abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 20 september 2021 @ 18:54:36 #1
223594 krijtlijk
beetje bleekjes
pi_201444199
Mijn kind is meestal 1 nacht in de week bij mij en de rest bij ex, hij ontvangt het kindgebonden budget en kinderbijslag. Door bepaalde redenen zou dit heel misschien kunnen veranderen naar co-ouderschap en vinden ex en ik het dan ook redelijk dat ik dan de helft van het kindgebonden budget zou krijgen mocht dit alles doorgaan, de belastingdienst maakt het niet 50/50 over naar 2 rekeningen, dat moet je onderling uitzoeken (zo heb ik het begrepen) Maar...ik zit sinds een jaar in de schuldhulpverlening en krijg 50 euro weekgeld, ik werk parttime en wordt aangevuld door de bijstand. Als mijn ex mij de helft van het kindgebonden budget zou betalen zou ik dat dat dan bovenop mijn weekgeld krijgen? En zal de bijstand moeilijk doen dat de afzender op mijn rekening mijn ex is en niet de belastingdienst?
Nee, ik heb nog niet gebeld met de bewindvoerder en de gemeente om dit te vragen, ik wil geen slapende honden wakker maken en dat mijn ex er straks financieel op achteruit gaat en er bij mij niks veranderd. Heeft iemand een idee hoe dit zit?
pi_201444350
Slapende honden kan je beter wakker maken. Mocht de bijstand erachter komen dan vorderen ze onterecht uitgekeerde uitkeringen gewoon terug. Als je pech hebt met een boete. Zou me eerder zorgen maken over hoe je met 50e de week een kind erbij denkt te onderhouden ...

Toeslagen tellen afaik niet mee als extra inkomen.

Is er iets juridisch afgesproken mbt het kind?
Dum de dum
  maandag 20 september 2021 @ 19:17:13 #3
223594 krijtlijk
beetje bleekjes
pi_201444481
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 19:04 schreef Fe2O3 het volgende:
Slapende honden kan je beter wakker maken. Mocht de bijstand erachter komen dan vorderen ze onterecht uitgekeerde uitkeringen gewoon terug. Als je pech hebt met een boete. Zou me eerder zorgen maken over hoe je met 50e de week een kind erbij denkt te onderhouden ...

Toeslagen tellen afaik niet mee als extra inkomen.

Is er iets juridisch afgesproken mbt het kind?
Er is nog niks officieel afgesproken en ik ontvang ook geen extra geld. Als ik de helft van de toeslag niet kan krijgen zonder consequenties gaat het co-ouderschap niet door, ik wil dat risico niet lopen. Met slapende honden wakker maken bedoel ik misschien ook meer dat ze straks na mijn vraag vermoeden dat ik wel geld ontvang en ik straks maandenlang mijn bankafschriften moet laten zien.
pi_201445582
quote:
Welke inkomsten gaan niet van uw bijstand af?

De volgende inkomsten mag de gemeente niet van uw bijstandsuitkering aftrekken:

kinderbijslag;
kindgebonden budget;
persoonsgebonden budget (pgb) dat u ontvangt om zorg in te kopen;
huurtoeslag, zorgtoeslag en kinderopvangtoeslag. En andere inkomsten op grond van de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen (AWIR);
inkomsten uit arbeid van kinderen onder de 18 jaar;
rente over vermogen en spaargeld;
premies en onkostenvergoeding.
Welke inkomsten worden van mijn bijstandsuitkering afgetrokken?
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  maandag 20 september 2021 @ 20:44:43 #5
223594 krijtlijk
beetje bleekjes
pi_201445848
quote:
Dit weet ik. Maar mijn ex ontvangt deze toeslag op zijn rekening, niet ik. Hij zou daar de helft van op mijn rekening kunnen storten maar dan kan de bijstand dat zien als een privestorting en dat ik dan gekort wordt op de bijstand. Dan gaat hij er financieel op achteruit en ik zie er niks van terug.
pi_201445972
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 20:44 schreef krijtlijk het volgende:

[..]
Dit weet ik. Maar mijn ex ontvangt deze toeslag op zijn rekening, niet ik. Hij zou daar de helft van op mijn rekening kunnen storten maar dan kan de bijstand dat zien als een privestorting en dat ik dan gekort wordt op de bijstand. Dan gaat hij er financieel op achteruit en ik zie er niks van terug.
Niet als je het netjes meldt en bewijst.

Als je niet elke maand je bankafschriften wilt laten zien dan moet je meer inkomen genereren en uit de bijstand.
Dum de dum
  maandag 20 september 2021 @ 20:56:24 #7
223594 krijtlijk
beetje bleekjes
pi_201446057
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 20:51 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Niet als je het netjes meldt en bewijst.

Als je niet elke maand je bankafschriften wilt laten zien dan moet je meer inkomen genereren en uit de bijstand.
Maar dat vraag ik dus. Als ik het netjes meld en bewijs dat de extra inkomsten de helft is van het kindgebonden budget maar de afzender op mijn bankafschrift is mijn ex en niet de belastingdienst, is dat dan een probleem... En wat vind de schuldhulpverlening daarvan, denken zij meer inkomsten meer schuld aflossen of mag ik het gebruiken voor het onderhouden van kind. Ik kom daar niet uit.
pi_201446092
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 20:56 schreef krijtlijk het volgende:

[..]
Maar dat vraag ik dus. Als ik het netjes meld en bewijs dat de extra inkomsten de helft is van het kindgebonden budget maar de afzender op mijn bankafschrift is mijn ex en niet de belastingdienst, is dat dan een probleem... En wat vind de schuldhulpverlening daarvan, denken zij meer inkomsten meer schuld aflossen of mag ik het gebruiken voor het onderhouden van kind. Ik kom daar niet uit.
Wat de schuldhulpverlening ervan vindt weet ik niet. Dat is niet 100% zeker. Onder voorwaarden mag je er direct vrij over beschikken, of het gaat de grote hoop op.

Ook daar ... een beller ...

Je krijgt het nu toch niet, het risico van niet melden en dat de schuldsanering of bijstandversterkker erachter komt kan je in een nog groter financieel gat sorten.
Dum de dum
  maandag 20 september 2021 @ 21:00:47 #9
223594 krijtlijk
beetje bleekjes
pi_201446128
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 20:56 schreef krijtlijk het volgende:

[..]
Maar dat vraag ik dus. Als ik het netjes meld en bewijs dat de extra inkomsten de helft is van het kindgebonden budget maar de afzender op mijn bankafschrift is mijn ex en niet de belastingdienst, is dat dan een probleem... En wat vind de schuldhulpverlening daarvan, denken zij meer inkomsten meer schuld aflossen of mag ik het gebruiken voor het onderhouden van kind. Ik kom daar niet uit.
En ik hoef nu niet mijn bankafschriften te laten zien. De bewindvoerder regelt de vaste lasten en op een andere priverekening krijg ik weekgeld wat ik kan besteden aan boodschappen. Maar als ze fraude vermoeden moet ik bankafschriften van mijn privérekening laten zien en daar heb ik geen zin in ook al zijn er geen rare transacties.
  maandag 20 september 2021 @ 21:09:14 #10
223594 krijtlijk
beetje bleekjes
pi_201446247
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 20:58 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]


Je krijgt het nu toch niet, het risico van niet melden en dat de schuldsanering of bijstandversterkker erachter komt kan je in een nog groter financieel gat sorten.
Nogmaals, ik ontvang nu niks op mijn rekening van derden en ook niet contant dus er valt niks te melden waardoor ik een probleem kan krijgen. Ik wil alleen weten wat de consequenties zijn als ik het officieel verander. Ik wil geen frauduleus gedoe, als er geen optie is dan blijft de situatie zoals het nu is.
  maandag 20 september 2021 @ 22:12:20 #11
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201447394
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 21:09 schreef krijtlijk het volgende:

[..]
Nogmaals, ik ontvang nu niks op mijn rekening van derden en ook niet contant dus er valt niks te melden waardoor ik een probleem kan krijgen. Ik wil alleen weten wat de consequenties zijn als ik het officieel verander. Ik wil geen frauduleus gedoe, als er geen optie is dan blijft de situatie zoals het nu is.
Nogmaals, bel de schuldhulpverlening en vraag het.

Niemand kan voorspellen hoe en wat die ermee gaan doen.

Wat betreft de bijstand is het simpel, als je het kan bewijzen dan komen ze er niet aan. Als je ex meewerkt is daar niks aan de hand.
Dum de dum
pi_201447836
Zit je in de wsnp of is het vrijwillige schuldhulp?
dag
pi_201449979
quote:
1s.gif Op maandag 20 september 2021 18:54 schreef krijtlijk het volgende:
...ik wil geen slapende honden wakker maken en dat mijn ex er straks financieel op achteruit gaat en er bij mij niks veranderd. Heeft iemand een idee hoe dit zit?
Er verandert sowieso wat, ook als je er qua besteedbaar geld niet direct iets van zou merken (bijvoorbeeld korting op bijstand en/of sneller/meer geld voor schuldeisers). Maar iets zegt me dat je dat niet bedoelt en niet als iets positiefs ziet.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_201449996
Je kan toch beter je ex meer zaken voor de kinderen laten betalen vanuit het kindgebonden budget. Dan is het toch niet nodig om geld van de ene ouder naar de andere ouder over te maken.
pi_201450547
Ik denk niet dat je Kgb bovenop je leefgeld krijgt. Je krijgt gewoon leefgeld en misschien een tientje meer omdat je kind drie dagen in de week bij je woont. Alles wat aan extra geld binnenkomt gaat naar het aflossen van schuldeisers.

Dat is natuurlijk anders als je niet in de schuldhulp zit want dan is de kgb extra omdat het niet van je aanvullende bijstanduitkering word ingehouden.

Is er een reden dat je parttime werkt?
De snelste manier om uit de schulden te komen is fulltime werken en zoveel en snel mogelijk je schulden aflossen.

Daarnaast kent co-ouderschap meer voordelen. De belastingdienst ziet je als meerpersoonshuishouden. Hierdoor ontvang je meer huurtoeslag. Ook kan je jaarlijks dan de inkomensafhankelijke combinatiekorting (IACK) als heffingskorting ontvangen van de inkomstenbelasting. Dit is een stimuleringspremie voor werkende die een kind in huis hebben (geldt ook voor co-ouderschap). Dit kan wel z'n ¤3000 per jaar opleveren.
Dit kun je ook maandelijks ontvangen met de voorlopige aangifte.

Zolang je in de schuldhulp zit voel je die extraatjes niet, maar je schulden worden wel sneller afgelost.

Maar als dat traject voorbij is heb je maandelijks flink meer te besteden met de extra huurtoeslag, helft kgb en de IACK in combinatie met fulltime werken. Mocht dat laatste mogelijk zijn.
  dinsdag 21 september 2021 @ 08:23:04 #16
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201450561
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 september 2021 08:21 schreef Bloem75 het volgende:
Is er een reden dat je parttime werkt?
De snelste manier om uit de schulden te komen is fulltime werken en zoveel en snel mogelijk je schulden aflossen.
Dat hangt erg van de hoogte van de schulden van TS af ;)

Maar iets zegt me dat die optie sowieso niet hoog op het lijstje van TS staat gezien de reacties.
Dum de dum
pi_201450916
TS heb je er ook al over nagedacht om het kgb op jou rekening binnen te laten komen (en met jou rekening bedoel ik de rekening die in het beheer staat van je bewindvoerder) en dat je ex een contract heeft met je bewindvoerder dat de helft hiervan naar hem wordt overgemaakt in verband met co-ouderschap. dan wordt het op papier overal verklaard waar het geld vanaf komt en waarom dat de helft naar je ex gaat.
pi_201450966
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 08:57 schreef Sharuun01 het volgende:
TS heb je er ook al over nagedacht om het kgb op jou rekening binnen te laten komen (en met jou rekening bedoel ik de rekening die in het beheer staat van je bewindvoerder) en dat je ex een contract heeft met je bewindvoerder dat de helft hiervan naar hem wordt overgemaakt in verband met co-ouderschap. dan wordt het op papier overal verklaard waar het geld vanaf komt en waarom dat de helft naar je ex gaat.
Dat kan niet. De persoon die recht heeft op de kinderbijslag, krijgt automatisch de kgb. Om recht te hebben op de kinderbijslag moet het kind op je adres ingeschreven staan. Kind staat bij vader ingeschreven dus de belastingdienst is bij wet gehouden om het kgb aan hem over te maken. Het heeft ook geen zin om dan het rekeningnr van TO of schuldhulprekening door te geven aan belastingdienst, want de belastingdienst maakt alleen de toeslag over op het rekeningnummer die op naam staat van rechthebbende.Oftwel de ontvanger van de kinderbijslag.
  Moderator dinsdag 21 september 2021 @ 09:10:25 #19
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_201451061
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 21:09 schreef krijtlijk het volgende:

[..]
Nogmaals, ik ontvang nu niks op mijn rekening van derden en ook niet contant dus er valt niks te melden waardoor ik een probleem kan krijgen. Ik wil alleen weten wat de consequenties zijn als ik het officieel verander. Ik wil geen frauduleus gedoe, als er geen optie is dan blijft de situatie zoals het nu is.
Als je de beschikking hebt van de Toeslagen dan kun je aantonen dat je de helft daarvan krijgt van je ex-partner (wanneer er daadwerkelijk sprake is van co-ouderschap).

In de VTLB, de berekening die bepaalt hoeveel jij per maand mag behouden en hoeveel je dus af moet lossen aan de schulden, wordt een correctie berekend voor Kindgebonden budget, als je hier recht op hebt. Daarin wordt bekeken op welk bedrag je recht zou hebben met een minimuminkomen en hoeveel KGB je daadwerkelijk krijgt.

Maar zoals je aangeeft zit je al op bijstandsniveau, dus afhankelijk van het traject is je afloscapaciteit al nul, of minimaal. Waarschijnlijk mag je in jouw situatie dit bedrag gewoon houden.

Overleg met je bewindvoerder (WSNP-, beschermingsbewind, of allebei?)
  Moderator dinsdag 21 september 2021 @ 09:11:31 #20
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_201451085
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 09:03 schreef Bloem75 het volgende:

[..]
Dat kan niet. De persoon die recht heeft op de kinderbijslag, krijgt automatisch de kgb. Om recht te hebben op de kinderbijslag moet het kind op je adres ingeschreven staan. Kind staat bij vader ingeschreven dus de belastingdienst is bij wet gehouden om het kgb aan hem over te maken. Het heeft ook geen zin om dan het rekeningnr van TO of schuldhulprekening door te geven aan belastingdienst, want de belastingdienst maakt alleen de toeslag over op het rekeningnummer die op naam staat van rechthebbende.Oftwel de ontvanger van de kinderbijslag.
Bij co-ouderschap zou dat wel kunnen:
https://www.belastingdien(...)slagen-co-ouderschap
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_201451528
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 09:11 schreef noodgang het volgende:

[..]
Bij co-ouderschap zou dat wel kunnen:
https://www.belastingdien(...)slagen-co-ouderschap
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar niet zomaar. De post waar ik op reageerde ging over de Kgb op de rekening van de schuldhulp laten storten. Maar dat kan enkel als je als aanvrager van de kinderbijslag bij de SVB geregistreerd staat. TO zal dus met haar ex moeten regelen dat de kinderbijslag op haar naam komt te staan. Maar gezien TO in de schuldhulp zit verdwijnt dat geld dus grotendeels naar de schulden. Ex heeft ook geen voordeel om de kinderbijslag op naam te zetten van TO.
  Moderator dinsdag 21 september 2021 @ 09:59:08 #22
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_201451580
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 09:53 schreef Bloem75 het volgende:

[..]
Maar niet zomaar. De post waar ik op reageerde ging over de Kgb op de rekening van de schuldhulp laten storten. Maar dat kan enkel als je als aanvrager van de kinderbijslag bij de SVB geregistreerd staat. TO zal dus met haar ex moeten regelen dat de kinderbijslag op haar naam komt te staan. Maar gezien TO in de schuldhulp zit verdwijnt dat geld dus grotendeels naar de schulden. Ex heeft ook geen voordeel om de kinderbijslag op naam te zetten van TO.
Nee hoor, kindgebonden budget gaat over het algemeen niet naar de boedel (schuldeisers) wanneer iemand in een schuldregeling zit.
En bij officiële en aantoonbare co-ouderschap kan er dus afgeweken worden. Dan hoeft niet automatisch de ontvanger van de kinderbijslag de ontvanger van het KGB te zijn:

quote:
Van de site van de belastingdienst:De ouder die de kinderbijslag op zijn naam heeft bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB), krijgt ook het kindgebonden budget. U kunt dat zo laten. Of u kiest er samen voor dat de andere ouder het kindgebonden budget voortaan krijgt.
Of het verder voordelig is om de uitbetaling te wisselen kan ik in dit geval niet beoordelen. Als TS minder inkomen heeft dan de ex-partner dan is er wellicht recht op meer KGB. Dan is wisselen wel gunstig. Het kan zelfs zijn dat dit vanuit het schuldhulpverleningstraject verplicht wordt (maximalisatie van afloscapaciteit)
  dinsdag 21 september 2021 @ 23:17:47 #23
223594 krijtlijk
beetje bleekjes
pi_201463133
Dank voor het meedenken en alle reacties. Ik wil nog wel even zeggen dat het niet mijn bedoeling is om dingen te doen die van de bijstand etc. niet mogen, sommige mensen gaan direct van het slechtse uit van een mens, jammer. Ik heb een arbeidsbeperking en ik werk soms al meer dan ik aan kan. Ik had gewoon gehoopt met wat kostenverdeling dat ik mijn kind iets meer kon bieden.
pi_201534288
quote:
1s.gif Op maandag 20 september 2021 18:54 schreef krijtlijk het volgende:
Nee, ik heb nog niet gebeld met de bewindvoerder en de gemeente om dit te vragen, ik wil geen slapende honden wakker maken en dat mijn ex er straks financieel op achteruit gaat en er bij mij niks veranderd. Heeft iemand een idee hoe dit zit?
Bij de gemeente sturen ze je vaak van het kastje naar de muur is mijn ervaring. Denk dat je beter terecht kan bij een onafhankelijke cliëntondersteuner om advies te vragen zonder de gemeente er in te betrekken. Kost je ook niets als je gemeente met zo'n instantie samenwerkt. In mijn gemeente is dat SMWO. Hier leggen ze uit wat onafhankelijke cliëntondersteuning voor je kan betekenen. Waarschijnlijk is er zo'n instantie ook in jouw gemeente.
Fear is your worst enemy!
pi_201538261
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 20:56 schreef krijtlijk het volgende:

[quote]... En wat vind de schuldhulpverlening daarvan, denken zij meer inkomsten meer schuld aflossen of mag ik het gebruiken voor het onderhouden van kind. Ik kom daar niet uit.
Stel je voor dat je meer van de schulden die je zelf hebt gemaakt aflost....
pi_201666299
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 19:17 schreef krijtlijk het volgende:

[..]
Er is nog niks officieel afgesproken en ik ontvang ook geen extra geld. Als ik de helft van de toeslag niet kan krijgen zonder consequenties gaat het co-ouderschap niet door, ik wil dat risico niet lopen. Met slapende honden wakker maken bedoel ik misschien ook meer dat ze straks na mijn vraag vermoeden dat ik wel geld ontvang en ik straks maandenlang mijn bankafschriften moet laten zien.
Dit soort beslissingen mag je helemaal niet maken. Je staat niet voor niks onder bewind. Bespreek dit met je bewindvoerder. Die kan kijken of het wel gunstig is als jij dit geld maandelijks ontvangt.
Als je in een schuldregeling zit gaat dat geld hoogstwaarschijnlijk naar de aflossing en zie je er weinig van.
Meer inkomen kan ook zorgen voor allerlei veranderingen op het gebied van toeslagen, wellicht voedselbank e.d.

Dus niet op eigen houtje van alles gaan lopen bekokstoven en dit met je bewindvoerder bespreken voordat je dadelijk nog verder van huis bent.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')