21 + SGP + FVD + GROEP VAN HAGA
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  maandag 4 oktober 2021 @ 17:44:32 #114
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_201634647
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 06:34 schreef gearfour het volgende:

[..]
De apartheidsmaatschappij noem ik zelf geen vooruitgang. Progressieve partijen zoals D66 en groenlinks zijn hier echter voor.
Verklaar je nader
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_201635322
quote:
1s.gif Op maandag 4 oktober 2021 08:53 schreef superniger het volgende:
VVD + PVV + JA21 + SGP + FVD + GROEP VAN HAGA
Lijkt me ook wel tof ja, het eerste kabinet waarin mensen letterlijk op de vuist gaan.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_201635436
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 18:33 schreef Monolith het volgende:

[..]
Lijkt me ook wel tof ja, het eerste kabinet waarin mensen letterlijk op de vuist gaan.
Ik heb medelijden met de arme Van der Staaij...
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 4 oktober 2021 @ 18:46:08 #117
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_201635461
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 18:33 schreef Monolith het volgende:

[..]
Lijkt me ook wel tof ja, het eerste kabinet waarin mensen letterlijk op de vuist gaan.
Daar zat het in Balkenende I met Heinsbroek en Bomhoff al erg dicht tegenaan. Mooie tijden waren dat, jammer dat het zo snel weer voorbij was.
We have always been at war with Eastasia.
pi_201645653
CDA / D'66 / GL / CU lijkt me de beste combinatie op dit moment. Een keer zonder de VVD en Rutte zou wel eens verfrissend zijn.
Helaas zal een kabinet zonder de VVD de komende jaren een utopie blijven, al zal de partij na Rutte wel weer flink gaan kelderen.
Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
pi_201646638
In ieder geval PVV FVD Ja21 en BBB. Als het moet kan de VVD er wel bij, maar zonder Rutte. Zie ze alleen nog liever samen met de SGP en Denk, maar die liggen sowieso op veel gebieden te ver uit elkaar.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')