abonnement Unibet Coolblue
  Trouwste user 2022 maandag 20 september 2021 @ 16:22:55 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_201442410
Een rechtbank in Rwanda heeft Paul Rusesabagina, een oud-hotelmanager die mede dankzij de film Hotel Rwanda wereldwijd bekend werd, schuldig bevonden aan terrorisme. De autoriteiten van het Afrikaanse land verwijten de 67-jarige activist dat hij een rebellengroep steunt die dodelijke aanvallen heeft uitgevoerd.



Tegen Rusesabagina was een levenslange celstraf geëist. Het werd niet direct duidelijk of de rechtbank hem maandag ook een straf zal opleggen.

De ex-hotelmanager heeft internationaal een heldenstatus voor zijn optreden tijdens de Rwandese genocide van 1994. In dat jaar begonnen milities systematisch leden van de Tutsi-minderheid en gematigde Hutu's te vermoorden. Er vielen in honderd dagen naar schatting 800.000 doden. Het lukte Rusesabagina om honderden mensen te beschermen in het Hôtel des Mille Collines in de hoofdstad Kigali.

Jaren later vertrok Rusesabagina naar het buitenland, waar hij zich ontpopte tot prominent criticus van de Rwandese president Paul Kagame. Volgens Rusesabagina is Kagame, die sinds 2000 president is van het land, een dictator.

Rusesabagina medeverantwoordelijk gehouden voor dodelijke aanslagen
Rusesabagina stond daarnaast mede aan de basis van de Rwandese Beweging voor Democratische Verandering (MRCD). Deze beweging, die vooral vanuit het buitenland wordt aangestuurd, heeft ook gewapende groeperingen voortgebracht.

Een daarvan, het Front de Libération Nationale (FLN), heeft sinds 2018 enkele dodelijke aanvallen aan de grens met Burundi opgeëist. Ook de Rwandese autoriteiten houden FLN en Rusesabagina verantwoordelijk voor aanslagen in 2018 en 2019.



De voormalig hoteleigenaar erkende eerder wel een bedrag van 20.000 euro te hebben bijgedragen aan de FLN. "FLN heeft mensen gedood", zei Rusesabagina toen. "Als er slechte daden zijn begaan tegen de bevolking, dan spijt mij dat en vraag ik om vergiffenis van de nabestaanden."

Aanhangers van de voormalige hotelmanager zien het proces als een schijnvertoning. Ze zeggen dat Rusesabagina wordt gestraft voor zijn kritiek op de regering. De activist zou onder valse voorwendselen aan boord van het vliegtuig zijn gelokt dat hem naar Rwanda bracht. Hij heeft zelf tegengesproken dat hij betrokken is geweest bij terrorisme.

https://www.nu.nl/buitenl(...)-aan-terrorisme.html

:{

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Spellchecker maandag 20 september 2021 @ 16:25:52 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_201442451
Die bovenste foto is nu wel heel discutabel.
Mooie voor de rubriek: verzin een onderschrift bij deze foto.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 20 september 2021 @ 16:29:42 #3
74056 crew  ToT
pi_201442504
quote:
1s.gif Op maandag 20 september 2021 16:25 schreef maily het volgende:
Die bovenste foto is nu wel heel discutabel.
Mooie voor de rubriek: verzin een onderschrift bij deze foto.
"Ik weet dat jullie dol zijn op glimmende dingen, maar ik wil hem zelf hebben! Past mooi bij mijn horloge!"
  Spellchecker maandag 20 september 2021 @ 16:30:56 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_201442517
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 16:29 schreef ToT het volgende:

[..]
"Ik weet dat jullie dol zijn op glimmende dingen, maar ik wil hem zelf hebben! Past mooi bij mijn horloge!"
Meh ...

De medaille wordt omgehangen
De medaille wordt afgenomen
Hij wordt ermee gekeeld
pi_201442948
You either die a hero...
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_201443142
Ik vraag me af wat hem bezielde om naar burundi te gaan...
Snowden gaat ook niet naar de EU hopelijk...

Dat is hetzelfde als die witrussische activist, war bezielt zo iemand om over vijandig gebied te vliegen....

Hier ook: wtf doet die in burundi....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Trouwste user 2022 dinsdag 21 september 2021 @ 09:38:35 #7
7889 tong80
Spleenheup
pi_201451375
Paul Rusesabagina, die honderden mensen redde tijdens de genocide in Rwanda, is in dat land veroordeeld voor 25 jaar cel vanwege terreurdaden. Mensenrechtenorganisatie noemen de rechtszaak een showproces dat is opgezet om critici van de Rwandese president de mond te snoeren.

De reddingsactie van Rusesabagina en zijn vrouw Tatiana tijdens de genocide van 1994 werd tien jaar later verfilmd tot drama Hotel Rwanda. Die film werd genomineerd voor drie Oscars; voor beste script, beste bijrol voor Sophie Okonedo als Tatiana Rusesabagina en voor beste hoofdrol voor Don Cheadle, die Paul speelt in Hotel Rwanda.

Cheadle deelde maandag op Twitter kritische berichten van een mensenrechtenorganisatie en van het buitenlandse betrekkingen-comité van de Amerikaanse senaat. Ook twitterde hij de hashtag #FreeRusesabagina.

Paul Rusesabagina woonde volgens de New York Times de laatste jaren in de VS, maar werd vorig jaar gearresteerd in Rwanda. President Paul Kagame gaf later toe dat Rusesabagina onder valse voorwendselen naar het land was gelokt. Hem zou zijn verteld dat hij vanuit Dubai naar buurland Burundi vloog, maar hij belandde in Rwanda en werd daar in de boeien geslagen.

Naast Paul Rusesabagina werden nog eens twintig verdachten veroordeeld, tot straffen tussen de drie en twintig jaar.

:{
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')